مقایسه آیفون اس ای ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ مینی

آیفون اس ای ۲۰۲۰ بخریم یا آیفون ۱۲ مینی؟

شرکت اپل سری جدید آیفون‌های خود را در سه اندازه متفاوت تولید کرده تا بتواند همه‌ی کاربران مختلف را به نوعی راضی کند که در مطلبی قبل‌تر به این موضوع پرداختیم. کوچک‌ترین عضو خانواده آیفون‌های جدید یعنی آیفون ۱۲ مینی قطعا برای کسانی که به گوشی‌های هوشمند کوچک علاقه دارند می‌تواند بسیار جذاب باشد، چرا که در حال حاضر کمتر می‌‌توان محصولی با این ابعاد و در عین حال امکانات بالا پیدا کرد.

در طرف دیگر در همین سال ۲۰۲۰ اپل از سری دوم آیفون اس ای خود رونمایی کرد. این سری را به نوعی می‌توان میان‌رده شرکت آمریکایی به حساب آورد (هرچند در ایران خیلی این حرف معنا ندارد). به همین جهت در این مطلب قصد داریم این دو محصول دوست داشتنی و در عین حال نه چندان ارزان را با یکدیگر مقایسه کرده و به نکات مثبت و منفی موجود در هر دو اشاره کنیم.

در وبلاگ ما بخوانید: بررسی کامل گوشی آیفون اس ای ۲۰۲۰

آیفون اس ای ۲۰۲۰آیفون ۱۲ مینی
سال ساخت۲۰۲۰۲۰۲۰
ابعاد۷.۳×۶۷.۳×۱۳۸.۴ میلی متر۷.۴×۶۴.۲×۱۳۱.۵ میلی متر
وزن۱۴۸ گرم۱۳۸ گرم
جنس بدنهفریم آلومینیومی، قاب پشتی شیشه‌ایفریم آلومینیومی، قاب پشتی شیشه‌ای
نمایشگر۴.۷ اینچ از نوع Retina IPS۵.۴ اینچ از نوع Super Retina XDR OLED
محافظ نمایشگر‌سرامیک شیلد
نسبت صفحه به بدنه۶۵.۴ درصد۸۵.۱ درصد
رزولوشن۱۳۳۴×۷۵۰۲۳۴۰×۱۰۸۰
تراکم پیکسلی۳۲۶ پیکسل بر هر اینچ۴۷۶ پیکسل بر هر اینچ
نرم افزارios 13 قابل بروزرسانی به ios 14ios 14
تراشهApple A13 Bionic (7 nm+)Apple A14 Bionic (5 nm)
پردازنده مرکزیشش هسته‌ای (2×2.65 GHz Lightning + 4×1.8 GHz Thunder)شش هسته‌ای (2×3.1 GHz Firestorm + 4×1.8 GHz Icestorm)
پردازنده گرافیکیApple GPU (4-core graphics)Apple GPU (4-core graphics)
کارت حافظهپشتیبانی نمی‌کندپشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
حافظه رم۳ گیگابایت۴ گیگابایت
نوع حافظهNVMeNVMe
دوربین اصلی۱۲ مگاپیکسل، دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال۱۲ مگاپیکسل، دیافراگم f/1.6، فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال
دوربین فوق عریضندارد۱۲ مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4، زاویه ۱۲۰ درجه‌ای
فیلم برداری4K@24/30/60fps, 1080p@30/60/120/240fps4K@24/30/60fps, 1080p@30/60/120/240fps
سلفی۷ مگاپیکسل۱۲ مگاپیکسل
جک ۳.۵نداردندارد
درگاه شارژلایتنینگلایتنینگ
سنسورهاحسگر اثرانگشت یکپارچه با دکمه هوم، ژیروسکوپ، شتاب سنج، مجاورت، قطب نما و فشار سنجفیس آیدی، ژیروسکوپ، شتاب سنج، مجاورت، قطب نما و فشار سنج
باتری۱۸۲۱ میلی آمپر ساعت۲۲۲۷ میلی آمپر ساعت
شارژرشارژ سریع ۱۸ واتیشارژ سریع ۲۰ واتی
شبکه‌های ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTEGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
بلوتوث5.05.0
اسپیکر استریودارددارد
مقاومت در برابر نفوذ آبگواهی IP67، عمق یک متر مدت ۳۰ دقیقهگواهی IP68، عمق شش متر مدت ۳۰ دقیقه

طراحی: کوچک‌های دوست داشتنی!

اگر آیفون‌های قبلی را به خاطر داشته باشید، حتما می‌دانید که اپل از سری آیفون ۶ تا سری آیفون ۸ از طراحی تکراری و کاملا یکسانی استفاده می‌کرد تا حدی که تشخیص نسل جدید از نسل قبلی به کار دشواری بدل شده بود. این طراحی شامل نوار بزرگ بالا و پایین نمایشگر می‌شد و دکمه هوم سنتی اپل هم در قسمت پایین صفحه نمایش قرار می‌گرفت.

طراحی آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل
طراحی آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل

حالا چرا این همه داستان سرایی کردیم؟ راستش را بخواهید نمی‌دانیم که استفاده از طراحی که در بالا توضیح دادیم و شاید به حدود ۶ سال قبل باز گردد، در محصولی که در سال ۲۰۲۰ ساخته شده، کار درستی است یا نه؟ اما نکته‌ی کاملا مشهود این است که این نوع طراحی با استانداردهای سال ۲۰۲۰ هم‌خوانی لازم را نداشته و به نوعی منسوخ شده به نظر می‌رسد.

البته شاید تا حدی قیمت پایین‌تر آیفون اس ای ۲۰۲۰ طراحی قدیمی آن را توجیه کند و از طرف دیگر احتمالا این نوع طراحی و استفاده از دکمه سنتی هوم همچنان طرفداران خاص خودش را داشته باشد که این موضوع را از فروش خوب این محصول می‌‌توان دریافت.

دکمه هوم سنتی اپل همراه با تاچ آیدی
دکمه هوم سنتی اپل همراه با تاچ آیدی

گذشته از این طراحی اس ای ۲۰۲۰ هنوز هم زیباست و به لطف استفاده از ترکیب شیشه و فلز در ساخت به محض در دست گرفتن حس و حال یک محصول گران قیمت را تداعی می‌کند. قاب شیشه‌ای پشتی لوگوی اپل در وسط و دوربین تکی و فلش را در بالا شامل می‌شود.

تکراری دوست داشتنی اپل
تکراری دوست داشتنی اپل

فریم آلومینیومی این گوشی در لبه‌ها طراحی گردی داشته و از دکمه پاور و درگاه سیم‌کارت در سمت راست، دکمه‌‌های ولوم و دکمه سایلنت در سمت چپ و دو اسپیکر و درگاه لایتنینگ در لبه‌ی پایینی میزبانی می‌کند.

آیفون ۱۲ اما طراحی کاملا متفاوتی دارد، چرا که طراحی آن به نوعی ادامه‌ی نسل قبل از خود یعنی آیفون ۱۱ می‌باشد و نوار بزرگ اطراف نمایشگر و به طبع آن دکمه هوم سنتی حذف شده و نسبت صفحه نمایش به بدنه به طرز چشمگیری از ۶۵.۴ درصد آیفون اس ای به حدود ۸۵ درصد رسیده است.

آیفون ۱۲ مینی اپل
آیفون ۱۲ مینی اپل

به لطف کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر، اپل موفق شده یک صفحه نمایش ۵.۴ اینچی را در دل یک محصول ۷.۴×۶۴.۲×۱۳۱.۵ میلی متری جای دهد و این در حالیست که آیفون اس ای با داشتن نمایشگر ۴.۷ اینچی ابعادی ۷.۳×۶۷.۳×۱۳۷.۴ میلی متری دارد.

مقایسه آیفون اس ای ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ مینی
مقایسه آیفون اس ای ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ مینی

زمانی که وزن ۱۳۵ گرمی آیفون ۱۲ مینی را در مقایسه با ۱۴۸ گرم آیفون اس ای در نظر بگیرید بهتر متوجه می‌شوید که قطعا با بهترین گوشی جهان از نظر ارگونومی روبرو هستیم که باید حقیقتا اپل را به خاطر آن ستایش کنیم.

مقایسه آیفون اس ای ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ مینی
مقایسه آیفون اس ای ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ مینی

اپل در قاب شیشه‌ای پشتی آیفون ۱۲ مینی از دو دوربین و لوگوی خود شرکت استفاده کرده است. لبه‌های این گوشی نیز در این نسل حالت تخت به خود گرفته که در ظاهر جذاب‌ بیشتری دارد و به همین خاطر می‌توان آن را به راحتی روی لبه‌ها به طور ایستاده قرار داد.

طراحی زیبای آیفون ۱۲ مینی
طراحی زیبای آیفون ۱۲ مینی

با مشاهده جزئی‌تر به عضو کوچک خانواده آیفون ۱۲ به حضور دکمه پاور در سمت راست (که نسبت به آیفون اس ای کشیده‌تر شده و کار کردن با آن حس بهتری دارد)، دکمه سایلنت، ولوم و درگاه سیم‌کارت در سمت چپ و در آخر درگاه لایتنینگ و دو اسپیکر در فریم پایینی (که برعکس آیفون اس ای طراحی متقارن نداشته و یکی از دیگری بزرگ‌تر است) پی می‌بریم.

لبه‌ی سمت چپ آیفون ۱۲ مینی
لبه‌ی سمت چپ آیفون ۱۲ مینی

در آخر بد نیست بدانید که آیفون اس ای از گواهی IP67 و آیفون ۱۲ مینی از گواهی IP68 پشتیبانی می‌کند و این بدان معناست که اس ای می‌تواند تا عمق ۱ متر به مدت ۳۰ دقیقه در برابر نفوذ آب مقاومت کند‌، در حالی که این عدد برای ۱۲ مینی ۶ متر به مدت ۳۰ دقیقه می‌باشد.

مقاومت دو گوشی در برابر نفوذ مایعات در مطلب مقایسه آیفون اس ای ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ مینی
مقاومت دو گوشی در برابر نفوذ مایعات در مطلب مقایسه آیفون اس ای ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ مینی

برای جمع بندی کردن بخش طراحی می‌‌توان گفت که با دو محصول بسیار با کیفیت از شرکت اپل مواجه هستیم ولی در مقام مقایسه آیفون ۱۲ مینی به جهت طراحی جدید‌تر و زیباتر و همچنین استفاده از سرامیک شیلد برای محافظت از نمایشگر برنده حتمی این بخش خواهد بود.

نمایشگر:‌ پیشرفت چشمگیر نسل جدید

تا همین چند سال قبل شرکت اپل به استفاده از نمایشگر با رزولوشن Hd و تراکم پیکسلی خاص اصرار می‌ورزید، چرا که باور داشت چشم انسان در حالت عادی نمی‌تواند در فاصله مناسب از نمایشگر تراکم پیکسلی بیشتر و به نوعی کیفیت بالاتر را تشخیص دهد.

اما با پیشرفت گوشی‌های هوشمند کار به جایی رسید که سازنده‌ها حتی به رزولوشن Full Hd هم رضایت ندادند و به سراغ رزولوشن‌‌های بیشتر رفتند و دیگر حقیقتا جایی برای کیفیت Hd مخصوصا برای محصولات گران قیمت و پرچمدار وجود نداشت.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ هم چون در حال حاضر به نوعی میان‌رده شرکت اپل به حساب می‌آید، از همین رزولوشن Hd و تراکم پیکسلی مشهور اپل استفاده می‌کند. به بیان دقیق‌تر در این گوشی شاهد یک صفحه نمایش ۴.۷ اینچی از نوع Retina IPS با رزولوشن ۱۳۳۴×۷۵۰ و تراکم ۳۲۶ پیکسل بر هر اینچ هستیم. این تراکم پیکسلی دقیقا همان عددی است که در آیفون ۱۱ سال قبل با آن مواجه بودیم.

نمایشگر آیفون اس ای ۲۰۲۰
نمایشگر آیفون اس ای ۲۰۲۰

آیفون ۱۲ مینی اما نه تنها رزولوشن را به Full Hd افزایش داده بلکه از نمایشگر ۵.۴ اینچی از نوع Super Retina XDR OLED استفاده می‌کند که کیفیت به مراتب بیشتری نسبت به گوشی رقیب دارد. استفاده از این رزولوشن و اندازه صفحه نمایش باعث شده تا آیفون ۱۲ مینی به تراکم پیکسلی بسیار خوب ۴۷۶ برسد.

نمایشگر آیفون ۱۲ مینی
نمایشگر آیفون ۱۲ مینی

محتوای به نمایش گذاشته شده به روی نمایشگر آیفون ۱۲ مینی رنگ‌های زنده‌تر و عمق مشکی به مراتب بیشتری نسبت به آیفون اس ای داشته و این دستگاه به خاطر کاهش چشمگیر حاشیه‌ها و اندازه بزرگ‌تر قطعا محصول بهتر و مناسب‌تری برای مشاهده انواع محتوا به شمار می‌آید و باید آن را برنده قطعی این قسمت در نظر بگیریم.

مقایسه آیفون اس ای ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ مینی
مقایسه آیفون اس ای ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ مینی

ناگفته نماند که کیفیت نمایشگر آیفون اس ای در نوع خود کاملا رضایت بخش بوده و ضعفی در این زمینه ندارد و در صورت استفاده می‌تواند به طور کامل شما را راضی نگه دارد.

نرم افزار و امنیت

در زمینه نرم افزاری هیچ گونه تفاوتی میان این دو آیفون دیده نمی‌شود، زیرا ۱۲ مینی که به صورت پیش فرض به آخرین نسخه ios مجهز شده و آیفون اس ای هم در حال حاضر امکان بروزرسانی به ios 14 را داراست. در مورد قابلیت‌ها و ویژگی‌های ios 14 نیز قبلا صحبت کرده‌ایم که برای آگاهی بیشتر می‌توانید آن را در وبلاگ سایمان دیجیتال مطالعه کنید.

سیستم عامل ios
سیستم عامل ios

در بخش امنیت اما همه چیز متفاوت بوده و آیفون اس ای از حسگر اثرانگشت ادغام شده با دکمه هوم برخوردار است و از این طریق می‌توانید با سرعت، دقت و امنیت بالا قفل گوشی را باز کنید. این در حالیست که برای آیفون ۱۲ مینی مانند دیگر گوشی‌های جدید اپل Face ID در نظر گرفته شده است.

این قابلیت به اندازه اثرانگشت امنیت دارد ولی مسئله‌ای که اینجا مطرح می‌شود این است که در شرایط کنونی که همگی مجبور به استفاده از ماسک هستیم قابلیت Face ID عملا کارایی خود را از دست می‌دهد و در بیرون از خانه باید به سراغ روش‌های دیگری برای باز کردن قفل صفحه بروید. به همین سبب در بخش امنیت باید آیفون اس ای ۲۰۲۰ را برنده معرفی کنیم.

سخت افزار: چقدر قدرت کافیست؟

در دنیای گوشی‌های هوشمند گاهی اوقات شاهد پیشرفت‌هایی هستیم که در کارکرد روزانه محصول تغییری ایجاد نمی‌کنند و دلیل استفاده از آن‌ها بیشتر به بخش تبلیغات و بازی با اعداد بر می‌گردد. این دقیقا اتفاقی است که در اینجا رخ داده، چرا که آیفون اس ای از تراشه ۷ نانومتری A13 bionic استفاده می‌کند در صورتی که آیفون ۱۲ مینی مانند بقیه اعضای این سری به تراشه ۵ نانومتری A14 bionic مجهز شده است.

روی کاغذ قدرت تراشه جدید اپل قطعا از نسل قبل بیشتر است، اما سوال اصلی اینجاست که به این قدرت بیشتر نیاز است و اینکه به طور کلی تاثیری در عملکرد روزمره دستگاه میگذارد؟ پاسخ منفی خواهد بود، زیرا قدرت تراشه A13 به قدری زیاد است که می‌تواند سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌های حال حاضر و حتی سال بعد را در بالاترین کیفیت ممکن اجرا کند و قدرت بیشتر آیفون جدید در استفاده اصلا به چشم نمی‌آید.

قدرت بسیار خوب هر دو آیفون اپل
قدرت بسیار خوب هر دو آیفون اپل

برای درک بهتر قدرت این دو دستگاه به سراغ بنچمارک مشهور آنتوتو می‌رویم، جایی که آیفون اس ای توانسته به عددی در حدود ۵۰۰ هزار دست یابد. این عدد برای آیفون ۱۲ مینی حدود ۵۸۰ هزار می‌باشد. برای مقایسه راحت‌تر بد نیست بدانید که نسخه اگزینوس نوت ۲۰ اولترا که در ایران به فروش می‌رسد توانسته در این بنچمارک عدد ۵۱۸ هزار را کسب کند.

در نهایت باید آیفون ۱۲ مینی را به خاطر برخورداری از قدرت بیشتر برنده این بخش دانست، اما این قدرت بیشتر چیزی نیست که به این محصول نسبت به آیفون اس ای برتری ببخشد.

دوربین: یک در برابر دو

آیفون اس ای ۲۰۲۰ به یک دوربین تکی ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده است، دقیقا مشابه با همان چیزی که در آیفون ۸ دیده بودیم. این سنسور که ساخت شرکت سونی می‌باشد در پس یک لنز ۲۸ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند.

دوربین تکی آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل
دوربین تکی آیفون اس ای ۲۰۲۰ اپل

در طرف دیگر برای آیفون ۱۲ مینی دو دوربین مشابه با آیفون ۱۲ در نظر گرفته شده است. دوربین اصلی این گوشی سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی با اندازه پیکسلی ۱.۴ میکرونی داشته و در پس یک لنز ۲۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.6 قرار گرفته است. این دوربین از قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال هم بهره می‌برد.

دوربین دوگانه آیفون ۱۲ مینی
دوربین دوگانه آیفون ۱۲ مینی

کیفیت دوربین اصلی

دوربین آیفون اس ای در نور روز عکس‌هایی کاملا طبیعی با رنگ‌های بسیار نزدیک به واقعیت ثبت می‌کند. رنج دینامیکی و کنتراست این تصاویر در سطح عالی بوده و جزئیات کاملا مطلوب به ثبت می‌رسند و می‌توان گفت عملا نویزی در این عکس‌ها دیده نمی‌شود.

عملکرد این دوربین در ثبت عکس‌ها در نور کم نسبت به آیفون ۸ پیشرفت قابل توجهی داشته و حالا با استفاده از الگوریتم‌های موجود تصاویر قابل قبولی ثبت می‌کند ولی در نهایت نبود قابلیت نایت مود به وضوح در این تصاویر دیده می‌شود. در واقع فقدان نایت مود در این گوشی کاملا عجیب به نظر می‌رسد اما از آنجایی که در مورد اپل صحبت می‌کنیم، هیچ چیز عجیبی وجود ندارد.

به لطف برخورداری اس ای از سخت افزار قدرتمند، این گوشی می‌تواند در نهایت کیفیت 4k 60fps به ضبط ویدئو اقدام کند. ویدئوهای ضبط شده در کیفیت 4k از کنتراست، جزئیات، رنج دینامیکی و وایت بالانس مناسبی بهره می‌برند و دوربین به خوبی می‌‌تواند فوکوس را برای سوژه‌های مختلف تغییر دهد. در کیفیت 1080P هم با عملکرد خوب و مناسب این گوشی روبرو هستیم و تنها جزئیات مقداری کمتر می‌شود.

حال به سراغ آیفون ۱۲ مینی می‌رویم، جایی که تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی آن در نور روز از جزئیات زیاد، کنتراست خوب، شارپنس و سفیدی متعادل، دقت رنگ بالا، رنج دینامیکی وسیع و نویز کم برخوردار هستند و به نوعی اپل موفق شده تا بین حفظ حالت طبیعی تصویر و استفاده از قابلیت HDR تعادل برقرار کند.

در این محصول اپل برای هر سه دوربین (اصلی، فوق عریض و سلفی) قابلیت نایت مود را در نظر گرفته که با تاریک شدن هوا به طور خودکار فعال می‌شود. به سبب استفاده از همین قابلیت آیفون ۱۲ مینی به دستگاهی قابل برای عکسبرداری در نور کم بدل شده است، چرا که تصاویر ثبت شده در این شرایط نوری با دوربین اصلی جزئیات، شارپنس و رنج دینامیکی بسیار مناسبی دارند و نویز در آن‌ها به خوبی کنترل می‌شود و مهم‌تر از همه این عکس‌ها حالت طبیعی خود را حفظ می‌کنند و این قابلیت کاملا حرفه‌ای بین نقاط تاریک و روشن تصاویر توازن برقرار می‌کند.

در زمینه فیلم‌برداری در یک کلام آیفون ۱۲ مینی مانند برادران بزرگ‌تر خانواده عملکرد چشمگیری از خود به نمایش می‌گذارد. ویدئوهای ضبط شده در کیفیت 4k با دوربین اصلی رنج دینامیکی بسیار خوب، کنتراست عالی و دقت رنگ کاملا مناسبی دارند و تقریبا نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شود. و همانطور که احتمالا می‌دانید آیفون‌های سری ۱۲ اولین گوشی‌های هوشمند جهان هستند که از فرمت Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کنند.

برای جمع بندی دوربین اصلی باید گفت که هر دو محصول عملکرد کاملا خوب و رضایت بخشی دارند، ولی در اینجا هم آیفون ۱۲ مینی به خاطر عکس‌های به مراتب بهتر در نور کم و فیلم‌برداری چشمگیر برنده این قسمت خواهد بود.

کیفیت دوربین فوق عریض

آیفون ۱۲ مینی از یک دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و زاویه ۱۲۰ درجه‌ای استفاده می‌کند که در نور روز قادر است تصاویری با جزئیات متوسط، وایت بالانس مناسب، کنتراست خوب و نویز کم به ثبت برساند. به لطف بهره‌وری این دوربین از نایت مود، عکس‌های فوق عریض گرفته شده نیز قابل استفاده هستند، هرچند که جزئیات کمتری نسبت به تصاویر روز داشته و کمی نرم ثبت می‌شوند.

ویدئوهای ضبط شده با دوربین فوق عریض نسبت به دوربین اصلی به مراتب کیفیت کمتری داشته و در لبه‌های آن‌ها حالت آبرنگی دیده می‌شود، ولی از طرف دیگر رنج دینامیکی، کنتراست و دقت رنگ همچنان در حد بسیار خوبی قرار می‌گیرد.

کیفیت دوربین سلفی

آیفون اس ای از یک دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی برخوردار است که در نگاه اول شاید کم بنظر برسد، اما در عمل عملکردی مثال زدنی از خود نشان می‌دهد و به راحتی می‌تواند گوشی‌های اندرویدی با سلفی‌های ۲۰ یا ۳۰ مگاپیکسلی را پشت سر بگذارد.

در تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی شاهد جزئیات، کنتراست و رنج دینامیکی بسیار خوبی هستیم. این دوربین عکس‌های پرتره هم ثبت می‌کند که این تصاویر هم کاملا رضایت بخش بوده و برش سوژه از پس‌زمینه بسیار خوب انجام می‌شود.

اپل در آیفون ۱۲ مینی برای دوربین سلفی به سراغ یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی رفته که می‌‌تواند تصاویر سلفی تحسین برانگیزی به ثبت برساند. این عکس‌ها در همه‌ی زمینه‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته و قطعا جزو بهترین‌های موجود در بازار قرار می‌گیرند.

هنگام ثبت تصاویر پرتره سلفی سنسورهای استفاده شده برای فیس آیدی به کمک دوربین سلفی آیفون ۱۲ می‌آیند و باعث می‌شوند شاهد عکس‌هایی کاملا حرفه‌ای در این زمینه باشیم. در نهایت باید گفت دوربین‌های سلفی هر دو آیفون حقیقتا بهتر از انتظار عمل می‌کنند و باید اپل را به خاطر استفاده از آن‌ها تحسین کرد.

تصاویر پرتره

عکس‌های پرتره آیفون اس ای به کمک الگوریتم‌های مختلف به ثبت می‌رسند و به همین دلیل تفکیک سوژه از پس‌زمینه کاملا خوب انجام نمی‌شود، ولی در حالت کلی می‌توان عملکرد آن را قابل قبول توصیف کرد.

در سمت دیگر آیفون ۱۲ مینی قادر است تا عکس‌های پرتره کاملا خوبی بگیرد. این تصاویر دارای شارپنس مناسب، جزئیات بالا، رنگ‌های نزدیک به واقعیت و کنتراست عالی بوده و فرآیند تار شدن پس‌زمینه کاملا طبیعی و خوب انجام می‌شود.

پرتره‌های این گوشی در شب هم کیفیت مناسبی دارند و به این ترتیب باید آیفون ۱۲ مینی را برنده قطعی بخش پرتره بدانیم.

شایان ذکر است که عکس‌های بالا توسط سایت Gsmarena گرفته شده‌اند و همچنین به دلیل حجم بالای تصاویر، از رزولوشن آن‌ها کاسته شده و برای دیدن عکس‌ها با کیفیت اصلی می‌توانید به سایت مرتبط مراجعه کنید.

باتری: پاشنه آشیل دو آیفون

از ابعاد کوچک دو گوشی و ضخامت و وزن کم آن‌ها می‌توان حدس زد که با باتری‌هایی پر حجم سر و کار نداریم و مطابق انتظار اپل در اس ای از یک باتری ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعتی استفاده کرده و برای ۱۲ مینی به سراغ یک باتری ۲۲۲۷ میلی آمپر ساعتی رفته است.

در عمل هم با محصولات خوبی در زمینه شارژ دهی روبرو نیستیم و شاید بتوان این بخش را نقطه ضعف اصلی هر دو آیفون به حساب آورد. آیفون ۱۲ مینی با استفاده معمول احتمالا بتواند تا انتهای شب شما را همراهی کند ولی این حرف برای آیفون اس ای ۲۰۲۰ برقرار نبوده و مجبور می‌شوید در ابتدای شب آن را مجددا به شارژ متصل کنید.

MagSafe
MagSafe

به سراغ بخش دیگر باتری یعنی سرعت شارژ شدن می‌رویم، جایی که آیفون ۱۲ مینی از شارژ سریع ۲۰ وات پشتیبانی می‌کند. البته این محصول بدون هیچ گونه آداپتوری داخل جعبه روانه‌ی بازار شده و باید به صورت جداگانه اقدام به خرید آداپتور کنید که در زیر لینک آن را قرار داده‌ایم.

با استفاده از این آداپتور ۲۰ وات شما قادر خواهید بود شارژ ۱۲ مینی را در ۳۰ دقیقه به ۶۰ درصد و در ۸۹ دقیقه به ۱۰۰ درصد برسانید. برای این محصول شارژ سریع بی‌سیم نیز در نظر گرفته شده که می‌توانید اطلاعات لازم را در مطلب بررسی آیفون ۱۲ بخش باتری مطالعه کنید.

در سمت دیگر آیفون اس ای ۲۰۲۰ نیز از شارژ سریع ۱۸ واتی برخوردار است اما آداپتور داخل جعبه ۵ وات بوده و می‌تواند شارژ گوشی را در ۳۰ دقیقه از ۰ به ۲۷ برساند و برای کامل شدن فرآیند شارژ به زمانی در حدود ۲.۵ ساعت احتیاج دارد. اگر از آداپتور ۱۸ وات استفاده کنید این اعداد به ۵۷ درصد در ۳۰ دقیقه و ۱۰۰ درصد در ۱ ساعت ۴۰ دقیقه تغییر می‌کند.

ارتباطات و صدا

اگر کنفرانس معرفی آیفون‌های سری جدید را دنبال کرده باشید، می‌دانید که اپل بارها بر استفاده از فناوری 5G در گوشی‌های جدید خود تاکید کرد و آیفون ۱۲ مینی را کوچک‌ترین گوشی هوشمند جهان مجهز به این فناوری نامید. از طرف دیگر آیفون اس ای از 5G بی‌بهره مانده و در این بخش هم آیفون ۱۲ مینی دست بالاتر را دارد.

این که بود و نبود اینترنت نسل پنجم تا چه حد اهمیت دارد شاید به آینده نگری شما باز گردد، چرا که بعید است تا چند سال آینده شاهد حضور گسترده این فناوری در ایران باشیم.

در بخش صدا هر دو گوشی از اسپیکرهای استریو برخوردار هستند که توان تولید صدای بلند و در عین حال باکیفیت را دارا می‌باشند. با وجود خوب بودن کیفیت صدای هر دو آیفون اگر بخواهیم کمی جزئی‌تر این بخش را مورد بررسی قرار دهیم مانند خیلی قسمت‌های دیگر آیفون ۱۲ مینی با اختلاف جزئی برنده خواهد بود.

در آخر کدام؟

اگر مقایسه همه‌ی بخش‌ها را دنبال کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که عضو جدید و کوچک خانواده تقریبا در تمام بخش‌ها به جز قیمت و امنیت برتری کامل دارد.

مقایسه آیفون اس ای ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ مینی
مقایسه آیفون اس ای ۲۰۲۰ و آیفون ۱۲ مینی

به بیان ساده‌تر اگر به دنبال گوشی کوچکی هستید که امکانات بسیار خوبی داشته باشد و در عین حال هزینه کمتری هم روی دستتان بگذارد، آیفون اس ای ۲۰۲۰ گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد. اما اگر محدودیت بودجه ندارید و به دنبال محصولی می‌گردید که ارگونومی مناسب را در عین نمایشگر بسیار خوب ۵.۴ اینچی و بسیاری از امکانات دیگر ارائه کند باید نگاه جدی‌تری به آیفون ۱۲ مینی داشته باشید.

در آخر شما بگویید، بنظرتان کدام آیفون ارزش خرید بالاتری دارد؟ حتما نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

من مایل به خریدآیفون اس ای بودم واطلاعت کافی دراین زمینه نداشتم ازشمابسیارمتشکرم که بادقت وحوصله ی زیادبه مقایسه ومعرفی هردونوع آیفون پرداختید…دمتون گرم وسپاس

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰