کدام یک تشخیص چهره بهتری دارد؟ آیفون X، گلکسی نوت 8 یا وان پلاس 5T

کدام یک تشخیص چهره بهتری دارد؟ آیفون X، گلکسی نوت 8 یا وان پلاس 5T

باز کردن قفل گوشی از طریق چهره افراد، ویژگی است که تقریبا از مدت ها پیش در گوشی های هوشمند قرار داشته است. تشخیص چهره از سال 2011 یکی از بخش های سیستم عامل اندروید بوده است؛ یعنی زمانی که سامسونگ از گوشی گلکسی نکسوس با همکاری گوگل، رونمایی کرده بود. اما این ویژگی در سال های اول عرضه، امنیت بالایی نداشت و قابل اطمینان نبود و احتمالا به همین دلیل بود که تشخیص چهره، آنطور که باید و شاید، به محبوبیت اصلی دست نیافت و مدت ها بعد از آن، سنسور اثر انگشت به خوبی جای خود را در بین گوشی های هوشمند پیدا کرد و به یکی از محبوبترین ویژگی ها تبدیل شد.

با این وجود، اکنون استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره افزایش یافته است؛ چرا که نه تنها این ویژگی پیشرفت های بسیار زیبادی داشته بلکه استفاده از آن، آسان تر از سنسور اثر انگشت می باشد. با بزرگ شدن نمایشگر ها و کوچک شدن حاشیه های نمایشگر، بسیاری از برند ها سنسور اثر انگشت را به پشت دستگاه منتقل کردند و جالب است بدانید که شرکت اپل با استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره خود، به کلی سنسور اثر انگشت را از پرچمدار خود کنار گذاشت.

اما کدام گوشی بهترین شخیص چهره را در اختیار می گذارد؟ در این مقاله سعی داریم ویژگی تشخیص چهره سه مورد از بهترین گوشی های 2017 را در شرایط مختلف، مقایسه نماییم. در ادامه با سایمان دیجیتال همراه باشید.

تشخیص چهره

آیفون X در برابر گلکسی نوت 8 و وان پلاس 5T

در اولین مرحله تست، هرسه گوشی پس از شناساندن چهره در محیط بیرونی مورد آزمایش قرار گرفتند. هر سه گوشی در محیط های روشن، عملکرد شگفت انگیزی از خود به نمایش می‌گذارند و تشخیص چهره به سرعت انجام می‌گیرد. در فضاهای بیرونی می توان گفت که هر سه گوشی عملکرد یکسانی از خود به نمایش می گذارند. چه در محیط های آفتابی، چه هنگام ابری شدن هوا و حتی در محیط های سایه هم، عمل شناسایی چهره به خوبی انجام می گیرد.

اما بعد از استفاده در محیط های داخلی و فضای بسته، مشکلات کم کم نمایان می شوند. هنگامی که گوشی روی میز قرار دارد و شما روی صندلی نشسه اید، به نظر می رسد که گلکسی نوت 8 با زمان بیشتری در مقایسه با دو رقیب دیگر، عمل شناسایی چهره را انجام می دهد. اما در این حالت، آیفون 10 و وان پلاس 5تی، به عملکرد معمولی خود ادامه می دهند. رفتن به محیط های کم نور هم خبرهای خوبی برای پرچمدار سامسونگ به دنبال ندارد؛ البته که عمل تشخیص چهره صورت می گیرد اما زمان شناسایی چند ثانیه افزایش می یابد.

در محیط های کاملا تاریک، گلکسی نوت 8 عملکرد خوبی از خود نمایش نمی دهد، در حالی که آیفون X و وان پلاس 5تی به عملکرد خود همچنان ادامه می دهند. گوشی چینی دارای ویژگی خوبی است که به گوشی اجازه می دهد در هنگام قرار داشتن در محیط های تاریک، صفحه نمایش به آرامی روشن شود، تا مشکلی برای شناسایی چهره ایجاد نشود. هنگام تست در محیط کاملا تاریک، این ویژگی در حالت فعال قرار داشت و پرچمدار وان پلاس عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت.

استفاده از عینک های طبی مشکلی برای شناسایی چهره به وجود نمی آورد. آیفون X، گلکسی نوت 8 و وان پلاس 5T همگی در هنگام استفاده با عینک طبی در محیط های بیرونی و فضاهای آفتابی یا ابری، عملکرد مطمئنی از خود به نمایش می گذارند. در فضای بسته، محیط کار و منزل، گلکسی نوت 8 با عینک طبی عملکرد خوبی از خود برجای می گذارد، هرچند که در برخی مواقع، زمان شناسایی همانند چیزی که در بالا اشاره کردیم، افزایش پیدا می کند. دو گوشی دیگر بدون تاخیر زمانی به عملکرد خود ادامه می دهند. هماننند چیزی که در بالا اشاره کردیم، در محیط های کاملا تاریک در هنگام استفاده از عینک طبی هم، فبلت سامسونگ عملکرد چندادن خوبی از خود به نمایش نمی گذارد؛ در حالی که دو رقیب دیگر یعنی iphone X و Oneplus 5T به عملکرد خوب خود حتی در زمان استفاده از عینک طبی، ادامه می دهند. توجه داشته باشید که در گلکسی نوت 8 مهم نمی باشد که شناساندن چهره با عینک طبی صورت گرفته است یا خیر.

استفاده از عینک آفتابی، هر سه گوشی را به چالش می کشد

هنگامی که تشخیص چهره را با عینک های آفتابی مورد آزمایش قرار می دهیم، نتایج متفاوتی حاصل می شود. در برخی مواقع، سیستم تشخیص چهره به خوبی کار می کرد و گاهی اوقات، بسته به میزان نور محیط، زاویه ای که دوربین از آن در مقابل چهره قرار می گیرد و اینکه آفتاب در جلوی فرد قرار دارد یا پشت آن، عملکرد سیستم تشخیص چهره، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در کل در هنگام استفاده از انواع مدل های عینک های آفتابی، به سختی می توان گفت که عمل شناسایی چهره به خوبی صورت می گیرد.

اما در مرحله قضاوت، باید گفت که در این مرحله بهترین عملکرد متعلق به گوشی آیفون 10 است. این گوشی در هنگام استفاده از عینک آفتابی معمولی و غیر پلاریزه، عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش می گذارد. در هنگام استفاده از عینک های فوتوکرومیک هم مشکلی پیش نمی آید. مشکلات تنها زمانی نمایان می شوند که نور خورشید در پشت سر فرد قرار داشته باشد و از عینک پلاریزه استفاده شود.

در این مرحله میزان موفقیت گوشی چینی را می توان متوسط دانست. گاهی اوقات این گوشی شناسایی چهره را به خوبی انجام می دهد، در برخی مواقع نیاز به تلاش دوباره است و گاهیی اوقات نیز چهره تشخیص داده نمی شود. در کل نمی توان عملکرد پرچمدار وان پلاس را در این مرحله قابل اطمینان دانست؛ اما حداقل می توان گفت که بهتر از گلکسی نوت 8 عمل می کند.

شال گردن یکی از موارد دیگری است که سه گوشی را به چالش می کشد؛ البته این چالش برای وان پلاس 5T چندان دشوار نبود. این گوشی به خوبی حتی در زمانی که بینی و دهان فرد پوشیده باشد، تشخیص چهره را انجام می دهد. این در حالی است که گلکسی نوت 8 و آیفون 10 موفوق به شناسایی چهره نشدند. اما استفاده از کلاه زمستانی، مزاحمت چندانی برای شناسایی چهره ایجاد نمی کند و هر سه گوشی بدون کاهش سرعت، به کار معمولی خود ادامه می دهند.

هنگام استفاده از کلاه بیس بال چه اتفاقی می افتد؟ باید گفت که هنگام استفاده از این نوع کلاه، تاثیری بر عملکرد آیفون 10 گذاشته نمی شود. وان پلاس 5تی هم عملکرد قابل اطمینانی بر جای می گذارد. اما گلکسی نوت 8 احتملا به دلیل تاریک شدن بخش از قسمت چهره، عملکرد چندادن خوبی از خود به نمایش نمی گذارد.

نتیجه گیری

در حال حاضر گوشی های زیادی در بازار موجود هستند که از ویژگی تشخیص چهره برخوردار می باشند، اما بسیاری از آن ها عملکرد چندان خوبی ندارند. در این مقاله سعی شد تا سه مورد از محبوب ترین گوشی ها مورد آزمایش قرار گیرد که باید گفت دو مورد از آن ها عملکردی در حد و اندازه های گوشی پرچمدار در اختیار گذاشت: آیفون X و وان پلاس 5T.

آیفون ایکس برای شناسایی چهره از دوربین true depth و مادون قرمز استفاده می کند تا چهره افراد به صورت سه بعدی، اسکن شود. از سوی دیگر، پرچمدار وان پلاس به روش ساده و با استفاده از دوربین سلفی و الگوریتم های نرم افزاری، این کار را انجام می دهد. در طول آزمایش، در برخی مواقع آیفون 10 عملکردی بهتری داشت و گاهی اوقات نیز وان پلاس 5تی بهتر عمل می کرد و در نهایت می توان گفت که هر دوی این گوشی ها به طور کلی عملکرد سریع و قابل اعتمادی را در اختیار می گذارند.

در مرود گلکسی نوت 8 می توان گفت که انتظارات از آن بسیار بیشتر بود. این گوشی در هنگام استفاده از عینک های آفتابی و در محیط های تاریک، عملکردی به خوبی دو رقیب دیگر ندارد و به طوری کلی باید گفت که اگر سامسونگ قصد ادامه استفاده از این ویژگی در گوشی های خود را دارد، بهتر است آن را دستخوش بهبود ها و پیشرفت هایی کند.

نظر شما در مورد مقایسه تشخیص چهره این سه گوشی چیست؟

منبع : PhoneArena

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

25 مورد از بهترین گوشی های سامسونگ بازار (دی۱۴۰۱)

خوشبختانه بازار تلفن‌های همراه هیچ‌وقت انحصاری نبوده و همواره شاهد حضور و قدرت‌نمایی برندهای...

معین کریمی time-alt ۷ فروردین ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

بررسی گلکسی M52 5G سامسونگ + [ویدئو]

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی M52 فایوجی را در ادامه‌ی این مطلب، از نظر طراحی، نمایشگر، اسپیکر،...

مهدی حیدری time-alt ۲ دی ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰