ios 15 on iPhone 13

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ برای رسیدن به پاسخ مناسب این دو سوال و سوالات مشابه در ادامه با ما همراه باشید.

بعد از عرضه iOS 15، اپل برای اولین بار به کاربران اجازه داد که برای دریافت آپدیت‌های امنیتی همچنان از iOS 14  استفاده کنند؛ با این وجود بهتر است آیفون خود را به iOS 15 به‌روزرسانی کنید یا همچنان به استفاده از iOS 14  ادامه دهید؟

یکی از دلایل مهمی که کاربران در سال‌های گذشته به نسخه جدید آی او اس به‌روزرسانی می‌کردند، علاوه‌بر ویژگی‌های جدید آن، دریافت آپدیت‌های امنیتی بعدی و جدیدتر بود. در واقع اپل به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای دستگاه‌های قدیمی‌تری که امکان دریافت به‌روزرسانی iOS جدید را نداشتند، ارائه می‌داد؛ اما دستگاه‌های جدیدی که با آی او اس جدید سازگاری داشتند، برای دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی بعدی باید به نسخه‌ی تازه‌تر iOS به‌روزرسانی می‌کردند.

ویژگی های جدید آی او اس 15

اوایل سال جدید میلادی اپل اعلام کرد که کاربران می‌توانند به انتخاب خود از iOS 14  یا iOS 15 استفاده کنند و همچنان به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت کنند. یکی از بهترین مثال‌ها برای این موضوع آخرین آپدیت iOS 14 بعد از عرضه نسخه‌های بتای iOS 15 بود که با  نام iOS 14.8 عرضه شد و حاوی به‌روزرسانی‌های امنیتی برای دو نقطه‌ی آسیب‌پذیر CoreGraphics و Webkit بود.

در مقاله‌ی پیش‌رو دلایلی که می‌توانید به خاطر آن‌ها به‌روزرسانی به آی او اس جدید را نادیده بگیرید را بررسی کرده و به پرسش «به iOS 15 آپدیت بکنیم یا نه؟» پاسخ خواهیم داد.

پشتیبانی نرم افزاری آی او اس ۱۵

توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری آیفون حدود ۴ ماه قبل از عرضه iOS 15 قادر به به‌روزرسانی برنامه‌های خود برای سازگاری با آی او اس جدید بودند؛ اما هنوز همه‌ی برنامه‌ها برای اجرا در نسخه جدید سیستم‌عامل اپل سازگار نشده‌اند. برخی شرکت‌ها این به‌روزرسانی را به‌کندی انجام می‌دهند، خصوصاً آن‌هایی که جزو برنامه‌های اصلی بازار محسوب نمی‌شوند؛ برای مثال برخی بانک‌ها در زمینه‌ی سرعت به‌روزرسانی برنامه‌ی خود بدنام هستند.

اگر نگران اجرا نشدن برنامه‌ی خاصی روی آیفون خود بعد از به‌روزرسانی به iOS 15 هستید، می‌توانید با چک کردن App Store اپل ازاین موضوع مطلع شوید؛ همچنین ممکن است دلتان بخواهد با کمی جستجو در اینترنت مشکلات احتمالی گزارش شده آن برنامه بعد از به‌روزرسانی را بررسی کنید.

معمولاً اکثر برنامه‌های کاربردی و پرطرفدار خیلی زود به نسخه سازگار با آی او اس جدید به‌روزرسانی می‌شوند؛ اما اگر به یک برنامه خاص برای انجام امور روزانه و یا انجام کارتان وابسته هستید، پیشنهاد می‌شود قبل از انجام به‌روزرسانی از اجرای صحیج آن در نسخه‌ی تازه‌ی iOS اطمینان حاصل کنید. فقط کمی زمان لازم است تا اکثر برنامه‌ها خود را با نسخه جدیدتر سازگار کنند، پس در به‌روزرسانی آیفون خود عجله نکنید.

مشکلات یا باگ های iOS 15

درحالی‌که یک سال از عرضه iOS 14 گذشته و تابه‌اینجا رفع ایرادات تدریجی خوبی به خود دیده است، به این معنی که احتمالاً در مقایسه با iOS 15 بسیار پایدارتر و قابل اعتمادتر  خواهد بود که به‌تازگی عرضه شده است؛ البته هنوز  مشکل بزرگی از نسخه جدید گزارش نشده، اما مشاهده اشکالات جزئی در نسخه‌های اولیه سیستم‌عامل جدید غیرمعمول نیست.

اگرچه آی او اس ۱۵ مشکلات ناامیدکننده‌ای ندارد؛ اما برخی کاربران ترجیح می‌دهند تا روی نسخه‌ی پایدارتر بمانند و بعد از چند به‌روزرسانی دیگر و به بلوغ رسیدن نسبی نسخه‌ی جدید آن‌را دریافت کنند. iOS 14 نیز تا همیشه قرار نیست که به‌روزرسانی امنیتی دریافت کند و پایدارتر شود، ولی کمی صبر به اپل این زمان را خواهد داد تا مشکلات نسخه‌ی جدید را پیدا و رفع کند؛ البته این مأموریت کوپرتینویی‌ها چندی است که آغاز شده و سری اول مشکلات در به‌روزرسانی نسخه‌ی آزمایشی iOS 15.1 برطرف شده‌اند.

تأخیر در ارائه ویژگی های جدید آی او اس 15

تعدادی از ویژگی‌هایی که برای iOS 15 معرفی شده بودند، هنوز ارائه نشده‌اند. برای مثال ویژگی‌هایی که فهرست‌وار در زیر آمده‌اند با تأخیر مواجه شده‌اند و خبری از آن‌ها نیست.

  • SharePlay
  • Digital Legacy
  • Wallet App (Keys & IDs)
  • App Privacy Report
  • Universal Control
  • Find My (AirPods)

اگر منتظر تجربه هر یک از ویژگی‌های گفته شده بودید و یکی از دلایلی که می‌خواستید به نسخه‌ی جدید آی او اس به‌روزرسانی کنید نیز  همین موضوع بود، بهتر است فعلاً دست نگه دارید تا این ویژگی‌ها هم به iOS 15 اضافه شوند.

ویژگی های جدید iOS 15 در مقایسه با iOS 14

دلیل اصلی به‌روزرسانی به آی او اس 15 در بسیاری از کاربران تجربه امکانات و ویژگی‌های جدید نسخه‌ی تازه‌تر است. ویژگی‌های جدید و مهم نسخه جدید شامل، حالت پرتره در فیس‌تایم، حالت فوکس، طراحی جدید اعلانات، لایو تکست و بسیاری دیگر هستند.

در iOS 15  نمایش اعلان‌ها تغییراتی به خود دیده است و امکان اضافه کردن عکس برای مخاطبین و انتخاب آیکون بزرگ‌تر برای برنامه‌ها فراهم شده است؛ همچنین برای کاهش حواس‌پرتی، خلاصه اعلان‌ها را برای ارسال در زمان مناسب جمع‌آوری کرده و آن‌ها را با اولویت مرتب می‌کند. «فوکس» یک ویژگی جدید است که می‌تواند اعلان‌ها و برنامه‌ها را بر اساس آنچه کاربر در زمان خاصی روی آن تمرکز دارد، دسته‌بندی کند.

کنترل سنتر در آی او اس 15

از طرف دیگر، سافاری دارای طراحی کاملاً جدید با کنترل‌هایی است که دسترسی به آن‌ها با یک دست آسان‌تر شده است و قابلیت جابه‌جایی آسان بین زبانه‌ها را دارد. «زبانه‌های گروهی» به کاربران اجازه می‌دهد تا برگه‌ها را ذخیره کرده و به راحتی در دستگاه‌ها به آن‌ها دسترسی داشته باشند؛ همچنین برای اولین بار صفحه‌ی شروع و افزونه‌های وب قابل تنظیم شده‌اند.

سافاری در آی او اس 15

اپل در نسخه جدید سیستم عامل دستی به سروروی برنامه آب‌وهوا نیز کشیده است؛ همچنین برنامه مپس نیز حالا با حالت سه‌بعدی و جزئیات به‌مراتب بیشتر در داخل شهر ارائه می‌شود. حالت جدید رانندگی با جزئیات اضافه شده‌ی جاده‌ها، ویژگی‌های جدید برای جابه‌جایی و تغییرات دیگر، همگی در برنامه Maps روی داده‌اند.

برنامه آب و هوا در آی او اس 15

یکی از برنامه‌هایی که تغییرات زیادی به خود دیده است، فیس تایم است. حالت پرتره، عایق کردن صدا و صدای سه‌بعدی و فراگیر ویژگی‌هایی هستند که به این برنامه‌ی محبوب اضافه شده‌اند. بخش مموری در برنامه فوتوز نیز طراحی جدیدی به خود می‌بیند و حالا از یکی‌شدن با اپل موزیک نیز پشتیبانی می‌کند. ویژگی جدیدی که «لایو تکست» نام دارد، با استفاده از هوش مصنوعی متن را در عکس‌ها تشخیص داده و به دستگاه منتقل می‌کند تا کاربران بتوانند آن‌را کپی کرده یا در جاهای دیگر استفاده کنند؛ همچنین قابلیت جستجوی اسپاتلایت نیز بسیار بهبود یافته است.

فیس تایم در آی او اس 15

ده‌ها تغییر و اصلاح در کل سیستم عامل و برنامه‌های آن وجود دارد، مانند برچسب‌های ایجاد شده توسط کاربر در یادآوری‌ها و یادداشت‌ها، برگه اشتراک‌گذاری جدید در برنامه Health و ویژگی “Shared with You”در سراسر سیستم برای برجسته کردن محتوا که در مکالمات Messages وجود داشت، همگی بخش از اصلاحات و تغییرات آی او اس 15 هستند.

به iOS 15 به‌روزرسانی کنیم؟

ios 15 به‌روز رسانی قابل‌توجهی است که مجموعه‌ای از پیشرفت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را به ارمغان می‌آورد که مطمئناً مورد پسند اکثر کاربران آیفون است. دریافت همه‌ی این ویژگی‌های جدید، دلیل اصلی به‌روزرسانی به iOS 15 است و بسیاری از کاربران پس از عرضه آن در حال لذت بردن هستند؛ بااین‌وجود، دلایل خوبی نیز وجود دارند تا شما به‌روزرسانی را به‌تأخیر بیاندازید و همچنان از iOS 14  لذت ببرید. این دلایل به شرح زیر هستند:

  • نگران برنامه‌هایی هستید که هنوز با iOS 15 سازگاری ندارند.
  • از مشکلات احتمالی نسخه‌ی جدید خیالتان راحت نیست و فعلاً ترجیح می‌دهید روی iOS 14 باقی بمانید.
  • منتظر هستید تا برخی ویژگی‌هایی که با تأخیر مواجه هستند نیز به iOS 15 اضافه شوند.
  • کارتان وابسته به گوشی‌تان است و فعلاً اجازه ندارید تا به‌روزرسانی کنید.

در غیر این صورت، به‌روزرسانی به iOS 15 و لذت بردن از همه ویژگی‌های جدید آن ارزشمند خواهد بود؛ البته با گذر از یک مرحله خاص، احتمالاً اپل پشتیبانی از iOS 14 را کنار گذاشته و همه کاربران را تشویق می‌کند تا به ios 15 به‌روز رسانی کنند؛ بنابراین زیاد سخت نگیرید و هنگامی که آماده بودید به نسخه جدید به‌روزرسانی کنید.

اگر قصد دارید که همچنان روی iOS 14 بمانید، از خاموش بودن آپدیت خودکار گوشی در بخش تنظیمات اطمینان حاصل نمایید تا ناخواسته گوشی به نسخه جدید به‌روزرسانی نشود. به‌روزرسانی را باید به صورت دستی انجام دهید و هنگام انجام آن مطمئن شوید که آخرین نسخه iOS 14 که اپل منتشر کرده را انتخاب می‌کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بعد از به‌روزرسانی به آی او اس ۱۵ راه راحتی برای بازگرداندن به نسخه قبلی وجود ندارد؛ پس پیش از انجام به‌روزرسانی از تصمیم خود اطمینان حاصل نمایید.

هنگامی که در نهایت تصمیم خود را برای به‌روزرسانی به iOS 15 گرفتید، کافی است iOS 15 را در منوی Update Software انتخاب کرده و روند را به صورت عادی دنبال کنید.

شما جزو کدام دسته‌اید؟ هنوز اصرار به استفاده از آی او اس ۱۴ دارید یا به آی او اس ۱۵ به‌روزرسانی کرده‌اید؟ اگر دلیل دیگری نیز برای انجام دادن یا ندادن به‌روزرسانی دارید، آن‌را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

همچنین برای مشاهده و خرید انواع گوشی اپل می‌توانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

منابع استفاده شده در این مقاله: Macworld, MacRumors

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

گواهی MFi اپل در لوازم جانبی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر صاحب محصولات اپل مثل آیفون یا آیپد باشید، مهم است که از چه لوازم جانبی روی آن‌ها استفاده...

معین کریمی time-alt ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

فناوری های PowerIQ و VoltageBoost در پاوربانک‌های برند انکر چه کاربردی دارند؟

با پیشرفت سریع توسعه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها، مشتریان به دنبال راه‌هایی سریع‌تر و...

معین کریمی time-alt ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

چرا ساعت هوشمند Watch GT3 هوآوی را بخریم؟

ساعت‌های هوشمند روز به روز در حال تکامل و پیشرفت چشم‌گیری هستند و در هر مدل جدیدی که معرفی...

ثنا جهاندار time-alt ۸ اسفند ۱۴۰۰

بررسی گلکسی M52 5G سامسونگ + [ویدئو]

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی M52 فایوجی را در ادامه‌ی این مطلب، از نظر طراحی، نمایشگر، اسپیکر،...

مهدی حیدری time-alt ۲ دی ۱۴۰۰

نقد و بررسی شیائومی 11 تی + [ویدئو]

در نقد و بررسی گوشی شیائومی 11 تی به جوانب مختلف این گوشی خواهیم پرداخت و مشخصات جذاب روی کاغذ...

مهدی حیدری time-alt ۲۱ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰