معرفی انواع اتو

بی‌شک اتو زدن لباس‌های چروکیده یکی از سخت‌ترین کارهای خانه برای اکثر مردم است و کمتر کسی را می‌توانیم پیدا کنیم که از این کار لذت ببرد و تمایل به انجام آن را داشته باشد، ولی چاره‌ای هم جز این نیست و برای داشتن یک پوشش شیک و تمیز باید این سختی را به جان بخریم و لباس‌های چروکیده را با تمام سختی‌هایی که دارد اتو کنیم. با این حال با استفاده از یک اتو خوب با امکانات و ویژگی‌های مناسب، می‌توان این شدت سختی کار را کمتر کرد و تجربه بهتری از اتوکشی داشت. در این مطلب هم به بررسی انواع مختلف اتوها می‌پردازیم و ویژگی‌های مهمی که هنگام خرید اتو باید به آن‌ها دقت کنید را برای شما شرح خواهیم داد.

انواع اتو

اتوهای بدون بخار

اتوهای بدون مخزن آب و بخار از ساده‌ترین مدل‌های اتو هستند و به نوعی می‌توان آن‌ها را به عنوان نوادگان اولین اتوهای تاریخ معرفی کرد. این اتوهای ارزان‌قیمت ساختار بسیار ساده‌ای دارند و هیچ ویژگی خاصی را نمی‌توان به آن‌ها نسبت داد و فقط از یک صفحه فلزی برای انتقال گرما و یک درجه برای تنظیم دما تشکیل شده‌اند.

برای استفاده از این اتوها باید در نظر داشته باشید که حتما یک اسپری پر از آب نیاز دارید تا از سوختن یا صدمه دیدن بافت لباس‌ها جلوگیری کنید. همچنین هنگام استفاده از این اتوها باید دقت کنید که در اغلب این مدل‌ها خبری از خاموش شدن خودکار اتو نیست و باید حواس‌تان جمع باشد تا مبادا اتفاقات ناگواری نظیر آتش‌سوزی، برای‌تان رخ ندهد.

اتو بخارهای خانگی

این نوع از اتوها بیشترین مصرف و فروش را دارند و می‌توان گفت که در هر خانه حداقل یکی از این اتوهای بخار را می‌توان پیدا کرد. اتو بخارهای خانگی در امکانات و ویژگی‌ها از اتوهای ساده یک قدم فراتر هستند و با وجود یک مخزن کوچک آب در آن‌ها، دیگر نیازی به استفاده از اسپری آب دستی نیست و با بخار شدن آب درون مخزن می‌توانید به راحتی و با فشردن یک دکمه، از آن بخار برای باز شدن چروک‌ها استفاده کنید.

ویژگی کاربردی دیگری که احتمال وجود آن در این نوع اتوها هست، خاموش شدن خودکار است که از بروز حوادث جلوگیری می‌کند. استفاده از این اتوها بسیار ساده و پیش پا افتاده است و به راحتی می‌توانید به کمک یکی از این اتوها، کارتان را انجام دهید و زیبایی را به لباس‌های‌تان برگردانید.

اتو بخارهای ایستاده (بخارگر)

گاهی اوقات لباس‌ها آنقدر چروکیده نیستند که لازم باشد به آن‌ها یک جسم داغ را فشار دهیم و فقط با کمی بخار دادن به آن‌ها و بدون تماس، می‌توان چروک آن‌ها را در کمترین زمان ممکن باز کرد.

به همین جهت اتوهای بخار ایستاده که مدرن‌ترین و جدیدترین مدل در بین انواع مختلف اتوها هستند، برای این کار تولید شده‌اند. سیستم استفاده شده در این اتوها مشابه با سیستم اتوهای دیگر است و با بخار کردن آب داخل مخزن به شما اجازه می‌دهد تا بخار را با فشار به پارچه وارد کنید و چروک آن را باز کنید.

استفاده از این بخارگرها بسیار کارآمدتر و سریع‌تر از اتوهای دستی است و در مدت زمان کوتاهی می‌توانید تمام لباس‌های‌تان را به وسیله یکی از آن‌ها اتو کنید که این ویژگی باعث استفاده گسترده از این نوع اتوها در فروشگاه‌های لباس شده است.

اتوهای مسافرتی

 اگر اهل سفر هستید و معمولاً در جاهایی اقامت دارید که در آن‌ها به اتو دسترسی ندارید، این اتوهای کوچک و سبک، چاره کار شما هستند. از ویژگی‌های خاص این اتوهای مسافرتی می‌توان به کم‌حجمی و تاشو بودن آن‌ها اشاره کرد که باعث راحتی حمل و نقل آن‌ها می‌شود و نگرانی از بابت جا دادن آن‌ها در چمدان‌تان نخواهید داشت.

البته در خرید این اتوها باید دقت کنید که برخی از آن‌ها مخزن آب ندارند و اگر به دنبال اتو مسافرتی با امکان بخار هستید باید به دقت به بررسی محصولات بپ‍ردازید تا اشتباهی در خریدتان رخ ندهد. همچنین اتوهای مسافرتی شارژی نیز وجود دارند که هنگام استفاده نیازی به برق ندارند و می‌توانند از گزینه‌های خرید شما برای یک سفر کمپینگ باشند.

اتو بخارهایی با مخزن آب مجزا

اگر زمان زیادی را صرف اتوکشی می‌کنید و معمولاً تعداد زیادی لباس برای اتو دارید، باید به دنبال اتو بخارهایی با مخزن مجزا باشید تا حجم کافی بخار را برای اتو کردن لباس‌های‌تان بتواند فراهم کند. این اتوها نسبت به اتو بخارهای خانگی کمی گران‌تر هستند ولی ارزش سرمایه‌گذاری را دارند و همان‌طور که گفتیم اگر زیاد با اتو سر و کار دارید، حتماً باید یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید.

بخار آب ایجاد شده در داخل مخزن توسط یک شیلنگ به سمت اتو منتقل می‌شود و با فشردن دکمه بخار می‌توانید حجم زیادی از بخار را از حفره‌های زیر اتو خارج کنید و فرایند اتوکشی را تمیزتر و سریع‌تر به پایان برسانید. همچنین این اتوها از کیفیت صفحه و ادوات بهتری بهره می‌برند و امکاناتی نظیر خاموش شدن خودکار و تظیم دما در آن‌ها پیشرفته‌تر از سایر مدل‌ها هستند که همه این‌ها باعث سهولت استفاده از این اتوها و البته کمی بالا رفتن قیمت آن‌ها می‌شود.

اتو بخارهای پرسی

حتماً یکی از این نوع اتوها را در مغازه‌های اتوشویی یا کارگاه‌های تولیدی لباس دیده‌اید. اتوهای پرسی در ابعاد کوچک‌تر هم موجود هستند و برای استفاده‌های خانگی هم ‌می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. با توجه به طراحی این اتوها، اغلب استفاده از آن‌ها برای اتو کردن پارچه و شلوار است و اتو کردن سایر لباس‌ها با اتوهای پرسی به کمی دقت و مهارت بیشتر نیاز دارد.

اتوهای پرسی با قدرت زیادی که دارند می‌توانند یکی از بهترین انتخاب‌ها از بین انواع مختلف اتو‌ها برای اتو کردن پارچه‌های ضخیم باشند و در مقایسه با اتوهای دستی بسیار راحت‌تر و در زمان بسیار کوتاه‌تری می‌توانید این کار را با استفاده از آن‌ها انجام دهید.

از مشکلات اتوهای پرسی هم می‌توان به ابعاد بزرگ، مصرف بالای انرژی و گران‌قیمت بودن آن‌ها اشاره کرد که برای استفاده خانگی، خرید این اتوها را کمی غیرمنطقی کرده است.

در خرید اتو به چه عواملی باید دقت کنیم؟

حال با توجه به مطالبی که در قسمت‌های پیشین به آن‌ها اشاره کردیم متوجه شده‌ایم که اتوها انواع مختلفی دارند. اما مسئله مهم این است که در هنگام خرید اتو به چه عوامل و نکاتی باید دقت کنیم و یک اتو خوب چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشد.

در خرید اتو به عملکرد سیستم بخار توجه کنید

در تمام اتوهای بخار امکان خروج بخار در حالت افقی وجود دارد، اما خروج بخار در وضعیت عمودی را می‌توان به عنوان یکی از ویژگی‌های یک اتو خوب دانست که باعث افزایش قدرت مانور شما بر روی لباس می‌شود و کار اتوکشی را آسان‌تر می‌کند.

ویژگی مهم دیگر در رابطه با سیستم بخار اتوها، امکان تنظیم میزان بخار و یا آب خروجی از آن‌ها است. گاهی برای اتو کردن بعضی از لباس‌ها به حجم بخار زیادی نیاز ندارید و فقط چند قطره آب برای این کار کافی است که به وسیله نازل آب در اتو می‌توانید این کار را انجام دهید. همچنین برای اتو کردن شلوارهای جین یا پارچه‌های ضخیم، به حجم بخار زیادی نیاز دارید که با ویژگی بخاردهی پیوسته این کار عملی می‌شود.

نوع اتصال سیم برق اتو را چک کنید

نکته مهم دیگری که هنگام خرید اتو باید به آن دقت داشته باشید طول سیم برق و نوع اتصال آن به بدنه است. در اکثر اتوهای سنتی سیم برق به صورت ثابت به بدنه اتصال دارد و حرکات و بُرد استفاده از اتو را برای شما بسیار محدود می‌کند. در اتوهای جدیدتر از یک لولا گوی مانند برای اتصال سیم برق به بدنه استفاده می‌شود که به صورت ۳۶۰ درجه قابلیت چرخش دارد و استفاده از اتو و حرکت دادن آن را بسیار آسان می‌کند. نکته مهم دیگر هم طول سیم برق است که باید آن را در هنگام خرید در نظر داشته باشید.

به قطع برق خودکار توجه کنید، اگر نیاز دارید

اگر آدم فراموش‌کاری هستید و همیشه فراموش می‌کنید که وسایل برقی را از برق بکشید یا خاموش کنید، باید حتماً به دنبال اتویی با سیستم قطع خودکار برق باشید تا از ضررها و حوادث احتمالی پیشگیری کنید. این سیستم به کمک یک تایمر از روشن ماندن بیش‌ از حد اتو جلوگیری می‌کند و پس از یک مدت زمان مشخص به صورت خودکار اتو را خاموش می‌کند.

به جنس صفحه کفی اتو توجه کنید

در ساخت کفی اتوها از چهار نوع ماده استفاده می‌شود، سرامیک، استیل ضد زنگ، آلومینیوم و یا مواد نچسب مانند تفلون. کفی‌های استیل به علت چسبیدن به پارچه‌های نایلونی و احتمال آسیب به لباس‌ها، کمتر از سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر در اتوهای ارزان‌قیمت از این جنس استفاده می‌شود. بهترین جنس برای صفحه اتوها را می‌توان سرامیک نامید که با انتقال سریع و یکنواخت گرما و عدم آسیب به بافت لباس بهترین عملکرد را دارد و در هنگام خرید اتو باید نسبت به سایرین در اولویت باشد.

سیستم ضد رسوب در خرید اتو یکی از مهم‌ترین عوامل است

بسیاری از خریداران اتو از این ویژگی بسیار مهم آگاه نیستند و آشنایی کافی را با آن ندارند. سیستم ضد رسوب که اختراع شرکت تفال است و بیشتر در اتوهای گران‌قیمت دیده می‌شود، از رسوب بستن منافذ خروج بخار و آب جلوگیری می‌کند و دیگر نیازی به رسوب‌زدایی دستی این اتوها نیست. علاوه بر این با وجود این سیستم تا حدودی زیادی نگرانی بابت ایجاد لکه‌های آب روی لباس هم از بین می‌رود و با خیالی ‌آسوده می‌توانید از اتوکشی لذت ببرید.

به نظر شما به چه موارد دیگری باید در هنگام خرید اتو دقت کنیم؟

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

مقایسه 11T Pro با S21 FE / کدام قاتل پرچمدار را بخریم؟

تا چند سال پیش گوشی‌ها فقط به سه دسته رده پایین، میان‌رده و پرچمداران تقسیم می‌شدند. اما حالا...

معین کریمی time-alt ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه گلکسی A52s با شیائومی 11 Lite 5G NE / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

وقتی قصد خرید یک گوشی میان‌رده با بازه قیمتی بین 7 تا 10 میلیون تومان را داشته باشید، دو برند...

معین کریمی time-alt ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با اس ۲۱ اولترا؛ جنگ بهترین‌ها بدون برنده؟!

دوربین گوشی‌های هوشمند روز به روز پیشرفت‌های بسیار خوبی می‌کنند. در بین سازندگان شاخص گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

مقایسه پوکو اف ۳ و ردمی نوت ۱۰ پرو؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در گروه دسته‌بندی میان‌رده‌ها، گوشی‌های زیادی را برای خرید از برندهای مختلف می‌بینیم که هر...

صدرا علی‌پور time-alt ۸ شهریور ۱۴۰۰

بررسی تفاوت‌های گلکسی A22 5G و 4G؛ کدام یک ارزنده‌تر است؟

بعد از ماه‌ها شايعات و اخبار مبني بر معرفي مدل جديدي از سري A، گلكسي A22 بالاخره در حدود دو...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

مقایسه می بند ۶ و هواوی بند ۶: کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

مچ‌بندهاي هوشمند كه اغلب با قيمتي ارزان‌تر نسبت به ساعت‌هاي هوشمند عرضه مي‌شوند، امروزه تبديل...

صدرا علی‌پور time-alt ۹ مرداد ۱۴۰۰