نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی پایین‌رده‌ترین عضو سری A نیست و یک پله بالاتر از گوشی A03 سامسونگ قرار می‌گیرد. این محصول با قیمت مناسبی که دارد، امکانات بسیار خوبی مثل یک نمایشگر بزرگ فول اچ‌دی با محافظ گوریلا گلس ۵، چیپست مدرن ۸ نانومتری، دوربین چهارگانه ۵۰ مگاپیکسلی و سیستم عامل روان و بسیار سریع اندروید ۱۲ را ارائه می‌کند. اگر شما هم مشتاق خرید گوشی A13 سامسونگ شده‌اید، در ادامه این مقاله با نقد و بررسی کامل آن همراه ما باشید.

طراحی: باب طبع مینیمالیست‌ها

ظاهر گوشی A13 سامسونگ با سایر اعضای این خانواده متفاوت است. در حالی که دیگر اعضا همگی از یک ماژول دوربین یکپارچه با قاب پشتی استفاده می‌کنند، سامسونگ تصمیم گرفته این ماژول را از روی قاب پشتی گوشی ای ۱۳ حذف کرده و به سبک گوشی S22 Ulta، دوربین‌ها را مستقیماًً روی قاب پشتی قرار دهد. البته دور ماژول‌های دوربین حلقه‌های کرومی دیده می‌شود که وظیفه محافظت از دوربین را بر عهده دارند. این سبک طراحی می‌تواند برای کسانی که شیفته‌ی مینیمالیسم هستند، خوشایند باشد.

نقد و بررسی گوشی A13 سامسونگ

این دیوایس به بدنه‌ای پلاستیکی مجهز است که باعث سبک نگه داشتن وزن گوشی می‌شود. این بدنه پلاستیکی همچنین مقاومت بیشتری در برابر خراش و خط افتادن دارد. شما می‌توانید ای ۱۳ را در چهار رنگ مشکی، سفید، آبی یا هلویی تهیه کنید. سطح بدنه در هر چهار رنگ در حالی که براق است، اما جای اثر انگشت روی آن باقی نمی‌ماند که نکته مثبتی محسوب می‌شود. نکته مثبت دیگر در مورد این گوشی یکپارچه بودن فریم دور گوشی با قاب پشتی است که باعث می‌شود هنگام افتادن روی زمین تا حد ممکن آسیبی به شیشه نمایشگر نرسد.

دکمه های تنظیم صدا و پاور در سمت راست گوشی جای گرفته‌اند. محل قرارگیری آن‌ها مناسب است تا هنگام استفاده یک دستی از گوشی مشکلی بابت دسترسی به آن ها نداشته باشید. سامسونگ یک حسگر اثر انگشت را هم در داخل دکمه پاور گنجانده است تا جلوی شلوغی قاب پشتی را بگیرد. در سمت چپ گوشی هم خشاب سه‌گانه‌ای حضور دارد که شامل دو اسلات سیم کارت نانو و یک اسلات جداگانه برای کارت حافظه microSD می‌شود.

نقد و بررسی طراحی A13 سامسونگ

در زیر گوشی هم شاهد حضور اسپیکر، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و یک پورت  USB-C هستیم.

نقد و بررسی A13 سامسونگ

نمایشگر

وقتی گوشی A03 سامسونگ را در دست می‌گیرید، یک نمایشگر بزرگ ۶.۶ اینچی با نسبت تصویر ۲۰ به ۹ در اختیار شما قرار می‌گیرد که رزولوشن مناسب فول اچ‌دی (1080×2408 پیکسل) و تراکم پیکسلی 400ppi را ارائه می‌کند. این یک پنل از نوع PLS TFT LCD است که عملکرد متوسطی در روشنایی و کنتراست دارد. شما همچنین می‌توانید حالت روشنایی خودکار آن را تنظیم کنید که خیلی به کاهش مصرف انرژی گوشی کمک می‌کند.

نقد و بررسی نمایشگر A13 سامسونگ

سامسونگ روی این نمایشگر نرخ رفرش استاندارد ۶۰ هرتزی را ارائه می‌کند و برای محافظت از آن از گوریلا گلس ۵ استفاده کرده که در بین گوشی‌های هم رده، یک برتری محسوب می‌شود. این نمایشگر دارای گواهی Widevine L1 DRM نیز هست که به کاربر اجازه می‌دهد ویدیوهای سرویس‌های تماشای فیلم مثل نتفلیکس را با کیفیت بالا و HD مشاهده کند. در مجموع عملکرد این نمایشگر به عنوان یک گوشی رده ابتدایی خوب است و ابعاد بزرگ آن می‌تواند تماشای فیلم و بازی کردن را لذت‌بخش کند.

اسپیکر

یک اسپیکر در زیر گوشی جای گرفته است که بلندی صدای متوسطی دارد. از نظر کیفیت صدا، عملکرد این اسپیکر راضی کننده است. سامسونگ یک اکولایزر داخلی با تنظیمات از پیش نصب شده را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد و همچنین اگر قصد داشته باشید یک هدفون یا اسپیکر بلوتوثی را در کنار گوشی خود استفاده کنید، خبر خوب اینکه می‌تواند از فناوری Dolby Atmos نیز پشتیبانی کند. در نهایت باید به قابلیت Adapt Sound اشاره کرد که می‌تواند با توجه به سن و قدرت شنوایی کاربر، صدا را به صورت خودکار تنظیم کند.

دوربین گوشی A13 سامسونگ

این روزها رقابت دوربین به گوشی‌های ارزان قیمت بازار رسیده است و سازندگان تلاش می‌کنند بهترین دوربین را روی گوشی خود قرار دهند. این قضیه در مورد گوشی A13 سامسونگ نیز صدق می‌کند. وقتی گوشی A13 را برگردانید، در پشت آن چهار دوربین به همراه یک فلاش LED را مشاهده می‌کنید. این گوشی از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که یک لنز با گشودگی دیافراگم f/1.8 روی آن حضور دارد و فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز را ارائه می‌کند. در واقع این دوربین کاملاً مشابه دوربین به کار رفته روی گوشی A23 است، با این تفاوت که لرزشگیر اپتیکال تصویر را ارائه نمی‌کند.

نقد و بررسی دوربین A13 سامسونگ

در کنار آن شاهد حضور یک دوربین اولترا واید ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 هستیم که می‌تواند عکس‌هایی فوق عریض با زاویه دید ۱۲۳ درجه‌ای بگیرد. در کنار آن‌ها نیز دو دوربین دیگر ۲ مگاپیکسلی برای عکاسی ماکرو و تشخیص عمق برای کمک به ثبت عکس‌های پرتره با پس زمینه تار حضور دارد که گشودگی دیافراگم هر دو آن‌ها f/2.4 است. شما با این دوربین می‌توانید ویدیوهایی با رزولوشن 1080p ضبط کنید.

نقد و بررسی دوربین گلکسی A13 سامسونگ

سامسونگ در جلوی این گوشی هم یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و فوکوس ثابت را درون یک بریدگی به شکل حرف V انگلیسی قرار داده که می‌توانید برای مکالمات ویدیویی و تصویربرداری سلفی از آن استفاده کنید.

نمونه تصاویر دوربین اصلی

تصاویر در روز

عکس‌های دوربین اصلی این گوشی در طول روز و زیر نور آفتاب بیشتر از آنچیزی هستند که انتظار دارید. رنگ‌هایی شاداب و جزئیاتی مناسب، مشخصات اصلی این تصاویر است.

تصاویر در شب

عکس‌هایی که در شب یا محیط‌های داخلی تاریک با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی گوشی A13 گرفته می‌شود شرایط چندان بدی ندارند و در نماهای باز، جزئیات به خوبی دیده می‌شود.

نمونه تصاویر دوربین اولترا واید

به عنوان یک گوشی اقتصادی، دوربین اولترا واید A13 در روز عکس‌های باکیفیتی را ثبت می‌کند. میزان دفورمه بودن لبه‌های قاب تصویر ناچیز است و جزئیات و رنگ هم مثل دوربین اصلی ثبت می‌شوند.

نمونه تصاویر ماکرو

دوربین ماکرو گوشی A13 هرچند رزولوشن بالایی ندارد، ولی می‌تواند از فاصله بسیار نزدیک از سوژه‌های شما مثل گل و گیاه عکاسی کند. رنگ‌ها در این تصاویر خوب و زنده هستند.

نمونه تصاویر دوربین سلفی

تصاویر در روز

دوربین سلفی گوشی A13 می‌تواند حالت پرتره را هم ارائه کند که با دقت خوبی چهره شما را از پس زمینه جدا خواهد کرد. جزئیات و رنگ ثبت شده با این دوربین مناسب است.

تصاویر در شب

دوربین سلفی این گوشی به شما اجازه می‌دهد در شب از یک فلاش روی صفحه استفاده کنید تا تصاویرتان در محیط‌های تاریک، روشن‌تر به نظر برسند.

سخت افزار؛ A13 چه در چنته دارد؟

قدرت، برگ برنده گوشی A13 در مقایسه با رقبایش در بازار است. این گوشی از چیپست اگزینوس ۸۵۰ سامسونگ قدرت می‌گیرد که از معماری ۸ نانومتری استفاده می‌کند. پردازنده مرکزی این تراشه نیز ۸ هسته‌ای است که حداکثر فرکانس ۲ گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. این گوشی در نسخه‌هایی با ۴ یا ۶ گیگابایت رم عرضه می‌شود که اگر نیاز به قدرت بیشتری برای اجرای برنامه‌ها دارید می‌توانید نسخه ۶ گیگابایتی را تهیه کنید. همچنین حافظه داخلی این گوشی نیز ۳۲، ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت است که بسته به نیاز خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. البته یک اسلات کارت حافظه اختصاصی برای افزایش فضای ذخیره‌سازی گوشی نیز تعبیه شده است.

نقد و بررسی دوربین سخت‌افزار سامسونگ A13

اگر به دنبال موبایلی هستید که از پس انجام کارهای روزمره مثل وب‌گردی و شبکه‌های اجتماعی برآید، کمی با آن بازی کنید و مشکلی بابت اجرای برنامه‌های مختلف نداشته باشید، این گوشی سامسونگ یکی از بهترین محصولات ارزان قیمت اندرویدی حال حاضر بازار است.

نقد و بررسی دوربین سامسونگ A13 از نظر سخت‌افزار

این گوشی امکانات سخت افزاری خوبی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. پورت شارژ ان از نوع USB-C است، بلوتوث نسخه ۵ و وای فای ac را ارائه می‌کند و برخی نسخه‌های آن قادر به ارائه NFC نیز هستند. برای باز کردن قفل صفحه نیز می‌توانید از یک حسگر اثر انگشت به کار رفته در زیر کلید پاور استفاده کنید که سرعت و دقت بسیار مناسبی دارد.

نرم‌افزار

گوشی A13 سامسونگ با جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید، یعنی اندروید ۱۲ عرضه می‌شود که رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ نیز روی آن نصب است. این محبوب‌ترین رابط کاربری در بین گوشی‌های اندرویدی از نظر سرعت و روان بودن و همچنین سادگی در استفاده است. البته سامسونگ نسخه ویژه‌ای از آن به نام One UI 4.1 Core را روی این گوشی رده ابتدایی به کار برده تا مشکلی بابت اجرای برنامه‌ها و هنگ کردن نداشته باشد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ A13

عملکرد این رابط کاربری روی گوشی A13 خوب و روان است و شما هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت. البته سامسونگ برخی امکانات نسخه اصلی One UI 4.1 را از روی آن حذف کرده تا این لانچر سبک شود و فضای کافی برای استفاده کاربران داشته باشد.

نقد و بررسی دوربین نرم‌افزار سامسونگ A13

نتایج بنچمارک A13 سامسونگ و مقایسه با گوشی‌های هم‌رده با آن

نام گوشیامتیاز Antutuامتیاز Geekbench Single Coreامتیاز Geekbench Multi Core
امتیاز 3D Mark wild Life
سامسونگ گلکسی A13136286153588510
شیائومی ردمی نوت 102204773611599482
نوکیا G211712993111193403
سامسونگ گلکسی A12109789 1691034
سامسونگ گلکسی A12 ناچو117300164948428
سامسونگ گلکسی A02s98259131495

باتری و شارژدهی

شارژ گوشی A13 سامسونگ از طریق یک باتری بزرگ ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌شود که ترکیب آن با چیپست مدرن ۸ نانومتری اگزینوس ۸۵۰ می‌تواند عمر باتری طولانی ۲ روزه را به ارمغان بیاورد.

نقد و بررسی دوربین سامسونگ A13 از نظر باتری

این باتری همچنین از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند که به لطف آن باتری گوشی در عرض ۳۰ دقیقه ۲۷ درصد شارژ می‌شود. شارژ کامل آن هم در حدود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه انجام خواهد شد.

نقاط قوت و ضعف

نقاط قوتنقاط ضعف
نمایشگر بزرگ فول اچ‌دیدوربین فاقد قابلیت Night Mode
محافظ نمایشگر گوریلا گلس ۵عرضه بدون شارژر
عمر باتری عالیعدم پشتیبانی از فناوری 5G
عملکرد خوب دوربین در روز
سیستم عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری سبک و سریع One UI 4.1 Core
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
پشتیبانی از کارت حافظه microUSB

جمع‌بندی

اگر به دنبال خرید یک گوشی اندرویدی برای انجام امور روزمره خود، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، وب‌گردی و کمی هم بازی کردن هستید ولی بودجه زیادی ندارید، می‌توانید روی خرید گوشی A13 سامسونگ حساب کنید.

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ

این یک گوشی ارزان با چیپست ۸ نانومتری اگزینوس ۸۵۰ است که اندروید ۱۲ به صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده و با نمایشگر بزرگ و فول اچ‌دی خود، گزینه‌ای جذاب برای تماشای فیلم و سریال است. در پشت قاب این گوشی دوربین چهارگانه ۵۰ مگاپیکسلی حضور دارد، یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در زیر آن تعبیه شده و تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی با پشتیبانی از کارت حافظه microSD را ارائه می‌کند. اگر هم شارژدهی گوشی برایتان مهم است، گوشی ای ۱۳ سامسونگ با یک باتری ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی می‌تواند تا ۲ روز شارژدهی داشته باشد.

دیدگاه شما در مورد این گوشی اقتصادی از کمپانی خوشنام سامسونگ چیست؟ نقط قوت و ضعف آن را در چه می‌دانید و خریدش را به چه کسانی توصیه می‌کنید؟ دعوت می‌کنیم سوالات و نظرات خودتان را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

۶ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

گوه ترین گوشیه نخرید.حالم بهم خوردهنگ میکند.

الان درچ رنج قیمت است

پردازنده a13 دو مدل داره یک مدل پردازنده اگرینوس هست یه مدل مدیاتک که شما فقط ب اگرینوس 850 اشاره کردید.

خیلی عالیه

خیلی عالیه

گوشی روان ودرسادگی خیلی گوشی خوبی است وبرای نیاز روزمره برای گشت درشبکه های اجتماعی وبازی خیلی خوب وکامل است

فریم یکپارچه بسیار زیباست .
منتظر بررسی A33 5G هستیم پر ازش ترین گوشی جدید سامسونگ

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

نقد و بررسی گوشی آنر ۵۰ ؛ بازگشت به پلی استور بعد از استقلال از هواوی

کمپانی آنر پس از اینکه از زیر نظر شرکت هواوی خارج شد، جان دوباره‌ای گرفت و توانست بار دیگر...

معین کریمی time-alt ۴ اسفند ۱۴۰۰