صفر تا صد مراقبت از گوشی : بایدها و نبایدهای مراقبت از آن

امروزه تقریبا همه افراد جامعه از تلفن‌های هوشمند به عنوان دستیار و موبایل خود استفاده می‌کنند. این محصولات نیاز به مراقبت‌های خاصی دارند که اگر به خوبی انجام نشوند، باعث از بین رفتن گوشی می‌شوند. در واقع، با مراقبت بهتر از گوشی می‌توان عمر آن را افزایش داد و کارایی آن را بهینه‌تر کرد. در این متن سعی داریم راهکارهای مراقبت از گوشی را شرح داده و بهترین اقدامات لازم برای این کار را توضیح دهیم.

مراقبت از گوشی در حوزه‌های مختلفی مطرح است که باید همه آن‌ها را به دقت انجام داد. این حوزه‌ها عبارتند از: مراقبت از باتری، مراقبت از صفحه نمایش، مراقبت از بدنه گوشی، مراقبت از سخت‌افزار و مراقبت نرم‌افزاری.

مراقبت از باتری

مراقبت از باتری گوشی
مراقبت از باتری گوشی

باتری تلفن همراه هوشمند یکی از مهم‌ترین بخش‌های اسمارت فون است و بدون آن، عملا کاری از دست گوشی هوشمند بر نمی‌آید. بنابراین باید دقت ویژه‌ای روی این بخش از موبایل صرف کرد تا با حفظ سلامتی آن، عمر باتری و موبایل را افزایش داد.

یکی از عواملی که باتری با طول عمر مناسب را از سایر باتری‌ها جدا می‌کند، فرآیند شارژ آن است. در حین شارژ گوشی باید بهترین شرایط برای گوشی تامین گردد تا در کنار شارژ شدن باتری، عمر آن کاهش نیابد. اقداماتی اختصاصی برای مراقبت از باتری تلفن همراه مطرح است که در زیر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱) استفاده نکردن از گوشی حین شارژ شدن باتری

استفاده نکردن از تلفن همراه در حین شارژ
استفاده نکردن از تلفن همراه در حین شارژ

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که حین شارژ گوشی، از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است در حین شارژ باتری، به چک کردن شبکه‌های مجازی یا به بازی کردن مشغول شوید. باید بگوییم که چنین کاری اشتباه است و نباید به هیچ وجه انجام شود.

گرم‌شدن تلفن همراه به‌خاطر استفاده از آن در حین شارژ
گرم‌شدن تلفن همراه به‌خاطر استفاده از آن در حین شارژ

هر چقدر هم باتری و سخت‌افزار گوشی بهینه باشد، حین شارژ شدن باتری، به میزانی حرارت تولید می‌شود. اگر در حین شارژ شدن باتری گوشی از آن استفاده کنید، مقداری هم حرارت و گرما از استفاده شما از گوشی تولید می‌شود. حرارت دشمن اصلی باتری موبایل است و هر چقدر میزان آن بیشتر باشد و این حرارت برای مدت طولانی‌تری به باتری موبایل تحمیل شود، عمر آن سریع‌تر کاهش می‌یابد. به همین منظور نباید حین شارژ شدن موبایل از آن استفاده کرد و طول عمر آن را کاهش داد.

۲) رعایت درصد پر بودن باتری موبایل

با در نظر گرفتن مطالعات انجام یافته در مورد باتری‌های موبایل (شامل باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری) باید درصد باتری تلفن همراه را بین ۳۰ و ۹۰ درصد حفظ کرد. این درصدها، حالت‌هایی بهینه برای باتری اسمارت فون هستند و سبب می‌شوند در طول عمر گوشی و باتری آن، کاربر بتواند بهترین استفاده را از آن داشته باشد.

سعی کنید حین شارژ کردن باتری اسمارت فون، وقتی شارژ باتری به ۹۰ درصد رسید آن را از شارژر جدا کنید. در نقطه مقابل این کار، نباید اجازه دهید شارژ باتری تلفن همراه از ۳۰ درصد پایین‌تر رود. به محض اینکه درصد شارژ تلفن همراه به ۳۰ درصد رسید، بهتر است شارژر به گوشی متصل شود تا فرآیند شارژ آغاز گردد.

۳) جدا کردن شارژر از گوشی به محض رسیدن درصد باتری به حدود ۹۰ درصد

همان طور که گفتیم، بهتر است زمانی‌که شارژ گوشی به ۹۰ درصد رسید، آن را از برق جدا کنید. در نظر داشته باشید که ممکن است درصد شارژ باتری موبایل، به ۱۰۰ درصد هم برسد و اگر این اتفاق برای تعداد دفعات کم انجام شود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

هر باتری موبایلی، تعداد محدودی از دفعات شارژ را پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، تلفن همراهی می‌تواند باتری خود را برای ۱۰۰۰ بار شارژ کند و در این مدت، باتری کارایی بهینه‌ای از خود به نمایش می‌گذارد. هر بار که باتری به شارژر متصل می‌شود و به ۱۰۰ درصد می‌رسد، ۱ بار از این ۱۰۰۰ بار کم خواهد شد. بنابراین اگر علاقمند هستید که از این طول عمر مفید باتری موبایل خود بهترین استفاده را داشته باشید، بهتر است از ۱۰۰ درصد شدن باتری تلفن همراه خود خودداری نمایید.

تلفن‌های همراه امروزی این قابلیت را دارند که حین شارژ، در صورت رسیدن به شارژ ۱۰۰ درصد، جریان برق ورودی به گوشی را قطع کنند. بنابراین، از این لحاظ مشکلی برای باتری پیش نخواهد آمد، اما باید دقت کنید که پس از اینکه شارژ باتری کامل شد، شارژ شدن متوقف می‌شود، ولی در کنار آن، فعالیت‌های پس‌زمینه گوشی در حال اجرا خواهند بود. این فعالیت‌ها و کارهای انجام‌شده در پس‌زمینه، باعث استفاده از شارژ گوشی می‌شوند.

هر بار که به خاطر کارهای پس‌زمینه، شارژ گوشی از ۱۰۰ درصد به ۹۹ می‌رسد، تلفن همراه دستور شارژ شدن مجدد آن را صادر می‌کند و با به ۱۰۰ رسیدن آن، دوباره آن را متوقف می‌کند و این اتفاق با متصل بودن شارژر به گوشی، برای دفعات طولانی انجام‌پذیر است. این فرآیند، فرآیندی نامناسب برای باتری است و سبب می‌شود طول عمر باتری در مدت زمان کمی، کاهش یابد.

۴) صفر کردن شارژ باتری هر از چند گاهی

گاها بهتر است شارژ باتری اسمارت فون‌تان را تا صفر برسانید و دوباره به شارژ کردن آن بپردازید. این کار بهتر است یک بار در هفته انجام شود. چنین عملکردی مانند ریست کردن و راه‌اندازی مجدد است و می‌تواند کارایی تلفن همراه را بهینه‌تر کند.

جزئیات بیشتر در مورد باتری موبایل

مراقبت از صفحه نمایش

صفحه نمایش تلفن همراه، راه ارتباطی کاربران با اسمارت فون است و اگر به خوبی عمل نکند، نمی‌توان به خوبی از موبایل استفاده کرد.

۱) استفاده نکردن از شوینده‌ها برای تمیز کردن صفحه نمایش

تمیزکردن صفحه نمایش تلفن همراه
تمیزکردن صفحه نمایش تلفن همراه

کثیف شدن صفحه نمایش موبایل، اتفاقی معمول است که به راحتی می‌توان با تمیز کردن صفحه نمایش، از دردسرهای آن خلاص شد. باید به خاطر داشته باشید که  حین تمیز کردن صفحه نمایش، نباید از شوینده‌ها استفاده کنید. شوینده‌هایی از قبیل شیشه‌پاک‌کن‌ها، باعث صدمه‌زدن به صفحه نمایش تلفن همراه شده و کارایی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

۲) استفاده از محافظ صفحه نمایش

استفاده از محافظ صفحه نمایش برای گوشی
استفاده از محافظ صفحه نمایش برای گوشی

محافظ صفحه نمایش که در بین مردم تحت عنوان گلس شناخته می‌شود، باعث می‌شود صفحه نمایش اسمارت فون از آسیب‌های محیطی مانند خش افتادن روی آن، دور باشد.

البته باید گلسی که برای استفاده کردن انتخاب می‌کنید، گلس با کیفیت مناسب باشد. چراکه اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد، نه تنها نمی‌تواند از صفحه نمایش محافظت کند، بلکه ممکن است باعث کاهش کارایی تاچ صفحه نمایش نیز شود.

مراقبت از بدنه گوشی

استفاده از کاور مناسب برای مراقبت از بدنه گوشی
استفاده از کاور مناسب برای مراقبت از بدنه گوشی

مراقبت از گوشی شامل مراقبت از بدنه آن نیز می‌شود و باید اقدامات لازم جهت مراقبت از آن به خوبی انجام شود. اگر از بدنه تلفن همراه به خوبی مراقبت نشود، نه تنها زیبایی آن با وجود خط و خش‌ها از بین می‌رود، بلکه باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی آن نیز می‌شود.

برای حفظ زیبایی و سلامت بدنه تلفن همراه، ما استفاده از کاور‌ها و قاب‌های محافظ را پیشنهاد می‌کنیم.

اگر از ظاهر تلفن همراه خود خسته شده‌اید، می‌توانید با استفاده از کاورها و قاب‌های جذاب، زیبایی چند برابری را برای گوشی خود به ارمغان بیاورید و در کنار آن، مراقبت از گوشی را به بهترین نحو انجام دهید.

علاوه بر استفاده از کاور و قاب مناسب برای مراقبت از گوشی ، لازم است حین کنار گذاشتن تلفن همراه، مراقب آن باشید. گذاشتن اسمارت فون روی سطوح خشن و سخت، سبب می‌شود گوشی آسیب ببیند. محیط‌های مرطوب و دارای آب نیز نیز به اندازه سطوح خشن و سخت، برای موبایل نامناسب هستند. اغلب گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، ضد آب نیستند و در چنین شرایطی آسیب می‌بینند.

در مقابل محیط‌های مرطوب و دارای آب، برخی از محیط‌ها به شدت گرم هستند و با دمای بالا می‌توانند به گوشی هوشمند صدمه برسانند. در حالت کلی، محیطی که موبایل در آن واقع می‌شود، اهمیت ویژه‌ای در سلامتی آن دارد و باعث مراقبت از گوشی یا آسیب‌زدن به آن می‌شود. بنابراین وقتی تلفن همراه را می‌خواهید روی جایی بگذارید، باید مراقب باشید که آن سطح، آسیبی به محصول مورد استفاده شده شما نرساند.

مراقبت از سخت‌افزار اسمارت فون

مراقبت از سخت‌افزار گوشی
مراقبت از سخت‌افزار گوشی

همان طور که گفتیم، محیط های مرطوب باعث آسیب‌رسیدن به تلفن همراه می‌شود. به همین منظور، اگر گوشی در چنین محیطی قرار گرفت، فورا آن را از آن محیط جدا کرد تا از صدمه دیدن سخت‌افزار آن خودداری کرد.

اگر آب به گوشی نفوذ کند و کاربر از آن استفاده کند، ترکیب جریان برق با آب، سبب ایجاد جرقه شده و به سخت‌افزار گوشی مانند سی پی یو آن، صدمه وارد می‌کند. برای خودداری از این اتفاق و مراقبت از گوشی ، بهتر است پس از قرار گرفتن تلفن همراه برای مدتی در معرض آب، آن را در داخل کیسه برنج قرار دهید تا رطوبت آن توسط برنج گرفته شود.

لازم به ذکر است که برای انجام چنین کاری، بهتر است اجزای موبایل مانند باتری آن را از تلفن همراه خارج کرده و همه‌ این اجزا به همراه اسمارت فون را داخل کیسه برنج قرار دهید. برنج به خاطر خاصیت جذب آب و رطوبت، در چنین حالتی، می‌تواند بهبوددهنده شرایط این دستگاه الکترونیکی باشد.

علاوه بر مطالب ذکر شده، برای استفاده از موبایل، باید شرایطی را فراهم کنید که به سخت‌افزار آن آسیب نرسد. به عنوان مثال، حین بازی‌کردن با تلفن همراه، باید هر از چند گاهی بازی را خاموش کنید و گوشی را به حال خود رها کنید تا خنک شود و سی پی یو و سایر قطعات سخت‌افزاری آن دچار آسیب نشود. به عنوان مثالی دیگر، بهتر است در محیط‌های گرم، از گوشی موبایل استفاده سنگینی نداشته باشید و هر از چند گاهی به اسمارت فون استراحت دهید.


برای مراقبت از حافظه و مموری تلفن همراه، بهتر است نگذارید این حافظه‌ها به طور کامل پر شوند. اگر این حافظه‌ها به طور ۱۰۰ درصد پر شوند، کارایی گوشی پایین می‌آید و سبب آزار کاربر می‌شود. این اتفاق در دراز مدت باعث کاهش حافظه تلفن همراه و بهینگی آن نیز می‌شود.

مراقبت نرم‌افزاری از اسمارت فون

نرم‌افزارهای این دستگاه‌های هوشمند، در واقع انجام‌دهنده درخواست‌های کاربر از تلفن همراه هستند. به همین دلیل هم، باید از نرم‌افزار گوشی به خوبی مراقبت شود. نرم‌افزارهای استفاده‌شده در دستگاه‌های موبایلی باید هر از چند گاهی آپدیت شوند تا بتوانند بهترین کارایی را از خود به نمایش بگذارند و با گوشی به خوبی ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر آن، همان طور که می‌دانید، وقتی گوشی را برای بار اول روشن می‌کنید، تعدادی از نرم‌افزارهای پیش‌فرض روی آن مشاهده می‌کنید که شاید اصلا برای نوع استفاده شما مناسب نباشند. هر چقدر نرم‌افزارهای موجود در تلفن همراه زیاد باشد، طول عمر باتری کاهش می‌یابد و سریع‌تر شارژ آن خالی می‌شود. به همین منظور، هر برنامه‌ای که به نظرتان اضافی است، باید در همان ابتدای کار حذف شود.

اگر شما هم بای افزایش عمر تلفن همراه‌تان کارهایی مراقبتی خاصی انجام می‌دهید، در بخش نظرات همین پست با ما در میان بگذارید.

منبع: Textmagic

۴ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با سلام ممنون از لطف تون من گوشیمو شب ها خاموش میکنم بابت بابت استراحت گوشی خوب هست یا بد

خیلی ممنون🌺 کامل و مفید بود👏

عالی بود خیلی به کارم اومد

عاللللی بود خیلی ممنون

مطالب بیشتر

تمیز کردن اتو با ۱۰ ترفند ساده و موثر

بعد از انتخاب و خرید اتو نوبت به نحوه‌ی نگهداری صحیح از آن می‌رسد. این روزها که قیمت اتو در...

آریا مقدم time-alt ۱۵ شهریور ۱۴۰۰

هر آنچه باید درمورد تغییر فونت در اینستاگرام بدانید

بنظر نمی‌رسد فیس‌بوک قصد اضافه کردن ویژگی‌های شخصی‌سازی بیشتر به محبوب‌ترین اپلیکیشن سوشال...

پارسا جهانبانی time-alt ۷ خرداد ۱۴۰۰

چگونه از قابلیت focus mode استفاده کنیم؟

همه‌ی ما می‌دانیم که گوشی‌های هوشمند بسیار کاربردی هستند و در همه‌ی جنبه‌های زندگی به ما کمک...

احسان نیک‌پی time-alt ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

بهبود طول عمر باتری مک بوک

برای افزایش طول عمر مفید لپ‌تاپ بهتر است که باتری آن را تحت نظر داشته باشیم و با تست کردن...

پارسا جهانبانی time-alt ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

معایب و مزایای محافظ صفحه‌ نمایش حریم شخصی

در زندگی همه‌ی ما یکی از مهم‌ترین فاکتورها داشتن امنیت خاطر و حریم شخصی است، که این موضوع در...

احسان نیک‌پی time-alt ۲ دی ۱۳۹۹

چگونه با گوشی تصاویر ماکروی جذابی بگیریم؟

با توسعه‌ی لنزهای دوربین تلفن‌های همراه، استفاده از آن‌ها برای تصویربرداری حرفه‌ای نیز بیش از...

فرهاد سعادت time-alt ۱۹ تیر ۱۳۹۹

چگونه دقت سنسور اثر انگشت گوشی خود را افزایش دهیم؟

سنسور اثر انگشت در گوشی های هوشمند امروزی، نه تنها باعث افزایش امنیت آن ها شده، بلکه اگر در...

هادی غنی‌زادگان time-alt ۲۴ تیر ۱۳۹۷

معرفی بهترین اپلیکیشن های عکاسی برای اندرویدی ها

در دنیای امروزی، دوربین گوشی های هوشمند، نقش بزرگی را در زنگی افراد بازی می کنند؛ از این رو...

هادی غنی‌زادگان time-alt ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

دانلود تصاویر پس زمینه اندروید – معرفی اپلیکیشن برای گوشی های اندرویدی

شاید پیدا کردن تصاویر پس‌زمینه اندروید در بین میلیون‌ها اپلیکیشن از حوصله شما خارج باشد؛...

سارا صباح پور time-alt ۲۰ فروردین ۱۳۹۷

معرفی بهترین اپلیکیشن های video chat

video chat امروزه به یکی از ساده ترین روش های مکالمه تبدیل شده است. مکالمه ویدئویی به راحتی از...

هادی غنی‌زادگان time-alt ۸ بهمن ۱۳۹۶