بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰ (۱۲.۹ اینچ): غول دوست داشتنی اپل

شرکت اپل همواره به داشتن محصولات با کیفیت و گران قیمت شهرت دارد. این شرکت در اواخر اسفند ماه بود که از نسل چهارم تبلت های خود به نام آیپد پرو در دو نسخه ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی رونمایی کرد. آیپد پرو محصولی دوست داشتنی است که از همان ابتدای معرفی در سال ۲۰۱۵ طرفداران زیادی پیدا کرده و به محصولی با کارایی بالا بدل شده است.

در ادامه این مطلب به بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰ (۱۲.۹ اینچ) می‌پردازیم تا با این تبلت بیشتر آشنا شده و به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا آیپد پرو می‌تواند جایگزین مناسبی برای لپ تاپ شما باشد. پس در ادامه بررسی این محصول دوست داشتنی از شرکت اپل با ما همراه شوید و همچنین برای اطلاع از محتویات داخل جعبه می‌توانید ویدئوی جعبه گشایی این محصول را از این لینک تماشا کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

اگر نگاهی به قیمت پایه ای ۹۹۹ دلاری آیپد پرو داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که با تبلتی گران قیمت روبرو هستیم و متناسب با این برچسب قیمتی، انتظارات هم از این محصول بالا می‌باشد. اپل در ساخت آیپد پرو از آلومینیوم استفاده کرده است که کیفیت بسیار خوبی داشته و با در دست گرفتن حس مرغوبیت را به طور کامل منتقل می‌کند. این محصول شباهت زیادی با نسل قبل خود داشته و تنها تفاوت ظاهری آن ها به قاب مربعی دوربین ها در پشت دستگاه برمی‌گردد.

قاب پشتی آیپد پرو ۲۰۲۰
قسمت پشتی آیپد پرو

آیپد پرو ۶۴۱ گرم وزن، ۵.۹ میلی متر ضخامت و ابعاد ۲۸۰.۶×۲۱۴.۹ میلی متری دارد که نشان دهنده ی بزرگی و ضخامت بسیار کم این تبلت می‌باشد.

لبه ی پایینی آیپد پرو ۲۰۲۰
ضخامت کم آیپد پرو

و اگر بخواهیم نگاهی به دستگاه بیندازیم، قسمت پشتی شامل قاب مربعی شکل دوربین ها، لوگوی اپل و محل اتصال کیبورد، پنل جلویی شامل صفحه نمایش ۱۲.۹ اینچی، دوربین سلفی و Face id، لبه‌ی سمت راست میزبان کلید تنظیم صدا، محل نگه داری و شارژ قلم و درگاه سیم کارت(در مدلی که از ۴جی پشتیبانی می‌کند)، لبه‌ی پایینی میزبان usb type c و دو اسپیکر و همچنین لبه‌ی بالایی میزبان دکمه ی پاور، دو اسپیکر و میکروفون صدا می‌باشد.

محل اتصال کیبورد در آیپد پرو ۲۰۲۰
محل اتصال کیبورد

این تبلت در رنگ های خاکستری و نقره ای روانه ی بازار شده است.در کل میتوان طراحی و کیفیت ساخت آیپد پرو را بسیار خوب و مطابق انتظار ارزیابی کرد.

صفحه نمایش و صدا

صفحه نمایش، قسمتی از محصولات اپل است که معمولا روی کاغذ مشخصات خیلی بالایی نداشته و از رقیبان ضعیف تر به نظر می‌رسد، ولی در عمل همیشه شاهد صفحه نمایش های بسیار با کیفیتی هستیم و آیپد پرو ۲۰۲۰ هم از این قاعده پیروی می‌کند.

تبلت فوق از صفحه نمایش ۱۲.۹ اینچی از نوع IPS LCD بهره می‌برد که ۸۵.۴٪ پنل جلویی را به خود اختصاص داده و دارای رزولوشن ۲۰۴۸×۲۷۳۲ و تراکم ۲۶۵ پیکسل بر هر اینچ است. همچنین آیپد پرو از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی هم پشتیبانی می‌کند و دستگاه می‌تواند به طور خودکار به تنظیم آن بپردازد.

آیپد پرو ۲۰۲۰
کیفیت صفحه نمایش آیپد پرو

صفحه نمایش این تبلت بسیار زنده، پویا و شفاف است و رنگ ها کاملا دقیق و شارپ بوده و در یک کلام کیفیت صفحه نمایش بسیار خوب است، و همچنین بخاطر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی آن همه چیز به روان ترین شکل ممکن به نمایش درآمده و از تماشای انوع محتوا و بازی کردن در آن نهایت لذت را خواهید برد.

نور این صفحه نمایش هم کاملا رضایت بخش ارزیابی شده و در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید، هیچ مشکلی با دیدن محتوا در آن نخواهید داشت به طوری که حتی نیازی به افزایش نور تا ۱۰۰ درصد هم احساس نمی‌شود.آیپد پرو در بخش صدا هم عملکرد مطلوبی داشته و از اسپیکر چهارگانه در بالا و پایین دستگاه استفاده می‌کند که قادر به تولید صدای استریو با بلندی و کیفیت بالا هستند.

عملکرد نرم افزاری و امنیت:

در بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰ (۱۲.۹ اینچ) به قسمت عملکرد نرم افزاری آن می‌رسیم، جایی که اپل از سیستم عامل Ipados 13.4 استفاده کرده است که قابل بروزرسانی به نسخه 13.6.1 است، Ipados سیستم عامل اختصاصی اپل برای آیپد های خود است و تشابه های بسیار زیادی با Iosدارد.

عملکرد نرم افزاری آیپد پرو بسیار خوب بوده و همه چیز به بهترین شکل ممکن کار می‌کند، هیچ گونه لگ و کندی هم در آن دیده نمی‌شود و تجربه ای کاملا لذت بخش را برای شما رقم خواهد زد. Ipados امکانات کاربردی زیادی هم دارد که در بخش قابلیت ها به طور مفصل به تشریح آن ها خواهیم پرداخت.

در بخش امنیتی هم این تبلت از روش Face ID استفاده می‌کند که عملکردی کاملا یکسان با آیفون ها داشته و می‌تواند در کمترین زمان و حتی محیط تاریک چهره کاربرد را شناسایی و قفل صفحه نمایش را باز کند.

آیپد پرو ۲۰۲۰
Face ID و محل قرارگیری آن

قدرت سخت افزاری

اپل در بخش سخت افزار همیشه از چیپست های اختصاصی خود استفاده می‌کند که عملکردی فوق العاده داشته و از رقبای اندرویدی عملکرد بهتر و سریع تری دارند.آیپد پرو هم از چیپست اختصاصی اپل به نام A12Z، پردازنده هشت هسته ای و پردازنده گرفیکی Apple GPU بهره می‌برد. این دستگاه در نسخه های ۱۲۸،۲۵۶،۵۱۲ و یک ترابایتی و حافظه رم ۶ گیگابایتی روانه ی بازار شده است.

عملگرد سخت افزاری آیپد پرو ۲۰۲۰
لذت بازی کردن در آیپد پرو

در وصف قدرت سخت افزاری این دستگاه فقط میتوان از کلمه ی بی نظیر استفاده کرد، هیچ برنامه یا بازی در حال حاضر وجود ندارد که بتواند از تمام قدرت آیپد پرو استفاده کند و شما می‌توانید با اطمینان تا چند سال آینده روی قدرت این تبلت حساب باز کنید. برای این که بهتر به قدرت آیپد پرو پی ببرید و با اعداد و ارقام آن آشنا شوید، نگاهی به نتایج چند بنچمارک مشهور خواهیم داشت:

دوربین

کیفیت دوربین تبلت ها نسبت به گوشی های هوشمند از اهمیت پایین تری برخوردار است زیرا خیلی کمتر پیش می‌آید که بخواهیم با دستگاهی به این اندازه به عکاسی در خیابان بپردازیم. ولی اپل پا را فراتر از این موضوع گذاشته و دو دوربین واید و اولترا واید با کیفیت های ۱۲ و ۱۰ مگاپیکسل را در قاب مربعی شکل پشت دستگاه جای داده است.

آیپد پرو ۲۰۲۰
قاب مربعی شکل دوربین

دوربین اصلی کیفیت خوبی دارد و عکس هایی با جزئیات بالا، رنج دینامیکی مطلوب و رنگ های دقیق ثبت می‌کند، همچنین امکان فیلم برداری با کیفیت 4k 60fps وجود دارد که نتیجه نهایی از کیفیت مطلوبی برخوردار است. دوربین اولترا واید هم عمکرد قابل قبولی دارد و عکاس هایی با جزئیات خوب ثبت می‌کند و به هم ریختگی در لبه های تصویر دیده نمی‌شود و می‌توانید روی عکاسی با آن حساب باز کنید.

دوربین سلفی هم کیفیت ۷ مگاپیکسلی دارد که برای تماس های تصویری و گرفتن عکس های سلفی کاملا خوب ارزیابی می‌شود. در نهایت باید گفت که کیفیت عکس و فیلم های گرفته شده با این دستگاه خوب است ولی از گوشی iphone 11 pro یک پله عقب تر می‌ایستد.

قابلیت ها و لوازم جانبی

در بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰ (۱۲.۹ اینچ) سراغ بخش قابلیت ها و لوازم جانبی می‌رویم، جایی که اپل لوازم جانبی زیادی برای محصول خود درنظر گرفته است ولی برای تهیه هر کدام از آنها باید هزینه ی نسبتا زیادی را بپردازید که در ادامه به معرفی آن ها میپردازیم:

۱. Apple pencil: اواسط آبان ۹۷ بود که اپل از نسل دوم قلم های هوشمند خود رونمایی کرد. این قلم قابلیت های کاربردی زیادی دارد و با آن می‌توانید به طراحی و نوشتن روی آیپد پرو بپردازید ولی برای خرید آن باید ۱۲۹ دلار هزینه کنید.

آیپد پرو ۲۰۲۰
قلم هوشمند اپل و محل قرارگیری آن

۲.Trackpad: این دستگاه عملکردی شبیه به تاچ پد لپ تاپ دارد و با اتصال آن به آیپد پرو شاهد نشانه گر دایره شکل در صفحه نمایش هستید که متناسب با کاری که انجام می‌دهید تغییر شکل می‌دهد و از ژست های حرکتی مختلف هم پشتیبانی می‌کند. قیمت این محصول ۱۲۹ دلار می‌باشد

۳.Magic Keyboard: کیبور اپل برای آیپد پرو است که در قسمت پایینی شامل trackpad هم می‌شود و به داک پشت دستگاه متصل شده و به شما کمک می‌کند تا بتوانید در چند زاویه مختلف با آن کار کنید و تجربه ای شبیه به لپ تاپ داشته باشید. این محصول قیمت بالای ۳۴۹ دلاری دارد.

در مورد رابط کاربردی ipados و قابلیت های آن هم باید گفت که بیش از پیش کامل شده و تجربه ای بسیار مطلوب در اختیار شما میگذارد که به بخشی از آن ها میپردازیم:

۱. ژست های حرکتی کاربردی: اپل در آیپد پرو از ژست های حرکتی کاربردی استفاده کرده است و به عنوان مثال می‌توانید با انتخاب متن و کشیدن سه انگشت به سمت بالا متن را copy و با کشیدن سه انگشت رو به پایین آن را paste کنید و یا با کشیدن سه انگشت به سمت چپ عمل undo را انجام دهید.

۲.Slide Over: عملکردی شبیه به پنجره شناور در گوشی های اندرویدی دارد و به شما کمک می‌کند که در حین استفاده از یک برنامه، بتوانید از برنامه ای دیگر به صورت شناور استفاده کنید که با توجه به صفحه نمایش بزرگ این تبلت کاربردی بنظر می‌رسد.

۳. Split View: عملکردی مشابه با split screen در اندروید دارد و به شما کمک می‌کند صفحه نمایش خود را به دو قسمت تقسیم کرده و از دو برنامه در کنار هم استفاده کنید.

آیپد پرو ۲۰۲۰
قابلیت Split View در آیپد پرو

۴.طراحی جدید Home Screen: صفحه اصلی این رابط کاربری طراحی جدیدی دارد، آیکون ها بزرگ تر شده و می‌توانید به صفحه ی اصلی خود ویجت های مختلف را اضافه کنید

۵.Floating keyboard: با استفاده از این قابلیت کیبورد به فرم کوچک شده درمی‌آید و می‌توانید آن را به هر قسمت صفحه نمایش انتقال دهید. کاربرد آن این است که کمک می‌کند فضای بیشتری از صفحه در اختیار کاربر قرار بگیرد.

۶.Dark Mode: با روشن کردن آن می‌توانید فضای گوشی و برنامه ها را به رنگ مشکی درآورید تا در نور شب چشم ها آسیب کمتری ببینند.

۷.Download Manager: اپل بالاخره دانلود منیجر را به محصولات خود اضافه کرد تا بتوانید راحت و بدون دغدغه به دانلود فایل های مورد نیاز خود بپردازید.

۸.واقعیت افزوده و برنامه Measure: با استفاده از لنز Lidar استفاده شده در آیپد پرو می‌توانید واقعیت افزوده را تجربه کرده و همچنین با استفاده از برنامه Measure فواصل را اندازه گیری کنید.

باتری

استفاده از صفحه نمایش باکیفیت و با نور بالا و همچنین داشتن سخت افزار بسیار قدرتمند شاید نگرانی هایی را در مورد مدت زمان شارژدهی آیپد پرو ایجاد کند. ولی خوشبختانه عکس این موضوع اتفاق افتاده است و محصول فوق با بهره گیری از باتری با ظرفیت ۹۷۲۰ میلی آمپر شارژدهی فراتر از انتظار دارد.

با استفاده سنگین از آیپد پرو می‌توانید انتظار شارژدهی یک روزه و استفاده سبک تر انتظار شارژدهی ۱.۵ روزه را داشته باشید که عملکردی کاملا مطلوب ارزیابی می‌شود. این تبلت از شارژ سریع ۱۸ واتی هم پشتیبانی می‌کند و خبر خوب این است که آداپتور داخل جعبه هم ۱۸ وات است و می‌تواند آیپد پرو را در ۴۰ دقیقه حدود ۲۵ درصد، ۸۰ دقیقه حدود ۵۰ درصد و در حدود ۳ ساعت فول شارژ کند.

جمع بندی: آیا آیپد پرو ۲۰۲۰(۱۲.۹ اینچ) می‌تواند جایگزین لپ تاپ شما باشد؟

آیپد پرو ۲۰۲۰
قاب نهایی

در بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰ (۱۲.۹ اینچ) به قسمت پایانی می‌رسیم، جایی که جواب دادن به سوال بالا کار ساده ای نیست و تا حد زیادی به استفاده شما از این دستگاه برمی‌گردد ولی اگر از جمله افرادی هستید که مدت زمان زیادی را در سفر به سر میبرند یا این که قصد طراحی و یا تولید محتوا دارید و همچنین از توانایی مالی کافی برای خرید لوازم جانبی آیپد پرو برخوردار هستید(قلم و مجیک کیبور حدود ۴۸۰ دلار هزینه دارد) قطعا این دستگاه می‌تواند جایگزین مناسبی برای لپ تاپ شما باشد.

۶ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قیمتو بگو اه

لطفا Mi 10 Lite 5G رو بررسی کنید .
و وان پلاس نورد رو

سایمان دیجیتال
۱۵ مهر ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۵

سلام دوست عزیز
به زودی بررسی خواهند شد. ممنون از توجه‌تون.

چندین گوشی جدید اومده اما شما دیگه بررسی جدیدی قرار نمیدید

سلام
لطفا تبلت galaxy tab a 2020 رو معرفی کنید . نخسه 11.5 اینچی مخصوصا پخش فیلم بررسی کنید چطوره کیفیتش

سلام
وان پلاس نورد رو موجود دارید ؟
میشه بررسی تخصصی شو بزارید.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰