نقد و بررسی شیائومی می A2

به نظر می رسد با روند کنونی بازار که گوشی های پرچمدار و گران قیمت، جذابیت سابق خود را از دست داده اند، گوشی های میان رده توانسته اند محبوبیت بالایی را به دست آورند. در طی این سال ها شاهد بوده ایم که برخی سازنده ها سعی در پایین آوردن هر چه بیشتر قیمت ها داشته اند و شیائومی نیز یکی از این شرکت ها به شمار می آید. گوشی Mi A1 در سال گذشته یکی از بهترین گوشی های میان رده بازار بود و امسال گوشی شیائومی می A2 آمده تا موفقیت های نسل قبل را تکرار کند.

پروژه اندروید وان گوگل این اجازه را به سازندگان می دهد که تمرکز خود را روی سخت افزار بگذارند و وظایفی مانند آپدیت ها و پچ های امنیتی، بر عهده گوگل باشد. گوشی های مجهز به اندریود وان به طور کامل از برنامه های گوگل استفاده نمی کنند؛ به عنوان مثال اپلیکیشن دوربین آن ها ساخت شرکت سازنده می باشد، اما بیشتر چیز هایی که در اندروید وان می بینیم، مختص گوگل می باشد. استفاده از اندروید وان یک مزیت دیگر نیز دارد که برطرف کردن مشکل عدم پشتیبانی نرم افزاری سازنده ها می باشد.

بنابراین تعریف گوشی شیائومی می A2 بسیار ساده است؛ نرم افزار برعهده گوگل بوده و سخت افزار برعهده شیائومی می باشد. این گوشی یکی از بهترین گوشی های مجهز به اندروید وان بازار می باشد، با این حال شیائومی در برخی زمینه ها عملکرد عجیبی داشته است که باعث می شود شیائومی می A2 مناسب همه افراد نباشد. به عنوان مثال این گوشی برخلاف نسخه قبل از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی کند و فاقد NFC می باشد. ظرفیت باتری چندان مناسب به نظر نمی رسد و جک هدفون نیز حذف شده است. با این حال شاید با در نظر گرفتن قیمت محصول، بتوان از این موارد چشم پوشی کرد؛ اما در نسخه قبلی یعنی Mi A1 برخی از این کمبود ها احساس نمی شد. در ادامه نگاه دقیق تری به عملکرد شیائومی می A2 در دنیای واقعی خواهیم داشت و قبل از هرچیزی شما را به تماشای ویدئوی جعبه گشایی این محصول دعوت می نماییم.

طراحی

به طور کلی نمی توان از طراحی گوشی های مقرون به صرفه انتظار مرغوبیت داشت؛ اما این موضوع، در مورد گوشی شیائومی می A2 وجود ندارد. این گوشی از کیفیت ساخت بسیار خوب برخوردار است و می توان گفت که از همان زبان طراحی کلاسیک Mi A1 استفاده می کند. بدنه دستگاه همانند قبل به طور کامل از جنس آلومینیوم بوده و خطوط آنتن در قسمت بالا و پایین پنل پشتی به چشم می خورد. بدنه صیقلی این گوشی، لغزنده می باشد و متاسفانه همچنان نیز خبری از مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار در کار نمی باشد.

شیائومی می A2

استفاده از فلز به جای شیشه، بدنه باریک و لبه های خمیده باعث شده است که Mi A2 دستگاه خوش دستی به شمار بیاید و استفاده از آن نیز آسان باشد. در قسمت پشتی این گوشی، دوربین دوگانه ای با طراحی بسیار آشنا وجود دارد. این دوربین از چینش عمودی استفاده می کند و محل قرار گیری سنسور ها و فلاش LED یاد آور گوشی آیفون 10 می باشد. سنسور اثر انگشت همانند نسل قبلی در قسمت میانی قرار دارد که محل مناسبی بوده و دسترسی به آن نیز آسان می باشد. سرعت و دقت این سنسور در سطح بسیار خوبی قرار دارد و حتی در برخی موارد سرعت آن را بهتر از نسخه بکار رفته در گوشی گلکسی اس 8 پلاس یافتیم.

یک نکته منفی که در مورد طراحی شیائومی می A2 وجود دارد و آن هم برآمدگی عجیب دوربین می باشد که باعث می شود نتوان از گوشی در روی سطوح صاف استفاده کرد و همچنین خطر آسیب لنز دوربین نیز بالا می باشد. شیائومی با کمی ضخیم کردن بدنه دستگاه هم می توانست بر آمدگی دوربین را کاهش دهد و هم می توانست باتری بزرگتری نیز در داخل آن قرار دهد. یا این حال شیائومی بدنه باریک و طراحی ظریف تر را ترجیح داده است.

شیائومی می A2

به دلیل استفاده از بدنه فلزی، این گوشی شارژ بی سیم پشتیبانی نمی کند، اما خوشبختانه شیائومی پورت Type-C را در لبه پایینی دستگاه حفظ کرده است که در کنار آن اسپیکر و میکروفون قرار دارد. همانطور که گفتیم شیائومی می A2 فاقد جک هدفون می باشد؛ بنابراین برای استفاده از هدفون های معمولی، باید از تبدیل تایپ سی به جک 3.5 استفاده کرد که خوشبختانه شیائومی در درون جعبه قرار داده است.

نمایشگر

اغلب گوشی های مقرون به صرقه، برای کاهش قیمت ها، از نمایشگر چندان با کیفیتی استفاده نمی کنند؛ اما خوشبختانه گوشی شیائومی می A2 به نمایشگر خوبی مجهز شده است. نمایشگر Mi A2 همانند می 6 ایکس، 5.99 اینچی از نوع IPS LCD می باشد که رزولوشن آن +Full HD است. اندازه این نمایشگر تقریبا 1/2 اینچ بیشتر از نسخه قبلی می باشد، با این حال به دلیل استفاده از نسبت تصویر 18:9، اندازه کلی دستگاه چندان تغییری نداشته است. رزولوشن 2160×1080 نیز چگالی پیکسلی 403 پیکسل در هر اینچ را در اختیار می گذارد که برای محصولی در این رنج قیمت، بسیار مناسب می باشد.

با وجود استفاده از پنل ال سی دی، کنتراست نمایشگر در سطح مطلوبی قرار دارد و رنگ ها به صورت روشن تری نسبت به قبل به نمایش گذاشته می شود، اما شادابی رنگ ها را نمی توان به خوبی پنل های اولد سامسونگ دانست. دقت رنگ ها نیز بسیار خوب نیستند و به دلیل استفاده از اندروید خالص، هیچ تنظیماتی برای نحواه نمایش رنگ ها وجود ندارد.

نمایشگر شیائومی می A2 زاویه دید مناسبی دارد و سرعت پاسخگویی به لمس انگشت در سطح مطلوبی قرار دارد؛ اما حداکثر روشنایی نمایشگر چندان عالی نیست. حد اکثر روشنایی پنل این گوشی برای استفاده در فضاهای باز کافی به نظر می رسد؛ اما نمی توان از آن در محیط های بسیار روشن و هنگام تابش مستقیم آفتاب استفاده کرد.

شیائومی می A2

شیائومی برای مقاومت بهتر در برای خط و خش و ضربه از شیشه گوریلا گلس 5 برای محافظت استفاده کرده و گوشه های نمایشگر نیز جهت هماهنگی با طراحی کلی دستگاه، به صورت گرد طراحی شده است. کلید های ناوبری نیز اکنون از حالت خازنی در آمده و به صورت نرم افزاری در قسمت پایین نمایشگر قرار دارد. در مجموع شاید نتوان نمایشگر این گوشی را بهترین نمونه بازار دانست و نتوان آن را مناسب افرادی دانست که به رنگ های اشباع شده و روشنایی بالا علاقه مند هستند؛ اما این نمایشگر برای استفاده اکثر افراد، راضی کننده خواهد بود.

دوربین

گوشی Mi A1 به سیستم دوربین دوگانه ای با سنسور های 12 مگاپیکسلی مجهز شده بود که دوربین دوم آن همانند گوشی های گلکسی اس 9 پلاس و آیفون 10 برای زوم 2 برابری کاربرد داشت. با این حال داستان دوربین دوگانه شیائومی می A2 کمی متفاوت می باشد که در آن دوربین اصلی از سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده می کند و دوربین دوم 20 مگاپیکسلی برای بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده در محیط های کم نور کاربرد خواهد داشت. لنز های بکار رفته در روی سنسور های نیز تغییراتی را به خود دیده اند. دوربین اصلی که از سنسوری با پیکسل های 1.25 میکرومتری استفاده می کند، در پس لنزی با دهانه دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است که نسبت به نسخه قبل اجازه جذب نور بیشتری را به سنسور خواهد داد. دوربین دوم نیز از سنسوری با پیکسل های 1.0 میکرومتری استفاده می کند که گشودگی دهانه دیافراگم آن نیز f/1.8 می باشد.

رابط کاربری دوربین xiaomi Mi A2 ظاهر ساده ای دارد که البته بی شباهت به رابط کاربری دوربین گوشی های آیفون نمی باشد. همانند رابط کاربری دوربین در گوشی های اپل، در این گوشی نیز با سوایپ کردن روی صفحه می توان بین حالت های مختلف از جمله فیلمبرداری، ویدئوی کوتاه، حالت پرتره، پاناروما حالت تنظیم دستی و … سویچ کرد. از نوار بالای محیط دوربین نیز می‌توان به مواردی مانند فعال‌/غیرفعال‌سازی HDR، فیلترهای مختلف، زیباسازی چهره و … دسترسی داشت. در حالت تنظیم دستی این دوربین هم می توان به تنظیماتی چون، نور سفید، فوکوس و ایزو دسترسی داشت.

دوربین این گوشی در محیط های روشن تصاویر بسیار خوبی به ثبت می رساند. تصاویر ثبت شده در حالت HDR شارپ تر هستند و این حالت باعث تنظیم بهتر نور در قسمت های سایه و روشن می شود. با این حال حالت HDR شیائومی می A2 را نمی توان جزو بهترین ها دانست. میزان جزئیات تصاویر در سطح مطلوبی قرار دارد و نویز کمی هم در تصاویر دیده می شود، اما گستره داینامیکی می توانست بهتر باشد.  در محیط های کم نور، دوربین شیائومی می A2 ناامید کننده نیست و می تواند عکس هایی با جزئیات بالا و رنگ های خوب به ثبت برساند. دوربین دوگانه این محصول قادر به ثبت تصاویر پرتره هم می باشد که عملکرد Mi A2 در زمینه تشخیص لبه های سوژه های انسانی و غیر انسانی بسیار خوب می باشد.

شیائومی می A2

دوربین سلفی هم از سنسوری 20 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.0 میکرومتری استفاده می کند که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. این دوربین در محیط هایی با نور کافی قادر به ثبت تصاویری با جزئیات بالا و رنگ های خوب می باشد که البته کمی نویز در آن ها دیده می شود که علت آن هم سایز کوچک پیکسل ها است. این دوربین دارای فلاش LED جداگانه نیز می باشد که برای عکاسی در محیط های کم نور، مفید خواهد بود.

سخت افزار

ارتقا از تراشه مورد علاقه شیائومی یعنی اسنپدراگون 625 به تراشه اسنپدراگون 660، یک جهش بزرگ به شمار می آید. تراشه جدید به مراتب از نسخه بکار رفته در Mi A1 قدرتمند تر است و مودم جدید X12، سرعت دانلود 2 برابری را در اختیار می گذارد. این گوشی از 4 گیگابایت حافظه رم استفاده می کند که با توجه به مجهز بودن به اندروید خالص، بعید به نظر می رسد مشکلی از بابت مدریت حافظه رم وجود داشته باشد. به طور کلی عملکرد سخت افزاری این گوشی را نمی توان در حد گوشی های پرچمدار گران قیمت دانست، اما با توجه به قیمت شیائومی می A2، می توان گفت که عملکرد سخت افزاری این گوشی، بسیار عالی است.

گشت و گذار در رابط کاربری ، وبگردی، تماشای ویدئو، استفاده از دوربین و شبکه های اجتماعی و … بدون هیچ لگ آزار دهنده ای در این گوشی انجام می گیرد و سخت افزار Mi A2 برای انجام بازی های مختلف نیز مناسب می باشد. هر چند که نمی توان از آن انتظار فریم ریت بالا در حد گوشی های پرچمدار را داشت. اما در نهایت می توان گفت که گوشی Mi A2 در مقایسه با نسخه قبلی ارتقا بسیار خوبی در زمینه سخت افزاری به خود دیده است و در دنیای حقیقی نیز Mi A2 نشان می دهد که گوشی سریع تری می باشد.

نرم افزار

اما برسیم به یکی از اصلی ترین نقاط قوت شیائومی می A2 که سیستم عامل اندروید وان (نسخه 8.1) آن می باشد. تقریبا تمام قسمت های نرم افزاری این گوشی به جز دوربین و بخش IR، توسط گوگل طراحی و توسعه یافته است. شاید حذف شدن رابط کاربری MIUI برخی از امکانات اضافی نرم افزاری گوشی های شیائومی را حذف کرده باشد؛ اما به لطف استفاده از اندروید خالص، عملکرد رابط کاربری بسیار نرم و روان می باشد و علاوه بر این، بروزرسانی های گوگل در سریعترین زمان برای این گوشی در دسترس خواهد بود. بنابراین می توان انتظار داشت که اندروید 9.0 به زودی برای این گوشی در دسترس باشد. ظاهر کلی رابط کاربری بسیار شبیه به گوشی های پیکسل گوگل می باشد و در عین سادگی، بسیار یکپارچه بوده و بخش های مختلف آن در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند.

منوی برنامه ها همانند گوشی های پیکسل، با کشیدن انگشت از پایین نمایشگر به سمت بالا در دسترس خواهد بود و با تکرار همین عمل به سمت راست، منوی Google NOW در اختیار خواهد بود. با نگه داشتن انگشت روی صفحه ی اصلی، دسترسی به تنظیمات، ویجت ها و تصاویر پس زمینه ایجاد می شود که از بخش تصاویر پس زمینه می توان به تصاویر زیبای موجود در نرم افزار آنلاین Google Wallpapers  دست یافت. دستیار صوتی Google assistant نیز مطابق انتظار وجود دارد و با نگه داشتن دکمه ی هوم اجرا خواهد شد. با نگه داشتن انگشت روی برخی از برنامه ها هم می توان از میانبر های موجود استفاده کرد تا انجام امور سریع تر صورت گیرد. (مشابه فناوری 3D Touch در گوشی های اپل). به عنوان مثال با نگه داشتن انگشت روی اپلیکیشن تلفن می توان به سرعت مخاطب جدیدی اضافه کرد.

شیائومی می A2

باتری

شیائومی می A2 به باتری 3000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که 80 میلی آمپر ساعت کوچکتر از نسل قبلی می باشد. همانطور که گفتیم شیائومی می توانست با ضخیم کردن بدنه گوشی، باتری حجیم تری برای آن در نظر بگیرد و بیرون زدگی دوربین را نیز برطرف کند. با این حال شیائومی بدنه ظریف تر را ترجیح داده است که در ارگونومی خوب دستگاه نیز تاثیر گذار بوده است. این گوشی باتوجه به اندازه بزرگ نمایشگر، به طور کلی عملکرد خوبی در زمینه شارژدهی دارد اما به گفته بررسی های تخصصی وبسایت GSMArena، شارژدهی این محصول ضعیف تر از نسل قبل می باشد. این گوشی از شارژ سریع نسخه 4.0 کوالکام پشتیبانی می کند که متاسفانه فقط برای کشور چین در دسترس است. شارژر درون جعبه محصول از نوع معمولی 10 واتی می باشد که در عرض 30 دقیقه حدود 35 درصد باتری را شارژ می کند.

نقاط مثبت

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا
  • عملکرد سخت افزاری بسیار خوب
  • اندروید خالص و عملکرد نرم و روان آن به همراه آپدیت های سریع
  • دوربین بسیار خوب
  • سنسور اثر انگشت سریع
  • قیمت مناسب

نقاط منفی

  • شارژدهی متوسط باتری
  • نبود جک هدفون
  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه خارجی
  • نبود NFC
  • روشنایی نه چندان بالای نمایشگر

۲ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با سلام من یک گوشی شیائومی مدل MIA2 دارم تقریبا شش ماهه خریدمش.اولا نور صفحش خیلی خوب و زیاد بود اما حالا بیشتر از پنجاه درصد افت نور داشته و بنظر داره کمتر میشه؛بنظر شما مشکل چیه؟ ممنونم از مطلب مفیدتون.اینم بگم من خانه دار هستم و گوشی کلا زیاد استفاده نمیشه و ضربه نخورده.

درود
دوست عزیز برای دریافت اطلاعات در این زمینه با واحد خدمات پس از فروش 04135577000 تماس بگیرید. با تشکر

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱