راهنمای خرید اسپیکر بی‌ سیم

راهنمای خرید اسپیکر بی‌ سیم

یک اسپیکر بی‌سیم می‌تواند از بهترین لوازم جانبی همراه با موبایل‌ یا لپ‌تاپ شما باشد و به وسیله آن می‌توانید از موسیقی با کیفیت بهتر و بلندی بیشتر لذت ببرید. اما با توجه به تعداد زیاد گزینه‌های موجود در بازار، انتخاب یکی از آن‌ها گاهی اوقات بسیار سخت می‌شود. اسپیکرهایی با ابعاد و قیمت‌های متفاوت که به سختی می‌توان تصمیم بر خرید یکی از آن‌ها گرفت. بهترین راهی که برای خرید می‌تواند به شما کمک کند، تست کردن کیفیت صدای اسپیکر است. البته با توجه به حضور محدود اسپیکرها در نمایشگاه‌ها و ویترین مغازه‌ها، این کار کمی سخت و عملاً غیرممکن خواهد بود. پس چگونه می‌توانیم بهترین اسپیکر را با توجه به نیازهای‌مان انتخاب کنیم؟ پاسخ اینجاست، در ادامه راهنمای خرید اسپیکر بی‌ سیم را مطالعه کنید تا پاسخ را بیابید.

چه نوع اسپیکر بی‌ سیمی را باید انتخاب کنیم؟

کلمه بی‌سیم استفاده شده در این عنوان تداعی کننده دو تعریف متفاوت است. یکی از تعاریفِ بی‌سیم که بیشتر هم جا افتاده است، همان ویژگی قابل حمل بودن است. در این نوع اسپیکرهای بی‌سیمِ پرتابل از یک باتری داخلی استفاده می‌شود و شما می‌توانید از آن در همه جا استفاده کنید و نگرانی بابت عدم دسترسی به برق نداشته باشید.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این قسمت باید به آن توجه داشته باشید، دوام باتری و مدت‌زمان شارژدهی آن است. بیشتر اسپیکرهای پرتابل مدت‌زمان شارژدهی ۶ تا ۱۰ ساعته دارند، اما برخی نیز وجود دارند که با شارژدهی ۲۴ ساعته می‌توانند همراهی همیشگی برای شما باشند.

اسپیکر پرتابل- راهنمای خرید اسپیکر بی‌ سیم

برداشت دیگری هم که از کلمه بی‌سیم می‌توانیم داشته باشیم همان معنی اصلی خود کلمه است. منظور از آن هم عدم نیاز به سیم برای اتصال به اسپیکر و پخش محتوای صوتی از آن است. البته در این نوع اسپیکرهای بی‌سیم خبری از باتری داخلی تعبیه شده در آن‌ها نیست و برای استفاده از آن‌ها باید به برق خانگی دسترسی داشته باشید و به کمک یک کابل برق آن‌ها را روشن کنید.

نکته مثبت در مورد این مدلِ به خصوص از اسپیکرهای بی‌سیم عدم نگرانی بابت شارژ باتری آن‌ها و عمدتاً کیفیت بهتر آن‌ها است، اما در سوی دیگر هم عدم امکان استفاده از آن‌ها در محیط‌های خارج از خانه، به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ برای آن‌ها تلقی می‌شود.

اسپیکر بی‌ سیم هوشمند

اسپیکرهای هوشمند گوگل، آمازون و اپل – راهنمای خرید اسپیکر بی‌ سیم

انواع دیگری از اسپیکرهای بی‌سیم هم وجود دارند که کاربری آن‌ها فقط به پخش محتوای صوتی ختم نمی‌شود و قابلیت اتصال به دستیارهای هوشمند الکسا، سیری و گوگل را دارند. گوگل هوم هاب، آمازون اکو دات و اپل هوم پاد از اسپیکرهای هوشمندی هستند که به ترتیب با دستیاران صوتی گوگل، الکسا و سیری هماهنگ هستند.

یکی از استفاده‌های اسپیکرهای هوشمند این است که با استفاده از آن‌ها شما عملاً نیازی به انجام دستی تنظیمات ندارید و با دستورات صوتی می‌توانید موسیقی دلخواه‌تان را پخش کنید و یا صدای آن را کم و زیاد کنید. همچنین خاموش روشن کردن دستگاه هم با دستور صوتی شما ممکن است.

بلوتوث یا وای- فای؟

اکثر اسپیکرهای بی‌سیم از سیستم بلوتوث برای اتصال به دستگاه‌های شما مانند موبایل‌، لپ‌تاپ، تلویزیون و … استفاده می‌کنند. فناوری بلوتوث در اوایل ظهورش که به حدود دو دهه قبل برمی‌گردد، آن‌چنان سریع و قدرتمند نبود. اما در حال حاضر و با استفاده از نسل چهارم و پنجم بلوتوث در اسپیکرهای بی‌سیم، با سرعت و پایداری بیشتری می‌توانید به انتقال داده‌ها بپردازید.

البته میان همین دو نسل هم تفاوت‌های کاملاً قابل توجهی وجود دارد. بلوتوث نسل پنجم، بُرد اتصال ۱۲۰ متری را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما این عدد در نسخه ۴.۲ بلوتوث فقط ۳۰ متر است که در مقایسه با نسل پنجم بسیار ضعیف است. همچنین از دیگر تقاوت های میان این دو ورژن از بلوتوث هم سرعت انتقال داده به کمک آن‌ها است.

نسل پنجم با حداکثر سرعت انتقال داده ۲ مگابیت بر ثانیه، حدود دو برابر سریع‌تر از بلوتوث نسل چهارم عمل می‌کند. علاوه بر این دو موضوع، با استفاده از بلوتوث نسل پنجم شما می‌توانید چند دستگاه را به طور همزمان به یک اسپیکر متصل کنید که این ویژگی از کاربردهای مفید اسپیکرهای بلوتوثی برای خانواده‌های پرجمعیت است.

همچین نوع اتصال دیگری هم برای اسپیکرهای بی‌سیم وجود دارد که بر پایه وای- فای است. این دستگاه‌ها نسبتاً کیفیت بهتری را در مقایسه با همتایان بلوتوثی خود دارند. این اختلاف کیفیت در پخش محتواهای صوتی میان نسخه‌های بر پایه وای‌-فای و بلوتوث هم به علت فشرده‌سازی بیشتر داده‌ها در سیستم بلوتوث است.

این فشرده‌سازی بیشتر سبب می‌شود تا برخی از جزئیات محتواهای صوتی از بین بروند و نباید انتظار صدایی بسیار واضح و دقیق را از اسپیکرهای بلوتوثی داشته باشید.

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب اسپیکر بی‌ سیم؛ مقاومت و ضد آب بودن

از آنجایی که آب و لوازم الکترونیکی دشمن‌های خونی یکدیگر هستند، باید بسیار دقت داشته باشید که اسپیکر بی‌سیمی که احتمالاً با هدف استفاده در خارج از خانه آن را خریداری می‌کنید، مقاوم و ضد آب باشد.

این ویژگی به استاندارد مقاومتی آن یا همان IP بستگی دارد که هر چه عدد بزرگتری در مقابل آن باشد، به معنای مقاومت بهتر است. علاوه بر استاندارد مقاومت در برابر نفوذ، جنس بدنه اسپیکر مورد نظر شما هم بسیار مهم است. به همین جهت برای داشتن یک عملکرد بی‌نقص و مقاومت صد در صدی، باید سعی داشته باشید تا از اسپیکرهای برندهای معتبر و با کیفیت ساخت بالا استفاده کنید.

اسپیکر ضد آب – راهنمای خرید اسپیکر بی‌ سیم

آیا اسپیکر مورد نظر شما از قابلیت مولتی-‌روم (Multi-Room) پشتیبانی می‌کند؟

گاهی اوقات یک اسپیکر پاسگوی نیازهای شما نخواهد بود و باید از چند اسپیکر مجزا استفاده کنید تا حجم صدای کافی را داشته باشید. خوشبختانه سیستم‌های اتصال بی‌سیم این امر را ممکن کرده‌اند و به راحتی می‌توان چندین اسپیکر را به یکدیگر متصل و جفت کرد و به طور هماهنگ و همزمان از آن‌ها استفاده کرد.

اکثر اسپیکرهایی که از سیستم وای- فای پشتیبانی می‌کنند این قابلیت را دارند. همچنین سیستم بلوتوثی هم به شما این امکان را می‌دهد و حتی بهتر از سیستم وای- فای عمل می‌کند و بدون نیاز به اینترنت هم می‌توانید چند اسپیکر را به هم متصل کنید.

درگاه aux؛ نکته مهم دیگر در خرید اسپیکر بی‌ سیم

در بعضی از اسپیکرهای بی‌سیم درگاه‌های مختلفی برای اتصال به دستگاه‌ها به وسیله سیم وجود دارد. وجود درگاه aux که معمول‌ترین آن‌ها است، به دو دلیل می‌تواند مفید واقع شود. به عنوان فایده اول، اگر به وسیله یک دستگاه نسبتاً قدیمی به اسپیکر متصل شوید که از نسخه‌های قدیمی بلوتوث پشتیبانی می‌کند، ممکن است بُرد کوتاه بلوتوث آن و همچنین کیفیت پایین صدا در آن برای‌تان مشکل‌ساز شود.

اما با سیم aux با کیفیت‌تر و راحت‌تر می‌توانید محتوای صوتی خود را از اسپیکرتان پخش کنید. همچنین به عنوان ویژگی دوم می‌توان گفت که بعضی دستگاه‌های قدیمی مانند ضبط های آنالوگ و CD Playerها بلوتوث ندارند و برای استفاده از آن‌ها هم وجود سیم و درگاه aux ضروری است.

آیا از کدک صوتی aptX HD  پشتیبانی می‌کند؟

اگر کیفیت صدا برای‌تان بسیار مهم است یا با محتواهای صوتی با وضوح بالا سر و کار دارید، بهتر است از همان ابتدا به دنبال اسپیکر بی‌سیمی با قابلیت aptX HD بروید تا در پخش آن‌ها با مشکل روبه‌رو نشوید. با فناوری aptX HD می‌توانید محتواهای صوتی را به صورت ۲۴ بیتی و با کمترین فشرده‌سازی و افت کیفیت گوش دهید.

البته اکثر اسپیکرهای بی‌سیم از aptX پشتیبانی می‌کنند که محتواهای صوتی را با سرعت و کیفیت 16bit/44.1KHz که معادل کیفیت CD است پخش می‌کنند و برای خرید اسپیکری با پشتیبانی از aptX HD، باید کمی بیشتر جستجو کنید.

پیشنهاد مطالعه:

کدک های صوتی چه هستند و چرا در انتخاب هدفون اهمیت دارند؟

محتوای صوتی با وضوح بالا (High Resolution Audio) چیست؟

برخی نکات دیگر در هنگام خرید اسپیکر بی‌ سیم

  • بهتر است به دنبال اسپیکرهایی با درگاه Micro-USB برای شارژ باشید تا با استفاده از پاوربانک هم بتوانید آن را شارژ کنید.
  • وجود میکروفون برای مکالمه تلفنی از روی اسپیکر بی‌سیم هم می‌تواند گاهی اوقات کاربردی باشد.
  • سعی کنید به زیبایی و طراحی ظاهری اسپیکر هم دقت کنید تا در هنگام استفاده از آن احساس پشیمانی نداشته باشید.

منبع: Whathifi

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین هدفون‌های زیر یک میلیون (دی 1401)

انواع هدفون و هندزفری همیشه جزو محبوب‌ترین لوازم جانبی بازار بوده‌اند؛ همچنین این‌روزها که...

پویا علیمی time-alt ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

شارژر فندکی چیست و بهترین شارژرهای فندکی بازار کدامند؟

ما این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به تلفن های همراه خود متکی هستیم. بسیاری از ما در سفرهای...

معین کریمی time-alt ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین کابل شارژ گوشی موبایل و تبلت

کابل‌های شارژر متنوعی در بازار وجود دارد که با رنج قیمتی متفاوتی عرضه می‌شوند. از کابل‌های...

معین کریمی time-alt ۲۴ فروردین ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین پاور بانک در رده‌های قیمتی مختلف

اگر به چند سال قبل برگردیم قطعا به خاطر دارید که تلفن‌های همراه تا چند هفته شارژ دهی می‌کردند...

معین کریمی time-alt ۱۷ فروردین ۱۴۰۱