مقایسه گلکسی A72 با گلکسی A52

گلکسی A52 بخریم یا گلکسی A72؟

زمانی که سامسونگ نسل قبل A52 و A72 یعنی گلکسی A51 و گلکسی A71 را معرفی کرد انتخاب تا حد زیادی بین این دو ساده بود، چرا که A71 دوربین بهتری داشت، عمر باتری آن طولانی‌تر بود و مهم‌تر از همه این که از تراشه‌ی اسنپدارگون به جای تراشه‌ی اگزینوس A51 استفاده می‌کرد.

پیشنهاد مطالعه: بررسی گلکسی A71 سامسونگ و بررسی گلکسی A51

با توجه به این حجم اختلاف شما با پرداخت هزینه بیشتر برای A71 می‌توانستید به ویژگی‌های بهتری هم دست پیدا کنید. اما امسال قضیه کمی متفاوت رقم خورده است، زیرا سامسونگ اختلاف گلکسی A72 و A52 را از همیشه کمتر کرده و حالا شما باید ببینید برتری‌های اندک A72 ارزش هزینه‌ی بیشتر آن را دارد یا نه؟

در ادامه‌ی این مطلب این دو برادر را به طور کامل در بخش‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم تا در انتهای متن شما بتوانید تصمیم بگیرید که کدام محصول برای شما مناسب‌تر است و کدامیک ارزش خرید بیشتری برای شما دارد.

قبلا در وبلاگ سایمان دیجیتال هر دو گوشی را در مطالب‌ نقد و بررسی گلکسی A72 و نقد و بررسی گلکسی A52 به طور کامل زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم و نکات مثبت و منفی هر دوی آن‌ها را بیان کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به این دو مطلب بیندازید.

طراحی

اگر طی چند سال اخیر دنیای گوشی‌های هوشمند و به خصوص سامسونگ را دنبال کرده باشید حتما می‌دانید که این شرکت به خاطر طراحی تکراری میانرده‌های خود و استفاده از پلاستیک در طراحی، مورد انتقاد شدید همگان بود. در گوشی‌های امسال این سازنده کره‌ای جنس بند تغییری نکرده، اما سامسونگ بالاخره طراحی و شکل و شمایل کلی میانرده‌های خود را تغییر داده تا با استانداردهای سال 2021 همخوانی بیشتری داشته باشد.

هر دوی این گوشی‌ها امسال با ظاهری جدید و متفاوت روانه‌ی بازار شده‌اند و سامسونگ تلاش کرده تا آن‌ها را شبیه به پرچمداران امسال خود طراحی کند، به طوری که شما به راحتی بتوانید ژن‌های مشترک میان آن‌ها را تشخیص دهید.

طراحی قاب پشتی گلکسی A52
طراحی قاب پشتی گلکسی A52

قاب پشتی هر دو کهکشانی طراحی مات دارد و فریم دوربین‌ها نیز به صورت یکپارچه با قاب پشتی درآمده و دیگر مانند نسل قبل درون یک فریم مشکی رنگ نیست که این موضوع جذابیت زیادی به این میانرده‌ها بخشیده است. جنس این قاب همچنان از پلاستیک است، اما در مقایسه با قبل حس بهتر و با کیفیت‌تری را به شما انتقال می‌دهد.

طراحی قاب پشتی گلکسی A72
طراحی قاب پشتی گلکسی A72

فریم اطراف این دو کهکشانی نیز از جنس پلاستیک ساخته شده و اینجا حالت براق دارد و در کنار قاب پشتی مات جلوه‌ی خوبی به این دو میانرده بخشیده است. این فریم در لبه‌ی سمت راست از دکمه‌های پاور و ولوم، در بالا از درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و میکروفون دوم و در لبه‌ی پایینی از درگاه Type C، میکروفون اصلی، اسپیکر و جک 3.5 میلی متری صدا میزبانی می‌کند.

طراحی فریم و لبه‌ی بالایی گلکسی A72
طراحی فریم و لبه‌ی بالایی گلکسی A72

به سراغ قاب جلویی دو گوشی برویم، جایی که همان طور که در بررسی‌های این دو محصول نیز عنوان کردیم نسبت به نسل قبل پسرفت داشته و حاشیه‌های مشکی رنگ اطراف نمایشگر افزایش یافته است تا در هر دو کهکشانی حدود 84 درصد از فضای روبرویی را به خود اختصاص دهد.

شاید این عدد به خودی خود بد نباشد، اما زمانی که آن را با نسل قبل از خود مقایسه کنیم عجیب است که چرا سامسونگ یکی از جذابیت‌های نسل قبل که حاشیه‌های اندک اطراف نمایشگر بود را از بین برده است. این دو نمایشگر در قسمت بالایی توسط یک حفره‌ی بسیار کوچک برای قرارگیری دوربین سلفی بریده شده‌اند و در منتهی‌الیه آن نیز اسپیکر مکالمه خودنمایی می‌کند.

مقایسه نمایشگر دو گوشی در کنار هم
مقایسه نمایشگر دو گوشی در کنار هم

سازنده کره‌ای بالاخره دست از سر گوریلاگلس 3 برداشته است و در این دو گوشی از گوریلاگلس 5 بهره برده است که مقاومت بیشتری در برابر ضربه و خط و خش دارد و خیال شما را بیشتر از بابت آسیب دیدن نمایشگر آسوده می‌کند (هرچند که معمولا در بازار کشور همه برای گوشی‌های هوشمند خود از محافظ صفحه نمایش یا همان گلس استفاده می‌کنند و شاید آنقدرها هم نسخه گوریلاگلس اهمیت نداشته باشد).

در آخر به سراغ یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این دو کهکشانی می‌رویم که وجود آن در یک گوشی میانرده بسیار تحسین برانگیز می‌باشد. این ویژگی استفاده گلکسی A52 و A72 از گواهی IP67 به معنای عدم نفوذ آب تا عمق 1 متر به مدت 30 دقیقه می‌باشد. شایان ذکر است که هر دو گوشی از در چهار رنگ مشکی، سفید، آبی و بنفش ساخته و روانه‌ی بازار شده‌اند.

طراحی قاب پشتی گلکسی A52
طراحی قاب پشتی گلکسی A52

در نهایت به تنها تفاوت این دو برادر در بخش طراحی می‌رسیم که به خاطر تفاوت 0.2 اینچی در اندازه گلکسی A52 نسبت به برادر بزرگ‌تر خود 14 گرم سبک‌تر بوده و 189 گرم است. این تفاوت اندازه صفحه نمایش باعث شده که طول A52 نیز حدود 6 میلی متر کمتر باشد و بهتر در دست قرار بگیرد.

طراحی قاب پشتی گلکسی A72
طراحی قاب پشتی گلکسی A72

برای اعلام برنده‌ی این بخش باید گفت اگر به گوشی سبک‌تر با ارگونومی بهتر علاقه دارید بین این دو کهکشانی A52 گزینه بهتری برای شما به حساب می‌آید و در دیگر زمینه‌ها هیچ تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود.

نمایشگر

در بخش نمایشگر نیز با دو گوشی دقیقا یکسان مواجه هستیم و تنها تفاوت اندازه‌ی 6.7 اینچ A72 با 6.5 اینچ A52 می‌باشد. هر دو گوشی از پنل سوپر آمولد با رزولوشن FHD+ استفاده می‌کنند که در A52 تراکم پیکسلی 407 و در A72 تراکم پیکسلی 394 را ارائه می‌دهد (تفاوت تراکم پیکسلی به دلیل تفاوت اندک در اندازه است و در عمل تفاوتی دیده نمی‌شود).

نمایشگر گلکسی A52
نمایشگر گلکسی A52

هر دوی این صفحه نمایش می‌توانند تا نهایت 800 نیت روشنایی تولید کنند و از نرخ نوسازی 90 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کنند، موضوعی که باعث می‌شود محتوا در نمایشگر به شکلی روان‌تر به نمایش در بیاید و گشت و گذار در منوها و شبکه‌های اجتماعی به کاری لذت بخش بدل شود (البته باید توجه داشته باشید که نرخ نوسازی 90 هرتزی به جذابیت نرخ نوسازی 120 هرتزی نیست، اما در نهایت بهتر از 60 هرتز معمول عمل می‌کند).

نمایشگر گلکسی A72
نمایشگر گلکسی A72

کیفیت نمایشگر هر دو کهکشانی بسیار خوب است و رنگ‌ها به صورتی بسیار جذاب، شاداب و کمی غلیظ‌تر از حالت عادی به نمایش گذاشته می‌شوند و قطعا از تماشای محتوای مختلف در این دو صفحه نمایش خشنود خواهید شد (البته در تنظیمات می‌توانید نمایشگر را به روی حالت استاندارد قرار دهید تا دقت نمایش رنگ‌ها افزایش پیدا کند).

مقایسه نمایشگر دو گوشی در کنار هم
مقایسه نمایشگر دو گوشی در کنار هم

روشنایی 800 نیت نیز باعث می‌شود تا در روزهای آفتابی در فضای باز مشکلی با مشاهده‌ی محتوا نداشته باشید و همه چیز به صورت کاملا خوانا به نمایش دربیاید. در کل در بخش نمایشگر به دلیل یکسان بودن همه‌ی مشخصات قطعا نمی‌توان برنده‌ای اعلام کرد و اگر به صفحه نمایش بزرگ‌تر علاقه دارید به سراغ A72 بروید و در غیر اینصورت A52 انتخاب بهتری برای شما می‌باشد.

اسپیکر

گلکسی A72 از یک اسپیکر تکی در لبه‌ی پایینی بهره می‌برد، درست مانند گلکسی A52، اما هر دو به لطف استفاده از اسپیکر مکالمه می‌توانند صدای استریو تولید کنند. صدای خروجی این دو محصول با توجه به نسل قبل پیشرفت قابل توجهی داشته و حالا فراگیرتر و بهتر از قبل می‌باشد.

البته خب طبیعتا نباید انتظار کیفیت اسپیکر پرچمداران را داشته باشید و این اسپیکرها در ولوم بالا افت کیفیت پیدا می‌کنند و حجم صدای گوشی‌های پرچمدار را نیز ندارند. نکته‌ی مثبت اسپیکر این دو گوشی این است که اسپیکر بالایی و پایینی با هم در تعادل و بالانس قرار دارند و همین باعث می‌شود صدایی واضح‌تر و بهتر به گوش شما برسد.

اسپیکر تکی قرار گرفته در لبه‌ی پایینی گلکسی A72
اسپیکر تکی قرار گرفته در لبه‌ی پایینی گلکسی A72

در آخر اگر بخواهیم در بخش اسپیکر برنده اعلام کنیم، گلکسی A72 به لطف داشتن کمی کیفیت بهتر و کمی حجم صدای بیشتر برنده‌ی این بخش خواهد بود (البته این اختلاف به قدری زیاد نیست که اگر از آن‌ها به صورت جداگانه استفاده کنید متوجه این موضوع شوید).

دوربین

در واقع اصلی‌ترین تفاوت این دو محصول سامسونگ در بخش دوربین مشخص می‌شود، جایی که A72 یک لنز تله فوتو اضافه‌تر از A52 دارد و به همین دلیل بهتر می‌توان به روی توانایی آن برای ثبت سوژه‌ها در فواصل دورتر و همچنین زوم حساب باز کرد.

چیدمان لنز دوربین‌ها گلکسی A52
چیدمان لنز دوربین‌ها گلکسی A52

در ادامه به مشخصات دوربین‌های دو گوشی خواهیم پرداخت، اما اگر قصد دارید توضیحات مفصل درمورد کیفیت تصاویر را مطالعه کنید و همچنین نمونه عکس‌های گرفته شده را مشاهده کنید، پیشنهاد می‌کنیم بررسی دو گوشی که لینک آن‌ها را در زیر آورده‌ایم مطالعه کنید.

چیدمان لنز دوربین‌ها گلکسی A72
چیدمان لنز دوربین‌ها گلکسی A72

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی گلکسی A72 و نقد و بررسی گلکسی A52

دوربین اصلی

دوربین اصلی Galaxy A72 از سنسوری 64 مگاپیکسلی با اندازه 1/1.7 اینچ و اندازه پیکسل 0.8 میکرون بهره می‌برد. این سنسور پشت لنزی 26 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز هم پشتیبانی می‌کند. این دوربین به صورت پیش فرض به دلیل برخورداری از Quad Bayer تصاویری 16 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. برای این کهکشانی خوشبختانه لرزشگیر اپتیکال تصویر هم در نظر گرفته شده که در ثبت عکس‌هایی بهتر به کمک شما می‌آید.

منوی دوربین Galaxy A72
منوی دوربین Galaxy A72

شرکت کره‌ای برای دوربین اصلی گلکسی A52 به سراغ سنسور 64 مگاپیکسلی مدل IMX682 Exmor RS ساخت شرکت سونی رفته است که مشابه آن را دقیقا در M51 دیده بودیم. این سنسور اندازه 1/1.7 اینچی دارد و اندازه‌ی پیکسل آن هم 0.8 میکرون می‌باشد. این سنسور در پس یک لنز 26 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر بهره می‌برد (مانند A72 به صورت پیش فرض عکس‌هایی 16 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند).

منوی دوربین گلکسی A52
منوی دوربین گلکسی A52

همان طور که مشاهده می‌کنید همه‌ی جزئیات دوربین اصلی این دو گوشی یکسان است و طبق انتظار در عمل نیز خروجی تصاویر این دو گوشی کیفیت یکسانی دارند و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض A72 سنسوری 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.12 میکرون دارد و در پس یک لنز با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین قادر است تصاویری عریض با زاویه 123 درجه‌ای به ثبت برساند. دوربین فوق عریض A52 نیز دقیقا همین مشخصات را دارد و قضیه بالا در مورد دوربین فوق عریض نیز صادق است (نتایج نیز در عمل یکسان هستند).

دوربین ماکرو

هر دو گوشی دوربین‌های ماکرو با سنسور 5 مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم f/2.4 دارند. خوشبختانه این دو دوربین با وجود این که فوکوس ثابت دارند اما فاصله‌ی آن به کمی قبل نیست و حالا به مراتب راحت‌تر می‌توانید تصویری با فوکوس مناسب به ثبت برسانید. این عکس‌های جزئیات بسیار خوبی دارند و در مقایسه با رقبا کیفیت بهتری را ارائه می‌کنند و اگر به عکس‌های نمای نزدیک علاقه داشته باشید احتمالا می‌توانید با این گوشی تصاویر جذابی بگیرید.

دوربین سلفی

دوربین سلفی A72 سنسوری 32 مگاپیکسلی با اندازه 1/2.8 اینچ و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی دارد و در پس یک لنز 26 میلی متری با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین از قابلیت Quad Bayer بهره می‌برد به همین دلیل هم به صورت پیش فرض عکس‌هایی 8 مگاپیسکلی می‌گیرد و همچنین می‌تواند در نهایت کیفیت 4K@30fps به ضبط ویدئو بپردازد.

دوربین سلفی A52 نیز دقیقا سنسوری 32 مگاپیکسلی با اندازه 1/2.8 اینچ و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی دارد و در پس یک لنز 26 میلی متری با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین هم مانند برادر خود از قابلیت Quad Bayer بهره می‌برد و به همین دلیل به صورت پیش فرض تصاویری 8 مگاپیسکلی به ثبت می‌رساند و همچنین می‌تواند در نهایت کیفیت 4K@30fps به ضبط ویدئو بپردازد.

کیفیت تصاویر سلفی نیز مانند مشخصات یکسان در یک حد می‌باشد و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد.

پرتره

عکس‌های پرتره در A52 با دوربین اصلی و به کمک دوربین 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق میدان انجام می‌شود. در A72 اما این لنز تشخیص عمق میدان جای خود را به لنز تله فوتو داده و این کهکشانی به کمک دیگر دوربین‌ها سوژه را از پس زمینه تشخیص داده و اقدام به ثبت تصاویر پرتره می‌کند.

دوربین تله فوتو

به دوربین تله فوتو می‌رسیم، دوربینی که A72 را در بخش دوربین کمی از دیگر میانرده‌ها متمایز می‌کند و در واقع تفاوت اصلی این گوشی با گلکسی A52 به حساب می‌آید. این دوربین سنسوری 8 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.0 میکرونی داشته و در پس یک لنز با دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است. این دوربین می‌تواند تا 3 برابر به صورت اپتیکال و تا 30 برابر در حالت کلی به روی سوژه مورد نظر شما زوم کند که ویژگی جذابی به حساب می‌آید.

عکس‌های گرفته شده با این دوربین در نور روز کیفیت خوب و مناسبی برای یک سنسور 8 مگاپیکسلی دارند و جزئیات، شارپنس، کنتراست و رنج دینامیکی در حد رضایت بخش می‌باشد. این تصاویر تا حد خوبی شما را به سوژه نزدیک می‌کنند و این امکان را خواهید داشت تا بدون نزدیک شدن به سوژه از آن‌ها تصاویری مناسب به ثبت برسانید.

زمانی که تا 10 برابر به روی سوژه‌ها زوم کنید، این دوربین هنوز هم می تواند عکس‌هایی قابل استفاده به خصوص برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی تولید کند، هرچند که نویز در این عکس‌ها زیاد می‌باشد و جزئیات و شارپنس هم چندان خوب نیست، اما زمانی که تا 30 برابر زوم کنید عملا دیگر تصویر کاربردی ندارد و عکسی نرم تحویل خواهید گرفت.

جمع بندی بخش دوربین

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین‌های مختلف این دو گوشی یکسان میباشد، اما A72 از لنز تله فوتو بهره می‌برد و به لطف همین لنز می‌تواند تا 3 برابر به صورت اپتیکال و تا 30 برابر به صورت دیجیتال زوم کند. پس اگر داشتن این لنز برایتان اهمیت دارد A72 را انتخاب کنید و در غیر اینصورت A52 انتخاب بهتری به نظر می‌رسد.

سخت افزار

در زمان تألیف این مطلب که اواخر اردیبهشت ماه 1400 می‌باشد این دو گوشی حدود 2 میلیون اختلاف قیمت دارند و این اختلاف قیمت این بخش را با دیگر بخش‌ها کمی متفاوت می‌کند. بگذارید تا این مفهوم را کمی بیشتر توضیح بدهم. این دو کهکشانی دقیقا از یک سخت افزار یکسان استفاده می‌کنند و این موضوع را زمانی که در کنار اختلاف قیمت آن‌ها قرار دهیم متوجه خواهیم شد که شاید بتوان این سخت افزار را برای A52 خوب و مطلوب دانست اما برای A72 قطعا انتظار بیشتری از سامسونگ داشتیم.

قدرت سخت افزاری Galaxy A72
قدرت سخت افزاری Galaxy A72

هر دو دستگاه از تراشه‌ی 8 نانومتری اسنپدراگون 720G بهره می‌برند، تراشه‌ای که از هشت هسته پردازنده مرکزی (2×2.3 GHz Kryo 465 Gold & 6×1.8 GHz Kryo 465 Silver) و پردازنده گرافیکی Adreno 618 میزبانی می‌کند. زمانی که این تراشه را به روی A52 در نظر بگیریم و آن را با اگزینوس 9611 نسل قبل مقایسه کنیم پیشرفتی بسیار خوب و قابل ملاحظه مشاهده می‌کنیم.

اما اگر این تراشه را به روی A72 در نظر بگیریم و آن را با اسنپدارگون 730 گلکسی A71 مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که این گوشی عملا تغییر زیادی در بخش سخت افزاری و توان پردازشی نسبت به نسل قبل نداشته و این برای یک گوشی با این قیمت در سال 2021 چندان نکته‌ی جذابی نیست.

این مجموعه سخت افزاری را در A52 نسخه‌های 128 رم 4، 128 رم 6، 128 رم 8 و 256 رم 8 و در A72 نسخه‌های 128 رم 6، 128 رم 8 و 256 رم 8 همراهی می‌کند. هر دو این گوشی‌ها نیز از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و به کمک کارت حافظه جانبی می‌توان به فضای ذخیره سازی آن‌ها افزود.

قدرت سخت افزاری Galaxy A52
قدرت سخت افزاری Galaxy A52

در مورد عملکرد این دو کهکشانی باید گفت در استفاده روزمره همه چیز به خوبی به روی این گوشی‌ها اجرا می‌شود و در هنگام کار با آن اصلا احساس کندی نمی‌کنید. در مورد اجرای بازی‌های سنگین هم این دو محصول عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند و می‌توانند بازی‌های جدید را با کیفیت متوسط اجرا کنند (در نظر داشته باشید که اگر قصد بازی با این دو گوشی را دارید و یا می‌خواهید هنگام کار با عملکرد بهتری مواجه باشید پیشنهاد می‌کنیم نسخه رم 8 گیگابایت آن‌ها را خریداری کنید).

در نهایت اگر بخواهیم این بخش را جمع بندی کنیم، باید گفت که سخت افزار یکسان به روی این دو محصول با توجه به اختلاف قیمت آن‌ها چندان برای A72 منطقی به نظر نمی‌رسد، اما برای A52 پیشرفت بسیار خوبی نسبت به A51 می‌باشد و به همین دلیل این سخت افزار برای A52 خوب و برای A72 معمولی ارزیابی می‌شود.

نرم افزار

گلکسی A72 و A52 جزو جدیدترین گوشی‌های سامسونگ می‌باشند و مطابق انتظار از جدید‌ترین نرم افزار موجود هم بهره می‌برند. این نرم افزار جدید را One Ui 3.1 بر مبنای اندروید 11 تشکیل می‌دهد. نکته‌ی مثبت این بخش این است که طبق گفته‌ی سامسونگ این دو گوشی برای 4 سال آینده بروزرسانی امنیتی و برای 3 سال آینده بروزرسانی نرم افزاری دریافت می‌کنند و این یعنی تا چند سال می‌توانید از داشتن نرم افزاری به روز با قابلیت‌های جدید لذت ببرید (البته اگر به این گفته عمل شود).

One Ui 3.1 بر پایه‌ی اندروید 11 گلکسی A72
One Ui 3.1 بر پایه‌ی اندروید 11 گلکسی A72

در بخش امنیتی دو روش کلی را نظاره گر هستیم که در بیشتر گوشی‌های جدید بازار همین دو روش را مشاهده می‌کنیم. یکی از روش‌ها تشخیص چهره دو بعدی به کمک دوربین سلفی است که سرعت خوبی در هر دو گوشی دارد و می‌تواند به خوبی چهره شما را تشخیص دهد. ایراد این روش این است که امنیت کمتری نسبت به حسگر اثرانگشت دارد و در نور کم هم قابلیت خود را از دست می‌دهد.

حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر Galaxy A72
حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر Galaxy A72

روش بعدی حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگر می‌باشد که سرعت و دقت حسگرهای خازنی معمول را ندارد و کمی کندتر می‌تواند اثر انگشت شما را شناسایی کند. در واقع این حسگر بد نیست ولی شاید ترجیح می‌دادیم که حسگر اثرانگشت یکپارچه با دکمه‌ی پاور و با سرعتی بیشتر را داشته باشیم، ولی فعلا باید با همین حسگر کنار بیایید.

حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر Galaxy A52
حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر Galaxy A52

در واقع در بخش امنیتی و نرم افزاری هیچ تفاوتی بین این دو گوشی نیست و دقیقا عملکردی مشابه را از آن‌ها شاهد هستیم.

باتری

سازنده کره‌ای ظرفیت باتری A72 را نسبت به نسل قبل 500 میلی آمپر بیشتر کرده و آن را به 5000 میلی آمپر ساعت رسانده است تا این ظرفیت بیشتر بتواند جبرانی برای نرخ نوسازی 90 هرتزی نمایشگر باشد و مصرف انرژی بیشتر آن را پوشش دهد. طبق گفته‌ی سامسونگ این گوشی می‌تواند تا 2 روز به شما شارژدهی کند که در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد و در استفاده‌های معمول می‌توانید بین 1 تا 1.5 روز به روی شارژدهی باتری Galaxy A72 حساب کنید. این عدد بسته به استفاده شما متغیر است.

از طرفی سامسونگ A52 را به یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی مجهز کرده که این گوشی نیز نسبت به نسل قبل خود 500 میلی آمپر بیشتر ظرفیت دارد. در استفاده روزانه و معمول A52 می‌تواند یک روز کامل برای شما شارژ دهی کند و در انتهای شب هم مقداری دیگر شارژ داشته باشد. اگر استفاده‌ی سنگینی از گوشی داشته باشید، شاید مجبور شوید قبل از به پایان رسیدن روز آن را مجددا به شارژ متصل کنید.

عملکرد باتری Galaxy A52
عملکرد باتری Galaxy A52

در کل در زمینه شارژدهی، گلکسی A72 مقداری بهتر عمل می‌کند و با استفاده سنگین هم می‌تواند یک روز کامل شما را همراهی کند، در صورتی که اگر استفاده سنگینی از A52 داشته باشید مجبور خواهید شد آن را قبل از پایان روز به شارژ متصل کنید.

در زمینه شارژ شدن هم A72 از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند و خوشبختانه برعکس A52 آداپتوری 25 وات درون جعبه‌ی محصول داریم (سامسونگ درون جعبه A52 آداپتوری 15 واتی قرار داده است). این آداپتور به شما کمک می‌کند که باتری این گوشی را در حدود 1 ساعت و 30 دقیقه از 0 تا 100 شارژ کنید که برای این محصول عدد مناسبی می‌باشد.

عملکرد باتری Galaxy A72
عملکرد باتری Galaxy A72

گلکسی A52 نیز مانند برادر بزرگ‌تر خود از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند اما سامسونگ برای کاهش هزینه آداپتور 15 واتی درون جعبه آن قرار داده که با این آداپتور در 30 دقیقه می‌توان 34 درصد از ظرفیت باتری این دستگاه را شارژ کرد و شارژ کامل بیش از 2 ساعت زمان می‌برد.

به این ترتیب در زمینه سرعت شارژ شدن نیز A72 نسبت به برادر کوچک‌تر خود برتری دارد و می‌تواند سریع‌تر به شارژ کامل برسد (البته در نظر داشته باشید که اگر آداپتور 25 واتی برای A52 تهیه کنید زمان شارژ مشابه با A72 می‌شود).

جمع‌بندی

قسمت جمع بندی این مطلب از همیشه ساده‌تر است و سامسونگ تا حد زیادی کار انتخاب را برای شما راحت‌تر کرده است. در واقع گلکسی A52 نسبت به A72 ارزش خرید بالاتری دارد و تنها برتری A72 داشتن لنز تله فوتو و مقداری شارژدهی بهتر به نظر می‌رسد.

گلکسی A52
گلکسی A52

اگر ارگونومی گوشی برایتان مهم است و قیمت نیز جزو اولویت‌های شما می‌باشد قطعا باید A52 را برای خرید انتخاب کنید، میانرده‌ای که قطعا پتانسیل این را دارد که یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های تاریخ سامسونگ شود.

از طرفی اگر به داشتن لنز تله فوتو و توانایی زوم 3 برابری اپتیکال و 30 برابری دیجیتال اهمیت می‌دهید و همچنین به دنبال نمایشگری کمی بزرگ‌تر و شارژدهی کمی بهتر هستید پس باید گلکسی A72 را برای خرید انتخاب کنید.

Galaxy A72
Galaxy A72

به طور کلی‌تر اما چون بودن لنز تله فوتو برای اکثر کاربران چندان اهمیت بالایی ندارد انتخاب A52 برای آن‌ها با توجه به اختلاف قیمت موجود منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

در سایتتون جای بررسی و مقایسه تخصصی حسابی بین دو موبایل Redmi note 10 pro و A52 دو موبایل بسیار پرفروش خالیه !

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰