نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که دوباره فعال شده و گوشی‌های هوشمند متنوعی را برای اقشار مختلف جامعه وارد بازار می‌کند. تمرکز اصلی این کمپانی روی گوشی‌های ارزان قیمت است و نوکیا G21 جدیدترین تلاش این شرکت فنلاندی برای غلبه بر گوشی‌های چینی ارزان بازار خواهد بود. در این مطلب، نقد و بررسی نوکیا G21 را از تیم سایمان دیجیتال می‌خوانید.

نوکیا جی ۲۱ یک گوشی اندرویدی ارزان ولی باکیفیت است که سازنده آن ادعا می‌کند با استفاده متوسط می‌تواند شارژدهی سه روزه داشته باشد. یک نمایشگر ۶.۵ اینچی با نرخ تازه‌سازی سریع ۹۰ هرتزی در جلوی آن قرار گرفته و در پشت قاب آن هم دوربین سه‌گانه ۵۰ مگاپیکسلی حضور دارد. احتمالا این امکانات در کنار قیمت مناسب باعث شده برای خرید گوشی نوکیا G21 اشتیاق پیدا کنید، دعوت می‌کنیم قبل از تصمیم گرفتن، این نقد و بررسی را تا انتها بخوانید.

مشاهده نقد و بررسی ویدیویی گوشی Nokia G21

ما در تیم سایمان دیجیتال، به طور تخصصی، گوشی نوکیا G21 را از از تمامی جوانب از جمله طراحی، عملکرد دوربین، سخت‌افزار، نرم‌افزار، باتری و نمایشگر زیر ذره‌بین نقد و بررسی ویدیویی برده‌ایم. شما می‌توانید این ویدیو را در بستر یوتیوب و آپارات مشاهده کنید.

مشاهده ویدیو در یوتیوب سایمان دیجیتال

مشاهده ویدیو در آپارات سایمان دیجیتال

در ادامه، با بررسی متنی این گوشی همراه خوش‌نام با ما همراه باشید.

طراحی / ساده و با اصالت

در بازاری که گوشی‌سازها تلاش می‌کنند گوشی‌های ارزان قیمت خود را از نظر ظاهری عجیب و غریب طراحی کنند تا نسبت به دیگر محصولات بازار متمایز باشد، نوکیا طراحی ساده ولی با اصالت را برای گوشی G21 در نظر گرفته است.

نقد و بررسی گوشی G21 نوکیا

این گوشی در دو رنگ آبی نفتی و سبز عرضه می‌شود. قاب پشتی گوشی نوکیا از جنس پلاستیک است. ولی خوشبختانه از پلاستیک مات روی آن استفاده شده تا علاوه بر زیباتر جلوه کردن گوشی، جلوی باقی ماندن اثر انگشت خسته کننده را هم بگیرد. این قاب، دارای الگوی راه‌راه بسیار ظریف افقی است که جلوی لیز خوردن گوشی را می‌گیرد و به کاربر اجازه می‌دهد به آسانی گوشی را در دست بگیرد.

بخشی از این قاب پشتی در گوشه بالا سمت چپ آن به ماژول دوربین اختصاص داده شده که سطح براق آن باعث متمایز شدنش با بدنه دستگاه شده است. در مرکز بدنه هم لوگو نوکیا به صورت کج نقش بسته که جنس آن هم نسبتاً براق است. فریم دور گوشی هم طراحی بسیار خوبی دارد که باعث می‌شود مشکلی بابت در دست‌گیری گوشی نداشته باشید.

کلیدهای تنظیم صدا و کلید پاور روی سمت راست فریم گوشی نقش بسته‌اند. نوکیا یک حسگر اثر انگشت خازنی را هم در داخل کلید پاور تعبیه کرده تا عملکرد دوگانه‌ای را ارائه کند.

نقد و بررسی نوکیا G21 از نظر طراحی

در سمت چپ فریم یک کلید اختصاصی برای فراخواندن سریع دستیار مجازی گوگل (Google Assistant) که یک شورتکات همیشه فعال است، حضور دارد. کمی بالاتر از آن هم دکمه‌ای برای خارج کردن اسلات سیم کارت‌ها حضور دارد که وقتی آن را بیرون بکشید دو خشاب سیم کارت نانو و یک کارت حافظه microSD در دسترس شما قرار می‌گیرد.

در زیر گوشی یک پورت USB-C به همراه میکروفون و حفره‌ اسپیکر قرار گرفته است.

نقد و بررسی نوکیا G21 از نظر اسپیکر

در بالای آن هم شاهد حضور یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در کنار میکروفون ثانویه گوشی هستیم. با وجود این جک، نوکیا موفق شده ضخامت گوشی را روی ۸.۵ میلی‌متر حفظ کند و وزن آن هم فراتر از ۱۹۰ گرم نرود.

نقد و بررسی نوکیا G21 از نظر طراحی

نمایشگر / نرخ تازه‌سازی بالا اما رزولوشن متوسط

نوکیا از یک نمایشگر با بریدگی به شکل حرف V انگلیسی در جلوی قاب گوشی نوکیا G21 به کار برده است. از آنجا که شما با یک گوشی ارزان قیمت طرف هستید، بدیهی است که حواشی اضافی دور گوشی به خصوص چانه زیری نمایشگر حجیم باشد. این نمایشگر ابعاد ۶.۵ اینچی دارد و رزولوشن ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسلی را ارائه که تعداد پیکسل‌های قابل درکی برای یک گوشی اقتصادی محسوب می‌شود. با این حال تراکم پیکسلی مناسب 270ppi را ارائه می‌کند که دلگرم کننده است.

نقد و بررسی نوکیا G21 از نظر نمایشگر

این نمایشگر از یک پنل IPS LCD استفاده می‌کند، ولی نرخ تازه‌سازی صفحه را کمی فراتر از استاندارد برده و از ۶۰ به ۹۰ هرتز رسانده است تا بازی‌ها و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی سریع‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد. اگرچه شما می‌توانید به دلخواه خود نرخ تازه‌سازی را روی ۶۰ هرتز هم تنظیم کنید تا در صورت لزوم عمر باتری گوشی نوکیا G21 افزایش پیدا کند. متوسط روشنایی این نمایشگر شاید برای استفاده زیر نور مستقیم آفتاب کافی نباشد، ولی می‌تواند با اوج روشنایی خودش بسیاری از مشکلات دید نمایشگر را بکاهد. بنابراین شما یک صفحه نمایش روشن را در اختیار خواهید داشت.

اسپیکر / تکی مونو

گوشی نوکیا G21 از یک اسپیکر تکی مونو استفاده می‌کند که حفره‌های آن در زیر قاب تعبیه شده‌اند. عملکرد این اسپیکر برای یک گوشی در این محدوده قیمت مناسب است. بلندی صدای آن خیلی زیاد نیست و اگر بخواهیم آن را توصیف کنیم باید از عبارت «متوسط» استفاده کرد. با این حال صدایی که با این اسپیکر به گوش شما می‌رسد، کیفیت مناسبی دارد.

نقد و بررسی نوکیا G21 از نظر اسپیکر

دوربین گوشی نوکیا G21 / عملکردی قابل رقابت با رقبا

سه دوربین روی قاب پشتی گوشی نوکیا G21 حضور دارد که شامل سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و دو سنسور ۲ مگاپیکسلی پایه برای عکاسی ماکرو و کمک به تشخیص عمق برای عکاسی پرتره می‌شود. شاید بهتر بود نوکیا روی این گوشی از یک دوربین اولترا واید هم استفاده می‌کرد، اما ترجیح داده بودجه بیشتری را برای قرار دادن یک دوربین باکیفیت ۵۰ مگاپیسکلی به عنوان سنسور اصلی دوربین گوشی نوکیا G21 ذخیره کند.

نقد و بررسی نوکیا G21 از نظر دوربین

سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی Samsung JN1 نام دارد که یک لنز با فاصله کانونی بین ۲۵ تا ۲۷ میلی‌متر و گشودگی دیافراگم f/1.8 روی آن نصب شده است. در جلوی گوشی هم یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم باز f/1.8 و فوکوس ثابت تعبیه شده است. عملکرد دوربین سلفی نوکیا جی ۲۱ بسیار خوب است و در محیط‌های روشن عکس‌های باکیفیتی را ثبت می‌کند.

نمونه تصاویر دوربین اصلی نوکیا G21

عکس‌هایی که دوربین اصلی این گوشی در طول روز می‌گیرد، روشن و زیبا هستند. جزئیات به لطف رزولوشن بالای ۵۰ مگاپیکسلی خیلی خوب ثبت می‌شود. فقط کمی گرمای بیش از حد در تصاویر دیده می‌شود. ناگفته نماند که این دوربین با فعال کردن حالت HDR عکس‌های باکیفیت‌تری می‌گیرد.

این دوربین در شب به لطف رزولوشن بالای خودش عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند عکس‌هایی شفاف با جزئیات غنی را ثبت کند. اگرچه باید انتظار نویز در تصاویری که از محیط‌های خیلی تاریک می‌گیرید هم داشته باشید. برای ثبت عکس‌های شاداب در شب، حالت شب را فعال کنید.

نمونه تصاویر دوربین سلفی نوکیا G21

همانطور که در بالاتر هم گفته شد، عملکرد دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی نوکیا G21 بیش از حد انتظار ما است.

نقد و بررسی Nokia G21 از نظر دوربین

این باعث شده نوکیا جی ۲۱ در بین محصولات ارزان قیمت، گزینه‌ای مناسب برای کاربرانی باشد که عادت دارند عکس‌های سلفی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند یا دائماً در حال شرکت در کنفرانس‌های ویدیویی هستند.

سخت افزار؛ زیر قاب گوشی نوکیا G21 چه خبر است؟

در قلب تپنده گوشی ارزان قیمت نوکیا، تراشه ۱۲ نانومتری Unisoc T606 با پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای (حداکثر فرکانس هسته ۱.۶ گیگاهرتزی) حضور دارد. پردازشگر گرافیکی این گوشی Mali-G57 MP1 است و در نسخه‌هایی با ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۳، ۴ یا ۶ گیگابایت رم عرضه می‌شود که اگر می‌خواهید روان‌ترین عملکرد فنی را تجربه کنید، می‌توانید نسخه حاوی رم ۶ گیگابایتی آن را تهیه کنید. اگر هم احساس می‌کنید ۱۲۸ گیگابایت فضای کافی برای ذخیره فایل‌های شخصی شما نیست، می‌توانید از اسلات کارت حافظه اختصاصی روی این گوشی نهایت بهره را ببرید.

نقد و بررسی نوکیا G21 از نظر سخت‌افزار

گوشی نوکیا از بلوتوث نسخه ۵ و وای فای ac پشتیبانی می‌کند. برخی از نسخه‌های آن هم می‌توانند اتصال NFC را ارائه دهند. پورت شارژ و انتقال فایل آن USB تایپ C است و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را هم در بالای بدنه خود ارائه می‌کند.

نتایج بنچمارک نوکیا G21 و مقایسه با گوشی‌های هم‌رده با آن

نام گوشیامتیاز Antutuامتیاز Geekbench Single Coreامتیاز Geekbench Multi Core
امتیاز 3D Mark wild Life
نوکیا G211981893051218399
سامسونگ گلکسی A13136286153588510
شیائومی ردمی نوت 102204773611599482
سامسونگ گلکسی A12109789 1691034
سامسونگ گلکسی A12 ناچو117300164948428
سامسونگ گلکسی A02s98259131495

نرم افزار / اندروید خام با پشتیبانی دو ساله

نوکیا جی ۲۱، اندروید ۱۱ گوگل و رابط کاربری Android One را اجرا می‌کند که به آن «نسخه خام» اندروید نیز گفته می‌شود. در واقع نوکیا روی این نسخه هیچ تغییراتی را ایجاد نکرده است تا کاربران بتوانند اندروید واقعی را تجربه کنند. ضمن اینکه به لطف اندروید وان، بروزرسانی‌های سیستم عامل اندروید نیز خیلی سریع برای این گوشی منتشر می‌شود. نوکیا وعده می‌دهد کاربران این گوشی می‌توانند تا ۲ سال بروزرسانی‌های بزرگ اندروید را دریافت کنند. این یعنی آپدیت اندروید ۱۳ نیز برای گوشی نوکیا G21 ارسال می‌شود.

نقد و بررسی Nokia G21 از نظر نرم‌افزار

همه چیز در این رابط کاربری خوب است. نوکیا یک دکمه اختصاصی برای فراخواندن سریع دستیار مجازی گوگل را روی سمت چپ فریم گوشی خودش جای داده است. حسگر اثر انگشت نیز در زیر کلید پاور سمت راست گوشی تعبیه شده که سرعت خوبی در باز کردن قفل دارد. علاوه بر این می‌توانید از دوربین سلفی گوشی خود برای باز کردن قفل صفحه با تشخیص چهره نیز استفاده کنید.

از آنجا که نوکیا جی ۲۱ از اندروید خام استفاده می‌کند، اپلیکیشن دوربین آن گزینه‌های شخصی‌سازی زیادی برای ارائه ندارد. شاید مهم‌ترین قابلیتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد امکان جابجایی بین زوم ۱ برابری و ۲ برابری دیجیتال است. در اینجا گزینه‌های دیگری مثل شورتکات اپلیکیشن گوگل لنز، گزینه فعال‌سازی تصاویر Motion، تایمر خودکار، انتخاب نسبت ابعاد تصویر و فعال کردن فلاش نیز وجود دارد؛ اما خبری از حالت Pro نیست. اگرچه شما می‌توانید با نصب یک اپلیکیشن دوربین دیگر، امکانات بیشتری را در اختیار داشته باشید.

باتری و شارژدهی / در حد عالی

نوکیا وعده می‌دهد شارژدهی باتری گوشی نوکیا G21 با احتساب ۵ ساعت استفاده در روز (شامل بازی کردن، ویدیو دیدن، مکالمه، ارسال پیام، وب‌گردی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مسیریابی) سه روزه است. نمایشگر  HD، تراشه کم مصرف و ظرفیت باتری ۵۰۵۰ میلی‌آمپر ساعتی زیر قاب این گوشی باعث شده چنین نتیجه‌ای به دست بیاید. البته اگر هم کاربر پر مصرف‌تری باشید این گوشی به راحتی می‌تواند از پس ۲ روز شارژدهی برآید و شما باید آن را برای استفاده در روزهای بعدی دوباره شارژ کنید.

نقد و بررسی Nokia G21 از نظر باتری

در داخل جعبه این گوشی یک آداپتور شارژ ۱۰ وات قرار گرفته است؛ اگرچه نوکیا G21 خودش از شارژ سریع ۱۸ وات بر بستر فناوری فست شارژ  Power Delivery پشتیبانی می‌کند. با استفاده از یک آداپتور شارژ پرسرعت، این گوشی می‌تواند در کمتر از ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه از شارژ ۰ به ۱۰۰ درصد برسد.

نقاط قوت و ضعف

نقاط قوتنقاط ضعف
طراحی زیبا به عنوان یک گوشی ارزان قیمتجزیره دوربین پشتی خش‌پذیر
عمر باتری بسیار طولانی ۳ روزهفاقد دوربین اولترا واید
نسخه خام و بدون تغییرات اندروید به نام Android Oneعدم پشتیبانی از فناوری 5G
دوربین سلفی بسیار خوب
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
اسلات مستقل کارت حافظه microSD

جمع‌بندی

گوشی نوکیا G21 برای رقابت با چینی‌های ارزان قیمت بازار آمده است. این گوشی سیستم عامل خام و بدون تغییرات Android One را اجرا می‌کند که رابط کاربری زیبایی را ارائه می‌کند و سریع‌تر از هر گوشی دیگری می‌تواند بروزرسانی‌های اندروید را دریافت کند. نقاط قوت زیادی دیگری مثل یک دوربین سلفی بسیار عالی و شارژدهی طولانی ۳ روزه نیز دارد.

نقد و بررسی نوکیا جی 21

ولی در آن سمت باید بدانید که خبری از دوربین اولترا واید روی آن نیست و عملکرد دوربین اصلی آن هم خیلی درخشان نخواهد بود. عملکرد تراشه آن هم نمی‌تواند خیلی پاسخگوی گیمینگ باشد. بنابراین اگر قصد خرید نوکیا G21 را دارید، این را باید بدانید با یک گوشی اقتصادی طرف هستید که بیشتر از هر چیزی مناسب انجام امور روزمره شما مثل وب‌گردی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.

دیدگاه شما چیست؟ نوکیا G21 را برای چه گروهی از افراد یک گوشی ایده‌آل می‌دانید؟ مزایا و معایب این گوشی را در چه می‌بینید؟ دعوت می‌کنیم نظرات و پرسش‌های خودتان را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اصلا به روز نمیشه باتری تند تند خالی می‌کنه گوشی خود به خود خاموش میکنه

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰

نقد و بررسی گوشی آنر ۵۰ ؛ بازگشت به پلی استور بعد از استقلال از هواوی

کمپانی آنر پس از اینکه از زیر نظر شرکت هواوی خارج شد، جان دوباره‌ای گرفت و توانست بار دیگر...

معین کریمی time-alt ۴ اسفند ۱۴۰۰