بررسی شیائومی می A2 لایت

گوشی می A2 لایت در اقع نسخه ارزانتری از گوشی Mi A2 (بررسی) می باشد؛ اما این گوشی را می توان نسخه بروز شده از نظر طراحی گوشی شیائومی Mi A1 نیز به شمار آورد. می A2 لایت در قبال قیمت مقرون به صرفه خود، مشخصات بسیار خوبی همچون اندروید وان، باتری 4000 میلی آمپر ساعتی، دوربین دوگانه … را در اختیار می گذارد که در ادامه به بررسی مفصل تر آن خواهیم پرداخت و پیش از هر چیز، شما را به تماشای ویدئوی جعبه گشایی محصول، دعوت می نماییم.

خرید xiaomi Mi A2 Lite

طراحی

می A2 لایت همانند نسخه اصلی، دارای بدنه فلزی می باشد و در قسمت جلوی آن، نمایشگر کم حاشیه با بریدگی قرار دارد که برای دستگاهی در این رنج قیمت، ویژگی مثبتی ارزیابی می شود. نمایشگر 5.84 اینچی بر اساس ترندهای روز بازار طراحی شده است که در قسمت بالا و کناره ها، دارای حاشیه های باریک می باشد. همچنین این نمایشگر دارای نسبت تصویر 19:9 بوده و می A2 لایت جزو اولین گوشی های اندروید وان به شمار می آید که از چنین نمایشگری بهره می برد. در قسمت بریدگی نمایشگر، دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه و تعدادی سنسور قرار گرفته است و حاشیه پایینی محل قرار گیری چراغ اعلان تک رنگ می باشد که برخلاف Mi A1، در این قسمت شاهد بکار گیری از کلید های ناوبری اندروید نمی باشیم.

می A2 لایت

 بدنه پشتی می A2 لایت بر خلاف Mi A1 و Mi A2 مشابه برخی گوشی های سری ردمی، دارای خطوط آنتن دهی نمی باشد و به جای آن، قسمت بالا و پایینی از جنس پلاستیک ساخته شده است. این سبک از طراحی شاید قدیمی تر به نظر برسد؛ اما همچنان می تواند طرفداران خاص خود را داشته باشد.

دوربین دوگانه می A2 لایت همانند بیشتر گوشی های اخیر شیائومی، چینشی عمودی دارد و محل قرار گیری اجزای آن، کاملا مشابه با پرچمداران اخیر اپل می باشد. اما خوشبختانه به دلیل ضخامت بیشتر بدنه این گوشی در مقایسه با Mi A2، برآمدگی دوربین به مراتب کمتر بوده و به هیچ عنوان آزار دهنده نمی باشد. سنسور اثر انگشت Mi A2 Lite همانند اکثر گوشی های اندرویدی امروزی، در قسمت میانی پنل پشتی قرار گرفته است که محل بسیار خوبی بوده و استفاده از آن آسان می باشد؛ با این حال سرعت شناسایی اثر انگشت را نمی توان به خوبی Mi A2 دانست.

می A2 لایت

می A2 لایت برخلاف نسخه معمولی، از جک 3.5 میلی متری هدفون و درگاه کارت حافظه جانبی پشتیبانی می کند و خبر بهتر این که درگاه کارت حافظه آن به صورت ترکیبی با درگاه سیمکارت دوم نمی باشد. علاوه بر این ها، می A2 لایت با داشتن بدنه ای کوچکتر، به راحتی در دست جای می گیرد و به طور کلی استفاده از آن با یک دست، آسان تر از نسخه اصلی می باشد.

همانند نسخه اصلی، کلید های پاور و تنظیم صدا در سمت راست قرار گرفته اند که از کیفیت بسیار خوبی بهره می برند و درسمت مقابل نیز، درگاه سیمکارت و کارت حافظه به چشم می خورد. در لبه پایینی این گوشی، اسپیکر تک کاناله، میکروفون و پورت میکرو یو اس بی قرار گرفته است و جک هدفون به همراه میکروفون حذف نویز و فرستنده اینفرارد نیز در لبه بالایی حضور دارند.

نمایشگر

یکی از جالب ترین ویژگی های می A2 لایت، نمایشگر دارای بردگی آن می باشد که دارای حاشیه های کوچکی است. نمایشگر 5.84 اینچی این گوشی از از رزولوشن 2280×1080 بهره می برد که تراکم پیکسلی بسیار خوب 432 پیکسل در هر اینچ را در اختیار می گذارد. این نمایشگر حدود 80 درصد مساحت قسمت جلو را به خود اختصاص داده و حداقل روی کاغذ چیزی کمتر از گوشی های میان رده گران قیمت تر ندارد.

حداکثر روشنایی پنل این گوشی، به حدود 480 نیت می رسد که برای محصولی در این رنج قیمت، بسیار خوب بوده و امکان استفاده از گوشی در فضاهای باز را در اختیار می گذارد. از آنجایی که پنل بکار رفته در می A2 لایت از نوع IPS LCD می باشد، نمی توان انتظار زیادی برای نمایش رنگ مشکی و کنتراست از آن داشته باشیم و کنتراست این نمایشگر، کمی پایین تر از چیزی است که Mi A2 اصلی در اختیار می گذارد. با این وجود، زاویه دید پنل در سطح مناسبی قرار دارد که نشان می دهد شاهد بکارگیری پنل مرغوبی در آن هستیم.

می A2 لایت

از آنجایی که این گوشی به رابط کاربری اندروید وان مجهز شده است، شیائومی موفق به قرار دادن تنظیمات گوناگون در قسمت نمایشگر نشده است. حداقل روشنایی پنل می A2 لایت هم در سطح مناسبی قرار دارد که در کنار ویژگی کاربردی فیلتر نور آبی با Night Light، امکان استفاده آسان در محیط های کم نور را فراهم می کند.

دوربین

نمایشگر با شکل و شمایل امروزی، تنها ویژگی جالب می A2 لایت به شمار نمی آید؛ چرا که این گوشی در قسمت پشتی خود دارای سیستم دوربین دوگانه می باشد. دوربین اصلی این گوشی از سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده می کند که اندازه پیکسل های 1.25 میکرون بوده و در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.25 قرار گرفته است. دوربین دوم اما از سنسور 5 مگاپیکسلی استفاده می کند که صرفا برای ثبت اطلاعات مربوط به عمق تصویر، کاربرد خواهد داشت. فوکوس خودکار تشخیص فازی و فلاش ال ای دی از موارد دیگری است که مشخصات دوربین این گوشی را تکمیل می نماید.


رابط کاربری دوربین  Xiaomi Mi A2 Lite ظاهر ساده ای دارد که البته بی شباهت به رابط کاربری دوربین گوشی های آیفون نمی باشد. همانند رابط کاربری دوربین در گوشی های اپل، در این گوشی نیز با سوایپ کردن روی صفحه می توان بین حالت های مختلف از جمله فیلمبرداری، ویدئوی کوتاه، حالت پرتره، پاناروما حالت تنظیم دستی و … سویچ کرد. از نوار بالای محیط دوربین نیز می‌توان به مواردی مانند فعال‌/غیرفعال‌سازی HDR، فیلترهای مختلف، زیباسازی چهره و … دسترسی داشت. در حالت تنظیم دستی این دوربین هم می توان به تنظیماتی چون، نور سفید، فوکوس و ایزو دسترسی داشت.

می A2 لایت

کیفیت تصاویر ثبت شده با این گوشی در محیط های روشن، در سطح بسیار خوبی قرار دارد و عکس ها، شارپ و دارای جزئیات بالا هستند. میزان نویز تصاویر نیز به دلیل استفاده از دیافراگم f/2.2 در سطح قابل قبولی قرار می گیرد. رنگ های بازتولید شده نیز در بیشتر مواقع طبیعی هستند؛ با این حال در برخی مواقع کمی بی جان به نظر می رسند. داینامیک رنج هم در حد متوسط قرار دارد و استفاده از HDR، بسیار کاربردی خواهد بود.

تصاویر ثبت شده در محیط های کم نور اما، دارای نویز زیاد و جزئیات پایین می باشند که البته برای دستگاهی در این رنج قیمت، کاملا طبیعی است. زمانی که در تصاویر زوم نمایید، متوجه کم بودن جزئیات خواهید شد و در برخی مواقع نبود لرزشگیر اوپتیکال باعث تار افتادن  تصاویر می شود. روشن بودن ویژگی HHT در هنگام عکاسی در محیط های کم نور، باعث کاهش نویز می شود؛ اما تغییری در میزان جزئیات و شارپ بودن تصاویر، ایجاد نمی شود؛ اما در مجموع کیفیت تصاویر برای به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، مناسب ارزیابی می شود.

Mi A2 Lite

همانطور که گفتیم می A2 لایت از دوربین دوگانه بهره می برد که برای ثبت تصاویر پرتره کاربرد دارد. دوربین دوم با ثبت اطلاعات عمق، آن را از فوکوس خارج کرده و بلور می کند و گوشی می A2 لایت در زمینه تشخیص لبه های سوژه های انسانی، در بیشتر مواقع عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد.

دوربین سلفی اما از سنسور 5 مگاپیکسلی استفاده می کند که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 قرار گرفته و به گفته شیائومی از یادگیری ماشینی برای بهبهود تصاویر پرتره و ویژگی های مربوط به روتوش چهره بهره می برد. تصاویر ثبت شده با این دوربین، دارای جزئیات، کنتراست و رنگ های مناسب می باشد؛ اما محدوده پویایی (هنگام خاموش بون HDR) چندان گسترده نبوده و تصاویر دارای نویز نسبتا زیادی می باشند.

سخت افزار و صدا

گوشی می A2 لایت همانند Mi A1 به پردازنده ی 8 هسته ای اسنپدراگون 625 مجهز شده است که فرکانس آن 2 گیگاهرتز می باشد و در بین گوشی های میان رده، جزو پر فروش ترین پردازنده های کوالکام محسوب می شود. پردازنده گرافیکی نیز Adreno 506 می باشد که به خوبی از پس پردازش تصاویر  full HD بر می آید و برای اجرای بازی هایی با گرافیک متوسط و متوسط به بالا، مناسب به نظر می رسد. شیائومی برای این گوشی 4 گیگابایت حافظه ی رم درنظر گرفته است که برای یک محصول میان رده، رقم مناسبی محسوب می‌شود.

می A2 لایت

در کل پردازنده اسنپدراگون 625 با گرافیک Adreno 506 و 4 گیگابایت حافظه رم و در کنار سیستم عامل اندروید وان، عملکرد پایدار و بدون لگی در انجام امور معمولی روزانه در اختیار می گذارد و پردازنده ی نام برده به دلیل تولید شدن با لیتوگرافی 14 نانومتری، تولید حرارت پایینی داشته و مصرف باتری آن بهینه می باشد.

 در قسمت پایینی می A2 لایت اسپیکر تک گانه ای قرار دارد که حجم بالایی از صدا را تولید می کند و صدای خروجی از آن، شفاف و غنی به نظر می رسد.

نرم افزار

نرم افزار یکی دیگر از از اصلی ترین نقاط قوت شیائومی می A2 لایت به شمار می آید. تقریبا تمام قسمت های نرم افزاری این گوشی به جز دوربین و بخش IR، توسط گوگل طراحی و توسعه یافته است. شاید حذف شدن رابط کاربری MIUI برخی از امکانات اضافی نرم افزاری گوشی های شیائومی را حذف کرده باشد؛ اما به لطف استفاده از اندروید خالص، عملکرد رابط کاربری بسیار نرم و روان می باشد و علاوه بر این، بروزرسانی های گوگل در سریعترین زمان برای این گوشی در دسترس خواهد بود. بنابراین می توان انتظار داشت که اندروید 9.0 به زودی برای این گوشی در دسترس باشد. ظاهر کلی رابط کاربری بسیار شبیه به گوشی های پیکسل گوگل می باشد و در عین سادگی، بسیار یکپارچه بوده و بخش های مختلف آن در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند.

منوی برنامه ها همانند گوشی های پیکسل، با کشیدن انگشت از پایین نمایشگر به سمت بالا در دسترس خواهد بود و با تکرار همین عمل به سمت راست، منویGoogle NOW در اختیار خواهد بود. با نگه داشتن انگشت روی صفحه ی اصلی، دسترسی به تنظیمات، ویجت ها و تصاویر پس زمینه ایجاد می شود که از بخش تصاویر پس زمینه می توان به تصاویر زیبای موجود در نرم افزار آنلاین Google Wallpapers  دست یافت. دستیار صوتی Google assistant نیز مطابق انتظار وجود دارد و با نگه داشتن دکمه ی هوم اجرا خواهد شد. با نگه داشتن انگشت روی برخی از برنامه ها هم می توان از میانبر های موجود استفاده کرد تا انجام امور سریع تر صورت گیرد. (مشابه فناوری 3D Touch در گوشی های اپل). به عنوان مثال با نگه داشتن انگشت روی اپلیکیشن تلفن می توان به سرعت مخاطب جدیدی اضافه کرد.

می A2 لایت

باتری

گوشی شیائومی می A2 لایت همانند بیشتر گوشی های ردمی نوت، از باتری 4000 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند. این گوشی از شارژ معمولی 10 واتی پشتیبانی می کند که باعث می شود در عرض نیم ساعت حدود 25 درصد باتری شارژ شود و شارژ کامل آن نیز کمی بیشتر از 2 ساعت زمان نیاز دارد که برای دستگاهی در این رنج قیمت، سرعت مناسبی ارزیابی می شود. با توجه به استفاده از پردازنده کم مصرف اسنپدراگون 625 و سیستم عامل بهینه اندروید وان، این گوشی عملکرد بسیار خوبی در زمینه شارژدهی دارد و در استفاده نیمه سنگین و سنگین، می تواند به راحتی تا یک روز را دوام بیاورد.

نقاط قوت

  • نمایشگر با رزولوشن بالا و حاشیه های باریک (با توجه به رده قیمتی محصول)
  • دوربین خوب در زمینه عکاسی و فیلمبرداری
  • اندروید خالص و آپدیت های سریع
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف

  • نبود NFC
  • استفاده از میکرو یو اس بی
  • نبود فیلمبرداری 4K در اپلیکیشن دوربین

نظر شما در مورد گوشی می A2 لایت چیست؟

۱۶ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با سلام قسمت اثر انگشت گوشی نیست که بتونم مجدد ثبت کنم ایکونش از داخل تنظیمات حذف شده باید چیکار کنم

عالی است

با سلام قسمت اثر انگشت گوشی نیست که بتونم مجدد ثبت کنم ایکونش از داخل تنظیمات حذف شده باید چیکار کنم

سلام گوشیم a2lite دارم تو برسی سایتتون گفته بودید که قابلیت google assistant رو داره ولی من هر کاری میکنم کار نمیکنه لطفا راهنمایی کنید .
ممنون ?

سایــمان دیــجیتال
۲۹ مهر ۱۳۹۸ در ۰۹:۳۴

با سلام
دوست عزیز با نگه داشتن کلید هوم می توانید به دستیار صوتی گوگل دسترسی داشته باشید.
با تشکر

سلام گوشیم a2Laitهستش دو ضربه برای بیدار شدن شو میخام فعال کنم ولی نمیتونم پیداش کنم لطفا اگه کسی میدونه بگه

سلام دوستان این گوشی از شارژر بی سیم پشتیبانی میکند؟

درود
دوست عزیز این محصول از قابلیت مورد نظر شما پشتیبانی نمی کند. با تشکر

ببخشید آیا میشه با A2 lite اسکرین شات گرفت؟

درود
دوست عزیز کلید ولوم پایین به علاوه کلید پاور را همزمان نگه دارید، می توانید اسکرین شات بگیرید. با تشکر

سلام.خسته نباشید.عذر میخوام چطور میتونم از قیمت گوشی هاتون مطلع بشم؟

سـایمان دیجیتال
۶ آذر ۱۳۹۷ در ۰۹:۳۷

دوست عزیز قیمت هروز در سایت و اپلیکیشن سایمان دیجیتال بروز می شن . با تشکر

سلام ببخشید همون طور که میدونید نسخه رام چین این گوشی یا همون ردمی ۶پرو از miui 10 استفاده میکنه نمیشه این رابط کاربری رو برای mi a2 lite استفاده کرد ؟ البته با لانچر نه

سـایمان دیجیتال
۶ آذر ۱۳۹۷ در ۰۹:۴۲

با سلام دوست عزیز برای اطلاع بیشتر با بخش خدمات پس از فروش تماس بگیرید. با تشکر

سلام چطور به پشتیبانی دسترسی داشته باشم؟ خارج از ساعت اداری

سـایمان دیجیتال
۱ آذر ۱۳۹۷ در ۲۳:۵۱

با سلام دوست عزیز می تونین از بخش تماس با ما ایمیل ارسال کنید. با تشکر

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱