نقد و بررسی آیپد پرو 10.5

نقد و بررسی آیپد پرو 10.5

حدود یک سال پس از عرضه ی نسخه ی 9.7 اینچی آیپد پرو، اپل آیپد پرو 10.5 را معرفی کرد. اپل به طور واضح تفاوت های نسخه ی پرو و نسخه ی استاندارد را مشخص کرده است. عواملی که آیپد پرو را متمایز می کنند عبارتند از: صفحه نمایش بهتر، پردازنده ی قوی تر، پشتیبانی از قلم، اتصال به کیبورد، اسپیکر های بهتر و البته قیمت بیشتر!

اما آیا قیمت گران نسخه ی پرو قابل توجیه است؟ با نقد و بررسی آیپد پرو 10.5 توسط سایمان دیجیتال همراه باشید.

طراحی:

 

آیپد پرو 10.5 نسبت به گذشته از نمایشگر بزرگتری برخوردار است اما اپل با کاهش حاشیه های اطراف نمایشگر باعث شده است که اندازه ی کلی دستگاه دستخوش تغییر زیادی نشود. جنس بدنه ی این محصول از آلومینیوم می باشد که حس خوبی از در دست گرفتن آن خواهید داشت. کیفیت و دقت ساخت محصول نیز بی نقص است. ضخامت این دستگاه نسبت به گذشته تغییری نکرده و همان 6.1 میلی متر می باشد که جزو باریک ترین تبلت ها محسوب می شود.

در بخش پایینی دو اسپیکر به همراه درگاه لایتینینگ وجود دارد و در بخش بالا نیز دو اسپیکر دیگر به همراه جک 3.5 میلی متری هدفون قرار دارد. در بالای قسمت راست کلید های تنظیم صدا وجود دارند و در قسمت چپ نیز فقط کانکتور کیبورد و کاور هوشمند مشاهده می شود. وزن محصول 469 گرم می باشد که نسبت به نسخه ی قبلی 32 گرم افزایش یافته است.

نمایشگر:

نمایشگر جدید آیپد پرو همانی است که از اپل انتظار داشتیم. این نمایشگر نسبت به گذشته، بهبود های زیادی تجربه کرده است. نمایشگر 120 هرتزی آیپد پرو 10.5 به لطف پردازنده های قوی فاصله ی زمانی لمس تا پاسخ را به شدت کاهش داده به طوری که در استفاده اول متوجه سرعت این موضوع می شوید. با استفاده از ios و پردازنده ی A10x سرعت پاسخ به لمس نمایشگر بسیار بالا می باشد که تجربه ی بسیار روانی از رابط کاربری در اختیار می گذرارد. اما نگران نباشید، اپل فکر مصرف باتری را کرده است؛ با قابلیت promotion آیپد پرو 10.5 نرخ تصاویر را با توجه به نوع کاربری تغییر می دهد. برای مثال هنگام وبگردی، نرخ تصویر مناسب آن و هنگام تماشای ویدئو، نرخ تصویر مناسب ویدئو اعمال می شود.

فاصله ی پیکسل ها با شیشه نمایشگر بسیار کم است به طوری که فکر می کنید پیکسل ها چسبیده به شیشه هستند. این امر باعث شده است که با نمایشگر بسیار درخشانی رو به رو باشیم که به لطف حداکثر روشنایی 600 نیت و کمتر شدن انعکاس شیشه، در استفاده در زیر نور مستقیم افتاب با مشکلی روبه رو نمی شوید. نمایشگر از رزولوشن بالایی برخوردار است و به لطف تکنولوژی جدید True Tone رنگ های صفحه نمایش بر اساس محیطی که در آن حضور دارید تنظیم می شود.

رزولوشن نمایشگر 2224×1668 می باشد و تفکیک پیکسل ها از هم با چشم غیر مسلح کار آسانی نیست. در کل نمایشگر آیپد پرو 10.5 با ویژگی های خود رضایت اکثر کاربران را جلب خواهد کرد و در ضمن این نمایشگر از جدی ترین نقاط قوت این محصول می باشد که تنها رقیب سرسخت آن گلکسی تب اس 3 با نمایشگر آمولد HDR است.

دوربین:

آیپد پرو 10.5 به همان دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون 7 مجهز شده است و از لرزشگیر اوپتیکال نیز برخوردار است. کیفیت عکس ها و فیلم های ضبط شده با این محصول، بر خلاف تبلت های گذشته راضی کننده می باشد و می توان از آن برای اسکن اسناد و سایر موارد استفاده کرد. دوربین سلفی نیز 7 مگاپیکسل می باشد که از کیفیت خوبی میان سایر تبلت ها برخوردار است.

نمونه تصاویر ثبت شده:

سخت افزار:

دستگاه های اپل همیشه از قدرت سخت افزاری بسیار بالایی برخوردار بوده اند. برای مثال آیفون 7 با پردازنده A10 بعد از گذشت 1 سال هنوز هم در بالای جدول قدرتمندترین دستگاه ها قرار دارد. حالا آیپد پرو 10.5 به نسخه ی کاملا جدید پردازنده ی A10 یعنی A10x مجهز شده است. به گفته ی اپل؛ قدرت این پردازنده در حدی است که می توانید آیپد پرو 10.5 را جایگزین رایانه ی شخصی خود کنید. A10x از 6 هسته ی پردازشی استفاده می کند و پردازنده ی گرافیکی آن 12 هسته ای می باشد. زمانی که با نرم افزار های بنچمارک قدرت سخت افزاری آیپد جدید را می سنجیم، متوجه قدرت خارق العده آن می شویم. آیپد پرو 10.5 با کسب امتیازهای فوق العده پارا فراتر از رقابت میان تبلت ها و اسمارتفون ها گذاشته و وارد مرحله ی رقابت با کامپیوتر های شخصی شده است. این پردازنده با قدرت خیره کننده خود حتی رقبایی مانند core i5 اینتل را پشت سر می گذارد؛ این در حالی است که پردازنده ی A10x اپل، نیازی به سیستم خنک کننده ندارد.

پردازنده اپل در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده میان تمام موبایل ها و تبلت ها می باشد و به راحتی از پس اجرای سنگین ترین برنامه ها و بازی ها بر می آید. با رم 4 گیگابایتی آن، اجرای چند برنامه به طور همزمان بدون هیچ نگرانی انجام می گیرد؛ توان رم این محصول به حدی است که حتی برنامه های اجرا شده در روز قبل در حافظه ی آن می ماند و مجددا شروع به اجرا نمی شوند. به طور کلی آیپد جدید از نظر سخت افزاری حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد و در هنگام کار با آیپد پرو 10.5، با کوچکترین لگ و تاخیر رو به رو نخواهید شد.

نرم افزار:

اپل در مراسم رونمایی از آیپد پرو 10.5 ، از ios 11 نیز رونمایی کرد که در حال حاضر نسخه ی بتای این سیستم عامل برای توسعه دهندگان در دسترس است. ios 10.3.2 که به طور پیش فرض روی آیپد پرو 10.5 نصب شده است، همچنان یکی از نرم و روانترین تجربه های کاربری را در اختیار می گذارد. البته قدرت اصلی این تبلت با ios 11 مشخص خواهد شد. در ios 11 انیمیشن ها ساده تر شده که با نرخ تصویر 120 هرتزی نمایشگر آیپد پرو، تجربه ی بسیار سریع و روانی در اختیار خواهد گذاشت. از دیگر تغییرات مفید ios 11، اضافه شدن نرم افزار مخصوص اپل برای مدیریت فایل هل می باشد. ios 11 در پائیز امسال عرضه خواهد شد و همانطور که گفتیم، قدرت آیپد پرو 10.5 هم در بخش نرم افزاری و هم سخت افزاری هر چه بیشتر خواهد شد.

تصاویری از محیط ios 11:

 

باتری:

حجم باتری آیپد پرو نسبت به نسل گذشته مقداری افزایش یافته است. اپل در روز رونمایی اشاره به عمر 10 ساعتی این باتری در استفاده ی ترکیبی کرد، بنابراین عملکرد این باتری مشابه نسل گذشته است که با بهبود جزئی همراه شده است. نقطه ی منفی در این زمینه پشتیبانی نکردن از شارژ سریع می باشد که جای خالی آن بسیار به چشم می آید؛ به طوری که برای شارژ کامل این دستگاه زمانی بیشتر از 3 ساعت نیاز خواهد بود.

اسپیکر:

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم؛ یکی دیگر از تفاوت های آیپد پرو نسبت به نسخه ی استاندارد، استفاده از اسپیکر های بیشتر است. آیپد پرو 10.5 به چهار اسپیکر در بالا و پایین دستگاه مجهز شده که کیفیت و حجم صدای آن در سطح بسیار بالایی قرار دارد که بسیار مناسب تماشای فیلم و اجرای بازی ها می باشد. رقیب جدی آیپد در این زمینه، گلکسی تب اس 3 سامسونگ می باشد که به اسپیکر 4 گانه ی ساخت Harman kardon مجهز شده است.

قلم:

 

یکی دیگر از تفاوت های نسخه ی پرو با استاندارد آیپد، پشتیبانی از قلم می باشد. اپل پنسل از ویژگی های منحصر به فردی مانند تشخیص فشار و تشخیص زاویه قلم برخوردار است. اکنون با استفاده از نمایشگر 120 هرتزی، به گفته ی اپل تاخیر پاسخ به باز خورد قلم به 20 میلی ثانیه کاهش یافته تا به تجربه نوشتن روی کاغذ نزدیکتر شود.

سنسور اثر انگشت:

دکمه هوم آیپد پرو 10.5 همانند نسل گذشته است و مانند آیفون 7 دستخوش تغییر نشده است. سنسور اثر انگشت به کار رفته زیر این دکمه از دقت و سرعت بسیار بالایی برخوردار است و با هیچگونه مشکلی در این زمینه مواجه نخواهید شد.

نقاط مثبت:

  • نمایشگر عالی
  • قلم با دقت بالا
  • پردازنده فوق العاده
  • اسپیکر توانمند
  • کیفیت ساخت بالا

نقاط ضعف:

  • فقدان شارژ سریع
  • لنز برآمده دوربین
  • قلم و کیبورد گران قیمت
  • نبود درگاه کارت حافظه

جمع بندی:

آیپد پرو 10.5 از کیفیت و دقت ساخت بالایی برخوردار است و نمایشگر و پردازنده ی جدید آن از نقاط قوت اصلی آن محسوب می شود. با شروع انتشار ios 11 نیز قدرت این تبلت هر چه بیشتر خواهد شد. قلم آیپد پرو 10.5 بسیار دقیق می باشد و علاقه مندان به طراحی می توانند روی آن حساب ویژه ای باز کنند. درست است که قدرت پردازشی این محصول بی نظیر است اما همچنان به دلیل محدودیت های سیستم عامل ios به طور کامل نمی توان این محصول را جایگزین رایانه ی شخصی کرد.

نظر شما در مورد آیپد جدید اپل چیست؟

لینک خرید آیپد پرو 10.5

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این تبلت همه رو سوسک مى کنه من خودم آیپد ایر1دارم با موبایل دوستام مقایسه کردم همه رو برده

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱