مقایسه honor 7X و شیائومی mi A1 : کدام یک گوشی میان رده بهتری است؟

مقایسه honor 7X و شیائومی mi A1 : کدام یک گوشی میان رده بهتری است؟

آنر 7 ایکس و شیائومی mi A1 دو گوشی میان رده ای هستند که به دلیل ویژگی های خوب خود از جمله دوربین دوگانه، بدنه فلزی و البته قیمت استثنائی، توانسته اند طرفداران زیادی به سمت خود جذب کنند. شرکت شیائومی برای این که گوشی میان رده اش فروش بهتری تجربه کند، سیستم عامل آن را یکی از نقاط قوتش قرار داد. هوآوی هم با گوشی آنر 7 ایکس سعی داشته است دستگاهی با نمایشگر 18:9 و دوربین دوگانه با قیمتی مناسب روانه بازار کند. در ادامه با مقایسه این دو گوشی میان رده با سایمان دیجیتال همراه باشید.

ویدئوی جعبه گشایی از honor 7X

 

ویدئوی جعبه گشایی از شیائومی mi A1

 

طراحی

honor 7X و mi A1 را می توان از نظر طراحی، به نوعی مشابه دانست. هر دو گوشی به طور کامل بدنه ای آلومینیومی دارند و در پشت هر دو، دوربین دوگانه به همراه سنسور اثر انگشت قرار گرفته است. هر دو گوشی به لطف استفاده از بدنه آلومینیومی، کیفیت ساخت خوبی دارند و حس در دست داشتن کالای مرغوب را به کاربران منتقل خواهند کرد. جالب است بدانید که دو گوشی از نظر وزن و ضخامت هم تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. گوشی میان رده ی شیائومی با ضخامت 7.3 میلی متری خود، باریک تر از آنر 7 ایکسی می باشد که ضخامتش 7.6 میلی متر می باشد؛ با این حال وزن هر دو گوشی، 165 گرم است.

 

طراحی

honor 7X

Mi A1

ساختار بدنه

 بدنه فلزی – محافظ شیشه ای نمایشگر  بدنه فلزی – محافظ شیشه ای نمایشگر

ابعاد

155.4x 75.8 x 7.3 mm 156.5×75.3×7.6 mm

وزن

165 گرم 165 گرم

درصد مساحت نمایشگر

77 درصد 70 درصد

 

اصلی ترین تفاوت این دو گوشی در زمینه طراحی، به نسبت مساحت نمایشگر به بدنه بر می گردد. آنر 7 ایکس به لطف استفاده از نسبت تصویر 18:9، علاوه بر این که موفق شده است نمایشگر بزرگتری در بدنه ای کوچک بگنجاند، باعث شده است که عرض گوشی کمتر از رقیب دیگر بوده و استفاده از آن، در مجموع آسان تر باشد. نمایشگر گوشی میان رده شیائومی، حدود 70 درصد مساحت قسمت جلویی را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که صفحه نمایش آنر 7 ایکس، حدود 77 درصد مساحت جلو را در اختیار دارد. محل قرار گیری سایر اجزای گوشی از جمله کلید های پاور و تنظیم صدا، اسپیکر، جک هدفون و درگاه یو اس بی نیز در هر دو گوشی یکسان می باشد.

صفحه نمایش

honor 7x به یک نمایشگر 5.93 اینچی با رزولوشن 1080×2160 مجهز شده است که نسبت تصویر آن 18:9 می باشد. از طرف دیگر Mi A1 به نمایشگر 5.5 اینچی مجهز شده شده است که رزولوشن آن 1920×1080 بوده و نسبت تصویرش 16:9 می باشد. اگر به دنبال نمایشگری با چگالی پیکسلی بالا و وضوح زیاد هستید، مطمئنا این دو گوشی برای شما مناسب نخواهد بود. اما رزولوشن فول اچ دی و فول اچ دی پلاس برای استفاده کاربران معمولی کاملا کافی خواهد بود و تفاوتی بین این رزولوشن و QHD دیده نخواهد شد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که با دو گوشی میان رده و مقرون به صرفه رو به رو هستیم.

صفحه نمایش

honor 7x

Mi A1

تکنولوژی

IPS LCD IPS LCD

اندازه

5.93 اینچ 5.5 اینچ

رزولوشن

2160×1080 1920×1080

تراکم

418 ppi 403 ppi

نسبت تصویر

18:9 16:9

نمایشگر IPS LCD هر دو گوشی میان رده برای استفاده روزانه کیفیت مناسبی دارند و حداکثر روشنایی آن ها قابل قبول است. دقت رنگ های هر دو نمایشگر هم با در نظر رنج قیمتی، در سطح خوبی قرار می گیرد؛ اما کنتراست هرگز در حد و اندازه های پنل های اولد نبوده و رنگ مشکی از عمق مناسبی برخوردار نمی باشد. با این حال، در حالت کلی می توان گفت که  نمایشگر هر دو گوشی برای استفاده غیر حرفه ای و معمولی کاملا مناسب است و بیشتر کاربران را راضی خواهد کرد. تنها برتری آنر 7 ایکس در این زمینه، حاشیه های باریک و استفاده از نسبت تصویر جدید می باشد.

سخت افزار

honor 7X

در زمینه قدرت، آنر 7X به پردازنده 8 هسته ای Kirin 659 مجهز شده است که 4 هسته قدرتمند آن در فرکانس 2.36 و چهار هسته کم مصرف نیز در فرکانس 1.7 گیگاهرتزی تنظیم شده اند. پردازنده گرافیکی هم از نوع Mali T830 می باشد. این گوشی در دو نسخه متفاوت با حافظه داخلی 32 و 64 روانه بازار شده است که حافظه رم آن ها به ترتیب 3 و 4 گیگابایت می باشد. آنر 7X دارای درگاه کارت حافظه خارجی می باشد و کاربران می توانند تا 256 گیگابایت افزایش حافظه داشته باشند. این مشخصات سخت افزاری به هیچ وجه قابل مقایسه با پرچمداران نمی باشد اما برای استفاده معمولی، مناسب است. با این ترکیب سخت افزاری می توان بازی های زیادی را اجرا کرد، اما باید از قید بازی های گرافیکی سنگین بگذرید؛ البته به یاد داشته باشید که با محصول میان رده و مقرون به صرفه ای رو به رو هستیم. در سایر امور مانند گشت و گذار در رابط کاربری، اجرای برنامه های معمولی و … این گوشی عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارد.

Mi A1

Mi A1 به پردازنده ی 8 هسته ای اسنپدراگون 625 مجهز شده است که فرکانس آن 2 گیگاهرتز می باشد و در بین گوشی های میان رده، جزو پر فروش ترین پردازنده های کوالکام محسوب می شود. پردازنده گرافیکی نیز Adreno 506 می باشد که به خوبی از پس پردازش تصاویر full HD بر می آید و برای اجرای بازی هایی با گرافیک متوسط ، مناسب به نظر می رسد. شیائومی برای این گوشی 4 گیگابایت حافظه ی رم درنظر گرفته است که برای یک محصول میان رده، فوق العاده محسوب می‌شود. این گوشی فقط در نسخه 64 گیگابایتی موجود است که از طریق کارت حافظه خارجی می توان تا 128 گیگابایت افزایش حافظه داشت. در کل پردازنده اسنپدراگون 625 با گرافیک Adreno 506 و 4 گیگابایت حافظه رم، عملکرد پایدار و بدون لگی در انجام امور معمولی روزانه در اختیار می گذارد و پردازنده ی نام برده به دلیل تولید شدن با لیتوگرافی 14 نانومتری، تولید حرارت پایینی داشته و مصرف باتری آن بهینه می باشد.

سخت افزار

honor 7X

Mi A1

تراشه

HiSilicon Kirin 659 Qualcomm MSM8953 Snapdragon 625

پردازنده مرکزی

Octa-core (4×2.36 GHz Cortex-A53 & 4×1.7 GHz Cortex-A53) Octa-core 2.0 GHz Cortex-A53

پردازنده گرافیکی

Mali-T830 MP2 Adreno 506

حافظه رم

4 / 3 4

حافظه داخلی

64 / 32 64

دوربین

گوشی میان رده Mi A1

Mi A1 همانند دو گوشی دیگر شیائومی یعنی Mi 6 و Mi 5x به دوربین دوگانه مجهز شده است که رزولوشن هر دو سنسور 12 مگاپیکسل می باشد. هر دو سنسور دوربین دوگانه فاقد لرزشگیر اوپتیکال هستند و وظیفه‌ی کنترل لرزش ها بر عهده ی نرم افزار دوربین گذاشته شده است. همانند اکثر گوشی های مجهز به دوربین دوگانه، دوربین دوگانه ی Mi A1 نیز به دلیل متفاوت بودن فاصله ی کانونی دو سنسور باهم، قادر است عکس های پرتره ثبت کرده و زوم 2 برابر بدون افت کیفیت را در اختیار بگذارد.

دوربین معولی به لنز 26 میلی متری با دیافراگم f/2.2 و پیکسل هایی با سایز 1.25 میکرومتری مجهز می باشد و دوربین دوم از لنز تله فوتو‌ی 50 میلی متری با دیافراگم f/2.6 و پیکسل هایی با سایز 1 میکرومتر استفاده می کند. از دیگر ویژگی های این دوربین می توان به عکاسی در حالت پاناروما، حالت تنظیم دستی، حالت شب و … اشاره کرد. در حالت تنظیم دستی نیز امکاناتی چون تغییر میزان iso، تغییر میزان نور سفید و فوکوس دستی وجود دارند.

نرم افزار دوربین جزو معدود جاهایی است که با وجود استفاده از اندروید خالص، بدون تغییر باقی مانده و شاهد نرم افزار اختصاصی شیائومی برای دوربین این دستگاه هستیم. رابط کاربری دوربین در کل ساده می باشد و امکاناتی چون HDR، فلاش LED و حالت پرتره در قسمت بالای آن قابل مشاهده هستند. در سمت پایین نیز دسترسی به فیلتر های مختلف، کلید زوم 2 برابر و گزینه ی options وجود دارند.

دوربین Mi A1 عکس هایی با جزئیات بالا ثبت می کند و نویز تصاویر در سطح مطلوبی قرار دارند. تنظیم نور سفید محیط هم از دقت خوبی برخوردار است و رنگ های ثبت شده در تصاویر این دوربین، زنده و کمی اغراق شده به نظر می رسند. فوکوس روی سوژه سرعت بالایی دارد اما به دلیل پردازش های ثانویه ی زیاد، ثبت هر عکس حدود 2_3 ثانیه زمان می‌برد.

کیفیت دوربین دوم نیز بسیار نزدیک به دوربین اصلی می باشد و عکس های ثبت شده توسط آن، دارای جزئیات زیادی بوده و پردازش رنگ ها به خوبی صورت می گیرد. البته این دوربین به دلیل داشتن دیافراگم f/2.6 نور کمتری نسبت به دوربین اصلی جذب می کند؛ بنابراین برای عکاسی در محیط های تاریک مناسب نخواهد بود. عکس های ثبت شده با دوربین اصلی در محیط های تاریک نیز کیفیت خوبی دارند و نویز تصاویر با توجه به محدوده ی قیمتی دستگاه، مناسب ارزیابی می شوند؛ البته به دلیل فقدان لرزشگیر اوپتیکال، در برخی مواقع تصاویر به صورت تار ثبت می شوند.

نمونه تصاویر ثبت شده با گوشی میان رده Mi A1

 

دوربین

honor 7X

Mi A1

اصلی

Dual 16 MP + 2 MP, phase detection autofocus 1/2.9″ sensor size, 1.25 µm pixel size, geo-tagging, touch focus, face detection, HDR,panaroma Dual 12 MP, (26mm, f/2.2; 50mm, f/2.6), phase detection autofocus, 2x optical zoom

فلش

LED flash dual-LED (dual tone) flash

فیلمبرداری

2160p@30fps, 720p@120fps 1080p@30fps

سلفی

8 MP 5 MP

گوشی میان رده honor 7X

دوربین پشتی آنر 7 ایکس دارای یک سنسور اصلی 16 مگاپیکسلی است که دوربین دوم 2 مگاپیکسلی به عنوان لنز کمکی در کنار آن قرار گرفته است. هدف از قرار دادن لنز دوم، ثبت عکس های پرتره با افکت بوکه بوده است. اما جالب است بدانید که دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی هم با وجود داشتن یک لنز، قادر است تصاویر پرتره با نتیجه تقریبا یکسان ثبت کند. نتیجه ای که از این موضوع می توان گرفت، این است که به نظر می رسد دوربین هر دو قسمت، به کمک پردازش های نرم افزاری عکس های پرتره را ثبت می کند.

افکت بوکه به این معنی است که پس زمینه حالت تار به خود می گیرد تا سوژه اصلی جلوه بهتری داشته باشد. این افکت زمانی که عملکرد دقیقی داشته باشد، واقعا زیباست اما آنر 7X در برخی موارد، عملکرد دقیقی ندارد و لبه های سوژه گاها به درستی تشخیص داده نمی شود. با این حال، وجود این ویژگی برای دستگاهی با این قیمت، نکته جالی است که احتمالا در آپدیت های بعدی می تواند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد.

برای کیفیت عکس های گرفته شده با آنر 7 ایکس نمی توان یک سطح بخصوصی گفت. کیفیت عکس ها در برخی موارد خوب بوده و در برخی موارد مناسب نمی باشد. در تنظیمات پیش فرض، عکس ها اندازه ی 3:4 دارند و برای استفاده در حالت تمام صفحه، باید رزولوشن 16 مگاپیکسل را کنار گذاشته و از رزولوشن 11 مگاپیکسل استفاده کرد. در برخی عکس ها، رنگ های ثبت شده از دقت کمی برخوردار هستند و برخی از عکس ها نیز با وضوح یا sharpness پایین ثبت می شوند.

اما با گشت و گذار در تنظیمات دوربین و روشن کرن حالت HDR، می توان عکس های به مراتب بهتری با رنگ های اشباع شده تر، ثبت کرد. در منوی سمت چپ رابط کاربری گزینه های مختلف عکاسی و فیلم برداری وجود دارد که از میان آن ها می توان به عکاسی و فیلمبرداری در حالت حرفه ای یا pro، نقاشی با نور، HDR ، صحنه آهسته و … اشاره کرد. بنابراین با کمی تلاش و تنظیم کردن دوربین می توان عکس های خوبی با این گوشی گرفت؛ اما همانطور که گفتیم نمی توان توقع زیادی از دوربین یک گوشی میان رده داشت.

نرم افزار

همانطور که از نام “A1” بر می آید، اندروید وان سیستم عاملی است بر روی این محصول نصب شده و بر پایه اندروید 7.1.2 نوقا طراحی و توسعه داده شده است. تقریبا تمام قسمت های نرم افزاری این گوشی به جز دوربین و بخش IR، توسط گوگل طراحی و توسعه یافته است. شاید حذف شدن رابط کاربری MIUI برخی از امکانات اضافی نرم افزاری گوشی های شیائومی را حذف کرده باشد؛ اما به لطف استفاده از اندروید خالص، عملکرد رابط کاربری بسیار نرم و روان می باشد و علاوه بر این، بروزرسانی های گوگل در سریعترین زمان برای این گوشی در دسترس خواهد بود. ظاهر کلی رابط کاربری بسیار شبیه به گوشی های پیکسل گوگل می باشد و در عین سادگی، بسیار یکپارچه بوده و بخش های مختلف آن در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند.

آنر 7X به سیستم عامل اندروید 7.0 نوقا مجهز شده است که رابط کاربری EMUI 5.1 روی آن نصب شده است. طراحی این رابط کاربری نسبت به گذشته تغییر چندانی نداشته است و همچنان می تواند مورد انتقاد قرار گیرد؛ چرا که طراحی بخش های مختلف رابط کاربری همخوانی خوبی باهم ندارند و بین طراحی اندروید و ios درگیر است. به عنوان مثال طراحی آیکون ها بیشتر نزدیک به اندروید است اما ظاهر داخل برنامه ها مشابه ios است. البته این رابط کاربری قابلیت شخصی سازی بالایی دارد و می توان تم ها و آیکون های مختلفی را برای آن در نظر گرفت. علاوه بر این می توان گفت که رابط کاربری آنر 7 ایکس، امکانات بیشتری نسبت به اندروید خالص در اختیار می گذارد.

باتری

آنر 7X به باتری 3340 میلی آمپری مجهز شده است که شاید برای دستگاهی در اندازه 6 اینچ، چندان بزرگ به شمار نیاید. اما شارژدهی یک اسمارتفون تنها به اندازه باتری بستگی ندارد. این گوشی با پردازنده کم مصرف و نمایشگری با رزولوشن فول اچ دی پلاس، قادر است در استفاده نیمه سنگین شامل وبگردی، تماشای ویدئو، عکاسی و … 1 روز کامل را دوام بیاورد. گوشی میان رده شیائومی هم با باتری 3080 میلی متری، نرم افزار بهینه، پردازنده کم مصرف و نمایشگری با رزولوشن تمام اچ دی، شارژدهی مشابه آنر 7 ایکس دارد و این دو گوشی در این زمینه تفاوت های چشمگیری با یکدیگر ندارند.

سخن پایانی

دو گوشی میان رده ای که در این مقاله مقایسه کردیم، نسبت به قیمت مناسب خود، از ویژگی ها و امکانات خوبی برخوردار هستند. در زمینه پردازشی، کیفیت دوربین و نمایشگر و شارژدهی باتری تفاوت چندان زیادی بین آنر 7 ایکس و Mi A1 دیده نمی شود؛ پس این موارد علاوه بر قیمت نزدیک دو گوشی، نمی توانند تاثیر چندانی روی تصمیم خریداران داشته باشد. تفاوت های اصلی دو گوشی، به نسبت تصویر و نرم افزار بر می گردد. آنر 7 ایکس با داشتن نمایشگری کشیده و کم حاشیه، ظاهر به روز تری دارد و از طرف دیگر، Mi A1 به دلیل استفاده از اندروید خالص، در زمینه نرم افزاری به مراتب تجربه بهتری از آنر 7X در اختیار خواهد گذاشت. در نتیجه خریداران می توانند با در نظر گرفتن این موارد و البته نیاز های خود، گزینه مناسب را خریداری نمایند.

خرید honor 7x        خرید گوشی شیائومی می A1

از نظر شما کدام یک از این دو گوشی میان رده بهتر است؟

۶ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

A1 عالیه

شیاومی mi A1 ممکنه از لحاظ طراحی ساده باشه اما خیلی قابلیهای خاص و بهتری نسبت به هانری داره چه از لحاظ سخت افزار و چه از لحاظ نرم افزاری من خودم به شخصه بازی های آسفالت ۸ و ۹ و پی اس2018 هم رو شیاومی نصبیدم هم هانر ولی یکی از خوبیای گرافیکی شیاومی حس بازی کردن با بازی های گرافیکی بهت دست میده نتیجه ای که گرفتم هانر هنگ می‌کنه وسط بازی ولی شیاومی بدون کوچکترین هنگی و کرش کردن میشه نهایت استفاده رو ازش برد بازم خودتون میدونین یا علی.

به نظر من و پرس ها و تحقیقات پی در پی فهمیدم honer7x از نظر فنی و عمر خیلی پایین تر از mi a1 است و همین طور از نظر کیفیت عکس و فیلم mi a1 دو دوربین خوب نسبت به گوشی های میان رده خود دارد و دوربین دوم در زوم کردن تجزیه پرتوو است من خودم mi a1 انتخاب کردم. خداحافظ

از هر لحاظ حساب کنی HUAWEI HONOR 7Xانتخاب بهتریه،6اینچ،۱۸/۹,fhd+,۷۷،
۷۷درصد،طراحی زیباتر،کایرن۶۵۹بافرکانس ۲.۳۶نسبت به دو که تو تک هسته کارایی بیشتر داره چون هنوز نرم افزاری نیست که بخواهد تمام هسته هارو فعال کنه،و… اگه بخوام بررسی کنم زیاد میشه به غیر از مسائل فنی پشتیبانی و مسائل ریجستری هم هست،فقطHONOR7X

من که 7x رو ترجیح میدم چون شیک ترِ و اینکه آپدیت کردنش نسبت به شیائومی راحت تره . اندروید 8 هم که براش میاد به زودی

بی شک A1

مطالب بیشتر

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین هدفون‌های زیر یک میلیون (دی 1401)

انواع هدفون و هندزفری همیشه جزو محبوب‌ترین لوازم جانبی بازار بوده‌اند؛ همچنین این‌روزها که...

پویا علیمی time-alt ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱