مقایسه مدیاپد ام ۵ لایت و مدیاپد تی ۵

مقایسه‌ی مدیاپد ام ۵ لایت با هواوی مدیاپد تی ۵

تبلت‌ها دستگاه های پرکاربردی هستند که بین دنیای گوشی‌ های هوشمند و لپ تاپ ها قرار می‌گیرند و ویژگی‌های خوبی را از هر دو به ارث برده‌اند. در این مطلب قصد داریم مقایسه‌ای بین مدیاپد ام ۵ لایت با هواوی مدیاپد تی ۵ انجام دهیم تا ببینیم کدام ارزش خرید بالاتری داشته و گزینه مناسب‌تری برای شما به حساب می‌آید. پس در ادامه با ما همراه شوید تا پرسش بالا را پاسخ دهیم.

طراحی

از نظر طراحی و کیفیت ساخت این دو تبلت شباهت ‌های بسیار زیادی با هم دارند. هر دو از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند که با توجه به قیمت آن ها امری مثبت تلقی می‌شود. مدیاپد ام ۵ لایت ۴۷۵ گرم وزن و ۷.۷ میلی متر ضخامت دارد که این مقادیر برای مدیاپد تی ۵ به ترتیب ۴۶۰ گرم و ۷.۸ میلی متر است.

لبه‌ی سمت راست هر دو تبلت میزبان دکمه‌های پاور و ولوم، لبه‌ی بالایی ام ۵ لایت میزبان میکروفون و ۲ اسپیکر و تی ۵ میزبان میکروفون، لبه‌ی سمت چپ هردو میزبان درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه، درگاه شارژ و جک ۳.۵ میلی متری هدفون و لبه‌ی پایینی هردو میزبان دو اسپیکر است.

جلوی دو تبلت هم به خاطر استفاده از نمایشگر با اندازه یکسان مشابه بوده و تنها تفاوت به دکمه‌ی پاور پایین صفحه نمایش ام ۵ لایت برمی‌گردد که باعث شده لوگوی هواوی به بالا سمت چپ منتقل شود.

در کل می‌توان طراحی و کیفیت ساخت هر دو دستگاه را مشابه و خوب در نظر گرفت و از این نظر هواوی موفق عمل کرده است.

صفحه نمایش و امنیت

در مقایسه مدیاپد ام ۵ لایت و مدیاپد تی ۵ به بخش صفحه نمایش می‌رسیم، جایی که هر دو تبلت نمایشگر ۱۰.۱ اینچی ips با رزولوشن Full hd، نسبت ۱۶:۱۰، تراکم ۲۲۴ پیکسل بر هر اینچ و نسبت صفحه به بدنه حدودا ۷۵ درصدی دارند.

کیفیت این دو نمایشگر هم مانند مشخصات کاملا یکسان است و محتوایی با دقت رنگ و شارپی مناسب را به نمایش درمی‌آورد اما نور صفحه نمایش این دو تبلت خیلی زیاد نیست و نمی‌توان محتوای خیلی واضحی در محیط باز مشاهده کرد.

در بخش امنیتی ام ۵ لایت خوشبختانه از حسگر اثرانگشت بهره‌ می‌برد، چیزی که در تی ۵ وجود ندارد، این حسگر در کلید هوم پایین نمایشگر قرار گرفته و عملکرد خوبی دارد و می‌توانید برای باز کردن قفل صفحه روی آن حساب باز کنید.

حسگر اثرانگشت

روش امنیتی دیگر هر دو تبلت تشخیص چهره دو بعدی با استفاده از دوربین سلفی است که سرعت خیلی بالایی نداشته و در ام ۵ لایت حسگر اثرانگشت و در تی ۵ روش‌های قدیمی‌تر الگو و پین گزینه‌های بهتری برای استفاده هستند.

در نهایت صفحه نمایش این دو تبلت کیفیت خوبی داشته و می‌تواند با توجه به هزینه پرداختی کاملا شما را راضی کند.

نرم‌افزار و قلم

هر دو تبلت از اندروید ۸ به همراه رابط کاربری Emui 8.0 استفاده می‌کنند. این رابط کاربری قابلیت شخصی سازی خوبی دارد و می‌توانید ظاهر آن را به طور کلی تغییر دهید. از نظر امکانات هم رابط کاربری هواوی خیلی دست و پا بسته نیست و می‌تواند شما را راضی کند.

Emui

نکته‌ای که بین این دو دستگاه تفاوت ایجاد می‌کند پشتیبانی ام ۵ لایت از قلم است که خوشبختانه این قلم در جعبه دستگاه موجود بوده و نیاز به صرف هزینه‌ی جداگانه ندارد، این در حالیست که تی ۵ از قلم پشتیبانی نمی‌کند.

ام ۵ لایت

پس اگر برای نوت برداری یا طراحی نیاز به تبلت دارید ام ۵ لایت قطعا گزینه بهتری برای شما خواهد بود‌.

سخت‌افزار و صدا

در مقایسه مدیاپد ام ۵ لایت و مدیاپد تی ۵ به قسمت سخت افزار می‌رسیم، جایی که باز هم هر دوی این محصولات مشخصات کاملا یکسانی دارند. قلب تپنده‌ی این دستگاه‌ها چیپست کایرین ۶۵۹ ساخت خود شرکت هواوی است که هشت هسته‌ی پردازشی و پردازنده گرافیکی مالی T830 آن را همراهی می‌کند.

این مجموعه توان پردازشی مناسبی برای انجام کارهای روزمره دارد و حتی می‌توانید بازی مثل کال آف دیوتی را با کیفیت پایین بدون کندی روی آن اجرا کنید. این دو تبلت در محیط رابط کاربری، باز کردن برنامه ها و انجام اعمال مولتی تسکینگ هم عملکرد قابل قبولی دارند.

تفاوتی که در این بخش میان این دو تبلت دیده می‌شود نسخه های متفاوت حافظه داخلی و حافظه رم آن ها است. ام ۵ لایت در دو نسخه ۳۲ رم ۳ و ۶۴ رم ۴ و تی ۵ در دو نسخه ۱۶ رم ۲ و ۳۲ رم ۳ ساخته و روانه‌ی بازار شده‌اند که قطعا نسخه ۶۴ رم ۴ ام ۵ لایت عملکرد بهتری در باز کردن چند برنامه و بازی‌ها دارد.

در بخش صدا هم تی ۵ از دو اسپیکر با صدای استریو استفاده می‌کند که بلندی و کیفیت قابل قبولی دارد، این در حالیست که ام ۵ لایت از چهار اسپیکر با صدای استریو برخوردار است که بلندی و کیفیت و شفافیت خیلی بهتری نسبت به تی ۵ داشته و گزینه بهتری برای تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی به حساب می‌آید.

دوربین

دیاپد تی ۵ از یک دوربین ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و فوکوس خودکار استفاده می‌کند که کیفیت خوبی نداشته و نمی‌توان خیلی روی تصاویر ثبت شده با آن حساب کرد. دوربین سلفی ۲ مگاپیکسلی این تبلت هم همین حالت را داشته و عملکرد قابل قبولی ندارد.

۵ تی

از طرفی ام ۵ لایت از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 و فوکوس خودکار و دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. عکس‌های گرفته شده با این تبلت کیفیت مناسب‌تری از تی ۵ داشته ولی همچنان نمی‌توان آن را قابل قبول نامید چون عکس‌ها در حالت کلی جزئیات خوبی نداشته و حالت آبرنگی به خود می‌گیرند.

ام ۵ لایت

باتری

بخش باتری یکی از بخش‌هایی است که این دو تبلت بیشترین اختلاف را با هم پیدا می‌کنند. ام ۵ لایت یک باتری با ظرفیت ۷۵۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد و از شارژ سریع ۱۸ واتی نیز پشتیبانی می‌کند در حالی که تی ۵ از باتری ۵۱۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد و در آن خبری هم از شارژ سریع نیست.

عملکرد شارژدهی این دو تبلت مستقیما به استفاده‌ی شما برمی‌گردد ولی در حالت کلی تی ۵ بین ۱ تا ۲ روز و ام ۵ لایت بین ۲ تا ۳ روز می‌تواند شما را همراهی کند که این اختلاف عملکرد به دلیل ظرفیت بالاتر باتری ام ۵ لایت در عین یکسانی نمایشگر و قدرت پردازشی اتفاق می‌افتد.

مدیاپد تی ۵ برای شارژ کامل به بیش از ۴ ساعت زمان احتیاج دارد که این عدد برای ام ۵ لایت به لطف استفاده از شارژ سریع به حدود ۳ ساعت کاهش می‌یابد. پس در نهایت اگر عملکرد باتری برای شما اهمیت زیادی دارد قطعا مدیاپد ام ۵ لایت به دلیل شارژدهی و سرعت شارژ بیشتر گزینه‌ی مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

جمع‌بندی

همانطور که در بررسی مشاهده کردید در تمام بخش ها ام ۵ لایت عملکرد مشابه یا بهتری نسبت به تی ۵ دارد و تنها برتری تی ۵ به قیمت ارزان‌تر آن باز می‌گردد.

پس اگر قصد خرید تبلت مقرون به صرفه‌‌ برای طراحی و یادداشت برداری دارید و همچنین عمرباتری و عملکرد بهتر دوربین هم جزو اولویت‌های شما است پس قطعا ام ۵ لایت انتخاب بهتری می‌باشد ولی اگر بودجه محدود‌تری دارید و به دنبال تبلتی هستید که بتوانید به خوبی با آن کارهای روزمره را انجام دهید تی ۵ انتخاب مناسب‌تری به حساب می‌آید.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید تبلت های پرچمدار (خرداد ۱۴۰۱)

برای خرید بهترین تبلت های پرچمدار در سال 2022 ظاهراً انتخاب‌های زیادی پیش‌رو داریم؛ اما آیا...

معین کریمی time-alt ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

معرفی مناسب ‌ترین و بهترین تبلت ها برای دانش آموزان

انتخاب یک تبلت دانش آموزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و انتخاب اشتباه می‌تواند فرآیند...

معین کریمی time-alt ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

معرفی بهترین تبلت ها برای طراحان در سال 2021

هنرهای دیجیتال روز به روز میان هنردوستان و هنرمندان محبوب‌تر می‌شود. بیشتر مواقع، ابزار کار...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

نگاه نزدیک به تبلت هواوی Matepad 10.4

تبلت‌ها در حال پیشرفت و تبدیل شدن به دستگاهی بسیار جذاب برای کاربران بودند که همه گیری کرونا...

احسان نیک‌پی time-alt ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

نقد و بررسی تبلت MatePad 10.4

بازار تبلت‌های میان‌رده به دلیل استفاده زیادی که این روزها برایمان دارند از هر زمان دیگری...

پارسا جهانبانی time-alt ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

کاغذ دیجیتالی چیست؟ کاغذ و قلم را دور بیاندازید و به سبک آیندگان بنویسید!

کاغذ و قلم چندین هزاره است که به عنوان یگانه راه انتقال دانش و نوشتن به بشر خدمت کرده‌اند، و...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

راهنمای خرید تبلت 5 میلیونی

بازار تبلت‌ها شاید تنوع و گستردگی بازار گوشی را نداشته باشد، با این حال اگر قصد خرید تبلت...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۹ دی ۱۳۹۹

معرفی و بررسی هواوی میت پد تی ۱۰: تبلتی اقتصادی برای دانش‌آموزان

با مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌ها تبلت‌ها بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفتند، چرا که این...

احسان نیک‌پی time-alt ۸ دی ۱۳۹۹

بررسی تبلت گرافیکی سامسونگ تب اس ۷ پلاس از دید یک هنرمند

تبلت جذاب و خوش‌ساخت سامسونگ ۳۱ مرداد ماه سال جاری به بازار عرضه شد. پس از گذشت ۴ ماه،...

پارسا جهانبانی time-alt ۳ دی ۱۳۹۹

مقایسه‌ی تبلت میت پد تی ۸ با تبلت تب ای ۸ سامسونگ مدل تی ۲۹۵

اگر می‌خواهید گجت مناسبی برای استفاده فرزندتان از فضای آموزش مجازی فراهم کنید، تبلت‌‌ها به...

احسان نیک‌پی time-alt ۹ آذر ۱۳۹۹