نقد و بررسی سامسونگ گلکسی واچ

ساعت های هوشمند از نظر بسیاری از منتقدان در حال حاضر چندان کاربردی نیستند که اصلی ترین دلیل آن هم شارژدهی نه چندان خوب آن ها می باشد. پس آیا می توان گلکسی واچ را پاسخی از سوی سامسونگ برای منتقدان دانست؟ گلکسی واچ در واقع ترکیبی از طراحی گیر اس 3 و استحکام گیر اسپورت می باشد که اکنون در دو اندازه عرضه شده و دارای 3 رنگ متفاوت می باشد که سلیقه های بیشتری را پوشش خواهد داد.

خرید SAMSUNG Galaxy Watch

گلکسی واچ قابلیت های جدیدی در زمینه های سلامت، تناسب اندام و به طور کلی کارهایی که از پس یک ساعت هوشمند بر می آید انجام می دهد، در اختیار می گذارد و به یک ماژول جدید سنسور ضربان قلب سنج مجهز شده است. این ساعت به نسخه جدید سیستم عامل تایزن مجهز شده و برای اولین بار دستیار صوتی بیکسبی را در یک پوشیدنی در اختیار خواهد گذاشت. در ادامه نگاه دقیق تری به بخش های مختلف این ساعت هوشمند خواهیم داشت و قبل از هر چیز شما را به تماشای ویدئوی جعبه گشایی محصول دعوت می نماییم.

جعبه گشایی از گلکسی واچ

طراحی

همانطور که گفتیم گلکسی واچ در دو اندازه روانه بازار شده است که کاربران می توانند به دلخواه و با توجه به اندازه مچ دست خود، گزینه مناسب را خریداری نمایند. نسخه بزرگتر 46 میلی متری دارای نمایشگر 1.3 اینچی می باشد که در حال حاضر فقط در رنگ نقره ای موجود می باشد. نسخه دیگر 42 میلی متری که مناسب مچ های کوچکتر می باشد، دارای نمایشگر 1.2 اینچی بوده و در دو رنگ رز گلد و مشکی نیمه شب عرضه شده است.

بدنه اصلی ساعت، توسط فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر خوردگی 316L ساخته شده است که به دلیل صیقل دادن، ظاهر براقی به خود گرفته و شبیه به استیل می باشد. گلکسی واچ تا عمق 50 متری و یا به عبارتی فشار 5 اتمسفر، در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و استاندارد MIL-STD-810G نشان می دهد که این ساعت از استحکام بالایی برخوردار است.

نمایشگر سوپر امولد Galaxy Watch از شیشه محافظ کورنینگ گوریلا گلس +DX استفاده می کند که مناسب ساعت های هوشمند بوده و به گفته کورنینگ، مقاومت بالایی در برابر خط و خش دارد. استفاده از ساعت هم همانند گذشته توسط حلقه چرخان انجام می گیرد که تجربه بسیار لذت بخشی همراه با رابط کاربری تایزن 4.0 در اختیار می گذارد. علاوه بر این، ظاهر گرد گلکسی واچ در کنار طراحی اسپورت آن باعث شده است که این گجت قبل از این که شبیه به یک پوشیدنی هوشمند باشد، ظاهری شبیه به ساعت های معمولی داشته باشد. موردی که بیشتر ساعت های هوشمند از داشتن آن عاجز هستند.

گلکسی واچ

همانند گذشته، دو کلید هوم و بازگشت در سمت راست ساعت قرار دارند که جنس آن ها نیز از فولاد ضد زنگ بوده و دارای پوششس خاص هستند که باعث راحتی استفاده از آن ها می شود. به طور کلی طراحی گلکسی واچ الهام گرفته از Gear S3 Frontier می باشد که حلقه چرخان آن دارای دندانه های بیشتر و البته نرم تری می باشد که از این نظر می توان آن را بیشتر مشابه نسخه کلاسیک گیر اس 3 دانست.  نسخه 46 میلی متری دارای حلقه چرخان مشکی می باشد که با بدنه اصلی رنگ متفاوتی دارد و این موضوع می تواند طرفداران و مخالفان خاص خود را داشته باشد. دو نسخه دیگر اما دارای حلقه چرخان هم رنگ با بدنه هستند. جنس حلقه چرخان به طور دقیق ذکر نشده است، اما به نظر می رسد از کامپوزیت برای ساخت آن استفاده شده است که هم باعث کاهش وزن شده و هم تطبیق رنگ ها را آسان تر کرده است. در قسمت پشتی هم شاهد حضور سنسور ضربان قلب سنج هستیم که ظاهر کاملا جدید و متفاوتی در مقایسه با نسخه های قبل دارد.

نمایشگر

همانطور که اشاره کردیم، نسخه 46 میلی متری گلکسی واچ دارای نمایشگر1.3 اینچی بوده و نسخه 42 میلی متری نیز از نمایشگر 1.2 اینچی استفاده می کند. نمایشگر هر دو نسخه از نوع سوپر امولد بوده و رزولوشن آن ها 360×360 می باشد. با این حساب، تراکم پیکسلی نسخه 42 میلی متری به حدود 300 پیکسل در هر اینچ و برای نسخه 46 متری نیز به عدد 278 پیکسل در هر اینچ می رسد که برای استفاده به عنوان ساعت هوشمند، کاملا کافی به نظر می رسد. از نظر کیفیت نمایشگر هم باید گفت که به دلیل رنگ های شاداب، کنتراست عمیق و سطح روشنایی بسیار بالا، گلکسی واچ یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار است که مطمئنا هر کاربری را راضی خواهد کرد.

گلکسی واچ

رابط کاربری

گلکسی واچ با نسخه چهارم سیستم عامل تایزن عرضه شده است، اما نحوه استفاده از آن از زمان گیر اس 2 تغییر چندانی به خود ندیده است. البته نیازی به تغییر هم وجود ندارد؛ چرا که به جرأت می توان گفت که رابط کاربری سامسونگ برای ساعت های هوشمند، جزو بهترین گزینه ها می باشد که استفاده از آن بسیار آسان است. حلقه چرخان، استفاده از این رابط کاربری را نه تنها لذت بخش می کند، بلکه نیاز برای استفاده از نمایشگر کوچک لمسی را کاهش می دهد که در مجموع باعث راحت تر شدن کار با ساعت می شود.

گلکسی واچ

البته این موضوع بدان معنی نیست که رابط کاربری بدون تغییر مانده است؛ شاید در مقایسه با گیر اسپورت، رابط کاربری تغییرات چندادنی به خود ندیده باشد، اما در مقایسه با گیر اس 2 و گیر اس 3، بهبود های خوبی در این رابط کاربری ایجاد شده است. طراحی رابط کاربری در نسخه جدید کاملا الهام گرفته از رابط کاربری گوشی های سامسونگ می باشد و به طور مثال سامسونگ ویژگی Edge lightining را به آن افزوده است که باعث همخوانی هر چه بیشتر رابط کاربری گلکسی واچ با گوشی های پرچمدار سامسونگ می شود.

واچ فیس ها و یا تم های جدید ساعت نیز هوشمند تر از همیشه شده اند تا بیش از پیش تداعی کننده حس ساعت های واقعی باشند. برخی از واچ فیس های پیش فرض، با ژیروسکوپ هماهنگ شده اند تا در زوایای مختلف مچ دست، جلوه های نوری متفاوتی در واچ فیس ایجاد شود. همچنین اگر ساعت را به گوش خود نزدیک کنید، متوجه خواهید شد که همزمان با حرکت عقربه ها، صدای تیک ساعت شنیده می شود که البته امکان غیر فعال کردن آن وجود دارد.

گلکسی واچ

یک حالت Good Nighte Mode وجود دارد که تمامی اعلان ها و هشدار ها را غیر فاعل کرده و نمایشگر همیشه روشن را نیز در حالت خاموش قرار می دهد. این ویژگی روشن شدن خودکار نمایشگر با حرکت مچ دست را نیز غیر فعال می کند که علاوه بر داشتن خوابی آسوده تر، باعث افزایش عمر باتری نیز خواهد شد. Good Nighte Mode را می توان از قسمت تنظیمات سریع فعال کرد؛ اما فعال شدن خود کار آن بر اساس فعالیت بدنی و یا زمان معین می توانست بهتر باشد که انتظار می رود سامسونگ در بروز رسانی های بعد این مورد را نیز اضافه نماید. همانند گیر اسپورت، یک حالت water lock نیز وجود دارد که در هنگام شنا کردن، نمایشگر لمسی را غیر فعال خواهد کرد. همچنین یک ویژگی جدید در این قسمت وجود دارد که می توان بعد از غیر فعال کردن water lock و با استفاده از لرزش و امواج صوتی، قطرات موجود در اسپیکر ساعت را به بیرون هدایت کرد.

ویژگی دیگری که از گیر اسپورت به گلکسی واچ راه یافته است، حالت Watch Only می باشد. با روشن کردن این حالت، گلکسی واچ همانند یک ساعت معمولی عمل خواهد کرد و تنها وظیفه آن، نمایش زمان خواهد بود. این ویژگی شارژدهی باتری را تا چند روز افزایش می دهد و حتی نقش آن در افزایش عمر باتری، بیشتر از حالت ذخیره انرژی می باشد. به طور کلی می توان گفت که رابط کاربری تایزن سامسونگ بهبود های خوبی به خود دیده است و همچنان یکی از بهترین رابط های کاربری برای کنترل ساعت هوشمند می باشد.

نا گفته نماند که علاوه بر چندین تم ساعت زیبای که به طور پیش فرض وجود دارند و اطلاعات مختلفی را به دلخواه به نمایش می گذارد، تم های بسیار زیاد دیگری را نیز می توان برای آن دانلود کرد. سوایپ کردن به سمت راست، منوی نوتیفیکیشن ها را در اختیار می گذارد که می توان اطالاعت مفید و کاملی از آن دریافت کرد. به عنوان مثال حتی اگر تصویری برای شما از طریق دایرکت اینستاگرم ارسال شود، می توانید آن را در قسمت نوتیفیکیشن ها مشاهده کرده و حتی لایک کنید. سوایپ کردن به سمت چپ نیز منوهای اطلاعات ورزشی، سلامتی و آب و هوا را در اختیار می گذارد. تمامی اطلاعات به نمایش گذاشته شده در رابط کاربری، قابل شخصی سازی هستند و امکان تنظیم آن ها به صورت دلخواه وجود دارد.

سلامتی و تناسب اندام

جای تعجبی وجود ندارد که تمام ویژگی های ورزشی و تناسب اندام گیر اسپورت را در گلکسی واچ نیز مشاهده می کنیم. گلکسی واچ قادر به ردیابی 40 ورزش مختلف بوده و می تواند به صورت خودکار به ردیابی 6 فعالیت از جمله پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و … بپردازد و همچنین می توان به وسیله آن الگوی های خواب و ضربان قلب را نیز پیگیری کرد. سامسونگ همچنین امکان تعیین سطح استرس را با استفاده از میزان افزایش ضربان قلب در یک بازه زمانی فراهم کرده است و اگر ساعت گلکسی واچ متوجه به بالا بودن استرس افراد باشد، پیشنهاد هایی مانند کشیدن نفس عمیق را ارائه خواهد داد.

دقت ردیابی تمرینات و فعالیت های ورزشی در گلکسی واچ همانند گیر اسپورت بوده و در سظح بسیار خوبی قرار می گیرد. اپلیکیشن Samsung Health نیز اطلاعات کامل و مفیدی از فعالیت های بدنی در اختیار می گذارد. از آنجایی که ردیابی خودکار فعالیت ها، دقیقا با شروع فعالیت آغاز نمی شود، توصیه می شود برای پیگیری فعالیت های خود، به صورت دستی اقدام نمایید تا نتایج دقیق تری را در اختیار داشته باشید.

گلکسی واچ

عملکرد و اپلیکیشن ها

پشتیبانی از اپلیکیشن های شخص ثالث موردی است که سیستم عامل تایزن در مقایسه با Watch os  اپل و Wear os گوگل ضعیف تر عمل می کند. با این حال سامسونگ با شرکت های دیگری در حال همکاری است تا این موضوع نیز برطرف شود و یکی از بزرگترین قدم های آن را می توان توسعه اپلیکیشن اسپاتیفای برای سیستم عامل تایزن دانست که پشتیبانی آفلاین را نیز در اختیار می گذارد. با این حال در حال حاضر سیستم عامل سامسونگ در این زمینه به خوبی دو رقیب بزرگ دیگر نمی باشد.

همانطور که گفتیم پشتیبانی از اپلیکیشن ها مشکل گلکسی واچ به شمار می آید؛ اما سوالی که باید از خود داشته باشید این است که آیا با وجود داشتن تجربه بسیار خوب از تمام ویژگی های ساعت، نیازی به داشتن اپلیکیشن های دیگر می باشد؟ اگر پاسخ شما مثبت باشد قطعا گزینه های دیگری برای شما وجود خواهد داشت و در غیر این صورت گلکسی واچ یکی از بهترین ساعت های هوشمند موجود برای خرید خواهد بود. عملکرد گلکسی واچ  نیز به لطف استفاده از پردازنده جدید اگزینوس 9110 و سیستم عامل بهینه تایزن 4.0 در سطح عالی قرار می گیرد. نسخه بلوتوث این ساعت دارای 768 مگابایت حافظه رم می باشد و نسخه LTE نیز از 1.5 گیگابایت حافظه رم بهره می برد که هر دو نسخه دارای 4 گیگابایت حافظه داخلی می باشند. سامسونگ امکان ذخیره سازی تصاویر و یا موسیقی را بر روی ساعت قرار داده است و حدود 1.5 گیگابایت از حافظه داخلی برای این موارد در نظر گرفته شده است که داشتن حافظه داخلی بیشتر می توانست قابل تقدیر باشد.

گلکسی واچ

باتری

سامسونگ عمر باتری را یکی از نقاط قوت گلکسی واچ به خصوص در نسخه 46 میلی متری می داند که دارای باتری 472 میلی آمپر ساعتی می باشد. (نسخه 42 میلی متری به باتری کوچکتر 270 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است). در استفاده نیمه سنگین و معمولی، گلکسی واچ می تواند بیش از 3 روز را با یک بار شارژ دوام بیاورد و با روشن بودن ویژگی نمایشگر همیشه روشن می توان گفت که شارژدهی حدود یکی روز کاهش می یابد. بنابراین شارژدهی این محصول را می توان بسیار خوب ارزیابی کرد که در سطح بسیار بهتری در مقایسه با برخی رقبا همچون اپل واچ قرار دارد. نسخه 42 میلی متری نیز با یک بار شارژ و در حالت خاموش بودن ویژگی نمایشگر همیشه روشن می تواند تا 2 روز را دوام بیاورد. در داخل جعبه گلکسی واچ شارژر بی سیم قرار داده شده است و شارژ کامل Galaxy watch کمی بیشتر از یک ساعت زمان نیاز دارد.

نقاط مثبت

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا
  • نمایشگر عالی
  • پشتیبانی از اسپاتیفای به صورت آفلاین
  • ضد آب تا عمق 50 متر
  • سازگار با اندروید و ios
  • ردیابی بسیار خوب فعالیت هاورزشی و خواب
  • رابط کاربری عالی
  • سنسور ضربان قلب سنج بهبود یافته
  • شارژدهی بسیار خوب به خصوص در نسخه 46 میلی متری

نقاط منفی

  • بیکسبی نیاز مند توسعه بسیار بیشتری است و در حال حاضر ناکار آمد می باشد.
  • اپلیکیشن های کمتر برای اکوسیستم تایزن در مقایسه با Watch os و Wear OS
  • عملکرد محدود تر با ios

نظر شما در مورد گلکسی واچ سامسونگ چیست؟

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

25 مورد از بهترین گوشی های سامسونگ بازار (دی۱۴۰۱)

خوشبختانه بازار تلفن‌های همراه هیچ‌وقت انحصاری نبوده و همواره شاهد حضور و قدرت‌نمایی برندهای...

معین کریمی time-alt ۷ فروردین ۱۴۰۱