تغییرات آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو

آیفون ۱۲ پرو سومین گوشی معرفی شده در رویداد Hi Speed اپل بود که به نظر می‌رسد همانند آیفون ۱۱ پرو جزو محبوب‌ترین گوشی‌های سال باشد. برای این‌که با آیفون ۱۲ پرو آشنا شویم، در ادامه‌ی این متن می‌خواهیم آن را با آیفون ۱۱ پرو مقایسه کنیم و تغییرات یا پیشرفت‌های‌ آن را نسبت به آیفون ۱۱ پرو بیان کنیم.

با تکنولوژی‌های نوینی که شرکت اپل در محصولات خود استفاده می‌کند، انتظارات از این شرکت در آیفون ۱۲ پرو نیز بالاتر رفته است. به طوری که انتظار نرخ بازسازی تصویر ۱۲۰ هرتز و شبکه فایوجی نیز از این تلفن همراه می‌رود، اما در نهایت شبکه فایوجی در این گوشی استفاده شد و نرخ نوسازی تصویر ۶۰ هرتز در نظر گرفته شد.

آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو از لحاظ اندازه و انواع مدل

اندازه آیفون ۱۲ پرو
اندازه آیفون ۱۲ پرو

آیفون ۱۲ پرو در ۲ اندازه ۶.۱ اینچی و ۶.۷ اینچی وارد بازار خواهد شد. اندازه کوچکتر برای نسخه آیفون ۱۲ پرو و نسخه بزرگتر برای آیفون ۱۲ پرو مکس در نظر گرفته شده است. این تلفن‌های همراه در مقایسه با آیفون ۱۱ که در اندازه‌های ۵.۸ اینچی و ۶.۵ اینچی در دسترس کاربران قرار گرفته بود، بزرگتر هستند.

آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو از لحاظ قیمت

خوشبختانه شرکت اپل تصمیم ندارد قیمت آیفون ۱۲ پرو را در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو به مقدار زیادی افزایش دهد. برای مطلع شدن از قیمت آیفون ۱۲ پرو به متن قیمت آیفون ۱۲ ما مراجعه کنید. به طور عمده قیمت آیفون ۱۲ پرو از حدود ۹۹۹ دلار برای نسخه پایه شروع و در ۱۳۴۹ دلار برای نسخه ۵۱۲ گیگابایتی به اتمام می‌رسد.

آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو از لحاظ طراحی

طراحی بدنه آیفون ۱۲ پرو
طراحی بدنه آیفون ۱۲ پرو

آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو طراحی متفاوت و جذاب‌تری خواهد داشت. با اینکه در طراحی آیفون ۱۲ پرو نیز شاهد قاب پشتی شیشه‌ای و فریم‌های کناری استنلیس استیل خواهیم بود، طراحی مستطیلی شکل شبیه به آیفون ۵ در این گوشی جدید دیده خواهد شد.

علاوه بر آن، نسل جدید گوشی‌های پرو اپل، باریک‌تر و دارای رنگ جدید آبی نیز خواهد بود. لازم به ذکر است که آیفون ۱۱ پرو دارای رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای، طلایی و سبز بود.

به عنوان آخرین تغییر در طراحی آیفون ۱۲ باید به ناچ کوچکتر آن اشاره کنیم. در طراحی آیفون ۱۲ پرو اسپیکرهای تلفن همراه از جایگاه خود در کنار دوربین سلفی نقل مکان خواهند کرد و از این رو ناچ صفحه نمایش این تلفن همراه کوچکتر خواهد شد. با در نظر گرفتن این موضوع، صفحه نمایش تمام صفحه گوشی در آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو، به واقعیت نزدیک‌تر است.

در حالت کلی، باید نوید طراحی‌های زیبا آیفون ۴ و ۵ را در این سری از از آیفون‌ها به شما بدهیم.

آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو از لحاظ صفحه نمایش

صفحه نمایش آیفون ۱۲ پرو
صفحه نمایش آیفون ۱۲ پرو

صفحه نمایش آیفون ۱۲ پرو در قیاس با آیفون ۱۱ پرو به معنای واقعی کلمه تغییر پیدا خواهد کرد. این تلفن همراه از صفحه نمایش ۶.۱ اینچی اولدی با رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ برخوردار خواهد بود. این رزولوشن در مقایسه با رزولوشن ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ آیفون ۱۱ پرو، گامی مثبت به حساب می‌آید.

علاوه بر مورد ذکرشده درباره صفحه نمایش، نباید از پشتیبانی رنگ ۱۰ بیتی در صفحه نمایش آیفون ۱۲ پرو غافل شویم. لازم به ذکر است که این اتفاق برای نخستین بار در خطوط تولید شرکت اپل اجرایی می‌شود.

این نمایشگر با حداکثر میزان نور ۱۲۰۰ نیت می‌تواند برای نمایش اطلاعات به کاربران زیر نور خورشید نیز کارایی مطلوبی داشته باشد. این میزان برای نمایشگر آیفون ۱۱ پرو نیز برابر ۱۲۰۰ نیتز بود.

در مورد صفحه نمایش نیز بهتر است به نرخ نوسازی تصویر ۶۰ هرتزی هر دو تلفن همراه نیز اشاره‌ای کنیم.

برای افزایش مقاومت صفحه نمایش آیفون ۱۲ پرو، شرکت اپل با همکاری شرکت کورنینگ، از مواد محافظ سرامیکی در ساختار صفحه نمایش استفاده کرده است که می‌تواند مقاومت صفحه نمایش در برابر عوامل آسیب‌رسان خارجی تا ۴ برابر بیشتر از آیفون ۱۱ پرو مقاومت داشته باشد.

آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو از لحاظ مشخصات و کارایی

آیفون ۱۲ پرو
آیفون ۱۲ پرو

آیفون ۱۲ پرو از لحاظ کارایی در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو پیشرفت قابل ذکری دارد. این تلفن همراه از تراشه A14 Bionic در ساختار خود استفاده خواهد کرد. این در حالی است که برادر بزرگتر این محصول، از تراشه A13 Bionic بهره برده است. علاوه بر نوع تراشه این محصول جدید اپل، در ساخت تراشه از فرآیند تولید ۵ نانومتری استفاده شده است که طول عمر بیشتر باتری را به همراه می‌آورد. این تراشه، در مقایسه با نسل قبلی خود، توانایی انجام ۴۰ درصد عملیات بیشتری را نیز دارد که به عنوان نقطه قوت آن در نظر گرفته می‌شود.

در مقایسه بین نسل جدید گوشی‌های پرو اپل و نسل قدیمی‌تر، می‌توان به رم آن‌ها نیز اشاره کرد. رم آیفون ۱۱ پرو فقط رم ۴ گیگابایتی را در دسترس کاربران قرار می‌داد، در حالی که در نسخه جدیدتر این تلفن همراه، رم گوشی به ۶ گیگابایت افزایش خواهد یافت.

نسخه پایه آیفون ۱۲ پرو دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت خواهد بود و در مقایسه با نسخه پایه ۶۴ گیگابایتی آیفون ۱۱ پرو، تغییری محسوس به حساب می‌آید.

یکی از مسائلی که بین آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۱ پرو تفاوت ایجاد می‌کند، بسته‌بندی و محتویات داخل جعبه این دو گوشی است. به‌خاطر مسائل محیط زیستی و محافظت از آن، بسته‌بندی آیفون ۱۲ پرو کوچکتر از آیفون ۱۱ پرو در نظر گرفته شده است که نشان از حذف هندزفری و شارژر از بسته‌بندی محصول جدید اپل دارد. در داخل بسته‌بندی آیفون ۱۲ پرو، شرکت اپل فقط به کابل لایتنینگ به USB-C بسنده کرده است. 

هر دوی این محصولات از استاندارد IP68 بهره می‌برند که باعث می‌شود در برابر رطوبت، آب و گردوخاک مقاومت قابل قبولی داشته باشند. از این لحاظ این دو گوشی تفاوت چندانی با هم ندارند. البته بنا به ادعای اپل، آیفون ۱۲ پرو تا ۶ متر زیر آب ضدآب است. این در حالی است که آیفون ۱۱ پرو تا ۴ متر توانایی ضدآب بودن خود را می‌تواند داشته باشد.

آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو از لحاظ دوربین

دوربین آیفون ۱۲ پرو
دوربین آیفون ۱۲ پرو

یکی از مهم‌ترین جوانبی که یک تلفن همراه جدید را از سایرین جذاب‌تر می‌کند، دوربین آن است. در این حوزه نیز گوشی جدید اپل حرفی برای گفتن خواهد داشت و در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو، پیشرفتی را به خود خواهد دید.

از لحاظ تعداد لنزهای دوربین اصلی، تغییری در ساختار دوربین تلفن همراه وجود نخواهد داشت و ساختار ۳ لنزه دوربین اصلی به قوت خود باقی خواهد ماند. تغییری که در دوربین این پرچم‌دار شاهد آن خواهیم بود، زوم اپتیکال بیشتر است. در نسخه قدیمی‌تر آیفون پرو، زوم ۲ برابری اپتیکال در دسترس بود و در نسخه جدیدتر این گوشی، این میزان زوم به ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

لنز اصلی دوربین آیفون ۱۲ پرو لنزی با فاصله کانونی f/1.6 (که اجازه ورود ۸۷ درصد نور بیشتر به داخل لنز را می‌دهد) و اندازه 1/1.7” که به نسبت آیفون ۱۱ پرو ۴۷ درصد بزرگتر است.

خوشبختانه در این بالارده، تصویربرداری در حالت شب به بهترین حالت انجام می‌شود. در دوربین اصلی و سلفی این تلفن همراه حالت تصویربرداری در شب وجود دارد که می‌تواند برای تصویربرداری در شب مناسب باشد. شایان ذکر است که در آیفون ۱۱ پرو، این حالت فقط برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده بود.

دوربین آیفون ۱۲ پرو در کنار با آیفون ۱۱ پرو تغییری نیز در حوزه تثبیت‌کنندگی تصویر دارد. این دوربین از تکنولوژی جدید بهره می‌برد که باعث می‌شود تصاویر با سرعت بیشتر و بهتری گرفته شوند. به عبارت دیگر، در صورت وجود لرزش در هنگام گرفتن عکس با آیفون ۱۲ پرو، احتمال کمی وجود دارد که تصویر حاصل تصویری تار باشد.

در حوزه تصویربرداری، آیفون ۱۲ پرو یک مزیت خارق‌العاده برای علاقمندان به عکاسی دارد. این گوشی توانایی ثبت تصاویر با فرمت RAW یا خام را دارد که دست عکاسان را برای ویرایش تصاویر گرفته شده بازتر می‌کند. در آیفون ۱۲ پرو برخلاف آیفون ۱۱ پرو، حالتی تحت عنوان ProRAW نیز موجود است که تصویربرداری با فرمت خام یا RAW ذکرشده را برای کاربران راحت‌تر می‌کند.

هر دو تلفن همراه توانایی فیلم‌برداری 4K با ۶۰ فریم بر ثانیه را دارند. مقایسه فیلم‌برداری این دو تلفن همراه به اینجا ختم نمی‌شود. آیفون ۱۲ پرو توانایی فیلم‌برداری HDR با ۱۰ بیت را دارد. در کنار آن، آیفون ۱۲ پرو نخستین تلفن همراهی است که می‌تواند با حالت Dolby Vision HDR نیز فیلم برداری کند. 

تغییر دیگر در دوربین آیفون ۱۲ پرو، اضافه‌شدن سنسور LiDAR به ساختار دوربین آن است. این سنسور که برای نخستین بار در آیپد پرو ۲۰۲۰ (iPad Pro 2020) استفاده شد، سنسوری برای ۳بعدی کردن محیط توسط دوربین گوشی است. به عبارت دیگر، با استفاده از این لنز، با استفاده از دوربین آیفون ۱۲ پرو کاربران قادر خواهند بود به سرعت محیطی که در آن قرار دارند را به صورت ۳بعدی ضبط کنند. علاوه بر آن، با استفاده از سنسور LiDAR می‌توان محیط را به سادگی اسکن کرد. از لحاظ تصویربرداری و فیلم‌برداری نیز این سنسور کاربران قادر می‌کند تا سوژه تصویربرداری‌شان را به نحو احسن از محیط پشتی جدا کنند. 

با پیشرفت تکنولوژی از زمان آیپد پرو ۲۰۲۰ تا زمان عرضه آیفون ۱۲ پرو، می‌توان کارایی بهتر این لنز در نرم‌افزارهای واقعیت مجازی اپل و بهینگی بیشتر و بهتر دوربین گوشی برای مصارف تصویر و فیلم‌برداری را انتظار داشت.

آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو از لحاظ شبکه فایوجی

شبکه فایوجی یکی از بحث‌های داغ دنیا تکنولوژی امروز است و به مرور در اغلب تلفن‌های همراه اضافه می‌شود. خوشبختانه آیفون ۱۲ پرو نیز از این غافله عقب نمانده است. از مزایای آیفون ۱۲ پرو می‌توانیم به افزایش سرعت داده موبایل در قیاس با آیفون ۱۱ پرو اشاره کنیم. در نسل قبلی آیفون، یعنی آیفون ۱۱ پرو از شبکه‌های 4G استفاده می‌شد. ولی در این محصول جدید، از شبکه فایوجی برای برقراری ارتباط داده‌ای در تلفن همراه استفاده خواهد شد، یعنی سرعت اینترنت و داده بهتر و در نتیجه، سرعت دانلود بیشتر. لازم به ذکر است که با توجه به نوع سیم‌کارت و نوع شبکه اینترنتی گوشی، سرعت اینترنت تا ۱ گیگابیت بر ثانیه نیز قابل افزایش است.

در محصول جدید اپل، از نوع جدیدتر شبکه‌های موبایلی استفاده شده است که نوید آپدیت‌بودن تکنولوژی گوشی را نیز در آینده برای کاربران می‌دهد. تکنولوژی‌های فایوجی mmWave و sub-6GHz در آیفون ۱۲ پرو قابل استفاده خواهند بود که نشان از جدیدبودن تکنولوژی‌های استفاده‌شده در آیفون ۱۲ پرو است.

یکی از مزایای شبکه فایوجی آیفون ۱۲ پرو، هوشمندبودن آن است. به عبارت دیگر، در صورت استفاده از داده تلفن همراه، اگر به سرعت بالای اینترنت نیاز نباشد، شبکه داده آیفون ۱۲ پرو به صورت خودکار از حالت فایوجی به 4G تغییر حالت پیدا می‌کند تا از مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

آیفون ۱۲ پرو در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو از لحاظ شبکه طول عمر باتری و شارژ

آیفون ۱۲ پرو
آیفون ۱۲ پرو

علاوه بر تراشه A14 که در این گوشی جدید تعبیه می‌شود و باعث کاهش مصرف باتری و انرژی گوشی می‌شود، باتری بزرگتر گوشی نیز، طول عمر بالای باتری گوشی را تضمین می‌کند. این باتری حجم ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعت خواهد داشت که در مقایسه با آیفون ۱۱ پرو که دارای حجم باتری ۳۰۴۶ میلی‌آمپرساعت بود، افزایش حجم حدود بالای ۱۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی را دارد.

از لحاظ تکنولوژی شارژ سریع، مقایسه آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۱ پرو، نتیجه خاصی به همراه نخواهد داشت. چراکه هر دوی این محصولات، توانایی شارژ باتری را با شارژ سریع ۱۸ واتی به همراه دارند.

در کنار طول عمر باتری بالا، اپل برای آیفون ۱۲ پرو، MagSafe که در مک بوک‌ها استفاده می‌شود را نیز در نظر گرفته است. این پاوربانک به صورت آهنربایی به تلفن همراه متصل شده و با تکنولوژی شارژ ۱۵ واتی، انرژی برق را به‌طور به‌سیم به باتری آیفون ۱۲ منتقل می‌کند.

با در نظر گرفتن همه این تغییرات از قبیل بهینه‌شدن تراشه و دوربین گوشی، افزایش حجم باتری، بهرمندی از شبکه فایوجی و … می‌توان انتظار گوشی بالا‌رده باکیفیتی را از آیفون ۱۲ پرو داشت.

به نظر شما این گوشی با چه چالش‌هایی روبرو خواهد بود و چه نکات قوتی خواهد داشت؟

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

معرفی انواع اتو

بی‌شک اتو زدن لباس‌های چروکیده یکی از سخت‌ترین کارهای خانه برای اکثر مردم است و کمتر کسی را...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۳ مرداد ۱۴۰۰