بررسی آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020

بررسی آیپد ۱۰.۲ اینچی ۲۰۲۰ و مقایسه آن با نسل هفتم: همان همیشگی لطفا!

کیفیت و کارایی محصولات شرکت اپل بر کسی پوشیده نیست، اما نکته‌ای که در مورد محصولات این شرکت وجود دارد قیمت بالای آن‌ها در بازار کشورمان است که باعث می‌شود امکان خرید و دسترسی به این محصولات کاهش یابد.

خوشبختانه اما آیپد ۱۰.۲ اینچی ۲۰۲۰ از این قاعده پیروی نمی‌کند (هرچند همه‌ی محصولات درنهایت برای ما گران به حساب می‌آیند) و با قیمت رقابتی آمده تا جایگاه شرکت اپل در این بازه قیمتی در بازار تبلت‌ها را تثبیت کند، از این رو در این مطلب قصد داریم آیپد ۱۰.۲ اینچی ۲۰۲۰ را مورد بررسی قرار داده و با نسل قبل یعنی نسل هفتم مقایسه کنیم تا اگر قصد خرید تبلت در این بازه قیمتی را دارید بتوانید هوشمندانه‌تر تصمیم گرفته و یا اگر نسل هفت آیپد را دارید بتوانید برای ارتقای آن به نسل هشتم تصمیم بگیرید، پس در ادامه متن همراه سایمان دیجیتال شوید.

طراحی: تکراری دوست داشتنی

اپل معمولا در برابر تغییرات مقاومت می‌کند که منشأ این امر به استیو جابز مرحوم برمی‌گردد، او اعتقادی به تولید گوشی‌های هوشمند با نمایشگر بزرگ نداشت و مدت زیادی هم بر این موضوع اصرار ورزید (چه بسا که اگر هنوز زنده بود با آیفون‌های در نهایت ۵ اینچی روبرو بودیم) ولی در نهایت چیزی که مقاومت در برابر آن بی‌معنا می‌شود تغییر است.

همه‌ی این‌ها را گفتیم تا شاید بهتر فلسفه‌ی طراحی کاملا یکسان و تکراری نسل هشت با نسل هفت را متوجه شوید (برای دوستان نکته سنج باید گفت که وزن ۸ گرم افزایش یافته است).

طراحی آیپد ۱۰.۲ اینچی همچنان جذاب بوده و شاید همین موضوع باعث ثابت ماندن آن شده است، چرا که این دستگاه تماماً از آلومینیوم ساخته شده و به محض استفاده حس مرغوبیت را به کاربر القا می‌کند و در کنار این کیفیت ساخت خوب به طور کلی طراحی ساده‌ای داشته و در قاب پشتی به جر لوگوی بزرگ اپل و تک دوربین کوچک قرار گرفته در بالای قاب چیزی دیگری دیده نمی‌شود و این محصول مصداق جمله زیبایی در عین سادگی می‌باشد.

قاب پشتی و طراحی ساده آن
قاب پشتی و طراحی ساده آن

قاب جلویی اما به جذابیت قاب پشتی نیست و دلیل آن هم استفاده از حاشیه‌های زیاد اطراف نمایشگر است که شاید برای چند سال قبل مناسب ارزیابی می‌شد ولی عملا با معیارهای طراحی در سال ۲۰۲۰ سازگاری نداشته و حس قدیمی بودن را منتقل می‌کند.

طراحی قدیمی قاب جلویی
طراحی قدیمی قاب جلویی

شاید ولی نکته مثبت این طراحی را بتوان دکمه هوم سنتی اپل در نظر گرفت که کاربران زیادی همچنان آن را به ژست‌های حرکتی چند سال اخیر ترجیح می‌دهند، دکمه هومی که حسگر اثرانگشت را هم در خود جای داده تا راه سریع و امنی برای ورود به آیپد پدید آورد.

دکمه هوم سنتی اپل
دکمه هوم سنتی اپل

در صورتی که به حالت عمودی به این تبلت ۴۹۰ گرمی نگاه کنیم در لبه‌ی راستی کلید‌های کم و زیاد کردن صدا، در لبه‌ی بالایی دکمه پاور، میکروفون اصلی و جک ۳.۵ میلی متری هدفون (که پیدا شدن آن در این روزها غنیمت به حساب می‌آید)، لبه‌ی سمت چپی محل اتصال کیبورد و در آخر لبه‌ی پایینی درگاه لایتنینگ و دو اسپیکر را مشاهده می‌کنیم.

در نهایت شاید بتوان طراحی نسل هشتم را در عبارت تکراری دوست داشتنی خلاصه کرده و از حاشیه‌های زیاد نمایشگر به خاطر قیمت نه چندان زیاد چشم پوشی کرد.

نمایشگر: همینقدر کافیست

اپل نه تنها از نمایشگر با اندازه یکسان برای نسل هشتم استفاده کرده، بلکه دیگر مشخصات هم دقیقا یکسان هستند یعنی که در آیپد ۱۰.۲ اینچی هم با یک نمایشگر Retina Ips با رزولوشن ۲۱۶۰×۱۶۲۰ روبرو هستیم که تنها ۷۴.۴ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده و در هر اینچ آن ۲۶۴ پیکسل دیده می‌شود.

نمایشگر آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020
نمایشگر آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020

این صفحه نمایش که به گفته اپل می‌تواند تا ۵۰۰ نیت روشنایی تولید کند از نسبت ۴ به ۳ استفاده کرده که باعث می‌شود این دستگاه کمتر حالت مستطیلی به خود بگیرد. کیفیت این نمایشگر خوب است و همه چیز زنده و شارپ در آن به نمایش درمی‌آیند ولی نکته‌ای که وجود دارد نباید انتظار کیفیت نمایشگرهای امولد با رزولوشن بالاتر را از آن داشته باشید.

نمایشگر آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020 و روشنایی آن در محیط باز
نمایشگر آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020 و روشنایی آن در محیط باز

به لطف حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت مشکلی هم از بابت تماشای محتوا در محیط باز نخواهید داشت و این تبلت در شرایط نوری مختلف قادر به همراهی شما خواهد بود. در نهایت باید گفت که نمی‌توان ایراد خاصی به صفحه نمایش این تبلت گرفت چرا که رزولوشن بیشتر و یا استفاده از پنل امولد منوط به افزایش قیمت این محصول بوده که اپل علاقه‌ای به انجام این کار نداشته است.

نرم‌افزار و دستگاه‌های جانبی

آیپد ۱۰.۲ اینچی ۲۰۲۰ از IpadOs نسخه ۱۴ بهره می‌برد که قابلیت‌های فراوانی داشته و به نوعی امکان نهایت استفاده از سخت افزار و نمایشگر بزرگ این دستگاه را فراهم می‌کند، چرا که قابلیت مولتی تسکینگ به بهترین و روان‌ترین شکل ممکن در این تبلت اجرا شده و همچنین به شما امکان می‌دهد تا از قابلیت دو نیم کردن صفحه، پنجره شناور و تعداد بسیار زیاد دیگر از این قابلیت‌ها استفاده کنید.

دو نیم کردن صفحه
دو نیم کردن صفحه

خوشبختانه امکان استفاده از اپل پنسیل نسل اول هم برای این تبلت در نظر گرفته شده تا برای نوشتن، طراحی و مباحث آموزشی به کمک کاربران بیاید (توجه داشته باشید که باید این محصول را به صورت جداگانه تهیه کنید).

محصول دیگری که استفاده از آن برای آیپد ۱۰.۲ اینچی ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده کیبورد است که به شما کمک می‌کند عملا آیپد خود را به لپ‌ تاپ‌ها نزدیک کرده و بتوانید به آن به عنوان جایگزینی برای لپ تاپ‌ نگاه کنید. دکمه‌های این کیبورد هم با فاصله کافی از هم قرار گرفته‌ و در هنگام استفاده راحتی مناسبی دارند، همچنین می‌توان از کاور کیبورد به عنوان استند برای تماشای فیلم بهره برد.

کیبورد اپل برای آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020
کیبورد اپل برای آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020

سخت افزار: دو قدم به پیش

بالاخره به بخشی می‌رسیم که آیپد نسل هشتم با نسل قبل بیشترین تفاوت را دارد و دلیل آن هم استفاده از چیپست ۷ نانومتری A12 bionic به جای چیپست ۱۶ نانومتری A10 Fusion است که قدرت به مراتب بیشتری برای این تبلت به ارمغان می‌آورد.

توانایی زیاد در اجرای بازی‌های مختلف
توانایی زیاد در اجرای بازی‌های مختلف

این که اپل از پردازنده دو نسل بعد در این دستگاه استفاده کرده قطعا قدم بزرگی در جهت پیشرفت به حساب می‌آید، چرا که حالا آیپد ۱۰.۲ اینچی ۲۰۲۰ توانایی اجرای تمام بازی‌ها و برنامه‌های سنگین را داراست و می‌توان از آن انتظار عملکرد سریع و بی‌نقص داشت و به نوعی این دلیل دومی است که می‌توان به طور جد این محصول را به عنوان جایگزین مناسب برای لپ‌ تاپ‌های اقتصادی در نظر گرفت.

توانایی در جایگزینی لپ تاپ‌های اقتصادی
توانایی در جایگزینی لپ تاپ‌های اقتصادی

برای درک بهتر بهبود عملکرد سخت افزاری این تبلت نسبت به نسل هفت باید گفت که در بنچمارک مشهور antutu نسل هشتم توانسه عدد حدودی ۴۷۰ هزار را به ثبت برساند در صورتی که این عدد برای نسل هفتم تنها ۲۴۵ هزار می‌باشد. شایان ذکر است که نسخه‌های حافظه داخلی و حافظه رم این محصول تغییری نداشته و مانند نسل قبل در دو نسخه ۳۲ رم ۳ و ۱۲۸ رم ۳ در دسترس قرار می‌گیرد.

دوربین

آیپد ۱۰.۲ اینچی ۲۰۲۰ دقیقا با همان دوربین اصلی و سلفی نسل قبل روانه‌ی بازار شده است، یعنی دوربین اصلی سنسور ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.4 داشته و از فوکوس خودکار هم پشتیبانی می‌کند.

دوربین تکی آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020
دوربین تکی آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020

تصاویر ثبت شده توسط این دوربین برای یک تبلت در این بازه قیمتی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، ولی نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشید (به طور کلی بخش دوربین برعکس گوشی‌های هوشمند برای تبلت‌ها اهمیت خیلی زیادی ندارد). دوربین سلفی ۱.۲ مگاپیکسلی هم در قاب جلویی و در حاشیه بالای نمایشگر قرار گرفته و کیفیت کافی برای تماس‌های تصویری دارد.

باتری و صدا

دومین بهبود این محصول وجود آداپتور ۲۰ وات USB-C به لایتنینگ درون جعبه نسبت به ۱۲ وات نسل قبل است، هرچند همچنان عملکرد خیلی سریعی در زمینه سرعت شارژ نداشته و در ۳۰ دقیقه تنها به ۱۴ درصد می‌رسد. مدت زمان شارژ دهی این تبلت هم ارتباط مستقیمی با نحوه‌ی استفاده شما از این محصول دارد ولی در استفاده نرمال می‌توان روی شارژ دهی یک روزه آن حساب باز کرد.

آداپتور 20 واتی
آداپتور 20 واتی

برای آیپد ۱۰.۲ اینچی ۲۰۲۰ مانند نسل قبل دو اسپیکر با توانایی تولید صدای استریو در نظر گرفته شده است که توانایی مناسبی داشته ولی بلندی صدای آن در حد خیلی زیاد نیست.

جمع بندی

اگر به دنبال خرید تبلت در بازه قیمتی آیپد ۱۰.۲ اینچی هستید به خاطر قدرت سخت افزاری بسیار خوب، پشتیبانی نرم‌افزاری چند ساله (در برخی مواقع تا ۶ سال)، نمایشگر بزرگ با کیفیت مناسب و پشتیبانی از لوازم جانبی مانند قلم و کیبورد بهتر است نگاه جدی به این محصول داشته باشید.

آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020
آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020

اگر در حال حاضر از آیپد نسل هفت استفاده می‌کنید تنها در صورتی خرید آیپد نسل هشتم به شما پیشنهاد می‌شود که استفاده سنگینی از تبلت خود دارید و می‌خواهید تمام فرمان‌ها به سریع‌ترین شکل اجرا شده و با آن به ویرایش ویدئو و کارهای سنگین دیگر بپردازید.

مطالب مرتبط: چرا باید برای آیپد خود قلم اپل را خریداری کنید؟

مقایسه آیپد ایر 2020 و ایر 2019

بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰ (۱۲.۹ اینچ): غول دوست داشتنی اپل

معرفی و بررسی آیپد مینی ۵ : آیپد کوچک اپل

نگاه کلی به آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020

اگر قصد خرید تبلت در بازه قیمتی این محصول را دارید و می‌خواهید با تبلت خود کارهای سنگین انجام دهید و از طرفی خیالتان بابت بروزرسانی تا چند سال راحت باشد آیپد ۱۰.۲ اینچی 2020 می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.

8.4
طراحی
8
نمایشگر
8.5
نرم‌افزار
8.8
سخت افزار
9.2
باتری
8
دوربین
7.5
ارزش خرید
8.5
مزایا
  • نمایشگر 10.2 اینچی با کیفیت مناسب
  • شارژ دهی خوب باتری
  • سخت افزار بسیار قدرتمند
  • کیفیت ساخت بالا
  • پشتیبانی از قلم و کیبورد
  • پشتیبانی نرم‌افزاری بسیار خوب
معایب
  • طراحی قدیمی‌ و حاشیه‌های زیاد اطراف نمایشگر
  • یکسان بودن در اکثر بخش‌ها با نسل قبل
13
2
2
1
0

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خیلی عالیه همه چی فقط این که روی آیپد نمیشه واتس آپ ریخت وباید نسخه تحت وب بریزی که خیلی از عملکردهای واتس آپ رو نداره.در غیر اینصورت ما از همه چی راضی هستیم پسرم بازی های کال آف وپاب جی ریخته وبه راحتی بازی میکنه

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

تست مقاومت آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو مکس جدیدترین و قوی‌ترین گوشی کوپرتینویی‌ها به شمار می‌آید که حدوداً سه هفته پیش...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۶ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰

کدام اپل واچ را بخریم: توصیه‌هایی برای خرید اپل واچ در سال ۲۰۲۱

بین ساعت‌های هوشمند بسیار متنوع بازار، یکی از محصولاتی که همواره علاقه کاربران را به خود جلب...

فرهاد سعادت time-alt ۲۵ شهریور ۱۴۰۰