نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 5

سال 2017 یکی از بهترین سال ها برای شیائومی بود که توانست رکورد فروش خود را بزند. در کشور هند که بزرگترین بازار شیائومی بعد از چین به شمار می آید، این شرکت توانست در پایان سال به عنوان بزرگترین فروشنده گوشی هوشمند شناخته شود. یکی از اصلی ترین دلایل این موفقیت در کشور هند، وابسته به فروش ردمی نوت 4 بود که به پرفروش ترین گوشی تبدیل شد. اکنون بعد از گذشت تقریبا یک سال، شیائومی از ردمی نوت 5 و ردمی نوت 5 پرو رونمایی کرده است تا ادامه دهنده راه ردمی نوت 4 باشند و بتوانند موفقیت های خوبی را به دست بیاورند. در ادامه با نقد و بررسی گوشی ردمی نوت 5 (نسخه چین) با ما همراه باشید.

طراحی

جالب است بدانید که دو گوشی شیائومی ردمی نوت 5 و ردمی نوت 5 پرو، اولین دستگاه های مقرون به صرفه این شرکت به شمار می آیند که از نمایشگر 18:9 استفاده می کنند. این گوشی با وجود داشتن نمایشگر 5.99 اینچی، اندازه کلی مناسبی دارد و حاشیه های اطراف آن کوچکتر از نسخه قبل شده است. این گوشی از ارگونومی مناسبی بهره می برد اما وزن 181 گرمی آن را نمی توان عالی دانست و اگر پیش از این از گوشی کوچکتری استفاده کرده اید، احتمالا مدتی طول خواهد کشید تا به آن عادت کنید.

ردمی نوت 5

لازم به ذکر است که گوشی مورد بررسی قرار گرفته توسط ما، نسخه چین ردمی نوت 5 می باشد که ظاهر آن کاملا شبیه به ردمی نوت 5 پرو می باشد. دو گوشی ردمی نوت 5 و ردمی نوت 5 پرو در قسمت جلو کاملا مشابه یکدیگر هستند اما در قسمت پشتی ردمی نوت 5 پرو (یا ردمی نوت 5 نسخه چین) دوربین دوگانه با چینش عمودی قرار گرفته است که برآمدگی قابل توجهی دارد. این برآمدگی باعث شده است که هنگامی روی سطح صاف از آن استفاده می کنید، دستگاه حالت ثابتی نداشته باشد و همچنین هنگام گذاشتن آن روی سطوح سخت، باید مراقبت بیشتری داشته باشید تا دوربین آن آسیبی نبیند.

بدنه دستگاه به طور کامل از فلز پوشیده شده و فقط قسمت های بالا و پایین آن از پلاستیک استفاده می کنند که به دلیل بهبود آنتن دهی می باشد. در قسمت میانی پنل پشتی، سنسور اثر انگشت قرار گرفته است که محل کاملا مناسبی داشته و دسترسی به آن، آسان می باشد. این سنسور عملکرد بسیار خوبی دارد و در بیشتر مواقع، شناسایی اثر انگشت با سرعت بسیار بالایی انجام می گیرد. لبه پایینی دستگاه میزبان اسپیکر، درگاه میکرو یو اس بی و جک 3.5 میلی متری هدفون می باشد. در لبه سمت راست دستگاه نیز کلید های تنظیم حجم صدا و پاور قرارگرفته اند و درگاه سیمکارت نیز در لبه چپ دستگاه قرار دارد. در لبه بالایی دستگاه هم شاهد حضور میکروفون دوم و فرستنده اینفرارد هستیم.

در مجموع می توان گفت که طراحی ردمی نوت 5 پرو بهبود های خوبی به خود دیده و در واقع بروزتر شده است، اما شاید در این زمینه نتوان آن را به زیبایی برخی محصولات آنر و هوآوی دانست.

صفحه نمایش

شیائومی ردمی نوت 5 به نمایشگر 5.99 اینچی از نوع IPS LCD مجهز شده است که می توان آن را یکی از نقاط مثبت این گوشی به شمار آورد. وضوح پنل این گوشی 2160×1080 می باشد که تراکم پیکسلی 403 PPi را در اختیار می گذارد که رقم مناسبی برای محصولی در این رده قیمتی به شمار می آید. همانطور که گفتیم، نمایشگر این گوشی از نسبت تصویر 18:9 استفاده می کند که نه تنها باعث بهبود ارگونومی شده، بلکه تماشای ویدئو ها و همچنین وبگردی را لذت بخش تر کرده است.

ردمی نوت 5

روشنایی پنل این گوشی، در سطح مطلوبی قرار می گیرد و در استفاده از آن در محیط های روشن، مشکل خاصی نخواهید داشت. شادابی و عمق کنتراست رنگ ها نیز بسیار خوب بوده و متون و تصاویر از وضوح خوبی برخوردارند. دقت رنگ های نمایشگر هم مطلوب ارزیابی می شود و اگر از موضوع زاویه دید که مشکل اکثر پنل های LCD است بگذریم، می توان گفت که شیائومی از نمایشگر بسیار خوبی در این گوشی استفاده کرده است.

دوربین

ردمی نوت 5 را می توان از اولین گوشی های سری ردمی دانست که از دوربین دوگانه استفاده می کند. دوربین دوگانه ردمی نوت 5 از دو سنسور 12 و 5 مگاپیکسلی استفاده می کند که در پس لنز هایی با گشودگی دیافراگم f/1.9 و f/2.0 قرار گرفته است. دوربین دوم 5 مگاپیکسلی این گوشی برای ثبت اطلاع مربوط به عمق تصاویر جهت ایجاد افکت بوکه کاربرد خواهد داشت. دوربین اصلی ردمی نوت 5 از فوکوس خودکار تشخیص فاز با پیکسل‌های دوگانه بهره می‌برد و آن را فلش دوگانه‌ی LED همراهی می‌کند. وظیفه‌ی ثبت تصاویر سلفی نیز برعهده‌ی سنسوری 13 مگاپیکسلی با ابعاد پیکسل 1.12 میکرومتری قرار دارد که تصویر سوژه را از پس لنزی با دیافراگم f/2.0 ثبت می‌کند.

رابط کاربری دوربین ردمی نوت 5 ظاهر ساده ای دارد که البته بی شباهت به رابط کاربری دوربین گوشی های آیفون نمی باشد. همانند رابط کاربری دوربین در گوشی های اپل، در این گوشی نیز با سوایپ کردن روی صفحه می توان بین حالت های مختلف از جمله فیلمبرداری، ویدئوی کوتاه، حالت پرتره، پاناروما و … سویچ کرد. از نوار بالای محیط دوربین نیز می‌توان تغییراتی مانند فعال‌/غیرفعال‌سازی HDR، فیلترهای مختلف، زیباسازی چهره و انتخاب صحنه‌ی عکاسی با استفاده از وایت‌بالانس را پیاده کرد و به تنظیمات دوربین دسترسی داشت.

در محیط های روشن این گوشی عکس هایی با جزئیات مناسب به ثبت می رساند اما میزان جزئیات را نمی توان عالی دانست. گستره رنج داینامیکی را هم نمی توان بسیار خود دانست؛ چرا که تنظیم نور سفید بین قسمت های روشن و تاریک، به خوبی انجام نمی گیرد و محیط های روشن، پر نورتر به نظر می رسند. رنگ های ثبت شده نیز از شادابی بالایی برخوردارند و کمی اشباع شده به نظر می رسند که البته این موضوع از دید برخی افراد، نکته مثبتی به شمار می آید.

در محیط های کم نور نیز مشابه اکثر گوشی های میان رده دیگر و مطابق انتظار، دوربین این گوشی عکس های با جزئیات از دست رفته و رنگ های بی طراوت ثبت می کند. با این حال ردمی نوت 5 هم در محیط های روشن و هم در محیط های تاریک، کنترل مناسبی روی میزان نویز تصاویر دارد. نا گفته نماند که این گوشی در زمینه ثبت عکس های پرتره عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می گذارد و در بیشتر مواقع مرز بین سوژه و پس زمینه به خوبی تشخیص داده می شود.

 

سخت افزار و صدا

شیائومی در نسخه چین ردمی نوت 5 از پردازنده جدید اسنپدراگون 636 بهره برده است که در ماه اکتبر سال 2017 معرفی شده است. این تراشه از پردازنده گرافیکی جدیدی بهره می برد که عملکرد بهتری از آدرنو 508 بکار رفته در اسنپدراگون 630 خواهد داشت. این تراشه از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای 1.8 گیگا‌هرتز Kryo 260 بهره می برد و پردازنده گرافیکی آن نیز از نوع آدرنو 509 می باشد.

در استفاده روزانه و در دنیای واقعی، این گوشی از پس انجام تمامی کار ها بر می آید. با توجه به نتایج کسب شده در بنچمارک ها می توان گفت که عملکرد این تراشه بیشتر به اسنپدراگون 650 نزدیک بوده و فاصله خوبی با اسنپدراگون 625 دارد. این موضوع در هنگام استفاده هم قابل مشاهده است به طوری که ردمی نوت 5 نسخه چین را می توان سریع تر از نسخه معمولی دانست که از پردازنده اسنپدراگون 625 استفاده می کند. این گوشی از 4 گیگابایت حافظه رم استفاده می کند که عملکرد خوب آن در زمینه مولتی تسکینگ را نوید می دهد و همچنین این محصول توانایی مناسبی در اجرای بازی های مختلف دارد.

در لبه پایینی این گوشی، اسپیکر تک کاناله قرار گرفته است که از نظر بلندی صدا می توان آن را راضی کننده دانست. شفافیت و وضوح صدا هم در سطح مطلوبی قرار می گیرد و در بخش تنظیمات صدا هم می توان از اکولایزر برای هدفون ها استفاده کرد. مشابه اکثر گوشی های شیائومی، ردمی نوت 5 نیز در داخل جعبه فاقد هدفون می باشد؛ اما خوشبختانه این گوشی دارای جک 3.5 میلی متری هدفون می باشد.

نرم افزار

مطابق انتظار، شیائومی ردمی نوت 5 به رابط کاربری MIUI مجهز شده است. از نظر برخی افراد، با این که این رابط کاربری فاصله زیادی با اندروید خالص دارد، اما ویژگی های زیاد آن موجب شده است که رابط کاربری یکی از نقاط قوت شیائومی به شمار بیاید. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که شیائومی بیکار ننشسته و در طی سال های اخیر، به افزایش کارایی و بهبود رابط کاربری خود پرداخته است. ردمی نوت 5 نیز به آخرین نسخه رابط کاربری شیائومی، یعنی MIUI 9.5 مجهز شده است که هر چند از نظر ظاهری تفاوتی با رابط کاربری به کار رفته در گوشی های می 6 و می میکس ندارد، اما شرکت چینی سعی در سبک سازی و عملکرد روان آن داشته است.

MIUI 9.5 همچنان دارای ویژگی های متعددی است. یکی از این ویژگی ها Dual Apps می باشد. با استفاده از این ویژگی می توان دو نسخه متفاوت از یک اپلیکیشن را داشت. به عنوان مثال می توان به طور همزمان دو برنامه تلگرام در گوشی نصب کرد و از دو حساب متفاوت استفاده کرد. با ویژگی Second Space هم می توان حساب کاربری دیگری در همان رابط کاربری داشت.

یکی از ویژگی های جدید در MIUI 9.5 اضافه شدن ژست های حرکتی برای جابه جایی در منو ها می باشد. این قابلیت در حال حاضر به اندازه قابیلت های موجود در آیفون 10، بهینه و روان نیست. برای بازگشت به صفحه‌ی اصلی باید یک‌ بار از پایین نمایشگر به سمت بالا سوایپ کنید. سوایپ به سمت بالا و نگاه داشتن انگشت اپلیکیشن‌های درحال اجرا را نمایش خواهد داد و سوایپ از لبه‌های چپ یا راست نمایشگر به سمت داخل نقش کلید بازگشت را ایفا می‌کند. ویژگی دیگری که می توانیم به آن اشاره کنیم، تشخیص جهره می باشد که از سرعت بالایی برخوردار است اما همانطور که خود شیائومی نیز اعلام می کند، امنیت آن را نمی توان چندان بالا دانست. رابط کاربری این گوشی در مجموع عملکرد نرم و روانی دارد و در استفاده روزمره لگ و تاخیر آزار دهنده ای در آن به چشم نمی خورد.

باتری

گوشی ردمی نوت 5 نیز همانند اکثر گوشی های شیائومی به باتری بزرگ مجهز شده است. این گوشی از باتری 4000 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند که در استفاده ترکیبی شامل وبگردی، اجرای بازی، تماشای فیلم، عکاسی، استفاده از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی، می تواند به راحتی یک روز را همراهی کند. این گوشی از شارژ سریع 2.0 گوالکام پشتیبانی می کند و شارژ صفر تا صد آن توسط شارژر درون جعبه، کمی بیشتر از 2 ساعت زمان می برد.

نقاط مثبت

  • بدنه فلزی و کیفیت ساخت بالا
  • اندروید 8.1
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • دوربین خوب
  • سخت افزاری با قدرت مناسب

نقاط منفی

  • استفاده از میکرو یو اس بی به جای USB Type-C
  • عدم پشتیبانی از فیلمبرداری 4K

ردمی نوت 5

 

نظر شما در مورد ردمی نوت 5 چیست؟

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

گوشیه خوبیه کاش وضعیت بازار درست بشه بتونم بخرمش!

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱