نقد و بررسی گلکسی ام 10

بازار گوشی های میان رده امروزی در دست کمپانی های شیائومی و آنر می باشد، اکنون سامسونگ نیز با معرفی سری ام خود پا در این میدان گذاشته و سعی در رقابت با این دو کمپانی دارد. گلکسی ام 10 اولین گوشی این سری می باشد که با قیمت کم سعی در گنجاندن اکثر قابلیت های مورد نیاز کاربران اعم از شارژدهی خوب، دوربین با کیفیت و… را در یک طراحی زیبا که عملا برای اولین بار در گوشی های سامسونگ شاهد این نوع طراحی هستیم، دارد. به گفته شرکت سامسونگ مخاطب این سری گوشی ها، نسل جوان می باشد به همین دلیل تصمیم به عرضه این گوشی به دومین بازار گوشی یعنی کشور هند کرده است. در ادامه به نقد و بررسی گلکسی ام 10 می پردازیم؛ ولی قبل از آن شما را به تماشای جعبه گشایی این محصول دعوت می نماییم.

جعبه گشایی

طراحی

به طور کلی نمی توان انتظار زیادی از طراحی گوشی های مقرون به صرفه داشت؛ چراکه بدنه این گوشی ها را از جنس پلاستیک می سازند تا قیمتی کمتر داشته باشند. گلکسی ام 10 نیز از این قاعده مستثنی نیست و بدنه پلاستیکی دارد. این بدنه از جنس پلی کربنات می باشد و جاذب لک و اثر انگشت نیز می باشد.

گلکسی ام 10 در مقایسه با میان رده های گذشته سامسونگ تغییر آنچنانی نداشته و فقط این طراحی را مدرن تر کرده است. در بخش جلویی گوشی بریدگی V شکل به چشم می خورد که برای اولین بار در گوشی های سامسونگ استفاده شده و ارگونومی مناسبی به این گوشی می بخشد.

گلکسی ام 10 در مجموع از ظاهر زیبایی برخوردار است. نمایشگر 6.22 اینچی با نسبت تصویر 19:9 و داشتن بریدگی باعث شده است این گوشی بدنه کشیده داشته باشد. در قسمت بالای نمایشگر اسپیکر با روکش فلزی استفاده شده است و در قسمت پایینی نمایشگر هیچگونه کلید خازنی به چشم نمی خورد.

ماده پلی کربنات استفاده شده در بدنه گلکسی ام 10 باعث شده است که این گوشی علی رغم استفاده از نمایشگر 6.22 اینچی و ابعاد نسبتا بزرگ، وزن مناسب 163 گرمی داشته باشد و بر روی پنل پشتی دوربین دو گانه به همراه فلاش LED تعبیه شده است. متاسفانه اسکر اثر انگشت برای این گوشی در نظر گرفته نشده است و فقط قابلیت تشخیص چهره در بخش امنیتی دستگاه وجود دارد و نکته جالب دیگر برای گلکسی ام 10 منتقل شدن اسپیکر از لبه پایینی به پنل پشتی می باشد.

گلکسی ام 10 از نظر ظاهری بسیار شبیه به گلکسی ام 20 می باشد که پیش از این به نقد و بررسی آن پرداختیم. کلید های فیزیکی گلکسی ام 10 در سمت راست و در سمت دیگر درگاه سیم کار قرار دارند. لبه پایینی دستگاه میزبان جک 3.5 میلی متری صدا و درگاه میکرو یو اس بی می باشد که برای گوشی در این رنج قیمت Type-C بودن این درگاه کمی دور از انتظار بود.

صفحه نمایش

گلکسی ام 10 از صفحه نمایش 6.22 اینچی از نوع TFT با رزولوشن 1520*720 استفاده می کند. با این اوصاف، میزان تراکم پیکسلی برای گلکسی ام 10، به 270ppi می رسد که برای نمایشگر با این ابعاد، چندان رضایت بخش نیست. در نگاه اولیه، به نظر می رسید رنگ های آبی و قرمز غلظت مناسب تری نسبت به رنگ سبز داشتند و وضوح تصاویر نیز در حد نرمال بود. به دلیل رزولوشن کم، نوشته ها نیز از وضوح پندان بالایی برخوردار نبودند اما به طور کلی می توان گفت که کیفیت نمایش تصویر در صفحه نمایش گلکسی ام 10 ( نسبت به قیمت آن ) در حد قابل قبولی قرار می گیرد.

همانند سایر گوشی های دارای بریدگی، گلکسی ام 10 نیز این امکان را در اختیار می گذارد تا در مواقع دلخواه از منوی تنظیمات، قسمت بریدگی را غیر فعال کرد و همچنین تعیین کرد که کدام یک از اپلیکیشن ها به صورت تمام صفحه باز شوند. همانطور که در نقد و بررسی گلکسی ام 20 نیز اشاره کردیم، این دو گوشی از نمایشگری با بریدگی V شکل استفاده می کنند که به همین دلیل، سامسونگ نام این نوع نمایشگر ها را، infinity-V قرار داده است.

گفتنی است کهمیزان روشنایی گلکسی ام 10 در حدود 380 نیت می باشد که کاربر را زیاد تحت تاثیر قرار نمی دهد و همچنین این میزان روشنایی در محیط های بیرون عمکلرد مناسبی دارد ولی در زیر نور مستقیم خورشید، محتویات نمایشگر خوانایی چندان خوبی نخواهد داشت.

دوربین

دوربین اصلی گلکسی ام 10 سنسور 13 مگاپیکسلی به همراه لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.9 و سایز پیکسلی 1.12 میکرو متر می باشد. این دوربین قابلیت فیلم برداری 1080 با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد و همچنین از قبلیت PDAF یا همان تشخیص فاز فوکوس خودکار (Phase detection auto focus) پشتیبانی می کند.

وجود دوربین لنز فوق عریض 120 درجه ای یکی از قابلیت هایی است که این گوشی را از سایر رقیبان هم رده خود برتر می کند. سنسور 5 مگاپیکسلی و اندازه پیکسلی 1.12 میکرو متر به همراه لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.2 برای این دوربین در نظر گرفته شده است که به گفته منتقدین زیادی، این دوربین بسیار کاربردی تر از دوربین تله فوتو می باشد. لازم است بدانید که سنسور این دوربین، فاقد فوکوس خودکار بوده و دارای فوکوس ثابت است؛ بدین معنی که شما نمی توانید روی یک نقطه از صحنه فوکوس کنید و پس زمینه ای محو تر داشته باشید. در واقع در تصاویر ثبت شده با این دوربین، تمام نقاط صحنه در فوکوس هستند که با توجه به ماهیت دوربینی با لنز عریض، نباید آن را نکته ای منفی به شمار بیاوریم. تصاویر ثبت شده با این دوربین در محیط هایی با نور کافی، از کیفیتی مشابه دوربین اصلی بهره می برد، با این تفاوت که میزان جزئیات به دلیل رزولوشن پایین سنسور، کمتر بوده و نویز بیشتری در تصاویر مشاهده می شود.

رابط کاربری دوربین، دقیقا مشابه چیزی است که پیش از این در گلکسی نوت 9 نیز شاهد آن بوده ایم. حالت های مختلف دوربین همچون پرتره، پرو و … در قسمت بالا چیده شده اند که با سوایپ به سمت چپ و راست می توان بین آن ها جا به جا شد. لازم به ذکر است قابلیت عکاسی پرو برای این گوشی فقط با تنظیمات محدود ISO، تنظیم سفیدی و تنظیم نور در نظر گرفته شده است.

با توجه به محدوده قیمت گوشی نمی توان انتظار عکاسی عالی با این گوشی را داشت با این حال، تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی ام 10 از جزئیات و کنتراست مناسبی برخوردار هستند. رنگ ها در سطح قابل قبولی قرار می گیرد و رنج داینامیکی تصاویر به لطف HDR خودکار، در سطح مناسبی قرار می گیرد. نا گفته نماند که در برخی موارد حتی در شرایط نور کافی، شاهد تاریکی در عکس ها بودیم که نا خوشایند بود.

در مورد عکاسی پرتره گلکسی ام 10 باید بگوییم که عکس های ثبت شده از جزئیات مناسبی برخوردار بوده و رنگ ها طبیعی هستند، ولی در تشخیص لبه های سوژه عملکرد مناسبی نداشت و دلیل این موضوع استفاده از دوربین فوق عریض به جای دوربین تشخیص عمق می باشد؛ بنابراین تشخیص لبه کاملا بر عهده ی نرم افزار می باشد که نتیجه ضعیف تری دارد.

پرتره

با کمتر شدن نور، نویز تصاویر نیز زیاد تر و رنج داینامیکی تصاویر محدود تر می شود. در مورد عکاسی در شب این گوشی عملکرد ضعیف از خود نشان می دهد، منابع نور رنگ طبیعی خود را از دست می دهند و جزئیات کاهش یافته و نویز جایگزین می شود. متاسفانه هیچ حالتی برای بهبود تصاویر در شرایط نوری کم در نظر گرفته نشده است.

دوربین سلفی استفاده شده در گلکسی ام 10 سنسور 5 مگاپیکسلی با دریچه f/2.0 می باشد که قابلیت HDR نیز دارد. تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی این گوشی از جزئیات مناسب و رنگ های طبیعی برخوردار می باشد. همچنین این دوربین قابلیت عکس برداری پرتره نیز دارد که عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد.

سخت افزار

گلکسی ام 10 به چیپ Exynos 7870 ساخت شرکت سامسونگ مجهز شده است. این پردازنده از هشت هسته Cortex-A53 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز به همراه پردازنده تک هسته ای گرافیکی Mali-T830 MP1 تشکیل شده است. همان طور که از مشخصات پیداست، نمی توان انتظار عملکرد بالایی از سخت افزار این گوشی داشت، با این حال این پردازنده از لیتوگرافی 14 نانو متری استفاده می کند که در مصرف بهینه تر باتری، بی تاثیر نخواهد بود.

گلکسی ام 10 در دونسخه، با حافظه رم 2 گیگاباتی و 3 گیگابایتی در دسترس می باشد که برای مدل رم 2 گیگابایتی 16 گیگابایت ظرفیت حافظه و برای مدل دیگر 32 گیگابایت ظرفیت در نظر گرفته شده است که با درگاه مموری قابل افزایش می باشد. نا گفته نماند ورژن تست شده توسط ما نسخه 16 گیگابایتی این گوشی بود.

در مورد عملکرد این گوشی در اجرای بازی ها باید گفت، گلکسی ام 10 توانست بازی های سبک را به آسانی اجرا کند ولی در مورد بازی های سنگین تست شده روی این گوشی مثل PUBG و آسفالت 9، شاهد لگ و افت نرخ فریم بودیم که دور از انتظار نیست. نتایج بنچمارک نیز در حد متوسط بوده و برای کار های روز مره مناسب می باشد.

نرم افزار

گلکسی ام 10 به اندروید 8.1 به همراه رابط کاربری 9.5 Samsung Experience مجهز شده است که به خوبی با سخت افزار آن هماهنگ می باشد و در بیشتر مواقع عملکرد خوبی در اختیار قرار می دهد. با این حال در برخی مواقع شاهد کندی بودیم که امیدواریم با بروز رسانی به آخرین نسخه اندروید و رابط کاربری جدید این مشکلات برطرف شود.

رابط کاربری استفاده شده در گلکسی ام 10 برخی تفاوت هایی در شکل ظاهری آیکون داشته ولی نوع استفاده از آن، بسیار مشابه نسخه های قبلی بوده و هیچ تغییری نکرده است. آیکون های استفاده شده شبیه به آیکون های استفاده شده در رابط کاربری جدید One UI بوده و نوار اعلان ها نیز با بریدگی کاملا سازگار شده و ظاهر زیبایی دارد. همچنین در این گوشی می توان نوار ناوبری را حذف کرد و ظاهری یکپارچه را ایجاد کرد.

رابط کاربری گلکسی ام 10 طبیعتا امکانات کمتری در مقایسه با پرچم داران دارد؛ اما با این حال برخی ویژگی های مفید مانند حالت استفاده با یک دست را دارد.

رابط کاربری جدید سامسونگ، طراحی بسیار خوبی دارد و علاوه بر آن، اگر این طراحی خوشایند شما نباشد، می توانید به راحتی از طریق قسمت تم، پوسته های مختلفی برای ظاهر آن در نظر بگیرید و آن را با سلیقه خود، شخصی سازی کنید. در کل رابط کاربری سامسونگ همیشه دارای امکانات متنوع بوده و این شرکت در نسخه جدید با حفظ امکانات مفید سعی در بهینه سازی هر چه بیشتر رابط کاربری خود داشته است.

باتری

باتری در نظر گرفته شده برای گلکسی ام 10، ظرفیتی 3400 میلی آمپر ساعتی دارد که پردازنده کم مصرف Exynos 7870 از آن تغذیه می کند. در بررسی های انجام شده برای شارژدهی این گوشی متوجه استفاده زیاد نمایشگر این گوشی از ظرفیت باتری شدیم که یکی از نقاظ ضعف این گوشی به شمار می آید؛ چراکه اتظار داشتیم بنابه رزولوشن کم نمایشگر و روشنایی نه چندان زیاد آن مصرف کمتری داشته باشد ولی در حالت آماده باش عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد. در مورد سرعت شارژ شدن باتری این گوشی، سامسونگ کم کاری کرده و شارژر 5 واتی در جعبه این گوشی قرار داده است که با استفاده از آن می توان در عرض 30 دقیقه، حدود 20 درصد باتری را شارژ کرد. در کل عملکرد باتری گلکسی ام 10 نیز در سطح قابل قبولی قرار می گیرد و در استفاده نمیه سنگین می تواند یک روز کامل کاربر را یاری کند.

7.3
نقد و بررسی گلکسی ام 10

به طور خلاصه، گلکسی ام 10 دستگاهی متشکل از نمایشگر با کیفیت مناسب، تشخیص چهره سریع، شارژدهی خوب و دوربین کارآمد می باشد که با این قیمت کم می تواند اکثر نیاز های کاربران را در حد خوبی بر طرف کند و همچنین عیب هایی از جمله نبودن اثر انگشت و سخت افزار ضعیف را دارد که با توجه به سطح قیمت می توان آن ها را توجیه کرد. در کل گلکسی ام 10 از ارزش خرید بالایی برخوردار است و رقیب سرسختی برای کمپانی های آنر و شیائومی می باشد.

طراحی
8
صفحه نمایش
7.5
دوربین
6.6
سخت افزار
6
نرم افزار
7
باتری
8
ارزش خرید
8
مزایا
  • شارژ دهی مناسب
  • وجود دوربین فوق عریض
  • صفحه نمایش دارای بریدگی
  • عمیکرد مناسب دوربین در زمینه های عکاسی و فیلم برداری
معایب
  • نبود حسگر اثر انگشت
  • استفاده از میکرو یو اس بی
  • شارژر آهسته
  • عملکرد سخت افزاری ضعیف
  • بدنه پلاستیکی
44
30
13
14
13

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کاش فرودین ۹۸ اشتباه نمیکردم و این گوشی بی کیفیت رو نمی گرفتم
۴ سال اذیت کرد بیشتر تا بکار بیاد!

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰