نقد و بررسی Mi 11i

با توجه به سیاستی که بزرگان صنعت گوشی‌های موبایل در این سال‌ها پیش گرفته‌اند، عرضه ۴ عضو از خانواده Mi 11 از طرف شیائومی آنقدر هم تعجب آور نیست. با این حرکت، تمام قیمت ها پوشش داده شده‌اند و بسیاری می‌توانند به خرید سری گوشی شیائومی Mi 11 ترغیب شوند. یکی از اعضای این خانواده از فرمول مشهور «قاتل پرچمدار» که شیائومی را به شهرت امروزش رساند پیروی می‌کند. این گوشی که اکنون قصد بررسی آن را داریم، Mi 11i نام دارد.

گوشی Mi 11i کمی ارزان قیمت تر از Mi 11 است و به نوعی نشان می‌دهد علاقه شیائومی برای عرضه «قاتلان پرچمدار» همچنان به قوه خود باقی‌ست. اما چرا اصرار داریم Mi 11i را قاتل پرچمدار بنامیم؟ برای شروع، تراشه اسنپ دراگون 888 می 11i را در رده گوشی‌های قدرتمند قرار می‌دهد. اما با بررسی دقیق‌تر گوشی Mi 11i می‌توانیم ضعف‌های آن را نسبت به می ۱۱ و ۱۱ اولترا تشخیص دهیم. مانند همیشه برای پایین آوردن قیمت، مواردی قربانی شده‌اند. برای گوشی Mi 11i به عنوان یک قاتل پرچمدار، مهم‌ترین سوال این‌ است آیا این گوشی در مقابل عضو اصلی خانواده می ۱۱ ارزش خرید دارد یا نه. 

طراحی

از نظر ظاهری، شیائومی می 11i خیلی از درخت خانواده دور نمی‌افتد. اگر بزرگترین برادران یعنی Mi 11 Ultra را با آن فریم دوربین منحصر به فرد فاکتور بگیریم، باقی گوشی‌ها شباهت زیادی به یک دیگر دارند. این نکته برای بازاریابی شیائومی خوب است. اما چیز جالب توجهی که وجود دارد شباهت ۹۹ درصدی گوشی می 11i به میان رده ارزان قیمت‌ شیائومی یعنی Poco F3 است. روی نام گوشی‌ها برچسب بزنید و احتمالاً صاحبان Mi 11i هم نمی‌توانند آن را از Poco F3 تمایز دهند.

جالب‌تر اینکه در نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco F3 آن را با Mi 11 Lite و نه Mi 11i شبیه دانسته بودیم. شاید شیائومی فرمول موفقی برای گوشی‌هایش پیدا کرده و می‌خواهد آن را روی همه آن‌ها پیاده کند. قضاوتش با ما نیست و همچنین می‌دانیم و همواره تأکید می‌کنیم طراحی بحث سلیقه‌ای است. از نظر ظاهر، شخصاً گوشی می 11i را زیبا می‌دانم. خصوصاً مدلی که دست ما است رنگ زیبا و متفاوتی دارد. اگر هم بخواهیم تخصصی‌تر و از دید کاربردی به طراحی این گوشی نگاه کنیم، موارد بسیاری برای پسندیدن وجود دارد. متأسفانه موارد ناخوشایندی هم هستند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

Mi 11i که در برخی مناطق Mi 11X Pro نیز نامیده می‌شود، ۱۶۳.۷ در ۷۶.۴ میلی متر طول و عرض دارد. با ضخامت 7.8 میلی متری، گوشی Mi 11i در رده گوشی‌های باریک قرار می‌گیرد. با این حال به رقم بی‌نظیر 6.8 میلی متر برادر ارزان قیمت خود یعنی Mi 11 Lite نزدیک نمی‌شود. این گوشی با جرم 196 گرم، نه سبک است و نه سنگین. با این حال روی مرز گوشی‌های سنگین وزن بازی می‌کند.

طراحی دو پله‌ای Mi 11i و چیدمان دوربین‌ها و فلاش

فریم دوربین طراحی دو-پله‌ای دارد. پله اول از فلاش میزبانی می‌کند و عبارت «دوربین هوش‌مصنوعی 108 مگاپیکسلی» را به رخ همگان می‌کشد. پله بعد که بیرون زدگی بیشتری دارد 4 حسگر دوربین را در خود جا داده است. دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی گوشی Mi 11i بالای دیگر دوربین‌ها نشسته و با یک حلقه نقره‌ای رنگ خود را تمایز می‌دهد. به دلیل این طراحی دو پله‌ای و بیرون زدگی فریم، شیائومی می 11i روی میز حالت الاکلنگی پیدا می‌کند. زمانی که بخواهید در این حالت با گوشی تایپ کنید متوجه این موضوع خواهید شد. این فریم روی شیشه گوریلا گلس 5 نشسته است. گوریلا گلس 5 از گوشی در مقابل ضربه و خط و خش مقاومت خواهد کرد. شیائومی برای پرچمداران سری 11، شیشه مقاوم‌تر Victus از برند گوریلا گلس را استفاده کرده بود.

طیف رنگی گوشی Mi 11i در دست بررسی

مشابه Mi 11 Lite، قاب پشتی Mi 11i شدیداً جذب اثر انگشت می‌کند. حساسان به این موضوع اگر قصد خرید Mi 11i را دارند احتمالاً زمان زیادی به پاک کردن لکه‌های چرب یا اثر انگشت از قاب پشتی این گوشی اختصاص خواهند داد. زمانی که شیشه قاب پشتی می 11i تمیز است، بازتاب خود را با اعوجاج بسیار کمی می‌بینید. به عبارت دیگر پنل پشتی گوشی یک آینه است. این مسئله یک امتیاز مثبت دیگر هم دارد و آن‌ هم این است که حواستان را از لکه‌های روی قاب پرت می‌کند.

چینی‌ها برای کاهش هزینه سراغ فریم آلومینیومی نرفته‌اند و پلاستیک را برگزیده‌اند. کناره راست مانند همیشه میزبان دکمه پاور و تنظیم صدا است. لبه چپ دست نخورده باقی مانده و در پایین اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی، درگاه USB-C و سیم کارت قرار دارند. از دو سیم کارت نانو پشتیبانی می‌شود اما گوشی Mi 11i از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند بنابراین به ظرفیت حافظه داخلی هنگام خرید توجه داشته باشید.

لبه بالا توضیح بیشتری می‌طلبد. زمانی که با لبه بالا نگاه می‌کنید شاهد قرار گیری دو سِت سه-سوراخه خواهید بود. یکی از آن‌ها اسپیکر دوم است. طرف دوم اما اسپیکر نیست و در واقع فرستنده مادون قرمز و میکروفون دوم را داریم. سومی صرفاً برای ایجاد تقارن و تصمیم زیبایی شناختی شیائومی است. اما نکته‌ مهمی که خوب است بدانید این است که درایور اسپیکر دوم با اسپیکر مکالمه یکسان است، با وجود خروجی متفاوت در استفاده، شاهد درز کردن صدا به بیرون هنگام برقراری تماس بودیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم ولوم صدا را کمتر از حجمی که عادت دارید نگه دارید تا نگرانی از بابت این موضوع نداشته باشید. شاید شیائومی این مشکل را با آپدیت نرم افزاری حل کند. به هر حال اسپیکر استریو امتیاز مثبتی برای گوشی Mi 11i است هرچند در این قیمت انتظار آن را داشتیم.

کارمان با فریم و قاب پشتی تمام شد و نوبتی هم که باشد نوبت قسمت جلوی گوشی Mi 11i رسیده است. نمایشگر 6.67 اینچ می 11i برعکس گوشی‌های گران قیمت تر سری Mi 11 روی صفحه‌ای کاملاً تخت قرار دارد. مسئله‌ای که با قیمت ارزان‌تر Mi 11i و همچنین کانسپت قاتل پرچمدار به خوبی جفت و جور می‌شود. بالای پنل، دوربین سلفی با طراحی پانچ هول در میانه صفحه قرار دارد. دور دوربین می‌توانید یک حلقه نقره‌ای رنگ دیگر مشاهده کنید. گویا وجود چنین حلقه‌های غیر ضروری و حقیقتش را بخواهید، حواس-پرت-کن در گوشی‌های میان رده تبدیل به یک ترند شده است.

پیش از آن که سراغ بحث جذاب نمایشگر برویم، این گوشی از پس آزمون‌های IP53 بر آمده و گواهی آن را دارد. با اینکه IP53 پایین‌ترین حد از مقاومت در برابر نفوذ آب نیست، قوی‌ترین هم نیست. این گوشی در برابر گرد و غبار و پاشش آب مقاومت خواهد کرد اما نباید داخل آب غوطه‌ور شود.

نمایشگر

۸۶ درصد پنل جلویی Mi 11i به نمایشگر 6.67 اینچ Super AMOLED گوشی اختصاص داده شده است. این پنل که احتمالاً ساخته بهترین تولید کننده پنل‌های AMOLED دنیا یعنی سامسونگ باشد، شباهت زیادی به نمونه‌ای که روی گوشی Redmi Note 10 Pro دیده بودیم دارد. اگر از بررسی نوت 10 پرو به خاطر داشته باشید، عاشق نمایشگر آن گوشی شده بودیم. اما قیمت Mi 11i تقریباً دو برابر گوشی ردمی نوت 10 پرو است و باید این تفاوت قیمت را برای خرید توجیه کند. آمولد بودن گوشی پشتیبانی از صفحه همیشه روشن را به همراه می‌آورد.

رزولوشن می 11i نسبت به برادران پرچمدار خود افت واضحی از WQHD+ به FHD پلاس یعنی 1080p تجلیل شده داشته است. با نسبت عرض به طول 20:9، این گوشی در هر اینچ 395 پیکسل به مخاطب نمایش خواهد داد که عدد خوبی است. اما این‌ها اعدادی هستند که عیناً روی گوشی‌ای با نصف قیمت Mi 11i هم شاهد بودیم؛ پس اینجا چیز شگفت آوری وجود ندارد.

از طرف دیگر روشنایی نمایشگر فوق العاده است. با حرکت دادن اسلایدر نور به حداکثر، به مقدار روشنایی کمی بیشتر از 500 نیت خواهید رسید. زیر نور مستقیم آفتاب روشنایی تقریباً دوبرابر شده و به 950 نیت می‌رسد. این اعداد را با Mi 11 و Mi 11 Ultra دیده بودیم؛ همان گوشی‌هایی که Mi 11i به عنوان قاتل پرچمدار می‌خواهد هدف قرار دهد. کمتر گوشی‌ای در این قیمت خواهید یافت که به روشنایی Mi 11i باشد. پشتیبانی از HDR10+ برای استریم از یوتیوب ویژگی خوب دیگری است که می 11i در آستین دارد.

نقد و بررسی Mi 11i
نقد و بررسی Mi 11i

ویژگی دیگر نمایشگر که این روزها همه توجه‌ها را به خود جلب کرده است، نرخ نوسازی بالا می‌باشد. از این حیث همانطور که انتظار می‌رود گوشی Mi 11i از حداقل 60 هرتز و حداکثر 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین دو حالت استاندارد یا 60Hz و High یا 120Hz در تنظیمات قابل انتخاب است. حالت اول نرخ فریم را قفل می‌کند در حالی که حالت High انعطاف پذیرتر است و در صورت نیاز، نرخ نوسازی را کاهش می‌دهد. برای مثال تمام اپلیکیشن‌های پخش ویدیو در نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند.

البته می 11i به اندازه گوشی‌های پرچمدار از نرخ نوسازی‌های فراوانی پشتیبانی نمی‌کند. براساس تجربه، تنها سه حالت 60, 90 و 120Hz را شاهد بودیم؛ در حالی که گوشی OnePlus 9 نرخ نوسازی پویا از 1Hz تا 120Hz در پله‌های فراوان ارائه می‌کند. تا حرف از سرعت و نوسازی صفحه است، بد نیست به سرعت بالای واکنش Mi 11i به لمس هم اشاره‌ای کنیم چرا که گیمرها بدون شک نرخ 360Hz را مفید خواهند یافت. هرچند نمایشگر با سرعت خود ادامه می‌دهد و با وجود سرعت 3 برابری پردازش لمس، به هر حال باید برای نمایش حاصل توسط نمایشگر منتظر بمانید.

دقت رنگ نکته‌ دیگری است که می‌خواهید به آن توجه کنید. همانطور که انتظار داشتیم حالت پیش‌فرض که در تنظیمات تحت نام Original خواهید یافت، گرم‌ترین تصویر و نتایج خوبی در آزمون‌های دقت sRGB نشان می‌دهد. در یک آزمون دیگر و این بار هم نه چندان دور از انتظار، حالت Auto یا خودکار در بهترین حالت نتیجه متوسطی در آزمون دقت DCI-P3 بدست می‌آورد.

برای جمع بندی باید بگوییم نمایشگر Mi 11i در همین قیمت هم عالی است و تنها سخت گیرترین‌ها می‌توانند به کیفیت آن ایراد جدی بگیرند.

اسپیکر

بر اساس شناختی که از شیائومی داریم، دیدن اسپیکرهای استریو در بازه‌های قیمتی پایین‌تر عجیب نیست. با توجه به جایی که Mi 11i قرار می‌گیرد، داشتن اسپیکر استریو کاملاً ضروری است. چینش معمول اسپیکر‌های استریو با بلندگوی اصلی روی لبه پایین گوشی و اسپیکر مکالمه به عنوان بلندگوی دوم را داریم. این گوشی از فناوری دالبی اتمس نیز پشتیبانی می‌کند که به نظر اولین بار برای گوشی‌های شیائومی باشد.

در بحث بلندی صدا، گوشی Mi 11i نمره «بسیار خوب» را بدست می‌آورد اما در مقابل رقیب‌های کلیدی هم قیمت کمی ضعیف‌تر عمل می‌کند؛ تأکید روی کمی. کیفیت صدا با OnePlus 9 در یک سطح است و دیگر رقیبان را به راحتی پشت سر می‌گذارد. متأسفانه جک 3.5 میلی‌متری هدفون را جایی از بدنه میان رده چینی‌ها نخواهید یافت. برای هدفون یا باید از تبدیل استفاده کنید یا به سراغ هدفون‌های بی‌سیم بروید.

دوربین

دوربین 108 مگاپیکسلی پرچمدار حال حاضر شیائومی یعنی Mi 11 لایق تحسین است. Mi 11i هم به عنوان یک قاتل پرچمدار حسگر 108 مگاپیکسلی سامسونگ را به رخ می‌کشد. اما آیا دوربین‌ها یکسان هستند و آیا بالاخره برگ برنده Mi 11i را در دوربین خواهیم یافت؟

قیمت، مشخصات و خرید گوشی Mi 11i

با وجود کیفیت خوب تصاویر، پاسخ یک خیر بزرگ است. گوشی Mi 11i از یک لاین آپ دوربین سه گانه متشکل از دوربین اصلی، فوق عریض و ماکرو بهره می‌برد. این لاین آپ را بارها روی گوشی‌های غیر پرچمدار این شرکت دیده‌ایم و دیگر نبود دوربین تله‌فوتو روی گوشی‌های غیر پرچمدار، قیمت آن‌ها هر چه هم باشد متعحبمان نمی‌کند.

دوربین اصلی

مانند Mi 11 و Mi 11 Ultra، این گوشی هم یک سنسور 108 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ را به عنوان دوربین اصلی خود استفاده می‌کند. اگر نگذاریم بزرگی عدد مگاپیکسلی گول‌مان بزند و کمی فراتر از آن برویم، خواهیم دید که سنسوری که شیائومی برای این گوشی انتخاب کرده Samsung ISOCELL HM2 نام دارد که یک پله از HM3 استفاده شده در پرچمداران سری 11 ضعیف‌تر است.

خب، اینکه Mi 11i قرار است مواردی را برای کاهش قیمت نسبت به Mi 11 قربانی کند را که می‌دانستیم. چیزی که ما را ناامید می‌کند این است که حسگر استفاده شده دقیقاً روی ردمی نوت 10 پرو نیز سوار شده است. این دومین باری است که می 11i هم سطح گوشی‌ای با نصف قیمت خود قرار می‌گیرد.

به هر حال، سایز این سنسور 1/52 اینچ و سایز پیکسل 0.7µm است و از یک آرایه Nona-Bayer استفاده می‌کند. یعنی با یک نسبت 9 به 1، رزولوشن تصاویر به صورت پیش فرض 12 مگاپیکسل است که البته در صورت تمایل می‌توانید با رزولوشن خام 108 مگاپیکسل عکاسی کنید. فاصله کانونی لنز 26 میلی متر و گشودگی دریچه دیافراگم ƒ/1.8 می‌باشد. خبری از لرزشگیر اپتیکال نیست.

نمایش منوی دوربین در بررسی گوشی ارزان قیمت Mi 11i
رابط کاربری دوربین در مطلب بررسی گوشی Mi 11i

در روشنایی روز، کیفیت تصاویر درخور تحسین هستند. نویز عملاً وجود ندارد. دامنه دینامیک به اندازه کافی گسترده است و همواره اکسپوژر خوبی می‌گیریم. کنتراست بسیار خوب است و رنگ‌ها عالی هستند. تصمیمات عجیب غریبی در نحوه پردازش تصاویر گرفته نشده که خوب است. خصوصاً که این دوربین روی ردمی نوت ۱۰ پرو شارپنس تصاویر را بیش از اندازه بالا می‌بُرد. البته تصاویر در حالت پرتره همچنان گرم‌تر گرفته می‌شوند که یک تصمیم زیبایی شناختی از طرف شیائومی‌ست.

توضیحات بالا و تصاویری که در زیر مشاهده می‌کنید در رزولوشن پیش فرض گوشی یعنی 12 مگاپیکسل پردازش شده‌اند. در صورت تمایل می‌توانید در رزولوشن خام 108 مگاپیکسل به ثبت تصاویر بپردازید. در این رزولوشن نویز بسیار بیشتر است و جزئیات قابل توجهی هم به تصاویر اضافه نمی‌شود که نویز و البته حجم چند برابری عکس‌ها را توجیه کند.

دوربین فوق عریض

سنسور 8 مگاپیکسلی سونی IMX355 زرق و برق دوربین اصلی را ندارد اما در نور روز تصاویر قابل قبولی ثبت می‌کند. عکس‌ها شارپ هستند و جزئیات کافی دارند رنج دینامیک هم قابل قبول است. از نظر دقت رنگ، دوربین فوق عریض از دوربین اصلی کم می‌آورد. به طور خلاصه در روشنایی روز می‌توانید از زاویه دید 119 درجه دوربین اولتراواید بهره مند شوید. در طول شب، عملکرد دوربین اصلا جالب نیست. اکسپوژر کم، جزئییات پایین و رنج دینامیک بد از مشکلات تصاویر در شب هستند. خوشبختانه حالت شب تأثیر بسیار شگرفی می‌گذارد. با حالت شب می‌توانید جایی که پیشتر سایه بود، رنگ‌ها را تشخیص دهید و اکسپوژر بیشتری در سرتاسر محیط دیده می‌شود. همچنان جزئیات زیادی وجود ندارد اما حداقل با حالت شب دوربین فوق عریض در نور کم قابل استفاده است.

دوربین ماکرو

روی گوشی‌های میان رده، متأسفانه دوربین ماکرو تنها برای سیاه کردن کاغذ است. اما اینجا با یک میان رده معمولی سر و کار نداریم، نه؟ به عنوان یک قاتل پرچمدار، با وجود اینکه شیائومی می ۱۱ آی را از تله‌فوتو بی‌بهره گذاشته، از وجود یک جایگزین درخور برای آن اطمینان حاصل کرده است. رزولوشن 5 مگاپیکسل برای حسگر ماکرو در دسته بالارده قرار می‌گیرد. جزئیات در تصاویر کافی است و رنگ‌ها بسیار خوب ثبت می‌شوند.

البته استفاده از دوربین ماکرو با دردسرهایی هم همراه است. برای شروع، هر گونه لرزش دست باعث از دست رفتن فوکوس خودکار می‌شود؛ و باور کنید نمی‌خواهید فوکوس تصویر از دست برود. حتی با ثابت نگه داشتن دوربین و فوکوس صحیح، محیط خارج از سوژه (خارج از فوکوس) تار ثبت می‌شود. عکس گرفتن از آبژه‌های سریع کار آسانی نخواهد بود. به این معنا که یک حلزون بیشتر از یک پروانه یا گربه با شما همکاری خواهد کرد.

در غیاب دوربین تله‌فوتو، می ۱۱ آی برا زوم کردن به روش دیجیتالی کراپ کردن تکیه می‌کند. در این روش، معیار سنجیدن کیفیت زوم 2 برابر، میزان نویز حذف شده و شارپ بودن تصاویر است. در طول روز Mi 11i کار حذف نویز را به خوبی انجام می‌دهد و شارپنس هم مناسب است. در هر صورت به توانایی‌های حسگر 108 مگاپیکسلی سامسونگ تردید نداشتیم. البته در شرایط نور کم و شب، نویز زیاد می‌شود و گوشی قادر به لغو کردن آن نیست. حالت شب به تصحیح این ایراد و همچنین مشکلات دیگر مانند جزئیات در سایه‌ها و دقت رنگ که در دوربین فوق عریض هم دیده بودیم کمک می‌کند.

بخواهیم بررسی را خلاصه کنیم، اگر هدف ثبت تصاویر با زوم دوبرابر باشد، دوربین اصلی گوشی Mi 11i ناامید نمی‌کند.

بررسی کیفیت ویدیوهای ضبط شده با گوشی Mi 11i

دوربین اصلی می ۱۱ آی تا رزولوشن 8k و نرخ فریم 30 قادر به فیلم برداری است. ارقامی که روی گوشی‌های پرچمدار زیاد می‌بینیم. دوربین فوق عریض اما بالاتر از 1080p نمی‌رود و از 4k هم پشتیبانی نمی‌کند.

در حال حاضر رزولوشن 8k چیزی بیشتر از تبلیغات نیست و ضرورتی هم ندارد. به نوعی می‌توان گفت صنعت گوشی‌های هوشمند برای این رزولوشن آماده نیست. هر دقیقه ویدیو ضبط شده با این رزولوشن نزدیک به 800 مگابایت فضا اشغال می‌کند. این حجم از فضا برای ویدیویی که قابل تمایز با 4k نیست و از برخی لحاظ حتی ضعیف‌تر عمل می‌کند غیر قابل قبول است.

اما فیلم برداری در رزولوشن 4k با Mi 11i نتایج فوق العاده‌ای نشان می‌دهد. نویز بسیار کم، جزئیات عالی با رنج دینامیک گسترده و رنگ‌های زیبا و زنده، بدون شک فیلم برداری با این گوشی تجربه خوبی رقم می‌زند. زوم 2 برابر در این رزولوشن ممکن است. اما نتیجه آن تقریبا مشابه 8k، یعنی با شارپنس بیش از حد زیاد و کیفیت پیکسل کمتر است.

مانند زوم دو برابر، دوربین فوق عریض هم در بحث فیلم برداری نمی‌تواند به مانند حسگر 108 مگاپیکسلی کره‌ای‌ها دلربایی کند. گستره دینامیک کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند و رنگ‌ها هم کاملاً طبیعی نیستند. جزئیات خوب است اما کمی دستکاری شده به نظر می‌رسد. در کل با رزلوشون 1080p، ویدیوهای ضبط شده با دوربین فوق عریض قابل استفاده هستند. البته توجه داشته باشید تمام مواردی که می‌گوئیم مربوط به نور کافی و در طول روز است.

بیش از این به بررسی فیلم برداری گوشی می ۱۱ آی نمی‌پردازیم. در عوض، شما را به تماشای نمونه ویدیوهای ضبط شده با گوشی میان رده شیائومی دعوت می‌کنیم.

سخت افزار

اگر فداکاری‌های دوربین و نمایشگر برای خدمت به هدفی بوده باشند، آن هدف مطمئن شدن از بهترین عملکرد سخت افزاری است. در دل Mi 11i چیپ ست اسنپ دراگون 888 می‌تپد. تراشه پنج نانومتری که در زمان نگارش این بررسی از پرچمداران سخت افزار اندرویدی‌ها به شمار می‌رود و در بازه قیمت گوشی Mi 11i کمتر پیدا می‌شود. برای حافظه داخلی با دو گزینه 128 و 256 گیگابایت روبه‌رو هستید که هر دو با حافظه رم LDDR5 هشت گیگابایتی عرضه می‌شوند.

انگار شیائومی تمام تمرکزش روی ماکسیمم قدرت پردازش بوده است. اگر این فرض را مبنا قرار دهیم، نمایشگر و دوربین ارزان قیمت گوشی Mi 11i چندان غیر منطقی به نظر نمی‌رسند. روی کاغذ، تمام اعداد و ارقام و ویژگی‌هایی که می‌بینیم به یک گوشی عالی برای گیمرها اشاره دارند. نمایشگر 1080p شاید بیشتری کیفیت را ارائه نکند اما در تجربه گیمینگِ روان تأثیر مثبتی دارد. به نرخ پردازش لمس هم که در مبحث نمایشگر اشاره کردیم. 360Hz بالاترین سرعت عمل را در بازی‌ها ارائه می‌کند و از 240Hzیی که روی OnePlus 9 خواهید یافت به مراتب بهتر است.

بنچ‌مارک‌ها هر چه روی کاغذ و در عمل می‌دیدیم را ثابت می‌کنند. امتیاز پردازنده مرکزی چه در آزمون تک هسته و چه چند هسته‌ای بنچ مارک گیک بنچ، عملکرد عالی از خود نشان می‌دهد. از تراشه اسنپ دراگون 888 غیر از این هم انتظار نمی‌رفت.

آزمون آنتوتو ورژن 9 می ۱۱ آی را تنها کمی پایین‌تر از گوشی پرچمدار و گران قیمت Mi 11 Ultra قرار می‌دهد. آزمون وایلد لایف با قرار دادن Mi 11i در ده درصد برتر، مهر تأییدی بر توانایی‌های بالای این گوشی در انجام کارهای روزمره سبک یا سنگین می‌گذارد.

پیشتر به ایده‌آل بودن این دستگاه برای انجام بازی‌های ویدیویی اشاره کرده بودیم. با نرخ نمونه‌برداری لمس 360 هرتز، فرمان‌ها در تمام بازی‌ها به سرعت اجرا می‌شوند. در بازی‌های ریسینگ این امر به معنای کنترل تمام روی ماشین بود که بسیار از آن لذت بردیم. بازی محبوب Genshin Impact که یکی از جذاب‌ترین و گرافیکی‌ترین جهان‌های بازی‌های ویدیویی موبایل را دارد به روان‌ترین شکل ممکن با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا می‌شود. پابجی موبایل هم همینطور.

اما این گوشی از مشکل داغ شدن مصون نمانده است و پس از استفاده سنگین برای طولانی مدت، عملکرد آن کاهش می‌یابد. حتی در بنچ‌مارک گیری شاهد کاهش نمرات پس از چند مرتبه آزمون بودیم. آزمون 3DMark هم که همانطور که در اسکرین شات‌ها می‌بینید نسبت به دمای بالا هشدار داده است.

نرم افزار و امنیت

می 11i از نسخه 12 رابط کاربری شیائومی با نام MIUI روی بستر اندروید 11 استفاده می‌کند. این رابط کاربری مسیر طولانی‌ای را طی کرده و امروزه می‌توانیم آن را یکی از بهترین راه‌های تعامل با سیستم عامل اندروید بدانیم. در این نسخه از رابط کاربری شائومی، بهبودهایی از نظر امنیت و حفظ حریم شخصی، افزایش بهینگی و در نتیجه تسریع کارها و ویژگی‌های جدیدی مانند کشوی اپلیکیشن‌ها را شاهد بودیم. به تازگی شیائومی اقدام به ارائه آپدیت MIUI 12.5 برای می ۱۱ آی کرده است که بیش از پیش به بهبود رابط کاربری این گوشی می‌پردازد.

رابط کاربری MIUI از برترین های اندرویدی است
صفحه خانه MIUI 12

قابلیت صفحه همیشه روشن یا Always-on به لطف پنل آمولدی حضور یافته و به آن رسیدگی زیادی هم شده است. تم‌های فراوانی زیر دست کاربر برای انتخاب قرار می‌گیرند. می‌توانید آن را همانطور که از اسمش بر می‌آید، همیشه روشن داشته باشید یا زمان بندی شخصی سازی شده خود را برای MIUI تعریف کنید.

منوی اعلانات کلاسیک یعنی اعلانات + میانبر تنظیمات همچنان به کاربر ارائه می‌شود اما حالت دو گانه اعلانات و کنترل سنتر به سبک iOS نیز وجود دارد. هر کدام را که می‌پسندید می‌توانید انتخاب کنید. نحوه احضار این دو نیز مشابه سیستم عامل اپل است. با کشیدن از سمت راست به مرکز کنترل و با کشیدن از سمت چپ به منوی اعلانات دسترسی خواهید داشت. به نظر می‌رسد شیائومی امکان مشاهده تاریخچه اعلانات که یکی از ویژگی‌های خام اندروید 11 است را حذف یا مخفی کرده چرا که قادر به پیدا کردن آن نبودیم.

Super Wallpaper از سیاره زحل

تم‌ها بخشی حیاتی از محیط کاربری MIUI هستند. همیشه آزادی عملی که شیائومی در شخصی سازی پوسته خود به کاربر می‌دهد را تحسین کرده‌ایم و خوشبختانه چینی‌ها در این زمینه هرگز پا روی ترمز نگذاشته‌اند و تنها شاهد بهبود و نه پسرفت قابلیت‌های شخصی سازی بوده‌ایم. در این میان باید به Super Wallpaper ها اشاره کنیم که روی گوشی‌های بالارده شیائومی دیده می‌شوند. آن‌ها نوعی پیشرفته و زیباتر از پس زمینه‌های پویا هستند. در حال حاضر چهار انتخاب میان خانه – زمین، سیاره سرخ – مریخ، حلقه‌های دور یا سیاره زحل و اشکال هندسی به کاربر داده می‌شود.

اگر از طرفداران قدیمی شیائومی باشید، Task Bar سابق این شرکت که به صورت ردیف-افقی چیده می‌شد را به خاطر دارید. این چیدمان هم که بدون شک از iOS در آن زمان الهام گرفته شده بود، در نسخه‌های جدیدتر MIUI جای خود را به طراحی عمودی و در قالب ستون‌هایی که کنار هم جفت می‌شدند داد. به عنوان یکی از افزوده‌های نسبتاً جدید MIUI، اکنون می‌توانید بین این دو حالت هر کدام را که می‌پسندید انتخاب کنید.

شیائومی انتخاب مطمئن‌تر و کم ریسک‌تر حسگر اثر انگشت یک‌پارچه با دکمه پاور را به حسگر اثر انگشت زیر صفحه که عملکرد جالبی در میان رده‌ها نداشته‌اند ترجیح داده است. تشخیص حسگر عالی‌ست و به راحتی می‌توان انگشت را به آن شناساند. به لطف اسنپ دراگون 888 هم تأخیری در باز شدن گوشی نخواهید دید. برای کاهش لمس‌های ناخواسته می‌توانید عملکرد حسگر اثر انگشت را از لمس به فشار تغییر دهید که گزینه‌ خوبی است. امکان باز کردن گوشی با تشخیص چهره -هرچند دو بعدی- وجود دارد اما پیشنهاد نمی‌کنیم.

باتری

در دل شیائومی می 11i، یک باتری 4,520 میلی آمپر ساعتی قرار دارد. ظرفیت این باتری در حدود باتری‌های پرچمداران قرار می‌گیرد، و تنها ۸۰ میلی آمپر ساعت از Mi 11 کم می‌آورد. اختلافی که با فاصله رزولوشن نمایشگر جبران می‌شود. خصوصاً در بحث تماشای ویدیو می‌توانیم استقامت بیشتر می ۱۱ آی را ببینیم. تماشای ویدیو از یوتیوب حدود هفت درصد باتری Mi 11i و حدود دوازده درصد باتری گوشی Mi 11 را در طی یک ساعت بررسی مصرف می‌کند.

بررسی باتری گوشی Mi 11i

شارژدهی یک دستگاه به شدت به نحوه و زمان استفاده از آن بستگی دارد و از شخص به شخص متفاوت خواهد بود. با استفاده معمولی، یعنی تماشای ویدیو، وب‌گردی، تماس و پیام و غیره می‌توانید برای یک روز کامل و نصفی از فردا روی باتری می ۱۱ آی حساب کنید. در طول بررسی گوشی Mi 11i کمتر پیش آمد با شارژ کمتر از ۲۰-۳۰ درصد روز را تمام کنیم و استفاده ما سنگین‌تر از روزمره بود.

آداپتور 33 وات همراه محصول شاید سرعت شارژ وحشتناک بالای برخی گوشی‌های شیائومی را نداشته باشد. اما به اندازه کافی سریع است. این گوشی در 52 دقیقه از صفر تا صد شارژ می‌شود و در سی دقیقه به 70 درصد شارژ باتری می‌رسد. هر دو نسبت به پرچمداران سری ۱۱ طولانی‌تر هستند. وان‌پلاس ها در این برچسب قیمت سریع‌تر از Mi 11i شارژ می‌شوند؛ برند‌های دیگری مانند کهکشانی‌های سامسونگ به آن اندازه موفق نیستند.

رقبا – گزینه‌های دیگر

شاید تعجب کنید که ردمی نوت ۱۰ پرو را به عنوان رقیب برای Mi 11i نام برده‌ایم. این دو نه از نظر سخت افزار و نه بازه قیمتی به یکدیگر نزدیک نیستند. دقیقاً به همین خاطر می‌توانیم Redmi Note 10 Pro را به عنوان جایگزین ارزان قیمت برای خرید در مقابل گوشی Mi 11i پیشنهاد کنیم. با پرداخت نصف قیمت، نمایشگر و دوربین مشابه‌ای خواهید داشت اما قدرت سخت افزاری را از دست می‌دهید. به هر حال خوب است گزینه‌ای در بازه‌های قیمتی پایین‌تر در سبد خود داشته باشید و معیارهای خود را بشناسید.

می 11 لایت 5G و وان پلاس 9 گوشی‌های دیگری هستند که می‌توانید جایگزین Mi 11i انتخاب کنید. گلکسی S21 FE با وجود اینکه حتی معرفی هم نشده است، عرضه آن غریب الوقوع به نظر می‌رسد. در این صورت می‌تواند بهترین رقیب برای می 11i باشد مخصوصاً از آنجایی که پیش بینی می‌شود در قیمت نزدیکی به فروش برسند.

Redmi Note 10 Proلینک خرید
لینک بررسی
Mi 11 Lite 5Gلینک خرید
OnePlus 9لینک معرفی
Galaxy S21 FEدر حد شایعه
8.4
نقد و بررسی Mi 11i

شیائومی با Mi 11i می‌خواهد یاد دوران حکمرانی «قاتلان پرچمدار» خود را زنده کند. از نظر قدرت سخت افزاری، بدون شک در این مأموریت موفق است. اما برای رسیدن به سخت افزار شایسته برترین‌ها، ناچاراً مواردی قربانی شده‌اند. در این بازه قیمتی، کمتر گوشی‌ای توانایی رقابت با Mi 11i در بحث سخت افزار را دارد. نکته‌ای که این گوشی را برای گیمرها ایده‌آل می‌سازد.

طراحی
8.5
نمایشگر
8
اسپیکر
8
دوربین
8
سخت افزار
9.4
نرم افزار
8.5
باتری
8.7
مزایا
  • قدرت سخت افزاری بالا
  • صفحه نمایش خوب
  • نرخ نوسازی 120 هرتز
  • روشنایی بسیار بالای نمایشگر
  • اسپیکر استریو
  • تصاویر جذاب ثبت شده با دوربین ماکرو
  • دوربین‌ها در روز عالی هستند
  • رابط کاربری MIUI
  • باتری مناسب
معایب
  • فریم پلاستیکی
  • عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
  • نبود جک 3.5 میلی متری هدفون
  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
  • فاصله قیمتی نه چندان زیاد با Mi 11 برای توجیه کمبودها
33
16
5
6
0

۷ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مسعود حاتمی
۱۰ آذر ۱۴۰۰ در ۱۶:۲۳

من نزدیک ۲ ماهه این گوشی دستمه. قبلا پرچمدارهای سامسونگ و سونی را داشتم. واقعا نسبت به قیمت کمتر ۱۰ ~ ۱۲ میلیونی که نسبت به پرچمدار سامسونگ مانند S21 اولترا می‌پردازید، امکانات خوبی در اختیار می‌گیرید. مخصوصا رابط کاربری آن که برای داشتن تمام این امکانات روی اندروید خام باید حداقل ۱۰ برنامه جداگانه دانلود کرد!

Mi 11i شارژ وایرلس نداره؟؟

من خریدم ولی دلمو بدست نیاورد، الان ترجیح میدادم سامسونگ بخرم

دس خوش عالی بود?

بررسی عالی بود ولی چرا بررسی دوربین سلفی رو نذاشتین!

Perfect ??

خیلی بررسی نابی بود . تشکر

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰