مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی را برای کاربران ارائه می‌دهند و طرفداران خاص خودشان را دارند. اما همیشه تصمیم‌گیری برای خرید و اطمینان به یک مدل خاص، سخت است و نیاز به تحقیق کافی و مقایسه آن با دیگر رقبایش دارد. در این مطلب به مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو می‌پردازیم و از هر جهت این دو رقیب چینی را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد تا شما را بیشتر با مزیت‌ها و ویژگی‌های هر کدام آشنا کنیم و همچنین کمکی در تصمیم‌گیری شما کرده باشیم.

در ابتدا بهتر است یک نگاه کلی به مشخصات فنی هر کدام از این دو گوشی بیندازیم.

 ردمی نوت ۱۰ پروپوکو اف ۳
بدنهابعاد: ۱۶۴*۷۶.۵*۸.۱ میلی‌متر
وزن: ۱۹۳ گرم
جنس بدنه: صفحه شیشه‌ای، فریم پلاستیک، پشت شیشه‌ای
سیم‌کارت: تک سیم‌کارت نانوسیم یا دو سیم‌کارت همزمان یکی فعال
ابعاد: ۱۵۳.۷*۷۶.۴*۷.۸ میلی‌متر
وزن: ۱۹۶ گرم جنس
بدنه: صفحه شیشه‌ای، فریم پلاستیک، پشت شیشه‌ای
سیم‌کارت: تک سیم‌کارت نانوسیم یا دو سیم‌کارت همزمان یکی فعال
صفحه نمایشنوع: AMOLED
ابعاد: ۶.۶۷ اینچ (۸۵.۶٪ نسبت نمایشگر به بدنه)
محافظ: کورنینگ گوریلا گلس ۵
رزولوشن: ۱۰۸۰*۲۴۰۰ (۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ مربع)
نرخ نوسازی تصویر: ۱۲۰ هرتز
پشتیبانی از HDR10
نوع: AMOLED
ابعاد: ۶.۶۷ اینچ (۸۵.۹٪ نسبت نمایشگر به بدنه)
محافظ: کورنینگ گوریلا گلس ۵
رزولوشن: ۱۰۸۰*۲۴۰۰ (۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ مربع)
نرخ نوسازی تصویر: ۱۲۰ هرتز
پشتیبانی از +HDR10
پلتفرمسیستم عامل: اندروید ۱۱، MIUI 12
تراشه: Qualcomm SM7150 Snapdragon 732 (هشت نانومتری)
پردازنده مرکزی: هشت هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۳ گیگاهرتز Kryo 470 Gold و شش هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 470 Silver)
پردازنده گرافیکی: Adreno 618
سیستم عامل: اندروید ۱۱، MIUI 12.5 برای پوکو
تراشه: Qualcomm SM8250-AC Snapdragon 870 5G (هفت نانومتر)
پردازنده مرکزی: هشت هسته‌ای (یک هسته ۳.۲ گیگاهرتز Kryo 585 و سه هسته ۲.۴۲ گیگاهرتز Kryo 585 و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 585)
پردازنده گرافیکی: Adreno 650
حافظهدرگاه حافظه: microSDXC با درگاه اختصاصی
حافظه داخلی: ۶۴ گیگابایت با ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم
درگاه حافظه: ندارد
حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت با ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم
دوربیناصلی: ۱۰۸ مگاپیکسل (لنز عریض 26 میلی‌متری، 1/1.52 اینچ سایز سنسور، 0.7 میکرومتر سایز پیکسل، f/1.9، فوکوس خودکار با تشخیص فاز Dual Pixed)، ۸ مگاپیکسل (حسگر حسگر فوق عریض با پوشش 118 درجه، 1/4.0 اینچ سایز سنسور، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)، ۵ مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4، فوکوس خودکار)، ۲ مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق، f/2.4)
قابلیت‌ها: فلش LED، پانوراما، HDR
فیلم‌برداری: 720p@960fps، 1080p@30/60/120fps، 4K@30fps
سلفی: ۱۶ مگاپیکسل (لنز عریض، 1/3.06 اینچ سایز سنسور، 1.0 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.5)
فیلم‌برداری سلفی: 1080p@30fps
اصلی: ۴۸ مگاپیکسل (لنز عریض 26 میلی‌متری، 1/2 اینچ سایز سنسور، 0.۸ میکرومتر سایز پیکسل، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)، ۸ مگاپیکسل (حسگر حسگر فوق عریض با پوشش 11۹ درجه، f/2.2)، ۵ مگاپیکسل (لنز ماکرو، ۵۰ میلی‌متری، 1/5 اینچ سایز سنسور، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار، f/2.4)
قابلیت‌ها: فلش LED، پانوراما، HDR
فیلم‌برداری: 1080p@30/60/120/240/960fps، 4K@30fps، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
سلفی: ۲۰ مگاپیکسل (لنز عریض، 1/3.4 اینچ سایز سنسور، 0.8 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.5)
فیلم‌برداری سلفی: 720p@120fps، 1080p@30fps
صدااسپیکر: استریو، صدای ۲۴ بیت / ۱۹۲ کیلوهرتز
جک ۳.۵ میلی‌متری: دارد
اسپیکر: استریو، صدای ۲۴ بیت / ۱۹۲ کیلوهرتز
جک ۳.۵ میلی‌متری: ندارد
باتریباتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۲۰ میلی آمپر ساعت
شارژ سریع ۳۳ وات
باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۵۲۰ میلی آمپر ساعت
– شارژ سریع ۳۳ وات – ۱۰۰ درصد در ۵۲ دقیقه
قابلیت‌هاحسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما، حسگر مادون قرمز (IR Blaster)حسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما، طیف رنگ
شبکهGSM / HSPA / LTEGSM / HSPA / LTE / 5G
اتصالاتشبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi دایرکت، هات‌اسپات
بلوتوث: دارد
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi دایرکت، هات‌اسپات
بلوتوث: 5.1، A2DP، LE
متفرقهرنگ‌ها: مشکی، آبی، برنزیرنگ‌ها: سفید، مشکی، آبی
مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو

طراحی و کیفیت ساخت

در طراحی هر دو گوشی همان زبان طراحی همیشگی شیائومی را شاهد هستیم و انتخاب یک از این دو به عنوان گوشی زیباتر کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد و سخت است که ما ظاهر یکی را برتر از دیگری معرفی کنیم. در اکثر میان‌رده‌های این شرکت با این دو نوع طراحی معمول مواجه هستیم و پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو هم از این قاعده مستثنی نیستند.

یک زبان طراحی که با کمی انحنا در حاشیه‌های پنل پشتی گوشی همراه است تا جایگیری بهتر گوشی در دستان شما را تضمین کند و در پایین و سمت چپ پشت گوشی هم اسم برندها حک شده‌اند. پنل پشتی و جلویی در هر دو از جنس شیشه هستند و مجهز به گوریلا گلس ۵ می‌باشند، البته پنل پشتی شیشه‌ای در عین زیبایی کمی دردسرساز هم هست و با جذب رد اثر انگشت و لک کمی مشکل‌ساز است.

جنس شیشه پشتی در ردمی نوت ۱۰ پرو حالت خاصی را دارد و هنگام تابش نور بر روی آن، جلوه‌ای از رنگ‌های متفاوت دیده می‌شوند که بسیار زیبا و جذاب هستند؛ به خصوص در رنگ خاکستری، این تغییرات واضح‌تر هستند و بیشتر قابل مشاهده‌اند. برای رنگ‌های مختلف پوکو اف ۳، سفید، مشکی و آبی را می‌توانید انتخاب کنید و در ردمی نوت ۱۰ پرو هم خاکستری، آبی و برنزی قابل خرید هستند.

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو
مقایسه طراحی پنل پشتی و ضخامت پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو

در ساخت فریم جانبی از پلاستیک استفاده شده است تا به کاهش وزن و قیمت آن‌ها کمک کند. در هر دو مدل دکمه‌های کنترلیِ تنظیم صدا و پاور در سمت راست این فریم پلاستیکی قرار دارند. حسگر اثر انگشت هم هم در ردمی و هم در پوکو با دکمه پاور ادغام شده است. از تفاوت‌های ظاهری در مقایسه فریم جانبی، محل جایگیری خشاب سیم‌کارت است که در پوکو اف ۳ در قسمت پایینی قرار دارد و در ردمی نوت ۱۰ پرو در سمت چپ گوشی جای گرفته است. هر دو خشاب سیم‌کارت از سیم‌کارت‌های نانو پشتیبانی می‌کنند، اما در نحوه چینش سیم‌کارت‌ها هم تفاوت‌هایی وجود دارد. در پوکو دو سیم‌کارت به صورت پشت به پشت قرار می‌گیرند و در نتیجه خشاب‌ سیم‌کارت کوچکتری را از ردمی نوت ۱۰ پرو دارد.

همچنین غیاب جک ۳.۵ میلی‌متری صدا در پوکو اف ۳ مشهود است و برای استفاده از هندزفری‌های سیمی معمول در آن باید از تبدیل مخصوص جک ۳.۵ میلی‌متری و USB-C استفاده کنید. البته می‌توانید از هندزفری‌های بی‌سیم و یا هندزفری‌های تایپ C استفاده کنید که دیگر نیازی به تبدیل و دیگر کابل‌های کمکی نیست.

نکته جالب دیگر هم شکل طراحی خروجی اسپیکرهای ردمی نوت ۱۰ پرو است که حالت مستطیل شکل دارند و ظاهر جذاب‌تری را نسبت به حفره‌های دایره‌ای در پوکو اف ۳ به گوشی داده‌اند.

در مقایسه ضخامت و وزن این دو مدل تفاوت‌های بسیار جزئی را می‌توانیم پیدا کنیم. ردمی نوت ۱۰ پرو با ضخامت ۸.۱ میلی‌متری فقط ۰.۳ میلی‌متر از پوکو اف ۳ ضخیم‌تر است که آن هم به علت وجود باتری بزرگ‌تر در آن است. در مقایسه وزن‌ها هم پوکو اف ۳، با ۱۹۶ گرم وزن، حدود ۳ گرم از رقیب خود سنگین‌تر است. البته این تفاوت‌ها آن‌چنان محسوس نیستند و هر دو مدل طراحی ارگونومیکی را دارند و خوش‌دست هستند. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش در هر دو مدل نسبت به اینکه یک میان‌رده هستند مناسب است و ضخامت زیادی ندارند.

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو
برآمدگی دوربین‌ها در پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو

همچنین بیرون‌زدگی ماژول دوربین‌ها در هر دو رقیب دیده می‌شود، البته این بیرون‌زدگی آنچنان زیاد نیست و اگر از قاب استفاده کنید، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. نوع چینش دوربین‌ها شبیه به یکدیگر هستند و در بالا دوربین اصلی، زیر آن‌ها یک جفت سنسور دیگر هستند. اما کمی تفاوت‌های ظاهری را در شکل آن‌ها می‌توانیم ببینیم. قاب دوربین اصلی در هر دو مدل دو تکه است. قسمت زیرین جایگاه فلش است و در تکه دیگر لنزها را می‌بینیم. تکه پایینی رنگی مشابه با رنگ بدنه را دارد و تکه بالایی و اصلی که جایگاه لنزها است، در تمام رنگ‌ها همان رنگ مشکی را دارد.

برای مقاومت در برابر نفوذ هم در هر دو مدل شاهد حضور استاندارد IP53 هستیم که در برابر پاشش آب می‌تواند گوشی شما را حفاظت کند. البته این به معنی ضد آب بودن نیست و بهتر است از برخورد این گوشی‌ها با آب جلوگیری کنید تا‌ آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

صفحه نمایش

صفحه نمایش هر دو، از نظر ابعاد و رزولوشن مشابه هم هستند و در مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو با یک صفحه نمایش ۶.۶۷ اینچی امولد (AMOLED) با رزولوشن تصویر FHD+ روبه‌رو هستیم که از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برند. این نمایشگرها در هر کدام، حدود ۸۶ درصد از قسمت جلویی گوشی را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو
بررسی صفحه نمایش و حاشیه اطراف آن در مطلب مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو

با وجود شباهت بسیار زیاد در صفحه نمایش، برخی تفاوت‌ها هم بین نمایشگرهای این دو مدل دیده می‌شوند. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به روشنایی بیشتر صفحه نمایش پوکو اف ۳ اشاره کرد که در حداکثر مقدار به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد و این رقم در ردمی نوت ۱۰ پرو ۱۲۰۰ نیت است. دیگر تفاوت هم نرخ نمونه‌برداری لمس است که در پوکو اف ۳، ۳۶۰ هرتز است و در ردمی نوت ۱۰ پرو، ۲۴۰ هرتز. همچنین در پوکو اف ۳ امکان پشتیبانی از HDR10+ وجود دارد که این ویژگی در ردمی نوت ۱۰ پرو محدود به HDR10 می‌شود و یک پله پایین‌تر است. نحوه نمایش رنگ‌ها در این دو رقیب هم کمی متفاوت از هم هستند و صفحه نمایش پوکو اف ۳ کمی رنگ‌ها را متمایل به صورتی و قرمز نمایش می‌دهد.

در تنظیمات صفحه نمایش این محصولات امکان تعیین غلظت رنگ‌های نمایش داده شده هم وجود دارد که در سه حالت Saturated، Auto و Standard قابل تنظیم می‌باشند. در حالت Saturated غلظت رنگ‌ها کمی افزایش می‌یابد و با محتوا جذاب‌تری روبه‌رو می‌شویم، حالت خودکار هم به طور هوشمند و با توجه به نور محیط، غلظت رنگ‌ها را تعیین می‌کند و در نهایت با استفاده از حالت استاندارد می‌توانید دقیق‌ترین حالت رنگ‌ها و واقعی‌ترین آن‌ها را داشته باشید.

به عنوان یک جمع‌بندی کلی برای این بخش باید گفت که هیچ ایرادی به نمایشگر این دو مدل نمی‌توان وارد کرد و هم در نمایش رنگ‌ها و هم از نظر کیفیت و روشنایی با نمایشگرهای توانمندی طرف هستیم. همچنین وجود نرخ نوسازی تصویر متغیر در این دو مدل را می‌توان از بزرگترین ویژگی‌های صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی آن‌ها دانست که هم در عملکرد روان صفحه و لذت استفاده از گوشی و هم در صرفه‌جویی انرژی و شارژدهی، عملکرد بسیار مناسبی را از خود نشان می‌دهند.

اسپیکر

اسپیکرهای استفاده شده در هر دو گوشی استریو هستند و کیفیت صدا خوبی را ارائه می‌دهند و با توجه به قیمت مناسبی که این دو گوشی دارند، وجود اسپیکر استریو در آن‌ها یک ویژگی رقابتی و جذاب است. به وسیله دو اسپیکر که یکی در لبه پایینی قرار دارد و دیگری در لبه بالایی، این صدای استریو پخش می‌شود.

اگر بخواهیم بسیار جزئی و منتقدانه به اسپیکر این دو بپردازیم، باید اشاره داشت که اسپیکر ردمی کمی بیس ضعیفی را دارد و نقطه ضعف پوکو اف ۳ هم در اوج صدا است که کمی از کیفیت آن کاسته می‌شود.

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو
نحوه جایگیری اسپیکرها و درگاه‌ها در مطلب مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو از لحاظ دوربین

۱۰۸ مگاپیکسل برای ردمی نوت ۱۰ پرو و ۴۸ مگاپیکسل برای پوکو اف ۳؛ این اعداد خبر از برتری دوربین ردمی نوت ۱۰ پرو می‌دهند.

 ردمی نوت ۱۰ پروپوکو اف ۳
دوربین اصلی۱۰۸ مگاپیکسل (لنز عریض 26 میلی‌متری، 1/1.52 اینچ سایز سنسور، 0.7 میکرومتر سایز پیکسل، f/1.9، فوکوس خودکار با تشخیص فاز Dual Pixed) ۸ مگاپیکسل (حسگر حسگر فوق عریض با پوشش 118 درجه، 1/4.0 اینچ سایز سنسور، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2) ۵ مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4، فوکوس خودکار) ۲ مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق، f/2.4) قابلیت‌ها: فلش LED، پانوراما، HDR
فیلم‌برداری: 720p@960fps، 1080p@30/60/120fps 4K@30fps
۴۸ مگاپیکسل (لنز عریض 26 میلی‌متری، 1/2 اینچ سایز سنسور، 0.۸ میکرومتر سایز پیکسل، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز) ۸ مگاپیکسل (حسگر حسگر فوق عریض با پوشش 11۹ درجه، f/2.2) ۵ مگاپیکسل (لنز ماکرو، ۵۰ میلی‌متری، 1/5 اینچ سایز سنسور، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار، f/2.4)
قابلیت‌ها: فلش LED، پانوراما، HDR
فیلم‌برداری: 1080p@30/60/120/240/960fps، 4K@30fps، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین سلفی۱۶ مگاپیکسل (لنز عریض، 1/3.06 اینچ سایز سنسور، 1.0 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.5)
فیلم‌برداری: 1080p@30fps
۲۰ مگاپیکسل (لنز عریض، 1/3.4 اینچ سایز سنسور، 0.8 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.5)
فیلم‌برداری: 720p@120fps، 1080p@30fps
مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو از لحاظ دوربین‌ها
دوربین اصلی در مطلب مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو

در ابتدا به مقایسه دوربین اصلی می‌پردازیم. دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی ردمی نوت ۱۰ پرو با قابلیت Nona-Bayer در حالت پیش‌فرض عکاسی می‌کند و عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی را داریم. در پوکو اف ۳ هم از Quad-Bayer استفاده شده است که عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی سنسور اصلی را به صورت پیش‌فرض ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند.

البته امکان استفاده از رزولوشن اصلی هم ممکن است و در آن حالت، عکس‌هایی به مراتب با کیفیت‌تر و بهتر را خواهیم داشت. اما عکاسی در آن حالت به علت حجم بالای عکس‌ها آنچنان منطقی نیست و فقط در مواقع خاص بهتر است از آن استفاده کنید.

شاید با نگاه اول متوجه تفاوت کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین‌های این گوشی‌ها نشوید. اما اگر بیشتر دقت کنید به خوبی می‌توانید متوجه کیفیت بهتر و زنده و گرم‌تر بودن رنگ‌ها در ردمی نوت ۱۰ پرو بشوید. همچنین در تصاویر دوربین ردمی، جزئیات بیشتری را مشاهده می‌کنیم و تصاویر بسیار واضح‌تر هستند. البته گاهی گرمی رنگ‌ها در ردمی بیش از حد می‌شوند و از حالت طبیعی خود خارج می‌شوند.

در نور کم کیفیت هر دو دوربین کاهش پیدا می‌کند، البته باز هم دوربین ردمی عملکرد بسیار بهتری را دارد. و در پوکو اف ۳ شاهد افت کیفیت بیشتری هستیم و تصاویر وضوح پایین‌تری دارند. البته حتی با وجود نور کم هم نویز چندانی در تصاویر مشاهده نمی‌شود که نکته خوبی است.

دوربین فوق عریض و ماکرو در هر دو مدل به ترتیب ۸ و ۵ مگاپیکسلی هستند. اما در مقایسه تصاویر ثبت شده با این دوربین‌ها و با وجود تشابه میان مشخصات دوربین‌ها، باز هم ردمی نوت ۱۰ پرو دست برتر را دارد و تصاویر زیباتر، واضح‌تر و با کیفیت رنگ بهتری را ثبت می‌کند. وجود فوکوس خودکار در دوربین ماکرو هر دو گوشی هم بسیار مفید است و ثبت تصاویر را بسیار آسان‌تر می‌کند.

در هر دو مدل امکان عکاسی با حالت شب هم وجود دارد که در مقایسه با حالت عادی، عکس‌های بهتری را در شب ثبت می‌کنند. البته دوربین ردمی نوت ۱۰ پرو در حالت عادی هم عملکرد بسیار بهتری را در شب دارد و در مقایسه با پوکو اف ۳ یک سر و گردن بالاتر است. در تصاویر ثبت شده با پوکو در شب و بدون استفاده از حالت شب، جزییات از بین می‌روند و منابع نور در تصویر اصلاً واضح دیده نمی‌شوند و نویز بسیاری دارند.

در مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو از نظر دوربین سلفی کمی مسئله متفاوت است. دوربین سلفی پوکو اف ۳، ۲۰ مگاپیکسلی است و از دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی که در ردمی وجود دارد بهتر است. در بررسی‌ها هم دوربین سلفی پوکو اف ۳، کمی عملکرد بهتری را دارد. دوربین سلفی هر دو گوشی را می‌توان در رده متوسط به بالا ارزیابی کرد و هردو می‌توانند پاسخگوی نیازهای روزمره شما باشند.

البته در حالت عکاسی پرتره دوربین سلفی ردمی با وجود ۱۶ مگاپیکسلی بودن، عملکرد بهتری را در جداسازی سوژه از محیط دارد و در پوکو اف ۳ با توجه به نبود سنسور تشخیص عمق، شاهد اشتباهاتی نظیر مات شدن موها در حالت پرتره هستیم. اما نباید عکس‌های پرتره ردمی را هم بی‌نقص بنامیم، زیرا اگر کمی بیشتر روی عکس‌ها زوم کنید شاهد افت کیفیت قابل توجهی در آن‌ها خواهید بود.

سخت‌افزار، نرم‌افزار و امنیت

در مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو از نظر ویژگی‌های سخت‌افزاری که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید گوشی است، تفاوت‌ها چشم‌گیرتر هستند و پوکو کاملاً دست برتر را دارد و عملکرد بی‌نقصی را با توجه به محدوده قیمتی خود نشان می‌دهد.

قلب تپنده پوکو اف ۳، تراشه اسنپدراگون ۸۷۰ فایوجی است که از سریع‌‌ترین تراشه‌های موجود در جهان است و در برابر هم‌رده‌های خود و حتی بعضی گوشی‌های گران‌تر، پوکو اف ۳ می‌تواند مشخصات سخت‌افزاری بهتری را داشته باشد. با وجود این تراشه قدرتمند و سریع با پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای (1×3.2 GHz Kryo 585 & 3×2.42 GHz Kryo 585 & 4×1.80 GHz Kryo 585) و پردازنده گرافیکی Adreno 650 در همکاری با رم ۶ یا ۸ گیگابایتی تعبیه شده در پوکو اف ۳، اجرا هیچ بازی و نرم‌افزاری شما را با مشکل مواجه نخواهد کرد و بدون افت فریم و کیفیت می‌توانید در بالاترین گرافیک از بازی‌ها لذت ببرید.

در مورد داغ کردن هم می‌توان متذکر شد که پوکو اف ۳ حتی در استفاده‌های طولانی و سنگنین هم آنقدر داغ نمی‌شود که قابل احساس باشد و این نکته در مورد پوکو بسیار با ارزش است. یک نکته مهم که هنگام خرید پوکو اف ۳ باید در نظر داشته باشید، عدم پشتیبانی آن از کارت حافظه جانبی است و با توجه به این موضوع اگر مشکلی از لحاظ بودجه ندارید بهتر است ظرفیت ۲۵۶ گیگابایتی را انتخاب کنید تا در آینده با کمبود فضای حافظه مواجه نشوید. البته ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی هم می‌تواند کافی باشد، اما ۲۵۶ گیگابایت انتخاب امن‌تری است.

ردمی نوت ۱۰ پرو هم مشخصات سخت‌افزاری خوبی را دارد، اما مشخصاً در مقایسه با پوکو اف ۳ در رده بسیار پایین‌تری قرار می‌گیرد. در ردمی نوت ۱۰ پرو از تراشه اسنپدراگون 732G استفاده شده است. پردازنده مرکزی این تراشه هشت هسته‌ای (2×2.3 GHz Kryo 470 Gold & 6×1.8 GHz Kryo 470 Silver) است.

پردازنده گرافیکی هم Adreno 618 است. در ردمی نوت ۱۰ پرو همانند پوکو اف ۳، امکان انتخاب بین رم‌های ۶ و ۸ گیگابایتی را دارید و برای حافظه داخلی هم می‌توانید ۶۴ گیگابایت یا ۱۲۸ گیگابایت را انتخاب کنید. با ردمی نوت ۱۰ پرو هم می‌توانید بازی‌های سنگینی مانند آسفالت ۹ و کال آف دیوتی را اجرا کنید، اما بهتر است گرافیک بازی‌ها را روی درجه متوسط قرار دهید تا شاهد افت فریم در طول بازی کردن نباشید.

نرم‌افزار

در قسمت نرم‌افزاری هم پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو یکسان هستند. هر دو گوشی بر پایه اندروید ۱۱ عرضه می‌شوند و MIUI 12.5 آخرین و جدیدترین نسخه رابط کاربری شیائومی است که هر دو از آن پشتیبانی می‌کنند. البته در پوکو اف ۳ از لانچر مخصوص پوکو در رابط کاربری استفاده می‌شود که کمی با ردمی آن‌ را متفاوت کرده است. از جمله این تفاوت‌ها هم تعداد بیش‌تر برنامه‌های از پیش نصب شده بر روی پوکو است؛ البته این برنامه‌ها قابل حذف هستند.

در رابطه با نرم‌افزار پیش‌فرض نصب شده روی این دو گوشی‌، احتمال دارد که گوشی شما به صورت پیش‌فرض از MIUI 12 استفاده کند که مشکل خاصی نیست و با یک آپدیت می‌توانید آن را به نسخه جدید ارتقاء دهید.

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو

پیشنهاد مطالعه: ویژگی‌های جدید اندروید ۱۱: در مسیر کمال

امنیت

در مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو از نظر ویژگی‌های امنیتی هم تفاوت خاصی پیدا نمی‌شود و هر دو از امکانات مشابهی پشتیبانی می‌کنند. هم پوکو اف ۳ و هم ردمی نوت ۱۰ پرو از دو روش برای بازگشایی قفل استفاده می‌کنند که یکی حسگر اثر انگشت است که بر روی دکمه پاور قرار دارد.

روش دوم برای بازگشایی قفل هم سیستم تشخیص چهره کاربر است. البته با توجه به اینکه در تشخیص چهره از دوربین سلفی استفاده می‌شود و حالت دو بعدی دارد، بهتر است از همان روش مرسوم اثرانگشت استفاده کنید که امنیت و سرعت بیشتری دارد.

باتری

باتری پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو هم کمی با هم متفاوت هستند و در این قسمت ردمی با وجود یک باتری بزرگ‌تر، عملکرد بهتری را دارد. باتری ردمی نوت ۱۰ پرو که ۵۰۲۰ میلی‌آمپری است در تست‌های مختلف حتی تا دو روز را هم توانسته است دوام بیاورد. اما پوکو اف ۳ با وجود باتری ۴۵۲۰ میلی‌آمپری و نسبتاً کوچکی که دارد، مدت‌زمان کمتری را با یک بار شارژ کامل می‌تواند دوام بیاورد و به همین جهت هر روز باید آن را شارژ کنید.

البته به طور کلی دوام باتری و مدت‌زمان شارژدهی ارتباط مستقیمی با نحوه استفاده شما دارد و تجربه شما از باتری این دو گوشی می‌تواند با اعداد گفته شده بسیار متفاوت باشد.

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو
مقایسه باتری پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو

در زمینه نحوه شارژ شدن و سرعت شارژ هم ویژگی‌های بسیار نزدیک به هم را می‌بینیم و عملاً در این بخش عملکرد یکسانی را از این دو گوشی داریم. در هر دو گوشی پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۳۳ واتی را در اختیار داریم و در نتیجه سرعت شارژ شدن در هر دو یکسان است. اما با توجه به باتری بزرگتری که در ردمی وجود دارد، مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل آن هم کمی بیشتر است.

جمع‌بندی؛ پوکو اف ۳ بخریم یا ردمی نوت ۱۰ پرو؟

در طول بررسی به تمامی نکات و ویژگی‌های هر کدام از این دو میان‌رده اشاره کردیم و برتری‌های هر کدام در هر بخش تا حدود زیادی مشخص شد. اما انتخاب یکی از این دو گوشی به عنوان گوشی برتر، بیشتر به نیازهای شما بستگی دارد و با توجه به خواسته‌هایی که از یک گوشی هوشمند در نظر دارید باید دست به خرید بزنید. به عنوان یک پیشنهاد کلی می‌توان این دو گوشی را به صورت زیر مقایسه کرد.

پوکو اف ۳ با عملکرد سریع‌تر و قدرتمندتر همراه با رم و حافظه داخلی جدیدتر و همچنین پشتیبانی از اینترنت همراه 5G، می‌تواند بهترین گزینه برای افراد شیفته گیم باشد و با کمترین هزینه پاسخگوی نیازهای گیمینگ آن‌ها باشد. اما اگر انتظار یک دوربین خوب و باتری با دوام بالا را از گوشی خود دارید، پوکو نمی‌تواند گزینه خوبی باشد و باید ردمی نوت ۱۰ پرو را انتخاب کنید.

ردمی با وجود باتری بزرگتر و دوربین‌های بهتر، در هر دو قسمت عملکرد بهتری را دارد و یکی از بهترین دوربین‌ها را در رده قیمتی خود ارائه می‌دهد. همچنین باتری بزرگتر مدت زمان شارژدهی بیشتری را دارد. اما نباید از ردمی انتظار آن عملکرد درخشان فنیِ پوکو اف ۳ را داشته باشید.

برای مقایسه کامل‌تر ردمی نوت ۱۰ پرو می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید. بررسی جزئی‌تر پوکو اف ۳ را هم در اینجا می‌توانید داشته باشید.

۴ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خیلی ممنون که مقایسه میکنید خسته نباشید فقط اگر امکانش هست عکس با کیفیت اصلی بذارید که تو زوم کردن معلوم بشه کدومش افت کیفیت کمتر داره بازم ممنونم از سایت بی نظیر سایمان دیجیتال

سلام دوست عزیز، برای مشاهده نمونه تصاویر دوربین با کیفیت اصلی، کافیه روی اون‌ها کلیک کنید.

سلام.برای مقایسه مناسبتر عکس های هر دو گوشی،بهتر است عکسهای دو گوشی در کنار هم قرار داده بشه نه با فاصله در چند سطر پایین تر

سلام
توی تصاویر چرا رنگ پنل ها فرق میکنه ؟!

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

معرفی انواع اتو

بی‌شک اتو زدن لباس‌های چروکیده یکی از سخت‌ترین کارهای خانه برای اکثر مردم است و کمتر کسی را...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۳ مرداد ۱۴۰۰