مقایسه دوربین گلکسی اس 10 با گلکسی اس 10 لایت

گلکسی اس 10 لایت، در اوایل سال 2020 به عنوان نسخه ارزان تری از پرچمداران سری S10 سامسونگ معرفی شد که تغییراتی در زمینه دوربین، نمایشگر، طراحی، اسپیکر و … در آن ایجاد شده است. در این مقاله سعی داریم دوربین سه گانه جدید آن را که در لنز اصلی‎اش از لرزشگیر Super Staedy OIS استفاده شده، با دوربین سه گانه پرچمدار اصلی یعنی گلکسی اس 10 مقایسه کنیم. جالب است بدانید که سامسونگ برای نسخه لایت، در دوربین اصلی از سنسور 48 مگاپیکسلی بهره برده است که در مقایسه با سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی در اس 10، تا 4 برابر رزولوشن بیشتری دارد؛ اما همانطور که می دانید، رزولوشن تنها مورد تعیین کننده در کیفیت دوربین نیست و عوامل زیاد دیگری در این زمینه تاثیر گذار هستند.

مشخصاتGalaxy S10Galaxy S10 Lite
صفحه نمایشسوپر آمولد با رزولوشن 1440×3040سوپر آمولد با رزولوشن 2400×1080
تراشهاگزینوس 9820اسنپدراگون 855
حافظه رم8 گیگابایت8 گیگابایت
حافظه داخلی128 گیگابایت128 گیگابایت
سیستم عاملاندروید 10اندروید 10

گلکسی اس 10 | Galaxy S10

گلکسی اس 10 در دهمین سالگرد پرچمدار سری S سامسونگ معرفی شد که به عنوان یکی از بهترین گوشی های سال 2019 شناخته می شد. این گوشی، اولین محصول پرچمدار سامسونگ شناخته می شد که به دوربین سه گانه در قسمت پشتی مجهز شده بود و گذشته از این موارد، galaxy S10، اولین اسمارتفون دنیا بود که از سنسور اثر انگشت اولتراسونیک و همچنین نمایشگر اولد با سوراخ مخصوص برای قرار گیری دوربین سلفی، استفاده می کرد.

گلکسی اس 10

دوربین اصلی گلکسی اس 10، مشابه پرچمداران سابق سامسونگ، یعنی گلکسی اس 9 و گلکسی نوت 9، از سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های بزرگ 1.4 میکرونی استفاده می کند که دهانه دیافراگم لنز آن، بین دو عدد f/2.4 و f/1.5 متغیر است. بنابراین هنگامی که در شرایط نوری کم به تصویربرداری می پردازید، دیافراگم دوربین در حالت بسیار وسیع f/1.5 قرار خواهد گرفت تا تاثیر مثبتی روی جذب نور توسط پیکسل های بزرگ سنسور داشته باشد و از طرف دیگر زمانی که شرایط نوری مناسب باشد، دیافراگم دوربین روی f/2.4 قرار خواهد گرفت که تصاویر به مراتب شارپ تری از f/1.5 در اختیار خواهد گذاشت. همچنین گفتنی است که این دوربین از فوکوس خودکار پیشرفته Dual-Pixel با تشخیص فاز پشتیبانی می کند و به لرزشگیر اوپتیکال نیز مجهز شده است.

دوربین تله فوتو نیز ساختمانی مشابه با نسخه های قبلی دارد و به سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.0 میکرونی مجهز می باشد. همانند چیزی که در گلکسی اس 9 پلاس و نوت 9 دیده بودیم، این دوربین هم دارای لرزشگیر اوپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فازی می باشد و زوم 2 برابرِ اوپتیکال را در اختیار خواهد گذاشت.

گلکسی اس 10

دوربین فوق عریض بکار رفته در این گوشی، زاویه دید بسیار خوب 123 درجه ای را در اختیار می گذارد که در هنگام فیلمبرداری فاصله کانونی آن به 12mm در 35mm تبدیل می شود. بنابراین به طور خلاصه می توان گفت که این دوربین، یکی از عریض ترین نمونه های بکار رفته در اسمارتفون های امروزی می باشد. لنز بکار رفته روی آن نیز دارای دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد و فوکوس آن، از نوع ثابت می باشد. (فوکوس خودکار برای آن در نظر گرفته نشده است) همچنین گفتنی است که این دوربین از سنسور 16 مگاپیکسلی استفاده می کند و فاقد لرزشگر اوپتیکال است.

گلکسی اس 10 لایت | Galaxy S10 Lite

Galaxy S10 Lite اما دستگاهی با ترکیب قابلیت های پرچمداران و میان رده ها می باشد که اندازه ای بزرگ تر و البته قیمتی پایین تر از گوشی های سری اس 10 دارد. این گوشی از تراشه پرچمدار در کنار نمایشگر سوپر آمولد پلاس استفاده می کند و حتی انتظار می رود در برخی زمینه ها مثل باتری و سرعت شارژ، عملکردی بهتر از سری اس 10 داشته باشد. با این حال، نسخه لایت، تفاوت هایی با نسخه اصلی دارد که یکی از اصلی ترین این تفاوت ها به دوربین پشتی و سلفی باز می گردد.

گلکسی اس 10 لایت همانند اس 10 و اس 10 پلاس، از دوربین سه گانه در قسمت پشتی استفاده می کند؛ با این تفاوت که دوربین ماکرو در آن جایگزین دوربین تله فوتو شده است. دوربین اصلی این گوشی که به نوعی جذابت‎ترینِ آن ها نیز به شمار می آید، از سنسور 48 مگاپیکسلی بهره می برد که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است.

گلکسی اس 10

این دوربین با استفاده از ترکیب 4 پیکسل و ساخت 1 پیکسل، تصاویر 12 مگاپیکسلی را در اختیار می گذارد؛ اما عامل جذابیت این دوربین، لرزشگیر اوپتیکال جدید سامسونگ با نام Super Steady می باشد که به لنز اجازه می دهد تا با حرکت در 4 محور، اثرات مخرب ناشی از لرزش دست کاربران هنگام فیلمبرداری و عکاسی در محیط های کم نور را کاهش دهد. بنابراین گلکسی اس 10 لایت را می توانیم اولین محصول غیر پرچمدار سامسونگ بدانیم که دوربین آن به لرزشگیر سخت افزاری مجهز شده است.

دوربین فوق عریض این گوشی، ویژگی منحصر به فرد و یا خاصی نداشته و از سنسور 12 مگاپیکسلی بهره می برد که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و زاویه دید 123 درجه ای را در اختیار خواهد گذاشت. ناگفته نماند که این دوربین فاقد فوکوس خودکار بوده و از قابلیت هایی مثل عکاسی ماکرو نیز پشتیبانی نمی کند.

در نهایت به دوربین سوم می رسیم که از حسگر 5 مگاپیکسلی برخوردار بوده و به لنز ماکرو مجهز شده است. بنابراین با استفاده از این دوربین می توان روی سوژه ها از فاصله نزدیک (سه الی پنج سانتی متر) فوکوس کرده و تصاویر خلاقانه ای ایجاد کرد.

گلکسی اس 10
مشخصات دوربینسامسونگ گلکسی اس 10سامسونگ گلکسی اس 10 لایت
رزولوشن12 مگاپیکسل + 12 مگاپیکسل + 16 مگاپیکسل48 مگاپیکسل + 12 مگاپیکسل + 5 مگاپیکسل
گشودگی دیفراگملنز اصلی f/1.5-2.4 | لنز فوق عریض f/2.2 | لنز تله فوتو (f/2.4)لنز اصلی f/2.0 | لنز ماکرو f/2.4 | لنز فوق عریض f/2.2
لرزش گیر اپتیکالدوربین اصلی و تله فوتودوربین اصلی
فیلم برداری2160p@60fps (no EIS), 2160p@30fps, 1080p@30/60/240fps, 720p@960fps, HDR10+, dual-video rec., stereo sound rec., gyro-EIS & OIS2160p@30, 1080p@30/60/240fps; gyro-EIS
ویژگی های اضافهفلاش LED، پاناروما، HDR
هوش مصنوعی، حالت Super Steady، سوپر اسلوموشن
فلاش LED، پاناروما، HDR 
هوش مصنوعی، حالت Super Steady، سوپر اسلوموشن

1. عکاسی در محیط های روشن

همانطور که گفته ایم، عکاسی در محیط هایی با نور کافی، یک موضوع حل شده برای اکثر گوشی ها در بیشتر رده های قیمتی می باشد؛ اما به طور کلی تفاوت در سنسور ها و الگوریتم های پردازشی می تواند نتایج متفاوت در قسمت های رنگ، جزئیات، رنج داینامیکی، نویز و … به وجود آورد که هر یک از آن ها می تواند عامل تعیین کننده باشد.

در سوژه اول، دوربین اصلی هر دو گوشی تصاویری با جزئیات بالا ثبت کرده اند که تفاوت چندانی در این زمینه ندارند؛ با این حال، جزئیات تصویر گلکسی اس 10 تا حدودی شارپ تر می باشد. اما تفاوت اصلی این دو تصویر مربوط به رنج داینامیکی است و همانطور که مشاهده می کنید، گلکسی اس 10 با رنج دانامیکی وسیع تر، توانسته جزئیات بیشتری در قسمت های سایه ثبت کند.

در سوژه بعدی هم شاهد داستان مشابهی هستیم؛ در حقیقت گوشی گلکسی اس 10، تصویری با رنج داینامیکی وسیع تر ثبت کرده و در طرف مقابل، اس 10 لایت تصویری با کنتراست بیشتر ثبت کرده است که نتیجه آن رنگ هایی کمی اشباع شده تر می باشد. در زمینه جزئیات هم همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، دوربین اصلی گلکسی اس 10 تصویر شارپ تری ثبت کرده است.

سایر تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی

دوربین فوق عریض هر دو گوشی در محیط های روشن تصاویر با کیفیتی به ثبت می رساند که تفاوت هایی را در آن ها شاهد هستیم. به طور کلی دوربین فوق عریض اس 10 لایت در کنترل هایلایت ها بهتر عمل کرده و کنتراست تصاویر آن بیشتر می باشد. در طرف دیگر دوربین گلکسی اس 10 تصویری با جزئیات بیشتر و رنگ های طبیعی تر به ثبت رسانده است.

همانطور که می دانید، گلکسی اس 10 قادر به عکاسی پرتره با هر دو دوربین اصلی و تله فوتو می باشد و گوشی اس 10 لایت تنها با دوربین اصلی این کار را انجام می دهد و هیچ دوربین اضافی برای سنجش عمق در آن در نظر گرفته نشده است. بنابراین برای مقایسه در این قسمت، با دوربین اصلی هر دو گوشی عکس گرفته ایم که نتیجه را در قسمت پایین مشاهده می کنید.

هر دو گوشی در زمینه تشخیص لبه های سوژه، عملکرد مشابهی در اختیار گذاشته اند و شاهد دقت بالایی در این زمینه هستیم. با این حال نویز تصویر تا حدودی در تصویر ثبت شده با گوشی اس 10 بیشتر می باشد و در سمت مقابل گوشی اس 10 لایت تصویری با نویز کنترل شده تر و کنتراست بیشتر به ثبت رساند است.

2. عکاسی در محیط های کم نور

دوربین اصلی هر دو گوشی برای عکاسی در محیط های کم نور، از روش های متفاوتی جهت افزایش کیفیت استفاده می کنند. دوربین اصلی گلکسی اس 10 لایت، دارای سنسور بزرگ 48 مگاپیکسلی می باشد که با استفاده از ترکیب پیکسل ها می تواند تصاویر 12 مگاپیسکلی با جذب نور بیشتر به ثبت برساند. در طرف دیگر اما دوربین اصلی گلکسی اس 10 دارای لنزی با دیافراگم متغیر می باشد که با باز کردن آن می تواند اجازه جذب نور بیشتری را به سنسور بدهد.

همانطور که مشاهده می کنید، گلکسی اس 10 لایت، با توجه به داشتن سرعت شاتر پایین تر، توانسته تصویری روشن تر از گلکسی اس 10 ثبت کند که نویز آن نیز به صورت بهتری کنترل شده و شاهد رنج داینامیکی وسیع تری در آن هستیم.

با روشن کردن حالت شب، تغییر چندانی در تصویر ثبت شده با گلکسی اس 10 لایت ایجاد نمی شود، اما در طرف دیگر، دوربین گلکسی اس 10 می تواند تصویری روشن تر از حالت استاندارد به ثبت برساند که رنج داینامیکی آن وسیع تر شده و شاهد جزئیات واضح تری در آن هستیم.

در دوربین فوق عریض هم شاهد داستان مشابهی هستیم و گلکسی اس 10 لایت با سرعت شاتر کمتر، تصویر روشن تری ثبت می کند؛ اما گلکسی اس 10 به لطف سنسور بهتر، تصویری با جزئیات بیشتر و نویز کنترل شده تر ثبت می کند که این موضوع در حالت شب نیز صدق می کند.

به نظر شما کدام گوشی در مجموع عملکرد بهتری به نمایش گذاشته است؟

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

گلکسی A52 بخریم یا Redmi Note 10 Pro؟

یکی از محبوب‌ترین میانرده‌های سامسونگ که توانست فروش بسیار بالایی هم داشته باشد گلکسی A51 است...

احسان نیک‌پی time-alt ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

مقایسه S20 fe 5G با Mi 10T Pro

گوشی‌های پرچمدار را می‌توان آخرین تلاش شرکت‌های بزرگ و بهترین نسخه موجود از فناوری‌های مختلف...

احسان نیک‌پی time-alt ۱۵ خرداد ۱۴۰۰