محتوای صوتی با وضوح بالا (High Resolution Audio) چیست؟

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و رشد سریعی که این صنعت در سال‌های اخیر تجربه کرده است، شاهد افزایش کیفیت کالاها و محتواهای تولید شده در این عرصه بوده‌ایم. یکی از این پیشرفت‌ها که زیاد مورد بحث واقع نمی‌شود و افراد کمی درباره پیشرفت‌های حاصل شده در آن مطلع هستند، پیشرفت در کیفیت و وضوح محتواهای صوتی است؛ به همین دلیل در این مطلب به بررسی ویژگی‌ها و معرفی محتوای صوتی با وضوح بالا (Hi-Res Audio) خواهیم پرداخت.

محتوای صوتی با وضوح بالا به چه معناست؟

محتوای صوتی با وضوح بالا، یک فایل صوتی بدون افت کیفیت است که کیفیتی بهتر از صداهای ضبط شده در CD دارد. با استفاده از محتوای صوتی با وضوح بالا، تمام محدوده‌های صوتی‌ صداهای هنگام ضبط؛ برای شما بازسازی می‌شوند و تجربه‌ای نزدیک به همان صدای ضبط شده داخل استودیو موسیقی، به شما القا خواهد شد.

این نوع محتوای صوتی در حدود یک دهه است که در عرصه تکنولوژی وجود دارند و در این مدت توانسته طرفداران اندکی را که شیفته‌ی صنعت موسیقی هستند با خود همراه کند، اما در چند سال اخیر، این محتواهای صوتی با وضوح بالا توانسته‌اند طرفداران بیشتری را پیدا کنند و به نوعی عمومی‌تر بشوند.

با وجود کیفیت صدای بالایی که این محتواهای صوتی دارند، سرعت پیشرفت آن‌ها بسیار پایین است و این مسئله باعث شده که به انداره کافی مورد توجه قرار نگیرند. هم‌چنین فایل‌های صوتی با این کیفیت نسبت به فایل‌های صوتی با فرمت MP3 و AAC حجم بیشتری دارند و در دانلود کردن و جا دادن آن‌ها در حافظه موبایل، شما با مشکل روبه‌رو خواهید شد. یک معضل دیگر در رابطه با قطعات صوتی با وضوح بالا، قیمت بسیار گران‌تر آن‌ها در مقایسه با فایل‌های MP3 است که باعث شده برخی سایت‌های ارائه دهنده موسیقی حتی علاقه‌ای به فروش آن‌ها هم نداشته باشند.

محتوای صوتی با وضوح بالا چه تفاوت خاصی با دیگر فایل‌های صوتی دارد؟

با نگاهی به اعداد و ارقام و مقایسه آن‌ها می‌توانیم بهتر به تفاوت بین انواع فایل‌های صوتی پی ببریم. با کیفیت‌ترین فایل MP3 ضبط شده، نرخ پردازش صدای ۳۲۰ کیلوبیت بر ثانیه را دارد و در CDها با نرخ نمونه‌برداری ۴۴.۱ کیلوبیت بر ثانیه و عمق ۱۶ بیت،‌ نرخ پردازش به ۱۴۱۱ کیلوبیت بر ثانیه می‌رسد. اما در محتوای صوتی با وضوح بالا این ارقام بسیار متفاوت‌اند که نشان‌دهنده کیفیت بالای آن‌هاست. در فایل‌های صوتی با وضوح بالا، نرخ نمونه‌برداری ۱۹۲ کیلوهرتز و عمق ۲۴ بیت است که توان پردازشی آن‌ها را به ۹۲۱۶ کیلوبیت بر ثانیه که در حدود ۷ برابر این عدد در CDهاست، می‌رسانند.

مقایسه سیگنال‌های صوتی در انواع مختلف فناوری‌های پخش صدا

نرخ پردازش صدا اثر مستقیمی روی کیفیت صدا دارد و با فشرده‌سازی یک محتوای صوتی به فرمت MP3 بسیاری از جزییات در آن از بین می‌روند و صدایی که شما می‌شنوید با صدای اصلی ضبط شده، بسیار متفاوت خواهد بود. در صورتی که با ضبط همان صدا در حالت وضوح بالا، بعد از هربار گوش دادن به یک موسیقی باز هم جزییات جدیدی را کشف خواهید کرد که قبلاً آن‌ها را تشخیص نداده بودید؛ این ویژگی به دلیل ذخیره‌سازی بدون افت کیفیت در محتوای صوتی با وضوح بالا است.

اما بهترین راه برای فهم آسان تفاوت صدا در بین این سه تکنولوژی این است که خود را در پشت شیشه یک پنجره تصور کنید. هنگام گوش دادن به موسیقی از روی MP3، کیفیتی شبیه به نگاه کردن به یک منظره از پشت شیشه‌ای کثیف و پر از گرد و غبار را خواهید داشت. اگر گرد و غبار شیشه را پاک و بعد به تماشا بنشینید، تصویری بهتر و واضح‌تر را خواهید دید که کیفیت آن مانند کیفیت صدای حاصل از CDهاست. حال اگر پنجره را باز کنید و مانعی برابر شما و محیط خارج نباشد، بالاترین سطح کیفی را خواهید داشت که این همان احساسی است که صداهای با وضوح بالا به شما القا می‌کنند.

کدام سایت‌های استریم موسیقی، محتواهای صوتی‌ با وضوح بالا را پخش می‌کنند؟

اگرچه برای شنیدن موسیقی‌های مورد علاقه‌تان با این کیفیت باید نسبت به حالت عادی پول بیشتری بپردازید، تفاوت در کیفیت صدا میان این دو حالت می‌تواند شما را برای پرداخت چند دلار بیشتر قانع کند.

یکی از این سایت‌ها، سایت Tidal است که سال‌‌‌هاست به پخش موسیقی‌ و قطعات صوتی با این کیفیت می‌پردازد. در این مجموعه در حدود ۳۰۰۰۰ قطعه صوتی با کیفیت 24-bit/96kHz در اختیار شما است که می‌توانید با پرداخت ۲۰ دلار به صورت ماهانه، از این مجموعه بی‌نظیر لذت ببرید.

سرویس ارائه دهنده موسیقی دیگر Qobuz است. با استفاده از این سرویس شما به ۲۴۰۰۰۰ آلبوم موسیقی با وضوح صدا بالا دسترسی خواهید داشت و هم امکان دانلود این قطعات را خواهید داشت و هم می‌توانید به صورت آنلاین از آن‌ها استفاده کنید.

جدیدترین و ارزان‌ترین سرویس استریم با وضوح بالا هم Amazon Music HD است که در اواخر سال ۲۰۱۹ پا به میدان گذاشت و در آن زمان یکی از نشانه‌های رو به رشد بودن این فناوری جدید در پخش صدا بود.

پخش محتوای صوتی با وضوح بالا با چه دستگاه‌هایی ممکن است؟

این نکته را باید در نظر داشته باشیم که برای گوش دادن به محتوای صوتی با وضوح بالا، به سیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب نیاز داریم. در حال حاضر دستگاه‌های زیادی برای پخش این صداها موجود است و انتخاب یکی برای خرید بیشتر به بودجه شما و نوع استفاده‌ای که از آن خواهید داشت بستگی دارد.

گوشی‌های موبایل

اگر به دنبال یک دستگاه پخش با قابلیت‌های جانبی هستید، موبایل‌ها بهترین انتخاب برای شما هستند. البته همه مدل‌ها قابلیت پشتیبانی از محتواهای صوتی با کیفیت را ندارند و با توجه به عدم پشتیبانی آیفون‌ها از این فناوری، انتخاب شما باید فقط در بین موبایل‌های اندرویدی جدید و پرچم‌دار باشد. البته راهکارهایی برای گوش دادن به این محتواهای صوتی با موبایل‌های اپل نیز وجود دارد؛ شما می‌توانید به کمک برخی نرم‌افزارها یا یک مبدل VAC این کار را انجام دهید.

برای پخش محتواهای صوتی با وضوح بالا با استفاده از فناوری بی‌سیم، به لطف پیشرفت‌های جدید در فناوری بلوتوث، کار بسیار راحت‌تری را داریم و با استفاده از یک موبایل و هدفون که هر دو قابلیت پشتیبانی از بلوتوث aptX HD را داشته باشند می‌توانیم به صورت بی‌سیم از گوش دادن به موسیقی‌هایی با وضوح صدا بالا لذت ببریم.

پیشنهاد مطالعه: کدک های صوتی چه هستند و چرا در انتخاب هدفون اهمیت دارند؟

پخش‌کننده‌های موسیقی قابل حمل

انواع مختلفی از این دستگاه‌های پخش موسیقی با قابلیت پخش صداهای با وضوح بالا موجود هستند. پخش کننده‌های موسیقی دارای دو تراشه مجزا هستند، یکی برای انجام کارهای کلی دستگاه و دیگری به عنوان یک DAC و آمپلی‌فایر است که برای پخش بدون نویز و بی‌نقص موسیقی‌ها اختصاص یافته است. واکمن‌های سونی، موزیک پلیرهای استل اند کرن (Astell&Kern) و مدل‌های مختلف شرکت کاون (Cowon) از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب هستند که در مقایسه با موبایل‌ها اختصاصی‌تر عمل می‌کنند و کیفیت بهتری را دارند و هم‌چنین فضای حافظه بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

واکمن‌ سونی

کامپیوترهای شخصی

کامپیوترهای شخصی یا لپ‌تاپ‌ها به عنوان منابع اصلی‌ای که شما با آن‌ها این محتواهای صوتی را دانلود می‌کنید هم توانایی پخش این صداها را دارند. البته باید توجه داشته باشید که از یک نرم‌افزار با قابلیت پشتیبانی از این صداها استفاده کنید. برای مثال iTunes اپل از این فایل‌های صوتی پشتیبانی نمی‌کند و باید از نرم‌افزارهای دیگری مانند Pure Music یا Amarra بهره بگیرید. برای کامپیوترهای تحت سیستم ویندوز هم JRiver Media Center می‌تواند گزینه خوبی باشد.

مبدل‌های صدای دیجیتال به آنالوگ (DAC)

در تمام دستگاه‌ها با قابلیت پخش صدا از مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ استفاده شده است، این مبدل‌ها فایل‌های دیجیتال صوتی را به امواج آنالوگ تبدیل می‌کنند و به کمک اسپیکر یا هدفون آن‌ها را پخش می‌کنند. اما در همه این محصولات این مبدل‌های داخلی به اندازه کافی توانا نیستند و برای گوش دادن به موسیقی با کیفیت صدای عالی، نیازمند استفاده از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ خارجی هستیم. با نصب این مبدل‌ها به دستگاه اصلی و سپس اتصال اسپیکر یا هدفون به آن با افزایش چشمگیر کیفیت صدا مواجه می‌شویم که ارزش هزینه‌ای که برای خرید این کرده‌اید را دارد.

Cyrus SoundKey و Chord Mojo دو تا از بهترین مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ برای تقویت و بهبود کیفیت صدا هستند که در بازار موجود هستند.

Cyrus SoundKey

دستگاه‌های استریم‌کننده‌ محتوای صوتی با وضوح بالا

اگر به دنبال یک سیستم Hi-Fi حرفه‌ای هستید، باید به دنبال خرید یک استریم‌کننده موزیک باشید که قابلیت پخش محتواهای صوتی با وضوح بالا را داشته باشد. Audiolab 6000N Play ،Cambridge CXN V2 و NAD C658 از بهترین‌ها برای این کار هستند که البته قیمت کمی هم ندارند و از ۶۵۰ دلار تا ۱۵۰۰ دلار باید به ازای آن‌ها بپردازید. با وجود این قیمت‌های بالا برای این دستگاه‌های پخش موسیقی، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از موبایل یا لپ‌تاپ خود برای این کار استفاده کنند و از افت کیفیت صدای آن‌ها چشم‌پوشی کنند.

Audiolab 6000N Play

هدفون‌ها با قابلیت پخش محتواهای صوتی با وضوح بالا (HRA)

با هدفون‌ها که از مهم‌ترین و عمومی‌ترین ابزارهای پخش موسیقی هستند هم می‌توان از محتواهای صوتی با وضوح بالا لذت برد.

اگر طرفدار گوش دادن به موسیقی در خارج از خانه و محیط‌های باز هستید، یکی از بهترین هدفون‌های HRA، هدفون سونی مدل WH-1000XM3 است که کیفیت صدای مثال‌زدنی‌ای را دارد و با توانایی حذف نویزهای مزاحم به شما اجازه می‌دهد بدون هیچ مزاحمتی حتی در مکان‌های شلوغ از آن استفاده کنید. البته این هدفون با قیمت ۳۵۰ دلاری خود، مانند دیگر ابزارهای پخش صداهای با وضوح بالا قیمت کمی ندارد و باید بیشتر از دیگر هدفون‌ها بابت خرید آن پول بپردازید.

هدفون سونی مدل WH-1000XM3

رایج‌ترین فرمت‌ها برای فایل‌های صوتی با وضوح بالا

WAV: این فرمت همان فرمت استانداردی است که در همه CDها از آن استفاده می‌شود. کیفیت صدای بسیار عالی را ذخیره می‌کند اما به دلیل عدم فشرده‌سازی فایل‌ها حجم زیادی را اشغال می‌کند. همچنین با استفاده از این فرمت امکان ثبت فراداده‌‌ (Metadata)های زیادی از جمله نام خواننده، اسم آلبوم را ندارید.

AIFF: این فرمت جایگزین فرمت WAV برای محصولات شرکت اپل است که پشتیبانی بهتری از فراداده‌ها را دارد و مانند فرمت WAV فایل‌ها را بسیار باکیفیت و با حجم زیاد ذخیره‌سازی می‌کند.

FLAC: با استفاده از این فرمت امکان فشرده‌سازی به شما داده می‌شود و حجم فایل‌ها را می‌توانید به نصف حجم آن‌ها با فرمت WAC برسانید. FLAC به عنوان بهترین فرمت برای محتواهای صوتی با وضوح بالا است و برای دانلود کردن و یا ذخیره‌سازی در اکثر موارد از این فرمت استفاده می‌شود.

ALAC: اپل هم برای کاهش حجم این نوع فایل‌ها و راحتی کاربران برای ذخیره و دانلود آن‌ها از این فرمت استفاده می‌کند که کاملاً مشابه FLAC است و همان ویژگی‌ها را بر روی پلتفرم‌های شرکت اپل ارائه می‌کند.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

در رویداد اپل ۲۰۲۱ چه گذشت؟ معرفی آیفون ۱۳، اپل واچ سری ۷ و آیپدها

امروز، سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰، رأس ساعت ۲۱:۳۰ اپل مهم‌ترین رویداد سال ۲۰۲۱ خود را با نام...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

اسپیکر JBL Flip 6 معرفی شد؛ جدیدترین اسپیکر قابل‌حمل JBL با صدایی فراگیر و قدرتمند

JBL Flip 6 از نوآوری‌هایی در طراحی ظاهری و چینش داخلی بهره می‌برد، درحالی‌که همچنان به‌خوبی...

مهدی حیدری time-alt ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

سامسونگ پای دوربین 200 مگاپیکسلی را به گوشی‌ها باز کرد؛ معرفی دو سنسور دوربین جدید ایزوسل HP1 و GN5

دوربین 200 مگاپیکسلی سامسونگ سرانجام رونمایی شد. این سنسور ایزوسل HP1 اولین سنسور 200...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

اپل، آیفون ۱۳ را اواسط شهریور معرفی خواهد کرد؛ وجود نسخه 1 ترابایتی در مدل‌های پرو و لایدار برای همه مدل‌ها

ظاهراً اپل قصد دارد پرچمداران جدیدش، سری آیفون 13 را در هفته سوم سپتامبر، یعنی اواسط تا اواخر...

مهدی حیدری time-alt ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

مشخصات گلکسی A52s فاش شدند؛ مشخصات کامل به همراه رندر و رنگ‌بندی

ماه گذشته طبق گزارشی، افشا شد که سامسونگ در حال کار بر روی نسخه‌ی جدیدی از گلکسی A52 5G است که...

مهدی حیدری time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

گوشی های جدید ایسوس (گیمینگ) با پردازنده اسنپدراگون 888 پلاس معرفی شدند

اوایل سال 2021 میلادی ایسوس از گوشی گیمینگ راگ فون 5 خود پرده برداشت که دارای مشخصات شاخصی...

حسین هاشمی time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

بلومبرگ گزارش می‌دهد: تغییرات جالب توجه اپل واچ سری 7؛ بیشترین تغییرات در طراحی و نمایشگر

تنها چندین هفته تا رویداد رونمایی اپل از آیفون 13 و اپل واچ 7 باقی مانده است. پیش‌تر در مورد...

مهدی حیدری time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

رونمایی از محصولات جدید سامسونگ در رویداد Galaxy UNPACKED 2021

امروز، چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، رأس ساعت ۱۸:۳۰ شاهد برگزاري رويداد Galaxy UNPACKED 2021 بوديم....

صدرا علی‌پور time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

اولین گوشی شیائومی با دوربین زیر نمایشگر به همراه تبلت‌های پرچمدارش معرفی شدند

یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های 2021 شیائومی امروز در چین برگزار شد که طی آن این شرکت از گوشی Mi...

مهدی حیدری time-alt ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

مشخصات ردمی 10 شیائومی فاش شدند؛ بهبودهای قابل توجه نسبت به ردمی 9؟

مشخصات ردمی 10 شیائومی به صورت آنلاین فاش شده است که نشان از دو ارتقای خوب در بخش سخت‌افزاری...

مهدی حیدری time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۰