چگونه با گوشی تصاویر ماکروی جذابی بگیریم؟

با توسعه‌ی لنزهای دوربین تلفن‌های همراه، استفاده از آن‌ها برای تصویربرداری حرفه‌ای نیز بیش از پیش شده است. در این بین، یکی از جذابیت‌های اساسی دوربین‌های گوشی، تصاویر ماکرو است. این تصاویر توسط لنزهای مخصوص این کار در گوشی‌ها انجام می‌شوند. در این متن سعی داریم به راه‌حل‌های گرفتن بهترین تصاویر ماکرو با لنز موجود در اکثر تلفن‌های هوشمند بپردازیم.

لنز ماکرو چیست؟

همان طور که اطلاع دارید، در چند سال اخیر، گوشی‌های دارای دوربین چندگانه بیش از گذشته توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر آن، شرکت‌های سازنده تلفن همراه نیز علاقه فراوانی به تولید این اسمارت فون‌ها دارند.

این دوربین‌ها معمولا دارای یک لنز برای ثبت تصاویر از فاصله‌ی نزدیک هستند که لنز ماکرو نامیده می‌شود. این لنز، تصاویر جذابی ثبت می‌کند و تجربه خوبی به کاربر ارائه می‌دهد.

تصاویر ماکرو چه تصاویری هستند؟

تصاویر مارکو یا کلوزآپ

تصاویر ماکرو ثبت‌شده با لنزهای ماکرو، تصاویری هستند که به سوژه نزدیک هستند و جزئیات دقیقی از آن ثبت می‌کنند. به طور مثال، یک زنبورعسل را به عنوان سوژه در نظر بگیرید. حین تصویربرداری از آن به شکل ماکرو، دوربین و لنز آن به نسبت حالت عادی تصویربرداری به سوژه بسیار نزدیک‌تر است.

این تصاویر، تصاویری هستند که جزئیات زیادی دارند و به همین منظور هم باید دقت ویژه‌ای در ثبت آن‌ها داشت. دلیل این کار هم اثرات نامناسب اشتباهات کوچک در تصویرهای ماکرو است. به عبارت ساده‌تر، با کوچک‌ترین خطا در تصویربرداری ماکرو، کیفیت تصویر افت شدیدی پیدا کرده و بر مذاق بیننده آن خوش نمی‌آید.

به همین منظور هم، حین تصویربرداری ماکرو باید تمرکز کافی داشت و از تکنیک‌های بهبوددهنده تصویر ماکرو استفاده کرد.

۱) آماده‌سازی سوژه و محیط

هر کدام از محیط داخل ساختمان و بیرون ساختمان برای تصویربرداری ماکرو دارای مزایا و معایبی هستند که می‌توان با در نظر داشتن آن‌ها تصاویر ایده‌آلی ثبت کرد.

برای محیط‌های بیرون ساختمان، بهترین زمان تصویربرداری ماکرو، اول صبح است. در این زمان از روز، نور خورشید چندان شدید نیست و باد کمتری در حال وزش است. اگر می‌خواهید از حشرات تصویربرداری کنید، اول صبح بهترین زمان است. چرا که حشرات در زمان صبح کمترین تحرک را دارند و شما با استفاده از این تحرک کم، می‌توانید بهترین استفاده را در تصویربرداری ماکرو داشته باشید.

ثبت تصاویر ماکرو از سوژه‌ها در داخل ساختمان، به مراتب از محیط‌های بیرون ساختمان، بسیار ساده‌تر است. در داخل ساختمان، با استفاده از لنز ماکرو اسمارت فون، می‌توان بهترین تصویر ماکرو را ثبت کرد. چرا که در داخل ساختمان، کنترل بهتری روی نور و سایر عناصر تاثیرگذار روی تصویر وجود دارد.

علاوه بر محیط تصویربرداری، خود سوژه هم اهمیت فراوانی در کیفیت تصویر دارد. بعضی از سوژه‌ها، توسط تصویربردار، قابلیت کنترل دارند و از این طریق می‌توان کیفیت تصویر ماکرو گرفته‌شده از آن را بهبود داد. به عنوان مثال، اگر از یک گل در حال تصویربرداری ماکرو هستید، می‌توانید با کمک دست، بهترین تصویر ماکرو را از آن ثبت نمایید. علاوه بر خود سوژه، باید محیط تصویربرداری نیز بهینه شود تا تصویر ایده‌آلی از سوژه گرفته شود. نکات زیر می‌توانند بر بهتر شدن تصاویر گرفته شده با لنز ماکرو اثرات چشمگیری بگذارند:

  • سوژه را از سایر عوامل محیطی جدا کنید تا فوکوس و تمرکز دوربین روی آن بهتر و بهینه‌تر شود. به عبارت ساده‌تر، سعی کنید سوژه و محیط کمترین ارتباط را با هم داشته باشند. به عنوان مثال، اگر محیط تصویربرداری یک باغ است، تصویربرداری از سوژه‌ای به رنگ سبز و هم‌رنگ با محیط باعث غیرمتمرکز شدن فوکوس تصویر و در نتیجه غیرحرفه‌ای به نظر رسیدن آن می‌شود.
  • در تصویر، هر عامل منحرف‌کننده رنگی و روشن را حذف کنید. به عنوان مثال، تصویربرداری ماکرو از سوژه‌ای در مقابل یک نقاشی، کیفیت مدنظر را نخواهد داشت.
  • پس‌زمینه‌ای که برای تصویربرداری استفاده می‌کنید بهتر است یک لباس تیره یا یک تخته سیاه باشد.
  • به عنوان پس‌زمینه تصویر، می‌توانید رنگ مخالف با سوژه را نیز انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر از گلی دارای رنگ سفید تصویربرداری ماکرو می‌کنید، می‌توانید پس‌زمینه سیاه رنگ انتخاب کنید. این تضاد باعث جلوه‌گر شدن سوژه می‌شود.
  • توجه خاصی به خطوط و شکل‌های موجود در تصویر داشته باشید. با استفاده از آن‌ها می‌توانید سوژه را در مقابل چشمان تماشاگر به بهترین شکل به نمایش بگذارید.
  • سوژه را از زوایای گوناگون تصویربرداری کنید. در این شرایط می‌توانید بهترین زاویه را برای سوژه در نظر بگیرید و تصویر مناسبی داشته باشید.

۲) لوازم جانبی لنز دوربین

لوازم جانبی لنز دوربین
لوازم جانبی لنز دوربین

لوازم جانبی قابل استفاده برای لنز دوربین، می‌توانند تصاویر دوربین را بهبود دهند. به عنوان مثال، لنزهای جانبی که بر روی لنز دوربین گوشی متصل می‌شوند کیفیت تصویر را بهبود می‌دهند. برای اطلاع از بهترین لوازم جوانبی دوربین گوشی به این لینک مراجعه کنید. در این بین، لنزهای جانبی ماکرو بر روی دوربین اصلی گوشی متصل شده و قابلیت تصویربرداری ماکرو ایده‌آل را فراهم می‌کند.

برای تصویر ماکرو، می‌توانیم به طور اختصاصی لنزهای ماکرو ۲/۸ برابری اچ دی را معرفی کنیم. این نوع لنز‌ها، زوم اپتیکال چند برابری را به کاربر ارائه می‌دهند.

لنزهای ماکرو سینماتیک نیز به عنوان لنز ماکرو جوابگوی نیازهای کاربران هستند. این محصولات، به عنوان بهترین لنزهای جانبی با قابلیت فوکوس دستی هستند و می‌توانند تجربه جالبی در اختیار کاربر قرار دهند. لنز ماکرو سینماتیک می‌تواند با فاصله ۱ الی ۸ سانتی‌متری از سوژه قرار گیرد و تصویر مطلوبی از آن ثبت کند. با استفاده از این لنزها، می‌توان عمق میدان (depth of field) تقریبی ۱۰ میلی‌متری مناسب برای تصویربرداری ماکرو داشت.

علاوه بر ویژگی‌های ذکرشده برای این لنز‌ها، می‌توان به تار کردن پس‌زمینه حین تصویربرداری نیز اشاره کرد. این قابلیت باعث می‌شود سوژه کلوز آپ یا ماکرو به طور خارق‌العاده‌ای نظر بیننده را جلب کند.

۳) نورپردازی

نورپردازی مهم‌ترین عامل اثرگذار در کیفیت تصویر است. این مطلب برای تصویربرداری ماکرو بیش از سایر انواع تصویربرداری مطرح است، زیرا برای تصویربرداری ماکرو، لنز ماکرو و در حالت کلی لنز دوربین باید به سوژه نزدیک‌تر از تصویربرداری عادی باشد. این نزدیک بودن به سوژه، باعث می‌شود سایه اسمارت فون و فرد تصویربردار روی سوژه بیافتد و در تصویر، وجود سایه احساس شود. برای خودداری از این اتفاق، بهتر است از نورپردازی حین تصویربرداری استفاده کنید. این کار باعث بالا رفتن کیفیت تصاویر می‌شود.

سه عامل اساسی در حوزه نورپردازی حائز اهمیت هستند: شدت نور، کیفیت نور و جهت نور. بهتر است در مورد شدت نور، از تصویربرداری ماکرو در میانه روز خودداری کنید. در این زمان از روز، نور شدید است و سبب می‌شود سایه‌هایی در سوژه ایجاد شوند. اگر مجبور به ثبت تصویر در چنین شرایطی هستید، بهتر است با استفاده از تجهیزاتی خاص، از شدت نور کم کنید.

کیفیت نور نیز در تصاویر اثرگذار است. به عبارت ساده‌تر، نور خورشید و نور لامپ تصاویر یکسانی را به کاربر ارائه نمی‌دهند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.به عنوان نکته آخر در مورد جهت نور، می‌توانیم استفاده از تخته‌هایی سفید رنگ برای تغییر جهت نور را پیشنهاد دهیم. اگر نور باعث ایجاد سایه‌هایی در تصاویرتان می‌شود، می‌توانید با استفاده از این ابزار، جهت نور را تغییر داده و تصاویر بهتری بگیرید.

۴) ویژگی‌های مختص هر اسمارت فون برای تمرکز بیشتر روی سوژه

در تصویربرداری ماکرو، مهم‌ترین عنصر، جزئیات است. اگر جزئیات قابل‌قبولی از سوژه ثبت شود، بیننده تصویر، علاقه خاصی به تصویر نشان خواهد داد. برای ثبت جزئیات بیشتر روی تصویر، بهتر است از قابلیت‌های ویژه اسمارت فون‌تان استفاده کنید. به عنوان مثالی که تقریبا در همه اسمارت فون‌ها قابل استفاده است، می‌توان به لمس صفحه نمایش برای فوکوس روی سوژه اشاره کرد.

علاوه بر آن، می‌توانید از دکمه‌های صدا دوربین برای گرفتن تصویر استفاده کنید. در چنین شرایطی، لرزش تصویر کمینه خواهد شد و کیفیت تصاویر بالا خواهد رفت. هر تلفن همراهی قابلیت‌های مختص خود را دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها تصاویر ماکرو بهتری را با استفاده از لنز ماکرو یا لنز اصلی دوربین ثبت کرد.

۵) نرم‌افزارهای جایگزین نرم‌افزار اصلی دوربین گوشی

در حالت کلی نرم‌افزار اصلی دوربین گوشی، توانایی ثبت تصاویر ماکرو را دارد، اما با استفاده از آن، باید فاصله مناسب از سوژه را حفظ کرد. به همین دلیل، استفاده از نرم‌افزار‌های جانبی دوربین گوشی می‌توانند کمک‌کننده تصویربرداری کلوزآپ شوند. دلیل این اتفاق هم بهینگی برخی از این نرم‌افزارها برای تصاویر ماکرو است. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند تصاویر ماکرو بهتری را به نسبت اپلیکیشن اصلی دوربین ثبت کنند.

علاوه بر آن، برخی از این نرم‌افزارها، قابلیت‌های حرفه‌ای و تخصصی به کاربر ارائه دادند و در تصویربرداری، تجربه بهتری به کاربر ارائه می‌دهند.

۶) ذره‌بین برای گوشی‌های آیفون

اگر در آیفون‌تان لنز ماکرو ندارید، جای نگرانی وجود ندارد. چرا که می‌توانید با استفاده از قابلیت ذره‌بین در آیفون تصاویر کلوزآپ ثبت کنید. این ویژگی گوشی‌های آیفون توانایی زوم دیجیتالی را به کاربر می‌دهد و باعث می‌شود بیش از زوم معمولی دوربین گوشی، زوم بکنند.

۷) نرم‌افزار‌های مخصوص ادیت تصویر

نرم‌افزارهای ادیت عکس در گوشی‌های هوشمند می‌توانند تصاویر گرفته‌شده با دوربین گوشی را بهبود دهند و با ادیت آن‌ها، زیبایی آن‌ها را بیشتر نمایند.به طور خلاصه، عملیاتی که با انجام آن‌ها می‌توان کیفیت تصاویر ماکرو را بیشتر و بهتر کرد به عبارت زیر هستند:

  • چک کردن پس‌زمنیه تصویر و حذف عوامل نازیبا‌کننده تصاویر
  • متمرکز کردن نور و استفاده بهینه از روشنایی
  • تست کردن زوایای مختلف حین تصویربرداری و انتخاب بهترین آن‌ها
  • استفاده از لنزهای جانبی مناسب برای لنز ماکرو یا لنز اصلی دوربین گوشی
  • استفاده از سه‌پایه حین تصویربرداری کلوزآپ
  • ادیت‌کردن و ویرایش تصاویر و دستیابی به بهترین تصویر

با در نظر گرفتن توصیه‌های ذکر شده در متن، می‌توانید تصاویر ماکرو جذابی را با لنز ماکرو گوشی یا لنز اصلی آن ثبت کرده و از آن‌ها لذت ببرید. با به اشتراک‌گذاری این متن ما را در ارائه مطالب و خدمات بهتر یاری نمایید.

منبع: Smartphonephotographytraining

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

گواهی MFi اپل در لوازم جانبی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر صاحب محصولات اپل مثل آیفون یا آیپد باشید، مهم است که از چه لوازم جانبی روی آن‌ها استفاده...

معین کریمی time-alt ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

فناوری های PowerIQ و VoltageBoost در پاوربانک‌های برند انکر چه کاربردی دارند؟

با پیشرفت سریع توسعه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها، مشتریان به دنبال راه‌هایی سریع‌تر و...

معین کریمی time-alt ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از فناوری شارژ بی سیم بسیار گسترده‌تر از سالیان گذشته شده است و تولیدکنندگان گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲۴ مهر ۱۴۰۰

بهترین گوشی‌های قاتل پرچمدار تا ۱۶ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۰)

با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات دیجیتال و به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، دیگر امکان خرید...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

جاروبرقی رباتیک چه مزایا و معایبی دارد؟

جاروبرقی‌‌‌ها سال‌هاست که به جزئی جدایی‌ناپذیر از لوازم خانه و محل کار ما تبدیل شده‌اند....

آریا مقدم time-alt ۱۹ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰