مقایسه ریلمی یو آی با می یو آی

مقایسه ریلمی یو آی با می یو آی ؛ کدام یک از این رابط های کاربری عملکرد بهتری دارند ؟

یکی از داغ‌ترین و مهم‌ترین رقابت‌ها در دنیای فناوری مربوط به رقابت برندهای ریلمی و شیائومی با یکدیگر می‌باشد. اگر نگاهی به گوشی‌های میان‌رده دو برند ریلمی و شیائومی بیندازید، متوجه می‌شوید که هر دو برند قدرت سخت‌افزاری یکسانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اصلی‌ترین تفاوت گوشی‌های دو برند را می‌توان تجربه نرم‌افزاری معرفی‌کرد.

شیائومی از رابط‌کاربری MIUI در گوشی‌های خود استفاده می‌کند، درحالی‌که ریلمی از رابط‌کاربری Realme UI در گوشی‌های خود بهره می‌برد. در ادامه این مقاله به مقایسه ریلمی یو آی با می یو آی خواهیم‌پرداخت.

مقایسه رابط کاربری ریلمی یو آی با می یو آی

اصلی‌ترین تفاوت دو برند ریلمی و شیائومی در رابط‌ کاربری این دو گوشی می‌باشد. ریلمی رفته‌رفته میل‌دارد به سمت اندروید خام ( اندروید وانیل) نزدیک‌شود. به‌طوری‌که پنل اعلانات، منوی تنظیمات و بسیاری از موارد دیگر در گوشی‌های جدید ریلمی هیچ تفاوتی با اندروید خام که توسط گوگل عرضه‌شده، ندارد.

در طرف مقابل شیائومی با رابط‌کاربری می یو آی خود کاملا از سمت اندروید خام (وانیل) فاصله گرفته و تا حدودی ظاهر آن یادآور رابط کاربری گوشی‌های آیفون است. گوشی‌های شیائومی برای کاربران فانتزی پسند و طرفداران آیفون خوشایند است اما در مقابل طرفداران طرح‌های مینیمال و اندروید خام علاقه زیادی به استفاده از می یو آی ندارند.

برخی از کارشناسان حوزه فناوری نسبت ‌به پنل نوتیفیکیشن (اعلانات) منتقد هستند و اعتقاد دارند این پنل، کارایی لازم را برای کاربران ندارد و استفاده ‌از آن برای کاربرانی‌ که تازه به استفاده از گوشی‌های شیائومی روی آورده‌اند، کمی دشوار و سخت است.

امکانات رابط کاربری های ریلمی و می یو آی

هردو رابط‌کاربری MIUI و Realme UI عملکرد مشابهی را در زمینه امکانات دارند. هر دوی این رابط‌‌‌های کاربری‌ از پوسته تاریک(Dark Theme) که در اندروید ۱۰ معرفی‌شده، پشتیبانی می‌کنند. همچنین عملکرد این دو رابط کاربری بهتر از نسخه خام اندروید گوگل است. هر دو رابط‌کاربری می یو آی و ریلمی یو آی می‌توانند برخی اپلیکیشن‌های جانبی را نیز به استفاده ‌از پوسته تاریک مجبور کنند، درحالی‌که این امکان در نسخه خام اندروید گوگل وجود ندارد. در مورد تم این رابط‌های کاربری باید بگوییم‌ که می یو آی و ریلمی یو آی یک اپلیکیشن تم اختصاصی رایگان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

امکانات رابط کاربری های ریلمی و می یو آی

با استفاده ‌از این اپلیکیشن می‌توانید آیکون‌ نرم‌افزارها، تصاویر زمینه و یو آی کلی دستگاه را به‌طور کل تغییر دهید. هم‌چنین فونت پیشفرض گوشی‌ها نیز توسط رابط های ‌کاربری‌ قابل تغییر و تعویض است. اگر بخواهیم ریزبینانه مقایسه‌ای را بین دو اپلیکیشن انجام دهیم متوجه می‌شویم که تصاویر و تم‌های موجود در رابط‌کاربری ریلمی مینیمال‌تر و جذاب‌تر هستند و با سلیقه کاربران امروزی مطابقت بیشتری دارند.

امکانات رابط کاربری های ریلمی و می یو آی

در ادامه بخوانید: مقایسه شیائومی با سامسونگ؛ کدام بهتر است؟

گزینه‌های سفارشی سازی

گزینه‌های متوع و زیادی برای شخصی‌سازی رابط‌های ‌کاربری‌ می یو آی و ریلمی یو آی در اختیار کاربران قرار دارد. برای بررسی از Realme UI شروع می‌کنیم. برای آغاز شخصی‌سازی در ریلمی یو آی کافیست تا انگشت خود را چند ثانیه بر روی صفحه‌اصلی نگه ‌دارید تا به‌ صفحه تنظیمات هدایت شوید.

در این صفحه شما می‌توانید حالت صفحه، قالب، حالت آغازین اپ‌ها، انیمیشن‌ها و دستورات مختلف را مدیریت و کنترل کنید. همچنین امکان تغییر دمای رنگ‌های نمایشی نیز در این صفحه ممکن است، اما توصیه می‌شود این گزینه را تغییر ندهید، چون کم یا زیاد شدن بیش ‌از اندازه تن رنگ‌ها می‌تواند برای چشم در طولانی مدت مضر باشد.

در مقابل می یو آی نیز همچون ریلمی دست کاربران را در ایجاد تغییرات گسترده باز گذاشته است. کاربران می‌توانند افکت‌های تغییر صفحه، قالب صفحه اصلی، قالب صفحه قفل و لانچر را از طریق تنظیمات می یو آی تغییر دهند.

گزینه های سفارشی سازی

حرکات و حالت چندوظیفه‌ای ( Multi Tasking)

می‌توان گفت شیائومی عملکرد بهتری را در زمینه مالتی تسکینگ از خود به‌ نمایش می‌گذارد. هر دو شرکت از حرکات ناوبری و جابجایی اضافه‌شده به اندروید ۱۰ پشتیبانی می‌کنند. در می یو آی شما می‌توانید از سه حالت دکمه‌های کلاسیک اندروید، حرکات اندروید ۱۰ و حالت‌های چندوظیفه‌ای استفاده‌کنید.

منوی چندوظیفه‌ای شیائومی این امکان را به کاربران می‌دهد تا ۴ نرم‌افزار را به‌طور همزمان و به‌صورت کارت‌گونه مشاهده کنید و بین اپلیکیشن‌های مختلف جابجایی سریع انجام دهید. در مقابل منوی مالتی تسکینگ ریلمی یو آی مشابه نسخه خام اندروید است و تنها یک اپلیکیشن را به‌صورت کارت بزرگ به کاربران نمایش می‌دهد و امکان جابجایی سریع بین اپ های مختلف در Realmi UI وجود ندارد.

حرکات و حالت چندوظیفه ای

در ادامه بخوانید: مقایسه رابط کاربری هوآوی و شیائومی

دستیار هوشمند در مقابل می یو آی هوم (Mi Ui Home)

ریلمی ابزار دستیار هوشمند را در کشوی بغل جاداده است. دستیار هوشمند اغلب شامل تبلیغات از نرم‌افزار Realme Store می‌باشد، اما دو ویژگی بسیار کاربردی در این دستیار هوشمند گنجانده‌ شده است. ویژگی اول مخاطبین دلخواه می‌باشد و دیگری به دستورات سریع مربوط است.

به‌وسیله‌ی دستورات سریع کاربران می‌توانند به ابزارهای پراستفاده خود نظیر اسکنر، مترجم و … سریعا متصل‌شده و از آن‌ها استفاده کنند. منوی فید MIUI با میانبرهایی (shortcuts) نظیر پاک‌کردن حافظه کش، بررسی PNR، نصب سریع نرم‌افزارها و … ادغام شده‌است. همچنین می‌توانید از سرچ باکس بالا برای پیداکردن مخاطبان، نرم‌افزارها و اطلاعات اینترنتی استفاده‌کنید.

عملکرد منوی فید هر دو برند شیائومی و ریلمی قابل قبول است، اما فید هیچ‌کدام از دو برند به‌ اندازه Google Feed Menu برای کاربران مناسب و کارساز نیست.

دستیار هوشمند در مقابل می یو آی هوم

در ادامه بخوانید: ریلمی 7 ؛ یک گوشی اقتصادی و قدرتمند

قابلیت های اضافی

یکی از دلایلی که کاربران رابط های کاربری‌ دیگر را به نسخه خام اندروید گوگل ترجیح می‌دهند، ویژگی‌های اضافی است که در رابط کاربری‌های مختلف وجود دارد. به‌طور مثال می یو آی فضای دومی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که به‌وسیله آن می‌توان فایل‌های مختلف را در دو فضای مختلف ذخیره و اجرا کرد بدون این‌که در کارکرد فضای دیگر خلالی ایجاد شود.

همچنین کاربران قادرند از قابلیت ازدیاد (Clone) اپلیکیشن‌ها در تلفن‌های همراه خود استفاده ‌کنند. به‌وسیله‌ی این قابلیت می‌توان چندین نسخه یکسان از یک برنامه را در تلفن همراه خود ایجاد کرد و بر روی هر کدام از اپلیکیشن‌ها نسخه متفاوتی از حساب‌های کاربری را استفاده‌کرد.

از جمله‌ی قابلیت‌های اضافی دیگر رابط‌ های کاربری می‌توان به تصویربرداری از صفحه‌نمایش ( Screen Record ) ، پوسته تاریک (Dark Theme)، اسکرین شات، حالت مطالعه و … اشاره‌کرد. در کنار همه امکانات ذکرشده، ریلمی یک نوار کناری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که به ‌وسیله آن می‌توان اپلیکیشن‌ها و ابزارهای پراستفاده را در آن‌جا ذخیره‌ کرد تا در مواقع نیاز، سریع‌تر به این قابلیت‌ها دست پیداکرد.

حالت رانندگی هوشمند نیز یکی از قابلیت‌های اضافی جالب ریلمی است. هنگامی‌که این قابلیت فعال است، تمام تماس‌های صوتی و تصویری به‌طور خودکار قطع می‌شوند و یک پیام آماده به کاربرانی که با شما تماس گرفته‌اند، ارسال می‌شود.

مقایسه ریلمی یو آی با می یو آی

 در نهایت باید بگوییم هرکدام از رابط‌ های کاربری‌ می یو آی و ریلمی یو آی برتری‌ و مزیت‌هایی را نسبت‌به دیگری دارند. می یو آی حرکات بهتری دارد و از حالت منوی مالتی تسکینگ پشتیبانی می‌کند. درحالی‌که ریلمی یو آی از قابلیت رانندگی هوشمند و نوار کناری پشتیبانی می‌کنند.

حال شما باید انتخاب‌کنید که کدام یک از رابط‌‌ های کاربری در رفع نیازهای شما می‌توانند بهتر عمل‌ کنند.

منبع: Guidingtech

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰