مقایسه رابط کاربری هواوی و شیائومی

مقایسه رابط کاربری هواوی و شیائومی: Emui vs Miui

دو شرکت چینی هواوی و شیائومی در طی چند سال اخیر پیشرفت های چشمگیری در زمینه تولید گوشی های هوشمند کرده و در حال حاضر حرف های زیادی برای گفتن دارند.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه رابط کاربری هواوی و شیائومی بپردازیم که به ترتیب Emui و Miui نام دارند و ببینیم کدام شرکت در این زمینه عملکرد موفق تری داشته است.

بخش اول: ظاهر

در بخش ظاهری هر دو رابط کاربری تفاوت های زیادی با اندروید خام داشته و بیشتر شبیه به رابط کاربری اپل یعنی ios هستند. در ابتدای باز کردن قفل صفحه نمایش به صفحه اصلی آنها منتقل می‌شوید که از برنامه ها و ویجت ها تشکیل شده است و خبری هم از app drawer یا همان منو در آن ها نیست که خوشبختانه در تنظیمات هر دو رابط کاربری میتوان این قابلیت را فعال کرد تا گوشی حس حال اندرویدی بیشتری به خود بگیرد.

مقایسه صفحه اصلی Emui و Miui
سمت چپ رابط کاربری هواوی و سمت راست رابط کاربری شیائومی

رابط کاربری شیائومی در اپدیت اخر یعنی miui 12 بیش از پیش شبیه به ios شده است که این شباهت را میتوان در طراحی control center و جدا شدن بخش نوتیفیکیشن ها از این بخش به وضوح مشاهده کرد

کنترل سنتر در Miui 12
تغییر در miui 12

همچنین شیائومی با اضافه کردن انیمیشن های جذاب در تنظیمات، برخی برنامه های سیستمی و اضافه کردن Super wallpaper به جذابیت های این رابط کاربری افزوده است.

از طرفی در رابط کاربری هواوی همچنان سردرگمی در طراحی دیده می‌شود به این معنا که رابط کاربری از زبان طراحی مشخصی پیروی نمی‌کند و حتی برخی برنامه های سیستمی به شکل رابط کاربری اپل درآمده اند که این عدم هماهنگی یکی از ضعف های این رابط کاربری به حساب می‌آید.

در زمینه شخصی سازی هر دو رابط کاربری خوب عمل می‌کنند و قابلیت تغییر تم، شکل و شمایل آیکون ها و انیمیشن جابجایی بین صفحات وجود دارد و می‌توانید آن ها را به سلیقه خود درآورید.

در آخر میتوان گفت این بخش تا حد زیادی به سلیقه ی کاربر برمی‌گردد و نمیتوان حرف خاصی زد ولی در حالت کلی شیائومی در این بخش موفق تر عمل کرده و هنگام کار با این رابط کاربری حس بهتری را منتقل می‌کند.

بخش دوم: قابلیت‌ها

در مقایسه رابط کاربری هواوی و شیائومی به بخش قابلیت های آن ها می‌رسیم که هردو عملکرد خوب و قابل قبولی دارند، همچنین در تعداد زیادی از قابلیت ها مشترک هستند که در ادامه به بخشی از آن ها اشاره می‌کنیم:

۱) ژست‌های حرکتی و one handed mode: هر دو رابط کاربری از ژست های حرکتی پشتیبانی می‌کنند، یعنی شما می‌توانید به جای دکمه های سنتی هوم و بک و … از ژست های حرکتی بهره ببرید تا فضای بیشتری از صفحه نمایش در اختیار شما باشد و از طرفی می‌توانید با روشن کردن قابلیت one handed mode  صفحه نمایش خود را کوچک تر کرده تا بهتر به بخش بالایی آن دسترسی داشته باشید

ژست های حرکتی و کار با یک دست
ژست های حرکتی و one handed mode

۲) قابلیت پنجره شناور: در هر دو رابط کاربری می‌توانید حین استفاده از یک برنامه به برنامه دیگری به شکل یک پنجره شناور دسترسی داشته باشید، که این قابلیت کاربرد خود را هنگام پاسخ دادن به یک نوتیفیکشن دریافتی بیشتر نشان می‌دهد.

قابلیت پنجره شناور در Emui و Miui
قابلیت پنجره شناور


۳) قابلیت دارک مود: با فعال کردن این حالت می‌توانید محیط گوشی خود و برنامه ها را به رنگ تیره دربیاورید که هنگام کار با گوشی در شب کاربرد زیادی دارد و همچنین شیائومی در آپدیت اخر این حالت را کامل تر کرده و حتی wallpaper شما را به رنگ تیره درمی‌آورد و با تنظیم فونت کمک به خوانایی متن در شب می‌کند.

قابلیت دارک مود در Emui و Miui
قابلیت دارک مود


۴) قابلیت dual app یا مشابه آن twin app: این قابلیت با وجود نام متفاوت، عملکرد کاملا یکسانی بین دو رابط کاربری دارد و به شما کمک می‌کند از هر برنامه دو نسخه کاملا مجزا داشته باشید. این قابلیت کاربرد خود را زمانی نشان می‌دهد که روی یک تلفن همراه می‌خواهید دو واتس آپ با شماره های متفاوت برای استفاده کاری و شخصی داشته باشید.

۵) قابلیت always on: برای هر دو رابط کاربری این امکان را فراهم می‌کنند که هنگام خاموش بودن صفحه نمایش به طور مداوم ساعت و نوتیفیکیشن ها را نمایش دهند که Miui در آخرین آپدیت امکان شخصی‌سازی بیشتر و نوشتن متن دلخواه را به این قابلیت اضافه کرده است.


۶) قابلیت Game booster یا GPU turbo: این قابلیت روی هر دو رابط کاربری عملکرد یکسانی دارد و شرایط را برای اجرای بازی ها بهینه می‌کند و تجربه بهتری را در اختیار کاربر می‌گذارد.

در انتها باید گفت تعداد قابلیت ها بسیار زیاد است و نمی توان به تمامی آن‌ها اشاره کرد ولی به طور کلی هر دو رابط کاربری امکانات و قابلیت های خوبی را ارائه می‌دهند و از این نظر هر دو عملکرد قابل قبولی دارند، هرچند قابل ذکر است که در بخش حریم خصوصی شیائومی بهتر عمل کرده و با ردیابی برنامه های مختلف، مجوزهای آن‌ها را به شما نمایش می‌دهد تا بتوانید کنترل بیشتری روی برنامه‌ها داشته باشید.

حریم شخصی بیشتر در miui 12
حریم خصوصی بیشتر در شیائومی

بخش سوم: کارایی

کارایی هر گوشی هوشمند به دو بخش نرم افزار و سخت افزار بستگی دارد که ما در این بخش به بررسی عملکرد نرم افزاری آن ها می‌پردازیم. در این بخش در نسخه های پیشین شاهد عملکرد نه چندان خوب این دو رابط کاربری بودیم که رفته رفته هر دو شرکت با آپدیت های مختلف سعی در روان‌تر کردن انیمیشن ها و از بین بردن کندی های گاه و بی‌گاه کرده اند و تا حد بسیار خوبی هم در این زمینه موفق بوده و خیلی کمتر شاهد کندی در این دو رابط کاربری هستیم. در این زمینه Miui مقدار کمی بهتر عمل می‌کند ولی هر دو رابط کاربری تا رسیدن به پایداری هنوز فاصله دارند.

در این بخش از مشکلات Miui میتوان به تبلیغات آزار دهنده در برخی برنامه های سیستمی، اسکن هر برنامه هنگام نصب و همچنین نبود برنامه ی مجزا برای بروزرسانی اشاره کرد.

از مشکلات Emui هم میتوان به نبود سرویس های گوگل اشاره کرد، هرچند میتوان این برنامه ها را از بازار یا دیگر store ها دانلود کرد ولی امکان sync کردن آن ها عملا وجود ندارد و به عنوان مثال برنامه Gmail قابل استفاده نیست که بسته به استفاده ی کاربر میتواند مهم یا غیر مهم تلقی شود.

همچنین هواوی برای رفع این مشکل سرویس خود را که Hms نام دارد به روی گوشی های هوشمند خود نصب کرده است. برای مطالعه ی بیشتر درمورد Hms می‌توانید هر آن‌چه که باید در مورد HMS بدانید: سرویس موبایلی هواوی را مطالعه کنید.

سرویس Hms هواوی
سرویس اختصاصی هواوی

در نهایت برای جمع بندی این بخش از مقایسه رابط کاربری هواوی و شیائومی میتوان گفت که هر دو تجربه ای نسبتا خوب ارائه می‌دهند و فرق خاصی در سرعت این دو رابط کاربری به چشم نمی‌خورد، هرچند مقدار کمی Miui کمتر دچار کندی های گاه و بیگاه می‌شود ولی درنهایت به ایرادات هر دو در بالا اشاره شد.

جمع بندی:

باید گفت که این دو شرکت بزرگ چینی بسیار تلاش کرده اند تا با هر بار بروزرسانی به نسخه ای پایدار تر از رابط کاربری خود برسند و همچنین امکانات کاربردی بیشتری را به کاربر ارائه دهند که تجربه کاربری آن ها لذت بخش تر شود و در نهایت این شما هستید که باید به نسبت نیاز های خود از گوشی هوشمند بین این دو شرکت و رابط کاربری یکی را انتخاب کنید.

یک دیدگاه


سلام، کسی می دونه روش فعال کردن نقطه اتصال گوشی شیائومی t9 چگونه است؟

دیدگاه ها بسته شده اند.

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

معرفی انواع اتو

بی‌شک اتو زدن لباس‌های چروکیده یکی از سخت‌ترین کارهای خانه برای اکثر مردم است و کمتر کسی را...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۳ مرداد ۱۴۰۰