گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا : اسامی مشابه، ویژگی‌های متفاوت

اگر شما هم از علاقه‌مندان به مطالعه‌ی اخبار جدیدترین گوشی‌‌های بازار باشید، مطمئنا طی روزهای گذشته بارها نام گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا را شنیده‌اید. این دو گوشی که در پنجم آگوست معرفی شدند و به سرعت به بازار عرضه‌ شده‌اند، توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

در این مطلب ما قصد داریم تا مقایسه گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا ، دو گوشی جدید از برند سامسونگ را ارائه کنیم. این دو گوشی، اگر چه از یک خانواده هستند و نام‌های مشابهی دارند، اما به دلیل تفاوت ۳۰۰ دلاری در قیمت‌شان، تفاوت‌های اساسی با همدیگر دارند.

تفاوت‌هایی که اکثر افراد حدس می‌زنند، سامسونگ عمدا این تفاوت‌ها را ایجاد کرده تا نظر خریداران را به سمت گلکسی نوت ۲۰ اولترا جذب کند. اما به احتمال زیاد، سامسونگ مخاطبانش را بهتر از هر کسی دیگر می‌شناسد و می‌داند که قشر عظیمی از مخاطبانش ترجیح می‌دهند با هزینه‌ی کم یک گلکسی نوت کاربردی داشته باشند.

معرفی۵ آگوست ۲۰۲۰۵ آگوست ۲۰۲۰
ابعاد۱۶۱.۶ در ۷۵.۲ در ۸.۳ میلی‌متر۱۶۴.۸ در ۷۷.۲ در ۸.۱ میلی‌متر
وزن۱۹۲ گرم۲۰۸ گرم
ساختجلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس ۵) قاب پشتی پلی‌کربناتجلوی شیشه‌ای (گوریلا گلس ویکتوس)، پشت شیشه‌ای (گوریلا گلس ویکتوس)، فریم استیل ضدزنگ
سیم‌کارتدو سیم‌کارت دو سیم‌کارت
نوعسوپر آمولد پلاس لمسی خازنی، ۱۶ میلیون رنگداینامیک آمولد ۲ ایکس لمسی خازنی، ۱۶ میلیون رنگ
سایز۶.۷ اینچ (~۸۹.۲% نسبت نمایشگر به بدنه)۶.۹ اینچ (~۹۲.۵% نسبت نمایشگر به بدنه)
محافظگوریلا گلس ۵کورنینگ گوریلا گلس ویکتوس
سیستم عاملاندروید ۱۰، One UI 2.1اندروید ۱۰، One UI 2.1
تراشهاگزینوس ۹۹۰ (۷ نانومتری)اگزینوس ۹۹۰ (۷ نانومتری)
پردازنده‌ی مرکزی۸ هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۷۳ گیگاهرتز Mongoose M5 و دو هسته‌ی ۲.۵۰ گیگاهرتز Cortex-A76 و چهار هسته‌ی ۲.۰ گیگاهرتز Cortex-A55)۸ هسته‌ای (دو هسته‌ی ۲.۷۳گیگاهرتز Mongoose M5 و دو هسته‌ی ۲.۵۰ گیگاهرتز Cortex-A76 و چهار هسته‌ی ۲.۰ گیگاهرتز Cortex-A55)
پردازنده‌ی گرافیکیMali-G77 MP11 – GlobalMali-G77 MP11 – Global
کارت حافظهنداردمیکرو اس دی ایکس سی
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
ویدئو8K@24fps، 4K@30/60fps، 1080p@30/60/240fps، 720p@960fps، HDR10+، ضبط صدای استریو.، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر8K@24fps، 4K@30/60fps، 1080p@30/60/240fps، 720p@960fps، HDR10+، ضبط صدای استریو.، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر
دوربین سلفی۱۰ مگاپیکسل، ۱.۲۲ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۳.۲ اینچ سایز سنسور، لنز ۲۶ میلی‌متری واید، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز۱۰ مگاپیکسل (۱.۲۲ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۳.۲ اینچ سایز سنسور، لنز واید ۲۶ میلی‌متری، f/۲.۲، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)
ویژگی‌هافلش ال ای دی، پانوراما، اچ دی آرفلش ال ای دی، پانوراما، اچ دی آر
رزولوشن۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۲۰:۹ (~۳۹۳ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)۱۴۴۰ در ۳۰۸۸ پیکسل (~۴۹۴ پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
دوربین۱۲ مگاپیکسلی واید (f/۱.۸)، ۶۴ مگاپیکسلی تله فوتو با بزرگ‌نمایی ۳ برابری (f/۱.۸) و ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض (f/۲.۲)
۱۰۸ مگاپیکسلی عریض (f/۱.۸)، ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم اپتیکال ۵ برابری (f/۳.۰)، ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض (f/۲.۲)
باتریباتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت ۴۳۰۰ میلی آمپر ساعتباتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت
شارژشارژ سریع ۲۵ وات – USB Power Delivery ۳.۰
شارژ سریع ۲۵ وات – USB Power Delivery ۳.۰ – شارژ بی‌سیم سریع Qi/PMA – شارژ بی‌سیم معکوس ۹ واتی

مقایسه‌ی صفحه‌ی نمایش گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا

از لحاظ اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش بین گوشی‌های گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا تفاوت‌های بسیار اندکی وجود دارد. گلکسی نوت ۲۰ دارای صفحه‌ی نمایش ۶.۷ اینچی است، در حالی‌که نوت ۲۰ اولترا از صفحه‌ی نمایش ۶.۹ اینچی برخوردار است. این بدین معناست که گلکسی نوت ۲۰ تا حدودی از گلکسی نوت ۲۰ اولترا کوچک‌تر و باریک‌تر است، با این حال هنوز هم یک تلفن بزرگ محسوب می‌شود.

تفاوت‌ دیگری که این دو گوشی در زمینه‌ی طراحی با هم دارند، به رزولوشن آن‌ها برمی‌گردد. رزولوشن در گلکسی نوت ۲۰ حدود ۱۸۰۰ در ۲۴۰۰ است، در حالی که این نرخ برای گلکسی نوت ۲۰ اولترا به ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ می‌رسد.

علاوه بر این‌ها، تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ در گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۵۱۱ بوده و در گلکسی نوت ۲۰ حدود ۳۹۳ است. این عددها در دنیای واقعی چه معنایی دارن؟ با وجود تفاوت‌هایی که این عددها با هم دارند، اما تفاوت چندانی در تصاویر این دو گوشی مشاهده نخواهید کرد، اما تصاویر گلکسی نوت ۲۰ اولترا از شارپنس بالاتری برخوردار خواهد بود.

هم‌چنین نرخ تازه‌سازی در گلکسی نوت ۲۰ اولترا ۱۲۰ هرتز است و در نوت ۲۰ حدود ۶۰ هرتز که قطعا ۱۲۰ هرتز دلپذیرتر است.

مقایسه گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا از لحاظ سخت‌افزاری

اگر قصد خرید گلکسی نوت ۲۰ را داشته باشید، احتمال از شنیدن این موضوع خوشحال شوید که این دو گوشی از نظر سخت‌افزاری تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دو از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ (اگزینوس ۹۹۰ در سطح بین‌المللی) استفاده می‌کنند و تفاوت اصلی آن‌ها مربوط به حافظه‌ی ذخیره‌سازی و میزان رم می‌شود.

نوت ۲۰ معمولی از رم ۸ گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی ۲۵۶ گیگابایتی برخوردار است، در حالی که گلکسی نوت ۲۰ اولترا از رم ۱۲ گیگابایتی برخوردار است و حافظه‌ رم در آن بین ۱۲۸/ ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت متغیر است.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا از باتری ۴۵۰۰ میلی آمپرساعتی استفاده می‌کند، در حالی که نوت ۲۰ دارای یک باتری ۴۳۰۰ میلی آمپرساعتی است. هر دو گوشی به اندازه‌ی یک روز باتری گوشی شما را تامین می‌کنند، هر دو از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنند.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا هم‌چنین دارای یک شکاف میکرو اس دی است که برای افزایش فضای ذخیره‌سازی از آن استفاده می‌کند، در حالی که نوت ۲۰ این شکاف را ندارد.

مقایسه‌ از لحاظ کیفیت تصاویر دوربین

با این‌که تا این‌جای کار تفاوت‌های بسیاری مابین این دو گوشی آشکار کرده‌ایم، با این حال، به نظر می‌رسد در این قسمت از متن مهم‌ترین نکته‌ها را ذکر خواهیم کرد.

گلکسی نوت ۲۰ اولترا از مجموعه‌ی دوربین مشابه با اس ۲۰ اولترا (به غیر از دوربین تله فوتو) بهره می‌برد. بنابراین این گوشی یک سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی و ۲ سنسور اولترا واید و تله‌فوتوی ۱۲ مگاپیکسلی را در خود جای داده است.

دوربین اصلی نوت ۲۰ اولترا همانند اس ۲۰ اولترا از سنسور ایزوسل برایت HM1 استفاده می‌کند و یک لنز عریض با f/۱.۸ در مقابل این سنسور قرار گرفته است. این سنسور نسبت به نسل قبلی خود دارای ابعاد بزرگ‌تری بوده و بدین ترتیب نور بیشتری جذب کرده و تصاویر بهتری خلق می‌کند.

تصاویر گرفته شده با گلکسی نوت ۲۰ اولترا

گلکسی نوت ۲۰ نیز ساختار دوربین مشابهی با دوربین‌ اس ۲۰ دارد. دوربین سه گانه‌ی این گوشی شامل سنسورهای ۶۴ مگاپیکسلی زوم، ۱۲ مگاپیکسلی اصلی و ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید بهره می‌برد.

تصاویر گرفته شده با گلکسی نوت ۲۰

در تصاویر سلفی هر دوی این گوشی‌ها از دوربین ۱۰ مگاپیکسلی با سخت‌افزار یکسان استفاده می‌کنند، بنابراین در تصاویر سلفی گرفته شده با این دو گوشی چندان تفاوتی بین عکس‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

مقایسه گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا از منظر طراحی

به نظر می‌رسد سامسونگ برای این‌که هزینه‌ی گوشی گلکسی نوت ۲۰ را کاهش دهد، در آن از ساختار پلاستیکی استفاده کرده است. با این حال، هنوز هم این گوشی از قیمت بالایی برخوردار است و هیچ‌کسی انتظار ندارد که به یک گوشی از جنس پلاستیک هزینه‌ی ۱۰۰۰ دلاری پرداخت کند.

به طور کلی، اگر این گوشی‌ها را با نسل قبلی خود مقایسه کنیم، گلکسی نوت ۲۰ از منظر طراحی بیشتر به گلکسی نوت ۱۰ لایت نزدیک است تا  گلکسی نوت ۱۰.  

تفاوت‌ دیگری که در این بخش می‌توان به آن اشاره کرد، به طراحی نمایشگر برمی‌گردد. گلکسی نوت ۲۰ اولترا همانند پرچم‌داران سال‌های قبل از صفحه‌ی نمایش اج (edge) برخوردار است، در حالی که صفحه‌ی نمایش گلکسی نوت ۲۰ کاملا صاف و مسطح است.

با این‌که بسیاری از افراد هم‌چنان پلاستیک را بر شیشه (به دلیل دوام بیشتر در مقابل شکستگی) و صفحه‌ی نمایش مسطح را به صفحه‌ی نمایش اج ترجیح می‌دهند. اما از لحاظ طراحی می‌توان گفت که گلکسی نوت ۲۰ ضعیف‌تر عمل کرده و به طراحی گلکسی نوت ۱۰ لایت نزدیک‌تر است.  

تفاوت‌های قلم اس پن

سامسونگ اعلام کرده است که زمان عکس‌العمل قلم اس پن را به ۹ میلی ثانیه کاهش داده است، البته این مدت زمان برای قلم اس پن روی گلکسی نوت ۲۰ اولترا است. اما در گلکسی نوت ۲۰ این مدت زمان وقفه حدود ۲۵ میلی ثانیه است. با این‌که فاصله‌ی بین عددها زیاد به نظر می‌رسد، اما زمانی که این دو قلم را در دست می‌گیرید، چندان متوجه این تفاوت نمی‌شوید.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

معرفی انواع اتو

بی‌شک اتو زدن لباس‌های چروکیده یکی از سخت‌ترین کارهای خانه برای اکثر مردم است و کمتر کسی را...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۳ مرداد ۱۴۰۰