مقایسه S20 fe 5G با Mi 10T Pro

گوشی‌های پرچمدار را می‌توان آخرین تلاش شرکت‌های بزرگ و بهترین نسخه موجود از فناوری‌های مختلف آن‌ها دانست. این محصولات از بالاترین تکنولوژی‌ها و متریال موجود استفاده می‌کنند و به همین سبب نیز قیمت بالایی دارند. اما اینجا یک سوال کلی پیش می‌آید، آیا همه‌ی افراد نیاز به این فناوری‌ها دارند و از آن استفاده می‌کنند؟ s20 fe یا mi 10t pro ؟

طبیعتا خیر، برخی از قابلیت‌های موجود به روی گوشی‌های پرچمدار تنها به کار افراد حرفه‌ای یا به اصطلاح ”Pro” می‌آید و افراد با کاربری عادی هیچ نیازی به آن‌ها ندارند. برای همین دسته‌ای از گوشی هوشمند به نام قاتل پرچمدار یا ”flagship killer” وجود دارد که در بخش‌های مختلف مانند پرچمداران هستند و تنها بخش کوچکی از امکانات بسیار حرفه‌ای آن‌ها را ندارند.

در این مطلب هم ما دقیقا به سراغ دو قاتل پرچمدار بازار از شرکت‌های شیائومی و سامسونگ یعنی Mi 10T Pro و S20 fe 5G رفته‌ایم، دو گوشی که عملا خیلی چیزی از پرچمداران کم ندارند و به خوبی می‌توانند با آن‌ها رقابت کنند و خب برتری قطعی آن‌ها نیز قیمت کمتر و ارزش خرید بالاتر می‌باشد.

در ادامه این دو محصول را در بخش‌های مختلف به طور کامل با هم مقایسه کرده و در پایان هر بخش نیز دستگاه برتر را معرفی خواهیم کرد، تا شما بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که بین این دو گوشی کدامیک با نیازهای شما همخوانی بیشتری دارد.

شایان ذکر است که گلکسی S20 fe 5G مورد استفاده در این مطلب 128 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت حافظه رم دارد و می 10T پرو نیز دقیقا همین مشخصات را داراست (128 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 8 گیگابایت حافظه رم).

طراحی: متریال یا ارگونومی؟

قبل از این که مقایسه دو گوشی در بخش طراحی را آغاز کنیم باید یک سوال از شما بپرسیم، و آن هم این است که گوشی باکیفیت‌تر و سنگین‌تر را می‌پسندید یا گوشی سبک‌تر و با کیفیت ساخت کمتر؟ اگر بتوانید به این سوال پاسخ دهید به سادگی در ادامه می‌توانید گوشی برتر از نظر خود را انتخاب کنید.

به سراغ این بخش برویم، جایی که گلکسی S20 fe مانند خیل عظیمی از گوشی‌های سامسونگ از پلاستیک ساخته شده است، نکته‌ای که خیلی دلچسب نیست و با توجه به قیمت گوشی ترجیح می‌دادیم تا با شیشه مواجه باشیم.

این قاب پلاستیکی پشتی طراحی مات دارد که ظاهر جذاب و زیبایی به آن بخشیده است و تا حدی باعث می‌شود پلاستیکی بودن آن را فراموش کنید.

مقایسه طراحی قاب پشتی می 10T پرو با S20 fe 5G
مقایسه طراحی قاب پشتی می 10T پرو با S20 fe 5G

این قاب همچنین خلوت می‌باشد و تنها از فریم دوربین‌ها در بالا سمت چپ و لوگوی سامسونگ در قسمت پایین میزبانی می‌کند. فریم دوربین‌های این گوشی نیز بیرون زدگی نسبتا زیادی دارد که باعث می‌شود گوشی هنگام قرارگیری به روی سطوح صاف نتواند تعادل خود را به خوبی حفظ کند و همچنین در معرض جذب خط و خش قرار بگیرد.

سازنده کره‌ای به روی لبه‌های قاب پشتی این کهکشانی انحنای کمی در نظر گرفته تا این گوشی 190 گرمی با ضخامت 8.4 میلی متر بهتر در دست قرار بگیرد. در کل در اینجا لازم است عنوان کنیم که S20 fe 5G ارگونومی مناسبی دارد و از این نظر در دسته محصولات خوب قرار می‌گیرد.

خوشبختانه کره‌ای‌ها برای فریم اطراف این کهکشانی به سراغ آلومینیوم رفته‌اند، متریالی که حس مرغوبیت را به شما منتقل می‌کند و مقاومت خوبی نیز در برابر خط و خش دارد. این فریم برعکس قاب پشتی طراحی مات دارد. نکته‌ی جالب در طراحی این گوشی این است که قاب مات پشتی در کناره‌ها تا نصفه‌ی فریم پیشروی کرده است و یک دوگانگی جذاب بین مات و براق بودن متریال بوجود آورده است.

مقایسه نمایشگر دو گوشی و حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش
مقایسه نمایشگر دو گوشی و حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش

این فریم در سمت راست دکمه‌های ولوم و پاور، در بالا درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و میکروفون دوم و در پایین اسپیکر، درگاه Type Cو میکروفون اصلی را شامل می‌شود (مانند پرچمداران جک 3.5 میلی متری هدفون از این محصول حذف شده است و باید از رابط Type C به جک 3.5 میلی متری برای اتصال هدفون به این گوشی استفاده کنید، البته راه هدفون بی‌سیم همیشه وجود دارد 🙂 ).

اما در فضای روبرویی S20 fe 5G شرایط به چه شکل است؟ قاب جلویی از یک نمایشگر 6.5 میزبانی می‌کند که حدود 85 درصد از فضای روبرویی را به خود اختصاص داده و در بالای آن یک پانچ هول کوچک برای قرارگیری دوربین سلفی جای گرفته است. بالاتر از این حفره و چسبیده به قاب بالایی یک اسپیکر کشیده دیده می‌شود که هم برای مکالمه کاربرد دارد و هم برای تولید صدای استریو به عنوان اسپیکر دوم!

همه‌ی این‌ها مشخصات کهکشانی جذاب کره‌ای‌ها بود، اما وضعیت رقیب این گوشی یعنی Mi 10T Pro چگونه است؟ در ابتدا باید بگوییم که این قاتل پرچمدار شیائومی قطعا کیفیت ساخت بالاتری نسبت به محصول سامسونگ دارد و دلیل این موضوع هم بسیار ساده است، می 10T پرو از قاب پشتی از جنس شیشه بهره می‌برد، متریالی که در گوشی‌های پرچمدار حضور دارد و به محض در دست گرفتن گوشی حس مرغوبیت و گران قیمت بودن دستگاه را به شما القا می‌کند.

مقایسه نمای روبرویی گلکسی S20 fe 5G با می 10T پرو
مقایسه نمای روبرویی گلکسی S20 fe 5G با می 10T پرو

این قاب شیشه‌ای طراحی براقی دارد و اثرانگشت را به خود جذب می‌کند و اگر بدون قاب از آن استفاده کنید به خصوص در رنگ مشکی مجبور خواهید شد تا به صورت مرتب اقدام به تمیز کردن این قاب کنید. این قاب نیز مانند گوشی رقیب شلوغ نیست و به روی آن فریم مستطیل شکل دوربین‌ها و نام شیائومی با کمی توضیحات دیگر در پایین سمت چپ دیده می شود (ای کاش شیائومی این توضیحات را به روی این قاب اضافه نمی‌کرد، چرا که زیبایی آن را تحت الشعاع قرار داده است).

لبه‌های این قاب نیز انحنای نسبتا زیادی دارد و این انحنا تا لبه‌ی فریم اطراف گوشی امتداد پیدا می‌کند. این انحنا باعث می‌شود تا می 10T پرو به خوبی در دست بنشیند و به لطف متریال با کیفیت خود حس بسیار خوبی را به شما انتقال دهد. حرف از فریم اطراف این محصول شد، باید بگوییم که این فریم نیز مانند رقیب آلومینیومی است و ترکیب شیشه و فلز بهترین حس ممکن را داراست.

این فریم آلومینیومی براق در سمت راست از کلید‌های ولوم و پاور یکپارچه به حسگر اثرانگشت، در بالا از میکروفون دوم و اینفرارد و در پایین از اسپیکر، میکروفون اصلی، درگاه Type C و درگاه سیم‌کارت میزبانی می‌کند. قاب جلویی این دستگاه نیز یک نمایشگر بزرگ 6.67 اینچی را شامل می‌شود که حدود 85 درصد از فضای روبرویی را به خود اختصاص داده و در بالا توسط دوربین سلفی کوچک درون یک حفره در بالا سمت چپ بریده شده است.

مقایسه طراحی فریم دوربین‌های دو گوشی و نحوه‌ی چیدمان لنزها
مقایسه طراحی فریم دوربین‌های دو گوشی و نحوه‌ی چیدمان لنزها

در بالای این نمایشگر نیز اسپیکر مکالمه خودنمایی می‌کند که نقش اسپیکر دوم برای تولید صدای استریو را هم داراست. نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که می 10T پرو 218 گرم وزن و 9.3 میلی متر صخامت دارد و در دسته‌ گوشی‌های سنگین و ضخیم قرار خواهد گرفت.

نکته‌ی بسیار جذابی که در مورد S20 fe 5G وجود دارد این است که این کهکشانی از گواهی IP68 پشتیبانی می‌کند و این یعنی این محصول می‌تواند به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری در برابر نفوذ آب مقاومت کند. متأسفانه در می 10T پرو خبری از این گواهی نیست از این نظر برتری قطعی با S20 fe 5G خواهد بود.

در زمینه رنگ بندی و انتخاب رنگ هم سامسونگ بهتر عمل کرده و برای نماینده خود 6 رنگ مختلف سفید، قرمز، نارنجی، بنفش، سورمه‌ای و سبز را در نظر گرفته است تا بتواند تمام سلیقه‌های مختلف را پوشش دهد. نماینده شیائومی در طرف مقابل تنها سه رنگ مشکی، نقره‌ای و شفق قطبی آبی دارد و باید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

برای جمع بندی این بخش باید گفت که از نظر کیفیت ساخت و استفاده از متریال باکیفیت قطعا نماینده شیائومی برنده‌ی این بخش خواهد بود. از طرف مقابل از نظر ارگونومی، پشتیبانی از گواهی IP68 و رنگ بندی‌های جذاب‌تر نماینده سامسونگ برتری قاطع دارد و حال این تصمیم شماست که کدامیک را بهتر و برتر بدانید.

نمایشگر: زمین بازی سامسونگی‌ها!

قسمت نمایشگر همیشه جایی است که گوشی‌های بالارده و پرچمداران سامسونگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و پنل بسیار عالی سوپر امولد کره‌ای‌ها خودنمایی می‌کند. در طرف مقابل در این بازی شیائومی هم خیلی از قافله عقب نمانده و تلاش کرده تا با ارائه نمایشگر جذاب ارزش خرید محصول خود را افزایش دهد.

با Mi 10T Pro شروع می‌کنیم، جایی که یک پنل 6.67 اینچی از نوع IPS با رزولوشن FHD+ و تراکم پیکسلی 395 دیده می‌شود. این پنل که می‌تواند تا 500 نیت و در حالت حداکثری تا 630 نیت روشنایی تولید کند از نرخ نوسازی تطبیقی 144 هرتزی پشتیبانی می‌کند تا تجربه‌ی استفاده از یک نمایشگر سریع و روان را یک پله ارتقا دهد.

این نمایشگر که از HDR10+ نیز پشتیبانی می‌کند به واقع یکی از بهترین (اگر نگوییم بهترین) پنل‌های IPS موجود در بازار به شمار می‌رود، چرا که کیفیت، کنتراست و دقت رنگ این نمایشگر عالی می‌باشد و همچنین روشنایی بسیار خوب آن عملکرد بی نقصش در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید را تضمین می‌کند.

مقایسه نمایشگر دو گوشی
مقایسه نمایشگر دو گوشی

همچنین نرخ نوسازی تطبیقی آن می‌تواند بین 30، 48، 50، 60، 90، 144 هرتز جابجا شود و به این صورت هم در مصرف شارژ صرفه جویی کند و هم بهترین حس ممکن هنگام گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و اسکرول کردن در منوها را به شما انتقال دهد.

تنها تفاوت عمده‌ای که بین این نمایشگر و نمایشگرهای اولد می‌توان متوجه شد عمق رنگ مشکی می‌باشد که در پنل این گوشی خوب و در پنل‌های اولد بی‌نظیر می‌باشد.

در طرف مقابل S20 fe 5G از یک نمایشگر سوپر امولد با اندازه 6.5 اینچ و رزولوشن FHD+ بهره می‌برد که تراکم پیکسلی 407 را ارائه می‌کند. این صفحه نمایش از HDR10+ و نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی کرده و روشنایی آن در حالت دستی تا 404 نیت و در حالت خودکار تا 823 نیت قابل افزایش خواهد بود.

نرخ نوسازی این نمایشگر مانند پرچمداران سامسونگ یا همین گوشی رقیب از نوع تطبیقی نمی‌باشد و زمانی که 120 هرتز را انتخاب می‌کنید نمایشگر به طور دائمی به روی همین نرخ نوسازی قرار می‌گیرد، حتی وقتی که به روی یک عکس یا یک صفحه ثابت هستید (توجه کنید که این مشکلی از نظر کاربر ایجاد نمی‌کند و نکته‌ی منفی آن تأثیر بد آن به روی شارژدهی گوشی می‌باشد).

کیفیت این صفحه نمایش مانند چیزی که از سامسونگ انتظار داریم بسیار عالی است و هنگام تماشای محتوای مختلف حس بسیار خوبی را به شما انتقال می‌دهد. این نمایشگر به صورت پیش فرض به روی حالت Vivid تنظیم شده و به همین دلیل رنگ‌ها غلیظ‌تر از واقعیت به نمایش گذاشته می‌شوند و اگر رنگ‌های طبیعی را ترجیح می‌دهید می‌توانید این گزینه را به روی حالت طبیعی تنظیم کنید.

در اینجا چون با تقابل پنل امولد و IPS مواجه هستیم بد نیست که کمی برایتان از این دو نوع پنل صحبت کنیم. پنل‌های امولد نسبت به پنل‌های IPS رنگ مشکی بسیار عمیق‌تری را به نمایش می‌گذارند، چرا که پیکسل‌ها هنگام تولید رنگ مشکی به حالت خاموش در می‌آیند و این موضوع تأثیر شایانی نیز در مصرف کمتر باتری هنگام استفاده از دارک مود دارد.

مقایسه نمایشگر دو گوشی
مقایسه نمایشگر دو گوشی

در پنل‌های امولد می‌توان از قابلیت AOD یا نمایشگر همیشه روشن بهره برد، زیرا پیکسل‌ها می‌توانند به صورت مستقل از هم روشن شوند و این نکته استفاده از این فناوری را ممکن می‌کند. در طرف مقابل پنل‌های IPS رنگ سفید دقیق‌تر و جذاب‌تری به نمایش می‌گذارند و این در حالی است که رنگ سفید در پنل‌های امولد به زرد میل می‌کند.

برتری دیگر پنل IPS هم آسیب کمتر به چشم‌ها و کمتر خسته کردن چشم‌ها می‌باشد، چرا که پنل امولد برای تنظیم میزان روشنایی خاموش و روشن می‌شود (نه به صورتی که شما متوجه آن شوید و ثبت آن با دوربین‌های اسلوموشن بسیار قوی ممکن خواهد بود) و پنل IPS این حالت را ندارد.

به طور کلی شاید کمی سخت باشد که بخواهیم برنده‌ای اصلی در این بخش انتخاب کنیم، چون از طرفی نرخ نوسازی 144 هرتزی تطبیقی می 10T پرو را داریم و از طرف دیگر پنل سوپر امولد جذاب و دوست داشتنی سامسونگ با نرخ نوسازی 120 هرتزی را! اما اگر بخواهیم بین این دو انتخاب کنیم شاید باید برنده این بخش را S20 fe 5G در نظر بگیریم.

اسپیکر: هر دو استریو

یکی از مشکلاتی که اکثر گوشی‌های میانرده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اسپیکرهای تکی با کیفیت متوسط و نه چندان خوب می‌باشد که خوشبختانه در این دو محصول این اتفاق رخ نداده است.

هر دو گوشی از اسپیکرهای تکی در پایین بهره می‌برند و اسپیکر مکالمه هر دو گوشی در بالا در نقش اسپیکر دوم برای تولید صدای استریو ظاهر می‌شود.

طراحی فریم پایینی دو گوشی و محل قرارگیری اسپیکر دو محصول
طراحی فریم پایینی دو گوشی و محل قرارگیری اسپیکر دو محصول

کیفیت هر دوی این اسپیکرها کاملا خوب، بلند، واضح و با کیفیت است و از این نظر قطعا شما را راضی خواهند کرد. همچنین در هر دو گوشی بالانس خوبی بین دو اسپیکر برقرار شده و شما صدایی در توازن از اسپیکرهای بالا و پایین گوشی دریافت می‌کنید.

در کل در بخش اسپیکر نمی‌توان برنده‌ای در نظر گرفت و هر دو دستگاه عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارند.

دوربین: ماکرو یا تله فوتو؟

در دنیای امروز گوشی‌های هوشمند دوربین یکی از مهم‌ترین بخش‌ها به حساب می‌آید و شرکت‌های سازنده نیز به خوبی از این موضوع آگاه هستند. در مطلب بررسی گلکسی S20 FE و نقد و بررسی شیائومی Mi 10T Pro و در بخش دوربین به طور کامل به دوربین‌های این دو گوشی پرداخته‌ایم و همچنین نمونه تصاویر نیز برای قضاوت بهتر شما قرار داده‌ایم.

مقایسه منوی دوربین دو گوشی
مقایسه منوی دوربین دو گوشی

به همین دلیل در این مطلب به طور کامل به بخش دوربین نمی‌پردازیم و به گفتن مشخصات دوربین‌ها و توضیحاتی مختصر در مورد آن‌ها بسنده خواهیم کرد. پس اگر به مطالعه کامل دوربین‌های این دو گوشی علاقه مند هستید حتما پیشنهاد می‌کنیم مطالب بررسی آن‌ها و به خصوص بخش دوربین را مطالعه کنید.

دوربین اصلی

از گلکسی S20 fe 5G شروع می‌کنیم، محصولی که دوربین اصلی آن سنسوری 12 مگاپیکسلی Samsung S5K2LD با اندازه 1/1.76 و اندازه پیکسل 1.8 میکرونی دارد و در پس یک لنز 26 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی پشتیبانی کرده و برای آن لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) نیز در نظر گرفته شده است.

در طرف مقابل دوربین اصلی گوشی رقیب یک سنسور 108 مگاپیکسلی Samsung Bright S5KHMX با اندازه 1/1.33 و اندازه پیکسل 0.8 میکرون دارد و در پس یک لنز 26 میلی متری با دیافراگم f/1.7 قرار گرفته است. از آنجایی که این سنسور از فناوری native pixel binning پشتیبانی می‌کند اندازه‌ی واقعی پیکسل‌ها 1.6 میکرون بوده و رزولوشن تصاویر 25 مگاپیکسل به ثبت می‌رسد. برای این دوربین فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) نیز در نظر گرفته شده است.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که زمانی که سنسوری 108 مگاپیکسلی را با یک سنسور 12 مگاپیکسلی مقایسه می‌کنیم، اصلا به این معنا نیست که چون سنسور 108 مگاپیکسلی رزولوشن بالاتری دارد پس باید عکس‌های بهتری هم به ثبت برساند. در واقع کیفیت نهایی تصاویر تولید شده به عوامل متعددی از جمله تراشه، قابلیت‌های دوربین، دیافراگم، اندازه سنسور و … بستگی دارد.

کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی هر دو گوشی مانند آنچه انتظار داریم کاملا خوب و رضایت بخش است و نمی‌توان ایراد بزرگی به آن‌ها وارد کرد (هرچند که هنوز هم کیفیت نهایی عکس‌های این دو گوشی به پای پرچمداران نمی‌رسد)، اما اگر بخواهیم برنده‌‌ای برای دوربین اصلی انتخاب کمی با اختلاف کم می 10T پرو برنده خواهد بود. به علاوه می 10T پرو می‌تواند در نهایت کیفیت 8K 30fps به ضبط ویدئو بپردازد و این در حالی است که کهکشانی کره‌ای‌ها بیش از 4K 60fps نمی‌تواند ویدئو به ثبت برساند.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض کهکشانی سامسونگ سنسوری 12 مگاپیکسلی دارد. این سنسور 1/3.0 اینچی دارای اندازه پیکسل 1.12 میکرون است و در پس یک لنز 13 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین توانایی ثبت تصاویری 123 درجه‌ای را داراست.

دوربین فوق عریض می 10T پرو نیز زاویه دید 123 درجه‌ای دارد و از یک سنسور 13 مگاپیکسلی بهره می‌برد. این سنسور با اندازه پیکسل 1.12 میکرونی در پس یک لنز با دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است.

در این بخش اگر بخواهیم برنده‌ای اعلام کنیم شرایط برعکس دوربین اصلی می‌شود و برگ برنده با گلکسی S20 fe 5G خواهد بود، چرا که عکس‌ها با نویز کمتر، جزئیات بیشتر و رنج دینامیکی وسیع‌تری به ثبت می‌رسند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی نماینده کره‌ای‌ها سنسوری 32 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 0.8 میکرونی و اندازه 1/2.74 پیکسل دارد و در پس یک لنز 26 میلی متری با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین می‌تواند در نهایت کیفیت 4K 30fps به ضبط ویدئو بپردازد.

دوربین سلفی نماینده شیائومی هم سنسور 20 مگاپیکسلی با اندازه 1/3.4 اینچی و اندازه پیکسل 0.8 دارد و در پس یک لنز 27 میلی متری با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین می‌تواند در نهایت کیفیت 1080p 30fps به ضبط ویدئو بپردازد.

کیفیت عکس‌های سلفی هر دو محصول خوب می‌باشد و هر دو می‌توانند سلفی‌هایی با جزئیات بالا و شارپنس خوب به ثبت برسانند و شاید نتوان برنده‌ای حتمی بین آن‌ها انتخاب نمود، هرچند که S20 fe 5G به لطف برخوداری از امکان فیلم برداری 4K 30fps مقدار کمی نسبت به رقیب برتری دارد.

دوربین تله فوتو

دوربین تله فوتو جایی است که تنها گلکسی سامسونگ خودنمایی می‌کند و در نماینده شیائومی خبری از این لنز نیست. لنز تله فوتو S20 fe سنسوری 8 مگاپیکسلی با اندازه 1/4.5 اینچ و اندازه پیکسل 1.0 میکرون دارد و دیافراگم آن f/2.4 می‌باشد. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد و لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز برای آن منظور شده است. شایان ذکر است که این دوربین می‌تواند تا 3 برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند.

در طرف مقابل Mi 10T Pro لنز تله فوتو ندارد اما به کمک دوربین اصلی خود می‌تواند به صورت دیجیتال زوم کند که البته کیفیت نهایی عکس‌ها کمتر از دوربین تله فوتو S20 fe خواهد بود. پس اگر لنز تله فوتو برای شما اهمیت بالایی دارد شاید انتخاب نماینده کره‌ای‌ها منطقی‌تر باشد.

دوربین ماکرو

در بخش دوربین ماکرو دقیقا اتفاقی برعکس دوربین تله فوتو رخ داده است و حالا می 10T پرو از این لنز بهره می‌برد و در طرف دیگر گلکسی S20 fe از آن بی‌بهره است. لنز تله فوتو نماینده چینی‌ها سنسوری 5 مگاپیکسلی دارد، مانند خیلی از گوشی‌های دیگر، اما اتفاق بسیار مثبتی که در اینجا رخ داده است پشتیبانی این دوربین از فوکوس خودکار می‌باشد که باعث می‌شود بسیار ساده‌تر و بهتر با این لنز به عکاسی پرداخت.

ماکرو می 10T پرو
ماکرو می 10T پرو

کیفیت نهایی تصاویر گرفته شده با دوربین ماکرو Mi 10T Pro بسیار خوب می‌باشد و حقیقتا شما را سوپرایز می‌کند. این تصاویر به لطف فوکوس خودکار وضوح و جزئیات بالایی دارند و دقت رنگ و شارپنس و … نیز با توجه به 5 مگاپیکسلی بودن سنسور کاملا قابل قبول است.

نماینده کره‌ای لنز ماکرو ندارد اما به کمک لنز تله فوتو خود می‌تواند عکس‌هایی شبه ماکرو به ثبت برساند که البته طبیعتا به خوبی گوشی رقیب نمی‌باشند و اگر دوربین ماکرو برای شما اهمیت دارد پس خرید می 10T پرو منطقی‌تر جلوه می‌کند.

پرتره

عکس‌های پرتره گرفته شما با هر دو گوشی قابل قبول است اما عالی نیست و گاهی پیش می‌آید که این دو محصول نتوانند به خوبی سوژه را از پس‌زمینه تشخیص بدهند. در کل اما می‌توانید پرتره‌های خوبی با هر دو به ثبت برسانید و نمی‌توان حقیقتا یکی را برتر از دیگری دانست.

سخت افزار: پا به پای هم

یکی از بخش‌هایی که گوشی‌های قاتل پرچمدار تلاش می‌کنند در آن خود را به گوشی‌های پرچمدار برسانند همین بخش سخت افزار است، جایی که این محصولات به سراغ بهترین تراشه‌های موجود می‌روند و عملکردی بسیار عالی برای انجام کارهای مختلف برای شما به ارمغان می‌آورند.

در اینجا و در این دو گوشی رقیب نیز دقیقا همین اتفاق رخ داده است و هر دو از بهترین تراشه‌ی موجود در دنیای اندرویدی‌ها (البته بهترین تراشه تا قبل از این که تراشه اسنپدارگون 888 معرفی و به روی گوشی‌های مختلف روانه‌ی بازار شود) یعنی تراشه‌ی 7 نانومتری اسنپدارگون 865 بهره می‌برند.

این تراشه که از هشت هسته پردازشی مرکزی (1×2.84 GHz Kryo 585 & 3×2.42 GHz Kryo 585 & 4×1.80 GHz Kryo 585) و پردازنده گرافیکی Adreno 650 میزبانی می‌کند می‌تواند عملکردی بسیار عالی و بدون نقص را به شما ارائه دهد.

این تراشه به راحتی و با سرعت بسیار عالی از پس تمام کارهای روزمره برمی‌آید و همچنین می‌توانید سنگین‌ترین بازی‌های موجود را با بهترین تنظیمات گرافیکی ممکن اجرا کنید. در این دو گوشی این چیپست بسیار عالی با نرخ نوسازی 120 و 144 هرتز ترکیب می‌شود حس روان بودنی مثال زدنی را برای شما ایجاد می‌کند.

با وجود این سخت افزارها می‌توانید تا چند سال با خیال راحت از این دو گوشی استفاده کنید و نگرانی از بابت کند شدن گوشی خود نداشته باشید. شایان ذکر است که هر دو گوشی از نسل پنجم اینترنت همراه یا همان 5G پشتیبانی می‌کنند.

در آخر باید گفت که کهکشانی سامسونگ با 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی و 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم به بازار عرضه شده و از کارت حافظه جانبی نیز پشتیبانی می‌کند. در طرف مقابل نماینده شیائومی نیز حافظه داخلی 128 یا 256 گیگابایت خواهد داشت و رم آن نیز 8 خواهد بود (این گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند).

در این بخش طبیعتا به دلیل یکسان بودن تراشه‌های مورد استفاده به روی دو گوشی برنده نخواهیم داشت و تنها به گفتن این جمله بسنده می‌کنیم که هر دو عملکردی بدون نقصی در بخش سخت افزار ارائه می‌کنند.

نرم افزار و امنیت

بخش نرم افزاری یک گوشی هوشمند را خیلی نمی‌توان زیر ذره‌بین قرار داد و آن را موشکافانه مورد بررسی کرد، چرا که بخش زیادی از قسمت نرم افزاری گوشی به سلیقه شخصی شما برمی‌گردد و این که تا چه حد با هر یک از رابط کاربری‌های موجود می‌توانید ارتباط برقرار کنید.

در اینجا می 10T پرو از رابط کاربردی Miui 12 بهره می‌برد که در مطلب می یو آی ۱۲ ؛ امکانات و ویژگی های جالب رابط کاربری جدید شیائومی به طور کامل به آن پرداخته‌ایم و در اینجا از تکرار مکررات خودداری می کنیم. در طرف مقابل نماینده سامسونگ هم از رابط کاربری One Ui 3.1 برخوردار است که به این رابط کاربری نیز در مطلب وان یو آی 3 ؛ رابط کاربری جدید سامسونگ پرداخته‌ایم.

مقایسه رابط کاربری دو گوشی و کنترل سنتر متفاوت MIUI با ONE UI
مقایسه رابط کاربری دو گوشی و کنترل سنتر متفاوت MIUI با ONE UI

شایان ذکر است که هر دو گوشی به صورت پیش فرض از اندروید 10 استفاده می‌کنند، اما بروزرسانی اندروید 11 نیز برای هر دوی آن‌ها در دسترس می‌باشد.

هر دو گوشی از دو روش حسگر اثرانگشت و تشخیص چهره بهره‌مند هستند. تشخیص چهره در هر دو دستگاه به صورت دو بعدی بوده و با کمک دوربین سلفی انجام می‌شود. هر دو محصول می‌توانند با سرعت و دقت خوبی چهره شما را شناسایی و قفل صفحه نمایش را بازگشایی کنند، اما توجه داشته باشید که این روش 100 درصد امن نیست و در نور کم نیز کارایی خود را از دست می‌دهد.

روش حسگر اثرانگشت در S20 fe به صورت زیر نمایشگر می‌باشد. این حسگر سرعت و دقت قابل قبولی دارد و می‌توانید به روی عملکرد آن حساب باز کنید، اما قطعا حسگر اثرانگشت خازنی قرار گرفته در دکمه پاور می 10T پرو شیائومی سرعت و دقت بهتری دارد و سریع‌تر و دقیق‌تر می‌تواند قفل صفحه را باز کند.

پس اگر حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر را ترجیح می‌دهید و تأخیر اندک آن مشکلی ندارید پس کهکشانی سامسونگ را برگزینید، اما اگر حسگر سریع‌تری می‌خواهید بهتر است به سراغ نماینده چینی‌ها بروید.

باتری: برتری چینی‌ها!

بخش باتری گوشی‌های هوشمند به دو بخش مجزا شارژدهی و سرعت شارژ شدن تقسیم می‌شود که ما در این بررسی در هر دو بخش این دو محصول را با هم مقایسه می‌کنیم. گلکسی S20 fe 5G از باتری 4500 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد در حالی که این ظرفیت برای گوشی رقیب 5000 میلی آمپر ساعت می‌باشد.

در زمینه شارژدهی هر دو گوشی عملکرد رضایت بخشی را ارائه می‌کنند و کهکشانی کره‌ای‌ها با استفاده عادی می‌تواند بیش از یک روز کامل شما را همراهی کند. این عدد برای نماینده چینی‌ها بهتر هم می‌باشد و می 10T پرو می‌تواند حدود 1.5 روز برای شما شارژدهی کند. پس در زمینه شارژدهی باید قاتل پرچمدار شیائومی را برنده اعلام کنیم.

از طرف دیگر Mi 10T Pro از شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کند، و این در صورتی است که شارژ سریع گلکسی S20 fe 5G 25 واتی می‌باشد. اتفاقی منفی که برای نماینده کره‌ای‌ها افتاده این است که این محصول درون جعبه با آداپتور 15 واتی روانه‌ی بازار شده که چندان کار جالبی از سوی سازنده نمی‌باشد و گوشی با این بازه‌ی قیمتی حداقل باید آداپتوری متناسب با حداکثر توان خود داشته باشد (خدا را شکر می‌کنیم که هنوز همین هم درون جعبه یافت می‌شود).

به لطف شارژ سریع 33 واتی می 10T پرو می‌تواند در 30 دقیقه به شارژ 61 درصدی برسد و شارژ کامل آن کمتر از یک ساعت زمان می‌برد. در طرف مقابل گوشی رقیب با آداپتور درون جعبه می‌تواند در مدت 30 دقیقه با شارژ 37 درصد برسد و شارژ کامل حدود 1 ساعت و 35 دقیقه زمان می‌برد که با این حساب باید با اختلاف نماینده شیائومی را برتر بدانیم.

جمع بندی: S20 fe بخریم یا Mi 10T Pro؟

در هر بخش از این بررسی تلاش کردیم تا به طور مفصل دو گوشی را با هم مقایسه کنیم و در هر بخش نیز محصول برتر را برای شما معرفی کنیم تا به سادگی بتوانید بر اساس اولویت‌های خود یکی را انتخاب کنید و پس از انتخاب نیز با آسودگی خاطر بدانید که این اتفاق درست‌ترین تصمیم ممکن بوده است.

مقایسه S20 fe 5G با Mi 10T Pro
مقایسه S20 fe 5G با Mi 10T Pro

در جدول زیر برتری هر گوشی نسبت به دیگری را عنوان کرده‌ایم که به عنوان جمع بندی و با یک نگاه ساده بتوانید تشخیص دهید که هر گوشی در کدام بخش قوی‌تر از رقیب خود عمل کرده است.

برتری‌های می 10T پرو

  • کیفیت ساخت بالاتر (استفاده از شیشه و آلومینیوم)
  • نمایشگر 144 هرتزی تطبیقی
  • دوربین اصلی مقداری بهتر
  • فیلم برداری 8K 30fps
  • دوربین ماکرو با فوکوس خودکار
  • حسگر اثرانگشت سریع‌تر
  • باتری با شارژدهی طولانی‌تر
  • سرعت شارژ بیشتر
  • قیمت پایین‌تر

برتری‌های گلکسی S20 fe 5G

  • ارگونومی بهتر در طراحی
  • رنگ بندی جذاب‌تر
  • پشتیبانی از گواهی IP68
  • نمایشگر سوپر امولد
  • دوربین فوق عریض بهتر
  • دوربین تله فوتو با زوم 3 برابری اپتیکال
  • پشتیبانی سلفی از فیلم برداری 4K 30fps
  • پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

۳ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام،ممنون بابت مقایسه ی خوبی که انجام دادید.مفید بود.مرسی

خدایی عجب برسی نابی بود . عکس های بررسی فوق العاده ترین عکس هایی بود که در سایت ها دیدم .

لطف ادو گوشی پرفروش A52 5G و Redmi note 10 pro رو هم بررسی کنید .

بررسی خیلی خوبی بود ممنون سایمان

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰