مقایسه دوربین گلکسی A50 و شیائومی Mi A3

اخیرا ویدئویی درباره مقایسه سرعت دو گوشی پرطرفدار گلکسی A50 و شیائومی Mi A3 منتشر کردیم و در آن دیدیم که شیائومی Mi A3 از لحاظ سرعت عملکرد بهتری از خود ارائه می دهد. شاید برای برخی از کاربران داشتن سرعت زیادتر چندان اهمیتی نداشته باشد، البته باید اشاره کنیم که اختلاف آنها چندان هم زیاد نبود و شاید در استفاده روزمره محسوس نباشد. اما زمینه دوربین از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به طوری که اکثر گوشی های حال حاضر در هر رده قیمتی عملکرد مناسبی از بابت دوربین دارند ولی اختلافات جزئی در بین آنها باعث پرفروش تر شدن آنها می شود. از این رو در این مقاله قصد داریم دو گوشی میان رده کمپانی های معروف سامسونگ و شیائومی، یعنی گلکسی A50 و شیائومی Mi A3 را در زمینه دوربین و در شرایط نوری مختلف باهم مقایسه کنیم.

گلکسی A50

همانطور که می دانید، این گوشی لقب پرفروش ترین گوشی سال را به خود اختصاص داده است و داشتن این لقب قطعا بدون دلیل نبوده و رضایت مشتریان را نشان می دهد. گلکسی A50 از نمایشگر 6.4 اینچی سوپر آمولد استفاده می کند که حداکثر رزولوشن آن +1080 می باشد. نمایشگر گلکسی A50 جزء یکی از برترین صفحه نمایش های موجود در بین میان رده های بازار به شمار می آید که حسگر اثر انگشت تعبیه شده در زیر آن نیز بر جذابیت آن می افزاید. طراحی امروزی در کنار حاشیه های باریک و دوربین های سه گانه از فاکتور های مهم A50 به شمار می آیند که البته باید در نظر داشته باشیم بدنه پلاستیکی آن شاید خوشایند همه نباشد ولی ظاهر آن بسیار شبیه به شیشه است و حس گوشی های نامرغوب را القا نمی کند.

جدای از بحث نمایشگر، داشتن پردازنده قدرتمند 10 نانومتری و دوربین سه گانه در بحث پر فروش بودن بی تاثیر نیست. اکنون در گلکسی A50، سامسونگ قدم را فراتر گذاشته و برای دوربین اصلی این گوشی، از سنسور جدید 25 مگاپیکسلی بهره برده است که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.7 قرار دارد. دو دوربین دیگر اما از سنسور های 8 و 5 مگاپیکسلی استفاده می کنند که در پس لنز هایی با دهانه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته اند. همانند اکثر میان رده های بازار دوربین 8 مگاپیکسلی، زاوه دید فوق عریض 123 درجه ای را در اختیار خواهد گذاشت و دوربین 5 مگاپیکسلی صرفا برای سنجش عمق کاربرد خواهد داشت. گفتنی است که دوربین اصلی Galaxy A50 از فوکوس خودکار تشخیص فازی پشتیبانی می کند و همچنان خبری از فوکوس خودکار برای دوربین فوق عریض در کار نمی باشد. گذشته از دوربین های قرار گرفته در قسمت پشتی، بد نیست بدانید که دوربین سلفی این گوشی نیز بهبود یافته و از سنسور 25 مگاپیکسلی بهره می برد که در پشت لنزی با دریچه دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است.

شیائومی Mi A3

Mi A3 یکی از میان رده های جدید شیائومی می باشد که به اندروید وان مجهز شده است. به دلیل داشتن این قابلیت و پردازنده قدرتمند و البته نمایشگر با دقت پایین باعث شده است تا این گوشی در زمینه سرعت و گیمینگ، عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشد. اما داشتن نمایشگر با دقت 720p، به یکی از نقاط ضعف این گوشی تبدیل شده است که ممکن رغبت کاربران به خرید این گوشی را کاهش دهد. با این حال نمایشگر تنها فاکتور مهم در خرید گوشی نبوده و دوربین نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

گوشی شیائومی Mi A3 همانند بیشتر موبایل های امروزی، از دوربین سه گانه در قسمت پشتی استفاده می کند که با چینشی عمودی در سمت چپ قرار گرفته است؛ اما جالب است بدانید که تنها دو دوربین از این سه دوربین به صورت مجزا قابل استفاده هستند. دوربین بالایی این مجموعه از حسگر 8 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.12 میکرونی بهره می برد که روی آن لنز 13 میلی متری فوق عریض با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است.

دوربین میانی اما که به عنوان دوربین اصلی نیز شناخته می شود، مشابه Mi 9T از حسگر 48 مگاپیکسلی با پیکس های 0.8 میکرونی استفاده می کند که به لطف فیلتر بایر 4 به 1، تصاویری با رزولوشن 12 مگاپیکسل به ثبت می رساند. این سنسور در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.8 قرار دارد و شیائومی امکان ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی با آن را در اختیار کاربر قرار داده است.

در نهایت نوبت به دوربین سوم می رسد که به تنهایی قابل استفاده نمی باشد. این دوربین از حسگر 2 مگاپیکسلی بهره می برد که روی آن لنزی به گشودگی دهانه دیافراگم f/2.4 قرار گرفته و صرفا برای سنجش عمق هنگام ثبت تصاویر پرتره کاربرد خواهد داشت. دوربین سلفی نیز مشابه دوربین اصلی، تغییرات خوبی در مقایسه با نسل قبل داشته و اکنون از سنسور جدید 32 مگاپیکسلی استفاده می کند که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 قرار گرفته و اندازه پیکسل های آن، 0.8 میکرون می باشد. 

مقایسه رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین گلکسی A50 شباهت زیادی به اکثر گوشی های بازار دارد. حالت های اصلی عکاسی روی نوار پایینی و تنظیمات مربوط به آنها روی نوار بالایی تعبیه شده اند که با سوایپ کردن به سمت راست و چپ، می توان بین حالت های مختلف جابه جا شد و در رابط کاربری جدید، حالت فیلم برداری نیز به عنوان حالتی جداگانه روی نوار بالایی دکمه شاتر قرار داده شده است. سوایپ به سمت بالا و پایین نیز جا به جایی بین دوربین سلفی و دوربین پشتی را در اختیار می گذارد و همانند گذشته، عکاسی پرتره با نام لایو فوکوس در این گوشی شناخته می شود که امکان تغییر میزان بلور شدن پس زمینه را قبل و بعد از ثبت تصویر در اختیار می گذارد. حالت عکاسی پیشرفته در میان رده های سامسونگ همچنان محدود به تنظیم ایزو، وایت بالانس و جبران نوردهی است و فقدان تنظیم دستی فوکوس یا سرعت شاتر به طور کامل احساس می شود. 

در سمت مقابل رابط کاربری شیائومی Mi A3 دوربین جزو معدود قسمت هایی است که با وجود استفاده از اندروید وان، توسط گوگل طراحی نشده و همان اپلیکیشن دوربین شیائومی می باشد که پیش از این در سایر گوشی های این شرکت دیده بودیم. همچنان با کشیدن انگشت به سمت راست یا چپ، می توان بین حالت های مختلف دوربین از جمله پرتره، شب، و … جا به جا شد. در قسمت بالایی رابط کاربری هم گزینه هایی برای کنترل هوش مصنوعی، HDR، گزینه 48 مگاپیکسل، روتوش چهره و … قرار داده شده و منوی تنظیمات بیشتر نیز در این قسمت به چشم می خورد. اما نکته قابل توجه در این گوشی امکان بهره گیری از تنظمیات بیشتر در حالت عکاسی پرو می باشد، به طوری که علاوه بر تنظیمات موجود در A50، فوکوس هم اضافه شده و جالب تر اینکه عکاسی پرو حتی با لنز الترا واید هم امکان پذیر می باشد.

مشخصات دوربین



گلکسی A50شیائومی Mi A3
رزولوشن25 مگاپیکسل + 8 مگاپیکسل + 5 مگاپیکسل48 مگاپیکسل + 8 مگاپیکسل + 2 مگاپیکسل
گشودگی دیفراگملنز اصلی f/1.7 | لنز دوم f/2.2 | لنز سوم (f/2.2)لنز اصلی f/1.8 | لنز دوم f/2.2 | لنز سوم f/2.4
لرزش گیز اپتیکال
فیلم برداری 1080p@30fps 2160p@30fps, 1080p@30/60/120fps
ویژگی های اضافهفلاش LED، پاناروما، HDR
عکاسی فوق عریض
فلاش LED، پاناروما، HDR 
هوش مصنوعی

مقایسه تصاویر ثبت شده

همانطور که گفتیم، اکثر گوشی های بازار به گونه ای عرضه می شوند که کاربر در نگاه اول مجذوب قدرت عکاسی آنها شود، اما اینکه در واقعیت و در شرایط مختلف چه عملکردی دارند، جای بحث دارد. در ابتدا به مقایسه توانایی دوربین هر دو گوشی در شرایطی که نور به اندازه کافی وجود دارد می پردازیم. در این حالت اکثر گوشی های بازار چه میان رده و چه پرچمدار عملکرد مطلوبی نشان می دهند و فقط در برخی موارد مانند دمای رنگ ها، میزان نوردهی و موارد این چنینی با هم تفاوت هایی دارند. در مورد این دو گوشی هم باید بگوییم که عملکرد آنها بسیار نیزدیک به هم می باشد و هر دو عکس های با کیفیتی ثبت می کنند. در ادامه چند نمونه از تصاویر ثبت شده را با هم مقایسه می کنیم.
(تصاویر سمت چپ مربوط به شیائومی Mi A3 و تصاویر سمت راست مربوط به گلکسی A50 می باشد)

صحنه 1

در صحنه فوق، HDR در هر دو گوشی در حالت خودکار قرار داشت و هوش مصنوعی نیز فعال می باشد. همانطور که مشاهده می کنید، از دورنما نمی توان برتری را هیچ یک نسبت داد، اما با بزرگنمایی و نگاه دقیق تر متوجه خواهید شد که شیائومی Mi A3 جزئیات بیشتری ثبت می کند ولی در زمینه روشنایی و وسعت رنج داینامیکی نماینده کره ای عملکرد بهتری ارائه می کند.

صحنه 2

در تصاویر بالا اگر به رنگ بوته ها توجه کنید، متوجه خواهید شد دقت رنگ ثبت شده با دوربین شیائومی Mi A3 بیشتر می باشد ولی در مورد سفیدی قضیه برعکس می شود. در مورد جزئیات نیز نماینده چینی ها به دلیل بهره گیری از سنسور با دقت بیشتر، جزئیات بیشتری نیز ثبت می کند.

با عوض کردن دوربین به لنز فوق عریض، در نگاه اول متوجه زاویه دید بیشتر گلکسی A50 خواهید شد. اما از لحاظ جزئیات و دمای رنگ شیائومی Mi A3 عملکرد بهتری دارد.

صحنه 3

در صحنه فوق هر دو گوشی عملکرد نزدیک به هم دارند، در زمینه رنگ اما شیائومی Mi A3 کمی رنگ های روشن تر و شاداب تری ثبت کرده است و در زمینه جزئیات نیز هر دو نزدیک به هم می باشند و نمی توان یکی را بهتر از دیگری دانست.

تصاویر ثبت شده در شب

به طور کلی عکاسی در شب یکی از پرچالش ترین آیتم ها برای دوربین گوشی های می باشد، به خصوص گوشی های میان رده که هم از لحاظ سنسور و هم پردازنده، توان چندانی ندارند. اما امروزه این موارد بهانه های قابل قبولی نیستند، چراکه به دلیل رقابت تنگاتنگ بوجود آمده در میان شرکت های مختلف سازنده گوشی های هوشمند، جای هیچ گونه کم و کاستی وجود ندارد و هرگونه کاستی موجب شکست خواهد شد. از این رو انتظارات از هر دو گوشی های مورد بررسی بالا می رود ولی اینکه می توانند جوابگوی این انتظارات باشند، چیزی است که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

صحنه 1

همانطور که مشاهده می کنید در حالت بدون نایت مود، گلکسی A50 تصاویر روشن تری ثبت می کند ولی در زمینه جزئیات و کم بودن نویز، نماینده شیائومی عملکرد بهتری ارائه می دهد. با روشن کردن نایت مود، تغییر محسوسی در عملکرد A50 مشاهده نمی شود ولی تصویر ثبت شده با Mi A3 روشن تر شده و نویز نیز به مراتب کمتر شده است. همچنین اگر به رنگ آسمان توجه کنید، متوجه خواهید شد نتیجه حاصله با دوربین شیائومی Mi A3 به واقیعت نزدیک تر است. در مورد لنز فوق عریض هم باید بگوییم که کاربرد چندانی در شرایط با نور کم ندارد، همانطور که مشاهده می کنید تصاویر تاریک بوده و نویز زیادی در آنها دیده می شود.

صحنه 2

تصویر بالا در شرایطی ثبت شده است که حتی چشم انسان هم قادر به تشخیص سوژه نیست، اما به لطف حالت شب به کار رفته در هر دو گوشی، نوردهی به خوبی انجام شده و سوژه آشکار شده است. اما عکس ثبت شده با دوربین Mi A3 با وجود داشتن روشنایی بیشتر، از نویز زیادی هم برخوردار می باشد. اما گلکسی A50 رنگ های طبیعی تری ثبت کرده است و نویز هم به خوبی کنترل شده است.

صحنه 3

تصاویر فوق در حالت شب روشن با هر دو گوشی به ثبت رسیده اند. همانطور که مشهود است، هیچ گونه غیر طبیعی بودن در رنگ آسمان دیده نمی شود. اما اگر به قسمت پایینی عکس (قسمت مربوط به درختان و درب) توجه کنید، متوجه خواهید شد گوشی Mi A3 آنها را بهتر از رقیب خود آشکار کرده است (از لحاظ رنگ) ولی در قسمت مروبط به نوشته A50 کنترل بهتری روی سوژه دارد.

در نهایت باید بگوییم که قضاوت در مورد برتری این دو گوشی کار سختی است و کاملا سلیقه ای می باشد. همچین برای مقایسه بیشتر می توانید عکس های ثبت شده را از گالری مربوط به هر گوشی مشاهده نمایید.

عکاسی سلفی و پرتره

عکاسی سلفی از جمله پرکاربرد ترین حالت های عکاسی هر گوشی می باشد که علاوه بر پر کاربرد بودن، با محبوب تر شدن فضای مجازی در بین مردم، بیشتر از هر بخش دیگری مورد توجه قرار گرفته است. در همین ابتدا باید اشاره کنیم که هر دو گوشی توانایی برطرف کردن نیاز های کاربر را دارند ولی در نگاه تخصصی تر و مقایسه ای باید بگوییم که دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی گلکسی A50 عملکرد بهتری هم در زمینه جزئیات و هم در زمینه رنج داینامیکی دارد. همچنین حالت پرتره با این دوربین، به دلیل نبود سنسور مجزا به صورت نرم افزاری اعمال می شود و عملکرد هر دو گوشی در تشخیص لبه های سوژه در حد قابل قبول می باشد.

تصویر برداری پرتره در هر دو گوشی توسط سنسور مخصوص سنجش عمق انجام می شود و عملکرد مطلوبی نیز در هر دو ارایه می دهد، ولی در بررسی های ما هیچ یک عملکرد خوبی در تشخیص سوژه از پس زمینه در صحنه های سخت را نداشتند ولی در مورد سوژه های انسانی، نتیجه نهایی قابل قبول می باشد. اما جدای از این مسائل شیائومی تبلیغات گسترده ای در زمینه توانایی عکاسی پرتره Mi A3 یا همان Mi cc9e در شب منتشر کرده بود. در بررسی های ما نیز عملکرد بسیار خوب این قابلیت در شرایط با نور کم حاصل شد.

در تصاویر بالا جزئیات سوژه به خوبی در هر دو گوشی ثبت شده است ولی اگر به پس زمینه توجه کنید (درختان موجود در پس زمینه) متوجه خواهید شد که شیائومی Mi A3 نتوانسته آنها را به خوبی ثبت کند. همچنین در مورد رنگ های ثبت شده نیز برتری گلکسی A50 کاملا مشهود است.

گالری تصاویر ثبت شده با شیائومی Mi A3

گالری تصاویر ثبت شده با گلکسی A50

۸ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با سلام

بهترین گوشی های بازار رو به ترتیب قیمت، شماره گذاری میکنم:

1-
Samsung Galaxy A10
2-
Xiaomi Mi A3
3-
Xiaomi Redmi Note8
4-
Xiaomi Mi 9T
5-
Xiaomi Redmi Note 8Pro
6-
Xiaomi Mi 9T Pro

اگه پول کم دارین گزینه 1، اگه مقرون به صرفه میخواین گزینه 2 یا 3‌ (ولی من 3 رو پیشنهاد میکنم)، اگه با یه کم هزینه بیشتر یه گوشی پرچمدار و مقرون به صرفه میخواین گزینه 4، اگه یه گوشی برا عکاسی میخواین گزینه 5(ولی من با همین قیمت و یکم کیفیت دوربین پایین تر گزینه 4 رو پیشنهاد میکنم)، اگه یه گوشی پرچمدار میخواین و خیلی هزینه براتون مهم نیست گزینه 6.
برترین گوشی ها تو این رقابت گزینه های 3 و 4 هستند، گوشی هایی از همه جهت عالی، برترین 4 که چیزی کم نداره…
فعلا گوشی هایی بهتر و مقرون به صرفه تر از اینا نیومده؛ این نظر من نیست، نظر افراد متخصص در زمینه تلفن های هوشمنداست…
والسلام…

سلام a50گوشی بدی نیست اگه بتونی ویتنام پیدا کنی اکثر تو بازارهند هستند وبه درد نمیخوره
ولیmi a3
خوبه من از هردو گوشی استفاده کردم
A3خوبه هم نسبت به امکاناتش وهم نسبت به پولش

امیرمحمد نوروزی
۵ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۳:۰۵

سلام من دوربین و انرویید و رم برام مهمه این گوشی رو بخرم؟ یا نه

سلام
منa3دارم
a3از هر لحاظ سرتره
دوربین واقعا عالی
باتری فوق العاده
کیفیت و وضوح و بلندی صدای اسپیکر دوبل یا شایدم سوبل گوشیای سامسونگ
گوشی اصلا هنگ تو کارش نیست.قشنگ حس پرچمدارو داری
کیفیت صفحه هم خوبه. کاملا راضیت میکنه
تنها عیب که متعلق به تمام گوشیای شیایومی هست فورجی پلاس نبودنشونه انشاالله با آپدیتای آینده درست بشن

من خودم a3 دارم با پول کمتر همون کیفیت رو داری عالیه

لطفاً اصلاح کنید که نمایشگر mia3
HD+
هست نه 720hd
و اینکه کلا معلوم جانبدارانه برسی کردین من چندتا دیگه مقایسه بدون جانبداری دیدم در تمام موارد نماینده شیائومی برتری داشت

دقیقا. تو چند تا مقایسه گوشی شیائومی با سامسونگ با اینکه شیائومی بهتر بود . بیشتر طرف سامسونگ رو میگرفتن!

یک زمانی سامسونگ خیلی گوشی های خوبی بود و همه دستشون میگرفتند. ولی حالا که مشهور شده داره پول برند میگیره و مردم هم گول میخورن و میخرن. ولی حالا که شیاومی و هواوی وارد راه شدن دارن غوغا میکنن و سامسونگ رو شکست میدن. سامسونگ هم دیگه نمیتونه به پای اونا برسه. فقط قیمتش از اونا سر تر هست وگرنه الان همونطور که میبینن سامسونگ سخت افزارش هم از می ای ۳ کمتر هست.(قدرت رو گفتم) من خودم سامسونگ s5 داشتم و فکر میکردم بهترین بود. ولی وقتی با شیاومی همرده اش مقایسه کردم باورم نشد که شیاومی برنده بشه. در یک کلام الان نوت ۸ شیاومی دارم و ازش خیلی راضی ام در صورتی که میتونستم a30s بخرم که بجز صفحه امولد هیچ برتری فکر کنم نداشته باشه. و همینطور بنچمارک نوت ۸ شیاومی ۱۶۴۰۰۰ تقریبا هست و a70 حدود ۱۶۶۰۰۰. در کل نظرم رو گفتم و امیدوارم مورد قبول همه واقع بشه و هیچ تعصبی هم ندارم.

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

معرفی انواع اتو

بی‌شک اتو زدن لباس‌های چروکیده یکی از سخت‌ترین کارهای خانه برای اکثر مردم است و کمتر کسی را...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۳ مرداد ۱۴۰۰