مقایسه نوت ۲۰ اولترا با نوت ۱۰ پلاس

با معرفی گوشی‌های جدید شرکت سامسونگ یعنی نوت ۲۰ اولترا و نوت ۲۰ در مراسم آنپکد سامسونگ، گوشی‌های قدیمی‌تر این سری یعنی نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس جای خود را به محصولات جدید دادند. ولی آیا بین نوت ۲۰ اولترا و نوت ۱۰ پلاس به معنای واقعی کلمه، تفاوتی وجود دارد؟

طبیعتا بین نسخه جدید و قدیم گوشی‌های سری نوت سامسونگ، تفاوت‌هایی وجود دارد که باعث شده است این شرکت دست به تولید گوشی‌های جدید بزند؛ اما این تغییر چقدر است؟ آیا ارزش دارد که هزینه‌ای حدود ۵۰۰ الی ۸۰۰ دلار اضافی‌تر برای خرید نوت ۲۰ اولترا و جایگزینی آن با نوت ۱۰ پلاس پرداخت کنیم؟ تغییرات و تفاوت‌ها و در حالت کلی مقایسه نوت ۲۰ اولترا با نوت ۱۰ پلاس از چند منظر اساسی قابل بررسی است که در این متن به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

باتری

از جمله تفاوت‌های کوچکی که در مقایسه نوت ۲۰ اولترا با نوت ۱۰ پلاس مطرح است، سخت‌افزاری به‌نام باتری است. باتری نوت ۱۰ پلاس ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی است در حالی‌که نوت ۲۰ اولترا باتری با حجم ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعت را در خود جای داده‌است.

این تفاوت، تفاوتی چشمگیر نیست و نمی‌شود به‌عنوان پیشرفتی به یاد ماندنی از نوت ۱۰ پلاس به نوت ۲۰ اولترا قلم‌داد شود. هر دو گوشی در استفاده عادی و روزمره از گوشی، کاربر را دچار مشکل نمی‌کنند و او را از شارژ‌کردن گوشی به دفعات زیاد بی‌نیاز می‌کنند.

متاسفانه حجم ۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی بیشتر باتری نوت ۲۰ اولترا به معنی طول عمر بیشتر باتری آن به نسبت نوت ۱۰ پلاس نیست. در تست‌هایی که سایت Phonearena انجام داده است، طول عمر باتری نوت ۱۰ پلاس با یک‌بار شارژ، بیشتر از طول عمر باتری نوت ۲۰ اولترا با یک‌بار شارژ بود.

این موضوع دلیل بر بی‌کیفیتی باتری نوت ۲۰ اولترا نیست. نوع صفحه‌ی نمایش و نرخ نوسازی بالای نوت ۲۰ اولترا در مصرف بالای باتری این گوشی بسیار تاثیرگذار است.

حافظه داخلی

وقتی موضوع حافظه داخلی مطرح می‌شود، باید به نسخه استاندارد نوت ۱۰ پلاس با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت اشاره کنیم. این در حالی است که نوت ۲۰ اولترا در حالت پایه، حافظه‌ای به بزرگی ۱۲۸ گیگابایت را دارد. خوشبختانه هر دو گوشی توانایی پشتیبانی از مموری کارت را دارند و در صورت نیاز کاربر به این نوع از حافظه، او را بی‌نیاز می‌کنند.

تراشه

در نسخه جدید گوشی‌های سری نوت، یعنی نوت ۲۰ اولترا، جدیدترین پردازنده اسنپ دراگون، یعنی اسنپ دراگون ۸۶۵ پلاس استفاده شده است. این سخت‌افزار در نوت ۱۰ پلاس، اسنپ‌دراگون ۸۵۵ است و به نسبت ۸۶۵ پلاس اندکی قدیمی‌تر محسوب می‌شود.

هر دو گوشی به لطف دارابودن پردازنده قوی، کارایی مطلوب و سریعی از خود به نمایش می‌گذارند و در کمتر شرایطی دچار هنگ و کاهش سرعت می‌شوند.

به عنوان مثالی برای واضح‌سازی تفاوت بین پردازنده‌ها و تراشه‌های نوت ۲۰ اولترا و نوت ۱۰ پلاس، دو اتومبیل را در نظر بگیرید که یکی با نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می تواند حرکت کند و دیگری، با سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت. هر دو اتومبیل سرعت بسیار بالایی دارند، ولی سرعت یکی به نسبت دیگری، بیشتر است.

تراشه‌های نوت ۲۰ اولترا و نوت ۱۰ پلاس که در نسخه‌های بین‌المللی این محصولات تعبیه‌شده‌اند، اسنپ‌دراگون نیستند و از نوع اگزینوس هستند. جدیدترین نسخه سری نوت، دارای تراشه اگزینوس ۹۹۰ در نسخه بین‌المللی است و نوت ۱۰ پلاس بین‌المللی اگزینوس ۹۸۲۵ را در خود جای داده است.

رم

هر دو گوشی دارای رم ۱۲ گیگابایتی هستند و عملکرد قدرتمندی دارند. در این مورد، تفاوت نوت ۲۰ اولترا با نوت ۱۰ پلاس اصلا قابل درک نیست و عملا تفاوتی هم وجود ندارد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش استفاده‌شده در هر دو گوشی، صفحه نمایشی بزرگ و باکیفیت است. تفاوت بین صفحه نمایش این دو گوشی چندان قابل ذکر نیست. این قابل ذکر نبودن، به معنای یکسان‌بودن دو صفحه نمایش نیست. مانیتور نوت ۲۰ اولترا به نسبت نوت ۱۰ پلاس تصاویر را مقداری روشن‌تر نشان می‌دهد.

بزرگ‌ترین تفاوت مانیتور این دو بالارده، در نرخ نوسازی آن است. نرخ نوسازی تصویر در نوت ۲۰ اولترا ۱۲۰ هرتز است. در حالی که این عدد برای نوت ۱۰ پلاس ۶۰ هرتز در نظر گرفته شده است.

مقایسه نوت ۲۰ اولترا و نوت ۱۰ پلاس

اگر شما هم از آن جمله از افراد علاقمند به اجرای بازی‌های ویدیویی باکیفیت و سنگین در تلفن همراه هستید، تبدیل نوت ۱۰ پلاس به نوت ۲۰ اولترا برای‌تان قابل درک‌تر است؛ اما اگر فقط استفاده‌ای معمولی از گوشی دارید، نرخ نوسازی ۶۰ هرتز هم برای‌تان کارایی بسیار مناسبی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در صورت مقایسه این دو گوشی به‌صورت همز‌مان، تفاوت صفحات نمایش آن‌ها به‌دلیل دارابودن نرخ نوسازی متفاوت، آشکار می‌شود؛ اما اگر نوت ۲۰ اولترا را برای چند روز کنار بگذارید، خواهید دید که نرخ نوسازی ۶۰ هرتز استفاده‌شده در نوت ۱۰، بسیار عالی است.

هر دو گوشی از صفحه نمایش داینامیک آمولد برای نمایش تصاویر استفاده می‌کنند. رزولوشن صفحه نمایش نوت ۱۰ پلاس ۱۴۴۰ در ۳۰۴۰ و رزولوشن نوت ۲۰ اولترا ۱۴۴۰ در ۳۰۸۸ می‌باشد. از این لحاظ، صفحه نمایش نوت ۲۰ اولترا به نسبت نسخه پیشین خود مقداری پیشرفت داشته است که می تواند به تصاویر جذاب‌تر ختم شود.

همچنین اندازه صفحه نمایش نیز به اندازه ۰.۱ اینچ از صفحه نمایش ۶.۸ اینچ نوت ۱۰ پلاس به مانیتور ۶.۹ اینچی نوت ۲۰ پلاس، بزرگ‌تر شده است.

اگر برای شما هم نور صفحه نمایش زیر نور مستقیم خورشید و در محیط‌های باز مهم است، باید بگوییم که تفاوتی بین این دو گوشی در این مورد اصلا چشمگیر نیست. این مطلب برای حداقل نور مانیتور هم در این دو گوشی مطرح است. البته، نوت ۲۰ اولترا در محیط‌ها باز، مقداری به نسبت نوت ۱۰ پلاس روشن‌تر و واضح‌تر است. 

اس پن

قلم هوشمند سری نوت یا اس پن (S Pen) در دو گوشی تقریبا کارایی یکسانی دارد ولی با مقداری تفاوت. کارایی اس پن نوت ۲۰ اولترا در مقایسه با نوت ۱۰ پلاس مقداری فراتر است. لازم به ذکر است که ویژگی‌های اضافی‌تر به نسبت نوت 10 پلاس، در بین ویژگی‌هایی قرار دارند که شاید اصلا کاربران نوت ۲۰ اولترا از آن‌ها استفاده‌ای هم نکنند. بنابراین، می‌توان اس پن دو سری از نوت سامسونگ را با توجه به ویژگی‌های آن‌ها، برای کاربران عادی، یکسان در نظر گرفت.

مقایسه نوت ۲۰ اولترا و نوت ۱۰ پلاس- اس پن

از جمله این ویژگی‌ها، می‌توانیم به تغییرات نرم‌افزار یادداشت‌ها (Notes) و پشتیبانی بهتر از اس پن اشاره کنیم. علاوه بر آن، بر شمار فرامینی که در اس پن نوت ۱۰ پلاس قابل انجام بودند، در نوت ۲۰ اولترا افزوده شده ‌است.

یکی از مسائل مطرح در مورد اس پن گوشی‌های نوت، تاخیر آن‌ها است. به عبارت دیگر، مقدار زمانی که پس از نوشتن با قلم تا اعمال آن روی صفحه نمایش طول می‌کشد، تاخیر اس پن است. این مقدار در نوت ۲۰ اولترا که ۹ میلی‌ثانیه است، به نسبت نوت ۱۰ پلاس کاهش یافته است.

این مطلب به این معنی نیست که تاخیر نوت ۱۰ به مقداری است که غیر قابل تحمل باشد و تجربه کاربری را نامناسب بکند. در مقایسه نوت ۲۰ اولترا و نوت ۱۰ پلاس از لحاظ تاخیر اس پن، عملکرد نوت ۲۰ اولترا سریع‌تر و خارق‌العاده است، ولی عملکرد نوت ۱۰ پلاس نیز به خودی خود مطلوب است.

طراحی

شاید یکی از مهم‌ترین جوانبی که باعث خرید گوشی می‌شود، طراحی جذاب آن است. اگر این موضوع نیز برای شما جذاب باشد، باید بگوییم که روی دو محصول از بهترین‌‌های حوزه طراحی بدنه پیش روی شماست. هر دو محصول دارای کیفیت ساخت بدنه بسیار عالی هستند و می‌توانند هر کاربری را راضی کنند.

البته جدیدبودن نوت ۲۰ اولترا به نسبت نوت ۱۰ پلاس در این موضوع نیز قابل درک است. به عنوان مثال، گوریلا گلسی که در نوت ۲۰ اولترا استفاده شده است، ویکتوس است و نسخه ۶ گوریلا گلس نیز در نوت ۱۰ پلاس مورد استفاده قرار گرفته است. این تفاوت، تقاوتی چشمگیر نیست و هر دو گوشی مقاومت بسیار بالایی در برابر صدمه‌های وارده به صفحه نمایش دارند.

مقایسه مقاومت نوت ۱۰ پلاس با آیفون ۱۱ پرو مکس در برابر سقوط از ارتفاع

مقایسه مقاومت نوت ۲۰ اولترا با آیفون ۱۱ پرو مکس در برابر سقوط از ارتفاع

از لحاظ جنس بدنه این دو گوشی نیز می‌توانیم به شیشه‌ای‌بودن پشت و روی نوت ۲۰ اولترا و استنلیس استیلی بودن فریم کناری آن اشاره کنیم. در نوت ۱۰ پلاس نیز پشت و روی گوشی، تغییری به نسبت نوت ۲۰ اولترا ندارد و فقط فریم آلومینیومی جایگزین فریم استنلیس استیلی است.

ابعاد بدنه این دو اسمارت فون نیز در مقایسه با هم تفاوت چشمگیری ندارد. ابعاد بدنه نوت ۲۰ اولترا ۱۶۴.۸ در ۷۷.۲ در ۸.۱ است و این ابعاد برای نسخه پیشین این سری، ۱۶۲.۳ در ۷۷.۲ در ۷.۹ در نظر گرفته شده بود.

در مبحث طراحی، در نهایت به رنگ‌های ارائه‌شده توسط سامسونگ برای این دو گوشی می‌رسیم. نوت ۲۰ اولترا در سه رنگ سفید و مشکی و برنزی به بازار عرضه شده است. درحالی که نوت ۱۰ پلاس در رنگ‌های سفید، مشکی و رنگ گرادیانی شامل سبز، آبی و بنفش در دسترس قرار دارد.

دوربین

از نخستین گوشی گلکسی، شرکت سامسونگ به دارابودن دوربین‌های باکیفیت مشهور است. در این دو تلفن همراه سری نوت نیز این موضوع به وضوح قابل درک است.

مقایسه نوت ۲۰ اولترا و نوت ۱۰ پلاس- دوربین

نوت ۱۰ پلاس دوربین اصلی ۴ گانه با سنسورهای ۱۲، ۱۲، ۱۶ و ۰.۳ مگاپیکسلی دارد و نسخه جدیدتر این گوشی، از دوربین ۳ گانه با سنسورهای ۱۰۸، ۱۲ و ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد. در جنگ مگاپیکسل‌ها، نسخه جدیدتر، برنده میدان خواهد بود، اما کیفیت دوربین را فقط مگاپیکسل تعیین نمی‌کند.

لنزهای دوربین نوت ۲۰ اولترا به نسبت نوت ۱۰ پلاس مقداری بزرگ‌تر هستند و همین امر هم باعث بالا‌رفتن کیفیت تصاویر گرفته‌شده با دوربین نوت ۲۰ اولترا می‌شود.

در مورد دوربین، با این‌که این دوربین از لحاظ مگاپیکسل تفاوت‌های نسبتا زیادی با هم دارند، در مورد دوربین تله‌فوتو نیز با هم مقداری متفاوت هستند. با مقایسه تصاویر تله‌فوتو گرفته‌شده با هر دو گوشی، متوجه می‌شویم که این دوربین در نوت ۲۰ اولترا، به‌مراتب بهتر عمل می‌کند. حتی در زوم‌های بیشتر نیز، جزئیات بیشتری از تصاویر در نوت ۲۰ اولترا به نسبت نوت ۱۰ پلاس قابل تشخیص است.

دوربین جدیدترین گوشی سامسونگ، در شرایط نور کم، در مقایسه با نوت ۱۰ پلاس، عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد.

در نوت ۲۰ اولترا، علاوه بر بهبود کیفیت تصاویر و فیلم‌ها، زوم اپتیکال ۵۰ برابری نیز افزوده شده است، قابلیتی که در نوت ۱۰ پلاس وجود نداشت.

دوربین سلفی هر دو گوشی ۱۰ مگاپیکسل است که از لحاظ کیفیت، تصاویر و فیلم‌های مشابه به هم را به کاربر عرضه می‌کنند.

در مورد تفاوت نوت ۲۰ اولترا با نوت ۱۰ پلاس در زمینه فیلم‌برداری، بهتر است به فیلم‌برداری 8K با ۲۴ فریم بر ثانیه نوت ۲۰ اولترا اشاره کنیم. اگر به چنین قابلیتی و چنین رزولوشنی در فیلم‌برداری نیاز دارید، بهتر است نیم‌نگاهی هم به سمت نوت ۲۰ اولترا داشته باشید.

سایر ویژگی‌ها

این محصولات، علاوه بر موارد ذکرشده، در سایر موارد نیز مانند تکنولوژی شارژ سریع با هم تفاوت‌هایی دارند. به عنوان مثال، تکنولوژی شارژ سریعی که در هر دو گوشی برای کاربران در نظر گرفته شده است، شارژ سریع ۲۵ واتی است که تا اندازه ۴۵ وات نیز قابل افزایش است.

پرچم‌دار نوت‌های سامسونگ، در ۶۸ دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود، در حالی‌که ۱۰۰ درصد شارژشدن نوت ۱۰ پلاس به ‌اندازه ۸۳ دقیقه نیازمند زمان است. بنابراین اگر می‌خواهید در زمان کمتری گوشی خود را شارژ کنید، بهتر است به فکر تعویض نوت ۱۰ پلاس خود و خرید نوت ۲۰ اولترا باشید.

نوت ۲۰ اولترا و نوت ۱۰ پلاس هر دو توانایی شارژشدن به‌شکل بی‌سیم را دارند و می‌توانند سایر دستگاه‌های موبایلی و غیرموبایلی را نیز با شارژ معکوس (reverse charge) بی‌سیم ۹ واتی شارژ نمایند.

این دو محصول شرکت سامسونگ ضدآب نیز هستند و از این لحاظ تفاوتی با هم ندارند.

در نوت ۲۰ اولترا، کاربران قادر خواهند بود از Samsung DeX به‌طور بی‌سیم استفاده کنند. این در حالی است که در نوت ۱۰ پلاس، این قابلیت تنها به شکل با‌سیم قابل انجام بود.

به عنوان آخرین تفاوت نوت ۲۰ اولترا با نوت ۱۰ پلاس ، باید به 5G بودن نوت ۲۰ اولترا اشاره کنیم. نه تنها این قابلیت برای به‌روز بودن هرچه‌بیشتر گوشی کمک فراوانی می‌کند و اجازه می‌دهد کاربر تلفن همراه از تکنولوژی‌های جدیدتر بهره ببرد، بلکه سرعت حیرت‌انگیز 5G را نیز به او هدیه می‌دهد. این ویژگی در نوت ۱۰ پلاس وجود ندارد و کاربران این محصول، نهایتا می‌توانند از شبکه‌های LTE استفاده کنند.

در نهایت باید بگوییم که پس از مقایسه نوت ۲۰ اولترا با نوت ۱۰ پلاس ، نتایج چندان قابل ذکری به دست نمی‌آید و حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد ویژگی‌های این دو گوشی دقیقا مشابه هم هستند. صادرکردن نظر قطعی برای به‌صرفه‌بودن جایگزین‌کردن نوت ۲۰ اولترا به جای نوت ۱۰ پلاس، غیرممکن است و به نسبت کاربردهایی که هر کاربر از گوشی انتظار دارد، می‌تواند جواب بلی یا خیر به همراه داشته باشد.

به نظر شما چه ویژگی‌هایی از نوت ۲۰ اولترا، باعث ارزشمند‌کردن آن در مقایسه با نوت ۱۰ پلاس می‌شود؟ 

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باسلام خدمت شما چرا به داغ شدن گوشی نوت 20 اولترا اشاره نکردین هرکی این گوشی داره میگه به شدت داغ میکنه ولی شما اشاره نکردین بهش میگن استفاده طولانی از قلم داغ میکنه.فیلم برداری درحالت 8k بعد 5دقیقه به شدت باعث داغ شدن گوشی میشه.بازی های سنگین مثل پابجی و کالاف داغ میکنه. روشن کردن فیلترشکن داغ میکنه. ولی واقعا واقعا واقعا صفحه نمایش خیلی خیلی خیلی خفنی داره به دوربین گوشی هم خیلی قابلیت اضافه شده که اونم خیلی خوبه به شخصه ولی مشکل اصلیش داغ کردن بیش از اندازش که بعضی مواقع بع 47 درجه میرسه که وحشناکه و گوشی رو نمیشه رو دست نگه دار.

درضمن برای رم بیزحمت اصلاح کنید رم این گوشی در حالت 5g دوازده است اگه 5gنباشه رمش 8 هست

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

معرفی انواع اتو

بی‌شک اتو زدن لباس‌های چروکیده یکی از سخت‌ترین کارهای خانه برای اکثر مردم است و کمتر کسی را...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۳ مرداد ۱۴۰۰