ایکس باکس وان ایکس

نقد و بررسی ایکس باکس وان ایکس

ایکس باکس وان ایکس در حال حاضر قدرتمند ترین کنسول بازی به شمار می آید که می توانید خریداری نمایید. این کنسول در مقایسه با ایکس باکس وان اس، پیشرفت های سخت افزاری خوبی را به خود دیده است و می تواند بهترین کیفیت از بازی ها را در اختیار بگذارد. XBox one x به لطف سخت افزار فوق العاده خود، قادر است بازی ها را با کیفیت 4K در رزولوشن 3840×2160 به اجرا در آورد.

درست که تعداد بازی های موجود برای ایکس باکس وان ایکس روز به روز در حال افزایش است، اما در حال حاضر شمار زیادی از بازی ها وجود دارند که استفاده از آن ها در One X مزیت چندان زیادی ندارد. علاوه بر این، هر بازی که در ایکس باکس وان یا ایکس باکس وان اس وجود دارد و اجرا می شود، لزوما تجربه بهتری در ایکس باکس وان ایکس در اختیار نخواهد گذاشت. البته این موضوع می تواند از گیمی به گیم دیگر متفاوت باشد. گذشته از این مواردی که به آن اشاره کردیم، یادمان نرود که عملکرد این کنسول در زمینه سخت افزاری، به شکل قابل توجی در مقایسه با سایر کنسول های موجود در بازار، پیشرفت داشته است.

طراحی

ایکس باکس وان ایکس

وان ایکس در مجموع طراحی ساده و خوبی دارد که البته شاید برای برخی از افراد دوست داشتنی نباشد. هر چند که این کنسول در مقایسه با وان اس  و نسخه اولی که در سال 2013 عرضه شد، در مجموع کوچکتر شده است. یک تغییر مثبت دیگری که می توان به اشاره کرد، تغییر محل خروج هوای گرم یا منافذ خنک سازی دستگاه می باشد. در دو نسخه گذشته، منافذ خنک سازی در بالای دستگاه قرار داشتند که اکنون به محلی در پشت کنسول منتقل شده است.

این ویژگی برای کسانی که قصد قرار دادن دستگاه دیجیتال دیگری بر روی کنسول را دارند، بسیار عالی خواهد بود؛ اما از طرف دیگر باید در نظر داشت که جهت هوا رسانی مناسب برای سیستم خنک سازی جدید، بهتر است که فضای بیشتری، بخصوص از پشت کنسول، در نظر گرفته شود.

اما جالب است بدانید که با اینکه اندازه کنسول کوچکتر شده است، اما وزن آن نسبت به نسخه گذشته حدود 1 کیلوگرم افزایش یافته است و وزن وان ایکس در مقایسه رقیب اصلی خود یعنی پلی استیشن 4 پرو، 500 گرم بیشتر می باشد.

در زمینه پورت ها، ایکس باکس وان ایکس کاملا مشابه وان اس می باشد و تنها تفاوت به تغییر محل گیرنده اینفرارد و پورت یو اس بی در جلوی دستگاه بر می گردد. مثل همیشه اتصال وای فای وجود دارد و برای دسته های بازی، گیرنده بی سیمی در نظر گرفته شده است. پخش کننده 4K blue-Ray نیز وجود دارد. عملکرد وان ایکس در این سه بخش، کاملا مشابه One s می باشد. بدنه کنسول جدید ماکروسافت از جنس پلاستیک است که ظاهر ماتی دارد و کیفیت آن در سطح استانداردی می باشد که باعث می شود دستگاه در استفاده طولانی مدت، ظاهر خود را حفظ کند.

درون جعبه محصول، شارژر، کابل HDMI 2.0 و دسته استاندارد ایکس باکس به همراه باتری های غیر قابل شارژ قرار داده شده است.

 

 

ایکس باکس وان ایکس

 

 

مشخصات و تکنولوژی

اگر می خواهید تفاوت های واقعی بین ایکس باکس وان ایکس و سایر کنسول ها را مشاهده کنید، باید به دورین این کنسول و سخت افزار آن مراجعه فرمایید.

این کنسول به پردازنده هشت هسته با فرکانس 2.3 گیگاهرتز و 12 گیگابایت حافظه رم GDDR5 مجهز شده است. همچنین یک پردازنده گرافیکی با سرعت 1172 مگاهرتزی وجود دارد که قدرت محاسباتی 6 ترافلاپی دارد. این ترکیب سخت افزاری قدرت فوق العاده ای دارد که برای عصر جدید دنیای گیم ها که بازی های 4K می باشد، کمک خواهد کرد.

پردازنده اصلی ایکس باکس وان ایکس، هشت هسته ای از سری جگوار AMD می باشد که حداکثر فرکانس آن ها، 2.3 گیگاهرتز است. این پردازنده نسبت به نسخه هایی که در وان اس و وان بکار رفته بود، 76 درصد بهبود یافته است. اگر بخواهیم با پلی استیشن 4 پرو مقایسه ای داشته باشیم، ایکس پردازنده سریع تری دارد، 3 گیگابایت رم بیشتر و در کل توان آن تا 2 ترافلاپس بالاتر است. با این مشخصات، ایکس باکس وان ایکس به راحتی می تواند پلی استیشن 4 پرو را شکست دهد؛ چرا که نه تنها قدرت سخت افزاری آن بیشتر می باشد، بلکه اندازه آن نیز کوچکتر بوده و پخش کننده بلوری با رزولوشن 4K هم دارد.

تمام این قدرت سخت افزاری نیازمند یک سیستم خنک سازی بسیار خوب می باشد. تست های صورت گرفته روی این کنسول نشان می دهد که سیستم خنک کننده وان ایکس بدون هیچ مشکلی کار می کند. البته صدای فن ها بیشتر از نسخه اس بوده و همانند کامپیوتر های گیمینگ می باشد. دمای پشت کنسول در اکثر مواقع داغ است و همانطور که گفتیم، جهت هوا رسانی مناسب برای سیستم خنک سازی جدید، بهتر است که فضای بیشتری، بخصوص از پشت کنسول، در نظر گرفته شود. شاید تنها نکته منفی که برای سخت افزار این کنسول می توان گفت، این است که مایکروسافت وان ایکس تنها حافظه ذخیره سازی 1 ترابایتی در نظر گرفته است؛ بر خلاف One S که نسخه 2 ترابایتی هم وجود داشت و خریداران حق انتخاب بیشتری داشتند.

 

عملکرد

مطمئنا تمام این قدرت سخت افزاری بیشتر، برای تجربه بهتر در هنگام اجرای بازی ها می باشد. خبر خوش این است که ایکس باکس وان ایکس همانند وعده های تبلیغاتی اش، عملکرد بسیار خوبی در زمینه گیمینگ دارد. فرقی نمی کند که کنسول جدید مایکروسافت را به تلوزیون فول اچ دی وصل کرده اید یا 4K HDR، در هر صورت کیفیت بازی ها بسیار عالی می باشد.

در هنگام استفاده از تلوزیون 1080، XBox One X از روشی به نام superampling استفاده می کند تا تصاویر با کیفیت بهتری در اختیار قرار گیرد. این روش شاید در اصطلاح پیچیده باشد اما کار ساده ای دارد. هنگامی که دستگاه به تلوزیون 1080 وصل است، اینطور فرض می کند که به تلوزیون 4K وصل می باشد؛ بنابراین اشیای موجود در بازی با جزئیات 4 برابری به نمایش گذاشته می شوند. تمام این جزئیات نمی توانند در تلوزیون فول اچ دی به نمایش گذاشته شوند؛ چرا که تعاداد پیکسل ها محدود می باشد. اما در مجموع، تتصویر نهایی جزئیات بهتری را در اختیار می گذارد. در حقیقت این تکنیک باعث می شود تا تصاویر کمی واضح تر باشند.

هنگامی که بازی ها را با تکنیک supersampling روی تلوزیون 1080 اجرا کنید، به وضوح می توانید تغییرات ایجاد شده را مشاهده کنید؛ اما اگر جزو افرادی هستید که جزئیات ریز برایتان اهمیت چندانی ندارد، ایکس باکس وان ایکس چندان شما را شگفت زده نخواهد کرد. البته هنگامی که به سراغ تلوزیون های 4K با پشتیبانی از HDR بروید، داستان متفاوت خواهد بود.

هنگام استفاده از تلوزیون های 4K HDR است که ایکس باکس وان ایکس تمام قدرت خود را نشان می دهد. هنگامی که بازی ها در رزولوشن 4K رندر می شوند، به این معنی است که جزئیات واقعی 4 برابر بیشتر از رزولوشن 1080 می باشد. گذشته از این مورد، بعضی از بازی ها به لطف استفاده از تکنولوژی HDR، دامنه وسیع تری از رنگ ها را در اختیار می گذارند. محدوده داینامیکی وسیع یا HDR باعث خواهد شد که آسمان آبی تر، چمن ها سبز تر و در کل تمام رنگ ها زنده تر و شاداب تر به نمایش گذاشته شوند.

اما ارتقاهای بصری تنها چیزی نیست که ایکس باکس وان ایکس در اختیار می گذارد. ویژگی خوب دیگر کنسول جدید مایکروسافت این است که بازی به صورت نرم و روان تری اجرا می شوند؛ به بیان دیگر XBox one x نرخ فریم بالاتری در اختیار می گذارد.

زمانی که فضای بازی بسیار شلوغ و پر از جزئیات باشد، کنسول به نوعی ناتوان می شود و نرخ 60 فریم در ثانیه به 55 یا پایین تر کاهش می یابد. این موضوع برای نسخه اولیه ایکس باکس وان، مشکل بزرگی بود که مایکروسافت تا حدی زیادی آن را در One s برطرف کرد. ایکس باکس وان ایکس هم تمام تلاشش را می کند که بازی ها را در نرخ 60 فریم به اجرا در آورد، در واقع عدد 60 فریم در ثانیه در حال حاضر برای صنعت بازی بسیار عالی است؛ چرا که اکثر تلوزیون ها و مانیتور ها نیز در این فریم بارگزاری می شوند. با وجود این که وان ایکس عملکرد خوبی در این زمینه دارد، اما همچنان گاها نرخ فریم بازی ها به زیر 60 کاهش می باشد.

بنابراین چنین می توان نتیجه گرفت که مهم نیست که تلوزیون 1080 استفاده می کنید یا خیر؛ بازی های قدیمی با دریافت بروزرسانی هایی، با جزئیات و کیفیت بالاتری اجرا خواهند شد. بازی های جدید هم ممکن است همانند کامپیوتر های گیمینگ، به صورت پایدار در 60 فریم اجرا نشوند، اما به هر حال تجربه ای که ایکس باکس وان ایکس از بازی ها در اختیار خواهد گذاشت، بسیار نرم و روان خواهد بود و این مورد بسیار عالی است.

بهینه سازی ها و بروزرسانی ها برای بازی های ایکس باکس وان ایکس بسیار خوب است؛ اما این بازی ها در چه زمینه هایی بهبود خواهند یافت؟ چه تعداد از این بازی ها شامل این بهبود ها خواهند بود؟ مایکروسافت حداقلی برای بهبود ها تعیین نکرده است اما اساسا بهبود ها در سه دسته کلی انجام خواهند شد که عبارت اند از: رزولوشن بالاتر و 4K، پشتیبانی از HDR و یا فریم ریت 60. البته سازندگان باید انتخاب کنند که بازی آن ها در چه زمینه ای نیازمند بهبود می باشد و آن ها فقط در یک بخش می توانند بازی خود را بروز نمایند. بنابراین در حال حاضر امکان آن وجود دارد که یک بازی از HDR پشتیبانی کرده یا با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا شود اما در این صورت دیگر وضوح تصویر 4K ندارد و برعکس این موضوع نیز صادق است.

نکته جالب دیگر این که فیل اسپنسر، مدیر بخش ایکس باکس مایکروسافت گفته است که بازی های جدید لزوما نباید از سخت افزار جدید پشتیبانی کنند؛ به این ترتیب هیچ اجباری برای سازندگان وجود نخواهد داشت تا از امکانات و قدرت ایکس باکس وان ایکس بهره ببرند. چیزی که در حال حاضر می توانیم به آن اشاره داشته باشیم این است که فعلا بیش از 100 عنوان بازی وجود دارند که برای سخت افزار وان ایکس بروز خواهند شد؛ اما زمان دقیقی برای دسترسی به آن ها اعلام نشده است و احتمالا در سال 2018 شمار این بازی ها افزایش خواهد یافت.

Xbox one x

نتیجه گیری

اگر جزو افرادی هستید که از نسخه اول ایکس باکس وان استفاده می کنید و قصد ارتقا آن را دارید و یا جزو افرادی که می خواهید ایکس باکس جدیدی تهیه کنید، برای انتخاب بهتر، قبل از هر چیز نیاز های خود را در نظر بگیرید. اینکه آیا نرخ فریم بالا، اچ دی آر و رزولوشن بیشتر در ازای قیمت بالاتر، مناسب است؟ اگر جواب شما مثبت باشد، مطمئنا ایکس باکس وان ایکس شما را راضی خواهد کرد اما در غیر اینصورت می توانید نیم نگاهی هم به Xbox one s داشته باشید.

 

نقاط مثبت

تصاویر 4K فوق العاده

بهبود بخشیدن به عملکرد برخی از بازی ها

پخش کننده Blue-Ray 4K

سخت افزار قدرتمند در عین بدنه کوچک

نقاط منفی

قیمت نسبتا بالا

حافظه ذخیره سازی پایین و نیاز به حافظه خارجی

شمار کم بازی های انحصاری ایکس باکس وان ایکس

 

نظر شما در مورد ایکس باکس وان ایکس چیست؟

منابع: The verge  |  techradar  |  trustedreviews

خرید Xbox one X

نوع درایو بازی 4K UHD Blu-ray
نسخه ی کپی خور شده ندارد
پردازشگر اصلی پردازنده‌ی هشت هسته‌ای با فرکانس 2.3 گیگاهرتز
پردازشگر گرافیکی Custom GPU @ 1.172 GHz, 40 CUs, Polaris features, 6.0 TFLOPS
حافظه RAM 12 گیگابایت
شبکه بی سیم Wi-Fi دارد
اتصالات 3 USB 3.0
2 HDMI (1 HDMI 2.0b out, 1 HDMI 1.4b in)
S/PDIF
IR receiver/IR Blaster port
IR Blaster
Ethernet (IEEE 802.3 10/100/1000)
Kinect (via external USB adapter)
شبکه Ethernet دارد
هارد دیسک دارد
ظرفیت هارد دیسک 1 ترابایت HDD
رنگ مشکی

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱