مقایسه میت‌پد تی ۸ و تب ای ۸

مقایسه‌ی تبلت میت پد تی ۸ با تبلت تب ای ۸ سامسونگ مدل تی ۲۹۵

اگر می‌خواهید گجت مناسبی برای استفاده فرزندتان از فضای آموزش مجازی فراهم کنید، تبلت‌‌ها به دلایل ذکر شده در مطلب چرا تبلت برای آموزش بهتر از گوشی است؟ گزینه بهتری نسبت به گوشی‌های هوشمند هستند. از این جهت در ادامه مطلب قصد داریم دو تبلت اقتصادی از شرکت سامسونگ و هواوی که برای دستیابی به این مهم کارآمد هستند را با هم مقایسه کنیم تا بتوانید انتخاب بهتر و مناسب‌تری داشته باشید.

پیش مطالعه ادامه متن بد نیست بدانید که گلکسی تب ای ۸ دارای دو نسخه Wi Fi و LTE است که مدل wi fi همان تی ۲۹۰ بوده و مدل LTE تی ۲۹۵ نام دارد که ما در این مطلب همین مدل رو بررسی و مقایسه می‌کنیم.

پیشنهاد مطالعه: بررسی تبلت میت پد تی ۸ هواوی

طراحی

در همین ابتدا باید گفت که این دو تبلت در بخش‌های زیادی مشخصات کاملا یکسان یا بسیار نزدیک به هم دارند و این به دلیل قیمت نزدیک دو محصول به یکدیگر و همچنین رقابت نزدیک شرکت‌ها برای به دست آوردن بخش بیشتری از این بازار جذاب و پر رونق رخ داده است.

میت پد تی ۸ و تب ای ۸ شباهت ظاهری زیادی به هم دارند که بخش عمده‌ای از این موضوع به استفاده هر دو از بدنه‌های فلزی و لبه‌های پلاستیکی برمی‌گردد. گلکسی تب ای ۸ وزنی ۳۴۷ گرمی و ضخامتی ۸ میلی متری دارد که این اعداد برای تبلت رقیب ۳۱۰ گرم و ۸.۶ میلی متر است. این یعنی نماینده هواوی به غیر از ضخامت، وزن کمتری نسبت به رقیب داشته و مقدار خیلی کمی هم ابعاد کوچک‌تری دارد.

لبه‌ی سمت راست دو تبلت و مقایسه ضخامت آن‌ها
لبه‌ی سمت راست دو تبلت و مقایسه ضخامت آن‌ها

قاب پشتی و فلزی هر دو تبلت طراحی ساده‌ای داشته و تنها شامل لنز دوربین و لوگوی شرکت‌ها می‌شود. به لطف این بدنه‌ی فلزی با در دست گرفتن این دو محصول احساس نمی‌کنید که با دستگا‌ه‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیتی مواجه هستید.

قاب پشتی دو تبلت در مطلب مقایسه میت‌پد تی ۸ و تب ای ۸
قاب پشتی دو تبلت در مطلب مقایسه میت پد تی ۸ و تب ای ۸

لبه‌ی پلاستیکی گلکسی تب ای ۸ در سمت راست میزبان کلید‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا، در بالا میزبان جک ۳.۵ میلی متری صدا، در سمت چپ میزبان درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و در پایین میزبان اسپیکر دوگانه، میکروفون و درگاه micro usb می‌باشد. فریم اطراف میت پد تی ۸ هم کم و بیش مانند تبلت رقیب است با این تفاوت که اسپیکر تکی آن در لبه‌ی بالایی قرار داشته و همچنین میکروفون هم به لبه‌ی سمت راست منتقل شده است.

لبه‌ی بالایی دو تبلت در مطلب مقایسه میت‌پد تی ۸ و تب ای ۸
لبه‌ی بالایی دو تبلت در مطلب مقایسه میت پد تی ۸ و تب ای ۸

از آنجایی هر دو تبلت نمایشگر های هم‌اندازه ۸ اینچی با نسبت ۱۶ به ۱۰ دارند، از روبرو هم بسیار شبیه به هم هستند با این تفاوت که میت پد ۸ با داشتن نسبت صفحه به بدنه حدود ۷۷ درصد نسبت به رقیب (۷۱ درصد) حاشیه‌های کمتری دارد و این می‌تواند در تماشای محتوا تاثیر گذار باشد.

در آخر باید گفت هر دو محصول به نسبت قیمت از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار هستند و به سبب طراحی شبیه به هم و نزدیک نمی‌توان برنده‌ای برای این بخش در نظر گرفت.

نمایشگر و امنیت

همان طور که در بالا هم ذکر شد هر دو تبلت از نمایشگرهای ۸ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰×۸۰۰ و تراکم ۱۸۹ پیکسل بر هر اینچ بهره می‌برند. به سبب همین تراکم پیکسلی نه چندان خوب اگر به صفحه نمایش تب ای ۸ و میت پد تی ۸ از نزدیک نگاه کنید، پیکسل ها قابل مشاهده هستید و این یعنی اینکه نباید انتظار نمایشگرهای خیلی شارپ و با کیفیتی داشته باشیم.

در عمل هم کیفیت این دو نمایشگر کاملا معمولی بوده و نبود رزولوشن Full hd به وضوح حس می‌شود ولی از آنجایی که هر دو محصول در رده قیمتی اقتصادی قرار دارند، نمی‌توان از سامسونگ و هواوی به خاطر استفاده از این رزولوشن خرده گرفت.

نمایشگر دو تبلت در مطلب مقایسه میت‌پد تی ۸ و تب ای ۸
نمایشگر دو تبلت در مطلب مقایسه میت پد تی ۸ و تب ای ۸

خوشبختانه صفحه نمایش هر دو دستگاه نور و زاویه دید مناسبی داشته و از این نظر با مشکلی مواجه نخواهید شد. در نظر داشته باشید که گفته‌های بالا به این معنا نیست که با نمایشگرهایی کاملا بی کیفیت مواجه هستیم، بلکه صفحه نمایش هر دو تبلت با توجه به قیمت آن‌ها مناسب ارزیابی شده و می‌تواند کاربران را راضی نگه دارد.

نمایشگر تبلت سامسونگ و هواوی
نمایشگر تبلت سامسونگ و هواوی

در بخش امنیتی هواوی برای میت پد تی ۸ روش‌های قدیمی الگو، پین و پسورد را در نظر گرفته و خوشبختانه امکان استفاده از قابلیت تشخیص چهره با استفاده از دوربین سلفی هم وجود دارد. این قابلیت سرعت و دقت قابل قبولی دارد ولی همان طور که احتمالا می‌دانید از امنیت بالایی برخوردار نبوده و ممکن است به راحتی فریب بخورد. لازم به ذکر است که در این تبلت شاهد حضور حسگر اثرانگشت نیستیم.

در تبلت تب ای ۸ اوضاع از این هم بدتر است و نه‌تنها حسگر اثرانگشت وجود ندارد، بلکه تشخیص چهره هم برای این محصول در نظر گرفته نشده و برای باز کردن قفل صفحه باید به سراغ الگو، پین و پسورد بروید.

نرم‌افزار: هواوی بدون گوگل

اگر اخبار حوزه فناوری را دنبال کرده باشید، می‌دانید که به سبب مشکلات به وجود آمده میان چین و آمریکا، هواوی به نوعی تحریم شد و دیگر نمی‌تواند از سرویس‌های گوگل به روی گوشی‌ها و تبلت‌های خود استفاده کند. این یعنی در این تبلت خبری از گوگل کروم، گوگل مپ، یوتیوب، جیمیل، گوگل پلی و … نیست.

حتی درصورتی که این برنامه‌ها از اینترنت یا استورهای دیگر هم دانلود و نصب کنید، امکان اتصال اکانت با این تبلت وجود نخواهد داشت و به نوعی در صورتی که از سرویس‌های گوگل استفاده فراوان دارید، خرید این محصول خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد.

گذشته از این اما میت پد تی ۸ مشخصات نرم افزاری به روز و جدیدی داشته و از Emui 10 بر پایه‌ی اندروید ۱۰ استفاده می‌کند. در طرف دیگر سامسونگ برای تب ای ۸ به صورت پیش فرض از اندروید نسخه ۹ و رابط کاربری One Ui بهره برده است. البته در حال حاضر بروزرسانی اندروید ۱۰ و One Ui نسخه ۲ برای این دستگاه در دسترس قرار دارد.

هر دو رابط کاربری One Ui و Emui را می‌توان کارآمد با قابلیت‌های کاربردی فراوان دانست که قبلا در مطالبی به آن‌ها پرداخته‌ایم و برای پرهیز از تکرار مکررات از گفتن دوباره آن‌ها خودداری می‌کنیم.

در آخر باید گفت بخشی از انتخاب رابط کاربری بهتر به سلیقه کاربران باز می‌گردد ولی در این مقایسه بخاطر عدم برخورداری تبلت هواوی از سرویس‌های گوگل قطعا باید تب ای ۸ را برنده این بخش در نظر بگیریم.

سخت افزار و صدا

در تولید محصولات اقتصادی از جمله همین تبلت‌ها، شرکت‌های سازنده تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از ویژگی‌ها و امکانات کاملا معمولی قیمت را تا حد امکان پایین نگه دارند. هواوی و سامسونگ هم با تکیه بر همین موضوع در تمام بخش‌ها بیشتر کاهش هزینه را مد نظر قرار داده و به سراغ قطعات ارزان‌تر رفته‌اند.

بخش سخت افزار نیز از این قاعده مستثنی نیست و میت پد تی ۸ از تراشه Mediatek MT8768 شامل پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای و پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 بهره می‌برد. تبلت رقیب یعنی تب ای ۸ هم قدرت خود را از تراشه اسنپدراگون ۴۲۹ شامل پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای و پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۰۴ می‌گیرد.

در بنچمارک‌های انجام گرفته نماینده هواوی کمی بهتر عمل کرده است ولی در استفاده روزمره دو تبلت عملکرد تقریبا یکسانی دارند و تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود. اگر قصد بازی کردن با این دو محصول را دارید باید بازی‌ها را در حد سبک و ساده نگه دارید، چرا که قدرت سخت افزاری آن‌ها برای اجرای بازی‌های سنگین مانند Call of duty و PUBG mobile مناسب نبوده و این بازی‌ها در پایین‌ترین کیفیت و آن هم با لگ و گیرهای گاه به گاه اجرا می‌شوند.

البته کاملا واضح است که از دستگاه‌هایی با این قیمت نباید انتظار اجرای با کیفیت بازی‌های سنگین را داشته باشیم. در استفاده روزمره شامل وب‌گردی، چک کردن شبکه‌های اجتماعی و … این دو تبلت کاملا راضی کننده هستند و غیر از کندی‌های کم و بیش که زمان جابجایی بین منو‌ها و برنامه‌ها شاهد هستیم، مشکلی دیگری ندارند.

بخش زیادی از این کندی‌ها هم به خاطر رم کم این دو محصول اتفاق می‌افتد، زیرا هر دو تبلت ۲ گیگابایت حافظه رم دارند که مقداری کم به نظر می‌رسد، مخصوصا زمانی که بحث مولتی تسکینگ و اجرای هم زمان چند برنامه باشد. تب ای ۸ در تک نسخه با ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و میت پد تی ۸ در دو نسخه ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی حافظه داخلی تولید شده و خوشبختانه برای هر دو امکان اضافه کردن کارت حافظه جانبی نیز در نظر گرفته شده است.

برای خلاصه کردن این بخش باید گفت با دو تبلت مناسب برای استفاده معمول روبرو هستیم و اگر بخواهید نیم نگاهی به بازی‌ها داشته باشید باید به سراغ عناوین ساده‌تر بروید.

در بخش صدا بالاخره تفاوت‌های اساسی بین دو محصول دیده می‌شود و دلیل آن هم استفاده سامسونگ از دو اسپیکر با توان تولید صدای استریو است، چون در طرف مقابل هواوی در میت پد تی ۸ از یک اسپیکر استفاده کرده و همان یکی هم کیفیت خیلی مطلوبی نداشته و حجم و شفافیت آن کمی ضعیف‌ به نظر می‌رسد.

اسپیکر دوگانه تب ای ۸ سامسونگ و کیفیت بهتر آن
اسپیکر دوگانه تب ای ۸ سامسونگ و کیفیت بهتر آن

تب ای ۸ اما کیفیت صدای به مراتب بهتری دارد، چون هم صدا استریو می‌باشد و هم به دلیل برخورداری از دو اسپیکر توان تولید حجم صدای بیشتری دارد. پس قطعا اگر قصد گوش دادن به موسیقی را دارید و یا این که می‌خواهید با تبلت فیلم ببینید، نماینده کره‌ای‌ها گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود‌.

دوربین

تب ای ۸ از دوربین اصلی با سنسور ۸ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد، درصورتی که در تبلت رقیب شاهد دوربین اصلی با سنسور ۵ مگاپیکسل و دوربین سلفی ۲ مگاپیکسلی هستیم. به لطف استفاده سامسونگ از سنسور اصلی با کیفیت‌تر، تب ای ۸ می‌‌تواند تصاویر بهتری ثبت کند و این بهتر بودن به خصوص در جزئیات بیشتر قابل مشاهده است.

البته باید توجه داشته باشید که کیفیت تصاویر هیچ یک از دو تبلت در واقع خوب نیست و فقط برای ثبت تصاویر دم دستی کاربرد خواهند داشت و نباید انتظار زیادی از آن‌ها داشته باشید.

در بخش دوربین سلفی هم شرایط مشابه بوده و این دو لنز صرفا برای تماس‌های تصویری به کار خواهند آمد و در ثبت عکس‌های سلفی شاهد نویز زیاد و رنج دینامیکی و شارپنس پایینی هستیم.

باتری

به واقع به طرز عجیبی در تمام بخش‌ها این دو تبلت شبیه به هم هستند و مشخصات یکسانی دارند، چرا که در بخش باتری نیز سامسونگ و هواوی برای تبلت‌های خود به سراغ باتری با ظرفیت ۵۱۰۰ میلی آمپر ساعت رفته‌اند.

این حجم باتری با توجه به رزولوشن Hd نمایشگر و سخت افزارهای نه چندان قوی عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند در استفاده معمول تا ۲ روز شما را همراهی کند. البته مانند همیشه توجه داشته باشید که استفاده سنگین‌تر می‌تواند این زمان را به ۱.۵ یا حتی ۱ روز کاهش دهد.

اما این بخش خوب و مثبت باتری بود، حال باید به سراغ بخش ضعیف آن یعنی سرعت شارژ پایین این دو تبلت برویم، جایی که تب ای ۸ و میت پد تی ۸ به زمانی حدود ۴.۵ ساعت برای فول شارژ شدن نیاز دارند. این زمان حقیقتا زیاد است و می‌تواند آزار دهنده باشد، زیرا تقریبا یک صبح تا ظهر برای شارژ آن‌ها باید انتظار بکشید.

جمع بندی: چین یا کره؟

همان طور که در طول بررسی متوجه شدید، با دو تبلت مواجه هستیم که در بسیاری از بخش‌ها کاملا یکسان و در برخی بسیار نزدیک به هم هستند.

اما اگر بخواهیم این دو را از یکدیگر تفکیک کنیم، باید گفت اگر داشتن سرویس‌های گوگل برای شما اهمیت دارد و همچنین بخش صدا و اسپیکر یک تبلت برایتان مهم است باید به سراغ تبلت کره‌ای‌ها بروید.

ولی اگر قیمت برای شما اولویت است و بودن یا نبودن سرویس‌های گوگل هم چندان تفاوتی برایتان ایجاد نمی‌کند، میت پد تی ۸ می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید تبلت های پرچمدار (خرداد ۱۴۰۱)

برای خرید بهترین تبلت های پرچمدار در سال 2022 ظاهراً انتخاب‌های زیادی پیش‌رو داریم؛ اما آیا...

معین کریمی time-alt ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

معرفی مناسب ‌ترین و بهترین تبلت ها برای دانش آموزان

انتخاب یک تبلت دانش آموزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و انتخاب اشتباه می‌تواند فرآیند...

معین کریمی time-alt ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

معرفی بهترین تبلت ها برای طراحان در سال 2021

هنرهای دیجیتال روز به روز میان هنردوستان و هنرمندان محبوب‌تر می‌شود. بیشتر مواقع، ابزار کار...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

نگاه نزدیک به تبلت هواوی Matepad 10.4

تبلت‌ها در حال پیشرفت و تبدیل شدن به دستگاهی بسیار جذاب برای کاربران بودند که همه گیری کرونا...

احسان نیک‌پی time-alt ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

نقد و بررسی تبلت MatePad 10.4

بازار تبلت‌های میان‌رده به دلیل استفاده زیادی که این روزها برایمان دارند از هر زمان دیگری...

پارسا جهانبانی time-alt ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

کاغذ دیجیتالی چیست؟ کاغذ و قلم را دور بیاندازید و به سبک آیندگان بنویسید!

کاغذ و قلم چندین هزاره است که به عنوان یگانه راه انتقال دانش و نوشتن به بشر خدمت کرده‌اند، و...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

راهنمای خرید تبلت 5 میلیونی

بازار تبلت‌ها شاید تنوع و گستردگی بازار گوشی را نداشته باشد، با این حال اگر قصد خرید تبلت...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۹ دی ۱۳۹۹

معرفی و بررسی هواوی میت پد تی ۱۰: تبلتی اقتصادی برای دانش‌آموزان

با مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌ها تبلت‌ها بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفتند، چرا که این...

احسان نیک‌پی time-alt ۸ دی ۱۳۹۹

بررسی تبلت گرافیکی سامسونگ تب اس ۷ پلاس از دید یک هنرمند

تبلت جذاب و خوش‌ساخت سامسونگ ۳۱ مرداد ماه سال جاری به بازار عرضه شد. پس از گذشت ۴ ماه،...

پارسا جهانبانی time-alt ۳ دی ۱۳۹۹

جعبه گشایی از گلکسی تب A7 سامسونگ- ۲۰۲۰

دنیای تبلت‌ها رو باید در تسخیر شرکت اپل دانست، چرا که با تولید آیپدها در رنج‌های قیمتی مختلف...

احسان نیک‌پی time-alt ۶ آذر ۱۳۹۹