میت 10 لایت

نقد و بررسی هوآوی میت 10 لایت

هوآوی گوشی میت 10 لایت را اولین گوشی دنیا می داند که با 4 دوربین و نمایشگر 18:9 وارد بازار شده است. پس از پرچمداران میت 10 و میت 10 پرو، هواوی تصمیم گرفته است تا یک عضو دیگر از این خانواده را در بازار میان رده ها داشته باشد. جالب است بدانید که این گوشی در بازار های دیگر، با نام های متفاوتی مانند  Nova 2i، honor 9i و maigmang 6 نیز شناخته می شود. این گوشی با داشتن ویژگی هایی چون بدنه فلزی، دوربین دوگانه در هر دو قسمت و نمایشگر جدید، محصول قدرتمندی در بازار میان رده های محسوب می شود که از رقبای آن با چنین نمایشگری می توان به ال جی Q6 اشاره کرد.

مشخصات

هوآوی میت 10 لایت

نمایشگر

5.9 اینچ فول ویو با تراکم پیکسلی 409 ppi

پردازنده

کایرین 659

گرافیک

Mali-T830 MP2

حافظه رم

4 گیگابایت

حافظه داخلی

64 گیگابایت

دوربین اصلی

دوگانه با سنسورهای 16 و 2 مگاپیکسلی

دوربین سلفی

دوگانه با سنسورهای 13 و 2 مگاپیکسل

سیستم عامل

اندروید 7.0 نوقا

باتری

3340 میلی آمپر

طراحی

در نگاه کلی میت 10 لایت گوشی خوش ساخت و زیبایی  محسوب می شود که طراحی آن حتی از برخی از پرچمداران نیز زیباتر است. بدنه دستگاه ابعادی برابر با 156.2×75.2×7.5 میلی متر دارد که برای یک محصول میان رده، دستگاه باریکی محسوب می شود. بدنه دستگاه از جنس آلومینیوم می باشد که از کیفیت خوبی برخوردار است و حس یک کالای مرغوب را القا می کند. این بدنه ی فلزی در پشت دستگاه دارای خمیدگی هایی است که در دست گرفتن گوشی را آسان تر می کند و باعث می شود با گوشه های گرد دستگاه، همخوانی خوبی ایجاد شود.

میت 10 لایت

بیشتر مساحت قسمت جلوی دستگاه را نمایشگر به خود اختصاص داده است که یکی از مزیت های طراحی میت 10 لایت نیز محسوب می شود. به لطف استفاده از نمایشگر 18:9، عرض گوشی نسبت به سایر میان رده ها کمتر شده است که استفاده با یک دست را آسان تر می کند؛ البته دسترسی به فضاهای بالایی نمایشگر به دلیل کشیده بودن نمایشگر، کمی دشوار به نظر می رسد. در قسمت بالای نمایشگر ، طبق معمول اسپیکر مکالمه و دوربین سلفی به همراه سنسور تشخیص میزان نور و فلاش ال ای دی قرار گرفته است و در پایین نمایشگر نیز لوگوی شرکت هوآوی به چشم می خورد که نبود آن می توانست ظاهر بهتری به قسمت جلوی دستگاه ببخشد.

تصاویر نمای کلی دستگاه

در قسمت پشت دستگاه تقریبا تمام اجزا در بخش میانی قرار گرفته اند تا دستگاه ظاهر متقارن و منظمی داشته باشد. در بالاترین قسمت، دوربین دوگانه حضور دارد که بر آمدگی آن کمی آزار دهنده است، البته این مشکل در هنگام استفاده از کاور محافظ وجود نخواهد داشت. کمی پایین تر از این دوربین، حسگر اثرانگشت قرار دارد که دسترسی به ان آسان است. این حسگر با توجه به میان رده بودن دستگاه، از دقت و سرعت بسیار خوبی برخوردار است.

روی لبه سمت راست دستگاه کلید های تنظیم صدا و پاور قرار دارند که محل آن ها مناسب است و دسترسی به آن ها آسان می باشد. در لبه سمت چپ نیز فقط درگاه سیم کارت و کارت حافظه حضور دارد. لبه بالایی دستگاه اما ظاهر خلوتی دارد که فقط میزبان حضور میکروفون است و در لبه پایینی نیز اسپیکر به همراه پورت میکرو یو اس بی و جک هدفون قرار داده شده است.

صفحه نمایش

میت 10 لایت نمایشگر 5.9 اینچی با رزولوشن 2160×1080 دارد که تراکم پیکسلی 409 پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد. این تراکم پیکسلی برای محصول میان رده کاملا کافی است و با چشم غیر مسلح، تفکیک پیکسل ها از یکدیگر کار آسانی تلقی نمی شود. پنل بکار رفته در این محصول از نوع IPS LCD می باشد که از نسبت تصویر 18:9 برخوردار است. این پنل از کیفیت خوبی برخوردار است و رنگ ها را با دقت مناسبی به نمایش می گذارد، اما شادابی رنگ ها و کنتراست نمایشگر به پای پنل های امولد نمی رسد. هوآوی قابلیت تنظیم دمای رنگ نمایشگر را هم در بخش تنظیمات قرار داده تا در صورت نیاز، رنگ های گرم تر یا سرد تری را به نمایش درآورد.

میت 10 لایت

نمایشگر میت 10 لایت حدود 76 درصد مساحت قسمت جلو را به خود اختصاص داده است که هرچند در مقایسه با نسخه پرچمدار این خانواده یعنی میت 10 (81 درصد) رقم کمتری محسوب می شود، اما برای محصولی در این رنج، قابل قبول است. هوآوی عدد خاصی برای حداکثر روشنایی این محصول ذکر نکرده است؛ اما این پنل عملکرد مناسبی در محیط های روشن از خود به نمایش می گذارد؛ هرچند که کنتراست تصاویر در هنگام قرار گرفتن در بالاترین نیت، کاهش می یابد و شیشه محافظ هم دارای انعکاس است. در پایان این بخش گفتنی است که در مجموع نمایشگر Mate 10 lite عملکرد خوبی دارد و می تواند اکثر کاربران را راضی نگه دارد.

دوربین

هواوی میت لایت لقب اولین گوشی دنیا با 4 دوربین را به یدک می کشد؛ چرا که شرکت چینی در هر دو قسمت پشت و جلو از دوربین دوگانه بهره برده است. تعریف کلی دوربین دوگانه به این صورت است که یکی از آن ها دوربین اصلی بوده و دوربین دوم به کمک دوربین اصلی خواهد آمد. برند های مختلف از کمک دوربین ثانویه به شیوه های مختلفی استفاده می کنند؛ برای مثال شرکت های اپل و سامسونگ از لنز دوم تله فوتو استفاده می کنند که زوم اوپتیکال 2 برابر را به ارمغان می آورد، شرکت ال جی از لنز دوم واید استفاده می کند که زاویه دید گشترده را در اختیار می گذارد و برخی شرکت های دیگر مانند هوآوی و نوکیا نیز از لنز دوم مونوکروم استفاده می کنند که باعث می شود تنظیم نور و رنگ محیط با دقت بهتری صورت گیرد. اما داستان دوربین دوم میت 10 لایت کاملا متفاوت است و هیچکدام از کارهای ذکر شده در بالا را انجام نمی دهد. در واقع هوآوی از لنز دوم در هر دو قسمت این گوشی استفاده کرده است تا عمل تشخیص عمق صورت گیرد و بتوان عکس های پرتره با افکت بوکه ثبت کرد.

دوربین میت 10 لایت

دوربین دوگانه در پشت دستگاه از دو سنسور اصلی 16 و سنسور دوم 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است که ویژگی هایی مانند تشخیص فاز، تشخیص چهره و لبخند، فوکوس خودکار، پاناروما و HDR دارد. دوربین سلفی نیز از دو سنسور 13 و 2 مگاپیکسلی شکل گرفته است که دیافراکم لنز اصلی f/2.0 می باشد. رابط کاربری دوربین طراحی ساده ای دارد که دسترسی به قسمت های مختلف آن، آسان است. با کشیدن انگشت به سمت راست، حالت های مختلف عکاسی و فیلمبرداری مانند: پاناروما، HDR، تایم لپس، صحنه آهسته و تنظیم دستی (پرو) و … در دسترس قرار می گیرند و از بخش تنظیمات نیز می توان تغییراتی مانند تغییر اندازه تصویر، تغییر زمان تایمر و … انجام داد.

در محیط های روشن، دوربین میت 10 لایت عکس های با کیفیتی ثبت می کند که رنگ های آن از شادابی مناسبی برخوردار هستند اما دقت رنگ ها مناسب نیست و رنگ ها کمی اشباع شده به نظر می رسند. جزئیات تصاویر نیز در سطح بالایی قرار دارند، اما سطح نویز تصاویر مناسب نیست. البته این مشکل برای یک محصول میان رده ایراد بزرگی محسوب نمی شود. گفتنی است که عکس های ثبت شده در شب، تاریک به نظر می رسند و جزئیات مطلوبی ندارند؛ البته با روشن کردن گزینه HDR می توان عکس های نسبتا روشن‌تری ثبت کرد. حالت پرتره هم که در هر دو دوربین قرار دارد، عموما عملکرد خوبی در محیط های روشن از خود به نمایش می گذارد و تفکیک سوژه از عمق تصویر به خوبی انجام می گیرد.

سخت افزار

میت 10 لایت همانند نوا 2 پلاس به پردازنده کایرین 659 مجهز شده است. حافظه رم محصول نیز 4 گیگابایت است که برای یک محصول میان رده کاملا کافی به نظر می رسد. این میزان از رم باعث می شود که  تعداد زیادی از برنامه ها در حالت فعال در پس زمینه باقی بمانند و به طور کلی، عملکرد مولتی تسکینگ دستگاه با این میزان حافظه رم، مناسب ارزیابی می شود. پردازنده گرافیکی mali-T830 Mp2 می باشد که برای اجرای بازی های معمولی و نیمه سنگین 2 بعدی و سه بعدی مناسب است؛ اما برای اجرای نرم و روان بازی های سنگین کافی نخواهد بود.

میت 10 لایت

این ترکیب سخت افزاری، عملکرد نرم و نسبتا بدون تاخیری از رابط کاربری EMUU 5.1 را در اختیار می گذارد و به طور کلی برای انجام امور معمولی روزانه کافی خواهد بود.

حافظه داخلی دستگاه نیز 64 گیگابایت است که حدود 48 گیگابایت آن در اختیار کاربر است و این رقم برای یک محصول میان رده، کاملا قابل قبول تلقی می شود. در مورد صدای این محصول باید گفت که اسپیکر بکار رفته در لبه پایینی دستگاه حجم صدای بلندی در مقایسه با بیشتر میان رده ها دارد؛ اما کیفیت آن در صداهای بلند کاهش می یابد. صدای هدفون همراه محصول نیز برای مکالمه و یا تماشای فیلم مناسب می باشد اما برای لذت بردن هرچه بیشتر از گوش دادن به موسیقی، توصیه می شود از هدفون های دیگر استفاده شود.

نرم افزار

میت 10 لایت به سیستم عامل اندروید 7.0 نوقا مجهز شده است که رابط کاربری EMUI 5.1 روی آن نصب شده است. البته طبق گفته های هوآوی، بروزرسانی اندروید 8 به همراه EMUI 8 در آینده نزدیک برای این محصول منتشر خواهد شد. طراحی این رابط کاربری نسبت به گذشته تغییر چندانی نداشته است و همچنان می تواند مورد انتقاد قرار گیرد؛ چرا که طراحی بخش های مختلف رابط کاربری همخوانی خوبی باهم ندارند و بین طراحی اندروید و ios درگیر است. به عنوان مثال طراحی آیکون ها بیشتر نزدیک به اندروید است اما ظاهر داخل برنامه ها مشابه ios است. البته این رابط کاربری قابلیت شخصی سازی بالایی دارد و می توان تم ها و آیکون های مختلفی را برای آن در نظر گرفت.

از قابلیت های زیاد این رابط کاربری می توان به ویژگی های چون mobile manager، one-handed mode و ژست های حرکتی حسگر اثر انگشت اشاره کرد. برنامه mobile manger به نوعی بخش های مختلف گوشی را مدیریت می کند و کارهایی از قبیل پاک کردن فایل های کش، ردیابی ویروس ها و … را انجام می دهد. با توجه به کشیده بودن نمایشگر، گزینه ی one-handed mode قرار داده شده است تا با روشن کردن آن بتوان به راحتی با یک دست از گوشی استفاده کرد. در مورد ژست های حرکتی مربوط به حسگر اثر انگشت هم باید گفت که با انجام حرکت های مختلف روی سنسور می توان کارهای مختلفی مانند پاسخ به تماس های دریافتی، ثبت عکس سلفی و اسکرول کردن درگالری انجام داد. به طور کلی باید گفت که این رابط کاربری در اکثر مواقع عملکرد نرم و سریعی دارد و مطمئنا در آپدیت بعدی می تواند عملکرد هرچه بهتری نیز داشته باشد.

باتری

میت 10 لایت به باتری 3340 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که در مقایسه با سایر اعضای خانواده میت 10 کوچکتر است؛ اما با توجه به کم مصرف بودن سخت افزار گوشی، انتظار می رود شارژدهی مناسبی داشته باشد. در تجربه شخصی ما از استفاده از این گوشی، باید گفت که در استفاده سنگین، باتری این گوشی شارژ دهی یک روزه را در اختیار می‌گذارد و در استفاده نیمه سنگین می تواند تا 2 روز کاربر را همراهی کند. گفتنی است که این گوشی از شارژ سریع پشتیبانی نمی کند و شارژ کامل آن به زمانی بیشتر از 2 ساعت و 20 دقیقه نیاز دارد.

 

نقاط مثبت

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت مناسب
  • ظرفیت حافظه داخلی بالا
  • شارژدهی مناسب باتری
  • عملکرد مناسب دوربین
  • نمایشگر فول ویو با حاشیه باریک

نقاط منفی

  • نبود شارژ سریع
  • استفاده از 4 دوربین بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا کاربردی
  • فقدان USB Type-C

خرید هوآوی Mate 10 lite

میت 10 لایت

نظر شما در مورد گوشی هوآوی میت 10 لایت چیست؟

 

۵ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام این گوشی محافظ گوریلا گلس یامحافظ دیگه ای برای صفحه نمایش داره؟

درود
دوست عزیز لوازم جانبی محصول مورد نظر شما، در قسمت پایین محصول درج شده است. با تشکر

هما روشن پور
۲۴ آبان ۱۳۹۷ در ۲۳:۰۴

ممنون از سایمان دیجیتال، به موقع به دستم رسید، فقط یه کم گرون خریدم

باسلام خدمت گروه سایمان میخواستم بدونم این گوشی دوباره کی موجود میشه؟

هادی غنی‌زادگان
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۱۰:۴۲

درود خدمت شما

دوست عزیز، در طی روزهای آتی موجودی این محصول را مجدد بررسی بفرمایید. این محصول به زودی موجود خواهد شد. همچنین شما می توانید با عضویت در شبکه ی تلگرام سایمان دیجیتال (Saymandigital@) از موجودی جدیدترین کالاها و همچنین تخفیف های روزانه مطلع شوید.

سپاس از شکیبایی شما

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱