تبلت های اپل

معرفی و بررسی تبلت های اپل در سال ۲۰۲۰

اگر به دنبال خرید یک تبلت جدید هستید یا می‌خواهید آیپد خود را ارتقا دهید، لاین‌آپ تبلت‌های سال ۲۰۲۰ اپل ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد. در این مطلب علاوه بر معرفی چهار تبلت اصلی اپل (جدیدترین نسل هر کدام)، هر یک از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. هدف این مطلب آشنا کردن شما با برتری‌ها و ویژگی‌های هر آیپد است تا با توجه به نیاز خود، بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید. پیش از وارد شدن جزییات هر آیپد، نگاهی اجمالی به تفاوت‌های میان تبلت های اپل خواهیم داشت و مروری خواهیم کرد روی ویژگی‌های مشترک آیپد‌های نسل جدید.

iPadiPad MiniiPad AiriPad Pro
قیمت پایه۳۲۹ دلار (۳۲ گیگابایت حافظه)۳۹۹ دلار (۶۴ گیگابایت حافظه)۵۹۹ دلار (۶۴ گیگابایت حافظه)۷۹۹ دلار (۱۲۸ گیگابایت حافظه، صفحه ۱۱ اینچ)
۹۹۹ دلار (۱۲۸ گیگابایت حافظه، ۱۲.۹ اینچ)
صفحه نمایش۱۰.۲ اینچ
صفحه نمایش قدیمی‌تر Retina
۷.۹ اینچ
صفحه نمایش قدیمی‌تر Retina
صفحه نمایش ۱۰.۹ اینچی Liquid Retinaدر دو نسخه ۱۲.۹ و ۱۱ اینچی
صفحه نمایش Liquid Retina
استفاده از فناوری ProMotion
پردازشگرچیپ بیونیک A12چیپ بیونیک A12چیپ بیونیک A14 چیپ بیونیک A12Z
لوازم جانبیپشتیبانی از Smart Keyboard
پشتیبانی از نسل اول قلم هوشمند اپل (اپل پنسیل)
پشتیبانی از کیبوردهای بلوتوثی
عدم پشتیبانی از Smart Keyboard
پشتیبانی از نسل اول اپل پنسیل
پشتیبانی از Magic Keyboard و Smart Keyboard Folio
پشتیبانی از نسل دوم اپل پنسیل
پشتیبانی از Magic Keyboard و Smart Keyboard Folio
پشتیبانی از نسل دوم اپل پنسیل
لاین‌آپ تبلت‌های اپل در سال ۲۰۲۰

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، اپل با چهار تبلت در رینج قیمت پایه ۳۲۹ تا ۷۹۹ دلار، دست مشتری را تا حد زیادی در انتخاب باز می‌گذارد.

مروری بر سال ۲۰۲۰ برای تبلت های اپل

سال جاری، سالی مهم برای آیپدهای اپل بود. با رونمایی از iPadOS در سال گذشته، همه چشم‌ها در انتظار تبلت‌های سال ۲۰۲۰ شرکت اپل خیره بود. تمرکز سیستم عامل iPadOS را می‌توان تا حد زیادی روی بهبود کارکرد آیپدها به عنوان کامپیوترهای شخصی و دسکتاپ عنوان کرد. کاری که اپل با اضافه یا بهبود ویژگی‌های نرم افزاری و هم‌چنین با کمک لوازم جانبی شخصی سازی شده‌تر انجام داده است.

تمام آیپدهای معرفی شده از قلم هوشمند اپل با نام Apple Pencil پشتیبانی ‌می‌کنند. این در حالی است که نسل دوم قلم‌ها، با قیمت ۱۲۹ دلار، تنها روی آیپد پرو و آیپد ایر ۲۰۲۰ قابل استفاده هستند و برای آیپد ۱۰.۲ اینچی و آیپد مینی باید از نسل اول اپل پنسیل با قیمت ۹۹ دلار استفاده کنید.

نسل اول قلم‌های هوشمند اپل پنسیل از طریق درگاه لایتنینگ دستگاه شارژ می‌شدند. موضوعی که باعث شکسته شدن بسیاری از آن‌ها شده بود. برای رفع این مشکل و همچنین گم نشدن قلم‌ها، اپل پنسیل‌های نسل دوم به صورت آهنربایی به آیپد پرو و آیپد ایر ۲۰۲۰ چسبیده و به همان صورت نیز شارژ خواهد شد. قابلیت دابل تپ جدیدی نیز به اپل پنسیل ۲ اضافه شده است که با دو بار ضربه، بین دو حالت دلخواه (برای مثال پاک کن و مداد یا دو رنگ) جابه‌جا می‌شود.

لوازم جانبی

همه آیپدها می‌توانند به لوازم جانبی بلوتوثی از جمله کیبورد‌ها متصل شوند اما از میان این چهار مدل، تنها آیپد مینی از Smart Connect بهره نمی‌برد و در نتیجه از کیبورد هوشمند اپل پشتیبانی نمی‌کند. آیپد پرو و ایر از این حیث، با لوازم جانبی رده بالا اپل یعنی Magic Keyboard و Smart Keyboard Folio گزینه‌های بیشتری دارند. لازم به ذکر است که مجیک کیبورد با قیمت ۲۹۹ و ۳۴۹ دلار و کیبورد هوشمند فولیو با قیمت ۱۷۹ و ۱۹۹ دلار جدا از آیپد به فروش می‌رسند. تفاوت‌های این دو مدل به صورت زیر است:

  • Smart Keyboard Folio به دلیل بافت پیوست‌ای که دارد به طور کامل ضد آب و ضد گرد و غبار است.
  • مجیک کیبورد از سوئیچ صفحه کلید قیچی استفاده می‌کند که با این که ضد آب نیست، از نور پشت کلید برای مصرف در شب یا نور کم، بهره می‌برد و تایپ کردن با ‌آن راحت‌تر است.
  • مجیک کیبورد با یک تاچ‌پد در زیر آن همراه شده است تا نیازی به خرید جداگانه ترک‌پد اپل نداشته باشید.
  • در طراحی مجیک کیبورد، یک پورت USB-C تعیبه شده است که می‌توان از آن برای شارژ کردن دستگاه استفاده کرد و در عین حال پورت اصلی دستگاه را برای کارهای دیگر آزاد گذاشت.
  • اسمارت کیبورد سبک‌تر است و در نتیجه حمل آن آسان تر.

سیستم عامل iPadOS در آپدیت‌های جدید از موس‌های بلوتوثی پشتیبانی می‌کند. ویژگی که طرفداران آیپد سال‌ها در انتظار آن بودند، و آیپد را یک قدم دیگر به جایگزینی لپ‌تاپ نزدیک می‌کند.

آیپد ۱۰.۲ اینچی؛ آیپدی برای بودجه‌های محدود

تبلت‌های اپل

آیپد ۱۰.۲ اینچی با گرفتن جای آیپد مینی، رتبه ارزان‌ترین تبلت های اپل در سال ۲۰۲۰ قرار می‌گیرد. قیمت این آیپد از ۳۲۹ دلار برای نسخه ۳۲ گیگابایتی شروع می‌شود و در رنگ‌های خاکستری فضایی، نقره‌ای و طلایی به فروش می‌رسد. مشخص است که ۳۲ گیگابایت حافظه در این دنیا دیگر جایی ندارد و برای ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی، ۱۰۰ دلار و سیم‌کارت خور بودن ۱۳۰ دلار هزینه اضافه خواهید داشت.

Apple iPad 2020
صفحه نمایش۱۰.۲ اینچ
رزولوشن ۱۶۲۰*۲۱۶۰ پیکسل
تراکم ۲۶۴ پیکسل بر اینچ
روشنایی ۵۰۰ نیت
پردازشگرچیپ بیونیک A12
پردازشگر گرافیکی A12
پردازشگر عصبی
RAM۳ گیگابایت رم LDDR4X
حافظه داخلی۳۲ گیگابایت
۱۲۸ گیگابایت
دوربیندوربین اصلی:
۸ مگاپیکسل
ƒ/2.4 aperture
Five-element lens
Hybrid IR filter

سلفی:
۱.۲ مگاپیکسل
ƒ/2.4 aperture
Retina Flash
باتری۳۲.۴ وات ساعت
شارژدهی تا ده ساعت وبگردی، تماشای ویدیو یا گوش دادن به موسیقی
رنگ بندینقره‌ای
خاکستری فضایی (نوک مدادی)
طلایی
مشخصات iPad 2020

طراحی و صفحه نمایش

از نظر ظاهری و طراحی، آیپد ۲۰۲۰ تفاوت چندانی با آیپدهای قبلی ندارد. اپل از طراحی قدیمی‌تر با حاشیه‌‌ی زیاد و کناره‌های خمیده استفاده کرده تا مبادا ارزان‌ترین تبلتش حس جدید بودن بدهد؛ از این رو دکمه هوم نمادین اپل همچنان زیر دستگاه مشاهده می‌شود که از تاچ آی‌دی نیز بهره می‌برد. تاچ‌ آی‌دی از سرعت بسیار خوبی در خواندن انگشت برخوردار است. اپل برای آیپد از پورت لایتنینگ استفاده کرده است؛ در حالی که مک‌بوک‌های جدید و البته آیپد پرو و ایر از پورت USB-C استفاده می‌کنند. دکمه پاور بالای دستگاه و دکمه‌های ولوم سمت راست قرار دارند.

اپل از صفحه نمایش Retina LCD با رزولوشن ۱۶۲۰*۲۱۶۰ و روشنایی خوب ۵۰۰ نیت در آیپد ۲۰۲۰ استفاده کرده است. صفحه دستگاه laminated نیست یعنی بین شیشه و صفحه نمایش فاصله است که اگر از زاویه به آن نگاه کنید متوجه آن خواهید شد. آیپد ۲۰۲۰ نسبت به دیگر تبلت های اپل نور را بیشتر بازتاب می‌دهد و همچنین از دقت رنگ پایین‌تری برخوردار است. همه این‌ها یعنی با نمایشگر ارزان‌تری مواجه هستیم که البته به هیچ عنوان بی‌کیفیت نیست.

دوربین و بلندگوها

دوربین اصلی دستگاه از لنز ۸ مگاپیکسلی مشترک با آیپد مینی و ایر استفاده می‌کند که قادر به فیلمبرداری فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است. اگر از دوربین آیپد برای اسکن کردن استفاده می‌کنید، لنز اصلی دستگاه کیفیت قابل قبولی دارد. اما جایی که کیفیت تا حد زیادی افت می‌کند دوربین جلوی ۱.۲ مگاپیکسلی دستگاه است که در مقایسه با دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی سایر آیپدها حرفی برای گفتن ندارد. اگر به آیپدتان برای ویدیو کنفرانس‌ها احتیاج دارید، بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید.

دو بلندگوی استریو در کناره پایینی دستگاه قرار دارد. به طور عجیبی، زمانی که دستگاه را به صورت افقی قرار می‌دهید، بلندگوها از حالت استریو در می‌آیند؛ و تقریبا همیشه برای فیلم دیدن دستگاه را به صورت افقی قرار می‌دهیم. کیفیت صدا قابل قبول است، هرچند به خوبی آیپدهای دیگر نیست.

سخت افزار و باتری

شاید بزرگترین ارتقای آیپد ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ را بتوان چیپست A12 نامید. پیشتر و با چیپ A10 در آیپد ۲۰۱۹، با فاصله قدرتی زیادی میان آیپد و آیپد مینی مواجه بودیم که اپل این فاصله را کمتر کرده است. در استفاده روزمره و کارهای گرافیکی سبک‌تر، با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد و سیستم عامل iPadOS بسیار روان اجرا می‌شود. در تست آنتوتو، آیپد ۲۰۲۰ با میانگین امتیاز ۴۵۰ هزار، هم‌تراز آیپد مینی و پایین‌تر از آیپد ایر با ۶۸۰ هزار و آیپد پرو ۷۱۰ هزار قرار می‌گیرد.

اپل ادعا می‌کند باتری آیپد ۲۰۲۰ تا ده ساعت با استفاده معمولی یعنی مرورگری وب و تماشای ویدیو جوابگو خواهد بود و در عمل نیز همینطور است. اما باتری از فناوری شارژ سریعی پشتیبانی نمی‌کند و شارژ از صفر تا صد باتری ۲ ساعت طول خواهد کشید.

جمع بندی؛ چرا آیپد ۱۰.۲ اینچ؟

نسل هشتم آیپد ۱۰.۲ اینچی اپل، می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای کودک عزیزتان باشد. صفحه نمایش ارزان قیمت آن مطمئناً کودکان را ناامید نخواهد کرد و همچنین تعمیر آن ارزان‌تر خواهد بود. البته اگر نیاز به یک تبلت برای کارهای روزمره و شاید درس خواندن و کار دارید، و دوربین سلفی ملاک مهمی نیست، آیپد ۱۰.۲ اینچی ۲۰۲۰ می‌تواند یکی از گزینه‌های به صرفه برای شما باشد.

بررسی کامل‌تر آیپد ۱۰.۲ اینچ ۲۰۲۰ توسط تیم سایمان‌دیجیتال انجام گرفته است و اگر به این تبلت علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم بررسی کامل آیپد ۱۰.۲ اینچ ۲۰۲۰ را مطالعه کنید.

نقاط مثبت

  • سخت افزار قدرتمند
  • تاچ آی‌دی
  • باتری خوب
  • دوربین اصلی قابل قبول
  • صفحه نمایش خوب
  • قیمت مناسب
  • جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

نقاط منفی

  • درگاه لایتنینگ
  • عدم پشتیبانی از نسل دوم اپل پنسیل
  • دوربین سلفی ضعیف
  • حاشیه‌های زیاد در طراحی

آیپد مینی ۵؛ بی‌رقیب

کوچکترین تبلت‌های اپل

شکی نیست آیپدها همواره از پیش‌تازان صنعت تبلت‌ها بوده‌اند. اما آیپد مینی در یک رقابت کاملا یک طرفه به سر می‌برد. کمتر تبلتی در اندازه آن می‌توانید پیدا کنید که از نظر کیفیت نزدیک باشد. و اپل با آیپد مینی ۵ یک محصول کاملا با کیفیت با قیمت مناسب برای کسانی که نیاز به تبلتی با اندازه کوچک‌تر دارند عرضه کرده است.

Apple iPad Mini 5
صفحه نمایش۷.۹ اینچ
نمایشگر رتینا
رزولوشن ۱۵۳۶*۲۰۴۸ پیکسل
تراکم ۳۲۶ پیکسل بر اینچ
نمایشگر Wide color (دقت رنگ بالاتر)
نمایشگر True Tone (تنظیم گرمای رنگ صفحه با توجه به محیط)
روشنایی ۵۰۰ نیت
صفحه کاملا Laminated (بین شیشه و نمایشگر فاصله‌ای نیست)
پوشش ضد بازتاب نور (تنها ۱.۸٪ نور بازتاب می‌شود)
نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
پردازشگر چیپ بیونیک A12
پردازشگر گرافیکی A12
Neural Engine
RAM۳ گیگابایت رم LDDR4X
حافظه داخلی۶۴ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
دوربیندوربین اصلی:
۸ مگاپیکسل
ƒ/2.4 aperture
Five-element lens
Hybrid IR filter

دوربین سلفی:
۷ مگاپیکسل
ƒ/2.2 aperture
فیلمبرداری فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری۱۹.۱ وات ساعت
شارژدهی تا ده ساعت وبگردی، تماشای ویدیو یا گوش دادن به موسیقی
رنگ بندیخاکستری فضایی
نقره‌ای
طلایی
مشخصات iPad Mini 5

طراحی و صفحه نمایش

مانند آیپد ۱۰.۲ اینچی، اپل از طراحی قدیمی‌تر با حاشیه‌های زیاد برای آیپد مینی استفاده کرده است. با این حال اندازه کلی دستگاه به اندازه‌ای کوچک هست که به راحتی در کیف و حتی جیب کت (اگر به اندازه کافی بزرگ باشد) جا بگیرد.

از آنجایی که آیپد مینی را نمی‌تواند به عنوان یک کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ استفاده کرد و احتمال زیاد بخش زیادی از زمانی که از آن استفاده می‌کنید روی دست‌تان قرار داشته باشد؛ این طراحی ممکن است برای عده‌ای جذاب باشد. چرا که احتمال لمس‌های ناخواسته کمتر می‌شود. متاسفانه به علت اندازه باتری کوچک، تعبیه امکان Smart Connect برای آن ممکن نبوده است و تنها راه متصل کردن کیبورد و ترک‌پد، بلوتوث است.

بدنه دستگاه از جنس آلومینیوم بازیافت شده است که البته کیفیت بالایی دارد. دکمه پاور در بالا، ولوم‌ها در کناره راست و پورت لایتنینگ و بلندگوها زیر آیپد قرار دارند. دکمه هوم و تاچ آی‌دی زیر صفحه نمایش و در حاشیه‌ بزرگ پایینی قرار دارد. در جعبه دستگاه یک کابل USB-C به همراه یک مبدل به لایتنینگ گذاشته شده که این سوال را ایجاد می‌کند چرا اپل از درگاه USB-C استفاده نکرده است تا نیازی به مبدل نیز نباشد.

آیپد مینی از نسل دوم قلم‌های هوشمند اپل پشتیبانی نمی‌کند و قلم آن باید از درگاه لایتنینگ شارژ شود که استفاده همزمان از آیپد را عملا غیر ممکن می‌سازد. اپل پنسیل به صورت جداگانه به فروش می‌رسد.

اما صفحه نمایش جایی است که آیپد مینی بسیار خوش می‌درخشد. تراکم پیکسلی آن بالاتر از هر آیپد دیگری است و فناوری‌های استفاده شده در صفحه نمایش رتینای دستگاه، کار کردن با آن را تجربه‌ای لذت بخش می‌کند. رنگ سفید پشت زمینه کتاب‌ها نرم و گرم شده تا تجربه خواندن به چشم آزار نرساند. برای علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی آیپد پرو به پشتوانه چیپ قدرتمند A12، تصویری شفاف و دلچسب ارائه می کند.

آیپد مینی همچنین می‌تواند محتوای Dolby Vision HDR پخش کند؛ اپل این مسئله را ذکر نکرده و به نوعی سعی می‌کند HDR را در انحصار آیفون‌های صفحه OLED نگه دارد. بدون شک صفحه نمایش آیپد مینی از برتری‌های آن است که باید در انتخاب خود به آن توجه داشته باشید.

سخت افزار

قلب تپنده آیپد مینی چیپ بیونیک A12 اپل است. چیپستی بسیار قدرتمند و سریع که می‌توان از آن انتظار روان‌تری اجرا را داشت. این قدرت خام پردازشی در کنار نمایشگر روشن و شفاف، آیپد مینی را تبدیل به گزینه‌ای ایده‌آل برای گیمرهایی که دنبال صفحه نمایش‌های بزرگتر از بزرگترین گوشی‌ها هستند می‌کند. اینجا طراحی قدیمی‌تر آیپد مینی ممکن است کارآمد باشد چرا که استراحتگاه مناسبی برای دست‌ها و انگشتان است و به علاوه، امکان لمس ناخواسته صفحه هنگام بازی را کاهش می‌دهد. نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی نیز برای بازی‌ها مناسب است و بازی‌های بسیاری را می‌توانید روی بالاترین تنظیمات به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه و روان اجرا کنید.

دوربین، بلندگوها و باتری

آیپد مینی از همان دوربین به کار رفته در آیپد ۱۰.۲ اینچ استفاده می‌کند. رنگ‌ها چندان جذاب نیستند و در نور کم عملا غیر قابل استفاده می‌شود. بهتر است برای عکس گرفتن به گوشی هوشمند داخل جیبتان تکیه کنید؛ اما دوربین آیپد مینی برای اسکن کردن و یادداشت‌برداری پاسخگو هست. دوربین سلفی نسبت به آیپد ۱۰.۲ اینچ بسیار بهتر است و می‌توان از آیپد مینی برای فیس‌تایم کردن با دوستان و فامیل و یا شرکت در ویدیو کنفرانس استفاده کرد.

اسپیکر دستگاه نیز مشابه نمونه به کار رفته در آیپد ۱۰.۲ اینچ است. اپل ادعا می‌کند باتری آیپد مینی ده ساعت جواب می‌دهد. واقعیت؟ اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. با کمی مطالعه روزانه و تماشای یک فیلم و کمی وب‌گردی، تا چند روز از شارژ دستگاه بی‌نیاز خواهید بود. در استفاده مداوم با نور ۵۰٪ عددی که اپل وعده داده است محقق می‌شود و آیپد مینی ۱۰ ساعت روشن خواهد ماند.

جمع بندی؛ چرا آیپد مینی؟

در این اندازه، آیپد مینی تقریبا بی‌رقیب است. واقعیت این است که تبلت‌های اندرویدی هرگز به انتظارات پاسخ نداده‌اند. به نظر می‌رسد اپل این را خوب می‌داند و شاید تنبلی اپل در کم کردن حاشیه‌ها، عدم پشتیبانی از نسل دوم اپل پنسیل و پورت لایتنینگ به این خاطر باشد. این سه مورد تنها نقطه ضعف‌های اصلی آیپد مینی هستند. این تبلت قصد ندارد جایگزین لپ‌تاپ شما باشد یا کارهای طراحی، تولید موسیقی و فوتوشاپ انجام بدهد. آیپد مینی یک تبلت ۷.۹ اینچی فوق سریع است که در کیف جا می‌شود. بنابراین اگر از تبلت های اپل دنبال آیپدی برای بازی کردن، تماشای فیلم، کتاب خواندن و برقراری تماس تصویری هستید، آیپد مینی گزینه‌ای به صرفه و بی‌نظیر است.

نقاط مثبت

  • سخت افزار قدرتمند
  • صفحه نمایش عالی
  • باتری خوب
  • ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی برای نسخه پایه
  • قیمت مناسب
  • جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • دوربین سلفی ۷ مگاپیکسل

نقاط منفی

  • درگاه لایتنینگ
  • عدم پشتیبانی از نسل دوم اپل پنسیل
  • حاشیه‌های زیاد در طراحی

آیپد ایر؛ تبلتی برای حرفه‌ای‌ها

معرفی تبلت‌های اپل، آیپد ایر

آیپد ایر ۴ جدیدترین عضو تبلت های اپل است که دوم آبان ماه سال جاری منتشر شد. به رسم همیشه می‌دانیم نام ایر نشان‌دهنده محصولات میان‌رده اپل و پرو محصولات حرفه‌ای‌تر و پرچمدار اپل هستند. اما اپل برای نسل چهارم تبلت‌های ایر از فرمول «نسل قبلی را ارتقا بده» استفاده نکرده است و بیشتر شاهد فرمول «از پرچمدار کم کن و ارزان‌تر بده» هستیم. آیپد ایر ۴، عملا یه تبلت حرفه‌ای است. در این بررسی توضیح خواهیم داد چرا آیپد ایر ۴ می‌تواند قیمت خود را توجیه کند؛ و از بهترین انتخاب‌های بازار باشد.

(Apple iPad Air (4th generation
صفحه نمایش۱۰.۹ اینچ
نمایشگر لیکوئید رتینا
رزولوشن ۱۶۴۰*۲۳۶۰ پیکسل
تراکم ۲۶۴ پیکسل بر اینچ
نمایشگر Wide color (دقت رنگ بالاتر)
نمایشگر True Tone (تنظیم گرمای رنگ صفحه با توجه به محیط)
روشنایی ۵۰۰ نیت
صفحه کاملا Laminated (بین شیشه و نمایشگر فاصله‌ای نیست)
پوشش ضد بازتاب نور (تنها ۱.۸٪ نور بازتاب می‌شود)
نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
پردازشگر چیپ بیونیک A14 با معماری ۶۴ بیتی
Neural Engine
RAM۴ گیگابایت
حافظه داخلی۶۴ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
دوربیندوربین اصلی:
لنز واید ۱۲ مگاپیکسل
فیلم‌برداری 4K
ƒ/1.8 aperture
Five-element lens
Hybrid IR filter
فوکوس خودکار و دستی با Focus Pixels

دوربین سلفی:
۷ مگاپیکسل
ƒ/2.2 aperture
فیلمبرداری فول اچ‌دی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه
باتری۲۸.۶ وات ساعت
شارژدهی تا ده ساعت وبگردی، تماشای ویدیو یا گوش دادن به موسیقی
رنگ بندیخاکستری فضایی
نقره‌ای
طلایی
سبز
آبی آسمانی
مشخصات iPad Air 4

طراحی و صفحه نمایش

پشت آیپر ایر ۴، رنگ نقره‌ای

اپل از آلومینیوم سخت و باکیفیت برای بدنه دستگاه استفاده کرده است که کناره‌های تخت مشابه با آیپد پرو و آیفون‌های دوازده دارد. پشت تبلت در بالا دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، وسط نماد برند اپل و پایین اسمارت کانکتور دستگاه را داریم. همان‌طور که می‌دانید اسمارت کانکتور برای متصل کردن لوازم جانبی هوشمند اپل مانند انواع کیبورد‌ها به کار می‌رود. جلوی دستگاه از نظر طراحی با تبلت‌های ارزان‌تر اپل یعنی آیپد مینی و آیپد ۱۰.۲ اینچ تفاوت دارد.

حاشیه‌های کمتری داریم که نسبت نمایشگر به صفحه را افزایش می‌دهد و در واقع آیپد ایر با صفحه ۱۰.۹ اینچ اندازه آیپد ۱۰.۲ اینچ است. با این وجود حاشیه‌ها از آیپد پرو بیشتر هستند و نسبت نمایشگر به صفحه کمتر است.

آیپد ایر (راست) و آیپد ۱۰.۲ اینچ (چپ). اپل پنسیل به صورت مجزا به فروش می‌رسد.

اپل بدون اینکه حاشیه‌ها را با دکمه هوم بزرگ کند، از تاچ آی‌دی نگذشته و آن را در دکمه پاور روی کناره بالا دستگاه تعبیه کرده است. پایین دستگاه درگاه USB-C و دو جفت بلندگوی استریو بالا و پایین دستگاه قرار دارد.

نمایشگر آیپد ایر از نوع لیکوئید رتینا با رزولوشن و تراکم پیکسل مشابه با آیپد و آیپد پرو است. به غیر از ProMotion (نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز)، از تمام فناوری‌های صفحه آیپد پرو بهره می‌برد و اندازه مشابهی با آیپد پرو ۱۱ اینچ دارد، به طوری که می‌توان از اسمارت کیبورد و مجیک کیبورد آیپد پرو ۱۱ اینچ برای ایر استفاده کرد. کیفیت صفحه بسیار خوب است و روشنایی ۵۰۰ نیت برای کار در محیط‌های روشن و یا باز مناسب است. Laminated بودن صفحه باعث می‌شود یادداشت برداری حس نوشتن با جوهر را به کاربر بدهد چرا که فاصله‌ای بین نوشته و قلم نیست.

سخت افزار

آیپد ایر اولین عضو خانواده تبلت های اپل هست که با چیپ بیونیک A14 همراه می‌شود. این تراشه بسیار قدرتمند است و آیپد ایر از پس هرکاری، از جمله ادیت ویدیو 4k بر می‌آید. با ۴ گیگابایت رم، آیپد ایر سریع‌ترین پردازشگر در میان آیپدها و تبلت‌های اندرویدی را دارا است و در تست آنتوتو از آیفون ۱۲ پرو نیز بهتر عمل می‌کند.

به خاطر داشته باشید که هر هسته پردازشگر آیپد ایر، یعنی چیپ A14 نسبت به آیپد پرو و A12Z سریع‌تر عمل می‌کند؛ اما آیپد ایر شش هسته CPU در مقابل هشت هسته آیپد پرو و چهار هسته GPU در مقابل هشت هسته آیپد پرو دارد. به همین خاطر امتیاز CPUها نزدیک است اما چهار هسته بیشتر آیپد پرو، برتری چشمگیری به آن می‌دهد.

  • آیپد ایر در بنچمارک چند هسته‌ای Geekbench با امتیاز ۳۹۳۱ بیست درصد بهتر از سامسونگ گلکسی S20 اولترا، یکی از سریع‌ترین گوشی‌های اندرویدی عمل می‌کند.
  • ۵۸٪ در Geekbench و ۴۴٪ در آنتوتو سریع‌تر از آیپد ۱۰.۲ اینچ ۲۰۲۰ عمل می‌کند.
  • آیپد ایر از تست پردازش Geekbench به نسبت قابل توجه ۲۵٪ بهتر از آیپد پرو بیرون می‌آید، اما در آزمون چند هسته‌ای میدان را به تعداد هسته‌های بیشتر آیپد پرو می‌بازد.
  • در مقایسه با ویندوزی‌ها نیز آیپد پرو برای تبلت های اپل حماسه آفرینی می‌کند و امتیاز بیش از دو برابر مایکروسافت سرفیس Go 2 (نسخه Core m3) را در آزمون چند هسته‌ای Geekbench کسب می‌کند.

آیپد ایر ۴ یک غول سخت افزاری است که تا چند سال می‌تواند بدون هیچ مشکلی پاسخگوی همه نیازهای همه کاربران باشد. تنها مشکل آن شاید حافظه ۶۴ گیگابایتی و نبود نسخه ۱۲۸ گیگابایتی باشد. حقیقت این است که ۶۴ گیگابایت حافظه در سال ۲۰۲۰ کم است و قیمت آیپد ایر ۲۵۴ گیگابایتی جهش ۱۵۰ دلاری دارد که مبلغ زیادی است.

دوربین، بلندگوها، باتری و لوازم جانبی

دوربین اصلی دستگاه از لنز ۸ مگاپیکسلی که برای آیپد مینی و آیپد ۱۰.۲ اینچ شاهد بودیم به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی واید آیپد پرو ارتقا یافته است. این دوربین قادر به فیلم‌برداری 4k با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است، ویدیوهای اسلوموشن ۲۴۰ فریم بر ثانیه می‌گیرد و امکانات عکاسی در نور کم و HDR بهتری دارد.

همانطور که پیشتر گفتیم، دوربین پشت ممکن است برای آیپد آنقدر اهمیت نداشته باشد،‌ با این وجود مطمئن باشید دوربین آیپد ایر پشیمانتان نمی‌کند؛ و بیشتر از این نیز به آن نخواهیم پرداخت. در عوض، با توجه به شرایطی که در آن سیر می‌کنید، دوربین سلفی دستگاه نیاز به توجه بیشتر دارد.

به خاطر ویروس کووید-۱۹ و شرایطی که بسیاری از مشاغل در داخل خانه انجام می‌شوند، تماس‌های تصویری Zoom و دیگر برنامه‌ها تبدیل به لازمه زندگی بسیاری از مشاغل شده‌اند. از این نظر، آیپد ایر یکی از بهترین گزینه‌‌های ممکن برای معلمان و اساتید دانشگاه و دانشجویان و دانش‌آموزان است. دوربین سلفی دستگاه بدون شک از هر لپ‌تاپی بهتر است، و از بسیاری از وب‌کم‌های ارزان قیمت یا میان‌رده بازار بهتر عمل می‌کند.

این مسئله در کنار قلم هوشمند اپل پنسیل نسل دوم و قابلیت‌های خارق العاده آن در یادداشت برداری، تدریس، درس خواندن و کار از خانه را نه تنها آسان بلکه لذت‌بخش می‌کند! برای صدا نیز دو جفت بلندگوی استریو با کیفیت در بالا و پایین دستگاه جای گرفته‌اند. میکروفون دستگاه نیز از کیفیت قابل قبول اما ضعیف‌تری نسبت به مک‌بوک ایر برخوردار است.

برای اینکه آیپد ایر بتواند نیازهای دانشجویان و باقی کاربرانی که از طریق مجازی به کارهای خود می‌رسند را بر طرف کند باید در زمینه ارتباطات نیز قوی باشد. نسخه پایه آیپد ایر با ۶۴ گیگابایت حافظه همراه با وای‌فای نسل ۶ با قیمت ۵۹۹ دلار به فروش می‌رسد، و برای اینترنت همراه 4G باید هزینه اضافه‌ای متحمل شوید و از نسل پنجم شبکه نیز خبری نیست.

اما وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵.۲ تضمین می‌کند آیپد ایر ۴ در زمینه اتصالات سریع‌ترین عملکرد را داشته باشد. باتری دستگاه مانند آیپدهای دیگر تا ۱۰ ساعت استفاده روزمره جوابگو خواهد بود. آداپتور ۲۰ واتی جهت شارژ دستگاه در جعبه قرار گرفته است.

مجیک کیبورد و اپل پنسیل ۲

آیپد ایر ۴ به واسطه اسمارت کانتور می‌تواند بدون بلوتوث به کیبورد‌های اپل و شرکت‌های ثالث متصل شود و از لوازم جانبی آیپد پرو ۱۱ اینچی هم پشتیبانی می‌کند. اپل پنسیل ۲ نیز به صورت مغناطیسی به کناره دستگاه می‌چسبد و شارژ قلم همین صورت انجام می‌گیرد.

جمع بندی؛ چرا آیپد ایر ۴؟

جدیدترین تبلت اپل مشابه با آیپد پرو یک تبلت حرفه‌ای است. اگر دانشجو هستید و برای کارهایی مانند یادداشت‌برداری از کنفرانس، طراحی و ادیت فیلم و غیره به یک تبلت احتیاج دارید و چشم به آیپد پرو ۱۱ اینچ دوخته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما نگاهی به آیپد ایر ۴ داشته باشید. آیپد ایر از پس همه انتظاراتی که از یک تبلت حرفه‌ای دارید بر می‌آید و اگر سایز نمایشگر ۱۰.۹ اینچ برایتان قابل قبول باشد، می‌تواند جای لپ‌تاپ را در بسیاری از کارها بگیرد. قیمت آن از آیپد پرو کمتر است و حتی نسخه ۲۵۶ گیگابایتی از ورژن پایه آیپد پرو ۱۱ اینچ ارزان‌تر است. ارزش خرید این دستگاه بسیار بالاست و بعید است از این انتخاب پشیمان شوید.

نقاط مثبت

  • سخت افزار بسیار قدرتمند و چیپ جدید A14 با معماری ۵ نانومتری
  • صفحه نمایش عالی
  • دوربین اصلی خوب
  • قیمت مناسب برای یک تبلت بالارده
  • دوربین سلفی ۷ مگاپیکسل
  • چهار بلندگو با کیفیت صدای عالی
  • پشتیبانی از نسل دوم اپل پنسیل
  • تاچ آی‌دی

نقاط منفی

  • حاشیه‌های می‌توانست کوچک‌تر باشد
  • ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی برای نسخه پایه
  • نبود ProMotion برای نمایشگر

آیپد پرو؛ تبلتی برای حرفه‌ای‌ترها

نوبت به غول تبلت های اپل رسید؛ آیپد پرو به راستی یک تبلت حرفه‌ای است که از پس تمام نیازهای کاربران بر می‌آید. این دستگاه با طراحی جدید و مدرن،‌ امکانات جدید دوربین و فناوری ProMotion در صفحه نمایشگر و پردازشگر هشت هسته‌ای بیونیک A12Z، فروردین سال جاری به بازار عرضه شد تا برنامه اپل برای نزدیک و نزدیک‌تر کردن آیپد به لپ‌تاپ را چند قدم به جلو ببرد.

Apple iPad Pro
صفحه نمایش۱۱ و ۱۲.۹ اینچ
نمایشگر لیکوئید رتینا
رزولوشن ۱۶۶۸*۲۳۸۸ پیکسل (۱۱ اینچ)
رزولوشن ۲۰۴۸*۲۷۳۲ پیکسل (۱۲.۹ اینچ)
تراکم ۲۶۴ پیکسل بر اینچ
نمایشگر Wide color (دقت رنگ بالاتر)
نمایشگر True Tone (تنظیم گرمای رنگ صفحه با توجه به محیط)
روشنایی ۶۰۰ نیت
صفحه کاملا Laminated (بین شیشه و نمایشگر فاصله‌ای نیست)
پوشش ضد بازتاب نور (تنها ۱.۸٪ نور بازتاب می‌شود)
ProMotion: ‌نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز قابل کاهش تا ۲۴ هرتز
پردازشگر چیپ بیونیک A12Z با معماری ۶۴ بیتی
Neural Engine
RAM۶ گیگابایت
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
دوربیندوربین اصلی:
لنز واید ۱۲ مگاپیکسل با ƒ/1.8 aperture
لنز اولترا واید ۱۰ مگاپیکسل با ƒ/2.4 aperture
زوم‌ آپتیکال ۲ و دیجیتال ۵ برابر
فیلم‌برداری 4K با نرخ فریم‌های ۲۴، ۳۰ و ۶۰ بر ثانیه
Five-element lens
Hybrid IR filter
فوکوس خودکار و دستی با Focus Pixels
لایه یاقوت کبود برای محافظت از لنز
اسکنر LiDAR

دوربین سلفی:
۷ مگاپیکسل
ƒ/2.2 aperture
مود پرتره
پشتیبانی از انیموجی و میموجی اپل
فیلمبرداری فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه
باتری۲۸.۶۵ وات ساعت (۱۱ اینچ)
۳۶.۷۱ وات ساعت (۱۲.۹ اینچ)
شارژدهی تا ده ساعت وبگردی، تماشای ویدیو یا گوش دادن به موسیقی
رنگ بندیخاکستری فضایی
نقره‌ای
مشخصات iPad Pro 2020

طراحی و صفحه نمایش

به لطف حاشیه‌های کم، آیپد پرو ظاهری مدرن‌تر دارد و نمایشگر بزرگتری را می‌تواند در اندازه کوچک‌تر جا بدهد. نسخه ۱۲.۹ اینچی از هر لپ‌تاپی قابل حمل‌تر است و نسخه ۱۱ اینچی معنای جدیدی به واژه «قابل حمل» می‌بخشد. بدنه دستگاه از همان فلز مرغوب آیپد‌های دیگر استفاده می‌کند. تنها پورت موجود، درگاه USB-C در لبه پایینی است و دو جفت بلندگوی استریو در بالا و پایین آیپد پرو قرار دارند. میکروفون در لبه بالایی قرار گرفته و از دقت و کیفیت خوبی برخودار است.

قاب پشتی آیپد پرو ۲۰۲۰
قاب پشتی آیپد پرو ۲۰۲۰ – رنگ خاکستری

نمایشگر صفحه کیفیت بسیار خوبی دارد و تنها یک تفاوت اصلی با نمایشگر آیپد ایر ۲۰۲۰ وجود دارد و اپل نام آن را ProMotion گذاشته است. پرو موشن به این معنا است که آیپد پرو ۲۰۲۰ از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند که بسته به استفاده می‌تواند تا ۲۴ هرتز نیز پایین بیاید تا در مصرف باتری صرفه جویی شود. اگر از آیپد برای یادداشت‌برداری یا نوشتن استفاده می‌کنید تفاوت را بلافاصله متوجه خواهید شد.

تاخیر اپل پنسیل به ۰.۰۰۹ ثانیه کاهش یافته و تجربه نوشتن با آن با نوشتن با خودکار روی کاغذ قابل مقایسه است. به خصوص اگر دانشجو هستید یا از آیپد برای تدریس استفاده می‌کنید، تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش مشابه با نوشتن بر روی تخته سفید خواهید داشت. قلم هوشمند به صورت آهنربایی به کناره دستگاه می‌چسبد و همزمان شارژ می‌شود.

سخت افزار و اطلاعات تکمیلی

با وجود اینکه چیپست آیپد پرو مبتنی برا معماری A12 است که امروز کمی قدیمی به حساب می‌آید، با پردازشگر گرافیکی هشت هسته‌ای از تمام تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند حال حاضر در زمینه‌های گیمینگ، طراحی و رندرینگ قدرتمندتر است و CPU آن نیز هرگز کم نخواهد آورد.

۶ گیگابایت حافظه رم و تلاش‌های اپل برای بهینه‌تر کردن سیستم عامل iPadOS، هر روز تجربه‌ای نزدیک‌تر به مالتی‌تسکینگ لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی ارائه می‌کند. شارژدهی باتری دستگاه بسیار خوب است و استفاده آن به عنوان لپ‌تاپ را منطقی‌تر می‌کند.

اسکنر لایدار یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد آیپد پرو در قیاس با آیپدهای دیگر است. این اسکنر با فرستادن امواج نور فاصله اجسام را با دقت بسیار بالایی اندازه‌گیری می‌کند و کاربرد آن در حیطه واقعیت افزوده می‌گنجد. این اسکنر برای معماران، مهندسان و طراحان فضای داخلی یک موهبت الهی است و قطعا در آینده شاهد استفاده‌های خلاقانه دیگر آن در بازی‌های ویدیویی و غیره خواهیم بود.

کیفیت عکاسی آیپد پرو بالا است. اگر از نسخه ۱۲.۹ اینچ استفاده کنید ممکن است عکاسی زیاد به کارتان نیاید چرا که اندازه بزرگ آن، ایستادن و عکس گرفتن را کمی دشوار می‌کند. نسخه ۱۱ اینچ در درست راحت‌تر می‌نشیند و سبک‌تر است. دوربین جلو نیز برای ویدیو کنفرانس و تماس تصویری فوق العاده است و از انیموجی و میموجی اپل پشتیبانی می‌کند. از تاچ آی‌دی خبری نیست اما می‌توان صفحه را با تشخیص چهره اپل، فیس آی‌دی، باز نمود.

اسکنر لایدار
اسکنر لایدار کنار دو دوربین قرار دارد

از نظر لوازم جانبی مانند آیپد ایر با انتخاب‌های گسترده‌ای از محصولات شرکت اپل تا کیبورد و موس‌های شرکت‌های ثالث مانند لاجیتک روبه‌رو هستیم.

جمع بندی؛ چرا آیپد پرو؟

بدون تردید آیپد پرو قدرتمندترین عضو تبلت های اپل است؛ برتری فاحشی نسبت به تبلت‌های اندرویدی دارد و از نظر سرعت و روان بودن از سرفیس‌های ماکروسافت نیز سر است. فراموش نکنیم با یک تبلت بالارده و البته گران قیمت طرف هستیم. بنابراین اگر آیپد پرو ۲۰۲۰ در بودجه شما قرار می‌گیرد، گزینه‌های دیگر را کنار بگذارید؛ تبلت بعدی شما همینجاست.

نگران چیپ A14 و آیپد پرو نسل بعد هم نباشید، این دستگاه تا مدت‌ها از بهترین تبلت‌های بازار خواهد ماند. برای اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰ توسط تیم سایمان دیجیتال را مطالعه کنید.

نقاط مثبت

  • پردازشگر گرافیکی هشت هسته‌ای بی‌رقیب
  • دوربین اولترا واید
  • دوربین سلفی ۷ مگاپیکسل و فیس آی‌دی
  • پرو موشن و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • اسکنر لایدار
  • چهار بلندگو با کیفیت صدای عالی
  • پشتیبانی از نسل دوم اپل پنسیل

نقاط منفی

  • قیمت بالا
  • نسخه ۱۲.۹ اینچ در دست راحت نیست و با فشار خم می‌شود

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید تبلت های پرچمدار (خرداد ۱۴۰۱)

برای خرید بهترین تبلت های پرچمدار در سال 2022 ظاهراً انتخاب‌های زیادی پیش‌رو داریم؛ اما آیا...

معین کریمی time-alt ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

معرفی مناسب ‌ترین و بهترین تبلت ها برای دانش آموزان

انتخاب یک تبلت دانش آموزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و انتخاب اشتباه می‌تواند فرآیند...

معین کریمی time-alt ۳۱ شهریور ۱۴۰۰

معرفی بهترین تبلت ها برای طراحان در سال 2021

هنرهای دیجیتال روز به روز میان هنردوستان و هنرمندان محبوب‌تر می‌شود. بیشتر مواقع، ابزار کار...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

نگاه نزدیک به تبلت هواوی Matepad 10.4

تبلت‌ها در حال پیشرفت و تبدیل شدن به دستگاهی بسیار جذاب برای کاربران بودند که همه گیری کرونا...

احسان نیک‌پی time-alt ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

نقد و بررسی تبلت MatePad 10.4

بازار تبلت‌های میان‌رده به دلیل استفاده زیادی که این روزها برایمان دارند از هر زمان دیگری...

پارسا جهانبانی time-alt ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

کاغذ دیجیتالی چیست؟ کاغذ و قلم را دور بیاندازید و به سبک آیندگان بنویسید!

کاغذ و قلم چندین هزاره است که به عنوان یگانه راه انتقال دانش و نوشتن به بشر خدمت کرده‌اند، و...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

راهنمای خرید تبلت 5 میلیونی

بازار تبلت‌ها شاید تنوع و گستردگی بازار گوشی را نداشته باشد، با این حال اگر قصد خرید تبلت...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۹ دی ۱۳۹۹

معرفی و بررسی هواوی میت پد تی ۱۰: تبلتی اقتصادی برای دانش‌آموزان

با مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌ها تبلت‌ها بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفتند، چرا که این...

احسان نیک‌پی time-alt ۸ دی ۱۳۹۹

بررسی تبلت گرافیکی سامسونگ تب اس ۷ پلاس از دید یک هنرمند

تبلت جذاب و خوش‌ساخت سامسونگ ۳۱ مرداد ماه سال جاری به بازار عرضه شد. پس از گذشت ۴ ماه،...

پارسا جهانبانی time-alt ۳ دی ۱۳۹۹

مقایسه‌ی تبلت میت پد تی ۸ با تبلت تب ای ۸ سامسونگ مدل تی ۲۹۵

اگر می‌خواهید گجت مناسبی برای استفاده فرزندتان از فضای آموزش مجازی فراهم کنید، تبلت‌‌ها به...

احسان نیک‌پی time-alt ۹ آذر ۱۳۹۹