نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳؛ پرچمدار تاشوهای سامسونگ

گوشی‌های هوشمند تاشو در طی چند سال اخیر رفته‌رفته جای خود را در بین کهکشانی‌های سامسونگ پیدا کرده‌اند و تبدیل به یکی از اصلی‌ترین دسته‌بندی‌های این غول کره‌ای برای گوشی‌هایش شده‌اند. سامسونگ این گوشی‌ها را تحت عنوان سری زد (Z) و در دو مدل فولد و فلیپ روانه بازار می‌کند. پس از مطلب نقد و بررسی گلکسی زد فلیپ ۳ که چند روز پیش در بلاگ سایمان دیجیتال منتشر شد، امروز نوبت به عضو بزرگ‌تر و گران‌تر این سری، یعنی گلکسی زد فولد ۳ رسیده است تا زیر ذره‌بین قرار گیرد.

در این مطلب این پرچمدار تاشو از نظر طراحی، صفحه نمایش، سخت‌افزار، دوربین و شارژدهی مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت و در انتها خواهیم دید که آیا پرداخت مبلغی در حدود ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان برای این گوشی منطقی است یا خیر؟

طراحی و استانداردهای مقاومتی گلکسی زد فولد ۳

نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳
طراحی گلکسی زد فولد ۳ | نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳

در نگاه اول گلکسی زد فولد ۳ بسیار شبیه به نسل‌های قبلی خود به نظر می‌رسد و تغییرات انجام گرفته در طراحی این گوشی بسیار جزئی و مختصر بوده است. طراحی جدید ماژول دوربین‌ها و کوچک‌تر شدن ابعاد این گوشی از جمله تغییرات ظاهری هستند که طراحان سامسونگ برای نسل جدید این سری از این کهکشانی تاشو در نظر گرفته‌اند.

در پشت گوشی ماژول دوربین‌ها به صورت خطی و عمودی طراحی شده است و سه دوربین به همراه فلش در یک راستا قرار گرفته‌اند. ماژول دوربین همانند گوشی‌های دیگر سامسونگ برآمدگی همیشگی را دارد. در لبه سمت راست گوشی دکمه‌های تنظیم صدا و پاور قرار گرفته‌اند.

حسگر اثر انگشت گوشی هم در همین بخش و ادغام شده با دکمه پاور است. بر روی پنل پشتی از پوشش محافظتی گوریلا گلس ویکتوس استفاده شده است.

حسگر اثر انگشت و دکمه‌های تنظیم صدا و پاور گلکسی زد فولد ۳
حسگر اثر انگشت و دکمه‌های تنظیم صدا و پاور گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ با ابعاد ۱۵۸.۲×۱۲۸.۱×۶.۴ میلی‌متر در حالت باز شده و ۱۵۸.۲×۶۷.۱×۱۴.۴-۱۶ میلی‌متر در حالت تا شده، نسبت به زد فولد ۲ کمی باریک‌تر و کوچک‌تر شده است. علاوه بر این، زد فولد ۳ با وزن ۲۷۱ گرمی، در حدود ۱۱ گرم نیز از نسل قبل سبک‌تر است. درست است که چند گرم وزن کم‌تر و چند میلی‌متر باریک‌تر شدن این گوشی در استفاده روزمره آن چنان به چشم نخواهد آمد. اما این تغییرات جزئی می‌توانند نویدبخش بهبودهای بسیار گسترده‌تری در نسل‌های بعدی این گوشی باشند.

درگاه تایپ C و اسپیکر گلکسی زد فولد ۳
درگاه تایپ C و اسپیکر گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ را از نظر ابعاد و وزن نباید با دیگر گوشی‌های هوشمند معمول در بازار مقایسه کرد. زیرا شما با استفاده از این گوشی توانایی این را دارید که گوشی هوشمند داخل جیب‌تان را به یک تبلت همیشه در دسترس تبدیل کنید. به همین دلیل ابعاد نسبتاً بزرگ و وزن زیاد این گوشی، در مقابل امکاناتی که در دسترس شما قرار می‌دهد، قابل چشم‌پوشی هستند.

سامسونگ برای گلکسی زد فولد ۳، رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و سبز با پوشش مات را در نظر گرفته است. این بدین معناست که دیگر خبری از رنگ برنزی معروف و پرطرفدار موجود در نسل قبلی این گوشی نیست و هنگام خرید گلکسی زد فولد ۳ سه انتخاب محدود به رنگ‌های اشاره شده را خواهید داشت.

بدنه مقاوم‌تر گلکسی زد فولد ۳ و کسب گواهی IPX8 به لطف طراحی جدید لولاها

فناوری ساخت جدید لولاهای گلکسی زد فولد ۳
فناوری ساخت جدید لولاهای گلکسی زد فولد ۳ | نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی که در این بخش باید به آن اشاره کنیم، گواهی IPX8 گلکسی زد فولد ۳ است. به لطف استفاده از لولاهای بهبودیافته و متد عایق‌بندی جدید، تاشوهای ۲۰۲۱ سامسونگ، عنوان اولین گوشی‌های تاشو ضد آب جهان را به نام خود کرده‌اند. ضد آب کردن یک گوشی تاشو عملاً کاری غیرممکن و نشدنی به نظر می‌رسید. اما مهندسان کره‌ای با عایق‌بندی مجزای هر نیمه از گلکسی زد فولد ۳، توانستند به این مهم دست یابند. با وجود این گواهی، گلکسی زد فولد ۳ می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری زیر آب، نفوذناپذیر باقی بماند. البته توجه داشته باشید که این گواهی صرفاً برای مقاومت در برابر نفوذ آب است و گلکسی زد فولد ۳ همانند پیشینیان خود در برابر نفوذ گرد و غبار مقاوم نیست.

باز طراحی لولاهای این گوشی علاوه بر ضد آب کردن گلکسی زد فولد ۳، مزیت‌های دیگری هم داشته است. در نگاه دقیق‌تر به گلکسی زد فولد ۳ متوجه خواهید شد که فاصله میان دو نیمه گوشی در حالت تا شده بسیار کم‌تر از قبل شده است و این دو بخش مجزا بیشتر از همیشه بر روی یکدیگر چفت می‌شوند.

نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳
در این تصویر چفت شدن بهتر دو نیمه بر روی هم مشهود است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی که در این گوشی تاشو وجود دارد، امکان تنظیم لولاهای آن در هر زاویه دلخواه است. حرکت لولاها و باز و بسته کردن گوشی هم کاملاً روان است و بدون نیاز به نیروی اضافه انجام می‌شود.

افزون بر گواهی مقاومتی IPX8، سامسونگ در ساخت بدنه و فریم جانبی گلکسی زد فولد ۳ از آلیاژ جدیدی از آلومینیوم بهره برده است که نسبت به مواد دیگر بسیار مقاوم‌تر است و در عین حال وزن بسیار کم‌تری از دیگر آلیاژهای آلومینیومی دارد.

بهتر است در این بخش درباره پوشش‌های مقاومتی صفحه نمایش نیز نکاتی را متذکر شویم. بر روی صفحه نمایش کاور این گوشی، همانند صفحه نمایش اغلب گوشی‌های پرچمدار و حتی میان‌رده، سامسونگ از پوشش محافظتی گوریلا گلس ویکتوس استفاده کرده است. یک لایه محافظ پلاستیکی نیز برای مقاومت بیشتر بر روی این نمایشگر کشیده شده است. این لایه پلاستیکی هنگام لمس صفحه نمایش حس خوب استفاده از شیشه را به شما نخواهد داد. اما برای محافظت بیشتر از صفحه نمایش این گوشی گران‌قیمت بهتر است آن را تحمل کنید.

برای محافظت هرچه بیشتر از صفحه نمایش تاشو این گوشی و همچنین بهینه‌سازی آن برای استفاده از قلم S Pen، سامسونگ از یک لایه محافظتی از جنس PET بر روی این نمایشگر استفاده کرده است. با وجود این پوشش محافظتی، صفحه نمایش ۷.۶ اینچی تاشوی گلکسی زد فولد ۳ در مقایسه با نسل قبلی خود ۸۰ درصد مقاومت و دوام بیشتری خواهد داشت. همانند نمایشگر کاور، بر روی صفحه نمایش تاشو نیز پوشش پلاستیکی نصب شده است تا از آسیب‌های ناشی از استفاده قلم S Pen بر روی این نمایشگر حداکثر محافظت انجام بگیرد.

اسپیکرهای گلکسی زد فولد ۳

پخش موسیقی با گلکسی زد فولد ۳
پخش موسیقی با گلکسی زد فولد ۳ | نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ از اسپیکرهای استریویی استفاده می‌کند که حاصل همکاری سامسونگ و شرکت تحت مالکیت او یعنی AKG است. یک جفت اسپیکر تعبیه شده در این گوشی در بالا و پایین نیمه سمت چپ گوشی قرار گرفته‌اند. صدای حاصل از این اسپیکرها وضوح و بلندی خوبی دارند. حتی در بالاترین بلندی نیز این اسپیکرها دچار افت کیفیت نمی‌شوند و به خوبی از پس پخش موسیقی با صدایی فراگیر بر می‌آیند. علاوه بر این، اسپیکرهای این پرچمدار تاشو قابلیت پخش صدای فراگیر دالبی‌اتموس را نیز دارند.

صفحه نمایش گلکسی زد فولد 3

صفحه نمایش کاور گلکسی زد فولد ۳
صفحه نمایش کاور گلکسی زد فولد ۳ | نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳

در بخش خارجی گلکسی زد فولد ۳، یک نمایشگر ۶.۲ اینچی با وضوح تصویر ۲۲۶۸×۸۳۲ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز دیده می‌شود. با وجود نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در این نمایشگر، بالا و پایین رفتن میان پست‌های اینستاگرامی و ورق زدن منو برنامه‌ها بسیار روان به نظر می‌رسد و هیچ وقفه‌ای در نمایشگر قابل تشخیص نیست. این نمایشگر از پنل Dynamic AMOLED 2X بهره می‌برد.

بر روی این نمایشگر از پوشش محافظتی گوریلا گلس ویکتوس استفاده شده است تا در برابر خط و خش و حتی ضربات نیز صفحه نمایش کاور زد فولد ۳ در امان باشد. حداکثر روشنایی ۴۷۹ نیت در حالت دستی و ۱۰۰۱ نیت در حالت خودکار نیز از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگر کاور گلکسی زد فولد ۳ است که باعث می‌شود به راحتی بتوانید از آن در فضای باز و زیر نور آفتاب نیز استفاده کنید.

نسبت تصویر کشیده صفحه نمایش کاور گلکسی زد فولد ۳
نسبت تصویر کشیده صفحه نمایش کاور گلکسی زد فولد ۳

در کنار تمام نقاط قوت این نمایشگر و کیفیت رنگ و وضوح خوب آن، نسبت تصویر کشیده ۲۴.۵:۹ کمی مشکل‌آفرین خواهد بود. از جمله مشکلاتی که هنگام استفاده از این صفحه نمایش کشیده و بلند خواهید داشت، کوچک بودن دکمه‌های کیبورد روی نمایشگر است. گنجانده شدن تعداد کلمات کمتر در هر سطر از نوشته‌ها نیز ممکن است هنگام خواندن مطالب کمی آزاردهنده باشد.

البته این موارد نقاط ضعف بزرگی برای این گوشی تاشو به حساب نمی‌آیند و این صفحه نمایش باریک هنوز هم در کاربری‌های روزمره مانند تماس، چک کردن شبکه‌های اجتماعی و … به خوبی پاسخگو نیازهای شما خواهد بود. اما اگر در مواردی مانند تماشا فیلم و یا بازی کردن نیاز به صفحه نمایش بزرگ‌تری داشتید، می‌توانید از صفحه نمایش تاشو اصلی این گوشی استفاده کنید.

صحه نمایش گلکسی زد فولد ۳
صحه نمایش تاشو گلکسی زد فولد ۳ | نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳

صفحه نمایش تاشو گلکسی زد فولد ۳ همانند نمایشگر کاور، پنلی از نوع Dynamic AMOLED 2X دارد. این صفحه نمایش همانند نسل قبل ۷.۶ اینچی است. اما یک تفاوت بزرگ و مشهود میان زد فولد ۳ و مدل پیشین این گوشی به چشم می‌خورد. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش تاشو زد فولد ۳ باریک‌تر از نسل قبل شده‌اند و سامسونگ توانسته است این نمایشگر را در بدنه‌ای با ابعاد کوچکتر جای بدهد. تصاویر در این صفحه نمایش با رزولوشن ۱۷۶۸×۲۲۰۸ با تراکم پیکسلی ۳۷۴ پیکسل بر اینچ به نمایش در می‌آیند. همانند صفحه نمایش کاور گوشی، این نمایشگر تاشو نیز از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد. علاوه بر آن، این صفحه نمایش برخلاف صفحه نمایش ۶.۲ اینچی، قادر به پخش محتواهای ویدیویی HDR با استاندارد HDR10+ است.

از مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‌های این صفحه نمایش تاشو، دوربین سلفی تعبیه شده در زیر آن است. گلکسی زد فولد ۳ به عنوان اولین گوشی سامسونگ و همچنین اولین گوشی تاشو جهان، از دوربین سلفی زیر نمایشگر بهره می‌برد. در زیر نیمه راستی صفحه نمایش ۷.۶ اینچی گلکسی زد فولد ۳، یک سنسور ۴ مگاپیکسلی جای گرفته است. سامسونگ در فضای بالای این دوربین، تراکم و تعداد پیکسل‌های روی صفحه نمایش را کاهش داده است تا دوربین زیر نمایشگر بتواند نور کافی را دریافت کند و به خوبی بتوان از آن استفاده کرد. افت تراکم و تعداد پیکسل‌ها در این منطقه در هنگام استفاده از گوشی قابل تشخیص است که ممکن است به مذاق برخی کاربران خوش نیاید.

کیفیت تصاویر و نمایش رنگ‌ها در این صفحه نمایش بی عیب و نقص هستند و تصاویر کاملاً واضح دیده می‌شوند. حداکثر روشنایی ۴۸۹ نیت در حالت دستی و ۹۲۲ نیت در حالت خودکار نیز از جمله برتری‌های صفحه نمایش گلکسی زد فولد ۳ به حساب می‌آیند.

یکی از نقاط ضعف تمام گوشی‌های تاشو، باقی ماندن رد تاخوردگی بر روی صفحه نمایش آن‌ها است. گلکسی زد فولد ۳ نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این گوشی هم این معضل به چشم می‌خورد.

رد تا خوردگی نمایشگر گلکسی زد فولد ۳
رد تا خوردگی نمایشگر گلکسی زد فولد ۳ | نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳

تنظیمات صفحه نمایش گلکسی زد فولد 3 همانند دیگر گوشی‌های سامسونگ است و در بخش تنظیم رنگ‌های نمایش داده شده دو انتخاب خواهید داشت. یکی از این دو گزینه حالت Vivid در فضای رنگی DCI-P3 است که به صورت پیش‌فرض انتخاب شده است و رنگ‌ها را گرم‌تر نمایش می‌دهد. انتخاب دوم هم حالت Natural است که فضای رنگ sRGB را هدف قرار می‌دهد. امکان تنظیم پروفایل شخصی برای نمایش رنگ‌ها هم در این بخش از تنظیمات گلکسی زد فولد ۳ وجود دارد.

در بخش تنظیمات نرخ نوسازی این گوشی نیز دو گزینه Adaptive و Standard را خواهید دید. در حالت استاندارد، نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی برای صفحه نمایش اعمال می‌شود. با انتخاب گزینه دیگر، نرخ نوسازی صفحه نمایش با توجه به نوع استفاده در هر لحظه به صورت خودکار تغییر خواهد کرد. با انتخاب حالت تطبیق‌پذیر، ترکیبی از صفحه نمایش با نرخ نوسازی بالا و شارژدهی اقتصادی و بهینه باتری را در گلکسی زد فولد ۳ تجربه خواهید کرد.

دوربین‌ گلکسی زد فولد ۳

دوربین های گلکسی زد فولد ۳
دوربین های گلکسی زد فولد ۳ | نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ یک گوشی همه‌کاره با انبوهی از امکانات است. زد فولد ۳ در عین حال که در زمره گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد، عملکرد یک تبلت را نیز به شما ارائه می‌دهد. از قلم S Pen پشتیبانی می‌کند، تاشو و در عین حال ضد آب است و میزبان تمام فناوری‌های برتر روز دنیا است. با وجود گستردگی امکانات این گوشی، باید قبول کرد که زد فولد ۳ نمی‌تواند در تمام آن‌ها بهترین باشد و عملکرد متوسط آن در برخی از بخش‌ها نباید دور از ذهن باشد. دوربین‌های گلکسی زد فولد ۳ یکی از همین موارد هستند که عملکرد فراتر از انتظار و فوق‌العاده‌ای را ندارند فقط قادر به کسب امتیاز خوب هستند.

دوربین اصلی

سامسونگ از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی IMX555 سونی با اندازه 1/1.76 اینچ و پیکسل‌های ۱.۸ میکرومتری، به عنوان دوربین اصلی گلکسی زد فولد ۳ استفاده کرده است. این سنسور، دومین دوربین قرار گرفته در آرایش خطی دوربین‌های این گوشی است و در بین دو دوربین دیگر قرار دارد. این سنسور در پس لنز عریض ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. دوربین اصلی گلکسی زد فولد ۳ از فوکوس خودکار با تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برد تا عکاسی را برای شما دل‌چسب‌تر از همیشه بکند و همچنین کیفیت تصاویر ثبت‌‌شده را به نهایت حد ممکن برساند.

سنسور استفاده شده در زد فولد ۳، ساختاری بسیار مشابه به سنسور دوربین گوشی‌هایی نظیر گلکسی اس ۲۰ و گلکسی زد فولد ۲ دارد. اما در زد فولد ۳ شاهد عملکرد بهتر این سنسور نسبت به گوشی‌های قبلی هستیم. تصاویر ثبت‌شده بهتر و دقیق‌تر پردازش می‌شوند و کیفیتی نزدیک به دیگر پرچمدارهای بازار دارند؛ جزئیات و وضوح تصاویر در اغلب مواقع نیز کافی و رضایت‌بخش هستند. دوربین گلکسی زد فولد ۳ هم همانند دیگر گوشی‌های سامسونگ رنگ‌ها را اشباع و پر زرق و برق نمایش می‌دهد. کیفیت رنگ تصاویر این دوربین صرفاً خوب می‌تواند ارزیابی شود.

دوربین فوق عریض

بالاتر از دوربین اصلی گلکسی زد فولد ۳، سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۲۳ درجه‌ای، پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری و لنز فوق عریض ۱۲ میلی‌متری در ماژول دوربین‌ها حاضر است. خبر ناامیدکننده در رابطه با دوربین فوق عریض زد فولد ۳، نبود قابلیت فوکوس خودکار در آن است.

بهترین کلمه‌ای که برای توصیف کیفیت تصاویر دوربین فوق عریض گلکسی زد فولد ۳ می‌توانیم به کار ببریم، قابل قبول است. تصاویر فوق عریض ثبت‌شده با این دوربین نسبت به دوربین اصلی جزئیات و رنج دینامیکی کم‌تری را دارند. رنگ‌های ثبت‌شده با این دوربین تا حد زیادی به دوربین اصلی شباهت دارند و اشباع هستند.

دوربین تله‌فوتو

تکمیل‌کننده آرایش سه‌تایی دوربین‌های این پرچمدار تاشو، یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به اندازه 1/3.6 اینچ با دیافراگم f/2.4 و پیکسل‌های ۱ میکرومتری است که در پس لنز تله‌فوتو ۵۲ میلی‌متری جای گرفته است. با استفاده از این دوربین شما به زوم اپتیکال ۲ برابری و زوم دیجیتال ۱۰ برابری دسترسی خواهید داشت. ویژگی‌هایی همچون فوکوس خودکار با تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال نیز در عکاسی با این دوربین در اختیار شما هستند.

دوربین تله‌فوتو گلکسی زد فولد ۳ در شرایط محیطی مناسب و نور کافی می‌تواند عملکردی نظیر دوربین اصلی را از خود نمایش دهد. تصاویر حاوی جزئیات دقیقی هستند، رنج دینامیکی مطلوب است و نویز تصاویر حتی در حالت زوم حداکثری تا ۱۰ برابر هم جزئی و قابل چشم‌پوشی است.

دوربین سلفی

داخل پانچ‌هول صفحه نمایش کاور گلکسی زد فولد ۳، دوربین سلفی اصلی و اول این گوشی قرار دارد. این دوربین از سنسور ۱۰ مگاپیکسلی IMX374 ساخت سونی با اندازه 1/3 اینچ، دیافراگم f/2.2 و پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرومتری بهره می‌برد. این سنسور در پس لنز عریض ۲۶ میلی‌متری جای گرفته است.

دوربین زیر نمایشگر ۴ مگاپیکسلی هم دومین دوربین سلفی این گوشی است که از همان روز معرفی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سامسونگ این دوربین ۴ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و پیکسل‌های ۲ میکرومتری را در زیر نمایشگر تاشوی این گوشی تعبیه کرده است.

تفاوت تراکم پیکسلی در بخش دوربین زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳
تفاوت تراکم پیکسلی در بخش دوربین زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳

برای بهبود بخشیدن به کیفیت عکس‌های سلفی‌تان هنگام استفاده از گلکسی زد فولد ۳، علاوه بر این دو دوربین می‌توانید از دوربین‌های اصلی که در پشت زد فولد ۳ هستند نیز استفاده کنید. این کار را در حالت باز شده گوشی و به کمک نمایشگر کاور می‌توانید انجام دهید.

دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی این گوشی روی هم رفته تصاویر با کیفیتی را ثبت می‌کند و در اولویت دوم پس از دوربین اصلی برای عکاسی سلفی جای دارد. اما دوربین زیر نمایشگر که ستاره تبلیغاتی سامسونگ است، عملکرد آنچنان خوبی ندارد و نمی‌تواند به عنوان دوربین سلفی یک گوشی ۱۸۰۰ یورویی قابل قبول باشد.

فیلم‌برداری

دوربین سلفی کاور و دوربین‌های اصلی گلکسی زد فولد ۳
دوربین سلفی کاور و دوربین‌های اصلی گلکسی زد فولد ۳ | نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳

با استفاده از دوربین اصلی گلکسی زد فولد ۳ امکان فیلم‌برداری با کیفیت 4K با ۶۰ فریم بر ثانیه فراهم است. در مواقعی که کیفیت بسیار بالا مد نظرتان نیست، می‌توانید با کیفیت‌های ۱۰۸۰ و ۷۲۰ هم فیلم‌برداری کنید تا در مصرف فضای داخلی حافظه گوشی نیز صرفه‌جویی کرده باشید. دوربین فوق عریض و تله‌فوتو هم کیفیت 4K را ارائه می‌دهند؛ با این تفاوت که نرخ فریم محدود به ۳۰ فریم بر ثانیه است. با استفاده از دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی نیز امکان فیلم‌برداری وجود دارد. این دوربین، ویدیوهایی با کیفیت 4K یا ۱۰۸۰ با ۳۰ فریم بر ثانیه را می‌تواند ضبظ کند. دوربین سلفی زیر نمایشگر هم قابلیت فیلم‌برداری با وضوح ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم را دارد.

در کل کیفیت فیلم‌برداری با زد فولد ۳ در تمامی حالات مناسب و مطلوب است و می‌تواند مانند گوشی‌های دیگر پاسخگوی نیازهای روزمره و یا حتی نیمه‌حرفه‌ای کاربران باشد.

عملکرد دوربین گلکسی زد فولد ۳ در حالت شب و پرتره

حالت شب

دوربین اصلی گلکسی زد فولد ۳ در نور کم یا شب به تنهایی و بدون حالت شب عملکرد مناسبی دارد و می‌تواند تصاویری باکیفیت و مطلوب را ثبت کند. اما برای عملکرد بهتر و کاهش نویزهای تصاویر بهتر است از حالت شب این دوربین استفاده کرد.

در حالت شب دوربین‌های این گوشی، نویز تصاویر به وضوح کاهش پیدا می‌کنند و جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شوند. رنگ‌ها نیز در حالت شب، شکل طبیعی و زنده خود را تا حدود زیادی حفظ می‌کنند. در کل هم دوربین اصلی زد فولد ۳ و هم دوربین سلفی این گوشی در حالت شب عملکرد خوبی را در کاهش نویز و افزایش نوردهی از خود نشان می‌دهند و در صحنه‌هایی با نور کم کاملاً موثر واقع می‌شوند.

حالت پرتره گلکسی زد فولد ۳

حالت عکاسی پرتره را می‌توان به عنوان یکی از موارد بهبودیافته در گلکسی زد فولد ۳ نسبت به نسل قبل این گوشی شناخت. در زد فولد ۳ تشخیص و جداسازی سوژه از محیط بسیار دقیق‌تر انجام می‌شود و مات و بلور کردن پس‌زمینه نیز کیفیت بهتری را نسبت به قبل دارد. با استفاده از دوربین سلفی روی نمایشگر کاور نیز می‌توانید حالت پرتره را در اختیار داشته باشید.

سخت افزار گلکسی زد فولد 3

وقتی حرف از قیمت ۱۸۰۰ یورویی برای یک گوشی باشد، قاعدتاً تمام کاربران انتظار یک عملکرد بی‌نقص، سریع و بدون لگ را خواهند داشت. به همین دلیل سامسونگ در این گوشی تاشو از تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده کرده است. گلکسی زد فولد ۳ همانند نسل قبلی این تاشو فقط در یک نسخه سخت‌افزاری موجود است و نسخه مجزا با تراشه اگزینوس در این گوشی وجود ندارد.

تجربه گیمینگ با صفحه نمایش کاور گلکسی زد فولد ۳
تجربه گیمینگ با صفحه نمایش کاور گلکسی زد فولد ۳

بدون در نظر گرفتن تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس، این تراشه گل سر سبد تراشه‌های شرکت کوالکام محسوب می‌شود. این تراشه ۵ نانومتری یک هسته Cortex-X1 با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A78 با کلاک ۲.۴۲ و چهار هسته Cortex-A55 ۱.۸ گیگاهرتزی را میزبانی می‌کند. پردازنده گرافیکی Adreno 660 به همراه فناوری‌های ارتباطی نظیر مودم فایوجی، Wi-Fi 6e و بلوتوث ۵.۲ نیز از سایر ویژگی‌های این تراشه هستند. این مجموعه پردازشی با حافظه داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی UFS 3.1 و رم ۱۲ گیگابایتی LPDDR5 همراه است. لازم به ذکر است که این گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند و هنگام خرید بهتر است نسخه‌ی با حافظه بیشتر را به عنوان گزینه امن‌تر انتخاب کنید.

اجرا بازی کال آف دیوتی در گلکسی زد فولد ۳
اجرا بازی کال آف دیوتی در گلکسی زد فولد ۳

به واسطه صفحه نمایش‌های بزرگ و ۱۲۰ هرتزی زد فولد ۳ و این سیستم سخت افزاری قدرتمند، با استفاده از این گوشی تجربه‌ای جدید و بسیار لذت‌بخش از گیمینگ را خواهید داشت. هنگام اجرای هیچ بازی یا برنامه سنگینی با این گوشی، مشکل کندی یا لگ را نخواهید داشت. البته این سیستم سخت‌افزاری مدت کوتاهی عملکرد صد در صدی خود را به نمایش می‌گذارد و فقط پس از چند دقیقه استفاده سنگین از گلکسی زد فولد ۳، متوجه داغ شدن بیش‌ از حد پشت گوشی و افت عملکرد سخت‌افزاری خواهید شد.

قابلیت‌های نرم‌افزاری و S Pen

سامسونگ گلکسی زد فولد ۳ را با سیستم عامل اندروید ۱۱ بر پایه رابط کاربری One UI 3.1.1 روانه بازارها می‌کند. رابط کاربری One UI 3.1.1 نسخه بهینه‌شده ورژن 3.1 برای گوشی‌های تاشو سامسونگ است. با استفاده از این رابط کاربری تمام ویژگی‌های گوشی‌های عادی سامسونگ علاوه بر ویژگی‌های منحصر به گوشی‌های تاشو نظیر Flex mode را در اختیار خواهید داشت.

نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳
نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳

هنگامی که لولاهای زد فولد ۳ زاویه‌ای بین ۷۵ تا ۱۱۵ درجه را داشته باشند، قابلیت Flex mode این گوشی فعال می‌شود. در این حالت ویدیو و یا برنامه در حال اجرا به نیمه بالایی صفحه نمایش منتقل می‌شود و نیمه پایینی منحصراً تنظیمات مربوط به برنامه در حال اجرا را نمایش می‌دهد. این قابلیت در برنامه‌هایی از جمله یوتیوب، دوربین و گوگل میت قابل استفاده است.

اجرا همزمان چند برنامه در گلکسی زد فولد ۳ | نقد و بررسی گلکسی زد فولد ۳
اجرا همزمان چند برنامه در گلکسی زد فولد ۳

علاوه بر این، با استفاده از گلکسی زد فولد ۳ می‌توانید به طور همزمان چندین برنامه‌ی در حال اجرای مختلف را بر روی صفحه نمایش خود جای دهید. از کاربردی‌ترین ویژگی‌های این حالت در زد فولد ۳ این است که شما می‌توانید با کشیدن و رها کردن، محتواهای مختلفی نظیر عکس‌ها را، از برنامه‌ای به برنامه دیگر منتقل کنید.

عملکرد قلم S Pen در گلکسی زد فولد ۳

استفاده از قلم بر روی یک گوشی تاشو با صفحه نمایش ۷.۶ اینچی در مواقع زیادی می‌تواند کارآمد و موثر باشد. به عنوان مثال در جلسه یا سر کلاس می‌توانید به راحتی از نکات مهم نت‌برداری کنید و یا حتی طراحی و نقاشی‌های خود را بر روی گوشی خود انجام دهید.

برای استفاده از قلم بر روی گلکسی زد فولد ۳ لازم است یکی از دو نسخه قابل پشتیبانی توسط این گوشی را به صورت مجزا خریداری کنید. قلم S Pen Fold edition با قیمت ۴۹ دلار یا قلم S Pen Pro با قیمت ۹۹ دلار، دو قلمی هستند که با صفحه نمایش آسیب‌پذیر این گوشی به خوبی هماهنگ هستند.

طراحی با قلم S Pen Fold Edition
طراحی با قلم S Pen Fold Edition

در کل سرعت نوشتار قلم و پاسخگویی صفحه نمایش زد فولد ۳ به قلم‌ها بسیار خوب است و مشکلی از این بابت در این گوشی دیده نمی‌شود. علاوه بر این، قابلیت‌های نرم‌افزاری متنوع و انواع مختلف ابزارهای نوشتاری نیز به بهبود تجربه کاربری با قلم در زد فولد ۳ کمک می‌کنند. البته توجه داشته باشید که امکان استفاده از قلم بر روی نمایشگر کاور وجود ندارد و این قابلیت منحصر به صفحه نمایش تاشو است.

باتری گلکسی زد فولد 3

آداپتور شارژ سریع ۲۵ واتی و کیف کلاسوری گلکسی زد فولد ۳
آداپتور شارژ سریع ۲۵ واتی و کیف کلاسوری گلکسی زد فولد ۳

دو باتری با ظرفیت‌های ۲۲۸۰ و ۲۱۲۰ میلی‌آمپر که در مجموع ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت دارند، وظیفه انرژی‌رسانی به این پرچمدار تاشو را بر عهده دارند. با وجود صفحه نمایش ۷.۶ اینچی و تراشه و سیستم سخت‌افزاری قدرتمند و بالطبع پرمصرف این گوشی، ظرفیت باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپری، شارژدهی شگفت‌انگیزی را به همراه نخواهد داشت و نباید انتظاری فراتر از یک روز شارژدهی را از این گوشی داشته باشید. به طور دقیق‌تر، باتری‌های زد فولد ۳ می‌توانند با یک بار شارژ کامل انرژی مورد نیاز برای پخش ۱۶ ساعت محتوای ویدیویی یا ۱۲ ساعت وب‌گردی یا ۲۳ ساعت مکالمه را تأمین کنند.

برای شارژ کردن این گوشی می‌توانید از شارژرهایی با حداکثر توان ۲۵ وات استفاده کنید. البته اگر ویدیو جعبه گشایی گلکسی زد فولد ۳ را دیده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که شارژری به همراه این گوشی وجود ندارد و باید به صورت جداگانه آن را خریداری کنید. با استفاده از شارژر ۲۵ واتی سامسونگ، گلکسی زد فولد ۳ زمانی در حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه را برای شارژ کامل نیاز دارد. علاوه بر استفاده از شارژر سیمی ۲۵ واتی، امکان شارژ زد فولد ۳ با توان ۱۱ وات به صورت بی‌سیم نیز وجود دارد. همچنین با استفاده از قابلیت شارژ معکوس این گوشی می‌توانید دستگاه‌های دیگر را با توان ۴.۵ وات شارژ کنید.

جمع‌بندی؛ آیا این پرچمدار تاشو ۴۰ میلیون تومان ارزش دارد؟

گلکسی زد فلیپ ۳
گلکسی زد فلیپ ۳

با عرضه زد فولد ۳، سامسونگ بار دیگر توانست توانمندی‌هایش در عرصه تولید گوشی‌های تاشو را به نمایش بگذارد. این گوشی تاشو قابلیت‌های بسیاری از جمله ضد آب بودن و دوربین زیر نمایشگر را برای اولین بار به این دسته‌بندی افزوده است. علاوه بر این موارد، استفاده از تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸۸۸ به همراه رم ۱۲ گیگابایتی، عملکرد فنی بی‌نقص این گوشی را تضمین می‌کند. پشتیبانی از قلم S Pen و پیشرفت‌های نرم‌افزاری متعدد و هماهنگی صفحه تاشو با برنامه‌های بیشتر هم از سایر ویژگی‌های مهم این گوشی هستند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که گلکسی زد فولد ۳ در بخش دوربین‌ها و شارژدهی عملکرد فوق‌العاده‌ای را ندارد و فقط آن‌ها را می‌توان قابل قبول و خوب ارزیابی کرد. همچنین داغ شدن بیش از حد گوشی نیز ممکن است در استفاده‌های سنگین مشکل‌ساز شود.

اما روی هم رفته و با در نظر گرفتن تمامی نقاط ضعف و قوت این گوشی، گلکسی زد فولد ۳ بهترین گوشی تاشو حال حاضر بازار است و اگر قصد خرید یک گوشی تاشو را دارید و محدودیتی از نظر بودجه ندارید، سمت گزینه‌ای به جز زد فولد ۳ نباید بروید.

نگاهی کلی به گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳، پرچمدار تاشو سامسونگ برای سال ۲۰۲۱ است که با انبوهی از ویژگی‌های جدید پا به میدان گذاشته است. اولین گوشی تاشو ضد آب و همچنین اولین گوشی سامسونگ با دوربین زیر صفحه نمایش از القاب این گوشی هستند. علاوه بر بهبودهای مهندسی در بحث طراحی و مقاومت گوشی، استفاده از تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ و رم ۱۲ گیگابایتی، این گوشی را از نظر فنی به یک پرچمدار تمام عیار تبدیل کرده است. سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و یک جفت دوربین سلفی با وضوح ۴ و ۱۰ مگاپیکسلی نیز وظیفه ثبت تصاویر در این گوشی را بر عهده دارند. باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپری با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی هم منبع انرژی مورد استفاده در گلکسی زد فولد ۳ است. البته توجه داشته باشید که شارژدهی این گوشی زیاد تعریفی ندارد. اسپیکرهای استریو و پشتیبانی از قلم S Pen هم از دیگر برتری‌های این گوشی نسبت به رقبا هستند.

8.8
طراحی و کیفیت ساخت
9.3
صفحه نمایش
9
اسپیکر
9.4
دوربین‌ها
8.4
سخت‌افزار
8.8
نرم‌افزار و S Pen
9.3
باتری
7.9
ارزش خرید
8.5
مزایا
  • بهبود کیفیت ساخت و لولاها و بدنه مقاوم‌تر
  • گواهی IPX8
  • نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در هر دو نمایشگر
  • پشتیبانی از قلم S Pen
  • اسپیکرهای استریو
  • قابلیت‌های نرم‌افزاری کارآمد
  • قیمت پایین‌تر نسبت به نسل قبلی
معایب
  • رد تاشدگی بر روی نمایشگر اصلی
  • شارژدهی ناامیدکننده
  • نبود آداپتور شارژ به همراه گوشی
  • داغ شدن بیش‌ از حد گوشی و افت عملکرد فنی
  • دوربین‌های متوسط
5
3
0
0
0

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰