نقد و بررسی Nokia 3.4

شرکت نوکیا که خیلی نیازی به تعریف و معرفی ندارد و کمتر کسی پیدا می‌شود که با این سازنده و گوشی‌های آن آشنایی نداشته باشد. درواقع زمانی که نوکیا گوشی‌های دکمه‌ای خود را تولید می‌کرد بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند بود و همچنان هم رکورد فروش گوشی از نظر تعداد در دست این سازنده می‌باشد.

این شرکت پستی و بلندی‌های زیادی را پشت سرگذاشته و پس از آن دوران موفق رو به افول گذاشت و همکاری با ماکروسافت هم نتوانست آن‌ها را از وضعیت بد موجود خارج کند. این شرکت تصمیم گرفت روی به ساخت گوشی‌های اندرویدی بیاورد تا شاید به عنوان یک شانس مجدد بتواند جان تازه‌ای را در پیکره‌ی گوشی‌های خود بدمد.

در این مطلب ما قصد داریم به بررسی یکی از گوشی‌های اقتصادی این سازنده یعنی Nokia 3.4 بپردازیم تا ببینیم این محصول تا چه اندازه ارزش خرید دارد و برای چه دسته از کاربران خرید آن مناسب به نظر می‌رسد. در ادامه بخش‌های مختلف نوکیا 3.4 را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم تا مزایا و معایب آن مشخص شود.

(توجه گردد که محتویات درون جعبه، بنا به موجودی روز و منطقه هر موجودی می‌تواند متفاوت باشد).

طراحی

از یک گوشی اقتصادی در بخش طراحی نمی‌توان انتظار خاصی داشت و همین که محصول ارگونومی خوبی داشته باشد و همچنین ظاهر آن زیبا به نظر برسد باید نمره خوبی به آن اختصاص داد. نوکیا 3.4 وزنی 180 گرمی و ضخامتی 8.7 میلی متری دارد.

طراحی قلب پشتی در مطلب بررسی Nokia 3.4
طراحی قلب پشتی در مطلب بررسی Nokia 3.4

این گوشی تماما از جنس پلاستیک ساخته شده است. قاب پلاستیکی پشتی طراحی مات دارد و پترن‌هایی راه راه نیز به روی آن دیده می‌شود. این پترن‌ها باعث می‌شوند زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید حس بهتری داشته باشید و محصول حس امنیت بیشتری را هنگام در دست گرفتن به شما انتقال دهد.

در این قاب همچنین در قسمت مرکزی کمی روشن‌تر از دو قسمت کناری می‌باشد، به عنوان مثال در رنگ آبی، کناره‌ها رنگ آبی تیره دارند و خط میانی قاب پشتی به رنگ آبی کمرنگ درآمده است. این قاب از فریم دایره‌ای دوربین‌ها، حسگر اثرانگشت و لوگوی نوکیا میزبانی می‌کند.

طراحی لبه‌ی پایینی در مطلب بررسی Nokia 3.4
طراحی لبه‌ی پایینی در مطلب بررسی Nokia 3.4

فریم پلاستیکی اطراف گوشی اما طراحی براقی دارد. این فریم در سمت راست دکمه‌های پاور و ولوم، در بالا میکروفون دوم و جک 3.5 میلی متری صدا، در سمت چپ درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و دکمه دستیار صوتی گوگل و در پایین اسپیکر، میکروفون اصلی و درگاه Type C را شامل می‌شود.

طراحی قلب جلویی در مطلب بررسی Nokia 3.4
طراحی قلب جلویی در مطلب بررسی Nokia 3.4

حال نوبت به فضای جلویی می‌رسد، قسمتی که از یک نمایشگر 6.39 اینچی میزبانی می‌کند. این نمایشگر حدود 82 درصد از فضای روبرویی را به خود اختصاص داده و در قسمت پایینی آن لوگوی نوکیا به چشم می‌خورد و در قسمت بالایی نیز اسپیکر مکالمه و دوربین سلفی درون یک پانج هول در قسمت بالا سمت چپ.

طراحی قلب جلویی در مطلب بررسی Nokia 3.4

حاشیه‌های اطراف این صفحه نمایش زیاد است، اما زمانی که قیمت این محصول را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که خیلی نمی‌توان این موضوع را یک ایراد به حساب آورد و باید قبول کنیم که یک گوشی اقتصادی طبیعتا حاشیه‌های ضخیم‌تری نسبت به میانرده‌ها و پرچمداران دارد.

در نهایت نوکیا 3.4 در سه رنگ مشکی، آبی و بنفش تولید شده که بنا به سلیقه‌ی خود می‌توانید میان آن‌ها انتخاب کنید.

نمایشگر

در بخش نمایشگر با ابتدایی‌ترین نمایشگر ممکن روبرو هستیم. این یعنی یک نمایشگر 6.39 اینچی IPS با رزولوشن HD+ داریم که تراکم پیکسلی 269 را ارائه می‌کند و حداکثر روشنایی 400 نیت برای آن در نظر گرفته شده است. کیفیت این نمایشگر کاملا معمولی و متوسط است و باید انتظاری مطابق با هزینه از آن داشته باشید.

نمایشگر در مطلب بررسی Nokia 3.4
نمایشگر در مطلب بررسی Nokia 3.4

بزرگی نمایشگر اما فضای زیادی را برای تماشای محتوا و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی در اختیار شما قرار می‌دهد و اگر به نمایشگرهای بزرگ علاقه مند هستید این گوشی می‌تواند شما را راضی کند.

از نظر میزان روشنایی نیز در محیط باز محتوا خیلی خوانا و شارپ نیستند و حداکثر روشنایی 400 نیت نمی‌تواند کاملا محتوایی خوب زیر نور مستقیم خورشید به شما ارائه دهد. البته این به این معنا نیست که نمی‌توان از این گوشی در محیط باز استفاده کرد، تنها باید در نظر داشته باشید که محتوا مانند محیط داخل نخواهد بود.

نمایشگر در مطلب بررسی Nokia 3.4
نمایشگر در مطلب بررسی Nokia 3.4

اسپیکر

در این دستگاه شاهد یک اسپیکر تکی در لبه‌ی پایینی هستیم که صدایی با حجم و کیفیت کاملا معمولی تولید می‌کند و خبری از صدای باکیفیت و حجم صدای خیلی زیاد نیست. در واقع بهتر است اینگونه بگوییم که کیفیت برای این بازه قیمتی بد نیست و نمی‌توانیم نوکیا را بابت این اسپیکر سرزنش کنیم، ولی بهتر است انتظاری زیادی نیز از آن نداشته باشید.

دوربین

با وجود این که با یک گوشی اقتصادی مواجه هستیم، با این وجود نوکیا در قاب پشتی از سه لنز عریض، فوق عریض و تشخیص عمق میدان برای نوکیا 3.4 استفاده کرده است که نکته‌ی جذابی به نظر می‌رسد. در ادامه به کیفیت دوربین‌های این گوشی خواهیم پرداخت و نمونه عکس‌هایی گرفته شده با آن را قرار خواهیم داد تا شما هم بتوانید در مورد کیفیت تصاویر قضاوت کنید.

چیدمان لنز دوربین‌ها در مطلب بررسی نوکیا 3.4
چیدمان لنز دوربین‌ها در مطلب بررسی نوکیا 3.4

دوربین اصلی

دوربین اصلی این گوشی سنسوری 13 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 دارد و از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند. کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی در نور روز برای یک محصولی در این بازه‌ی قیمتی مناسب است.

این تصاویر جزئیات کافی دارند و رنج دینامیکی آن‌ها نیز قابل قبول می‌باشد. عکس‌ها از نظر شارپنس اما خیلی عملکرد عالی ندارند. دقت رنگ‌های تصاویر نیز رضایت بخش می‌باشد و در کل می‌توان گفت که کیفیت این عکس‌ها رضایت شما را جلب خواهد کرد (قطعا اگر قیمت محصول بالاتر بود می‌شد ایرادات خیلی بیشتری از دوربین اصلی گرفت، اما با توجه به قیمت نمی‌توان خیلی از ایرادات وارده را لحاظ کرد).

در شب اما اصلا نمی‌توان به روی کیفیت تصاویر این گوشی حساب باز کرد. عکس گرفته شده تماما نویز است و شما جزئیات زیادی را دریافت نمی‌کنید. به طور کلی سایه‌ها هم بدون جزئیات به ثبت می‌رسند و رنج دینامیکی اصلا خوب نیست. البته نباید هم انتظار زیادی از عکاسی در شب از یک محصول اقتصادی داشت.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض این گوشی سنسور 5 مگاپیکسلی دارد و عکس‌های گرفته شده با آن در شرایط نور روز چندان دل چسب و خوب نیستند. نویز زیادی در این عکس‌ها دیده می‌شود و جزئیات نیز خیلی زیاد نمی‌باشد. به علاوه این که رنگ‌ها نسبت به دوربین اصلی خیلی رنگ پریده‌تر و بی جان‌تر به ثبت می‌رسند و شارپنس خوبی را هم مشاهده نمی‌کنیم.

در مورد کیفیت تصاویر فوق عریض در شب نیز بهتر است خیلی صحبت نکنیم و تنها پیشنهاد کنیم که از این دوربین در شب و نور کم استفاده نکنید، چرا که به هیچ عنوان تصاویر قابلیت استفاده شدن را ندارند.

دوربین سلفی

دوربین سلفی سنسوری 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 دارد. عکس‌های سلفی گرفته شده در نور روز قابل قبول هستند و می‌توان به روی آن‌ها حساب کرد. این موضوع برای تصاویر سلفی در شب برقرار نبوده و در شرایط نوری ضعیف عکس‌های سلفی با جزئیات کم و داینامیک رنج ضعیف به ثبت می‌رسند.

سخت افزار

نوکیا برای تأمین قدرت گوشی اقتصادی خود به سراغ تراشه‌ی 11 نانومتری اسنپدارگون 460 رفته است. این تراشه از هشت هسته پردازنده مرکزی (4×1.8 GHz Cortex-A73 & 4×1.8 GHz Cortex-A53) و پردازنده گرافیکی Adreno 610 میزبانی می‌کند. این مجموعه سخت افزاری را 32 یا 64 گیگابایت حافظه داخلی و 3 یا 4 گیگابایت حافظه رم همراهی می‌کند.

اجرای بازی‌ها در مطلب بررسی نوکیا 3.4
اجرای بازی‌ها در مطلب بررسی نوکیا 3.4

قدرت سخت افزاری این گوشی برای کارهایی روزمره و سبک کافی به نظر می‌رسد (هرچند برای همین کارهای روزمره مانند گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و وب‌ گردی و … نیز با کندی و تأخیر مواجه خواهید شد)، اما اگر قصد داریم با گوشی خود بازی کنید و یا برنامه‌های سنگینی اجرا کنید، قطع به یقین نوکیا 3.4 نمی‌تواند نیازهای شما را برآورده کند.

البته اگر منطقی هم به قضیه نگاه کنیم، نوکیا تلاش کرده تا در این گوشی تا حد امکان هزینه‌ها را کاهش دهد و محصولی ارزان قیمت را روانه‌ی بازار کند، پس نباید از عملکرد معمولی (گاها ضعیف) این گوشی در بخش‌های مختلف متعجب شویم و احتمالا سخت افزار گوشی افرادی با استفاده ساده را راضی خواهد کرد.

نرم افزار و امنیت

یکی از اتفاق‌های مثبتی که در این گوشی و به طور کلی گوشی‌های نوکیا شاهد آن هستیم این است که در بخش نرم افزاری نوکیا از اندروید خام استفاده می‌کند و مانند شرکت‌های دیگر رابط کاربری دیگری را به روی گوشی نصب نمی‌کند.

اهمیت این نکته برای یک گوشی اقتصادی بیشتر هم می‌شود، چرا که قدرت سخت افزاری چندان زیاد نیست و اندروید خام می‌تواند به بهبود عملکرد و کارکرد روان گوشی کمک شایانی بکند. نوکیا 3.4 به صورت پیش فرض از اندروید 10 بهره می‌برد و بروزرسانی اندروید 11 نیز برای این گوشی عرضه خواهد شد.

نرم افزار و اندروید خام در مطلب بررسی نوکیا 3.4
نرم افزار و اندروید خام در مطلب بررسی نوکیا 3.4

البته توجه داشته باشید که اندروید خام برخی از ویژگی‌های کاربردی رابط های کاربری‌ مختلف را ندارد، اما محیط آن بسیار ساده و دوست داشتنی بوده و کمتر دچار کندی و … می‌شود.

خوشبختانه حسگر اثرانگشت قربانی کاهش هزینه‌های این محصول نشده است و به روی قاب پشتی نوکیا 3.4 یک حسگر خازنی را مشاهده می‌کنیم. این حسگر اثرانگشت سرعت قابل قبول و خوبی دارد و روشی امن برای ورود به گوشی به حساب می‌آید.

البته روش تشخیص چهره نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده که به صورت دو بعدی بوده و به کمک دوربین سلفی انجام می‌شود. این روش سرعت و دقت کمتری نسبت به حسگر اثرانگشت دارد و در نور کم نیز کارایی خود را از دست می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم در این دستگاه از همان روش حسگر اثرانگشت استفاده کنید.

باتری

برای نوکیا 3.4 یک باتری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت در نظر گرفته شده که در مقایسه با کیفیت صفحه نمایش و قدرت سخت افزاری گوشی حجم زیادی تلقی می‌شود. این گوشی با شارژ کامل و استفاده عادی و روزمره می‌تواند 1.5 تا 2 روز کامل شما را همراهی کند.

این عدد بنا به استفاده شما متغییر خواهد بود و اگر استفاده سنگین‌تر و بیشتری از گوشی داشته باشید این اعداد به 1 کاهش پیدا می‌کند.

این دستگاه از شارژ 10 واتی پشتیبانی می‌کند، اما آداپتور داخل جعبه 5 وات می‌باشد که کمی ناامیدکننده است. این آداپتور تنها می‌تواند در 30 دقیقه حدود 16 درصد از ظرفیت باتری را شارژ کند که عدد چندان جالبی نیست.

جمع بندی

گوشی نوکیا 3.4 یک محصول اقتصادی است که طراحی خوبی دارد و شارژدهی 2 روزه باتری آن بسیار خوب می‌باشد. این دستگاه از اندروید خام بهره می‌برد که می‌تواند برای دسته‌ای از کاربران بسیار جذاب باشد و کیفیت نمایشگر آن نیز در این بازه‌ی قیمتی کاملا رضایت بخش است.

بررسی نوکیا 3.4
بررسی نوکیا 3.4

در نهایت مانند همیشه انتخاب با شما است، اما اگر گوشی ارزان قیمتی می‌خواهید که نمایشگر خوب داشته باشد و شارژدهی باتری آن نیز با استفاده معمول بتواند 2 روز شما را همراهی کند و همچنین به اندروید خام علاقه دارید پس حتما باید نگاهی جدی به این دستگاه داشته باشید.

رقبا

در این بخش رقبای نوکیا 3.4 را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید قیمت آن‌ها و همچنین مشخصات را مشاهده کنیم و سپس تصمیم نهایی به خرید بگیرید.

نام گوشیلینک خرید
جی پلاس X10 ظرفیت 64 رم 3 خرید جی پلاس X10
گلکسی A02s ظرفیت 32 رم 3 خرید گلکسی A02s
هواوی Y7p ظرفیت 64 رم 4 خرید هواوی Y7p
گلکسی A11 طرفیت 32 رم 2 خرید گلکسی A11
گلکسی M11 ظرفیت 32 رم 3 خرید گلکسی M11
7.9
نگاه کلی به نوکیا 3.4

نوکیا 3.4 یک گوشی اقتصادی از نوکیا است که نسبت به قیمت خود از مشخصات خوبی برخوردار است. این محصول از اندروید خام بهره می‌برد و یک نمایشگر بزرگ 6.39 اینچی با کیفیت مناسب دارد. دوربین اصلی این دستگاه نیز می‌تواند عکس‌های خوبی نسبت به بازه‌ی قیمتی گوشی به ثبت برساند.

طراحی
7.8
نمایشگر
7
نرم افزار
8.5
سخت افزار
7
دوربین
7.8
باتری
8.5
ارزش خرید
8.5
مزایا
  • طراحی خوب
  • دوربین اصلی خوب نسبت به قیمت
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • استفاده از اندروید خام
  • نمایشگر بزرگ با کیفیت مناسب
معایب
  • قدرت سخت افزاری
7
7
0
0
2

۴ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

گوشی از antutu 8 امتیاز 144000 که در میان پایین رده های سامسونگ رقم کمی نیست

سخت افزار گوشی کاملا مناسب وبگردی و شبکه های اجتماعی و بیشتر از 60 درصد بازی های گرافیکی رو هم در حد 720p و تنظیمات پایین اجرا می کنه

وقتی نوکیا 3.2 با امتیاز 80000 از antutu 8 به هیچ وجه برای وبگردی و شبکه های اجتماعی لگ نمی زنه نوکیا 3.4 هم لگ نخواهد داشت

پردازنده این گوشی چهارتا هسته a73 داره که رقیباش اینطور نیستن و گرافیکش هم از سری شیشصد ادرنو هست. تعجب میکنم از قدرت سخت افزاری پایینش گفته میشه در صورتی که از رقباش قویتر بنظر میاد

یادم رفت به نظرم جای مقایسه اساسی و تخصصی بین دو گوشی A52 و Redmi note 10 pro واقعاً خالی

یعنی صفحه نمایش رو با یک تصویر یکسان بررسی کنید دوربین و …..

همیشه تاکیید کردم . مشکل اصلی نوکیا رابط کاربریش هست . مضخرف ترین رابط کاربری رو داره .
سیمبین با رابط کاربری خوبش شناخته و محبوب شد و امروزه میبینیم که بیشترین دلیل فروش گوشی های سامسونگ رابط کاربری بی نظیریشون هست .

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰