نقد و بررسی گلکسی A72

میانرده‌های جدید سامسونگ یکی پس از دیگری معرفی شدند و در سری A از محصولات این شرکت در حال حاضر Galaxy A72 گران‌ترین و قوی‌ترین عضو به حساب می‌آید و وظیفه‌ی سنگین سربلند کردن شرکت کره‌ای در بخش میانی بازار را برعهده دارد.

در این بررسی به قسمت‌های مختلف این کهکشانی خواهیم پرداخت و در کنار این موضوع آن را با گلکسی A71 هم مقایسه خواهیم کرد تا مشخص شود که آیا این یک بروزرسانی با ارزش خرید بالا است یا سامسونگ نسل بعد را تنها با کمی تغییر روانه‌ی بازار کرده است.

پیش از پرداختن به ادامه‌ی مطلب پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی به جعبه گشایی از A72 بیندازید تا هر با محتویات جعبه بیشتر آشنا شوید و هم نگاهی اولیه به این میانرده داشته باشید.

طراحی

ژن‌های مشترک با سری گلکسی S21! این جمله اولین چیزی است که پس از نگاه کردن به گلکسی A72 در ذهن شما نقش می‌بندد. این ژن‌های مشترک البته در زمینه متریال استفاده شده برای این گوشی خیلی صادق نیست و سامسونگ هنوز هم از پلاستیک برای میانرده‌های خود استفاده می‌کند.

البته این پلاستیک که قاب پشتی را پوشش داده در این نسل به حالت مات درآمده که حس یک گوشی گران قیمت را به شما انتقال می‌دهد و شما را یاد پلاستیک براق همیشگی سامسونگ نمی‌اندازد. این قاب از فریم مستطیل شکل دوربین‌ها میزبانی می‌کند که بیرون زندگی تقریبا زیادی دارد و همچنین در این طراحی جدید به مراتب زیباتر از قبل می‌باشد، چرا که دیگر فریم کلی دوربین‌ها سیاه رنگ نیست و در هر رنگ متناسب با همان رنگ می‌باشد.

طراحی قاب پشتی در مطلب بررسی گلکسی A72
طراحی قاب پشتی در مطلب بررسی گلکسی A72

این کهکشانی جدید وزنی 203 گرمی دارد که در مقایسه با نسل قبل 24 گرم سنگین‌تر شده و همچنین ضخامت آن از 7.7 به 8.4 میلی متر رسیده است. زمانی که این افزایش وزن و ضخامت را در کنار کم شدن انحنای لبه‌های قاب پشتی در این نسل قرار دهیم متوجه خواهید شد که این گوشی ارگونومی بسیار خوب A71 را ندارد و کنترل کردن آن با یک دست سخت‌تر از قبل شده است.

بررسی گلکسی A72
بررسی گلکسی A72

فریم اطراف گوشی هم پلاستیکی است و این بار طراحی براقی دارد و در لبه‌ی سمت راست از دکمه‌های پاور و ولوم، در بالا از میکروفون دوم و درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و در لبه‌ی پایینی از اسپیکر تکی، میکروفون اصلی، جک 3.5 میلی متری و درگاه Type C میزبانی می‌کند.

طراحی فریم و لبه‌ی بالایی در مطلب بررسی گلکسی A72
طراحی فریم و لبه‌ی بالایی در مطلب بررسی گلکسی A72

به سراغ قاب جلویی برویم، جایی که یک نمایشگر 6.7 اینچی با پوشش حدود 84 درصد از فضای روبرویی گوشی خودنمایی می‌کند و دوربین سلفی هم به صورت حفره کوچک در بالا آن را برش داده است. این دوربین سلفی نسبت به نسل قبل کمی کوچک‌تر شده تا کمتر هنگام مشاهده‌ی محتوا برای کاربر مزاحمت ایجاد کند.

طراحی قاب جلویی در مطلب بررسی گلکسی A72
طراحی قاب جلویی در مطلب بررسی گلکسی A72

اسپیکر مکالمه‌ی این کهکشانی هم در قسمت انتهایی لبه‌ی بالایی قرار گرفته که در بخش تولید صدا به کمک دوربین اصلی آمده و صدایی استریو تولید می‌کند که در بخش مرتبط به آن خواهیم پرداخت. نکته‌ی عجیبی که در A52 وجود داشت و حالا در A72 هم وجود دارد این است که سامسونگ در این نسل حاشیه‌های اطراف نمایشگر را افزایش داده است و این در حالی اتفاق افتاده که شرکت‌های سازنده هر سال تلاش می‌کنند تا این حاشیه‌ها را کاهش دهند.

در واقع در این گوشی یکی از جذابیت‌های گلکسی A71 که به کم بودن حاشیه‌های اطراف نمایشگر مربوط بود را از دست داده و حالا حاشیه‌های ضخیم‌تری دارد.

یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های این گوشی نسبت به نسل قبل که آن را یک پله به دنیای گوشی‌های پرچمدار نزدیک کرده است گواهی IP67  می‌باشد که به شما این پیغام را انتقال می دهد که گلکسی A72 توانایی مقاومت 30 دقیقه‌ای در عمق 1 متری آب را داراست. این گواهی خیال شما را از بابت آسیب دیدن گوشی از طریق وارد شدن مایعات به آن آسوده می‌کند ولی همان طور که شرکت‌های سازنده همیشه عنوان می‌کنند بهتر است این ویژگی را به عمد مورد سنجش قرار ندهید.

طراحی قاب پشتی در مطلب بررسی گلکسی A72
طراحی قاب پشتی در مطلب بررسی گلکسی A72

یکی از پیشرفت‌های دیگر گلکسی A72 استفاده از گوریلاگلس 5 برای محافظت از نمایشگر می‌باشد که این گوشی را به محصولی مقاوم‌تر در برابر ضربات و خط و خش‌های مختلف تبدیل می‌کند.

سامسونگ این کهکشانی را در چهار رنگ سفید، مشکی، بنفش و آبی تولید کرده است که همگی جلوه‌ی زیبایی دارند و انتخاب بین آن‌ها به سلیقه‌ی شما برمی‌گردد. در نهایت باید گفت A72 میانرده‌ای است که شاید متریال عالی مانند شیشه و آلومینیوم ندارد ولی طراحی مات، زیبا و به روز آن در کنار پشتیبانی از گواهی IP67  آن را به دستگاهی مناسب از نظر طراحی بدل کرده است.

طراحی قاب پشتی در مطلب بررسی گلکسی A72

هرچند که همان طور که گفته شد این گوشی دیگر ارگونومی بسیار خوب A71 را ندارد و اگر این موضوع برای شما اهمیت خیلی زیادی دارد شاید بهتر باشد نگاهی به A52 سامسونگ بیندازید که با داشتن همین طراحی ابعاد کوچک‌تری داشته و کار با یک دست با آن به مراتب ساده‌تر می‌باشد.

نمایشگر

نمایشگر همیشه جزو یکی از بخش‌های جذاب گوشی‌های سامسونگ می‌باشد (البته محصولات اقتصادی از این فاعده مستثنی هستند) و این گوشی هم خوشبختانه مطابق همین انتظار عمل کرده است. برای گلکسی A72 یک نمایشگر 6.7 اینچی از نوع Super AMOLED با رزولوشن FHD+ در نظر گرفته شده که به همین سبب تراکم 394 پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌کند.

نمایشگر در مطلب بررسی گلکسی A72
نمایشگر در مطلب بررسی گلکسی A72

کیفیت این پنل مطابق انتظار کاملا مطلوب و خوب است و به راحتی می‌تواند رضایت شما را به دست بیاورد. به علاوه این صفحه نمایش می‌تواند نهایت روشنایی 800 نیت را تولید کند که در مقایسه با نسل قبل بیشتر می‌باشد و این موضوع مشاهده‌ی محتوایی کاملا واضح حتی زیر نور مستقیم خورشید را نوید می‌دهد.

پیشرفت دیگری که در این کهکشانی اتفاق افتاده پشتیبانی از نرخ نوسازی 90 هرتزی می‌باشد، ویژگی که باعث می‌شود حس خیلی بهتری هنگام کار با این محصول داشته باشید و زمانی که بین منوها یا در شبکه‌های اجتماعی اسکرول می‌کنید محتوا به شکلی روان به نمایش گذاشته شوند. این نرخ نوسازی مانند پرچمداران سامسونگ حالت تطبیقی ندارد و این یعنی گوشی نمی‌تواند به صورت خودکار در مواقع لازم آن را کاهش دهد و در واقع به طور دائمی به روی نرخ نوسازی 90 هرتزی قرار می‌گیرد.

نمایشگر در مطلب بررسی گلکسی A72

نکته‌ی دیگری که وجود دارد و احتمالا از آن با خبر هستید به تنظیمات بخش نمایشگر گوشی‌های امولد سامسونگ برمی‌گردد، جایی که به صورت پیش فرض صفحه نمایش به روی حالت vivid قرار دارد و این بدان معناست که رنگ‌ها غلیظ‌تر از حالت عادی به نمایش درمی‌آیند و اگر این حالت باب میل شما نیست می‌توانید آن را به natural تغییر دهید یا حتی به صورت دستی آن را تنظیم کنید.

کیفیت این نمایشگر واقعا رضایت بخش و خوب است و نرخ نوسازی و روشنایی بالای آن هم مزید بر علت می‌شود که آن را دوست داشتنی‌تر از نمایشگر گلکسی A71 بدانیم (البته اگر حاشیه‌های بیشتر نمایشگر را نادیده بگیریم که در نسل قبل کمتر و بهتر بود).

اسپیکر: بالاخره استریو

سامسونگ بالاخره امسال حاضر شده است بعد از گذشت مدت زیادی که دیگر شرکت‌ها مانند شیائومی به روی محصولات میانرده خود از اسپیکر استریو بهره می‌برند از قابلیت استفاده کند. Galaxy A72 تنها یک اسپیکر در لبه‌ی پایینی دارد و به کمک اسپیکر مکالمه در انتهای لبه‌ی بالایی صدایی استریو تولید می‌کند.

اسپیکر تکی قرار گرفته در لبه‌ی پایینی در مطلب بررسی گلکسی A72
اسپیکر تکی قرار گرفته در لبه‌ی پایینی در مطلب بررسی گلکسی A72

بلندی صدا و شفافیت این اسپیکرها در مقایسه با نسل قبل بسیار بهتر است و حالا شما به صدایی فراگیر و زنده گوش می‌دهید و از این بایت باید خوشحال باشیم. اما اگر بخواهیم به صورت کلی کیفیت این اسپیکرها را در نظر بگیریم باید گفت چه از نظر حجم صدا و چه از نظر کیفیت و وضوح صدا در دسته‌ی کاملا متوسط و معمول قرار می‌گیرند و نمی‌توان آن‌ها را خیلی خوب در نظر گرفت (برای این بازه‌ی قیمتی مناسب است).

دوربین

به واقع عادت کرده‌ایم که در بخش دوربین گوشی‌های میانرده به ترکیب تکراری چهار لنز عریض، فوق عریض، ماکرو و عمق میدان اشاره کنیم، اما خوشبختانه در Galaxy A72 اتفاقی کمی متفاوت‌تر افتاده و لنز عمق میدان جای خود را به لنز تله فوتو داده است که کاربرد به مراتب بیشتری دارد. این لنز تله فوتو یکی از تفاوت‌های اساسی بین دو گوشی A52 و A72 به حساب می‌آید.

چیدمان لنز دوربین‌ها در مطلب بررسی گلکسی A72
چیدمان لنز دوربین‌ها در مطلب بررسی گلکسی A72

در ادامه به هر دوربین به طور مجزا در شرایط نوری مختلف خواهیم پرداخت و در انتهای هر بخش هم نمونه عکس‌هایی گرفته شده ارائه می‌کنیم تا شما بتوانید خودتان در مورد کیفیت نهایی عکس‌ها قضاوت کنید.

دوربین اصلی

دوربین اصلی Galaxy A72 از سنسوری 64 مگاپیکسلی با اندازه 1/1.7 اینچ و اندازه پیکسل 0.8 میکرون بهره می‌برد. این سنسور پشت لنزی 26 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز هم پشتیبانی می‌کند. این دوربین به صورت پیش فرض به دلیل برخورداری از Quad Bayer تصاویری 16 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. برای این کهکشانی خوشبختانه لرزشگیر اپتیکال تصویر هم در نظر گرفته شده که در ثبت عکس‌هایی بهتر به کمک شما می‌آید.

منوی دوربین در مطلب بررسی Galaxy A72
منوی دوربین در مطلب بررسی Galaxy A72

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گلکسی A72 در نور روز جزئیات کاملا خوبی دارند و رنج دینامیکی آن‌ها هم گسترده می‌باشد. این تصاویر از نظر شارپنس مناسب هستند و از کنتراست خوبی بهره می‌برند. در زمینه دقت رنگ نیز این کهکشانی عملکرد رضایت بخشی داشته و مانند برخی از محصولات سامسونگ شاهد افزایش غلظت رنگ‌ها نیستیم.

لازم به ذکر است که در عکس‌های روز مقداری نویز دیده می‌شود که برای یک میانرده موضوع خاصی نیست و درنهایت امر می‌توان گفت کیفیت نهایی تصاویر روز کاملا خوب هستند (یکی از دلایل این تصاویر خوب وجود لرزشگیر اپتیکال تصویر است که کمک می‌کند لرزش‌های اندک دست هنگام ثبت سوژه تأثیر زیادی به روی کیفیت نهایی نداشته باشد).

عکس‌های گرفته شده در نور کم و شب هم کیفیت قابل قبولی دارند. هرچند که مطابق انتظار نویز افزایش پیدا کرده و از جزئیات و رنج دینامیکی کاسته می‌شود، اما با این حال همچنان تصاویر با جزئیات کافی و شارپنس قابل قبول را مشاهده می‌کنیم. دقت رنگ در این تصاویر خیلی عالی نیست و رنگ‌ها کمی غلظ‌تر و گرم‌تر از حالت طبیعی به ثبت می‌رسند.

زمانی که از قابلیت نایت مود استفاده می‌کنید نویز عکس‌ها کمی کمتر می‌شود و جزئیات در سایه‌ها افزایش پیدا می‌کند و از همه مهمتر این که رنگ سوژه‌ها حالت طبیعی‌تر و بهتری به خود می‌گیرد. نکته‌ی منفی که در برخی از این عکس‌ها دیده می‌شود این است که برخی قسمت‌ها بیش از حد روشن شده و این باعث از بین رفتن جزئیات آن قسمت یا به اصطلاح سوختن آن بخش از عکس می‌شود.

شایان ذکر است که این دوربین می‌تواند در نهایت کیفیت 4K@30fps به ضبط ویدئو بپردازد.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض این محصول سنسوری 12 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.12 میکرون دارد و در پس یک لنز با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین قادر است تصاویری عریض با زاویه 123 درجه‌ای به ثبت برساند.

عکس‌های گرفته شده با دوربین فوق عریض در نور روز رنج دینامیکی گسترده‌ای دارند و از نظر جزئیات هم قابل قبول و رضایت بخش می‌باشند. در مقایسه با دوربین اصلی طبیعتا این عکس‌ها شارپنس کمتری دارند و همچنین رنگ سوژه‌ها کمی سردتر به ثبت می‌رسد. به طور کلی کیفیت کلی این عکس‌ها با توجه به فوق عریض بودن خوب هستند و خوشبختانه به هم ریختگی در لبه‌های تصویر هم به خوبی تصحیح می‌شود.

در شب اما نویز تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود با کمی زوم کردن به روی عکس سوژه‌ها حالت نرم و آبرنگی به خود بگیرند. رنج دینامیکی و شارپنس این تصاویر هم خیلی تعریفی نیستند و در نهایت شاید نتوان خیلی به روی این عکس‌ها حساب باز کرد (توجه داشته باشید که در دنیای میانرده‌ها معمولا دوربین فوق عریض در شب خیلی نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد).

دوربین تله فوتو

به دوربین تله فوتو می‌رسیم، دوربینی که این گوشی را در بخش دوربین کمی از دیگر میانرده‌ها متمایز می‌کند و یکی از تفاوت‌های اصلی این گوشی با گلکسی A52 به حساب می‌آید. این دوربین سنسوری 8 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.0 میکرونی داشته و در پس یک لنز با دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است. این دوربین می‌تواند تا 3 برابر به صورت اپتیکال و تا 30 برابر در حالت کلی به روی سوژه مورد نظر شما زوم کند که ویژگی جذابی به حساب می‌آید (حداقل کاربرد آن از دوربین تشخیص عمق میدان بیشتر است 🙂 ).

عکس‌های گرفته شده با این دوربین در نور روز کیفیت خوب و مناسبی برای یک سنسور 8 مگاپیکسلی دارند و جزئیات، شارپنس، کنتراست و رنج دینامیکی در حد رضایت بخش می‌باشد. این تصاویر تا حد خوبی شما را به سوژه نزدیک می‌کنند و این امکان را خواهید داشت تا بدون نزدیک شدن به سوژه از آن تصویری مناسب به ثبت برسانید.

زمانی که تا 10 برابر به روی سوژه‌ها زوم کنید این دوربین هنوز هم می تواند عکس‌هایی قابل استفاده به خصوص برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی تولید کند، هرچند که نویز در این عکس‌ها زیاد می‌باشد و جزئیات و شارپنس هم چندان خوب نیست، اما زمانی که تا 30 برابر زوم کنید عملا دیگر تصویر کاربردی ندارد و عکسی نرم تحویل خواهید گرفت (این یعنی سوژه بدون جزئیات لازم به ثبت می‌رسد و بیشتر شما تصویری در هم مشاهده می‌کنید).

در شب اما خیلی نمی‌توان به روی این دوربین حساب باز کرد، چرا که رنج دینامیکی مناسب نیست و همین باعث می‌شود تا سایه‌ها کاملا بدون جزئیات باشند و دوربین تنها بتواند قسمت‌های روشن عکس را با جزئیات (آن هم نه جزئیات عالی) به ثبت برساند.

دوربین ماکرو

دوربین ماکرو سنسوری 5 مگاپیکسلی دارد و در پس لنزی با دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است. خوشبختانه این دوربین با وجود این که فوکوس ثابت دارد اما فاصله‌ی آن به کمی قبل نیست و حالا به مراتب راحت‌تر می‌توانید تصویری با فوکوس مناسب به ثبت برسانید. این عکس‌های جزئیات بسیار خوبی دارند و در مقایسه با رقبا کیفیت بهتری را ارائه می‌کنند و اگر به عکس‌های نمای نزدیک علاقه داشته باشید احتمالا می‌توانید با این گوشی تصاویر جذابی بگیرید.

دوربین سلفی

دوربین سلفی این کهکشانی سنسوری 32 مگاپیکسلی با اندازه 1/2.8 اینچ و اندازه پیکسل 0.8 میکرونی دارد و در پس یک لنز 26 میلی متری با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین از قابلیت Quad Bayer بهره می‌برد به همین دلیل هم به صورت پیش فرض عکس‌هایی 8 مگاپیسکلی می‌گیرد و همچنین می‌تواند در نهایت کیفیت 4K@30fps به ضبط ویدئو بپردازد.

کیفیت تصاویر سلفی کاملا خوب و رضایت بخش است. این عکس‌ها جزئیات زیادی دارند و نویز هم در آن‌ها به خوبی کنترل می‌شود. رنگ پوست اما شاید خیلی دقیق نباشد و خوشبختانه در اینجا قابلیت HDR به کمک می‌آید و در تنظیم رنگ نقش به سزایی ایفا می‌کند. عکس‌های پرتره سلفی هم واقعا خوب هستند و برش سوژه از پس‌زمینه و همچنین مات شدن پس‌زمینه به خوبی انجام می‌شود.

پرتره

عکس‌های پرتره گلکسی A72 کیفیت خوبی دارند و این کیفیت خوب به داشتن چند نکته برمی‌گردد. یکی این که جزئیات در این تصاویر به حد کافی وجود دارد و همچنین رنگ پوست (در صورتی که از سوژه انسانی پرتره ثبت کنید) نزدیک به واقعیت ثبت می‌شود. نکته‌ی مثبت دیگر برش خوب سوژه از پس‌‌زمینه و تار شدن پس‌زمینه به میزان کافی می‌باشد (برش تقریبا همیشه رضایت بخش است اما اگر مثلا موها حالت به هم ریخته‌ای داشته باشند دیگر گوشی به راحتی نمی‌تواند سوژه را از پس‌زمینه تشخیص دهد).

به طور کلی اما عکس‌های پرتره‌ای که با این کهکشانی ثبت خواهید کرد کیفیت مناسبی دارند و به نظر می‌رسد که بتوانند رضایت کاربران را جلب کنند.

نمونه عکس پرتره در مطلب بررسی Galaxy A72
نمونه عکس پرتره در مطلب بررسی Galaxy A72

سخت افزار گلکسی A72

مجموعه‌ی سخت افزاری و درواقع تراشه‌ی یک گوشی قطعا یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن به حساب می‌آید، چرا که برای انجام هرکاری شما به پردازنده‌ای توانا نیاز دارید. از طرفی مقدار حافظه رم و پردازنده گرافیکی نقش به سزایی در اجرای بازی‌های سنگین و .. ایفا می‌کنند. در واقع نقش تراشه در گوشی‌های میانرده مهم‌تر از گوشی‌های پرچمدار می‌باشد و دلیل آن هم ساده است.

در گوشی‌های پرچمدار هر شرکت از یکی از بهترین تراشه‌های موجود استفاده می‌کند و این نکته باعث می‌شود دیگر نگرانی از بابت اجرای بازی‌ها، ویرایش ویدئوهای سنگین یا هر کار دیگری وجود نداشته باشد، اما در دنیای میانرده‌ها موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید محصولی خریداری کنید که حداقل بتواند کارهای مختلف را بدون مشکل انجام دهد.

همه‌ی این‌ها را برای این گفتیم که در واقع خیلی از انتخاب سامسونگ در این قسمت راضی نیستیم و این موضوع دو دلیل کلی دارد. یکی این که این دقیقا همان تراشه‌ی گلکسی A52 می‌باشد، در صورتی که شما 100 دلار بیشتر برای این گوشی هزینه پرداخت می‌کنید و دلیل دوم هم این است که این تراشه چندان تفاوتی با نسل قبل ندارد و این موضوع برای یک گوشی در سال 2021 چندان جذاب نیست.

قدرت سخت افزاری در مطلب بررسی Galaxy A72
قدرت سخت افزاری در مطلب بررسی Galaxy A72

Galaxy A72 از تراشه‌ی 8 نانومتری اسنپدراگون 720G استفاده می‌کند که این تراشه هشت هسته پردازنده مرکزی (2×2.3 GHz Kryo 465 Gold & 6×1.8 GHz Kryo 465 Silver) و پردازنده گرافیکی Adreno 618 را شامل می‌شود. این یعنی این دستگاه قدرت کافی برای اجرای خوب و بدون مشکل برنامه‌های روزانه را داراست و از این بابت با هیچ مشکل یا کندی مواجه نخواهید شد.

اما مسئله اینجاست که اگر بخواهید با این گوشی به انجام بازی‌های سنگین حال حاضر بپردازید شاید نتوانید آن را بالاتر از کیفیت متوسط ببرید و این برای محصولی در این بازه‌ی قیمتی نکته‌ی خوبی نیست، چرا که در بازار گوشی رقیبی مانند گلکسی S20 FE خود سامسونگ وجود دارد که با مبلغ کمی بیشتر تراشه‌ی پرچمدار به شما ارائه می‌دهد.

این مجموعه سخت افزاری را حافظه داخلی 128 یا 256 گیگبایت و حافظه رم 6 یا 8 گیگابایتی همراهی می‌کند تا در ذخیره سازی اطلاعات و همچنین اجرای چندین برنامه در کنار هم با مشکلی مواجه نشوید. Galaxy A72 همچنین از کارت حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند می‌توانید از طریق اضافه کردن کارت حافظه جانبی به ظرفیت حافظه‌ی آن بیفزایید.

نرم افزار و امنیت

گلکسی A72 یکی از جدیدترین گوشی‌های سامسونگ می‌باشد و مطابق انتظار از جدید‌ترین نرم افزار موجود هم بهره می‌برد. این نرم افزار جدید را One Ui 3.1 بر مبنای اندروید 11 تشکیل می‌دهد. نکته‌ی مثبت این بخش این است که طبق گفته‌ی سامسونگ این گوشی برای 4 سال آینده بروزرسانی امنیتی و برای 3 سال آینده بروزرسانی نرم افزاری دریافت می‌کند و این یعنی تا چند سال می‌توانید از داشتن نرم افزاری به روز با قابلیت‌های جدید لذت ببرید (البته اگر به این گفته عمل شود).

One Ui 3.1 بر پایه‌ی اندروید 11 در مطلب بررسی Galaxy A72
One Ui 3.1 بر پایه‌ی اندروید 11 در مطلب بررسی Galaxy A72

پیشنهاد مطالعه: وان یو آی 3 ؛ رابط کاربری جدید سامسونگ و ویژگی‌های جدید اندروید ۱۱: در مسیر کمال

در بخش امنیتی دو روش کلی را نظاره گر هستیم که در بیشتر گوشی‌های جدید بازار همین دو روش را مشاهده می‌کنیم. یکی از روش‌ها تشخیص چهره دو بعدی به کمک دوربین سلفی است که سرعت خوبی دارد و می‌تواند به خوبی چهره شما را تشخیص دهد. ایراد این روش این است که امنیت کمتری نسبت به حسگر اثرانگشت دارد و در نور کم هم قابلیت خود را از دست می‌دهد.

حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر در مطلب بررسی Galaxy A72
حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر در مطلب بررسی Galaxy A72

روش بعدی حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگر می‌باشد که سرعت و دقت حسگرهای خازنی معمول را ندارد و کمی کندتر می‌تواند اثر انگشت شما را شناسایی کند. در واقع این حسگر بد نیست ولی شاید ترجیح می‌دادیم که حسگر اثرانگشت یکپارچه با دکمه‌ی پاور و با سرعتی بیشتر را داشته باشیم، ولی فعلا باید با همین حسگر کنار بیایید.

باتری گلکسی A72

سازنده کره‌ای ظرفیت باتری این گوشی را نسبت به نسل قبل 500 میلی آمپر بیشتر کرده و آن را به 5000 میلی آمپر ساعت رسانده است تا این ظرفیت بیشتر بتواند جبرانی برای نرخ نوسازی 90 هرتزی نمایشگر باشد و مصرف انرژی بیشتر آن را پوشش دهد.

طبق گفته‌ی سامسونگ این گوشی می‌تواند تا 2 روز به شما شارژ دهی کند که در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد و در استفاده‌های معمول می‌توانید بین 1 تا 1.5 روز به روی شارژ دهی باتری Galaxy A72 حساب کنید. این عدد بسته به استفاده شما متغییر است.

عملکرد باتری در مطلب بررسی Galaxy A72
عملکرد باتری در مطلب بررسی Galaxy A72

در زمینه شارژ شدن هم این گوشی از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند و خوشبختانه برعکس A52 آداپتوری 25 وات درون جعبه‌ی محصول داریم. این آداپتور به شما کمک می‌کند که باتری گوشی را در حدود 1 ساعت و 30 دقیقه از 0 تا 100 شارژ کنید که برای این محصول عدد مناسبی می‌باشد و در حالت کلی می‌توانیم عملکرد بخش باتری را خوب بدانیم.

جمع بندی: گلکسی A72 بخریم؟

زمان خرید یکی از مهم‌ترین نکاتی که همه‌ی ما در نظر می‌گیریم ارزش خرید یک گوشی هوشمند است، یعنی در واقع سبک و سنگین می‌کنیم که آیا ویژگی‌هایی که دریافت می‌کنیم در مقابل هزینه‌ای که پرداخت می‌کنیم منطقی است؟

در مورد این گوشی شاید ارزش خرید خیلی زیاد نباشد و برای این موضوع هم دلیل داریم. دلیل اول این است که این گوشی با گلکسی A52 به غیر از دوربین تله فوتو فرق زیادی ندارد و همین باعث می‌شود که A52 با قیمت 100 دلار کمتر نسبت به این محصول ارزش خرید بالاتری داشته باشد.

دلیل دوم هم این است که با کمی هزینه بیشتر شما می‌توانید گوشی مانند S20 FE را خریداری کنید، گوشی که نمایشگر 120 هرتزی و تراشه‌ی پرچمدار دارد و بیش از هر زمان دیگری خود را به دنیای پرچمداران نزدیک کرده است.

بررسی Galaxy A72
بررسی Galaxy A72

البته در نظر داشته باشید که گلکسی A72 گوشی خوبی است و ویژگی‌های جذاب زیادی دارد که می‌تواند شما را ترغیب به خرید کند، بحث اصلی این است که با کمی هزینه بیشتر یا با تقریبا 2 میلیون هزینه کمتر می‌توانید به سراغ S20 FE یا گلکسی A52 بروید.

شاید اگر سامسونگ تراشه‌ای قوی‌تر برای این کهکشانی استفاده می‌کرد یا مثلا نرخ نوسازی نمایشگر آن را 120 هرتزی قرار می‌داد، ارزش خرید آن بیشتر می‌شد ولی این اتفاق رخ نداده است.

تصمیم نهایی همچنان به طور کامل به عهده‌ی شما است و اگر این کهکشانی توانسته با مشخصات خوب خود دل شما را به دست آورد با خیال راحت آن را خریداری کنید و از امکانات خوب آن بهره ببرید.

8.5
نگاه کلی به گلکسی A72

گلکسی A72 جدیدترین و همچنین گران‌ترین گوشی از سری A سامسونگ می‌باشد که تلاش کرده تا فاصله‌ی خود را با گوشی‌های پرچمدار کاهش دهد. این موضوع را به سادگی می‌توان از طراحی جذاب، پشتیبانی از گواهی IP67، نمایشگر 90 هرتزی و همچنین استفاده از دوربین تله فوتو متوجه شد. این گوشی در همه‌ی زمینه‌ها عملکرد خوب و رضایت بخشی دارد و با خرید آن احتمالا به مشکل کلی مواجه نخواهید شد.

طراحی
8.5
نمایشگر
8.7
نرم افزار
8.5
سخت افزار
8.5
دوربین
8.8
باتری
8.8
ارزش خرید
8
مزایا
  • طراحی جدید و زیبا
  • نمایشگر امولد پر نور و با کیفیت
  • نرخ نوسازی 90 هرتزی نمایشگر
  • عملکرد خوب دوربین‌ها و استفاده از تله فوتو
  • لرزشگیر اوپتیکال
  • پشتیبانی از گواهی IP67
  • شارژ دهی خوب باتری و پشتیبانی از شارژ سریع 25 وات
  • اسپیکر استریو
معایب
  • تراشه می‌توانست بهتر باشد
  • کیفیت نه چندان خوب عکس‌های شب فوق عریض و تله فوتو
  • قیمت بالا
  • عدم پشتیبانی از شبکه 5G
29
7
4
2
1

۶ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام ، وقتتون بخیر ، ببخشید میخواستم بپرسم اگه یه هارد اکسترنال یک ترابایتی بخرم که اطلاعات گوشیم بخوام مستقیم بریزم داخل هارد ، آیا گوشیم این هارد رو ساپورت میکنه؟ یا حتما باید از طریق کامپیوتر اینگونه نقل و انتقالات انجام بدم؟
چه راه حلی دارید که بتونم هارد رو مستقیم به گوشیم وصل کنم ، گوشی من A72 , با حافظه ۱۲۸ هست
سپاسگذارم.

همه چی عالیه الا دو چیز :
1- حاشیه نمایشگر واقعا بالا
2- چیپست بسیار بسیار ضعیف در این رده اصلا قابل قبول نیست .

به محض اینکه این حفره سلفی حذف بشود بلافاصله گوشی مو اپدیت میکنم و بعد از چندین سال گوشی جدید میخرم .

گوشی بدی نیست ولی snapdragon 720 ضعیفه . انتظار تراشه بهتری داشتم.
a52 5g دقیقا چیزی که قابل قبوله ولی فکر کنم قیمتش 12 باشه
این خفره سلفی کی میخواد حذف بشه خدا میدونه.

با سلام سامسونگ بالاخره فهمید که باید از اسنپدراگون استفاده کنه .این زیاد بودن لنز ها دیگه داره کسل کننده میشه .
لنز یکی از قطعات گرون بعد از تراشه هست . یک شرکت نیومد لنز های اضافی رو حذف کنه . و یک لنز درست و حسابی و فلش پشت گوشی باشه و هزینه لنز های اضافی رو برای کیفیت بدنه و تراشه بهتر قرار بدهد ! اینطوری گوشی ایده آل بود !
رو برای بدنه با کیفیت و

بررسی بسیار عالی و نابی بود . خدایی بهترین بررسی با عکس های با کیفیت از گوشی و همچنین نکات ریز بررسی عالی بود .

نظر خودم :
با معرفی این گوشی چند تا مورد تو ذوقم زد .
1- واقعا چه لزومی داره تراشه A42 و A52 در نخسه 5G یکی باشه . یعنی Snapdragon 750G ?!!!!
واقعاً سامسونگ رو درک نمیکنم حداقل باید پردازنده Snapdragon 732G داشت نه 720G !!!!!
امیدوارم حداقل A72 5G دارای تراشه قوی تر و به روز تر Snapdragon 780G باشه تا ارزش هزینه بالاتر رو داشته باشه .

2- بزرگترین پسرفت حاشیه های بیشتر هست . چرا نسل قبلی حاشیه نمایشگر به بدنه کمی داشت .
ولی الان حاشیه ها بیشتر شده که اصلا قابل قبول نیست !

3- فریم فلزی بود زیباتر میشد . حداقل فریم رنگ بهتری داشت تا حس بهتری داشته باشه .

در کل به نظرم امسال تفاوتی بین نخسه LTE سری A52 و A72 نیست . عکس هاشون هم زیاد تفاوت نداشتن .
به نظرم خرید A72 4G به شدت اشتباهه .

و یادتون باشه که فقط سری 5G شامل آپدیت سه ساله سامسونگ میشه .

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰