ساعت های هوشمند سامسونگ

مقایسه ساعت های هوشمند سامسونگ : گلکسی واچ ۳ و واچ اکتیو ۲

سامسونگ در رقابتی تنگاتنگ با اپل، یک از پیشتازان صنعت ساعت‌های مچی هوشمند است. بنابراین در انتخاب ساعت هوشمندمان، امکان دارد سراغ سامسونگ برویم که در این صورت، بین گزینه‌های گلکسی به دو راهی بر می‌خوریم. تفاوت‌های واچ اکتیو ۲ با واچ ۳ در چیست؟ چه چیزی قیمت بالاتر گلکسی واچ ۳ را توجیه می‌کند؟ این سوالاتی است که در این مطلب راجع به ساعت های هوشمند سامسونگ پاسخ خواهیم داد.

ساعت هوشمند اکتیو ۲ برای کره‌ای‌ها موفقیت‌های زیادی به همراه آورد و به همین خاطر عجیب نیست که سامسونگ از بسیاری از ویژگی‌های موفق اکتیو ۲، برای گلکسی واچ ۳ استفاده کرده باشد. در این مطلب علاوه بر بررسی تفاوت‌های اندک این دو ساعت، به شباهت‌های آن‌ها نیز می‌پردازیم تا نکات کلیدی که باعث تمایز ساعت های هوشمند سامسونگ می‌شوند را پیدا کنیم.

گلکسی واچ ۳گلکسی واچ اکتیو ۲
صفحه نمایش۱.۲ یا ۱.۴ اینچ سوپر آمولد۱.۲ یا ۱.۴ اینچ سوپر آمولد
ابعاد و جرم41×42.5×11.3mm
45×46.2×11.1mm
۴۹.۲-۵۳.۸ گرم
40x40x10.9mm
44x44x10.9mm
۲۶-۳۰ گرم
ارتباطات(برخی مدل‌ها) Bluetooth 5.0, Wi-Fi b/g/n, LTE (برخی مدل‌ها) Bluetooth 5.0, Wi-Fi b/g/n, LTE
سیستم عاملتایزن ۵.۵تایزن ۴.۰
عمر باتریبیش از ۲ روز۲ روز
حسگرهاHRM, electrocardiogram (ECG), accelerometer, gyroscope, barometer, ambient light sensor, blood pressure monitorHRM, electrocardiogram (ECG), accelerometer, gyroscope, barometer, ambient light sensor, blood pressure monitor
مقاومت در برابر آب5ATM+ IP68 / MIL-STD-910G5ATM+ IP68 / MIL-STD-810G
جنس بدنهفولاد ضد زنگ
تیتانیوم
آلومینیوم
فولاد ضد زنگ
جنس بندچرمسیلیکون
جدول مشخصات ساعت های هوشمند سامسونگ

مقایسه واچ ۳ و واچ اکتیو ۲

یکی از مهم‌ترین تفاوت این دو ساعت هوشمند را می‌توان در طراحی آن‌ها مشاهده کرد چرا که تفاوت تنها در ظاهر نیست و از نظر کاربرد نیز موجب تمایز این دو می‌شود. هر دو این ساعت‌ها دومین نسل از خانواده خود هستند با این حال سامسونگ برای سری پرچمدار خود یک عدد به جلو جهش کرده است. انتظار می‌رود همراه با این پرش، شاهد ارتقاء کیفیت و خدمات بالایی باشیم.

طراحی

همه ویژگی‌های واچ اکتیو ۲ چه روی کاغذ و چه در عمل به مخاطب ورزشکار آن اشاره دارند. از میان ساعت های هوشمند سامسونگ ، واضح است تمرکز اکتیو ۲ بیشتر روی ورزشکاران بوده و به همین خاطر ظاهر چندان رسمی ندارد. جنس بندی که داخل جعبه قرار گرفته از سیلیکون است که نمی‌توان انتظار داشت آن را با لباس‌های رسمی‌تر ست کرد. از طرفی، سیلیکون در مواجهه با آب و عرق ظاهر خود را از دست نمی‌دهد و به همین خاطر در هدف خود نقصی ندارد و همیشه امکان خرید بندهای دیگر وجود دارد.

این ساعت هوشمند در دو اندازه ۴۰ (صفحه ۱.۲ اینچ) و ۴۴ (صفحه ۱.۴ اینچ) میلی‌متری و دو جنس در بازار به فروش می‌رسد. بدنه آلومینیوم آن با تنها ۲۶ گرم جرم، سبک است و مقاومت خوبی دارد. رنگ‌بندی بدنه آن شامل ۳ رنگ ساده و در عین حال زیبای مشکی، نقره‌ای و طلایی می‌شود. اگر گزینه شبکه همراه LTE را هم در نظر بگیریم، در کل ۲۴ مدل از گلکسی واچ اکتیو ۲ به فروش می‌رسد.

دو دکمه فیزیکی ساعت گلکسی اکتیو ۲ بسیار به بدنه نزدیک هستند تا ظاهر منسجم‌تر و یک‌دست‌تری داشته باشیم. برخلاف گلکسی واچ اکتیو ۲، دکمه‌های فیزیکی گلکسی واچ ۳ بیرون‌زدگی بیشتری از بدنه دارند که به ظاهر کلاسیک آن می‌افزاید. جنس دکمه‌ها مانند بدنه پریمیوم و از فلز است. دکمه پایین به عنوان دکمه هوم و دکمه بالا کار دکمه برگشت را انجام می‌دهد.

گلکسی واچ ۳ کاربرد گسترده‌تری دارد. ظاهرش به ساعت‌های کلاسیک نزدیک‌تر است و با استایل‌های بیشتری جور می‌شود. بند همراه با آن چرمی است که به راحتی قابل تعویض است. مشکلی که با بند پیش‌فرض آن پیش می‌آید این است که در اثر آب و عرق به مرور زمان ظاهر خود را از دست می‌دهد.

در مقایسه با واچ اکتیو ۲، گلکسی واچ ۳ گزینه‌های کمتری از نظر رنگ در اختیار مشتری می‌گذارد. نسخه ۴۱ میلی‌متری آن در رنگ‌های نقره‌ای و برنزی و نسخه ۴۵ میلی‌متری آن در رنگ‌های نقره‌ای و مشکی عرضه می‌شوند. با دو جنس بدنه فولاد ضد زنگ و بدنه گران‌تر تیتانیوم هر دو پریمیوم و با کیفیت بالا هستند. با وجود صفحه نمایش یکسان، گلکسی واچ ۳ بزرگ‌تر و سنگین‌تر است.

بدنه تیتانیومی در انحصار نسخه ۴۵ میلی‌متری گلکسی واچ ۳ است. این فلز تا سه برابر مقاوم‌تر از فولاد ضد زنگ است، باعث حساسیت نمی‌شود و سبک است. در واقع، نسخه ۴۵ میلی‌متری این ساعت با بدنه تیتانیومی تنها ۴۲.۹ گرم جرم دارد که حتی از نسخه ۴۱ میلی‌متری (۴۸.۲ گرم) سبک‌تر است.

حرکت در رابط کاربری گلکسی واچ اکتیو ۲ با استفاده از حلقه چرخان مجازی-لمسی ساعت که دور آن قرار گرفته است انجام می‌گیرد. در شرایط معمول کار با آن سریع و دقیق است با فناوری Haptic Feedback حس چرخاندن یک حلقه واقعی را القاء می‌کند؛ اما با انگشت خیس یا عرق کرده و لیز به مشکل برخورد می‌کنیم.

ساعت های هوشمند سامسونگ
حلقه چرخان فیزیک

گلکسی واچ ۳ از حلقه چرخان فیزیکی استفاده می‌کند. این ویژگی به طور مستقیم و غیر مستقیم تفاوت‌های زیادی بین گلکسی واچ ۳ و اکتیو ۲ ایجاد می‌کند. برای مثال، مستقیماً به جرم و اندازه ساعت می‌افزاید و اگر دنبال ساعت هوشمندی بزرگ هستید که روی دست جلوه کند و در عین فناوری‌های سلامتی و ورزشی بالا، شیک و کلاسیک نیز باشد، قطعا گلکسی واچ ۳ نسبت به اکتیو ۲ یک دست بالاتر دارد. پس از مدتی استفاده متوجه خواهید شد این حلقه به دلیل بیرون زدگی از صفحه ساعت در خش و ضربه نیز مقاومت می‌کند که خود مزیت است. حلقه مقاوم و با دوام است و به طور حرفه‌ای طراحی شده و از بابت آن نگرانی وجود نخواهد داشت. چرخاندن آن هم با صدای کلیک لذت‌بخشی همراه است.

این حلقه بدون شک از ویژگی‌های نمادین ساعت های هوشمند سامسونگ است که بازگشت آن همانطور که انتظار می‌رفت مورد استقبال طرفداران قرار گرفت و از برگ‌های برنده گلکسی واچ ۳ می‌باشد.

صفحه نمایش

نمایشگر ساعت های هوشمند سامسونگ همواره از بهترین‌های بازار بوده‌اند. اینجا شاهد پنل سوپر آمولد با رزولوشن ۳۶۰ * ۳۶۰ پیکسل هستیم. همانطور که انتظار می‌رود رنگ‌ها زنده و پویا هستند و روشنایی نمایشگر برای استفادهٔ بیرون و زیر نور خورشید مناسب است.

ساعت های هوشمند سامسونگ
روشنایی و وضوح رنگ‌ها در محیط باز

نمایشگر گلکسی واچ ۳ نیز در اندازه‌های مشابه اکتیو ۲ با پنل سوپر آمولد عرضه می‌شود و از رزولوشن ۳۶۰ * ۳۶۰ و تراکم ۳۶۴ پیکسل بر اینچ بهره می‌برد. از نظر نمایشگر، چیزی برای تفاوت گذاشتن میان این دو دستگاه وجود ندارد و هر دو هم‌رده هستند؛ خوشبختانه هر دو در رده بسیار خوب ارزیابی می‌شوند.

از آنجایی که صفحه نمایش این دو ساعت هوشمند از نوع سوپر آمولد است، همانطور که در مطلب والپیپرهای تاریک توضیح دادیم، می‌توانید با استفاده از تصویر پس زمینه مشکی به طول عمر باتری اضافه کنید.

نرم افزار

هر دوی این ساعت‌های هوشمند از سیستم عامل تایزنِ سامسونگ استفاده می‌کنند و با گوشی‌های آیفون و اندرویدی سازگاری دارند. نمایش اعلانات، دانلود برنامه‌ها، نمایش وضعیت آب و هوا، استریم موسیقی و اپلیکیشن‌هایی مانند اسپاتیفای از قابلیت‌های سیستم عامل تایزن روی ساعت های هوشمند سامسونگ هستند. متاسفانه تعداد اپلیکیشن‌های شرکت‌های ثالث برای سیستم عامل تایزن همچنان کم است.

به طور کلی رابط کاربری و سیستم عامل این دو مشابه بوده و اندک تفاوت‌هایی هم که وجود دارد انتظار می‌رود با انتشار آپدیت رفع شود. با این وجود، گشت و گذار در رابط کاربری تایزن با حلقه چرخان فیزیکی لذت‌بخش‌تر است و این حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد.

سخت افزار و حسگرها

قلب تپنده هر دو ساعت را تراشه اگزینوس ۹۱۱۰ سامسونگ تشکیل می‌دهد که از زمان اولین گلکسی واچ انتخاب سامسونگ بوده است. با این که از ارتقاء چیپ‌ست استقبال می‌کردیم، اگزینوس ۹۱۱۰ همچنان از پس انجام وظایف خود بر می‌آید. گلکسی واچ اکتیو ۲ دارای ۴ گیگابایت حافظه داخلی و تا ۱.۵ گیگابایت حافظه رم است. گویا کره‌ای‌ها متوجه اهمیت بیشتر حافظه داخلی نسبت به رم شده‌اند و گلکسی واچ ۳ تنها ۱ گیگابایت رم اما ۸ گیگابایت حافظه داخلی دارد. این فضای بیشتر برای کسانی که علاقه به گوش کردن به موسیقی هنگام دوییدن و ورزش دارند حیاتی خواهد بود.

از نظر ارتباطات عملکرد هر دو ساعت فوق العاده است. بلوتوث به خوبی می‌تواند یک آپارتمان ۷۵ متر مربعی با دیوار‌های ضخیم را در احاطه بگیرد. وای‌فای هم بدون مشکل کار می‌کند. باتری‌های هر دو ساعت ظرفیت‌های مشابهی دارند و شارژدهی تا حد بسیاری یکسان است. شارژر بی‌سیم مخصوص ساعت‌ها داخل جعبه قرار دارد و شارژ از ۰ تا ۱۰۰ چیزی حدود ۲ ساعت زمان می‌برد.

نمی‌توان حسگرها و امکانات مربوط به حیطه سلامتی را از ساعت‌های هوشمند نادیده گرفت اما حقیقت این است اینجا هم تفاوت زیادی وجود ندارد. هر دو ساعت حسگرهای سنجش ضربان قلب، شتاب‌سنج، جی‌پی‌اس، بارومتر و حتی حسگر پیشرفته‌تر ECG (نوار قلب) را در خود دارند و از نظر نرم افزاری نیز عملکرد هر دو بسیار مشابه است. متاسفانه در حال حاضر حسگر ECG تنها در کشور‌های کره جنوبی و ایالات متحده از تمام پتانسیل خود استفاده می‌کند.

جمع بندی؛ کدام یک را بخریم؟

پاسخ به این سوال کاملا به نیت‌تان از خرید ساعت هوشمند بستگی دارد. گلکسی واچ ۳ و اکتیو ۲ در بسیاری از موارد مشابه هستند و این موضوع هر دو را در زمره بهترین‌های بازار ساعت‌های هوشمند قرار می‌دهد. با این وجود واچ اکتیو ۲ با طراحی یکدست‌تر، سبک‌تر و مینیمال‌تر، ساعتی نیست که برای زیبایی تهیه کنید اما قطعا می‌تواند همراه خوبی برای ورزش و سلامتی باشد و اکثر انتظارات از ساعت‌های هوشمند را هم برآورده کند.

واچ ۳ هم جذابیت‌های خاص خود را برای کسانی که می‌خواهند علاوه بر ورزش و نظارت روی سلامتی خود، ساعت جذاب‌تری روی مچ خود ببینند دارد. حلقه چرخان فیزیکی واچ ۳ چه از نظر ظاهری و چه کاربردی، از برتری‌های این ساعت نسبت به برادر مینیمال خود است. حافظه داخلی بیشتر هم می‌تواند گزینه‌ای باشد که در انتخاب کمک کند؛ اگر می‌دانید حجم زیادی از موسیقی یا مدیا دیگر روی ساعت حمل خواهید کرد، واچ ۳ گزینه معقول‌تر خواهد بود.

نظر شما چیست؟ کدام را می‌پسندید؟ در کامنت‌ها با ما همراه باشید.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

معرفی انواع اتو

بی‌شک اتو زدن لباس‌های چروکیده یکی از سخت‌ترین کارهای خانه برای اکثر مردم است و کمتر کسی را...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۳ مرداد ۱۴۰۰