بررسی گلکسی A51

گلکسی A51 به عنوان جانشین گلکسی A50 وظیفه دشواری بر عهده دارد. همانطور که می دانید، گوشی A50 یکی از موفق ترین اسمارتفون های سال 2019 بود که توانست آمار فروش فوق العاده ای را به ثبت برساند و همین موضوع، حفظ جایگاه سامسونگ در بازار میان رده ها به وسیله گوشی هایی مثل Galaxy A51 را دشوار تر کرده است.

اما به نظر می رسد سامسونگ برای تکرار موفقیت، سیاست مشابهی در پیش گرفته است. به عنوان مثال، گلکسی A50 اولین میان رده این کمپانی به شمار می رفت که سنسور اثر انگشت اوپتیکال را به محصولات سامسونگ اضافه کرد و گلکسی A51 اولین گوشی سامسونگ می باشد که از دوربین ماکرو بهره می برد. گذشته از این موارد، شاهد تغییرات ریز و درشتی در طراحی، نمایشگر، دوربین و نرم افزار Galaxy A51 هستیم که در ادامه بررسی به طور مفصل تری به آن ها اشاره خواهیم کرد.

جعبه گشایی از گلکسی A51

مشخصات فنی

تعداد سیم کارتدوسیم کارت
ابعاد۱۵۸٫۵x۷۳٫۶x۷٫۹ میلی‌متر
وزن۱۷۲ گرم
ساختار بدنهشیشه و پلاستیک
تراشهExynos 9611 (10nm)
پردازنده ‌ی مرکزیهشت هسته‌ای (4×2.3 گیگا‌هرتز Cortex-A73 & 4×1.7 گیگا‌هرتز Cortex-A53)
پردازنده ‌ی گرافیکیMali-G72 MP3
نوع صفحه نمایشSuper AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors
اندازه صفحه نمایش۶٫۵ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش۱۰۸۰x۲۴۰۰ پیکسل
تراکم پیکسلی صفحه نمایش۴۰۵ پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش۱۶ میلیون رنگ
محافظت صفحه نمایشگوریلا گلس ۳
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایش
حافظه داخلی۱۲۸گیگابایت
مقدار RAM۶گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیحافظه جانبی میکرو اس‌دی، تا 1 ترابایت (dedicated slot)
شبکه های ارتباطی2G / 3G / 4G
شبکه 2GGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)
شبکه 3GHSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
شبکه 4GLTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 13(700), 17(700), 20(800), 26(850), 28(700), 38(2600), 40(2300), 41(2500), 66(1700/2100)
فن‌آوری‌های ارتباطیگارانتی 7 روز بازگشت سایمان دیجیتال
WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
bluetooth5.0, A2DP, LE
GPSYes, with A-GPS, GLONASS, GALILEO, BDS
RadioFM radio
درگاه ارتباطی2.0, Type-C 1.0 reversible connector, USB On-The-Go
دوربین48 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2 اینچ سایز سنسور، لنز واید، f/2.0، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)
12 مگاپیکسل (لنز فوق‌عریض 13 میلی‌متری، f/2.2)
5 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)
5 مگاپیکسل (f/2.2، سنسور تشخیص عمق تصویر)
فلشLED
فیلمبرداری2160p@30fps, 1080p@30/60/120fps (لرزشگیر الکترونیکی تصویر – ژیروسکوپی)
دوربین سلفی32 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.8 اینچ سایز سنسور، لنز واید 25 میلی‌متری، f/2.2)
صداAlert types:
Loudspeaker: دارد
3.5mm jack: دارد
سیستم عاملاندروید ۱۰٫۰; One UI ۲
قابلیت‌های نرم‌افزاری
حس‌گرهاحسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
مشخصات باتریباتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت
شارژ سریع 15 واتی

طراحی

گلکسی A50 با نمایشگر infinity-U از طراحی بروزی برخوردار است اما نسخه جدید یعنی گلکسی A51 با نمایشگر infinity-O، قدم را فراتر گذشته و طراحی آن نزدیک به محصولات پرچمدار شده است. استفاده از این نمایشگر در A51 باعث شده تا حاشیه بالایی کوچکتر از نسل قبلی باشد و با توجه به اینکه حاشیه پایینی نیز به شکل قابل توجهی کوچکتر می باشد، نسبت مساحت نمایشگر به بدنه در این گوشی، با 3 درصد پیشرفت نسبت به نسل قبلی، از 85 درصد به 88 درصد رسیده است.

گلکسی A51

همچنین نمایشگر جدید این گوشی از نسبت تصویر 20:9 استفاده می کند که نسبتی کشیده تر از نسل قبلی بوده و این موضوع باعث شده تا عرض بدنه گلکسی A51 حدود 1 میلی متر کمتر از نسل قبلی باشد. در زمینه ضخامت اما تغییر چندانی را شاهد نیستیم و وزن کلی دستگاه حدود 6 گرم بیشتر شده است که تاثیری در تجربه کاربری نخواهد داشت.

بدنه Galaxy A51 همانند نسل قبلی از جنس Glasstic (پلاستیک با ظاهر شیشه) می باشد که مرغوبیت خوبی به آن بخشیده است؛ اما حس و حال بدنه آن قابل مقایسه با محصولات بالارده نمی باشد. با این حال استفاده از پلاستیک باعث شده تا مقاموت این گوشی در برابر شکستن، بیشتر از گوشی های شیشه ای باشد و بدنه آن حالت لیز نداشته باشد. اما باید در نظر داشته باشید که مقاومت پلاستیک در برابر خط و خش بسیار پایین تر می باشد و این موضوع اهمیت استفاده از کاور های محافظ را افزایش می دهد.

در قسمت پشتی گلکسی A51 دوربین چهار گانه با چینش L شکل به چشم می خورد که به همراه فلاش LED در داخل ماژول بزرگ مستطیلی قرار گرفته است. تغییر دیگری که در این قسمت ایجاد شده، مربوط به تغییر محل قرار گیری لوگوی سامسونگ می باشد که به نیمه پایینی بدنه منتقل شده است. همچنین مشابه چیزی که در A50s دیده بودیم، پنل پشتی این گوشی هم دارای خطوط انتزاعی می باشد که جذابیت آن را دو چندان کرده و همچنان شاهد افکت گرادیانی هستیم که باعث می شود پنل پشتی در زوایای مختلف تابش نور، بازتاب نوری با طیف رنگی مختلف داشته باشد.

گلکسی A51

سایر اجزای طراحی اما تفاوتی با نسل قبلی ندارد. کلید های تنظیم حجم صدا و پاور روی لبه سمت راست دستگاه هستند و در سمت مقابل نیز درگاه سیمکارت و کارت حافظه به چشم می خورد. روی لبه پایینی هم درگاه Type-C، میکروفون مکالمه، جک هدفون و اسپیکر تک کاناله قرار گرفته است.

بد نیست بدانید که به طور پیش فرض، نگه داشتن دکمه پاور در این گوشی، دستیار صوتی بیکسبی را در اختیار می گذارد؛ با این حال این موضوع قابلیت شخصی سازی دارد و می توان فعال کردن بیکسبی توسط آن را غیر فعال کرد. همچنین می توان با دوبار فشار دادن این دکمه، اپلیکیشن داخواهی را به اجرا در آورد. نکته آخری که در مورد طراحی گلکسی A51 باید در نظر داشته باشید، این است که بدنه این گوشی همچنان موفق به دریافت استاندارد لازم برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار نشده است.

نمایشگر

سامسونگ با تولید انبوه نمایشگر های آمولد و تامین این قطعه سخت افزاری برای بسیاری از سازندگان گوشی هوشمند، به بلوغ کاملی در این زمینه دست یافته و محصولات این کمپانی در تمام رده های قیمتی، عموما از نمایشگر با کیفیتی برخوردار هستند. بنابراین می توان انتظار داشت که گلکسی A51 نیز مشابه نسل قبلی، نمایشگر بسیار خوبی داشته باشد.

جالب است بدانید که گلکسی A51 به عنوان اولین گوشی میان رده سامسونگ شناخته می شود که از نمایشگر آمولد سری Infinity-O استفاده می کند. این نمایشگر دارای اندازه 6.5 اینچی می باشد که با رزولوشن 1080×1400 تراکم پیکسلی بسیار خوب 405 ppi را در نسبت تصویر 20:9 در اختیار می گذارد.

گلکسی A51

در حالت خودکار (فعال بودن سنسور نور) حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی A51 به 590 نیت می رسد که تقریبا مشابه با نسل قبلی بوده و استفاده آسان در محیط های پر نور را در پی دارد. در حالت دستی اما حداکثر روشنایی این پنل به 400 نیت کاهش پیدا می کند که آن را در رده مشابهی با سایر میان رده های موجود در بازار قرار می دهد.

به صورت پیشفرض، نمایشگر گلکسی A51 در حالت رنگی Natural قرار گرفته است که فضای رنگی sRGB را پوشش می دهد و در این حالت رنگ ها از دقت بالایی برخوردار هستند. اما یک حالت دیگر با نام Vivid در قسمت تنظیمات وجود دارد که با استفاده از آن، به شادابی رنگ ها افزوده می شود و فضای رنگی به DCI-P3 تغییر می کند.

گلکسی A51

کنتراست نمایشگر و عمق رنگ مشکی نیز با توجه به اولد بودن پنل، در سطح بسیار عالی قرار می گیرد و این نمایشگر از نسخه جدید Always On Display استفاده می کند که در آن محل حسگر اثر انگشت به طور مداوم به نمایش گذاشته می شود و همین موضوع استفاده از آن را آسان تر از گذشته می کند. زاویه دید نمایشگر هم با توجه به روشنایی بالای پنل و تکنولوژی آمولد، در سطح بسیار خوبی قرار می گیرد و در هنگام مشاهده نمایشگر از زوایای مختلف، تغییر آزار دهنده ای در دقت رنگ ها و شفافیت نمایشگر ایجاد نمی شود.

اگر بخاطر داشته باشید، یکی از اصلی ترین نقاط ضعف گلکسی A50، سنسور اثر انگشت آن بود که علاوه بر سرعت پایین در شناسایی انگشت، در تمامی مواقع نمی توانست احراز هویت را با موفقیت انجام دهد. در گلکسی A51 اما این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده و حسگر اوپتیکال این گوشی که در زیر نمایشگر قرار گرفته است، عملکرد قابل اتکاتری دارد و سرعت شناسایی آن نیز بهبود یافته است. البته باید در نظر داشته باشید که مشکلات مربوط به حسگر اثر انگشت A50 نیز بعد از ارسال آپدیت های نرم افزاری، تا حد زیادی رفع شده است.

گلکسی A51

اسپیکر

Galaxy A51 همانند تمام میان رده های سامسونگ از اسپیکر تک کاناله استفاده می کند که روی لبه پایینی قرار گرفته است. این اسپیکر صدایی با حجم بالا و وضوح مناسب در اختیار می گذارد که کیفیت آن در حجم حداکثری حفظ می شود و به طور کلی می توان گفت که شفافیت آن نسبت به نسل قبلی، بیشتر شده است؛ با این حال در زمینه عمق بیس نمی توان انتظار زیادی از آن داشت.

دوربین

دوربین یکی از مهمترین عوامل فروش گلکسی A51 و یکی از اصلی ترین تفاوت های این گوشی با نسل قبلی می باشد. همچنین این گوشی بعد از Galaxy A9 2018، اولین میان رده سامسونگ می باشد که در قسمت پشتی اش شاهد ترکیب دوربین چهارگانه هستیم.

سامسونگ برای این دوربین چهارگانه ترکیب جذاب و متفاوتی در نظر گرفته است. دوربین اصلی این گوشی، مشابه چزی که در A50s دیده بودیم از حسگر جدید 48 مگاپیکسلی استفاده می کند که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. دوربین فوق عریض هم دچار پیشرفت هایی شده و اکنون به جای حسگر 8 مگاپیکسلی، شاهد استفاده از حسگر 12 مگاپیکسلی در آن هستیم که در پس لنزی با دهاننه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و زاویه دید 123 درجه ای را در اختیار می گذارد.

گلکسی A51

دوربین سنجش عمق اما بدون تغییر مانده و از همان سنسور 5 مگاپیکسلی نسل قبلی استفاده می کند که روی آن لنزی با دهانه دیافراگم f/2.2 قرار دارد. با این حال مورد اصلی که متمایز کننده گلکسی A51 با نسل قبلی است، دوربین ماکرو می باشد که برای اولین بار بین محصولات سامسونگ شاهد استفاده از آن هستیم. این دوربین هم مشابه دوربین سنجش عمق از حسگر 5 مگاپیکسلی استفاده می کند که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.4 قرار گرفته و امکان فوکوس روی سوژه ها از فاصله 3 الی 5 سانتی متر را در اختیار می گذارد.

رابط کاربری دوربین در One Ui 2.0 تغییرات ظاهری کوچکی به خود دیده و اساسا نحوه استفاده از آن، مشابه نسل قبلی می باشد. حالت های مختلف دوربین که روی نواری در بالای دکمه شاتر چیده شده بودند، اکنون حال و هوایی ساده تر و کاربردی تر پیدا کرده اند. در واقع 3 حالت مهم و پرکاربرد عکاسی، فیلمبرداری، پرتره روی این نوار به چشم می خورند که با سوایپ کردن می توان بین آن ها جا به جا شد و حالت های دیگر مانند پرو، صحنه آهسته، شب و … در داخل منوری More قرار گرفته اند. سوایپ به سمت بالا و پایین نیز جا به جایی بین دوربین سلفی و دوربین پشتی را در اختیار می گذارد و همانند گذشته، عکاسی پرتره با نام لایو فوکوس در این گوشی شناخته می شود که امکان تغییر میزان بلور شدن پس زمینه را قبل و بعد از ثبت تصویر در اختیار می گذارد.

دوربین اصلی گلکسی A51 به صورت پیش فرض در رزولوشن 12 مگاپیکسل، قادر به ثبت تصاویر بسیار خوبی در محیط هایی با نور کافی می باشد. عکس های گرفته شده با این دوربین، دارای جزئیات خوب، رنگ های زنده، و رنج داینامیکی وسیع می باشد که کنتراست آن ها با دقت بالایی تنظیم می شود و به طور کلی می توان گفت که کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی در مقایسه با نسل قبلی، پیشرفت های بسیار خوبی به خود دیده است.

با افزایش رزولوشن تصویر به 48 مگاپیکسل، پیشرفت محسوسی در جزئیات تصاویر ایجاد می شود. با این حال باید در نظر داشته باشید که نویز تصاویر در این حالت تا حدودی بیشتر می باشد و رنج داینامیکی در رزولوشن 12 مگاپیکسل، وسیع تر می باشد.

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین فوق عریض بهبود های زیادی به خود دیده و یکی از بهترین نمونه های بکار رفته در بین گوشی های هم رده قیمتی می باشد. این دوربین در محیط های روشن، عکس هایی با رنگ های زنده، رنج داینامیکی وسیع و کنتراست دقیق به ثبت می رساند که میزان جزئیات آن ها نسبت به نسل قبلی، بیشتر شده است. با این حال، عکس های ثبت شده با این دوربین، در برخی موارد کمی تاریک تر از عکس های گرفته شده با دوربین اصلی هستند و رنگ های آن کمی اشباع شده تر به نظر می رسند.

کیفیت دوربین ماکرو اما مشروط به رعایت چند نکته می باشد. ابتدا باید در نظر داشته باشید که این دوربین فاقد فوکوس خودکار است و به همین دلیل فقط در فاصله 3 الی 5 سانتی متری از سوژه می تواند تصاویر واضحی به ثبت برساند. نکته بعدی در مورد این دوربین، نبود لرزشگیر اوپتیکال می باشد که باعث می شود ثابت نگاه داشتن گوشی اهمیت بسیار بالایی در ثبت تصویر واضح داشته باشد. اگر این دو نکته هنگام عکاسی با دوربین ماکرو در محیط هایی با نور کافی، رعایت شود، این دوربین می تواند تصاویری خلاقانه و جذاب را در اختیار بگذارد؛ با این حال باید در نظر داشته باشید که عکاسی با این دوربین، به راحتی دو دوربین دیگر نمی باشد.

در نهایت نوبت به دوربین سنجش عمق می رسد که قابلیت لایو فوکوس یا عکاسی پرتره را در اختیار می گذارد و به تنهایی قابل استفاده نمی باشد. تصاویر پرتره ثبت شده با گلکسی A51 در زمینه تشخیص لبه های سوژه، دارای دقت مناسبی هستند و این موضوع رابطه مستقیمی با شرایط نوری محیط دارد.

کیفیت تصاویر ثبت شده در محیط های کم نور نیز تا حدودی پیشرفت داشته و بهتر از نسل قبلی می باشد. دوربین اصلی در چنین شرایطی، عکس هایی با رنگ های زنده و رنج داینامیکی وسیع به ثبت می رساند که البته نویز قابل مشاهده ای در آن ها وجود دارد. دوربین فوق عریض هم به لطف استفاده از سنسور جدید، قادر به ثبت تصاویری با کیفیت بهتر از نسل قبلی می باشد، با این حال این کیفیت را نمی توان به خوبی دوربین اصلی دانست. نکته دیگر در مورد عکاسی هنگام شب، حالت Night Mode می باشد با هر دو دوربین اصلی و فوق عریض قابل استفاده بوده و نقش به سزایی در تولید تصاویر بهتر دارد.

یکی از نقاط ضعف در بخش دوربین گلکسی A50، نبود فیلمبرداری 4K با وجود پشتیبانی پردازنده بود که این موضوع در گلکسی A51 رفع شده و هر دو دوربین اصلی و فوق عریض در این گوشی، قادر به فیلمبرداری 4K می باشند. البته امکان فیلمبرداری فول اچ دی و اچ دی نیز وجود دارد و در تمامی رزولوشن ها، فیلمبرداری با نرخ فریم 30 انجام می گیرد. فیلمبرداری صحنه آهسته هم در رزولوشن اچ دی و با نرخ فریم 120 انجام می گیرد.

دوربین سلفی گلکسی A51 همانند چیزی که در A50s دیده بودیم، از سنسور جدید 32 مگاپیکسلی استفاده می کند که در داخل سوراخ نمایشگر قرار گرفته است و سامسونگ برای کوچکتر کردن این سوراخ، دیافراگم لنز آن را، از f/2.0 به f/2.2 کوچکتر کرده است. به لطف استفاده از این سنسور و پردازش های جدید، دوربین سلفی A51 عکس هایی با جزئیات بیشتر، رنج داینامیکی وسیع تر و البته رنگ های زنده تر به ثبت می رساند و جالب است بدانید که این دوربین هم قادر به فیلمبرداری با رزولوشن 4K می باشد.

سخت افزار

تراشه اگزینوس 9610 که به عنوان قدرتمند ترین تراشه سامسونگ در گوشی گلکسی A50 بکار رفته بود و اکنون در Galaxy A51 شاهد بکارگیری از نسخه بروز شده این تراشه با نام اگزینوس 9611 هستیم. اگزینوس 9611 همانند نسل اول از پردازنده مرکزی هشت هسته ای با دو کلاستر قدرتمند و کم مصرف استفاده می کند که از 4 هسته Cortex-A73 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز برای پردازش های سنگین و 4 هسته کم مصرف Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتز برای پردازش امور روزمره و سبک تشکیل یافته است.

تراشه 10 نانومتری اگزینوس 9611 از همان پردازنده گرافیکی ARM Mali-G72 MP3 استفاده می کند که به گفته سامسونگ، فرکانس پردازشی آن، افزایش پیدا کرده است. این پردازنده گرافیکی بر اساس نسل دوم معماری Bifrost توسعه داده شده و گرافیک های سه بعدی واقعی تر در مقایسه با نسل قبلی را در اختیار خواهد گذاشت. به گفته سامسونگ، این GPU، از آخرین API های گرافیکی و تکنیک های متنوع پردازشی از جمله MSAA برای واقعی تر شدن بازی هایی با گرافیک بالا و ASTC و AFTC پشتیبانی می کند که با کاهش پهنای باند حافظه، پردازش های گرافیکی کارآمد تر را در اختیار خواهد گذاشت.

گلکسی A51

بنابراین تا به اینجای کار می توان گفت که دو تراشه اگزینوس 9611 و 9610 در زمینه قدرت پردازشی، تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. پس آیا سامسونگ تراشه مشابه را با نامی جدید روانه بازار کرده است؟ پاسخ این سوال منفی است. چرا که اصلی ترین تغییر ایجاد شده در تراشه جدید، مربوط به بخش پردازش سیگنالی تصاویر و همچنین هوش مصنوعی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

نام تراشهسامسونگ اگزینوس 9611سامسونگ اگزینوس 9610
پردازنده مرکزیOcta-core (4x Cortex-A73 cores @2.3 GHz & 4x Cortex-A53 cores @1.7 GHz)Octa-core (4x Cortex-A73 cores @2.3 GHz & 4x Cortex-A53 cores @1.7 GHz)
پردازنده گرافیکیMali-G72 MP3Mali-G72 MP3
حافظه رمLPDDR4XLPDDR4X
حافظه داخلیUFS 2.1 / eMMC 5.1UFS 2.1 / eMMC 5.1
نمایشگر2520x1600p Full HD+2520x1600p Full HD+
فرآیند ساخت10 نانومتری10 نانومتری
مودم LTELTE Cat.12 3CA 600Mbps (DL) /
Cat.13 2CA 150Mbps (UL)
LTE Cat.12 3CA 600Mbps (DL) /
Cat.13 2CA 150Mbps (UL)
اتصالاتWi-Fi 402.11ac, Bluetooth 5.0, FM RadioWi-Fi 402.11ac, Bluetooth 5.0, FM Radio
هوش مصنوعیبلهبله
دوربیندوربین تک گانه تا 64 مگاپیکسل
دوربین دوگانه 16+16 مگاپیکسل
دوربین تک گانه 24 مگاپیکسلی
یا دوربین دوگانه 16+16 مگاپیکسل
فیلمبرداری4K UHD 120fps encoding and decoding with HEVC(H.265) and H.264, and decoding with VP94K UHD 120fps encoding and decoding with HEVC(H.265) and H.264, and decoding with VP9

تراشه اگزینوس 9611 از دوربین تکی تا رزولوشن 64 مگاپیکسل پشتیبانی می کند و می توان از دو دوربین با رزولوشن 16 مگاپیسکل نیز برای آن استفاده کرد. این در حالی است که تراشه اگزینوس 9610 از دوربین تکی تا رزولوشن 24 مگاپیکسل پشتیبانی می کرد. بنابراین سامسونگ برای این که بتواند در گلکسی A51 از دوربین اصلی جدید با رزولوشن 48 مگاپیکسل بهره ببرد، مجبور به تقویت واحد پردازش سیگنالی تصاویر شده است. تغییر بعدی ایجاد شده در این واحد، مربوط به پشتیبانی بهتر این تراشه از دوربین های فوق عریض و تله فوتو می باشد و اگزینوس 9611 امکان عکاسی پرتره با یک دوربین را نیز در اختیار می گذارد.

تغییر بعدی ایجاد شده در اگزینوس 9611 مربوط به واحد هوش مصنوعی می باشد. به طوری که این تراشه با استفاده از یادگیری عمیق ماشینی، عملکرد بهتری در ارائه قابلیت های هوش مصنوعی خواهد داشت و تجربه بهتری در استفاده از مواردی مثل دستیار دیجیتال، در اختیار خواهد گذاشت.

بنچمارک های گرفته شده در زمینه های مختلف هم نشان می دهند که تراشه اگزینوس 9611 در زمینه پردازنده مرکزی، عملکردی کاملا مشابه با نسل قبلی دارد اما در زمینه پردازش های گرافیکی، قدرت آن کمی بیشتر شده است. با این وجود باید در نظر داشته باشید که این افزایش ناچیز، تفاوت خاصی در اجرای بازی ها نخواهد داشت و همچنان نباید انتظار داشته باشید که گلکسی A51 بازی هایی مثل پابجی را در بالاترین کیفیت به خوبی به اجرا در بیاورد.

نرم افزار

گلکسی A51 به طور پیش فرض با اندروید 10 روانه بازار شده است که نسخه جدید رابط کاربری سامسونگ با نام One Ui 2.0 روی آن نصب می باشد. One Ui 2 در مقایسه با نسل اول که تغییرات اساسی در زمینه تعامل کاربر با رابط کاربری ایجاد کرد، آپدیت بزرگی به شمار نمی آید، با این حال این نسخه از رابط کاربری سامسونگ بهبود هایی به خود دیده است که در ادامه به آن ها اشاره کرد.

گلکسی A51

این رابط کاربری در زمینه طراحی، تغییرات بزرگی نداشته و استفاده از آن مشابه نسل اول می باشد. شکل آیکون ها در رابط کاربری جدید بدون تغییر مانده و سامسونگ از رنگ های اشباع شده تری در آن ها استفاده کرده است که حس و حال بهتری دارد. انیمیشن های رابط کاربری هم دچار تغییرات کلی شده و اکنون بسیار شبیه به انیمیشن های ios می باشد.

ژست های ناوبری بهبود یافته

سامسونگ در رابط کاربری جدید خود، پشتیبانی از ژست های ناوبری اندروید 10 را به گوشی های خود آورده است؛ اما جالب است بدانید که همچنان امکان استفاده از ژست های One Ui 1 و کلید های ناوبری سنتی وجود دارد. در ژست های جدید One Ui 2، با کشیدن انگشت از سمت پایین به بالا، وارد صفحه هوم خواهید شد و با تکرار همین عمل و نگه داشتن انگشت، می توان به اپلیکیشن های در حال اجرا دسترسی داشت. کشیدن انگشت از گوشه های پایین نمایشگر هم دستیار صوتی گوگل را در اختیار می گذارد و با کشیدن انگشت از طرفین نمایشگر، عمل بازگشت انجام خواهد شد.

گلکسی A51

حالت تیره پیشرفته تر

سامسونگ با معرفی رابط کاربری One Ui جزو اولین کمپانی هایی بود که حالت تیره را به صورت سیستمی در آورد. اما حالت تیره در نسخه اول رابط کاربری این شرکت تنها مختص برخی اپلیکیشن های سامسونگ و سایر اجزای رابط کاربری بود. در نسخه جدید One Ui، حالت تیره با پشتیبانی سیستمی اندروید 10، پیشرفته شده و اکنون علاوه بر اینکه تمام اپلیکیشن های سامسونگ و بیشتر اپلیکیشن های گوگل از آن پشتیبانی می کنند؛ اپلیکیشن های شخص ثالث مانند اینستاگرام و … نیز از آن پشتیبانی می کنند.

طراحی تمیز تر برای تمرکز بهتر

در رابط کاربری One Ui 2.0 برخی از المان ها کوچک شده و یا محل قرار گیری آن ها تغییر یافته است که به گفته سامسونگ باعث می شود کاربر تمرکز بهتری روی وظیفه اصلی داشته باشد. به عنوان مثال، اعلان تماس و یا تغییر حجم صدا که به صورت پاپ آپ به نمایش گذاشته می شوند، اندازه کوچکتری دارند که از مزاحمت آن ها کاسته است. فولدر اپلیکیشن ها نیز طراحی جدید تری دارد و استفاده از آن با یک دست، آسان تر شده است.

گلکسی A51

در پنل تنظیمات سریع هم موارد اضافی مانند دستگاه های متصل به بلوتوث، یا سیمکارت های فعال حذف شده و باعث سادگی هرچه بیشتر این قسمت شده اند. از سایر قابلیت های رابط کاربری One Ui 2.0 می توان به Screen Recorder و ویدئوهای سلفی صحنه آهسته اشاره کرد که البته مختص برخی از گوشی های سامسونگ بوده و در گلکسی A51 شاهد استفاده از آن ها نیستیم.

باتری

باتری یکی از قسمت هایی است که گلکسی A51 کوچکترین تغییری در آن به خود ندیده است. این گوشی از همان باتری 4000 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند که مشابه نمونه بکار رفته در بیشتر میان رده های امروزی می باشد. با توجه به استفاده از تراشه ای با لیتوگرافی مشابه نسل قبلی، شارژدهی Galaxy A51 تغییری نداشته و در تست پخش مداوم ویدئو می تواند حدود 15 ساعت را دوام بیاورد که رقم بسیار خوبی به شمار می آید. بنابراین بر اساس تجربه می توان گفت که این گوشی در استفاده ترکیبی شامل عکاسی، وبگردی، اجرای بازی و … می تواند تا یک روز کاربر را همراهی کند. البته باید در نظر داشته باشید که شارژدهی یک محصول با توجه به نوع استفاده هر فرد می تواند متفاوت باشد.

گلکسی A51

در زمینه سرعت شارژ نیز پیشرفتی در گلکسی A51 ایجاد نشده و این گوشی از همان شارژر 15 واتی استفاده می کند که به وسیله آن می توان در عرض نیم ساعت، حدود 31 درصد از باتری را شارژ کرد. شار کامل باتری هم حدود 110 دقیقه زمان نیاز دارد که آن را در رده تقریبا مشابهی با سایر میان رده های موجود در بازار قرار می دهد.

8.8
گلکسی A51 در یک نگاه

اصلی ترین دلیل موفقیت فروش گلکسی A50، عالی بودن این گوشی در تمام زمینه ها نبود؛ در واقع این محصول با توجه به قیمت خود، مجموعه از ویژگی های خوب را در اختیار می گذاشت که ارزش خرید بالایی به آن می بخشید. اکنون در گلکسی A51 ، سامسونگ نه تنها این ویژگی های خوب را حفظ کرده، بلکه برخی از آن ها را پیشرفته تر کرده تا این گوشی بتواند جایگزین شایسته ای برای نسل قبلی باشد. Galaxy A51 از طراحی زیبا در کنار نمایشگر بدون حاشیه از سری AMOLED Infinity-O برخوردار است که آن را از سایر میان رده های بازار، مجزا می کند. همچنین در قسمت پشتی این گوشی از دوربین چهاگانه بهره گرفته شده است که کیفیت بسیار خوبی در اختیار می گذارند. در زمینه نرم افزاری نیز این گوشی تغییراتی به خود دیده و از نسخه آخر سیستم عامل اندروید به همراه آخرین نسخه از رابط کاربری سامسونگ استفاده می کند که به ارزش های خرید آن می افزاید. با این حال بد نست در نظر داشته باشید که گلکسی A51 در زمینه باتری و سخت افزار، تغییرات چندانی به خود ندیده و تجربه مشابهی را در اختیار می گذارد.

طراحی
9
نمایشگر
9
دوربین
8.5
سخت افزار
8.6
نرم افزار
8.5
باتری
9
ارزش خرید
8.7
مزایا
  • طراحی زیبا
  • نمایشگر با کیفیت از سری AMOLED Infinity-O
  • دوربین اصلی و فوق عریض بهبود یافته
  • عملکرد مناسب در اجزای بازی ها
  • شارژدهی خوب باتری
  • بهبود عملکرد حسگر اثر انگشت
  • اضافه شدن فیلمبرداری 4K
  • عرضه شدن با اندروید 10 و رابط کاربری One Ui 2
معایب
  • پیشرفت نه چندان زیاد در زمینه سخت افزار
  • باتری با اندازه مشابه نسل قبلی
  • بدنه پلاستیکی
  • افزایش قیمت
140
41
14
15
22

۵۶ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

گوشی من بعد از س ماه خود بخود خاموش میشه . ی سری نرم افزار بنام claro داره که میگن برای کشورههای آفریقاییه
میتونید راهنماییم کنید

A51 چند بیتی هست؟

سلام یه سئوال دارم از شما دوستان. در حالت های دوربین گوشی a51 فرق بین حالت 3,4 با 3,4 mp48 چیه ؟

گوشی a51 را وقتی آپدیت می کنید به اندورید 11 live focus از قابلیت دوربین حذف میشه با اینه قبلا بوده و عکس گرفته شده و عکس های قابل اصلاح تو گالری وجود داره

سلام. من این گوشی نزدیک یه سالی هست دارم نتونستم باهاش 60 فریم بگیرم. میشه راهنمایی کنید. اندرویدش هم 11 است.

سلام صدای دالبی در تنظیماتش هست ولی نمیتونم فعالش کنم علتش چیه؟؟؟

ببخشید اینم بگم که چرا بعضی گوشی های ای51 شارژر 15واتی ندارن

سلام من گوشی a۵۱خریداری کردم گوشی خوبیه فقط نمیدونم شاید اشتباه میکنم ولی بنظرم شارژ زود خالی میکنه ۸یا ۹ ساعت که مدام ازش استفاده کنی مثلا بازی کنی اهنگ گوش کنی تموم میشه نظر شما چیه زود شارژ خالی میکنه ؟؟؟

سایت شما بهترین بررسی های سایت های فارسی زبان رو داره انصافاً محشرید .
ای کاش بررسی Samsung M51 رو هم در دستور کار قرار میدادید . چون خیلی در ایران طالب داره .

سلام خسته نباشید.
من میخام گوشی a51 بخرم ولی میترسم کیفیت تصویرش بد باشه لطفا بهم بگین آیا این موبایل خوبه؟?

از لحاظ تصویر که عالی هست اش من خودم الان دارم استفاده میکنم خیلی خوبه

سلام آقا سایمان لطفا جواب بدین چه گونه فیلم برداری full hd با ۶۰فیریم ضبط کنیم

ای کاش اون پانچ هول یا سلفی رو گوشی سمت چپ قرار میداد . اینطوری بهتره . تو بازی ها و برنامه ها کمتر به چشم میومد .

اصلا ای کاش پاپ آپ استفاده میکرد.

سلام
بررسی های سایت شما واقعا عالی هستند . چون عکس های زیادی حین بررسی گوشی قرار میدید . لطفا عکس های بیشتری در هنگام بررسی گوشی قرار دهید .
با تشکر

لازم به ذکر هست دوستان سری بعد این گوشی یعنی به روز شده این گوشی A52 خواهد بود که ارتقای اساسی دارد :
ارتقای باتری به 4500 میلی آمپر – پردازنده 765G – صفحه نمایش 90 هرتز

A51هم همونطوری که از4500شد6400فکر کنم دوباره قیمتش پایین تر بیاد ها؟

سلام
من بین A51و نوت8پرو موندم کدوم بهتره نظر شما چیه؟
دوربین واسم خیلی مهمه و اینکه گوشی میخام که خیلی دووم بیاره شیائومی رو یکم میترسم ازش نظراهم تقریبا برابرن هرکی یه چیز میگه:/

A51بهتره… هیچوقت سمت شیاومی نرو..چون مشکل نرم افزاری پیدا میکنه.a51خوشدست تر از شیرینی هست.طاحی فوق العاده و سیستم خیلی قوی

سلام
ببخشید کسی میدونه چه نوع گلسی باید بندازیم که اثر انگشتش کار کنه؟با گلس سرامیکی کار نکرد

اتفاقا من الان روش گلس سرامیکی انداختم اثر انگشتش خوب کار میکنه شاید برای شما مشکل داره

سلام.میشه لطفا راهنماییم کنید تفاوت صفحه های Amoled وsuper amoledچیه.اخه من بینmi not 10 وA71وmi not 10 رو انتخاب کردم اما برخلاف A71صفحشAmoled هست نه super amoled .میشه راهنماییم کنید.با تشکر

سوپر آمولد از امولد بهتره.و بهت پیشنهاد میکنم اصلا سمت شائومی نری چون یبار مصرفه بعد ۱ سال باید عوضش کنی.من برادرم نوت۹ شو گرفت بعد ۶ ماه هی خاموش میشد شارژش ۰ میشد…

سلام.متشکرم از تمام زحماتتون.اگه میشه لطفا منو راهنمایی کنید.اولویت هام برای خرید گوشی ایناست
1کیفیت و حاشیه های کم صفحه نمایش
2پردازنده خوب و روان در اجرای بازی و کاربری های روزمره
3باتری نسبتن خوب
و فست شارژر.بدنه شیشه ای.صفحه گوریلا گلس.دوربین برام مهم نیست قیت هم تا حدود 6 تومن باشه.ممنون میشم راهنماییم کنید.با تشکر

سلام من این گوشی و دارم از همه چیزش راضی راضیم فقط داغ کردنش که گاهی اذیتم میکنه و اینکه دو تا از تصویر زمینه اصلیش حذف شدن کلا نمیدونم چرا

سامسونگ نوت ۹ که پرچمدار ۳ سال پیشه هم داغ میکنه چیزه طبیعیه.پیزان حرارتش نباید به ۴۱ برسه که نمیرسه

چند تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین 1.ایا از شارژ بیسیم پشتیبانی میکنه?! 2.این مدل ساخت ویتنام داره و اگه داره ساخت هند با ساخت ویتنام چ فرقی میکنه؟،کدوم بهتره ؟!

با تشکر

سایمان دیجیتال7
۱۷ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۲

درود
دوست عزیز، جهت دریافت راهنمایی در این خصوص لطفا در طی ساعات کاری (10-18) با واحد فروش سایمان دیجیتال تماس حاصل فرمایید.
سپاس از شما

ویتنامی داره ولی سخت پیدا میشه و به طبع بهتر از هندیشه…

سلام من گوشی a51 دارم از خیلی از چیزهاش راضی ام اما عکس بادوربین عقب میگیرم بعد که عکس گرفته شده رو زوم میکنم تار. انگار که کیفیت پایین در صورتی که دوربین جلو عالیه. میدونین تنظیماتش کجاست که این مشکل رفع بشه

سلام _ خیلی مفید بود _ فقط من چند تا سوال در مورد این گوشی داشتم _ ممنون میشم جواب بهم بدید
آیا گوشی بازی هایی مثل پابجی و فورتنایت رو پشتیبانی میکنه و بدون لگ اجرا میکنه یا نه امکان لگ هست ؟؟؟
از نظر اندازه برای کسایی که از آیپد استفاده میکنن میتونه مناسب باشه ؟؟؟ چون من از تبلت ده اینچ لنووا استفاده میکنم
آیا امکانش هست که تا تابستون گوشی ارزون تر بشه ؟؟؟ _ ممکنه سری s برای این گوشی هم تو بازار بیاد
و آخرین سوالم اینکه آیا این گوشی مثل گوشی j2 که چندین سال گوشی خوبی بود و هنوز هم برا استفاده های روزمره خیلی مناسبه … چند سال میتونه بازدهی مناسبی داشته ___ سپاس و تشکر فراوان
من یه سوال خارج از این مطلب داشتم اونم اینکه چرا دوربین گوشی های جدید سامسونگ از نظر کیفیت عکس با گوشی j2 تفاوت آنچنانی نداشته من که یه همچین احساسی دارم وقتی تصاویرو مقایسه میکنم ؟؟؟
بازم تشکر فراوان و ممنون میشم که جواب سوالات منو بدید ????

سایــمان دیــجیتال
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۵:۳۲

سلام، ممنون از نظر لطفتون
دوست عزیز امکان لگ تو اجرای بازی های سنگین در کیفیت بالا وجود داره و این گوشی از نظر اندازه، محصول خوش دستی هست. در مورد قیمت هم متاسفانه نمیشه پیش بینی خاصی کرد.
ممنون از همراهی شما

سلام می خواستم بدونم a51 فقط فوکوس زنده داره و نمیشه از اشیا عکس با ی بوکه گرفت ؟
در جمع دوربین a 51 به دورین iphon 7 پلاس میرسه؟

سایمان دیجیتال7
۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۴:۱۰

درود
دوست عزیز این محصول قابلیت فوکوس زنده از اشیا را دارد.
سپاس از شما

سلام.میشه راهنماییم کنین.بین خرید mi9 lite و A51 موندم.صفحه و حاشیه هاش .سخت افزار زیبایی و خوش دستی خیلی برام مهمه و خیلی زیاد بازی میکنم.تو یه کلیپ دیدم که A51 مقاوم نیست و با فشار اول کاملا از وسط شکست.میشه بگید به طور کل کدوم بهتره برسی هردو گوشی رو هم خوندم ولی به نتیجه ای نرسیدم با تشکر از زحماتتون

سلام لطفا زود تر a71 رو برسی کنید.ممنون

با عرض سلام
این گوشی ساخت ویئتنام هم داره یا فقط هنده؟
محصول شما ساخت کجاس؟ چون واسم خیلی مهمه

سلام من خیلی با گوشی بازی میکنم این گوشی درزمینه بازی های سنگین مثلpubgوکالاف و… عمل کرد خوبی نشون میده

سلام
چگونه میتوان با رزولوشن 48 عکاسی کرد ؟
من هر چقدر گشتم نتوانستم تنظیمات مربوطه را پیدا کنم و حداکثر با حدود 7 مگا پیکسل عکس میگیرد

تو اون کادر بالایی اونجایی که اندازه کادری که اندازه عکساس رو اون بزن اونی که ۴۸ مگاپیکسلم زیرش داره رو انتخاب کن چون در حالت پیشفرض رو ۱۲ مگاپیکسله

سلام کسی میدونه اسکرین شاتش چجوریه؟

سلام کلید صفحه قفل و صدا کم کن رو با هم فشار بده و رها کن نیازی به گرفتن طولانی مدت نیست فقط یه لحظه هر دو رو با هم بگیر بعد رها کن

سلام
وقت بخیر
دو تا سوال داشتم
اول اینکه دوربین اصلی لرزشگیر اپتیکال داره ؟؟ یعنی با لرزش دست جلوی تار شدن عکس و فیلم گرفته میشه ؟
دوم اینکه OTG رو ساپورت میکنه ؟

ممنون میشم پاسخ بدین

سایمان دیجیتال7
۲۴ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۵

درود
دوست عزیز، این محصول مجهز به لرزگشیر الکترونیکی می باشد و از قابلیت OTG پشتیبانی می کند.
سپاس از شما

سلام آیا این گوشی شبکه 4.5g پشتیبانی میکنه ؟

یه مشکل توی متن داشت که زده بودین اولین میان رده سامسونگ که infinity o هست اما اولین A8s و A60 بود

سایــمان دیــجیتال
۱۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۷

با سلام
دوست عزیز لطفا به کلمه آمولد در جمله دقت داشته باشید.
” اولین گوشی میان رده سامسونگ شناخته می شود که از نمایشگر آمولد سری Infinity-O استفاده می کند”
ممنون از توجه شما

A70بهتره یا a51

باسلام ممنون از مطالبتون میخواستم بدونم رزولیشن عکس در دوربین 48 مگاپیکسلی چقدره؟

سلام میخاستم بدونم این گوشی تنظیمات حرفه ای داره منظورم تنظیم سرعت شاتر و ایزو هست
چون من حرفه ای با موبایل عکس میگیرم و سامسونگ در گوشی های میان رده قابلیت تنظیم شاتر رو نزاشته در صورتی که تو گوشی های ارزون قیمت هواوی این قابلیت هست.
لطفا جواب بدین ممنون

سایــمان دیــجیتال
۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۳:۱۸

سلام
دوست عزیز در قسمت تنظیمات دستی، سه گزینه اکسپوژر، وایت بالانس و ISO وجود دارد.
با تشکر

سلام ، واقعا خیلی زیبا تر شده و از فاصله ی چهار یا پنج متری یا حتی سه متری انگار نوت ۱۰ تاa51

ببخشید از نظر دوربین و بازی این موبایل بهتره یا می 9 لایت

.mi9به مراتب بهتره،بویژه در فیلم برداری ۹۶۰ فریم و سایر مشخصات

ببخشید از نظر دوربین و بازی کردن این موبایل بهتره یا می 9 لایت.

ببخشید از نظر دوربین و برای بازی کردن این گوشی بهتره یا می 9 لایت.

سایــمان دیــجیتال
۷ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۰

با سلام
دوست عزیز لطفا نقد و بررسی هر دو محصول را مطالعه فرمایید.
با تشکر

قطعا mi 9 lite بهتره . پردازنده mi 9 لایت اسنپدراگونه و این که چند برابر از پردازنده a70 قوی تر .برای a70 اسنپ 675 ولی برای mi 9 لایت اسنپ 710 هستش

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰