a22 فایوجی vs A22 فورجی

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شایعات و اخبار مبنی بر معرفی مدل جدیدی از سری A، گلکسی A22 بالاخره در حدود دو ماه قبل رونمایی شد و به عنوان جایگزینی برای گلکسی A32 بود که بتواند ارزان‌ترین موبایل برند سامسونگ با وجود نسخه‌ای برای پشتیبانی از فناوری 5G باشد. A22 در دونسخه 5G و 4G عرضه شد که از لحاظ ظاهری بین این نسخه تفاوت آنچنانی وجود ندارند و ظاهراً شبیه به هم هستند. اما در بحث مشخصات فنی و دوربین، سامسونگ برای جبران هزینه‌های حاصل از وجود فناوری اینترنت همراه نسل پنجم در نسخه 5G، مجبور به استفاده از تراشه و دوربین‌های ارزان‌قیمت در این نسخه نسبت به نسخه 4G شده است تا بتواند قیمت هر دو نسخه را در یک بازه نگه دارد. همچنین در مقایسه صفحه نمایش هم شاهد ضعف نسخه 5G نسبت به 4G هستیم. در ادامه مطلب به مقایسه و بررسی کامل تفاوت های گلکسی A22 5G و 4G می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه: نقد و بررسی گلکسی A22 5G

 گلکسی A22 5Gگلکسی A22 4G
بدنهابعاد: ۱۶۷.۲*۷۶.۴*۹ میلی‌متر وزن: ۲۰۳ گرم جنس بدنه: صفحه شیشه‌ای، کل بدنه پلاستیک سیم‌کارت: تک سیم‌کارت نانوسیم یا دو سیم‌کارت همزمان یکی فعالابعاد: ۱۵۹.۳*۷۳.۶*۸.۴ میلی‌متر وزن: ۱۸۶ گرم جنس بدنه: صفحه شیشه‌ای، کل بدنه پلاستیک سیم‌کارت: تک سیم‌کارت نانوسیم یا دو سیم‌کارت همزمان یکی فعال
صفحه نمایشنوع: TFT ابعاد: ۶.۶ اینچ (۸۲.۳٪ نسبت نمایشگر به بدنه) رزولوشن: ۱۰۸۰*۲۴۰۰ (۳۹۹ پیکسل بر هر اینچ مربع) نرخ نوسازی تصویر: ۹۰ هرتزنوع: سوپرآمولد (Super AMOLED) ابعاد: ۶.۴ اینچ (۸۴.۳٪ نسبت نمایشگر به بدنه) رزولوشن: ۷۲۰*۱۶۰۰ (۲۷۴ پیکسل بر هر اینچ مربع) نرخ نوسازی تصویر: ۹۰ هرتز، روشنایی ۶۰۰ نیت در حالت HDR
پلتفرمسیستم عامل: اندروید ۱۱، One UI Core 3.1 تراشه: MediaTek MT6833 Dimensity 700 5G (۷ نانومتر) پردازنده مرکزی: هشت هسته‌ای (دو هسته ۲.۲ گیگاهرتزی و شش هسته ۲.۰ گیگاهرتزی) پردازنده گرافیکی: Mali-G57 MC2سیستم عامل: اندروید ۱۱، One UI Core 3.1 تراشه: Mediatek Helio G80 (12 نانومتر) پردازنده مرکزی: هشت هسته‌ای (دو هسته ۲.۰ گیگاهرتزی و شش هسته ۱.۸ گیگاهرتزی) پردازنده گرافیکی: Mali-G52 MC2
حافظهدرگاه حافظه: microSDXC با درگاه اختصاصی حافظه داخلی: ۶۴ گیگابایت با رم ۴ گیگابایتی، ۱۲۸ گیگابایت با رم 4 گیگابایت، ۱۲۸ گیگابایت با رم ۶ گیگابایت، ۱۲۸ گیگابایت با رم ۸ گیگابایتیدرگاه حافظه: microSDXC با درگاه اختصاصی حافظه داخلی: ۶۴ گیگابایت با رم ۴ گیگابایتی، ۱۲۸ گیگابایت با رم ۴ گیگابایت، ۱۲۸ گیگابایت با رم ۶ گیگابایت
دوربیناصلی: ۴۸ مگاپیکسل (لنز واید، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.8) ۵ مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 115 درجه، f/2.2) ۲ مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق تصویر، f/2.4)
قابلیت‌ها: فلش LED، پانوراما، HDR فیلم‌برداری: 1080p@30fps
سلفی: ۸ مگاپیکسل (لنز واید، f/2.0)
فیلم‌برداری سلفی: 1080p@30fps
اصلی: ۴۸ مگاپیکسل (لنز واید، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال، f/1.8) ۸ مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 123 درجه، f/2.2) ۲ مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4) ۲ مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق تصویر، f/2.4)
قابلیت‌ها: فلش LED، پانوراما، HDR
فیلم‌برداری: 1080p@30fps
سلفی: ۱۳ مگاپیکسل (لنز واید، f/2.2)
فیلم‌برداری سلفی: 1080p@30fps                  
صدااسپیکر: دارد جک ۳.۵ میلی‌متری: دارداسپیکر: دارد جک ۳.۵ میلی‌متری: دارد
باتریغیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپری سرعت شارژ: شارژ سریع ۱۵ واتیغیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپری سرعت شارژ: شارژ سریع ۱۵ واتی
قابلیت‌هاحسگر اثر انگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورتحسگر اثر انگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
شبکهGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE
اتصالاتشبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi دایرکت، هات‌اسپات بلوتوث: 5.0, A2DP, LE NFC: دارد‌ (با توجه به نسخه مخصوص هر منطقه ممکن است متفاوت باشد) GPS: A-GPS، GLONASS، GALILEO، BDS USB: USB Type-C 2.0شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi دایرکت، هات‌اسپات بلوتوث: 5.0, A2DP, LE NFC: ندارد GPS: A-GPS، GLONASS، GALILEO، BDS USB: USB Type-C 2.0
متفرقهرنگ‌ها: مشکی، سفید، سبز، بنفشرنگ‌ها: مشکی، سفید، سبز و بنفش

تفاوت های گلکسی A22 5G و 4G در طراحی و ساخت

هر دو نسخه در رابطه با طراحی و شکل ظاهری بسیار شبیه به هم هستند. اما اگر کمی با دقت باشید و به جزئیات دقت کنید به راحتی تفاوت این دو نسخه را از هم متوجه خواهید شد. یکی از این تفاوت‌ها، شکل متفاوت ناچ است، در نسخه 5G از پنل Infinity-V در صفحه نمایش استفاده شده است در صورتی که در نسخه 4G پنل نمایشگر از نوع Infinity-U است. از دیگر تفاوت های گلکسی A22 5G و 4G می‌توان به نحوه قرارگیری دوربین‌ها و فلش آن‌ها اشاره کرد.

نسخه 4G از دوربین چهارگانه بهره می‌برد و محل قرارگیری فلش دوربین خارج از جزیره دوربین‌ها است. اما در نسخه 5G با یک دوربین سه‌گانه روبرو هستیم که در چهارمین رأس آن فلش قرار دارد.

همچنین در بررسی دقیق‌تر و مقایسه جزئی‌تر باید متوجه اختلاف ابعاد آن‌ها بشوید که نسخه 4G کمی باریک‌تر است و اندازه صفحه نمایش آن هم در حدود ۰.۲ اینچ کوچکتر از صفحه نمایش ۶.۶ اینچی نسخه 5G است. این اختلاف در ابعاد همچنین باعث تفاوت وزن این دو موبایل شده است، نسخه 5G با وزن ۲۰۳ گرم، در حدود ۱۰ درصد از نسخه 4G با وزن ۱۸۶ گرم سنگین‌تر است.

هر دو نسخه را می‌توانید در رنگ‌های سفید، مشکی، سبز و بنفش خریداری کنید.

تفاوت‌ها در صفحه نمایش و کیفیت تصویر

تفاوت‌ها میان این دو مدل در رابطه با صفحه نمایش کمی بیشتر است و به نوعی کاملاً از هم متمایز هستند. در نسخه 4G با یک صفحه نمایش سوپرآمولد ۶.۴ اینچی با کیفیت تصویر HD+ روبه‌رو هستیم که با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی کیفیت تصویر نسبتاً قابل قبولی دارد.

در سمت دیگر و در نسخه 5G، سامسونگ از صفحه نمایش TFT در ابعاد ۶.۶ اینچ استفاده کرده است. وضوح تصویر این صفحه نمایش FHD+ است و در مقایسه با مدل دیگر از کیفیت بهتری برخوردار است و تصاویر واضح‌تر نمایش داده می‌شوند. نرخ نوسازی در این نسخه هم همان ۹۰ هرتز است و تفاوتی از این حیث بین این دو موبایل قابل مشاهده نیست.

تفاوت های گلکسی A22 5G و 4G در سخت‌افزار و عملکرد فنی

خبر خوب برای طرفداران فناوری 5G این است که سامسونگ برای نسخه 5G در گلکسی A22 از تراشه بهتری نسبت به نسخه 4G این موبایل استفاده کرده است و این مورد جزو معدود نقاط قوت نسخه 5G در مقایسه با نسخه دیگر است. تراشه استفاده شده در گلکسی A22 5G ،Dimensity 700 ساخت شرکت مدیاتک است که با دو هسته ۲.۲ گیگاهرتزی و شش هسته 2 گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2 نسبت به نسخه 4G که از تراشه Helio G80 با دو هسته ۲.۰ گیگاهرتزی و شش هسته ۱.۸ گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Mali-G52 MP2 در ساخت آن استفاده شده است، عملکرد بهتری دارد.

در هر دو مدل امکان انتخاب بین دو حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی همراه با رم ۴ یا ۶ گیگابایتی برای خریداران ممکن است. علاوه بر این در نسخه 5G شما می‌توانید حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی را به همراه رم ۸ گیگابایتی داشته باشید.

باتری‌ها در هر دو مدل مشابه هم هستند و سامسونگ برای این سری از موبایل‌های خانواده A، یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری با قابلیت شارژ سریع با شارژر ۱۵ واتی را تعبیه کرده است.

مقایسه دوربین‌ها

از مهم‌ترین تفاوت‌های میان این دو نسخه، دوربین آن‌ها است که سامسونگ برای کاهش هزینه‌ها، در نسخه 5G کمی از لحاظ دوربینی ضعیف عمل کرده است و این امر ممکن است باعث استقبال کمتر کاربران از این نسخه بشود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نسخه 4G با وجود دوربین چهارگانه دست برتر را در مقایسه با دوربین سه‌گانه نسخه 5G خواهد داشت و تصایر بهتر و باکیفیت‌تری را به وسیله دوربین آن می‌توان ثبت کرد.

دوربین اصلی در نسخه 5G از سه دوربین تشکیل شده است که عبارت‌اند از: ۴۸ مگاپیکسلی با لنز واید و قابلیت فوکوس خودکار، لنز اولتراواید ۵ مگاپیکسلی و یک سنسور تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی. در دوربین سلفی هم از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با لنز واید استفاده شده است.

در نسخه 4G هم دوربین اصلی یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی با لنز واید دارد که علاوه بر قابلیت فوکوس خودکار به لرزش‌گیر اپتیکال هم مجهز شده است. در بخش دیگر یک لنز ۸ مگاپیکسلی اولتراواید با پوشش ۱۲۳ درجه‌ای را به همراه لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی و سنسور تشخیص عمق تصویر ۲ مگاپیکسلی می‌بینیم که در همکاری با یکدیگر، دوربین بهتری را نسبت به نسخه دیگر ساخته‌اند.

جمع‌بندی؛ انتخاب شما با توجه به این تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G ، کدام یک است؟

بار دیگر می‌بینیم که سامسونگ برای استفاده از فناوری 5G در موبایل‌های خود، دست به تغییرات گسترده در مشخصات فنی و دوربین آن‌ها زده است و برخی از این ویژگی‌ها را قربانی حضور فناوری 5G کرده است. نسخه 4G از دوربین بهتری بهره می‌برد و وجود لنزماکرو در این دوربین چهارگانه از برتری‌های آن نسبت به نسخه دیگر است. همچنین دوربین سلفی در این نسخه قوی‌تر است و تصاویر بهتری را ثبت می‌کند. صفحه نمایش سو‍رآمولد هم از دیگر برتری‌های نسخه 4G در برابر 5G است.

در سمت دیگر نسخه 5G را داریم که از تراشه بهتری در ساخت آن استفاده شده است و با پردازنده مرکزی و گرافیکی قوی‌تر، عملکرد فنی بهتر و سریع‌تری را نسبت به مدل دیگر دارد. امکان انتخاب رم ۸ گیگابایتی هم دیگر برتری این نسخه نسبت به نسخه 4G است که می‌تواند برای برخی کاربران مورد توجه باشد.

در کل اگر آن‌چنان به دنبال به‌روز بودن سیستم اتصال موبایلتان به اینترنت نیستید و پردازنده سریع‌تر برایتان در اولویت نیست، بهتر است نسخه 4G را انتخاب کنید تا بتوانید از صفحه نمایش سوپرآمولد و دوربین بهتر آن نهایت استفاده را داشته باشید. اما اگر قصد خرید یکی از این دو موبایل را دارید و به نبال سیستم سخت‌افزاری بهتری هستید، نسخه 5G می‌تواند انتخاب بهتری برایتان باشد.

۷ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

من میخواهم که گوشی چند سال کار کنه و هنگ نکنه در طولانی مدت کدوم مدل دوام بیشتری داره و در طولانی مدت لگ نمیزنه

آخه g5 دوربین پشتش کوچیک تر از g4

آقا ب نظر شما g5 خوبه یا g4؟

من ی سوال داشتم آیا 4Gمجهز به اسمارت ویو هست یا نه ؟؟

نه نداره

گوشی خوبی نیست مدل 4g کیفیت صفحه بسیار پایین. در حد HD. پشمیون شدم خریدم. یعنی هر کیفیتی بالاتر از 720p رو فقط در همون حد می بینید افتضاحه

فقط و فقط نخسه 4G
نخسه 5G همه امکانات رو فدای 5G کرده

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

معرفی انواع اتو

بی‌شک اتو زدن لباس‌های چروکیده یکی از سخت‌ترین کارهای خانه برای اکثر مردم است و کمتر کسی را...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۳ مرداد ۱۴۰۰