تله فوتو چیست

لنز تله‌ فوتو چیست؟ : معرفی 11 گوشی مجهز به لنز تله‌ فوتو

احتمالا برای شما هم سوال شده است که برخی از عکس‌های حیات وحش چگونه گرفته می‌شود؟ یعنی در واقع عکاس چگونه به یک شیر یا ببر نزدیک می‌شود تا از آن یک شات زیبا به ثبت برساند؟ یا حتی چگونه با حیواناتی نزدیک می‌شوند که با دیدن انسان و احساس حضور او سریع محیط را ترک می‌کنند؟ پاسخ همه‌ی این‌ها لنز تله فوتو است!

لنزی که در این مطلب قرار است به طور کامل به آن بپردازیم تا شما با ماهیت و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید. در گوشی‌های پرچمدار و برخی میانرده‌های جدید مانند گلکسی A72 هم شاهد حضور این لنز هستیم که عکاسی با موبایل را به سطح جدید ارتقا می‌دهد.

لنز تله فوتو چیست؟

لنز تله فوتو یک لنز با فوکوس بلند است که به عکاسان اجازه می‌دهد تا از فاصله‌ی کانونی که در واقع کوتاه‌تر از طول فیزیکی لنز است استفاده کنند. لنز تله فوتو به بدنه‌ی دوربین SLR یا DSLR شما متصل می‌شود و سپس می‌توانید از آن استفاده کنید. این لنزها توسط سازنده‌های مشهوری مانند Canon، Nikon و … ساخته می‌شود و برخی از آن‌ها حتی امکان اتصال به دوربین گوشی‌های هوشمند را نیز دارند.

هدف لنز تله فوتو چیست؟

به طور خلاصه یک لنز تله فوتو باعث می‌شود سوژه عکاسی نزدیک‌تر از آنچه که واقعا هست به ثبت برسد. این لنز کمک می‌کند تا از سوژه‌هایی که امکان نزدیک شدن به آن‌ها دشوار است (گاهی به دلیل حفظ جان و گاهی به دلیل ناتوانی از نزدیک شدن به سوژه به دلیل نبود راهی هموار) عکاسی کنیم. این لنزها انواع مختلفی دارند که در قسمت بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انوع لنز تله فوتو کدام هستند؟

لنزهای تله فوتو انوع مختلفی دارند که از “medium” با فاصله کانونی بین 70 تا 200 میلی متر شروع شده و تا “super telephoto” با فاصله کانونی بیش از 300 میلی متر افزایش پیدا می‌کند. در ادامه انوع مختلف و کاربرد هر یک از آن را برای شما شرح می‌دهیم تا در صورتی که قصد خرید دارید بتوانید لنز تله فوتویی مبنی بر نیاز خود تهیه کنید.

راه‌هایی برای استفاده بهتر از لنز تله فوتو

  • لنز 70-200 میلی متری: این لنز قادر است در هر فاصله کانونی در این محدوده گفته شده فوکوس کند. این لنز برای ثبت تصاویر پرتره بسیار خوب است و به خوبی می‌تواند سوژه‌ای شارپ به ثبت برساند و پس‌زمینه را هم به زیبایی مات کند. از این لنز برای ثبت سوژه در فواصل دور مانند مسابقات ورزشی نیز استفاده می‌شود.
  • لنز 100-400 میلی متری: این لنز در مقایسه با لنز بالا قابلیت زوم به مراتب بیشتری دارد و توسط عکاسان مسابقات ورزشی و عکاسان حیات وحش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لنز 85 میلی متری پرایم: این لنز عمق میدان کمی دارد برای عکس‌های پرتره حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع دوربین‌های دیجیتال حال حاضر و گوشی‌های هوشمند هنگام ثبت تصاویر پرتره از افکت‌های این لنز تقلید می‌کنند.
  • لنز 135 میلی متری پرایم: این لنز همان عمق میدان لنز بالایی را دارد، اما از فواصل دورتر می‌تواند عکس‌های پرتره به ثبت برساند. از این لنز بیشتر برای عکس‌های هنری استفاده می‌شود.
  • لنز سوپر تله فوتو پرایم: این لنز معمولا با 600 میلی متر آغاز می‌شود و برای عکاسان حیات وحش کاربرد دارد. این لنز می‌تواند سوژه‌ها در فاصله‌ی بسیار دور را به ثبت برساند و عکاس حیات وحش می‌تواند از فاصله بسیار دور از حیوان مورد نظر، شاتی زیبا و با کیفیت از آن به ثبت برساند.

حال به سراغ معرفی 11 گوشی‌ هوشمندی می‌رویم که از این لنز استفاده می‌کنند و به شما تجربه‌ی حرفه‌ای‌تری را انتقال می‌دهند. توجه داشته باشید که در این لیست 11 تایی قرار نیست که به همه‌ی مشخصات گوشی‌ها بپردازیم و تنها به سراغ بخش دوربین و به خصوص لنز تله فوتو می‌رویم.

۱) آیفون 12 پرو/ آیفون 12 پرو مکس

آیفون 12 پرو و 12 پرو مکس قطعا جزو بهترین محصولات موجود در بازار در زمینه دوربین هستند. در زمینه فیلم برداری که قطعا بدون رقیب و با اقتدار در صدر قرار می‌گیرند و در زمینه عکاسی هم توانایی بسیار عالی دارند. هر دو گوشی از سه لنز عریض، فوق عریض و تله فوتو با سنسور‌های 12، 12 و 12 بهره می‌برند.

آیفون 12 پرو مکس در مطلب تله فوتو چیست؟
آیفون 12 پرو مکس در مطلب تله فوتو چیست؟

پیشنهاد مطالعه: بررسی آیفون ۱۲ پرو مکس

آیفون 12 پرو می‌تواند به کمک لنز تله فوتو تا 2 برابر به صورت اپتیکال زوم کند و این عدد در آیفون 12 پرو مکس 2.5 می‌باشد. توجه داشته باشید که هردو پرچمدار اپل به اسکنر TOF 3D LiDAR نیز مجهز شده‌اند که در سنجش عمق میدان (به خصوص در زمان‌های تاریک) و استفاده از AR کاربرد فراوان دارد.

۲) آیفون 11 پرو/ آیفون 11 پرو مکس

آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس پرچمداران اپل در سال 2019 به حساب می‌آیند که هنوز هم از نظر مشخصات و امکانات ارزش خرید بالایی دارند و می‌توانند جزو انتخاب‌های شما به حساب بیایند. ترکیب دوربین‌های این دو گوشی از نظر لنز‌ها و سنسور دقیقا مانند آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس است و هر دوی این گوشی‌ها می‌توانند تا 2 برابر به کمک لنز تله فوتو اقدام به زوم اپتیکال کنند.

آیفون 11 پرو مکس در مطلب تله فوتو چیست؟
آیفون 11 پرو مکس در مطلب تله فوتو چیست؟

پیشنهاد مطالعه: بررسی آیفون 11 پرو مکس

شایان ذکر است که اسکنر TOF 3D LiDAR مخصوص پرچمداران جدید اپل است و در سری آیفون 11 آن را مشاهده نمی‌کنیم.

۳) گلکسی S21 /S21 پلاس/ S21 اولترا

سری S21 سامسونگ به عنوان پرچمداران جدید شرکت کره‌ای معرفی شدند و اولین چیزی که توجه همه‌ی کاربران را به خود جلب کرد، طراحی جدید و جذاب این گوشی‌ها بود. گلکسی S20 و گلکسی S20 پلاس از سه لنز عریض، فوق عریض و تله فوتو با سنسورهای 12، 12 و 64 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند و به کمک لنز تله فوتو می‌توانند تا 1.1 برابر به صورت اپتیکال و تا 3 برابر به صورت هیبریدی زوم کنند.

گلکسی S21 اولترا در مطلب تله فوتو چیست؟
گلکسی S21 اولترا در مطلب تله فوتو چیست؟

اما اگر به دنبال یک گوشی عالی با قدرت زوم فوق العاده می‌گردید بهتر است نگاهی به S21 اولترا داشته باشید. این محصول پرچمدار اصلی سامسونگ در سال 2020 است و مشخصات بسیار عالی دارد. در قسمت دوربین شاهد حضور چهار لنز عریض، فوق عریض، تله فوتو و پریسکوپ تله فوتو با سنسورهای 108، 12، 10 و 10 مگاپیکسلی هستیم.

بررسی تخصصی: بررسی گلکسی اس 21 اولترا و بررسی گلکسی S21 Plus: پرچمدار میانی سامسونگ!

لنز تله فوتو می‌تواند تا 3 برابر زوم اپتیکال را برای این کهشکانی به ارمغان بیاورد در حالی که لنز تله فوتو پریسکوپ می‌تواند تا 10 برابر به صورت اپتیکال زوم کند. به طور کلی با این گوشی می‌توانید تا 100 برابر به شوژه نزدیک شوید (مجموع زوم اپتیکال و دیجیتال) که عددی بسیار عالی برای یک گوشی هوشمند به حساب می‌آید.

۴) گلکسی نوت 20/ نوت 20 اولترا

اگر به داشتن لنز تله فوتو اهمیت می‌دهید و از طرفی دوست دارید با داشتن قلم S-pen با جذابیتی دو چندان با گوشی کار کنید گلکسی نوت 20 و نوت 20 اولترا می‌تواند انتخاب‌های بسیار خوبی برای شما باشد. نوت 20 اولترا سه لنز عریض، فوق عریض و تله فوتو با سنسورهای 108، 12 و 12 مگاپیکسلی دارد و می‌تواند تا 5 برابر به صورت اپتیکال زوم کند (در کل می‌توانید تا 50 برابر زوم کنید).

نوت 20 اولترا در مطلب تله فوتو چیست؟
نوت 20 اولترا در مطلب تله فوتو چیست؟

پیشنهاد مطالعه: بررسی گلکسی نوت 20 اولترا و بررسی گلکسی نوت ۲۰

گلکسی نوت 20 که نسخه ارزان‌تر به حساب می‌آید نیز از سه لنز عریض، فوق عریض و تله فوتو با سنسورهای 12، 12 و 64 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. لنز تله فوتو زوم اپتیکال 3 برابری را برای این گوشی به ارمغان آورده است.

۵) می 11 پرو/ می 11 اولترا

مدت زمان زیادی از معرفی می 11 پرو و می 11 اولترا در یک مراسم طولانی و خسته کننده نگذشته است و این دو محصول هنوز به بازار کشور وارد نشده‌اند و احتمالا تا چندی دیگر این اتفاق رخ دهد. شیائومی که پرچمداران خود را در طی مراسم معارفه ”شاه گوشی‌های اندرویدی” معرفی کرد این محصولات را تا دندان مسلح کرده تا بتوانند با دیگر گوشی‌های پرچمدار بازار رقابت کنند.

می 11 اولترا در مطلب تله فوتو چیست؟
می 11 اولترا در مطلب تله فوتو چیست؟

می 11 اولترا به سه لنز عریض، فوق عریض و پریسکوپ تله فوتو با سنسورهای 50، 48 و 48 مگاپیکسلی مجهز شده و به کمک لنز پریسکوپ تله فوتو می‌تواند تا 5 برابر به صورت اپتیکال و به طور کلی تا 50 برابر به روی سوژه‌ی مورد نظر زوم کند. در می 11 پرو این سنسورها به 50، 13 و 8 مگاپیکسلی کاهش داشته ولی زوم اپتیکال همچنان 5 برابر می‌باشد.

۶) وان‌پلاس 9 پرو

وان‌پلاس همیشه در تولید گوشی‌هایی جذاب با امکانات بسیار خوب موفق عمل کرده است و در 9 پرو نیز شاهد همین موضوع هستیم. این گوشی در قاب پشتی از چهار لنز عریض، فوق عریض، تله فوتو و مونوکروم با سنسورهای 48، 50، 8 و 2 مگاپیکسلی برخوردار است. لنز تله فوتو این دستگاه می‌تواند زوم اپتیکال 3.3 برابری را برای شما فراهم کند.

وان‌پلاس 9 پرو در مطلب تله فوتو چیست؟
وان‌پلاس 9 پرو در مطلب تله فوتو چیست؟

در اینجا یک توضیح کوتاه نیز در مورد مونوکروم بدهیم. برخلاف همه‌ی سنسورهای رنگی موجود، مونوکروم تمام نور ورودی را بدون در نظر گرفتن رنگ جذاب می‌کند که این نکته باعث می‌شود هر پیکسل بتواند تا 3 برابر بیشتر نور جذاب کند.

۷) هواوی P40 /P40 پرو/ P40 پرو پلاس

به سراغ هواوی برویم، برند غول چینی که در چند سال اخیر با تحریم‌های آمریکا و عدم امکان استفاده از سرویس‌های گوگل دست و پنجه نرم می‌کند و در تلاش است تا به گونه‌ای خود را از این وضعیت به وجود آمده رهایی ببخشد. پرچمداران هواوی در سه نسخه مختلف تولید و روانه‌ی بازار شده‌اند که در بخش دوربین هر سه با هم تفاوت‌هایی دارند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

گلکسی P40 پرو در مطلب تله فوتو چیست؟
گلکسی P40 پرو در مطلب تله فوتو چیست؟

هواوی P40 از سه لنز عریض، فوق عریض و تله فوتو با سنسورهای 50، 16 و 8 مگاپیکسلی میزبانی می‌کند. دوربین تله فوتو به این محصول امکان داده است تا بتواند تا 3 برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند. P40 پرو نیز از همین ترکیب لنز اما با سنسورهای 50، 40 و 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد و امکان زوم اپتیکال 5 برابری برای آن فراهم آمده است (P40 پرو به TOF 3D هم مجهز شده است).

در آخر P40 پرو پلاس به چهار لنز عریض، فوق عریض، تله فوتو و پریسکوپ تله فوتو با سنسورهای 50، 40، 8 و 8 مگاپیکسلی مجهز شده است. دوربین تله فوتو امکان زوم 3 برابری اپتیکال و دوربین پریسکوپ تله فوتو امکان زوم 10 برابری اپتیکال را برای این پرچمدار به ارمغان آورده است (سنسور تشخیص عمق میدان در این دستگاه نیز مورد استفاده قرار گرفته است).

۸) گلکسی S20fe/ S20/ S20+/ S20 ultra

خانواده گلکسی S20 سامسونگ با معرفی نسخه fe یا همان Fan Edition حالا چهار عضو دارد که همگی آن‌ها از دوربین تله فوتو با امکان زوم اپتیکال بهره‌مند هستند. گلکسی S20fe که از همان ابتدای معرفی با داشتن ویژگی‌های عالی در کنار قیمت خوب کاربران را به وجود آورد از ترکیب سه لنز عریض، فوق عریض و تله فوتو با سنسورهای 12، 12 و 8 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. این کهکشانی جذاب به لطف لنز تله فوتو می‌تواند تا 3 برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند.

گلکسی S20 اولترا در مطلب لنز تله فوتو چیست
گلکسی S20 اولترا در مطلب تله فوتو چیست؟

دو عضو بعدی یعنی گلکسی S20 و S20 پلاس ترکیب دوربین‌های یکسان (S20 پلاس یک دوربین سنجش عمق میدان 0.3 مگاپیکسلی بیشتر دارد) با سنسورهای یکسان دارند. این دو برادر را سامسونگ به سه لنز عرض، فوق عریض و تله فوتو با سنسورهای 12، 12 و 64 کگاپیکسلی مجهز کرده است. هر دوی این دستگاه‌ها می‌توانند تا 1.1 برابر به صورت اپتیکال و 3 برابر به صورت هیبریدی زوم کنند (این دو گوشی در نهایت کیفیت 8k 24fps توانایی ضبط ویدئو دارند، در حالی که در S20fe این میزان 4k 60fps می‌باشد).

پیشنهاد مطالعه: بررسی گلکسی S20 FE و بررسی گلکسی اس 20 پلاس و بررسی گلکسی اس 20 اولترا

پسوند اولترا مفهوم کهکشانی بعدی را به خوبی توصیف می‌کند، گوشی که در سال معرفی سامسونگ تلاش کرده بود تا از نهایت ویژگی‌های موجود استفاده کند و یک محصول همه فن حریف را روانه‌ی بازار کند. این پرچمدار کره‌ای‌ها از ترکیب چهار لنز عریض، فوق عریض، پریسکوپ تله فوتو و سنجش عمق میدان بهره با سنسورهای 108، 12، 48 و 0.3 مگاپیکسلی بهره می‌برد. این کهکشانی می‌تواند تا 4 برابر به صورت اپتیکال و تا 10 برابر به صورت هیبریدی زوم کند.

۹) موتورولا اج پلاس

شرکت موتورولا با تولید اج پلاس بار دیگر تلاش کرده تا با قدرت هرچه تمام‌تر به دنیای پرچمداران بازگردد و بتواند با بزرگان اپل، شیائومی، سامسونگ، هواوی و … رقابت کند. اج پلاس از ترکیب سه لنز عریض، فوق عریض و تله فوتو با سنسورهای 108، 16 و 8 مگاپیکسلی به علاوه یک سنسور سنجش عمق میدان استفاده می‌کند. دوربین تله فوتو این پرچمدار امکان زوم 3 برابری اپتیکال را برای آن به ارمغان آورده است.

موتورولا اج پلاس در مطلب لنز تله فوتو چیست
موتورولا اج پلاس در مطلب تله فوتو چیست؟

۱۰) هواوی میت 40/ میت 40 پرو/ میت 40 پرو پلاس

سری میت 40 هواوی در سه نسخه متفاوت به بازار عرضه شد که هر سه محصول در بخش دوربین با هم تفاوت دارند و به نوعی هواوی تلاش کرده تا متناسب با قیمت امکانات و کیفیت دوربین‌ها را تنظیم کند تا فقط افرادی که به نهایت کیفیت دوربین نیاز دارند به سراغ نسخه میت 40 پرو پلاس بروند.

میت 40 پرو در مطلب لنز تله فوتو چیست
میت 40 پرو در مطلب تله فوتو چیست؟

هواوی میت 40 مانند بسیاری دیگر از محصولات این لیست از سه لنز عریض، فوق عریض و تله فوتو با سنسورهای 50، 16 و 8 برخوردار است و به لطف لنز تله فوتو امکان زوم 3 برابری دارد. میت 40 پرو از نظر ترکیب دوربین‌ها شرایط مشابهی دارد، اما از نظر سنسورها به 50، 20 و 12 مگاپیکسل تغییر کرده است تا بتواند زوم اپتیکال 5 برابری را ارائه کند.

در نهایت نوبت به میت 40 پرو پلاس می‌رسد، پرچمداری که هواوی تلاش کرده تا در بخش دوربین برای آن سنگ تمام بگذارد و به سراغ چهار لنز عریض، فوق عریض، تله فوتو و پریسکوپ تله فوتو رفته است (از TOF 3D هم برای سنجش عمق میدان استفاده می‌کند). لنز اصلی سنسور 50 مگاپیکسلی، لنز فوق عریض سنسور 20 مگاپیکسلی، لنز تله فوتو سنسور 12 مگاپیکسلی و لنز پریسکوپ تله فوتو سنسور 8 مگاپیکسلی دارد.

به کمک لنز تله فوتو این محصول می‌تواند تا 3 برابر به صورت اپتیکال زوم کند و به لطف لنز پریسکوپ تله فوتو این عدد تا 10 برابر به صورت اپتیکال افزایش پیدا می‌کند.

۱۱) گلکسی A72

در آخر نوبت به ارزان‌ترین گوشی این لیست و ارزان‌ترین کهکشانی موجود می‌رسد که از لنز تله فوتو بهره می‌برد. گلکسی A72 که حالا طراحی کاملا جدیدی دارد در بخس دوربین از چهار لنز عریض، فوق عریض، تله فوتو و ماکرو با سنسورهای 64، 12، 8 و 5 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. لنز تله فوتو این کهکشانی امکان زوم اپتیکال 3 برابری را برای آن به ارمغان آورده است.

گلکسی A72 در مطلب لنز تله فوتو چیست
گلکسی A72 در مطلب تله فوتو چیست؟

پیشنهاد مطالعه: نقد و بررسی گلکسی A72

اگر به داشتن این لنز اهمیت می‌دهید و در عین حال هم نمی‌خواهید تا به اندازه‌ی یک گوشی پرچمدار حساب بانکی خود را خالی کنید، گلکسی A72 می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای خرید باشد.

۲ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چرا گوشی های پیکسل رو نام نبردید؟

آیفون به هیچ وجه بهترین نیست . هرگز هیچ برندی بهترین نیست حتی اگه فقط درمقوله دوربین هم بهش بگین بهترین باز من قبول ندارم. فعلا که می ۱۱ اولترا حتی آیفون ۱۳ پرومکس هم شکست میده چه برسه آیفون ۱۲ پرومکس که باید بااون مقایسه بشه چون همرده اون هست.من چیزی که میگم نتایج نجربیات خودم هست خودمم که بشدت حساس همه قسمتهای دوربین هردو گوشی رو به چالش کشیدن واقعا در اکثر مواقع می ۱۱ اولترا سر بود

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

گواهی MFi اپل در لوازم جانبی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر صاحب محصولات اپل مثل آیفون یا آیپد باشید، مهم است که از چه لوازم جانبی روی آن‌ها استفاده...

معین کریمی time-alt ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

فناوری های PowerIQ و VoltageBoost در پاوربانک‌های برند انکر چه کاربردی دارند؟

با پیشرفت سریع توسعه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها، مشتریان به دنبال راه‌هایی سریع‌تر و...

معین کریمی time-alt ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از فناوری شارژ بی سیم بسیار گسترده‌تر از سالیان گذشته شده است و تولیدکنندگان گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲۴ مهر ۱۴۰۰

بهترین گوشی‌های قاتل پرچمدار تا ۱۶ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۰)

با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات دیجیتال و به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، دیگر امکان خرید...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

جاروبرقی رباتیک چه مزایا و معایبی دارد؟

جاروبرقی‌‌‌ها سال‌هاست که به جزئی جدایی‌ناپذیر از لوازم خانه و محل کار ما تبدیل شده‌اند....

آریا مقدم time-alt ۱۹ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰