مقایسه هندزفری های فریبادز 3i و فریبادز 3

تفاوت هندزفری فریبادز 3i با فریبادز 3

فریبادز 3 نقطه عطف مهمی برای چینی‌ها بود. پس از ۲ سری آزمون و خطا با هندزفری‌های تمام بی‌سیم ارزان قیمت، هواوی با فری بادز 3 توانست راه را برای هدفون‌های بالارده و حرفه‌ای خود باز کند. سپس این شرکت چینی با عرضه هندزفری فریبادز 3i خود بار دیگر بازار هدفون‌های تمام بی‌سیم میان‌رده را به چالش کشید. اما این هنزفری چه تفاوت‌هایی با نسخه گران قیمت‌تر سری خود دارد؟

تفاوت‌های اصلی میان فریبادز 3i و فریبادز 3

با وجود تفاوت تقریباً دو برابری قیمت فریبادز 3 نسبت به فریبادز 3i، تفاوت‌های اصلی میان آن‌ها چندان زیاد نیست. در واقع شباهت‌های میان این دو را بیشتر از تفاوت‌ها خواهید یافت.

هندزفری فریبادز 3i

مانند همیشه مقایسه را با بحث طراحی آغاز می‌کنیم. جایی که دو برادر تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند و این موضوع پیش از باز کردن کیس هم مشخص است. در حالی که فریبادز 3 ظاهری دایره‌ای شکل و بلندقامت دارد، برادر ارزان‌تر خود طراحی مستطیلی را ترجیح داده است. درب کیس فریبادز 3 با یک دست کمی آسان‌تر از هندزفری فریبادز 3i باز می‌شود. اما ممکن است فریبادز 3i را جمع و جور تر و حمل آن را آسان‌تر بیابید.

سر سیلیکونی هندزفری فریبادز 3i نسبت به فریبادز 3 محکم‌تر و ایمن‌تر است. این تفاوت در عمل اهمیت زیادی دارد چرا که در کیفیت لغو نویز تأثیر بسزایی دارد. سر فریبادز 3 در گوش آزادتر است که در عوضِ لغو نویز ضعیف‌تر، آگاهی بیشتری از محیط به کاربر می‌دهد. برای هدفون‌های میان‌رده و ارزان‌ قیمت که از ویژگی پرچمداری چون شفافیت استفاده نمی‌کنند، آگاهی از محیط آنقدر هم بد نیست.

سخت افزار دو هدفون نیز با یکدیگر تفاوت دارند. درایور سیستم دینامیک 10 میلی‌متری مورد استفاده در هندزفری فریبادز 3i در مقایسه با نمونه 14 میلی‌متری فریبادز 3 قرار می‌گیرد. این سخت افزار ساده‌تر است. اما فضای بیشتری برای استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر می‌گذارد. البته اگر این باتری‌های بزرگ‌تر باعث شارژدهی بهتر نشوند، چه فایده؟ جلوتر به بحث باتری هم خواهیم پرداخت. علاوه بر سخت افزار، نسخه بلوتوث پشتیبانی شده نیز یکسان نیست که می‌تواند دنیایی از تفاوت باشد.

تکنولوژی میکروفون‌ها نیز متفاوت است. هندزفری ارزان‌تر فریبادز 3i از یک آرایه سه‌گانه استاندارد استفاده می‌کند. روی فریبادز 3 شاهد نمونه‌ای مشابه با ایرپاد پرو یا گوگل پیکسل بادز هستیم. این تکنولوژی در همکاری با فناوری کاهش باد فعال هواوی قرار می‌گیرد تا صدای محیط را به خوبی تشخیص و جدا کند. از نظر کیفیت هر دو میکروفون در بازه قیمتی خود نمره خوبی دریافت می‌کنند.

شباهت‌های هندزفری فری بادز 3i و فری بادز 3

هر دو هدفون از طراحی دنباله‌دار ایرپاد-طور و مشابه فریبادز پرو استفاده می‌کنند. این دنباله یا stemها عملکرد مشابهی هم دارند. یعنی کنترل‌های دستی روی هر دو هدفون در این قسمت قرار گرفته است. فرمان‌ها یکسان هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید به دستیار صوتی دسترسی داشته باشید، تماس‌های خود را پاسخ دهید و پخش موسیقی را کنترل کنید. از طریق اپلیکیشن Huawei AI app می‌توانید فرمان‌ها را شخصی سازی کنید. (متاسفانه این اپلیکیشن برای سیستم عامل iOS دردسترس نیست.)

هر دو مدل سری 3 هندزفری‌های تمام بیسیم چینی‌ها از دو کدک بلوتوثی AAC و SBC پشتیبانی می‌کنند. AAC کدکی با پردازش سنگین است و گوشی‌های اندرویدی توانایی بهره بردن از کیفیت برتر آن نسبت به کدک ضعیف‌تر SBC را ندارند. بنابراین هر دو هندزفری سری 3 هواوی روی آیفون و دیگر محصولات اپل کیفیت صدای بهتر و باثبات‌تری خواهند داشت.

اما این شباهت‌ها یا تفاوت‌ها تجربه کاربری متمایزی ایجاد می‌کنند یا خیر؟

شارژدهی بیشتر و پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، دو امتیاز برای فریبادز 3

با وجود درایور صوتی کوچک‌تر و (احتمالاً) باتری بزرگ‌تر، فریبادز 3i شارژدهی بیشتری ندارد. فریبادز 3 چهار ساعت استفاده بی‌وقفه را به ارمغان می‌آورند که سی دقیقه بیشتر از زمان هندزفری فریبادز 3i است. باتری کیس نگهدارنده و شارژر فریبادز 3 نیز بزرگ‌تر است و شارژدهی بیشتری دارد. در حالی که هدفون ارزان‌تر خانواده 14.5 ساعت شارژ در خود نگه می‌دارد، فریبادز 3 تا 20 ساعت استفاده نیاز به شارژ نخواهد داشت. هندزفری فریبادز 3i برعکس برادر خود از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند. هر دو از درگاه USB-C برای شارژ سیمی برخوردار هستند.

لغو نویز قوی‌تر

هندزفری فریبادز 3i
لغو نویز نامحدود، تبلیغ هواوی برای فریبادز 3i

فریبادز 3 با تبلیغی با این عنوان” لغو نویز قدرتمند” عرضه شد. وعده حذف صدا تا 15 دسی‌بل جذاب بود و روی کاغذ قدرتمند؛ اما در عمل کم آورد چرا که فریبادز 3 به خوبی که باید در گوش محکم نمی‌شود. هواوی از این موضوع درس گرفت و هم در هدفون پرچمدار خود یعنی فریبادز پرو و هم در هندزفری میان‌رده و ارزان قیمت جدید شرکت چینی، شاهد طراحی بهتر سر سیلیکونی هدفون‌ها هستیم.

پیشنهاد مطالعه: بررسی فریبادز پرو، مقایسه سه هدفون پرچمدار اپل، سامسونگ، هواوی

لغو نویز فریبادز 3i هم آنقدر عالی نیست که مجنون تان کند. اما قطعا از برادر گران‌تر خود بهتر است و در مقابل هم قیمت‌ها و هدفون‌های میان‌رده دیگر هم حریف تازه‌ نفس و قدری است. موضوعی که به بهینگی بسته شدن سر سیلیکونی این ایرفون بر می‌گردد.

بلوتوث و نحوه اتصال، کیفیت صدا

در تفاوت‌ها گفتیم که نسخه بلوتوث استفاده شده در دو هندزفری بی‌سیم متفاوت است. فریبادز 3i از بلوتوث 5.0 و اتصال معمولی‌ای استفاده می‌کند که میان همه هدفون‌های تمام بی‌سیم ارزان قیمت مشترک می‌باشد و حتی برخی هدفون‌های بالارده قدیمی و جدید تنها براساس آن کار می‌کنند.

طرز کار این فناوری به این صورت است که یکی از گوشی‌ها به عنوان اصلی تنظیم می‌شود (معمولاً گوشی راست). اطلاعات به این سر ارسال می‌شود و در عوض گوشی اصلی اطلاعات را به جفت دیگر خود انتقال می‌دهد. اگر از هدفون‌های تمام بی‌سیم استفاده کرده‌اید و گاهی متوجه قطع و وصل شدن صدا در یک سمت شده‌اید، علت همین است.

اما فریبادز 3 از بلوتوث 5.1 و تراشه اختصاصی هواوی به نام Kirin A1 استفاده می‌کند. این فناوری باعث اتصال سریع‌تر و رفع مشکلاتی که در بالا ذکر شد می‌شود. مانند بسیاری از هندزفری‌های تمام بی‌سیم دیگر بازار، فریبادز 3 از حالت دو‌گانه به صورت انحصاری برای رابط کاربری شرکت سازنده، در اینجا EMUI 10 به بالا، پشتیبانی می‌کند. در این حالت صدا به صورت مجزا به هر دو هدفون ارسال می‌شود و گوشی اصلی و فرعی وجود ندارد. از مزایای این حالت می‌توان به بهینگی مصرف انرژی و تأخیر پایین‌تر اشاره کرد.

کدام را انتخاب کنیم؟

هندزفری فریبادز 3i گزینه بولد و خوبی در میان میان‌رده‌ها حال حاضر بازار است که می‌تواند در طولانی مدت هم کاربر را راضی نگه دارد. به شرطی که با انتظارات واقع‌گرایانه‌ای به سمت آن بروید. هواوی برای فریبادز 3i مواردی چون شارژدهی، سخت افزار و کیفیت صدا و بلوتوث را قربانی قیمت کرده که کاملاً قابل قبول است و از خوبی‌های این هندزفری تمام بی‌سیم چون لغو نویز بسیار خوب (در سطح خود) چیزی کم نمی‌کند.

فریبادز 3 هم عاری از ایراد نیست. طراحی باز سر هدفون و عدم استفاده از سر سیلیکونی مانند فریبادز پرو یا فریباد 3i به لغو نویز این هدفون که روی کاغذ هم قدرتمند است ضربه می‌زند. با این حال در مقایسه با برادر ارزان‌تر خود همچنان برتری‌هایی دارد. از درایور بزرگ‌تر که به معنای صدای باس عمیق تر است تا باتری و همچنین برتری واضح در بحث فناوری اتصال و میزان تأخیر، فریبادز 3 گزینه خوبی برای کسانی که اهمیتی زیادی به لغو نویز نمی‌دهند است. در برچسب قیمتی مشابه با فریبادز 3، برای لغو نویز بهتر می‌توانید گلکسی بادز پرو را در نظر داشته باشید.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

معرفی انواع اتو

بی‌شک اتو زدن لباس‌های چروکیده یکی از سخت‌ترین کارهای خانه برای اکثر مردم است و کمتر کسی را...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۳ مرداد ۱۴۰۰