بررسی شیائومی می 9 لایت

خانواده پرچمدار شیائومی در سال 2019، پرجمعیت تر از همیشه بوده و شاهد محصولات متنوعی در سری می 9 هستیم. در کنار گوشی می 9 که به عنوان محصول پرچمدار شناخته می شد، شیائومی محصولات ارزانتری مانند Mi 9 SE و Mi 9T را معرفی کرد که پیش از این به بررسی آن ها پرداخته ایم. می 9 لایت اما آخرین محصول از این سری می باشد که به نوعی ترکیبی از دو گوشی Mi 9 SE و Mi 9T به شمار می آید و به دلیل قیمت مناسب، توانسته آمار فروش بسیار خوبی را به ثبت برساند. در ادامه با بررسی Mi 9 Lite همراه سایمان دیجیتال باشید.

جعبه گشایی از می 9 لایت

تعداد سیم کارتدوسیم کارت
ابعاد۱۵۶٫۸x۷۴٫۵x۸٫۷ میلی‌متر
وزن۱۷۹ گرم
ساختار بدنه
تراشهQualcomm SDM710 Snapdragon 710 (10 nm)
پردازنده ‌ی مرکزیهشت هسته‌ای (2×2.2 گیگا‌هرتز Kryo 360 Gold & 6×1.7 گیگا‌هرتز Kryo 360 Silver)
پردازنده ‌ی گرافیکیAdreno 616
نوع صفحه نمایشSuper AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors
اندازه صفحه نمایش۶٫۳۹ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش۱۰۸۰x۲۳۴۰ پیکسل
تراکم پیکسلی صفحه نمایش403 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش۱۶ میلیون رنگ
محافظت صفحه نمایشگوریلا گلس ۵
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایش
حافظه داخلی128 گیگابایت
مقدار RAM۶گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیحافظه جانبی میکرو اس‌دی، تا 256 گیگابایت (استفاده‌ از شیار دوم سیم‌کارت)
شبکه های ارتباطی2G / 3G / 4G
شبکه 2GGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2
شبکه 3GHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100
شبکه 4GLTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800), 28(700), 38(2600), 40(2300)
فن‌آوری‌های ارتباطیGPRS,EDGE,Wi-Fi,Bluetooth,Radio,Infrared port
WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
bluetooth5.0, A2DP, LE, aptX HD
GPSYes, with A-GPS, GLONASS, GALILEO, BDS
RadioFM radio
درگاه ارتباطی2.0, Type-C 1.0 reversible connector
دوربین48 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2 اینچ سایز سنسور، لنز واید، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)
8 مگاپیکسل (فوق عریض)
2 مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق تصویر)
فلشLED
فیلمبرداری2160p@30fps, 1080p@30/60/120fps, 720p@960fps
دوربین سلفی32 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.0)
صداAlert types:
Loudspeaker: دارد
3.5mm jack:دارد
سیستم عاملاندروید ۹٫۰ (Pie); MIUI ۱۰
قابلیت‌های نرم‌افزاری
حس‌گرهاحسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
مشخصات باتریباتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4030 میلی آمپر ساعت
شارژ سریع 18 واتی

طراحی

می 9 لایت همانند تمامی گوشی های سری می 9، دارای بدنه ای با ساختار شیشه و فلز می باشد؛ اما جالب است بدانید که این گوشی بیشترین شباهت را به پرچمدار اصلی، یعنی می 9 دارد. در قسمت جلویی دستگاه، نمایشگر 6.39 اینچی آمولد قرار گرفته است که در قسمت بالای آن ناچ قطره ای شکل به چشم می خورد. این ناچ یا بریدگی، محل قرار گیری دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی است و طراحی آن در کنار اندازه حاشیه های نمایشگر، نا خودآگاه کاربران را به یاد می 9 می اندازد.

اسپیکر مکالمه در قسمت بالای بریدگی قرار گرفته است و در کنار آن، سنسور های متعددی مانند سنسور نور و سنسور مجاورت، وجود دارند؛ اما خبری از چراغ اعلان در کار نمی باشد. سنسور دیگری که در قسمت جلو وجود دارد، حسگر اوپتیکال اثر انگشت می باشد که در نیمه پایینی نمایشگر قرار دارد. عملکرد این سنسور، مشابه نمونه های بکار رفته در سایر گوشی های سری Mi 9 می باشد و در بیشتر موارد، شناسایی انگشت با موفقیت و به سرعت انجام می گیرد.

می 9 لایت

نکته بعدی در مورد قسمت جلوی گوشی، پوشش شیشه ای گوریلا گلس 5 می باشد که از مقاومت خوبی برخوردار است و حالب است بدانید که روی این شیشه از لایه ضد چربی و ضد اثر انگشت استفاده شده است که باعث می شود تمیز کردن آن آسان تر باشد و مدت زمان بیشتری تمیز بماند.

ضخامت دستگاه حدود 8.7 میلی متر می باشد که به دلیل استفاده از باتری بزرگ تر، حدود 1 میلی متر بیشتر از می 9 می باشد. اما به دلیل لبه های خمیده پنل پشتی، در دست گرفتن گوشی و استفاده از آن، آسان می باشد. البته باید در نظر داشته باشید که با توجه به نمایشگر بزرگ 6.39 اینچی، استفاده از می 9 لایت با یک دست، کار دشواری است.

می 9 لایت

در قسمت پشتی، شاهد دوربین سه گانه با چینش عمودی هستیم که کمی بر آمده از بدنه می باشد، اما این بر آمدگی در حدی نیست که استفاده از گوشی در سطوح صاف را تحت تاثیر قرار دهد. یک نکته جالب در مورد قسمت پشتی می 9 لایت، مربوط به لوگوی XIAOMI می باشد که شاید به نوعی به عنوان چراغ اعلان عمل می کند. در حقیقت در زیر این لوگو از چراغ LED استقاده شده است که باعث می شود هنگام دریافت اعلان، شارژ دستگاه و پخش موسیقی، به رنگ های مختلف روشن شود، اما با توجه به اینکه افراد کمی گوشی خود را به روی نمایشگر روی میز قرار می دهند، این قابلیت چندان کاربردی به نظر نمی رسد.

می 9 لایت

پنل پشتی نیز از شیشه گوریلا گلس استفاده می کند که نوع آن به طور دقیق مشخص نشده است. همچنین می 9 لایت در سه رنگ آبی، مشکی و سفید روانه بازار شده است که رنگ سفید این محصول، مشابه میان رده های اخیر سامسونگ، جلوه ای گرادیانی در هنگام انعکاس نور به خود می گیرد. رنگ مشکی اما ظاهری جیوه ای دارد که جلوه لوکسی به آن بخشیده است و در نهایت نوبت رنگ آبی می رسد که پنل پشتی آن در زوای مختلف تابش نور، خطوط منحنی بسیار جذابی را به نمایش می گذارد.

می 9 لایت

در نهایت نوبت به فریم آلومینیومی می رسد که هماهنگی بالایی با سایر اجزا دارد. در سمت راست این فریم، کلید های پاور و تنظیم حجم صدا به چشم می خورند و در سمت مقابل، درگاه هیبریدی سیمکارت و کارت حافظه قرار گرفته است. خوشبختانه شیائومی جک هدفون را در این گوشی حفظ کرده است که به همراه فرستنده اینفرارد و میکروفون حذف نویز، روی لبه بالایی قرار گرفته اند. اسپیکر تک کاناله، پورت Type-C و میکروفون مکالمه نیز مطابق معمول روی لبه پایینی حضور دارند.

می 9 لایت

نمایشگر

همانند تمامی اعضای سری Mi 9، می 9 لایت نیز از نمایشگر آمولد استفاده می کند. رزولوشن پنل بکار رفته در این گوشی، 2340×1080 می باشد که تراکم پیکسلی بسیار خوب 403ppi در نسبت تصویر 19:5:9 در اختیار می گذارد. مطابق انتظار، نمایشگر آمولد این گوشی، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و در رده قیمتی اش، یکی از بهترین ها به شمار می آید.

حداکثر روشنایی پنل می 9 لایت در حالت دستی حدود 410 نیت می باشد آن را در رده مشابهی با سایر اسماتفون های میان رده با پنل اولد قرار می دهد و در حالت خودکار، این روشنایی تا 650 نیت افزایش پیدا می کند که نشان می دهد برای استفاده از آن در زیر تابش مستقیم نور آفتاب، مشکل خاصی وجود نخواهد داشت. حداقل روشنایی هم حدود 2.5 نیت می باشد که در کنار قابلیت فیلتر نور آبی، استفاده آسان در محیط های کم نور را به همراه خواهد داشت.

می 9 لایت

مشابه چیزی که در بیشتر نمایشگر های OLED دیده ایم، نمایشگر این گوشی نیز از روش PMW برای نوردهی استفاده می کند؛ اما یک قابلیت Anti-Flicker در قسمت تنظیمات قرار داده شده است که امکان استفاده از حالت DC Dimming را در اختیار می گذارد. بد نیست بدانید نمایشگر های اولد در روشنایی کم و در استفاده از PMW، فرکانس بالایی دارند که این فرکانس بالا موجب سردرد و ناراحتی در برخی افراد می شود. حالت DC Dimming در واقع با کاهش جریان مستقیم برای کاهش نور نمایشگر، این مشکل را برطرف کرده است؛ اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از این قابلیت از شادابی رنگ ها می کاهد.

در قسمت تنظیمات نمایشگر، امکانات متنوعی قرار داده شده است که از میان آن ها می توان به حالت تیره، حالت خواندن، امکان مخفی کردن بریدگی و تنظیمات رنگی اشاره کرد. در منوی تنظیمات رنگی نمایشگر این گوشی، سه پروفایل مختلف با نام های خودکار، استاندارد و اشباع به چشم می خورد که در حالت خودکار می توان دمای رنگ ها را به صورت دستی و به دلخواه، تنظیم کرد.

می 9 لایت

در حالت کنتراست خودکار، نمایشگر این گوشی فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می دهد که رنگ ها در آن بر اساس نور محیط تنظیم می شوند و اگر دمای رنگ ها را روی Warm قرار دهید، دقت رنگ ها افزایش پیدا خواهد کرد. در حالت استاندارد اما فضای رنگی به sRGB تغییر می کند و در این حالت رنگ ها با دقت بالایی به نمایش گذاشته می شوند. در نهایت نوبت به حالت اشباع می رسد که در آن از دقت رنگ ها کاسته شده و به شادابی آن ها افزوده می شود.

اسپیکر

فرقی نمی کند محصول پرچمدار باشد یا میان رده، در هر صورت اگر این محصول متعلق به شیائومی باشد، احتمال وجود اسپیکر دوگانه در آن، بسیار پایین است. می 9 لایت نیز از این قاعده پیروی می کند و مشابه تمام اعضای Mi 9 از اسپیکر تک کاناله استفاده می کند که روی لبه پایینی قرار گرفته است.

در تست پخش موسیقی، این اسپیکر توانست میانگین 73 دسی بل را به ثبت برساند که رقم قابل قبولی برای اسپیکر تک گانه به شمار می آید؛ اما در زمینه وضوح و عمق بیس، این اسپیکر پایین تر از انتظار عمل می کند. اما خبر خوشحال کننده در مورد این میان رده، حفظ جک هدفون می باشد که کاربران را از استفاده از تبدیل های مخصوص و یا هدفون های بی سیم، بی نیاز می کند.

دوربین

دوربین سه گانه یکی دیگر از نکات مشترک می 9 لایت با سایر اعضای Mi 9 می باشد؛ اما موردی که آن را متمایز می کند، این است که تنها دو دوربین از سه دوربین این گوشی به صورت مجزا قادر به عکاسی هستند. دوربین اصلی می 9 لایت به حسگر 1/2 اینچی سونی IMX 586 با رزولوشن 48 مگاپیکسل مجهز شده است که اندازه پیکسل های آن، 0.8 میکرون بوده و با استفاده از فیلتر بایر 4 به 1 می تواند تصاویر 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.6 میکرونی به ثبت برساند. همچنین گفتنی است که این حسگر در پس لنز 25 میلی متری با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است که فاقد لرزشگیر اوپتیکال می باشد.

دوربین بعدی که در بالای دوربین اصلی قرار گرفته است، دارای حسگر 8 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.2 میکرونی می باشد که در پس لنز 13 میلی متری با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و زاویه دید فوق عریض را در اختیار می گذارد. این دوربین هم مشابه دوربین اصلی، فاقد لرزشگیر اوپتیکال بوده و از فوکوس خودکار نیز پشتیبانی نمی کند. در نهایت نوبت به دوربین 2 مگاپیکسلی می رسد که صرفا برای سنجش عمق هنگام عکاسی پرتره کاربرد داشته و به صورت مجزا نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

می 9 لایت

رابط کاربری دوربین مشابه نمونه بکار رفته در گوشی های اخیر شیائومی است. حالت های مختلف دوربین مثل پرتره، فیلمبرداری و … روی نواری در بالای دکمه شاتر چیده شده اند که با سوایپ به سمت چپ یا راست، می توان بین آن ها جا به جا شد. در بالای این نوار حالت ها دکمه هایی برای جابه جایی بین دوربین های مختلف قرار داده شده است که در واقع زاویه دیدهای متنوع را در اختیار می گذارد. از قسمت بالای رابط کاربری هم می توان به مواردی مثل هوش مصنوعی، فیلتر ها، فلاش، HDR و … دسترسی داشت.

حالت پرو یا عکاسی دستی نیز امکانات خوبی دارد. در این قسمت که امکان استفاده از هر 2 دوربین وجود دارد، می توان مواردی مثل وایت بالانس، سرعت شاتر، فوکوس و ایزو را به طور دستی تنظیم کرد و جالب است بدانید که امکان عکاسی با رزولوشن 48 مگاپیکسل نیز در این قسمت وجود دارد.

کیفیت تصاویر

دوربین اصلی می 9 لایت در حالت پیش فرض با رزولوشن 12 مگاپیکسل، عکس هایی با جزئیات خوب، رنگ های نزدیک به واقعیت و کنتراست دقیق به ثبت می رساند که رنج داینامیکی آن ها به لطف HDR خودکار، گسترده می باشد. همچنین با توجه به استفاده از فیلتر بایر 4 به 1، نویز تصاویر در محیط های روشن به خوبی کنترل می شود و در عین حال، جزئیات به اندازه کافی شارپ به نظر می رسند.

شیائومی حالت عکاسی در رزولوشن 48 مگاپیکسل را هم برای این دوربین در نظر گرفته است که از قسمت بالای رابط کاربری دوربین می توان به آن دسترسی داشت. اما باید در نظر داشته باشید که عکاسی در رزولوشن کامل یعنی 48 مگاپیکسل، تغییر چندانی در جزئیات و وضوح تصاویر ایجاد نمی کند و این تصاویر دارای حجم بیشتری در مقایسه با حالت 12 مگاپیکسلی هستند.

دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی در محیط هایی با نور کافی، تصاویری با جزئیات خوب و رنج داینامیکی وسیع به ثبت می رساند که البته میزان جزئیات این تصاویر را نمی توان به خوبی نمونه های ثبت شده با دوربین اصلی نیست و این تصاویر کمی تاریک تر به نظر می رسند. با این حال در مجموع می توان گفت که میزان جزئیات این تصاویر به طور کلی بیشتر از تصاویر ثبت شده با دوربین های فوق عریض بکار رفته در اغلب میان رده ها می باشد.

همانطور که در قسمت اول بخش دوربین اشاره کردیم، دوربین سه گانه می 9 لایت فاقد دوربین تله فوتو می باشد. اما در داخل رابط کاربری دوربین، گزینه زوم 2 برابری قرار داده شده است که در واقع زوم دیجیتالی با دوربین اصلی را در اختیار می گذارد و در مورد تصاویر ثبت شده در این حالت باید بگوییم که کیفیت این تصاویر به خوبی نمونه های ثبت شده با دوربین های تله فوتو نمی باشد، اما احتمالا این کیفیت برای اشتراک در شبکه های اجتماعی، راضی کننده خواهد بود.

در محیط های کم نور، دوربین اصلی در رزولوشن 12 مگاپیکسل، تصاویری با رنج داینامیکی وسیع، رنگ های زنده و جزئیات خوب به ثبت می رساند که البته با کمی زوم کردن می توان متوجه وجود نویز در آن ها شد. عکاسی در حالت 48 مگاپیکسل، مشابه چیزی که در مورد عکاسی در محیط های روشن گفتیم، کمکی به افزایش جزئیات نمی کند. اما استفاده از حالت شب، تغییرات قابل توجهی در کیفیت تصاویر ایجاد می کند؛ به طوری که این تصاویر، روشن تر از عکس های ثبت شده در حالت معمولی بوده و جزئیات بیشتری در آن ها به چشم می خورد. نکته دیگر در مورد این تصاویر، کنترل بهتر نویز و گستره داینامیکی وسیع تر آن ها می باشد.

دوربین فوق عریض اما به دلیل دیافراگم تاریک تر، در محیط های کم نور، حرف چندانی برای گفتن ندارد. در حقیقت عکس های گرفته شده با این دوربین در شرایط نوری کم، دارای جزئیات بسیار پایین است که دلیل آن هم الگوریتم های کاهش نویز می باشد. همچنین این تصاویر، تاریک و کم نور به نظر می رسند که رنج داینامیکی آن ها تعریف چندانی ندارد و بد نیست بدانید که امکان استفاده از حالت شب برای این دوربین، وجود ندارد.

اگر بخواهیم در مورد عملکرد دوربین سوم صحبت کنیم، باید سراغ عکس های پرتره برویم که کیفیت آن ها با شرایط نوری، رابطه مستقیم دارد. تصاویر پرتره گرفته شده با می 9 لایت ، در محیط هایی با نور کافی، دارای رنگ های طبیعی و جزئیات خوب می باشد که تشخیص لبه های سوژه (انسانی و غیر انسانی) در آن، در اغلب موارد با دقت بالایی انجام می گیرد اما افکت بوکه چندان طبیعی نمی باشد و در محیط های کم نور از کیفیت این تصاویر کاسته می شود.

فیلمبرداری

می 9 لایت قادر به فیلمبرداری در رزولوشن های 720P, 1080P و 4K با نرخ فریم 30 fps می باشد و امکان فیلمبرداری fps 60 در رزولوشن فول اچ دی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. اما باید در نظر داشته باشید که تمامی این حالت ها فقط برای فیلمبرداری با دوربین اصلی در نظر گرفته شده و دوربین فوق عریض تنها در رزولوشن فول اچ دی با نرخ فریم 30 fps قادر به فیلمرداری است.

دوربین اصلی می 9 لایت در رزولوشن فول اچ دی با نرخ فریم 30، ویدئوهایی با جزئیات خوب، رنگ های زنده و رنج داینامیکی نسبتا وسیع به ثبت می رساند؛ اما اگر نرخ فریم را به 60 تغییر دهید، میزان جزئیات کاهش پیدا خواهد کرد. ویدئوهای 4K نیز دارای جزئیات زیاد، رنگ های شاداب و نویز کنترل شده می باشد که محدوده پویایی آن ها وسیع است. ویدئوهای ضبط شده با دوربین فوق عریض اما در زمینه جزئیات تعریف چندانی ندارند و دقت رنگی آن ها پایین تر می باشد.

سلفی

دوربین سلفی می 9 لایت از حسگر 32 مگاپیکسلی با پیکسل های 0.8 میکرونی استفاده می کند که در پس لنز 26 میلی متری با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. در محیط های روشن، این دوربین قادر به ثبت عکس هایی با جزئیات بسیار خوب و رنگ های طبیعی می باشد که در صورت فعال بودن HDR، رنج داینامیکی آن ها وسیع خواهد بود. حالت پرتره برای این دوربین نیز در نظر گرفته شده است که در کنار آن می توان از فیلتر های زیبایی نیز استفاده کرد و عملکرد آن در زمیه تشخیص لبه های سوژه، بسیار خوب ارزیابی می شود.

سخت افزار

می 9 لایت با تراشه اسنپدراگون 710 شاید ضعیف ترین ترکیب سخت افزاری در خانوده می 9 را داشته باشد؛ اما این ترکیب سخت افزاری در بین گوشی های همرده قیمتی، جزو بهترین ها به شمار می آید.

اسنپدراگون 710 در واقع اولین تراشه از سری 700 کوالکام می باشد که در اواخر سال 2018 به صورت رسمی معرفی شد. به گفته کوالکام، قدرت پردازشی این تراشه در رده ای بالاتر از اسنپدراگون 660 و پایین تر از اسنپدراگون 845 قرار می گیرد و هدف از تولید این سری، آوردن برخی از ویژگی های تراشه های پرچمدار به تراشه های میان رده بوده است. به عنوان مثال، این تراشه از پردازشگر تصویری Spectra 250 بهره می برد که قابلیت ترکیب چند فریم برای کاهش نویز را در اختیار می گذارد و یادگیری عمیق ماشینی از طریق هوش مصنوعی از سایر ویژگی های پیشرفته این تراشه است.

همچنین این تراشه از مودم LTE X15 استفاده می کند که حداکثر سرعت دانلود و آپلود آن به ترتیب به 800 و 150 مگابیت بر ثانیه می رسد. گذشته از این موارد، کوالکام برای این تراشه میان رده خود، پشتیبانی از آخرین فناوری شارژ سریع خود یعنی +Quick Charge 4.0 را در نظر گرفته است؛ با این وجود، باید در نظر داشته باشید که شارژر قرار گرفته در داخل جعبه می 9 لایت، دارای توان 18 وات می باشد. (Quick Charge 3.0)

می 9 لایت

اسنپدراگون 710 دقیقا مشابه چیزی که در اسنپدراگون 835 و 845 دیده بودیم، با لیتوگرافی 10 نانومتری توسعه داده شده است و شاهد بکارگیری از معماری جدید کرایو 360 در پردازنده مرکزی آن هستیم. در معماری جدید در واقع 8 هسته پردازشی با کلاستر های متقارن چیده نشده اند؛ به این صورت که در آن 2 هسته پر قدرت 2.2 گیگاهرتزی از نوع Kyro 360 Gold و 6 هسته کم مصرف 1.7 گیگاهرتزی از نوع Kyro 360 Silver می باشد که مشابه آن را پیش از این در اسنپدراگون 845 دیده بودیم.

همچنین این پردازنده از معماری DynamIQ و حافظه کش نیز استفاده می کند که اولین بار به اسنپدراگون 845 اضافه شده بود و گفتنی است که به ادعای کوالکام، استفاده از معماری جدید مصرف باتری اسنپدراگون 710 را تا 30 درصد در مقایسه با اسنپدراگون 660 بهبود بخشیده است.

نامSnapdragon 710
کد نامSDM710
کمپانیQualcomm
سازندهSAMSUNG
فرایند تولید10nm FinFET
هسته های پردازنده8 (Octa-Core)
پیکربندی هسته2x Cortex-A75 at 2.2 GHz + 6x Cortex-A55 at 1.8 GHz
پردازنده گرافیکیAdreno 616
بیشترین وضوح نمایشگرFull HD+
حافظه رمدو کاناله LPDDR4x
پردازشگر سیگنال های دیجیتالHexagon 685
مودمX15 LTE
VoLTE پشتیبانیبله, Dual VoLTE
بیشترین سرعت دانلود800 مگابیت بر ثانیه
بیشترین سرعت آپلود150 مگابیت بر ثانیه
نسخه بلوتوث5.0
شارژ سریعQualcomm Quickcharge 4+
پردازشگر سیگنالی تصاویر دوربینSpectra 250: Dual ISP with Up to 32 MP dual camera/Up to 48 MP single camera


پردازش گرافیکی این گوشی بر عهده آدرنو 616 می باشد که نسبت به نسل قبلی یعنی آدرنو 512، 30 درصد بهبود یافته است و از استاندارد هایی مثل DirectX 12، OpenCl 2.0، OpenGl ES 3.2 و Vulkan 1.0 پشتیبانی می کند.

در واقع پردازنده گرافیکی اصلی ترین عامل برتری اسنپدراگون سری 700 در مقایسه با سری 600 می باشد که آن ها را برای اجرای بازی های سنگین به وسیله درایور های بروز، آماده تر می کند و مثال جالب است بدانید که تراشه اسنپدراگون 710 در زمینه پردازنده مرکزی، ضعیف تر از تراشه اسنپدراگون 675 عمل می کند، اما عملکرد پردازنده گرافیکی آن یکی سر و گردن بالا تر قرار می باشد.

در حالت کلی می توان گفت که می 9 لایت به راحتی قادر به اجرای تمام بازی های اندرویدی می باشد. اجرای بازی های سنگینی مثل Legends، Asphalt 9 و … با نرخ فریم تقریبی 30 در این گوشی انجام می گیرد؛ با این حال اگر تنظیمات بازی را در حداکثری قرار دهید، دمای گوشی افزایش پیدا خواهد کرد و در برخی موارد شاهد لگ خواهید بود که البته امری کاملا طبیعی به حساب می آید. سایر بازی های سبک تر اما چالش سختی برای اسنپدراگون 710 نیستند و می 9 لایت قادر به اجرای آن ها در نرخ فریم حدودی 60 می باشد.

نرم افزار

گوشی Mi 9 Lite به طور پیش فرض با اندروید 9 روانه بازار شده است که نسخه دهم رابط کاربری MIUI روی آن نصب می باشد. با این حال در زمان بررسی گوشی، MIUI 11 در آپدیتی با حجم تقریبا 1 گیگابایت برای آن عرضه شد که در ادامه به معرفی ویژگی ها و تغییرات ایجاد شده در آن خواهیم پرداخت.

MIUI 11 تقریبا همان MIUI 10 می باشد که تغییرات اساسی در آن ایجاد نشده است. با این حال تغییراتی در زمینه طراحی، سیستم مدیریت فایل، حالت تیره، نمایشگر همیشه روشن و … ایجاد شده است که باعث می شود MIUI 11 را بهترین نسخه از رابط کاربری شیائومی به شمار بیاویم.

منوی اصلی رابط کاربری MIUI 11 تغییری نسبت به نسل قبلی نداشته و همچنان خبری از منوی جداگانه برای اپلیکیشن ها، در کار نمی باشد. پنل نوتیفیکیشن ها نیز بدون تغییر مانده و منوی اپلیکیشن های در حال اجرا، مشابه گذشته است.

می 9 لایت

مشابه چیزی که در MIUI 10 دیده بودیم، در نسخه جدید نیز یک حالت تیره برای رابط کاربری در نظر گرفته شده است؛ با این تفاوت که در نسخه جدید، حالت تیره با اپلیکیشن های بیشتری سازگار است و نوع رنگ بندی آیکون ها و اجزای مختلف، به گونه ای انتخاب شده است که هماهنگی بیشتری در حالت تیره داشته باشد.

می 9 لایت به لطف استفاده از نمایشگر اولد، از قابلیت Always On Display پشتیبانی می کنند که می توان با تعیین زمان مشخص، از آن استفاده کرد. در نسخه جدید رابط کاربری شیائومی، این قابلیت با بهبود هایی همراه شده؛ به طوری که شاهد تم های متنوعی هستیم و بیشتر آن ها را می توان به دلخواه شخصی سازی کرد.

یک قابلیت جدید دیگر در MIUI 11، صدای اعلانات با الهام از طبیعت می باشد. همانطور که می دانید صدای اعلان ها، هشدار ها و تماس های دریافتی در طول شبانه روز می توانند استرس زا باشند. شیائومی برای حل این موضوع، به سراغ طبیعت رفته و با صداهایی الهام گرفته از طبیعت که بر اساس زمان و روزانه تغییر می کنند؛ صدای اعلان ها و هشدار ها را ملایم تر کرده است.

می 9 لایت

از این موارد که بگذریم، باید گفت که مواردی در رابط کاربری شیائومی وجود دارند که همچنان آزاردهنده هستند. به عنوان مثال در برخی از قسمت های این رابط کاربری، تبلیغات مختلف به چشم می خورد و موارد اضافی مثل آنتی ویروس برای اسکن اپ ها وجود دارد که با وجود آنتی ویروس گوگل پلی، قابلیتی واقعا اضافی به شمار می آید و بعد از نصب هر اپلیکیشن، زمان قابل توجهی را تلف می کند. همچنین، شیائومی نشان داده است که در آپدیت سیستم عامل گوشی های خود، سرعت چندان خوبی ندارد و به نظر می رسد در نسخه جدید نیز، فکری به حال این موضوع نشده است.

باتری

می 9 لایت از باتری 4030 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند که حدود 700 میلی آمپر ساعت بزرگتر از نسخه بکار رفته در می 9 بوده و در کنار تراشه 10 نانومتری و نمایشگر اولد، نوید بخش شارژدهی بسیار خوب برای آن می باشد. در دنیای واقعی هم این موضوع صدق می کند و می 9 لایت در تست پخش مداوم ویدئو، حدود 16 ساعت دوام می آورد که نشان از شارژدهی بسیار خوب آن دارد و بر اساس تجربه می توان گفت که این گوشی در استفاده ترکیبی، به راحتی 1 روز کاری را همراه کاربران خواهد بود. البته همانطور که همیشه اشاره کرده ایم، شارژدهی یک محصول با توجه به نوع استفاده هر فرد از آن، متفاوت خواهد بود.

می 9 لایت

شیائومی برای شارژ این باتری بزرگ، آداپتور 18 واتی در داخل جعبه قرار داده است که به وسیله آن، می توان در عرض 15 دقیقه، حدود 22 و در عرض 30 دقیقه، حدود 40 درصد از باتری را شارژ کرد. شارژ کامل دستگاه نیز حدود 90 دقیقه زمان نیاز دارد که آن را در رده مشابه با سایر میان رده های موجود در بازار قرار می دهد.

نظر شما در مورد گوشی می 9 لایت چیست؟

8.3
شیائومی می 9 لایت در یک نگاه

می 9 لایت در رده قیمتی خود قطعا یکی از بهترین گزینه ها می باشد که از ارزش خرید بالایی برخوردار بوده و ایرادات کمی می توان برای آن در نظر گرفت. این گوشی از طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا برخوردار می باشد و در قسمت جلوی آن از نمایشگر آمولد استفاده شده است که تجربه بصری بسیار خوبی را در اختیار می گذارد. همچنین دوربین 48 مگاپیکسلی می 9 لایت، عملکرد بسیار خوبی در محیط های روشن و تاریک دارد و ترکیب سخت افزاری این گوشی، عملکرد سریع و روانی را در اغلب موارد به همراه دارد. باتری 4030 میلی آمپر ساعتی نیز به خوبی پاسخگوی نیازهای کاربران خواهد بود و پشتیبانی از شارژ سریع 18 وات، سرعت شارژ مناسبی به آن بخشیده است.

طراحی
8.5
نمایشگر
8.5
دوربین
8.2
سخت افزار
8
نرم افزار
7.5
باتری
8.5
ارزش خرید
9
مزایا
  • طراحی زیبا و کیفیت بالای بدنه
  • نمایشگر با کیفیت آمولد
  • عملکرد بسیار خوب دوربین اصلی
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
معایب
  • اختلاف کم قیمت با Mi 9T
  • اسپیکر ضعیف
38
6
3
0
4

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

باتریش بخاطر نمایشگر Led خیلی قوی نیست
بعدم خیلی لگ داره نمیدونم چرا

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱