تبلت گرافیکی سامسونگ

بررسی تبلت گرافیکی سامسونگ تب اس ۷ پلاس از دید یک هنرمند

تبلت جذاب و خوش‌ساخت سامسونگ ۳۱ مرداد ماه سال جاری به بازار عرضه شد. پس از گذشت ۴ ماه، می‌دانیم تبلت گرافیکی سامسونگ تب اس ۷ پلاس تبلت ارزشمندی است؛ و نسبت به نسل پیشین تبلت‌های سامسونگ پیشرفت داشته است. سوالی که اکنون می‌خواهیم پاسخ دهیم این است که این تبلت تا چه حد می‌تواند نیازهای نقاشان و طراحان دیجیتالی را رفع کند.

+Samsung Tab S7Samsung Tab S7
ابعاد و جرم۵.۷ * ۱۸۵ * ۲۸۵ میلی‌متر
۵۷۵ گرم
۶.۳ * ۱۶۵.۳ * ۲۵۳.۸ میلی‌متر
۴۹۸ گرم
صفحه نمایشسوپر آمولد
۱۲.۴ اینچ
رزولوشن ۱۷۵۲ * ۲۸۰۰ پیکسل
نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
تراکم ۲۶۶ پیکسل بر اینچ
IPS LCD
۱۱ اینچ
رزولوشن ۱۶۰۰ * ۲۵۶۰ پیکسل
نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
تراکم ۲۷۴ پیکسل بر اینچ
سخت افزارتراشه ۷ نانومتری کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۶۵+
پردازشگر مرکزی ۸ هسته‌ای
پردازشگر گرافیکی Adreno 650
تراشه ۷ نانومتری کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۶۵+
پردازشگر مرکزی ۸ هسته‌ای
پردازشگر گرافیکی Adreno 650
حافظه داخلی و رَم۱۲۸ گیگابایت – ۶ گیگابایت رم
۲۵۶ گیگابایت – ۸ گیگابایت رم
۵۱۲ گیگابایت – ۸ گیگابایت رم

پشتیبانی از کارت حافظه microSDXC
۱۲۸ گیگابایت – ۶ گیگابایت رم
۲۵۶ گیگابایت – ۸ گیگابایت رم
۵۱۲ گیگابایت – ۸ گیگابایت رم

پشتیبانی از کارت حافظه microSDXC
باتری۱۰۰۹۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع ۴۵ وات
۸۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع ۴۵ وات
رنگ‌بندینقره‌ای، مشکی، برنزینقره‌ای، مشکی، برنزی
قیمت نسخه پایه۸۴۹ دلار۶۴۹ دلار
جدول مشخصات تب اس ۷ و اس ۷ پلاس

مقایسه تب اس ۷ پلاس و اس ۷

پیش از آن که به بررسی تبلت گرافیکی ساسمونگ تب اس ۷ پلاس بپردازیم، شایسته است مقایسه اجمالی میان دو نسخه سری تب اس ۷ داشته باشیم؛ چرا که با ۲۰۰ دلار اختلاف، خوب است بدانیم کدام برای استفاده ما مناسب‌تر است.

همان‌طور که احتمالا از جدول بالا متوجه شده باشید، تفاوت‌های چندانی میان این دو تبلت نیست و هر دو از بهترین تبلت‌های اندرویدی حال حاضر هستند. اولین چیزی که به چشم می‌آید تفاوت ابعاد و اندازه صفحه نمایش است. تب اس ۷ پلاس سنگین‌تر و بزرگ‌تر از برادر کوچک خود است. هر دو بسیار باریک هستند اما تب اس ۷ پلاس با پهنای ۵.۷ میلی‌متری، از قلم اس پن نیز باریک‌تر است!

وجه تمایز مهم دیگر این دو نوع نمایشگر آن‌هاست. چه پنل سوپر آمولدی +Tab S7 و پنل آی‌پی‌اس Tab S7، کیفیت بسیار بالایی دارند و جزییات تصاویر خیلی خوب می‌باشد. پنل سوپر آمولدی استفاده شده در +Tab S7 با رزولوشن ۱۷۵۲ * ۲۸۰۰ پیکسل، رنگ‌ها را بسیار روشن و زنده نشان می‌دهد. پنل IPS پویایی رنگ و روشنایی AMOLEDها را ندارد اما سلیقه حرف اول را می‌زند. در ادامه مطلب به نمایشگر تب اس ۷ پلاس به طور مفصل‌تر خواهیم پرداخت.

از نظر باتری، عملکرد این دو بسیار مشابه است و صفحه نمایش کوچک‌تر و پنل LCD استفاده شده در تب اس ۷، ۲۰۹۰ میلی‌آمپر ساعت کمتر آن را جبران می‌کند.

طراحی تبلت گرافیکی سامسونگ

سامسونگ انتظاراتی را که از تبلت بالارده داریم را برآورده کرده و شاهد طراحی مدرن با حاشیه‌های کم (کم‌تر از آیپد پرو) هستیم. با ابعاد ۵.۷ * ۱۸۵ * ۲۸۵ میلی‌متر و ۱۲.۴ اینچ صفحه نمایش، با نسبت نمایشگر-به-بدنه ٪۸۴.۶ مواجه هستیم که نسبت بسیار خوبی است.

توجه داشته باشید که نه سامسونگ تب اس ۷ پلاس و نه آیپد پرو ۱۲.۹ اینچ برای گرفتن یک‌دستی طراحی نشده‌اند و اصلا جرم سنگین آن اجازه این کار را نمی‌دهد. از این رو اگر استفاده با یک‌دست و راحتی حمل ملاک است تب اس ۷ گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

در بدنه آلومینیومی دستگاه لبه‌های تخت و بسیار باریک (باریک‌تر از قلم اس پن و آیپد پرو) و گوشه‌های خمیده را داریم. هنگام استفاده افقی: دکمه‌های ولوم و پاور روی لبه بالایی و سمت چپ قرار دارند و سمت راست لبه بالایی درگاه microSDXC و سیم‌کارت را داریم. لبه پایین میزبان محل اتصال کیبورد و لبه راست درگاه USB-C هستند.

دو جفت بلندگو در طرفین تبلت قرار دارند. حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و نزدیک به درگاه USB-C است و دوربین سلفی هم هنگام گرفتن افقی تبلت، بالای صفحه قرار می‌گیرد؛ محلی که یادآور وب‌کم‌های لپ‌تاپ است و حقیقتا مکان مناسب دوربین سلفی است.

پشت دستگاه شاهد نواری هستیم که دو حسگر عریض و فوق عریض را در خود جای داده و محل قرارگیری و شارژ قلم اس پن نیز می‌باشد. نماد سامسونگ و خطوط آنتن را هم می‌توان روی قسمت پشتی تبلت یافت. طراحی تبلت گرافیکی بسیار حرفه‌ای و تمیز انجام گرفته است.

صفحه نمایش

نمایشگر نقش اساسی در تجربه کار هنرمند با تبلت دارد. می‌دانیم سامسونگ با صفحه نمایش‌های مسحور کننده ناآشنا نیست و در اینجا هم از همان جادوی Super AMOLED خود استفاده کرده است. نور صفحه بالا است و در محیط باز و زیر نور خورشید بازتاب کم و رنگ و کنتراست بالایی دارد. زاویه دید هم عالی است و از زوایای مختلف می‌توان نمای روشن و رنگین داشت.

رزولوشن ۱۷۵۲ * ۲۸۰۰ پیکسل و تراکم ۲۶۶ پیکسل بر اینچ جزییات بالایی را به نمایش می‌گذارند. از فاصله معمول پیکسل‌ها مشخص نیستند و از فاصله ماکرو نیز می‌توان شارپ بودن تصویر را متوجه شد. نسبت صفحه نیز ۱۶:۱۰ است که نسبت عریضی به حساب می‌آید و به طور کلی این دستگاه برای استفاده در حالت افقی طراحی شده است. نمایشگر ۱۲.۴ اینچی نیز فضای زیادی برای کار به کاربر می‌دهد.

خوشبختانه نرخ نوسازی صفحه نمایش‌های تب اس ۷ و تب اس ۷ پلاس ۱۲۰ هرتزی هستند. این نرخ مصرف باتری را بالا می‌برد اما از طرفی تجربه طراحی متفاوتی با هر نمایشگر ۶۰ هرتزی ارائه می‌کند. فاصله بین قلم و خط بسیار کم شده و انیمیشن‌ها روان و جذاب اجرا می‌شوند.

صفحه ۱۶:۱۰ تبلت گرافیکی سامسونگ فیلم‌ها را با حاشیه کم نمایش می‌دهد و امکان زوم کردن و تمام صفحه کردن ویدیو وجود دارد. در این حالت می‌توانید آن طور که شایسته است، صفحه نمایش تب اس ۷ پلاس را تحسین کنید خصوصا که امکان تماشای ویدیوی یوتیوب تا رزولوشن ۱۴۴۰ وجود دارد. ویژگی که آیپدها با وجود پشتیبانی سخت‌افزاری، از آن بی‌بهره هستند.

رنگ‌ها بسیار زنده هستند که ممکن است باب میل برخی کاربران نباشد. خوشبختانه سامسونگ امکان کاهش شدت رنگ را فراهم کرده و می‌توان نوع رنگ‌ها را از Vibrant به Natural تغییر داد.

این نمایشگر از +HDR10 نیز بهره می‌برد و به طور خلاصه با صفحه نمایش بسیار جذابی روبه‌رو هستیم. مشکلی که ممکن است به وجود بیاید این است که زمانی که اثر هنری که روی تبلت گرافیکی سامسونگ تب اس ۷ خلق کرده‌اید روی نمایشگر LCD مشاهده شود، رنگ‌ها با چیزی که موقع کشیدن در نظر داشته‌اید می‌تواند متفاوت باشد.

سخت افزار و نرم افزار

تبلت گرافیکی سامسونگ از تراشه ۷ نانومتری اسنپ‌دراگون +۸۶۵ استفاده می‌کند. این تراشه قدرت‌مند و بهینه است، تا ۸ هسته پردازشگر پر سرعت را پشتیبانی می‌کند و در این تبلت با پردازشگر گرافیکی آدرنو ۶۵۰، در هیچ پردازشی خم به ابرو نخواهد آورد. از نظر قدرت پردازش سخت افزاری، تب اس ۷ پلاس یکی از قدرتمندترین محصولات بازار است.

یکی از مسائلی که مدت‌ها جلوی پیشرفت تبلت‌های اندرویدی و رقابت با آیپد را گرفته بود، کم توجهی گوگل به تبلت‌ها و همچنین کمبود نرم‌ افزار‌های مناسب بود. از آن دوران گذشته‌ایم و با اینکه گوگل همچنان می‌تواند در رابطه با تبلت‌ها عملکرد بهتری داشته باشد، هنرمندان کمبودی که قبلا احساس می‌کردند را نخواهند داشت. نرم افزارهای زیر همه ابزارهای قدرتمندی برای طراحی و نقاشی هستند و به لطف سخت افزار قدرتمند دستگاه، کار با آن‌ها سریع و روان خواهد بود.

Samsung Dex

سامسونگ دِکس ویژگی نرم افزاری است که محیط دسکتاپ را به تبلت می‌آورد و تا جای ممکن مرز بین تبلت و لپ‌تاپ را از میان بر می‌دارد. تغییر اندازه و مکان پنجره‌ها، کشیدن و انداختن فایل‌ها و اکثر میان‌بر‌های آشنای کیبورد از جمله قابلیت‌های حالت دکس هستند.

قلم هوشمند اس پن

اولین نکته‌ای که میتوان راجع به قلم هوشمند اس پن برای تبلت گرافیکی سامسونگ گفت این است که قلم به صورت پیش‌فرض داخل جعبه قرار دارد و برعکس اپل پنسیل برای آن نیاز به هزینه اضافه نخواهید داشت. این قلم کیفیت ساخت بالایی دارد و هم‌رنگ با تبلت داخل جعبه قرار می‌گیرد. اس پن از باتری تغذیه می‌کند اما خبر خوب این است که قلم می‌تواند بدون شارژ برای طراحی یا گشت و گذار در رابط کاربری مورد استفاده قرار گیرد و باتری تنها برای دکمه قرار گرفته روی قلم و حرکات مخصوص استفاده خواهد شد.

البته از آنجایی که شارژ قلم با اتصال به تبلت انجام می‌گیرد احتمالا مشکلی از این بابت نخواهید داشت. کیس‌های طراحی شده برای تب اس ۷ پلاس هم محفظه مخصوصی برای قلم نیز دارند تا محافظت شود و به راحتی همراه با تبلت حمل شود.

تا زمانی که تماس میان صفحه و قلم برقرار باشد، اس پن کار خود را انجام داد؛ حساسیت قلم به طور پیش‌فرض اینگونه است. برخی از اپلیکیشن‌ها امکان ویرایش منحنی حساسیت به فشار را فراهم می‌کنند تا به نتیجه مطلوب خود برسید. سر قلم از جنس لاستیک است که به راحتی تعویض می‌شود و قیمت چندانی ندارد، در برخورد با صفحه صدای کمی تولید می‌کند و به راحتی روی نمایشگر می‌لغزد.

زاویه دادن به قلم نیز اثر پهن‌تری به جا می‌گذارد و با توجه به فشار و زاویه، می‌توان نتایج متفاوتی از آن دریافت کرد.

Palm rejection عالی کار می‌کند و با مشکل لمس‌های ناخواسته مواجه نخواهید شد.

جمع بندی

تبلت گرافیکی سامسونگ تب اس ۷ پلاس یکی از بهترین تبلت‌های اندرویدی موجود در بازار برای تمام کاربران است. از طراحی مدرن و زیبا گرفته تا قلب تپنده قدرتمند و قلم هوشمند عالی، سامسونگ تبلت خود را به هر سلاحی برای رقابت با آیپد پرو نیاز است مسلح کرده است.

به سختی می‌توان ایراد جدی‌ای به این تبلت وارد کرد؛ با این حال اگر بخواهیم سخت‌گیر باشیم، باتری دستگاه با نرخ نوسازی نمایشگر ۱۲۰ هرتز، تا ۷ ساعت دوام دارد که از ۱۰ ساعت آیپد پرو کم‌تر است. البته با کاهش نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز می‌توانید شارژ بیشتری از تبلت خود بگیرید.

نقاط مثبت زیادی در مورد این تبلت وجود دارد که می‌تواند آن را برای هر طراح دیجیتالی جذاب کند. نقصی نمی‌تواند به اس پن وارد کرد؛ حتی نیازی به پرداخت اضافه‌تر برای آن نیست و با این وجود نسخه پایه تب اس ۷ پلاس از نسخه پایه آیپد پرو ۲۰۲۰ ارزان‌تر است. اپلیکیشن‌های طراحی زیاد و خوبی هم برای آن در گوگل پلی موجود است. در نهایت باید بگوییم بله؛ این دستگاه پتانسیل آن که میزبان آثار زیبای شما باشد را دارد.

منبع:‌ Parka Blogs

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید تبلت های پرچمدار (خرداد ۱۴۰۱)

برای خرید بهترین تبلت های پرچمدار در سال 2022 ظاهراً انتخاب‌های زیادی پیش‌رو داریم؛ اما آیا...

معین کریمی time-alt ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

معرفی مناسب ‌ترین و بهترین تبلت ها برای دانش آموزان

انتخاب یک تبلت دانش آموزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و انتخاب اشتباه می‌تواند فرآیند...

معین کریمی time-alt ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

معرفی بهترین تبلت ها برای طراحان در سال 2021

هنرهای دیجیتال روز به روز میان هنردوستان و هنرمندان محبوب‌تر می‌شود. بیشتر مواقع، ابزار کار...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

نگاه نزدیک به تبلت هواوی Matepad 10.4

تبلت‌ها در حال پیشرفت و تبدیل شدن به دستگاهی بسیار جذاب برای کاربران بودند که همه گیری کرونا...

احسان نیک‌پی time-alt ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

نقد و بررسی تبلت MatePad 10.4

بازار تبلت‌های میان‌رده به دلیل استفاده زیادی که این روزها برایمان دارند از هر زمان دیگری...

پارسا جهانبانی time-alt ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

کاغذ دیجیتالی چیست؟ کاغذ و قلم را دور بیاندازید و به سبک آیندگان بنویسید!

کاغذ و قلم چندین هزاره است که به عنوان یگانه راه انتقال دانش و نوشتن به بشر خدمت کرده‌اند، و...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

راهنمای خرید تبلت 5 میلیونی

بازار تبلت‌ها شاید تنوع و گستردگی بازار گوشی را نداشته باشد، با این حال اگر قصد خرید تبلت...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۹ دی ۱۳۹۹

معرفی و بررسی هواوی میت پد تی ۱۰: تبلتی اقتصادی برای دانش‌آموزان

با مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌ها تبلت‌ها بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفتند، چرا که این...

احسان نیک‌پی time-alt ۸ دی ۱۳۹۹

مقایسه‌ی تبلت میت پد تی ۸ با تبلت تب ای ۸ سامسونگ مدل تی ۲۹۵

اگر می‌خواهید گجت مناسبی برای استفاده فرزندتان از فضای آموزش مجازی فراهم کنید، تبلت‌‌ها به...

احسان نیک‌پی time-alt ۹ آذر ۱۳۹۹

جعبه گشایی از گلکسی تب A7 سامسونگ- ۲۰۲۰

دنیای تبلت‌ها رو باید در تسخیر شرکت اپل دانست، چرا که با تولید آیپدها در رنج‌های قیمتی مختلف...

احسان نیک‌پی time-alt ۶ آذر ۱۳۹۹