مقایسه دوربین گلکسی A80 و گلکسی نوت 9

رقابت تنگاتنگ بین گوشی های هوشمند باعث شده است که گوشی ها هر ساله پیشرفت چشم گیری در همه زمینه ها به خصوص در بخش دوربین داشته باشند. این پیشرفت به گونه ای است که حتی میان رده ها عملکردی نزدیک به پرچمداران دارند. همانطور که میدانید کمپانی سامسونگ یکی از کمپانی های معروف تولید گوشی های همراه می باشد که هر ساله شاهد عرضه محصولات با کیفیت، چه در قلمرو گوشی های میان رده و چه در قلمرو پرچمداران هستیم. از این رو دو گوشی گلکسی A80 و نوت 9 را که از جمله محبوب ترین و قدرتمند ترین گوشی های این شرکت به شمار می آیند، برای مقایسه در این مقاله انتخاب کرده ایم.

گلکسی A80

امروزه بهره گیری از تعداد دوربین بیشتر به یک ترند در بین گوشی های موجود تبدیل شده است، به طوری اکثر پرچمداران و حتی میان رده های بازار به بیش از دو دوربین مجهز شده اند. گلکسی A80 گران قیمت ترین میان رده 2019 سامسونگ به شمار می آید که از لحاظ طراحی متفاوت تر از سایر گوشی های این شرکت می باشد. در این گوشی برای اولین از مکانیزم دوربین جهنده استفاده شده است که باعث می شود سه دوربین استفاده شده در آن به عنوان دوربین سلفی نیز کاربرد داشته باشد.

دوربین اصلی این گوشی از سنسور 48 مگاپیکسلی بهره می برد که دارای فیلتر بایر 4 به 1 بوده و تصاویر را با رزولوشن 12 مگاپیکسل به ثبت می رساند. البته امکان ثبت تصاویر 48 مگاپیکسلی نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده است که با قرار دادن نسبت تصویر روی 3:4H در اختیار قرار خواهد گرفت. سنسور IMX586 بکار رفته در دوربین اصلی A80 دارای پیکسل های 0.8 میکرونی می باشد که با استفاده از فیلتر بایر 4 به 1، اندازه پیکسل های تصاویر ثبت شده با آن، به 1.6 میکرون افزایش پیدا می کند. این سنسور، در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 قرار گرفته و زاویه دید 80 درجه ای را در اختیار می گذارد. نکته دیگر در مورد دوربین اصلی این گوشی، پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فازی و البته نبود لرزشگیر اوپتیکال می باشد.

دوربین بعدی Galaxy A80 از سنسور 8 مگاپیکسلی بهره می برد که دارای پیکسل هایی با اندازه 1.12 میکرون می باشد. سنسور این دوربین پشت لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و قادر به پوشش 123 درجه از صحنه می باشد. در نهایت نوبت به دوربین سوم گلکسی A80 می رسد که از نوع TOF بوده و قابلیت سنجش عمق به صورت سه بعدی را در اختیار می گذارد. این دوربین با استفاده از تابش نور لیزر و محاسبه مدت زمان بازگشت آن، قادر به شناسایی عمق صحنه به صورت سه بعدی می باشد که نه تنها تصاویر پرتره با دقت بیشتر و افکت واقعی تر را در اختیار خواهد گذاشت، بلکه سامسونگ به وسیله آن، ویژگی Live Focus Video را به گلکسی A80 افزوده است که توسط آن می توان ویدئوهایی به افکت بوکه به ثبت رساند. 

گلکسی نوت 9

در سمت مقابل پرچمدار سال گذشته سامسونگ یعنی گلکسی نوت 9 قرار دارد که با وجود گذشت یک سال از زمان عرضه آن، کماکان جزء قدرتمند ترین گوشی های موجود در اکوسیستم اندروید به شمار می آید. دوربین اصلی این گوشی همانند گلکسی اس 9 پلاس از سنسور 12 مگاپیکسلی ISOCELL با اندازه پیکسل های 1.4 میکرو متر استفاده می کند. این سنسور دارای D-Ram بوده که باعث افزایش سرعت عکس برداری آن می شود. اما جالب ترین نکته در مورد دوربین این گوشی قابلیت تغییر دادن گشودگی دیافراگم آن است، در این گوشی نیز همانند گلکسی اس 9 دریچه لنز می تواند در دو حالت F/1.5 و F/2.4 قرار گیرد.

گلکسی نوت 9

دوربین دوم نیز سنسوری 12 مگاپیکسلی دارد که البته اندازه پیکسل های آن کوچکتر بوده و 1.0 میکرومتری می باشد. دیافراگم این دوربین در عدد f/2.4 ثابت است و همانند گلکسی اس 9 پلاس، برای زوم 2 برابر و  تشخیص عمق میدان کاربرد دارد. اما این گوشی فاقد دوربین فوق عریض می باشد که البته نمی توان این مورد را ایراد به شمار آورد چراکه هیچ یک از گوشی های 2018 به این سنسور مجهز نبودند.


مشخصات دوربین

گلکسی Note 9گلکسی A80
رزولوشن12 مگاپیکسل + 12 مگاپیکسل48 مگاپیکسل + 8 مگاپیکسل + ToF
گشودگی دیفراگملنز اصلی f/2.4,f/1.5 | لنز دوم f/2.4 لنز اصلی f/2.0 | لنز دوم f/2.2
لرزش گیز اپتیکالهر دو دوربین دارد
فیلم برداری2160p@60fps (no OIS/EIS), 2160p@30fps, 1080p@30/60/240fps, 720p@960fps, HDR2160p@30fps, 1080p@30/60fps (gyro-EIS), 720p@480fps
ویژگی های اضافهفلاش LED، پاناروما، HDR
حالت شب، هوش مصنوعی
فلاش LED، پاناروما، HDR
هوش مصنوعی، حالت شب

مقایسه تصاویر ثبت شده

مقایسه تصاویر در محیط هایی با نور کافی

اغلب تصاویر ثبت شده ما در طول روز انجام می شود، به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در بررسی های انجام شده ما هر دو گوشی عملکرد خوبی از خود نشان می دادند. تصاویر ثبت شده از جزئیات و رنج دینامیکی بالایی برخوردار بودند و رنگ ها نیز جلوه ی طبیعی داشتند. همچنین یک راهکار خوب برای افزایش کیفیت عکس‌ های ثبت شده استفاده از قابلیت هوش مصنوعی است که می‌ توانید میزان اشباع شدگی رنگ ها را افزایش دهید. به خصوص در تصاویر مربوط به محیط‍ های باز می‌ توانید تصاویر زنده‌ تر و با رنگ‌ های شاداب‌ تری ایجاد نمایید. 
در ادامه می توانید چند نمونه از عکس های ثبت شده را با هم مقایسه نمایید.
(تصاویر سمت راست مربوط به گلکسی Note 9 و تصاویر سمت چپ مربوط به گلکسی A80 می باشد)

صحنه 1

همانطور که مشاهده می کنید، تصویر ثبت شده توسط گلکسی A80 نسبت به گلکسی نوت 9 روشن تر می باشد و با زوم کردن بروی بنا، جزئیات بهتری از تصویر قابل مشاهده است. در حالی که تصویر مربوط به گلکسی نوت 9، جزئیات را به دلیل تاریک بودن، کم رنگ تر نمایش می دهد. مورد دیگر لازم است بدانید وسیع تر بودن رنج داینامیکی تصویر ثبت شده با گوشی گلکسی A80 می باشد. (به ابر ها دقت نمایید)

صحنه 2

در تصاویر بالا اگر به رنگ آسمان نگاه کنید، متوجه خواهید شد که گلکسی A80 کمی رنگ های طبیعی تری ثبت کرده است ولی با زوم کردن، خواهید دید که نمونه ثبت شده با A80 نویز بیشتری دارد و جزئیات کمتری نیز ثبت شده است.

صحنه 3

در تصاویر بالا نیز قابلیت هوش مصنوعی در هر دو گوشی روشن بود و هر دو موفق به تشخیص سوژه شدند و باز هم این نوت 9 است که رنگ های شاد تر و جزئیات بهتری ثبت می کند. البته گلکسی A80 نیز تصاویر روشن تری ثبت می کند ولی در کل برگ برنده به گلکسی نوت 9 تعلق می گیرد.

عکاسی در نور شب:

اما یکی از پر چالش ترین آیتم ها برای دوربین هر گوشی، نحوه عملکرد آن در محیط های کم نور می باشد. در این میان گلکسی نوت 9 با داشتن قابلیت سویچ کردن به دیافراگم روشن f/1.5 می تواند تصاویر روشن تر با نویز کمتر ثبت نماید. در طرف دیگر، گلکسی A80 هم به کمک گیری از الگوریتم های کاهش نویز سعی در ثبت تصاویر عالی در شرایط نوری کم دارد. همچنین هر دو گوشی از حالت شب جداگانه پشتیبانی می کنند که با بیشتر کردن مدت عکس برداری، نور بیشتری از محیط جذب می کند که باعث بهبود جزئیات و رنج داینامیکی تصاویر می شود.

صحنه 1

از مقایسه تصاویر بالا به این نتیجه می رسیم که گلکسی نوت 9 به دلیل داشتن دریچه دیافراگم بازتر تصاویر روشن تر ثبت می کند و جزئیات نیز در آنها بالا می باشد. روشن کردن نایت مود در هر دو گوشی عملکرد نزدیک به ارائه می دهد و تصاویر ثبت شده روشن تر می نماید.

صحنه 2

عکاسی سلفی و پرتره:

یکی از محبوب ترین حالت های عکاسی با هر گوشی عکاسی سلفی آن می باشد که گلکسی A80 با مجهز شدن به مکانیزم جهنده می تواند از دوربین اصلی خود به عنوان دوربین سلفی نیز استفاده کند. بنابراین انتظار می رود که توانایی عکاسی آن بهتر از نمونه بکار رفته در گلکسی نوت 9 یا سایر گوشی های بازار باشد. اما در کمال تعحب دوربین 8 مگاپیکسلی گلکسی نوت 9، عکس های با جزئیات بالا و رنج داینامیکی وسیع ثبت می کند و حتی در این زمینه بهتر از گلکسی A80 می باشد. در ادامه می توانید تصاویر ثبت شده را باهم مقایسه نمایید.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، برتری گلکسی نوت 9 مشهود است اما همانطور که گفته شد دوربین سلفی A80 نیز در میان بهترین های بازار قرار دارد و توانایی ثبت تصاویر با کیفیت را دارد. اما نکته جالب اینجاست که دوربین گلکسی A80 در حالت سلفی به جای بهره گیری از فلش خود دوربین از فلش نمایشگر استفاده می کند. البته انتظار می رود سامسونگ در آپدیت های بعدی این مشکل را برطرف نماید.

اما در نهایت نوبت به تصاویر پرتره می رسد. این قابلیت از سال 2017 با تجهیز شدن گوشی ها به دوربین سنجش عمق رواج پیدا کرد و امروزه شاهد بهره گیری از این قابلیت حتی در گوشی های پایین رده بازار هستم. گلکسی نوت 9 یکی از توانمند ترین گوشی ها، در این زمینه به شمار می آید ولی نباید از یاد ببریم که گلکسی A80 نیز مجهز به سنسور ToF می باشد که مطمئنا بهتر از دوربین تشخیص عمق عمل خواهد کرد. در ادامه می توانید تصاویر ثبت شده پرتره را هم در حالت عادی و هم در حالت سلفی باهم مقایسه کنید.

همانطور که ملاحظه می کنید هر دو گوشی در تشخیص لبه های سوژه و جداسازی آن از پس زمینه موفق عمل می نماید. ولی باید در این زمینه گلکسی A80 را برنده اعلام نماییم.

گالری تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی A80

گالری تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی نوت 9

نظر شما درباره مقایسه دوربین گلکسی نوت 9 با گلکسی A80 چیست؟

۶ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بدون شک a80رو برنده میدونم از همه نظر هم گرافیک وهم دوربینو هم صفه نمایش من هر دوگوشی رو داشتم ولی a80 یه سرو گردن از نوت۹ بهتره .بدون حب و بغض میگم .

نوت ۹ از هر لحاظ برتری داره و قابل مقایسه نیستن صفحه نمایش با کیفیت ضد آب و وایرلس شارژ دکس مود بسیار عالی و قلم اس پن پرکاربرد و خوش ساخت و درجه یک قطعا برگ برنده تو نوت هستش و به نظر من مقایسه این دو مسخرس فقط تنها مزیت آ۸۰ بدون ناچ و حاشیه و نوآوری دوربینه و اثرانگشت زیر صفحه که به نظر بنده اینا اصلا مهم نیستن و به شدت آسیب پذیری آ۸۰ نیز نقطه ضعف بزرگیست.

روی هم رفته نوت دوربینش بهتره ولی ای ۸۰ هم کم نمیاره در کل من خودم ای ۸۰ رو ترجیح میدم چون به روزتره و صفحه ش بزرگ تره و قیمتش مناسب تر‌

به نظرم a80خیلی بهتره دوربینش بهتره رمش بیشتره و اندروید هم بیشتره و ارزون ترم هست به نظرم a80 برنده قطعی هست

متریال بهتر بدنه،قلم اس پن،دوربین بهتر،کیفیت ساخت و مونتاژ عالی،خوشنام بودن سری نوت،برنده رو نوت 9 میدونم

note 9 با قیمت 2 برابر و صفحه کوچکتر و اندروید پایین تر و نداشتن حسگر اثر انگشت در زیر صفحه بازنده میدونم

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

معرفی انواع اتو

بی‌شک اتو زدن لباس‌های چروکیده یکی از سخت‌ترین کارهای خانه برای اکثر مردم است و کمتر کسی را...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۳ مرداد ۱۴۰۰