دوربین گوگل پیکسل ۴ ای

مقایسه دوربین گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE

چند وقتی می‌شود که آیفون SE معرفی شده است و در دسترس کاربران قرار گرفته است. در کنار این گوشی، شرکت گوگل به تازگی گوشی میان‌رده‌ای با نام گوگل پیکسل ۴ ای به بازار عرضه کرده است. دوربین این دو گوشی میان‌رده کارایی قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته‌اند و توانسته‌اند کاربران را راضی کنند. از آنجایی تکنولوژی ساخت دوربین این دو گوشی تقریبا شبیه به هم است، تصمیم گرفتیم در این متن به بررسی کارایی دوربین گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE در شرایط مختلف پردازیم. 

دوربین اصلی هر دو گوشی دوربینی یگانه است و از استفاده از دوربین‌های چندگانه در آن‌ها خودداری شده است. سنسور دوربین اصلی گوگل پیکسل ۴ ای، ۱۲.۲ مگاپیکسلی است و دارای فاصله کانونی ۱.۷ می‌باشد. در نقطه مقابل، سنسور دوربین اصلی آیفون SE، ۱۲مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۱.۸ است.

دوربین سلفی این دو گوشی تقریبا یکسان هستند. سنسور دوربین سلفی گوگل پیکسل ۴ ای ۸ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲ است و آیفون SE نیز دارای سنسور دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲.۲ می‌باشد.

فیلم‌برداری

از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری، این دو گوشی دارای شرایط تقریبا یکسانی هستند. برای شروع مقایسه دوربین گوگل و آیفون در ابتدای کار سراغ ویدیوهای ثبت‌شده توسط دو گوشی می‌رویم. قابلیتی که برای فیلم‌برداری در آیفون SE قابل استفاده است، فیلم‌برداری 4K با ۶۰ فریم بر ثانیه است. این قابلیت متاسفانه در گوگل پیکسل ۴ ای موجود نیست. علاوه بر آن، پایداری تصاویر و رنگ آن‌ها در شرایط محیطی متنوع، در آیفون بهینه‌تر است.

فیلم‌برداری با دوربین سلفی

برای فیلم‌برداری با دوربین سلفی، پیکسل دامنه پویا گسترده‌تری در فیلم عرضه می‌کند. علاوه بر آن، این گوشی حین فیلم‌برداری، پایداری مطلوب‌تری نیز دارد. در کنار آن، فیلم‌های ضبط‌شده با دوربین سلفی آیفون، رنگ‌های تیره‌تری دارند که می‌توانند در نظر اغلب کابران مطلوب باشند.

فیلم‌برداری آهسته

با استفاده از آیفون، کاربران قادر خواهند بود فیلم‌های 1080p با سرعت آهسته ثبت کنند.

گوگل پیکسل هم برای بهبود کیفیت فیلم‌های آهسته، از قابلیت‌های نرم‌افزاری خود بهره می‌برد و به همین دلیل می‌تواند فیلم‌های مطلوبی به نمایش بگذارد.

صدای فیلم

با استفاده از تکنولوژی کاهش نویز که در میکروفون آیفون SE تعبیه شده است، نویزهای صوتی محیطی حین فیلم‌برداری به نسبت گوگل پیکسل کمتر شنیده می‌شوند. البته این دیدگاه، دیدگاهی نسبی است و هر کسی باید با توجه به دیدگاه خود گزینه بهتر را در این مقایسه پیدا کند.

فوکوس خودکار

در مقایسه دوربین گوگل و آیفون از لحاظ فوکوس خودکار یا اتوفوکوس، به این نتیجه رسیدیم که عملکرد هر دو دوربین تقریبا مشابه هم است و هر دو دوربین فوکوس خودکار را به شکل مطلوب و سریع انجام می‌دهند. به عنوان مثال، حین فیلمبرداری از یک سوژه، اگر مانعی را بین سوژه و دوربین قرار دهید و سپس بردارید، هر دو دوربین به سرعت می‌توانند روی سوژه فوکوس کنند.

در حالت کلی، هر دو دوربین در این مورد دچار هیچ مشکلی نیستند و عملکرد خوبی دارند.

تصویربرداری

پس از بررسی حالات فیلم‌برداری، نوبت به تصویربرداری و عکاسی می‌رسد.

جنگل پیکسلجنگل اس ای

تقریبا هر دو گوشی، در مقایسه بین تصویرهای عادی از مناظر، عملکرد یکسانی دارند. نکته‌ای که تفاوت را ایجاد می‌کند، رنگ‌های شبیه به واقعیت در تصاویر ثبت‌شده از مناظر توسط دوربین آیفون SE است.

گل آفتابگردون - اس ای ۲۰۲۰

اگر قبلا هم از محصولات پیکسل استفاده کرده باشید، احتمالا می‌دانید که تصاویر ثبت‌شده با دوربین گوشی‌های پیکسل حالت خاصی دارند و با تصاویر سایر گوشی‌ها مقداری متفاوت هستند. این تفاوت به معنی نامناسب‌بودن تصاویر ثبت‌شده با دوربین پیکسل نیست. این تصاویر معمولا رنگ‌های غلیظ‌تری به نسبت رنگ تصاویر سایر دوربین‌ها دارند. همچنین این تصاویر کنتراست بالایی دارند و به همین دلیل هم در بین کاربران موبایلی، طرفداران خاص خود را دارند. این حالت، می‌تواند به عنوان عیب دوربین این تلفن همراه در نظر گرفته شود.

زوم اپتیکال

لازم به ذکر است که در هیچ کدام از این دو گوشی، زوم اپتیکال قابل استفاده نیست و زومی که توسط کاربران این دو موبایل استفاده می‌شود، زوم دیجیتالی است. گوگل این زوم را تحت عنوان Super Res Zoom در اختیار کاربران قرار داده است. این نوع زوم استفاده‌شده در دستگاه‌های پیکسلی، از قابلیت‌های نرم‌افزاری برای بهینه‌تر‌کردن زوم تصاویر استفاده می‌کند. این مقدار زوم در دوربین این دستگاه موبایلی، حداکثر ۷ برابر است.

در مقابل، آیفون SE زوم دیجیتالی حداکثر ۵ برابری را به کاربر عرضه می‌کند.

با مقایسه تصاویر گرفته‌شده با زوم ۵ برابری در این دو دوربین، می‌توان دریافت که تصاویر دوربین گوگل پیکسل ۴ ای دارای مقدار نویز کم و وضوح بیشتری هستند. البته، همان‌طور که گفتیم، دوربین گوگل پیکسل ۴ ای توانایی زوم بیشتری را نیز به نسبت آیفون SE دارد و اگر علاقمند هستید با دوربین گوشی تصاویری با فاصله زیاد از دوربین با استفاده از زوم مناسب بگیرید، می‌توانید بیشتر به گوگل پیکسل ۴ ای توجه کنید.

تصویربرداری در نور کم

مقایسه تصویربرداری در نور کم در دوربین‌های موبایلی، زمانی می‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد که کاربر به‌صورت دستی تنظیمات دوربین را اعمال کند و به ثبت تصاویر بپردازد. 

ولی اگر علاقمند هستید در نور کم بدون انجام تنظیماتی خاص و با استفاده از حالت اتوماتیک به عکاسی بپردازید، می‌توانید به تصاویر بهتر آیفون دقت ویژه‌ای بکنید. دوربین آیفون SE در شرایط نور کم و بدون تنظیمات حرفه‌ای، می‌تواند تصاویر بهتری به کاربران عرضه کند. در این تصاویر، جزئیات بهتر و بیشتری به نسبت تصاویر گرفته‌شده در حالت اتوماتیک و در نور کم وجود دارد.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که گوگل پیکسل ۴ ای دارای حالت شب نیز است که می‌توان با استفاده از آن در نور کم و در حین شب تصاویر جذابی گرفت. با استفاده از حالت شب در دوربین گوگل پیکسل ۴ ای، تصاویر گرفته‌شده در شب، جزئیات بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال، اگر در محیط باز به تصویربرداری با حالت شب بپردازید، خواهید دید که حتی مدل ابرها نیز در تصویر ثبت خواهند شد.

آیفون SE فاقد حالت شب در دوربین است و از این لحاظ می‌تواند در مقایسه دوربین گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE عقب بماند.

در مقایسه دوربین گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE از لحاظ تصویربرداری در نور کم، برنده مسابقه، گوگل پیکسل ۴ ای است.

عکاسی پرتره

پرتره با گوگل پیکسل۴ ایپرتره با اس ای ۲۰۲۰

وقتی دو تصویر گرفته‌شده با حالت پرتره این گوشی‌ها را مشاهده می‌کنیم، کاملا مشخص است که تصویر آیفون، عریض است و باعث کشیده‌تر دیده‌شدن سوژه می‌شود. برخلاف آیفون SE، تصویر پرتره در دوربین گوگل پیکسل، از کشیدگی کمتری برخوردار است و سوژه را جذاب‌تر نمایش می‌دهد.

زاویه دید تصویر پرتره دوربین آیفون SE، به مراتب بهتر از پیکسل است. در تصویر پرتره پیکسل که از فردی گرفته‌شده است، سوژه به شکلی نمایش داده می‌شود که گویی فرد مورد نظر دچار کمبود وزن است.

علاوه بر این، با مقایسه دو تصویر پرتره گرفته‌شده با این دو دوربین، می‌توان به این نتیجه رسید که تشخیص عناصر مختلف سوژه از محیط پشت‌اش در آیفون به‌سختی انجام می‌شود. به‌عبارت دیگر، موهای فرد با محیط پشت‌اش به‌سختی قابل تشخیص است و به همین دلیل، موی فرد، در حالت پرتره به‌خوبی نمایش داده نمی‌شود.

هر دو دوربین، در تصویربرداری پرتره دارای کاستی‌های جزئی هستند. به عنوان مثال، اگر فردی به‌شکل ایستاده باشد و از او تصویر پرتره‌ای با این دو دوربین گرفته شود، مشاهده می‌شود که فضای بین دست فرد و بدن او، به‌طور کامل توسط دوربین نادیده گرفته شده است. به عبارت ساده‌تر، بوکه‌کردن فضای بین دو دست و بدن فرد، در هر دو دوربین به‌خوبی انجام نمی‌شود.

در محدوده قیمتی این دو محصول، چنین اتفاقاتی طبیعی است، ولی اگر بخواهیم به مقایسه دوربین گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE از لحاظ تصاویر پرتره بپردازیم، آیفون SE، به‌عنوان انتخاب نهایی برگزیده می‌شود.

تصاویر سلفی

سلفی با ۴ ایسلفی با اس ای

نخستین چیزی که در مقایسه دوربین گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE از لحاظ تصاویر سلفی متوجه آن می‌شویم، زاویه دید گسترده‌تر تصاویر گرفته‌شده با پیکسل است. در نتیجه، گوگل پیکسل ۴ ای برای سلفی‌های گروهی یا زمان‌هایی که دوست دارید مناظر محیط بیشتر دیده‌شوند، مناسب‌تر است.

در مورد گسترده‌بودن دامنه پویا در تصاویر ثبت‌شده با این دو گوشی و مناسب‌بودن جزئیات تصویر، دوربین هر دو گوشی کارایی مطلوبی دارند.

دوربین گوگل پیکسل ۴ ای، به‌خاطر این‌که جزئیات ریز چهره را نیز در تصویر به‌خوبی به‌نمایش می‌گذارد، برای آن دسته از کاربران که دوست دارند ایرادات چهره‌شان خیلی مشخص نباشد، چندان مناسب نیست. در نقطه مقابل، در تصاویر سلفی دوربین آیفون SE، چهره را صاف‌تر نشان می‌دهد.

سلفی‌های دوربین پیکسل، در مقایسه با سلفی‌های آیفون، تیره‌تر هستند. علاوه بر آن، روشن‌‌بودن تصویر سلفی در آیفون بیشتر به‌چشم می‌خورد. بنابراین، در مقایسه دوربین سلفی گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE، دوربین آیفون، تصاویر روشن‌تری را به کاربران عرضه می‌کند.

در حالت کلی، تصاویر سلفی دوربین گوگل پیکسل ۴ ای، واقعی‌تری هستند، در‌حالی‌که تصاویر سلفی آیفون SE از لحاظ نور و زیبابودن چهره، موردپسندتر هستند.

این گوشی‌ها در تصویربرداری سلفی در مقابل نور خورشید نیز عملکرد قابل قبولی دارند. آیفون در این حالت تصویربرداری سلفی، رنگ‌های پرطراوت‌تری به‌نمایش می‌گذارد که برای بسیاری از کاربران موردپسندتر است. در‌حالی‌که رنگ تصاویر سلفی گرفته‌شده با دوربین گوگل پیکسل ۴ ای در مقابل نور خورشید، تیره‌تر است.

در این بخش، نمی‌شود نتیجه‌ای برای بهتربودن کارایی هر کدام از این دو محصول گرفت. مطلوب‌بودن تصاویر گرفته‌شده با دوربین سلفی در این دو گوشی، بسته به نظرات اشخاص می‌تواند متفاوت باشد.

تصویر پرتره با دوربین سلفی

تفاوت تصویر پرتره گرفته‌شده با گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE
تفاوت تصویر پرتره گرفته‌شده دوربین سلفی گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE

نخستین چیزی که در این نوع تصویربرداری با متوجه آن می‌شویم، کم‌بودن زاویه دید دوربین آیفون SE در دوربین سلفی است. البته، نور در تصاویر پرتره گرفته‌شده با این گوشی، بهتر از آیفون ثبت می‌شود.

از لحاظ شناسایی زوایا در در تصاویر این دو گوشی، می‌توان تتیجه‌ای مطلوب از کارایی هر دو تلفن همراه گرفت. در تصاویر پرتره دوربین سلفی آیفون، مانند دوربین اصلی آن، شناسایی مرز بین سوژه و محیط پشتی‌اش مقداری نامناسب انجام می‌شود. در ناحیه مو سر سوژه، این مشکل آشکار می‌شود.

باید به این نکته نیز توجه کرد، که تصاویر بوکه گرفته‌شده با آیفون، دچار مشکل کمتری به نسبت گوگل پیکسل ۴ ای می‌شوند. در برخی از حالات شناسایی قسمتی از محیط پشتی به عنوان سوژه تصویر در دوربین گوگل پیکسل قابل شناسایی است. بنابراین، وجود مشکلاتی جزئی در موی سر سوژه در کنار کیفیت قابل قبول تصاویر بوکه گرفته‌شده با دوربین سلفی آیفون SE، قابل چشم‌پوشی است.

تصاویر سلفی گرفته‌شده در نور کم

در مقایسه دوربین گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE، عملکرد دوربین سلفی گوگل پیکسل ۴ ای در نور کم مناسب‌تر از آیفون است. در چنین شرایطی، دوربین آیفون گرفتار نویزهای متعددی در تصویر می‌شود.

علاوه بر آن، در دوربین سلفی پیکسل نیز حالت شب قابل استفاده است که می‌تواند کیفیت تصاویر گرفته‌شده در این شرایط را بهبود بخشد.

در صورتی که در تصویربرداری با دوربین سلفی در شرایط نور کم از فلاش استفاده کنید، پیکسل توانایی ثبت تصاویر بهینه‌تر را خواهد داشت. علاوه بر روشن‌شدن سوژه، قسمتی از محیط پشتی هم روشن می‌شود که برای تصویربرداری مناسب است. درحالی‌که تصاویر دوربین آیفون در این شرایط، همچنان گرفتار نویز هستند.

در حالت کلی، اگر تصمیم دارید در نور کم تصویربرداری و فیلم‌برداری کنید، توصیه ما به شما، انتخاب گوگل پیکسل ۴ ای به‌جای آیفون SE است.

حالت‌های تصویربرداری

اگر بخواهیم این دو دوربین را از لحاظ دارابودن حالت‌های مختلف تصویربرداری با هم مقایسه کنیم، گوگل پیکسل ۴ ای پیروز میدان خواهد بود. چرا که علاوه بر حالت شب، حالت تصویربرداری astrophotography هم دارد. این حالت برای زمانی کارایی دارد که علاقمند هستید با لوزام جانبی دوربین موبایل مانند سه‌پایه، از ستارگان تصویربرداری نمایید. البته برای تصویربرداری بهینه در این شرایط، نیاز دارید دوربین را در محیطی قرار دهید که آلودگی‌های هوایی و نوری وجود نداشته باشد.

برخلاف گوگل پیکسل ۴ ای، آیفون دارای حالت‌های خاص تصویربرداری نیست و از این لحاظ مقایسه دوربین گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE به نفع محصول گوگل به اتمام می‌رسد.

نتیجه‌گیری

مقایسه دوربین گوگل پیکسل ۴ ای و آیفون SE با در نظرگرفتن محدوده قیمت آن‌ها، بسیار ارزشمند است. هر دو گوشی می‌توانند تصاویر قابل قبولی ثبت کنند و به لطف نرم‌افزارهای پردازشی اپل و گوگل که برای تصویر و فیلم‌برداری در این گوشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصاویر و فیلم‌های جذابی به کاربران عرضه می‌شوند.

همان‌طور که در متن هم اشاره کردیم، در برخی از شرایط دوربین گوگل پیکسل ۴ ای عملکرد بهتری داشت و در برخی از شرایط دیگر، آیفون SE تصاویر و فیلم‌های بهینه‌تری را ثبت می‌کرد که می‌تواند براساس اولویت‌ها و علایق شما به یک انتخاب مناسب کمک کند. به نظر شما کدامیک از این محصولات تصاویر و فیلم‌های بهتری ثبت می‌کند؟   

منبع: Tomsguide

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱