مقایسه هدفون های پرچمدار اپل، سامسونگ و هواوی

بازار هدفون های کاملاً بی‌سیم پرچمدار از زمان معرفی و عرضه AirPods اپل شاهد رقابت‌های جدی و محصولات حرفه‌ای زیادی بوده است. از AirPods پرو که در چندین نسل خود را ثابت کرده است، رقیب دیرین اپل در تمام عرصه‌ها یعنی سامسونگ گرفته تا اژدهای چینی که چند سال خطر جدی‌ای برای کوپرتینویی‌ها و کره‌ای‌ها ایجاد کرده بود یعنی هواوی، انتخاب هدفون بی‌سیم حرفه‌ای و پرچمدار کار سختی‌ست.

در هر چند راهی که قرار بگیریم، داشتن اطلاعات بیشتر می‌تواند در انتخاب کمک بزرگی باشد. به همین خاطر ابتدا هر یک از هدفون های پرچمدار اپل ایرپادز پرو، سامسونگ گلکسی بادز پرو و هواوی فری‌بادز پرو را معرفی خواهیم کرد. سپس هر کدام را با دو رقیب دیگر مقایسه می‌کنیم. در نهایت مروری روی ویژگی‌های هر سه خواهیم داشت. یک، دو، سه؛ آغاز نبرد!

مقایسه هدفون های پرچمدار

نگاهی به پرچمدار سامسونگ، هدفون Galaxy Buds Pro

بادز پرو همزمان با خانواده Galaxy S21 در سال جاری معرفی و عرضه شد. از همان تیزر معرفی مشخص بود که سامسونگ با هدفون حرفه‌ای خود از گلکسی بادز لایو بسیار فراتر رفته و بالاخره می‌تواند رقیب جدی‌تری برای AirPods اپل باشد. سامسونگ با این هدفون نشان داد که برای اکوسیستم خود نیز ارزش زیادی قائل است و می‌خواهد این موضوع را به رقبا و طرفداران نیز نشان دهد.

از رنگ‌بندی بادز پرو که شامل سه رنگ Phantom Black, Silver و Violet که یادآور و ست با رنگ‌های گلکسی S21 هستند گرفته تا ویژگی‌های انحصاری این هدفون برای گلکسی‌ها همگی نشانه‌های خوبی برای طرفداران سامسونگ بودند.

هدفون پرچمدار سامسونگ

بادز پرو قطعا دی‌ان‌ای بادز های کهکشانی‌ها را در طراحی خود حفظ کرده است ولی هویت پرچمدار خود را هم چاشنی کار کرده است. این هدفون کاملاً داخل گوش می‌نشیند و خبری از stem نیست. تصمیمی که جا را کمی برای سامسونگ تنگ می‌کند و از ابعاد بادز پرو این موضوع را می‌توان به خوبی دریافت. با طول 20.8 میلی‌متر، با هدفون بلندی روبه‌رو هستیم که البته در گوش بیرون‌زدگی قابل توجهی ایجاد می‌کند که می‌تواند تجربه ناخوشایندی خصوصاً زمان دراز کشیدن ایجاد کند.

جدا از پسوند پرو، موارد بسیاری بادز پرو را از بادز لایو متمایز می‌کند و آن را هدفون پرچمدار و حرفه‌ای سامسونگ می‌سازد. با اولین نگاه به بادز پرو متوجه تعداد بسیار سنسورها و میکروفون‌های قرار گرفته روی بدنه آن خواهید شد.

همه آن‌ها هدفی را محقق می‌کنند. از جمله آن‌ها باید به Noise Cancellation اشاره کرد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که یک هدفون خوب و حرفه‌ای باید داشته باشد و اگر بخواهیم کاملا صادق باشیم، سامسونگ پیش از بادز پرو در این زمینه چندان قوی عمل نکرده بود. سه میکروفونی که روی بدنه می‌بینید وظیفه حذف کردن صدای محیط را هم برعهده دارند. بدون شک Noise Cancellation سامسونگ در این نسل بهبود یافته است.

Active Noise Cancellation یا ANC به حذف صداهای ناخواسته محیط اشاره دارد که برای لذت بردن از موسیقی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک هدفون بالارده باید ارائه کند.

در حال حاضر ویژگی عکس حذف نویز نیز به همان اندازه اهمیت دارد. هدفون پرچمدار کهکشانی‌ها می‌تواند از میکروفون‌های خود برای تشخیص صدای مکالمه استفاده کند و صدا را بر همان اساس تنظیم کند. علاوه بر تنظیم صدا برای شنیدن صدای مخاطب، ویژگی Audio Amplification تا 20 دسی بل صدای محیط را افزایش می‌دهد.

این ویژگی برای افراد کم‌شنوا بسیار خوب است و قطعاً استفاده‌های دیگری نیز می‌توان برای آن پیدا کرد (شنیدن اعلامات در فرودگاه یا ایستگاه قطار و غیره).

پشتیبانی از گواهی IPX7 در مطلب بررسی گلکسی بادز پرو سامسونگ
پشتیبانی از گواهی IPX7 در مطلب بررسی گلکسی بادز پرو سامسونگ

گواهی مقاومت در برابر آب در این هدفون نیز بهبود قابل توجهی یافته است. بادز پرو اولین نمونه کهکشانی‌ها است که گواهی استاندارد IPX7 را بدست می‌آورد. خب، هدفون‌های نسل‌های پیش نیز در برابر کمی عرق و یا قطرات باران مقاوم بودند اما اکنون به کل شاهد چیز دیگری هستیم. در سنگین‌ترین ورزش‌های خود نیز می‌توانید روی همراهی گلکسی بادز پرو حساب کنید. این هدفون می‌تواند به مدت سی دقیقه در آب (یک متر عمق) قرار بگیرد و مشکلی برایش پیش نیاید.

کیفیت صدا چطور؟ سامسونگ کار تنظیم صدای هدفون پرچمدار خود را به خانواده سپرده است. برند شناخته شده AKG، از زیرمجموعه‌های Harman Kardon که خود از زیرمجموعه‌های سامسونگ است تنظیم صدای بادز پرو را بر عهده داشته است. نتیجه این همکاری را می‌توان در صدایی به مراتب بهتر از نسل‌های پیشین گلکسی بادز خلاصه کرد. گوش کردن به موسیقی با این هدفون خوشایند است و از آن لذت خواهید برد. نکته‌ای که باید در اینجا ذکر کرد این است که بهترین خروجی صدا را با گوشی‌های کهکشانی‌ها خواهید گرفت. علت این موضوع به کدک Samsung Scalable Audio باز میگردد که از استریم UHQ صدا از طریق کانال بلوتوث پشتیبانی می‌کند.

دلایل دیگری می‌توان آورد که چرا بادز پرو بهترین عملکرد را در اکوسیستم سامسونگ خواهد داشت. برای مثال، سوییچ خودکار اتصال هدفون به دستگاهی که می‌خواهید. برای مثال تصور کنید در حال گوش کردن به موسیقی روی تبلت Tab S7 Plus خود هستید و گلکسی S21تان زنگ می‌خورد. بدون نیاز به هیچ تکان خوردنی هدفون به گوشی سوییچ خواهد کرد و می‌توانید تماستان را پاسخ داده و از میکروفون بادز پرو استفاده کنید. اما این ویژگی‌های انحصاری چه تاثیری روی رقابت این هدفون با دو پرچمدار دیگر خواهند داشت؟ بیش از این موضوع را اسپویل نخواهیم کرد.

پشتیبانی از شارژ بی‌سیم در مطلب بررسی گلکسی بادز پرو سامسونگ
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم

باتری بادز پرو نیز عملکرد رضایت بخشی از خود به نمایش می‌گذارد.

  • Noise Cancellation روشن: 5 ساعت در هر شارژ کامل + 13 ساعت شارژ در باتری کیس.
  • Noise Cancellation خاموش: 7 ساعت در هر مرتبه شارژ کامل + 20 ساعت شارژ در باتری کیس.

شارژ کردن کیس هدفون‌ها از صفر تا صد درصد تقریباً یک ساعت زمان می‌برد که مناسب است.

در این مطلب تنها خوشایند بودن صدا یا زیبایی و باتری یا هرچیز دیگر به صورت انفرادی برایمان کافی نیست. اینجا رقابت تا سر مرگ است و تنها بهترین میان بهترین‌ها می‌تواند سربلند بیرون بیاید! اما پیش از اینکه بادز پرو را در مقابل ایرپاد پرو یا فری‌بادز پرو قرار دهیم، کمی هم با آن‌ها آشنا شویم.

بررسی کامل گلکسی بادز پرو را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

پرچمدار اپل، هدفون AirPods Pro

اپل با ایرپاد نشان داد که هدفون‌های کاملاً بی‌سیم تو-گوشی می‌توانند جای هدفون‌های سیمی را بگیرند. از زمان معرفی اولین ایرپاد در سال 2016 تا اکنون تنها سه مدل از این برند عرضه شده است که نشان‌دهنده کیفیت و ماندگاری هر نسل از آن‌ها دارد: ایرپادها در سال 2017 حدود 15 میلیون نسخه و در سال 2020 حدودا 114 میلیون نسخه فروش رفته‌اند! حال می‌خواهیم نگاهی به هدفون پرچمدار اپل یعنی نسخه حرفه‌ای ایرپادها داشته باشیم.

از نظر طراحی، تغییرات زیادی را در این نسخه شاهد بودیم. اگر تنها به ظاهر ایرپاد پرو نگاه کنیم، این هدفون کوچک‌تر شده و قسمت انتهایی آن نیز کوتاه‌تر است. اما بخش گوشی آن هم اکنون راحت‌تر و بهتر داخل گوش می‌نشیند. جدا از آن اولین چیزی که هنگام استفاده از این هدفون متوجه خواهید شد سبک بودن آن است. ایرپاد پرو به حدی سبک است که اگر موسیقی را از معادله حذف کنیم، تقریباً هرگز متوجه حضور آن در گوشتان نخواهید شد. تا زمانی که هدفون از گوشتان بیفتد و متوجه آن نشوید می‌توان این موضوع را مثبت تلقی کرد.

هدفون پرچمدار
طراحی کوچک محفظه نگهدارنده ایرپاد پرو آن را بیش از پیش جذاب می‌کند

کوتاه تر شدن امتداد ایرپاد پرو که Stem آن می‌نامیم، کنترل آن را کمی دشوارتر کرده است. داشتن فضای کمتر برای قرار دادن حسگرها تفاوت قابل توجه میان آسانی کنترل ایرپاد و ایرپاد پرو ایجاد کرده است. در واقع کار کردن با بخش لمسی آن کمی قلق دارد. خوشبختانه زمانی که قلق آن دستتان بیاید، استفاده از آن بسیار راحت خواهد شد. با این حال یکی از کنترل‌هایی که دوست داریم روی هر هدفونی ببینیم یعنی امکان تنظیم صدا اینجا غایب است.

اپل در این زمینه محکم کاری های زیادی انجام داده است و حتی هنگام راه اندازی این هدفون، چراغ سبزِ درست جا افتادن (یا قرمز) آن را خواهید گرفت. این الگوریتم در تمام طول استفاده از ایرپاد پرو فعال خواهد بود و هدفون از طریق میکروفون داخلی آن می‌تواند بررسی کند که آیا موسیقی آن طور که باید پخش می‌شود یا نه. علاوه بر میکروفون داخلی، یک میکروفون خارجی دیگر نیز برای این هدفون پرچمدار درنظر گرفته شده که وظیفه حذف نویز و مکالمه را برعهده دارد.

حذف نویز هدفون‌های اپل چه سیمی و چه بی‌سیم همواره از بهترین‌های بازار بوده است و در این نسل شاهد عملکرد حتی بهتر این ویژگی هستیم. زمانی که ایرپاد پرو در گوشتان است گویا در دنیای دیگری به سر می‌برید و این تجربه جادویی گوش کردن به موسیقی از مهم‌ترین چیزهایی است که ایرپاد پرو برای ارائه دارد. اپل ویژگی عکس آن را شفافیت یا Transparency نامیده و طرز کار آن به این صورت است که زمانی که مشغول صحبت با کسی هستید، صدای مخاطب را بهتر به گوشتان می‌رساند. این ویژگی به اندازه Noise Cancellation ایرپاد پرو قدرتمند نیست و اگر صدا بالاتر از 50 درصد باشد، ممکن است صدا مخاطب را به خوبی لازم دریافت نکنید.

یک چیز مهم دیگر نیز از طراحی هدفون‌های بی‌سیم و تو-گوشی انتظار داریم و آن هم قفل شدن در داخل گوش است. در این زمینه، ایرپاد پرو نسبت به ایرپاد و ایرپاد 2 بهبود یافته و پوشش سیلیکونی آن از محکم شدن هدفون در گوش اطمینان حاصل می‌کند. زمانی که هدفون خشک است، حتی با تکان دادن سر در حد سرگیجه و حالت تهوع و حتی مرگ هم نمی‌توانید آن را بیرون بیاندازید. اما زمانی که پوشش سیلیکونی مرطوب یا خیس می‌شود (برای مثال هنگام ورزش) از محکم بودن آن کاسته می‌شود که از ضعف‌های ایرپاد پرو است. جدا از آزاد شدن هدفون در گوش، نگرانی کمی نسبت به آب خواهید داشت. گواهی IPX4 نشان دهنده دهنده مقاومت این هدفون در برابر آب است.

اگر از ایرپاد استفاده کرده باشید، می‌دانید چه انتظاری از کیفیت صدای ایرپاد حرفه‌ای باید داشته باشید. برگ برنده این هدفون کیفیت، عمق و غنی بودن صداهای وکال و باس آن است. در سبک‌های آکوستیک، ایندی راک، پانک، التکرو، پاپ و هیپ‌هاپ که تمرکز بالایی روی صدای باس و وکال دارند به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد. موضوعی که کمی تعجب آور است چرا که به نظر می‌رسد اپل ایرپاد پرو را به هدف ارائه بهترین صدا در سبک‌های پاپ طراحی کرده و سبک‌های کلاسیک را به کل در نظر نگرفته است. هدفون پرچمدار کوپرتینویی‌ها در تمایز میان تن‌های بالا، مید و پایین صرفاً برچسب قابل قبول را می‌گیرد.

کیس ایرپادز پرو با هر مرتبه شارژ کامل تا 24 ساعت گوش کردن به موسیقی را ساپورت می‌کند. هدفون‌ها با هر بار شارژ کامل با noise cancellation و شفافیت خاموش می‌توانند 5 ساعت جوابگوی کاربر باشند. جالب اینکه ویژگی حذف نویز ایرپاد پرو چندان تشنه انرژی نیست و با روشن بودن آن فقط 30 دقیقه شارژدهی کمتری خواهید داشت. از ایرپاد پرو می‌توانید برای 3.5 ساعت به عنوان میکروفون برای برقراری تماس استفاده کنید.

متاسفانه کیس ایرپاد پرو شارژ باقی‌ مانده را چندان دقیق اعلام نمی‌کند و شارژ هدفون را هم باید با ویجت آیفون بررسی کنید. برای شارژ کردن کیس نیز دو روش بی‌سیم و درگاه لایتنینگ وجود دارد. اپل یک کابل USB-C به لایتنینگ داخل جعبه قرار داده است که چندان رضایت بخش اکثر طرفداران شرکت اپل نبود. اگر آداپتور شارژ USB C ندارید، مانند آیفون ۱۲ باید آن را جدا تهیه کنید. سرعت شارژ شدن کیس نسبتاً سریع است و صفر تا صد آن نزدیک یک‌ساعت زمان می‌برد.

پرچمدار هواوی، فری‌بادز پرو

هواوی تجربه اپل را ندارد اما به مدت یکسال بیشتر از سامسونگ (اگر سری بادز را به عنوان اولین هدفون کاملاً بی‌سیم کره‌ای ها در نظر بگیریم) در این بازار حضور داشته است. با این وجود مسیر برای هواوی به همواری دو رقیب دیگر نبوده است و این شرکت چینی پیش از فری‌بادز پرو، سه مدل دیگر را طوری به بازار عرضه کرده بود که هر یک جهش بزرگی نسبت به نسل پیش داشتند.

اولین هدفون تمام بی‌سیم پرچمدار و بالارده هواوی شباهت ظاهری زیادی به ایرپاد پرو اپل دارد. این ادعا شاید ظلم در حق طراحان این شرکت باشد اما دور از واقعیت هم نیست. stem این هدفون کوتاه است اما مهندسان چینی موفق شده‌اند تعداد زیادی حسگر را در آن جای دهند. این موضوع باعث شده یکی از بهترین تجربه‌های استفاده از کنترل‌های روی هدفون را داشته باشیم. فشردن طولانی stem ویژگی noise cancellation را فعال می‌کند و فشردن کوتاه عمل پخش/توقف را انجام می‌دهد. با دو بار فشردن آن به آهنگ بعدی و سه بار فشردن به آهنگ قبلی خواهید رفت. تا اینجا همه چیز عالی‌ست اما جایی که هدفون‌های دیگر کم می‌آورند، هواوی می‌درخشد. با پایین یا بالا کشیدن بخش بالایی stem فری‌بادز پرو می‌توانید صدا را کم و زیاد کنید.

هواوی هدفون پرچمدار خود را در سه رنگ مشکی و سفید سرامیکی و یخِ نقره‌ای عرضه می‌کند. کیس نگهدارنده هدفون شکل هندسی یک مکعب را دارد که از هر طرف کش آمده و انحنا پیدا کرده است. این محفظه هدفون‌ها را با آهن‌ربا جذب می‌کند. نکته‌ای باید ذکر کنیم نیروی مغناطیسی زیاد این آهن ربا است به طوری که برای هر بار خارج کردن هدفون‌ها باید با آن کلنجار بروید که برای خود دردسر ناخواسته‌ای است.

فری‌بادز 3 حد اعلی‌ای از قفل شدن در گوش را نشان داد. به طوری که با سنگین‌ترین فعالیت‌های ورزشی هم نمی‌شد آن را تکان داد. فری‌بادز پرو در آن حد در گوش قفل نمی‌شود اما کاور سیلیکونی هدفون کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. انحنای هدفون مناسب است به طوری که با چند ساعت استفاده، احساس خستگی نمی‌کنید. تنها نکته نگران کننده نبود گواهی IPX برای مقاومت دربرابر آب است. به نظر می‌رسد فری‌بادز پرو بتوانید مقداری باران و یا عرق را تحمل کند اما کرانی برای آن در دست نداریم.

لغو نویز در هر نسل از هدفون‌های هواوی پیشرفته کرده و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که درخور یک هدفون پرچمدار باشد. ANC این مدل را می‌توان عالی و یکی از بهترین‌ها در کلاس خود دانست. هواوی امکان شخصی‌سازی مقدار نویز حذف شده را در سه مرحله فراهم کرده که باید از طریق اپلیکیشن، آن را تنظیم کنید. البته فری‌بادز پرو این کار را تنها به مخاطب واگذار نمی‌کند و با الگوریتم، خود به تشخیص سطح ANC مناسب می‌پردازد. متأسفانه اپلیکیشن مربوطه یعنی AI Life برای iOS عرضه نشده است. این یعنی آیفون‌ها بخشی از (و نه همه) تجربه استفاده از هدفون فری‌بادز پرو و البته آپدیت‌های نرم افزاری را از دست می‌دهند

فری بادز پرو
فری بادز پرو

جالب است بدانید عملکرد صوتی فری‌بادز پرو نیز تا حد زیادی به ANC بستگی دارد. منظور از این سخن این است که با روشن یا خاموش بودن آن و البته سطح‌های مختلف لغو نویز، صدای متفاوتی دریافت خواهید کرد. بدون لغو نویز صدا طبیعی‌ست اما بعد از آن با هر سطح به سمت سنگین شدن با باس پیش می‌رود. کیفیت صدا قابل قبول است اما چیزی نیست که بتوان برگ برنده هواوی دانست. برعکس، اگر تنها کیفیت صدا معیار باشد، فری‌بادز پرو انتخاب ممکن نیست. جایی که این هدفون می‌درخشد، کیفیت مکالمه است. چه داخل خانه نشسته باشید و چه در خیابان شلوغ و در معرض وزش باد، مخاطب صدای شما را شفاف و واضح خواهد شنید.

حالت عکس ANC یعنی transparency/شفافیت فری‌بادز پرو به خوبی امکان شنیدن صدای محیط را فراهم می‌کند اما نویز اطراف را هم تشدید می‌کند که برای قدم زدن در شهر‌های شلوغ چندان جالب نیست.

شارژ سریع فری‌بادز پرو یکی از بهترین نمونه‌هایی است که در میان هدفون‌های کاملاً بی‌سیم بازار دیده‌ایم. کیس نگهدارنده در 23 دقیقه صفر تا صد را طی می‌کند که فوق العاده‌ است. هر مرتبه شارژ کامل محفظه تا 30 ساعت کاربر را تأمین می‌کند در حالی که هر بار شارژ هدفون‌ها 6-7 ساعت موسیقی بدون وقفه با ANC حداکثر را به همراه دارد. برای شارژ کردن این هدفون دو روش بی‌سیم و پورت USB C وجود دارد.

بررسی کامل فری‌بادز پرو را از اینجا مطالعه کنید.

مقایسه گلکسی بادز پرو و ایرپاد پرو

AirPods ProGalaxy Buds Pro
مناسب برای iOS
مناسب برای اندروید
بهترین عملکرد برای گوشی‌های سامسونگ
طراحی
کیفیت صدا
تأخیر
تأخیر در گیمینگ
(حالت بازی گوشی های گلکسی)
کیفیت مکالمه
دستیار صوتی
فقط سیری

فقط بیکسبی
ANC
Transparency
قابلیت تشخیص صدا
با صحبت کردن صدای موسیقی کم می‌شود
کنترل‌ها
باتری
مقاومت در برابر آب
جدول مقایسه ویژگی‌های بادز پرو و فری‌بادز پرو

هر دو هدفون به نوعی برای اکوسیستم خود طراحی شده‌اند و بهترین عملکرد خود را هم در همان جا به نمایش می‌گذارند. ایرپاد پرو بدون مشکل به گوشی‌های اندرویدی متصل می‌شود اما برخی ویژگی های بالارده که دارید برای آن‌ها پول بیشتری پرداخت می‌کنید را از دست خواهید داد. برای بادز پرو هم داستان مشابه است. اپلیکیشن گلکسی بادز روی iOS (در حال حاضر) از بادز پرو پشتیبانی نمی‌کند.

مقایسه طراحی این دو هدفون کمی دشوار است. از زمان معرفی اولین ایرپاد، تقریبا همه هدفون‌های تمام بی‌سیم از طراحی آن الگوبرداری کرده‌اند و به همین خاطر سامسونگ را برای استفاده از زبان طراحی خود تحسین می‌کنیم. پسندیدن یا نپسندیدن امتداد ایرپاد پرو سلیقه‌ای است اما بدون شک باعث می‌شود فضای بیشتری برای قرار دادن حسگرها وجود داشته باشد. امتیاز مثبتی که در طراحی سامسونگ دیده نمی‌شود و در نتیجه با هدفون‌های نسبتاً درازی مواجه هستیم و می‌توانند بیرون زدگی ایجاد کنند. با همه این اوصاف نمی‌توان هدفون پرچمدار سامسونگ را نارضایت‌بخش دانست.

از نظر کیفیت صدا، سامسونگ مسیر درازی را طی کرده است و بدون شک با صدای 360 درجه، تجربه موسیقی و تماشای فیلم خوبی را رقم می‌زند. بادز پرو بی‌نقص نیست و همچنان جای پیشرفت دارد. انتخاب برنده میان این دو در این بحث کار دشواری است و تا حد زیادی به کاربر باز می‌گردد. ممکن است ANC برتر ایرپاد پرو برای برخی باعث شود کیفیت صدای آن را بهتر بدانند. صدا گلکسی بادز پرو هم گرمای خاصی دارد که درخور یک هدفون پرچمدار است و باید به آن اشاره کنیم.

ترکیب ایرپاد پرو و آیفون جایی برای تأخیر باقی نمی‌گذارد. بادز پرو و گوشی‌های گلکسی هم همینطور. به همین خاطر خصوصاً اگر گیمر جدی هستید، این نکته را در نظر داشته باشید.

کیفیت مکالمه گلکسی بادز پرو به هیچ عنوان بد نیست. با این حال مخاطب گاهی به شنیدن صدای نویز محیط اشاره می‌کند. هر دو میکروفون‌های بسیار خوبی دارند، و ایرپاد پرو با اختلاف کمی جلوتر است.

یک ویژگی جذاب گلکسی بادز پرو تشخیص مکالمه است. هنگامی که صحبت می‌کنید صدای موسیقی کم شده و ویژگی شفافیت فعال می‌شود تا صدای مخاطب را بهتر بشنوید. این حالت حدود ده ثانیه پس از صحبت کردن فعال می‌ماند.

کیس نگهدارنده هر دو هدفون پرچمدار در یک ساعت کامل شارژ می‌شود. همچنین هر دو شارژدهی مشابهی دارند. اینجا برتری با ایرپاد پرو است چرا که کیس آن شارژ بیشتری نگه می‌دارد و تعداد دفعات بیشتری می‌تواند هدفون را شارژ کند.

در آخر مقایسه ایرپاد پرو و گلکسی بادز پرو را اینگونه جمع بندی می‌کنیم: اگر اندرویدی هستید بادز پرو و اگر از محصولات اپل استفاده می‌کنید ایرپاد پرو را انتخاب کنید. خرید ایرپاد پرو برای گوشی اندرویدی یعنی پرداخت هزینه بیشتر برای هیچ. اگر سامسونگی هستید که دیگر جای زیادی برای تردید نباید باقی بماند.

بادز پرو را انتخاب کنید اگر:

  • اندرویدی هستید، خصوصاً گوشی‌های سامسونگ.
  • طراحی منحصر به فرد آن را می‌پسندید.
  • ورزش سنگین و جدی می‌کنید. (به دلیل مقاومت بهتر در برابر آب)

ایرپاد پرو را انتخاب کنید اگر:

  • از آیفون، آیپد یا مک‌بوک استفاده می‌کنید.
  • حذف نویز و کیفیت مکالمه بهتر ایرپاد پرو جذبتان می‌کند.

مقایسه فری‌بادز پرو و گلکسی بادز پرو

Freebuds ProGalaxy Buds Pro
مناسب برای iOS
مناسب برای اندروید
بهترین عملکرد برای گوشی‌های سامسونگ
طراحی
کیفیت صدا
تأخیر
تأخیر در گیمینگ
کیفیت مکالمه
دستیار صوتی
دستیار صوتی گوگل


بیکسبی
ANC
Transparency
کنترل‌ها
باتری
مقاومت در برابر آب
جدول مقایسه ویژگی‌های بادز پرو و بادز پرو

اگر iOSیی هستید و به هر دلیل ایرپاد پرو از معادله خارج است، گلکسی بادز پرو انتخاب معقول‌تری‌ست چرا که حداقل در آینده ممکن است از آن پشتیبانی شود. اندرویدی‌ها اما آزاد هستند که ویژگی‌های دیگر فری‌بادز پرو و بادز پرو را مقایسه کنند.

در مقایسه طراحی دقیقا بحث پیش مطرح می‌شود چرا که همانطور که در معرفی فری‌بادز پرو گفتیم، این هدفون شباهت بسیاری به پرچمدار اپل دارد.

فری‌بادز پرو کیفیت صدای خوبی دارد اما بهترین در رده قیمتی خود نیست. این موضوع زمانی که آن را با هدفون بالارده‌ای مانند پرچمدار کره‌ای ها مقایسه می‌کنیم مشخص می‌شود. کیفیت مکالمه و ANC همچنان برگ برنده‌های فری‌بادز پرو هستند و خصوصاً در مقایسه با بادز پرو، از برتری واضحی برخوردار است.

جدا از بحث باتری که شارژ فوق سریع و البته شارژدهی بسیار خوب فری‌بادز پرو آن را از اکثر رقبا متمایز می‌کند، رقابت پرچمداران هواوی و سامسونگ تنگاتنگ است. هر کدام در ریز جزئیاتی بر یکدیگر برتری پیدا می‌کنند که شاید چندان تأثیر گذار در انتخاب یکی یا دیگری نباشد. برای مثال، فری‌بادز پرو به دلیل امتدادی که دارد استفاده از کنترل‌های آن کمی آسان‌تر است؛ که البته همین هم سلیقه‌ای‌ست و نمیتوان با قطعیت راجع به آن سخن گفت.

تا زمانی که اندرویدی هستید، انتخاب هر دو صحیح است. با گزینه‌ای پیش بروید که بیشتر با شما صحبت می‌کند.

فری بادز پرو را انتخاب کنید اگر:

  • طرفدار هواوی هستید.
  • مکالمه برایتان اهمیت دارد.
  • ANC برایتان از کیفیت صدا اهمیت بیشتری دارد.
  • شارژ سریع معیار مهمی است.

بادز پرو را انتخاب کنید اگر:

  • عضوی از خانواده کهکشانی‌ها هستید.
  • کیفیت صدا از مکالمه و ANC اهمیت بیشتری دارد.
  • هنگام ورزش جدی به موسیقی گوش می‌کنید. (به دلیل گواهی مقاومت در برابر آب)

مقایسه ایرپاد پرو و فری‌بادز پرو

Freebuds ProAirPods Pro
مناسب برای iOS
مناسب برای اندروید
طراحی
کیفیت صدا
تأخیر
تأخیر در گیمینگ
کیفیت مکالمه
دستیار صوتی
ANC
Transparency
کنترل‌ها
باتری
مقاومت در برابر آب
جدول مقایسه ویژگی‌های ایرپاد پرو و فری‌بادز پرو

در این مقایسه پلتفرم قدرت زیادی دارد. اگر iOSیی هستید که واضح است ایرپاد پرو مزیت‌های بیشتری برای طرفداران اپل دارد. اگر از پلتفرم اندروید استفاده می‌کنید و پشتیبانی از دستیار صوتی معیار تعیین کننده نیست،‌ جای بحث وجود دارد.

از یک طرف هدفون فری‌بادز پرو آنچنان نسبت به اولین هدفون تمام بی‌سیم هواوی پیشرفت کرده است که می‌توانیم لغو نویز آن را با مدل حرفه‌ای ایرپاد اپل مقایسه کنیم و با اختلاف بسیار کمی برتری را به اپل بدهیم. کیفیت صدا یکی از جاهایی است که هدفون پرچمدار هواوی در آن کم می‌آورد و واضح است که جلوی رقیب آمریکایی که به کیفیت بالای هدفون هایش مشهور است بازنده خواهد بود.

قابلیت تنظیم صدا یکی از ویژگی‌هایی‌ست که متأسفانه ایرپاد پرو از آن برخوردار نیست و روی فری‌بادز پرو شاهد حضور آن هستیم. امتداد یا stem ایرپاد پرو باریک‌تر است که باعث می‌شود استفاده از کنترل‌های فری‌بادز پرو کمی آسان‌تر باشد. با این حال نداشتن گواهی مقاومت در برابر آب یک ضعف بزرگ در طراحی فری بادز پرو است.

در بحث باتری هر دو هدفون‌ها شارژدهی خوبی دارند اما در نهایت با دو ساعت شارژدهی بیشتر در هر بار شارژ کامل هدفون‌ها و شارژ سریع محفظه فری بادز پرو باید برتری را به هواوی بدهیم.

ایرپاد پرو را انتخاب کنید اگر:

  • از آیفون، آیپد یا مک‌بوک استفاده می‌کنید.
  • کیفیت صدا برایتان معیار است.
  • هدفونی با کیفیت صدا و مکالمه پرچمدار و بالارده می‌خواهید و هزینه برایتان اهمیتی ندارد.

فری بادز پرو را انتخاب کنید اگر:

  • کیفیت صدا اولویت نیست.
  • بیشتر از گوش کردن به موسیقی برای مکالمه از هدفون استفاده می‌کنید.
  • شارژ سریع برایتان اهمیت دارد.

طراحی

هدفون های پرچمدار برتر بازار
طراحی ایرفون‌ها

ظاهر فری بادز پرو و ایرپاد پرو شباهت غیر قابل انکاری بهم دارند. با این حال امتداد فری بادز پرو که واسطه اعمال فرمان‌های آن است کمی پهن‌تر است که کار با آن را راحت تر می‌کند. امتداد ایرپاد پرو نسبت به نسل اول بسیار کوتاه تر شده که به جذابیت آن می‌افزاید. در این حال سامسونگ زبان طراحی خود را دنبال می‌کند که از مسیر هر-چه-اپل-انجام-داد بقیه شرکت‌ها کمی متفاوت است (بیایید حذف شارژر را برای لحظه‌ای فراموش کنیم). همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید گلکسی بادز پرو بیرون زدگی واضحی دارد که از باقی هدفون های پرچمدار ما بزرگ‌تر است. فناوری های مورد استفاده باعث می‌شوند فشار بادز پرو به گوش کم و استفاده از آن راحت باشد ولی این ایراد در طراحی را نمی‌توان نادیده گرفت و در حالت دراز کشیدن ممکن است آزار دهنده باشد.

ایرپاد پرو با جرم 5.4 گرم (هر یک تکه) سبک‌ترین هدفون در این میدان است که باید از امتیازات آن شمرد. دو رقیب دیگر از نظر وزن بسیار نزدیک هستند و نمی‌توان تفاوت خاصی میان آن ها قائل شدن.

در بررسی جدول زیر به این نکته توجه داشته باشید که ابعاد مطرح شده برای ایرپاد پرو و فری بادز پرو با در نظر گرفتن امتداد حساب شده است.

ابعاد هدفونBuds ProFreebuds ProAirPods Pro
عرض19.5 میلی متر29.6 میلی متر21.8 میلی متر
عمق20.5 میلی متر21.7 میلی متر24.0 میلی متر
ارتفا20.8 میلی متر26 میلی متر30.9 میلی متر
وزن6.3 کرم6.1 کرم5.4 گرم
جدول مقایسه ابعاد و وزن سه هدفون پرچمدار
طراحی کیس شارژرها

هر کدام از غول‌های تکنولوژی برای مهندسی کیس شارژر و نگه دارنده هدفون حرفه‌ای خود مسیر متفاوتی را پیش گرفته‌اند اما هر سه با هدف سیار بودن و آسانی حمل در جیب.

محاسبات سر انگشتی نشان می‌دهند فری بادز پرو بیشترین حجم را اشغال می‌کند و همچنین سنگین‌ترین میان این سه پرچمدار است. بادز پرو با طراحی مربع شکل و عمق کم (آنقدر که ایرفون در آن جا شود و محافظت مناسبی هم داشته باشد) باعث می‌شود کیس بدون ایجاد بیرون‌زدگی ناخوشایندی در جیب شلوار یا پیراهن جا گیرد. پوینت مثبت دوم هدفون کهکشانی وزن کم آن است. ایرپاد پرو کمترین حجم را اشغال می‌کند و طراحی جمع و جور آن را نمی‌توان دوست نداشت.

برنده این مقایسه را بیش از هر چیز سلیقه مخاطب تعیین می‌کند.

ابعاد جعبهBuds ProFreebuds ProAirPods Pro
عرض50 میلی متر51.3 میلی متر60.6 میلی متر
عمق27.8 میلی متر24.6 میلی متر21.7 میلی متر
ارتفاء50.2 میلی متر70 میلی متر45.2 میلی متر
وزن44.9 گرم60 گرم45.6 گرم
از هر رنگ و اندازه

کیفیت صدا و تجربه کاربری

مشخص شد که کیفیت صدا از نقاط قوت فری بادز پرو نیست و به راحتی می‌توان آن را پایین‌تر از بادز پرو و ایرپاد پرو قرار داد. از طرفی ANC آن از کره‌ای ها قوی‌تر است و در سطح ایرپاد پرو قرار می‌گیرد که برای بسیاری می‌تواند تعیین کننده باشد. لغو نویز فری بادز پرو به خوبی می‌تواند صداهای محیط را حذف کند و کاربر را در حالتی جدا از محیط و در دنیای دیگر ببرد،‌ اما از این حیث که در نوع صدا تأثیر می‌گذارد کمی کار خراب می‌شود. قابلیت شفافیت هم در محیط‌های شلوغ چندان جالب نیست‌. بخشی از تجربه استفاده از هدفون پرچمدار هواوی که آن را از باقی هدفون‌ها متمایز می‌کند و در معرفی هم اشاره کردیم، کنترل‌های آن است. امتداد پهن و با قرارگیری خوب خود جای مطمئنی برای دست است و هنگام اعمال کنترل ها هدفون از گوش خارج نمی‌شود. همچنین هواوی فری بادز پرو تنها هدفون در این رقابت است که آسان‌ترین راه تنظیم صدا با استفاده از خود هدفون را در دسترس کاربر قرار می‌دهد.

هدفون پرچمدار

این در حالی است که سامسونگ در هدفون پرچمدار خود قوی‌ترین حذف نویز فعال خود را قرار داده که بدون شک توانایی رقابت با بهترین‌ها را دارد. صدای AKG و قابلیت EQ با انعطاف بالا تجربه گوش کردن به موسیقی با بادز پرو را به بهترین در خانواده خود تبدیل می‌کند. خانواده‌ای که البته روابط بسیار نزدیکی با گوشی‌های کهشکانی‌ها دارد، و برای طرفداران سامسونگ تجربه کاربری منحصر به فردی را رقم می‌زند.

ویژگی کم کردن صدا هنگام مکالمه هم راه حل روان و فوق العاده‌ای برای یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های تاریخی هدفون‌ها است که مطمئناً در استفاده کم رنگ نخواهد بود. کنترل‌های روی هدفون آسان‌ است اما نه به آسانی فری بادز پرو. امکان شخصی سازی آن‌ها هم وجود دارد و می‌توان تنظیم صدا را هم فعال کرد. این کار به اپلیکیشن Galaxy Wearable نیاز دارد و حداقل در حال حاضر روی سیستم عامل iOS ممکن نیست. گلکسی بادز پرو از نظر کیفیت صدا هم‌تراز ایرپاد پرو و برتر از فری بادز پرو قرار می‌گیرد. این هدفون بهترین گزینه برای کسانی است که از گوشی‌های گلکسی استفاده می‌کنند.

ایرپاد پرو یکی از بهترین هدفون‌های تمام بی‌سیم بازار از نظر لغو نویز و کیفیت صدا است. کنترل های آن خصوصا در آغاز به راحتی فری بادز پرو یا حتی بادز پرو نیست اما به مرور زمان آسان‌تر می‌شود. ایرفون اپل برای اپلی‌ها بهترین گزینه است چرا که می‌توانند از تمام ویژگی های حرفه‌ای آن بدون مشکل استفاده کنند. در حالی که بادز پرو و فری بادز پرو برخی از خدمات خود را روی iOS ارائه نمی‌کنند.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین هدفون‌های زیر یک میلیون (دی 1401)

انواع هدفون و هندزفری همیشه جزو محبوب‌ترین لوازم جانبی بازار بوده‌اند؛ همچنین این‌روزها که...

پویا علیمی time-alt ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱