بهترین گوشی های تاشو

با بهترین گوشی های تاشو فعلی بازار آشنا شوید (دی 1401)

صنعت تولید گوشی‌های موبایل به سرعت در حال پیشرفت است و هر سال شاهد نوآوری‌های جدیدی در این عرصه هستیم. گوشی‌های هوشمند تاشو هم یکی از همین پیشرفت‌ها به حساب می‌آیند که در دو سه سال اخیر، مورد توجه شرکت‌های سازنده قرار گرفته‌اند. ایده تاشو بودن گوشی‌ها از قبل از ظهور گوشی‌های هوشمند وجود داشت. اما با پیشرفت فناوری، ایده گوشی هوشمند با صفحه نمایش تاشو به واقعیت پیوست و تبدیل به یکی از پرچالش‌ترین عرصه‌ها در تولید گوشی هوشمند در سال‌های اخیر شد.

چالش و سد اول جلوی پای این گوشی‌ها، دوام و عملکرد صحیح صفحه نمایش تاشو آن‌ها است که مورد بحث بسیاری از منتقدین و طرفداران این حوزه است. مسئله مهم دیگر هم قیمت تمام‌شده گوشی های تاشو است که با وجود صفحه نمایش‌های گران، نسبت به گوشی‌های هوشمند دیگر، قیمت بسیار بالاتری دارند.

از همه این مسائل که بگذریم، باید قبول کرد که آینده صنعت گوشی‌های هوشمند متعلق به گوشی های تاشو است و از این پس تعداد بیشتری از آن‌ها را در دست دوستان و آشنایان خواهیم دید. به همین سبب در این مطلب قصد داریم ۱۰ تا از بهترین گوشی های تاشو را به شما معرفی کنیم تا شما را بیشتر با این نوع گوشی‌ها آشنا کنیم.

گلکسی زد فولد ۴؛ از بهترین گوشی های تاشو سامسونگ

گلکسی زد فولد 4
گلکسی زد فولد ۴ در مطلب بهترین گوشی های تاشو

سری فولد تبدیل به یکی از سری‌های اصلی سامسونگ شده و این کمپانی هر سال نسخه جدیدی از آن را معرفی می‌کند. در دهم آگوست 2022 سامسونگ گلکسی Z Fold 4 را معرفی کرد که در موارد بسیاری نسبت به نسل قبل خود پیشرفت کرده است.

در حالت تا شده قطر Z Fold 4 به 15.8 میلی‌متر می‌رسد و هنگامی که گوشی را باز کنید قطر دستگاه تنها 6.3 میلی‌متر خواهد بود. ساسمونگ تلاش بسیاری کرده تا گوشی‌های تاشوی خود را باریک‌تر کند و ظاهرا موفق هم شده. متریال بکار رفته در Z Fold 4 نیز از بهترین‌هاست و فریم این گوشی از آلومینیوم بوده و پشت و جلوی آن با گوریلاگلس ویکتوس پلاس پوشانده شده است. به دلیل وجود قطعات متحرک، ضدآب کردن گوشی‌های تاشو بسیار سخت است. سامسونگ اما موفق شده این کار سخت را به انجام برساند و Z Fold 4 استاندارد IPX8 را کسب کرده و در برابر آب کاملا مقاوم است.

فرم نمایشگر گوشی‌های تاشو با گوشی‌های معمولی متفاوت است. هر دو نمایشگر Z Fold 4 از نوع داینامیک آمولد هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. نمایشگر بیرونی 6.2 اینچ است و اندکی از نمایشگرهای معمولی باریک‌تر است. رزولوشن این نمایشگر 904 در 2316 است و تصاویر نمایش داده شده در آن جزئیات کافی دارند. نمایشگر اصلی 7.6 اینچ است و بیش از نود درصد از پنل جلویی را پوشانده است. رزولوشن این نمایشگر 1812 در 2176 است و کیفیت تصاویر نمایش داده شده در آن بی‌نظیر است. این نمایشگر از HDR10+ نیز پشتیبانی می‌کند و روشنایی صفحه در بیشترین حالت به 1200 نیت می‌رسد. هر دو نمایشگر پرچمدار جدید سامسونگ نرخ نوسازی 120 هرتزی دارند که به همراه سخت افزار قدرتمند خود عملکردی بسیار روان را به نمایش می‌گذارند. قابلیت مهم دیگر این است که مانند سال گذشته، نمایشگر اصلی Z Fold 4 از قلم پشتیبانی می‌‎کند.

سامسونگ قدرتمندترین پردازنده اندرویدی ممکن یعنی اسنپدراگون 8+Gen1 را در گوشی جدید تاشوی خود قرار داده است. این پردازنده 4 نانومتری هشت هسته دارد که قدرتمندترین هسته آن Cortex-X2 3.19 گیگاهرتزی است. این پردازنده در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 730 از پس اجرای هر بازی و نرم افزاری به بهترین شکل بر می‌آید. در کنار این پردازنده 12 گیگابایت رم قرار گرفته که عملکرد آن را کامل می‌کند.

Z Fold 4 دارای سه دوربین 50، 10 و 12 مگاپیکسلی است که به ترتیب لنزهای واید، تله فوتو و اولتراواید هستند. یکی از مزیت‌های گوشی‌های تاشو این است که می‌توان از دوربین‌های اصلی آن‌ها به جای دوربین سلفی استفاده نمود. کیفیت دو دوربین سلفی Z Fold 4 نسبت به نسل قبل تغییری نکرده اما سامسونگ فناوری دوربین زیر نمایشگر را بهبود بخشیده و اکنون دوربین سلفی که زیر نمایشگر داخلی قرار دارد به سختی دیده می‌شود.

در بخش باتری Z Fold 4 نسبت به نسل قبلش تغییری نکرده و همچنان از یک باتری با ظرفیت 4400 میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌کند. این باتری از فست شارژ 25 واتی پشتیبانی می‌کند و در تنها 30 دقیقه 50 درصد شارژ می‌شود. توان شارژ وایرلس نیز به 15 وات می‌رسد و با قابلیت Reverse Charging دستگاه‌های دیگر را با توان 4.5 وات به صورت بی‌سیم شارژ نماید.

گلکسی زد فولد ۳؛ قدیمی اما باارزش

گلکسی زد فولد ۳ در مطلب بهترین گوشی های تاشو
گلکسی زد فولد ۳ در مطلب بهترین گوشی های تاشو

بزرگترین و جدیدترین گوشی سامسونگ که در سال 2021 معرفی شد، گلکسی زد فولد ۳ بود. این گوشی تاشو از نظر طراحی ظاهری بسیار شبیه به نسخه قبلی است و طراحان کره‌ای برای این پروژه جدید ترجیح داده‌اند از همان متد طراحی قبلی استفاده کنند. اما در بطن این شباهت‌های ظاهری، تفاوت‌های بسیاری نهفته هستند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها، استاندارد مقاومتی IPX8 در گلکسی زد فولد ۳ است. به واسطه این گواهی، این گوشی تاشو، ۳۰ دقیقه را می‌تواند در عمق ۱.۵ متری زیر آب دوام بیاورد. این تاشو سامسونگ با بدنه آلومینیومی ضخامتی نزدیک به ۶.۴ میلی‌متر و وزنی در حدود ۲۷۱ گرم دارد.

صفحه نمایش Dynamic AMOLED 2X زد فولد ۳ در حالت باز ۷.۶ اینچ است. در حالت تا شده این اندازه به ۶.۲ اینچ می‌رسد. رزولوشن تصویر در حالت باز ۱۷۶۸×۲۲۰۸ با تراکم پیکسلی ۳۷۴ پیکسل بر اینچ است. این وضوح و تراکم پیکسلی بالا، مشخصه‌های مهمی برای نمایشگر یک گوشی تاشو هستند. نرخ نوسازی تصویر برای هر دو نمایشگر ۱۲۰ هرتز است. هر دو پنل قابلیت پشتیبانی از نرخ نوسازی پویا را دارند و با توجه به محتوا در حال نمایش، نرخ نوسازی تغییر می‌کند. پشتیبانی از HDR10+ برای نمایشگر اصلی هم از دیگر مشخصه‌های صفحه نمایش این گوشی تاشو هستند.

پرچمدار تاشو گلکسی، از تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ در قلب خود استفاده می‌کند. این تراشه با هشت هسته در پردازنده مرکزی خود به همراه پردازنده گرافیکی Adreno 660، از پس تمام بازی‌ها و برنامه‌های حرفه‌ای و سنگین بر میاید. به واسطه این تراشه و رم ۱۲ گیگابایتی بایتی، این گوشی تاشو در رده پرچمدارهای تمام عیار قرار می‌گیرد. برای حافظه داخلی هم دو انتخاب برای خرید بین ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت وجود دارد.

تغییر مهم دیگر هم وجود دوربین سلفی زیر نمایشگر در گلکسی زد فولد ۳ است. زد فولد ۳ به عنوان اولین گوشی تاشو با این فناوری شناخته می‌شود. علاوه بر این دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی دوربین سلفی دیگری هم وجود دارد که ۱۰ مگاپیکسلی است و در حاشیه صفحه نمایش خارجی قرار دارد. دوربین اصلی هم شامل سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی است. دوربین‌های زد فولد ۳، به طور کامل انتظارات را از یک گوشی ۱۶۰۰ دلاری برآورده نمی‌کنند. اما روی هم رفته عملکرد قابل قبولی را به عنوان دوربین یک گوشی تاشو دارند.

در این گوشی تاشو همچنین پشتیبانی از قلم سامسونگ نیز تعبیه شده است تا جای خالی گلکسی نوت جدید را بتواند برای کاربران پر کند.

منبع انرژی این غول تاشو باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپری است. برای شارژ این باتری با شارژر ۲۵ واتی، زمانی در حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه نیاز خواهید داشت. البته همراه با بسته‌بندی این گوشی شارژر وجود ندارد و جداگانه باید این مورد را تهیه کنید. باتری زد فولد ۳، از شارژ بی‌سیم ۱۱ واتی و شارژ معکوس با توان ۴ وات هم پشتیبانی می‌کند.

گلکسی زد فلیپ 4؛ یک گوشی تاشو با قیمت مناسب‌

گلکسی زد فلیپ 4
گلکسی زد فلیپ 4 در مطلب بهترین گوشی های تاشو

در کنار Z Fold 4 سامسونگ گوشی Z Flip 4 را معرفی کرد که یک گوشی تاشو با قیمتی مناسب‌تر به شمار می‌رود.

 بر خلاف Z Fold 4 که یک گوشی بزرگ به شمار می‌رود و حمل آن سخت است، Z Flip 4 در حالت تا شده ابعاد بسیار جمع‌وجوری داشته و سامسونگ آن را به گونه‌ای طراحی کرده که حمل آسان نقطه قوت آن باشد.

متریال بکار رفته در ساخت Z Flip 4 مانند پرچمداران سامسونگ شیشه و آلومینیوم هستند. فریم گوشی از آلومینیوم ساخته شده و پنل جلویی و پشتی با گوریلاگلس ویکتوس پلاس پوشانده شده‌اند که مقاومت بالایی در برابر ضربه و خط‌وخش دارند. Z Flip 4 هم مانند برادر بزرگتر خود استاندارد IPX8 را کسب کرده و تا 1.5 متری آب به مدت 30 دقیقه بدون مشکل کار خواهد کرد.

مانند همه گوشی‌های تاشو، Z Flip 4 دارای دو نمایشگر است. نمایشگر کوچکتر که در پشت گوشی قرار گرفته 1.9 اینچ بوده و از نوع سوپرآمولد است. رزولوشن این نمایشگر 260 در 512 است و کیفیت بسیار بالایی دارد. این نمایشگر از Always On Display پشتیبانی می‌کند و می‌تواند نوتیفیکیشن‌ها را نمایش دهد. نمایشگر اصلی 6.7 اینچ است که 85.4 درصد از پنل جلویی را پوشانده. این نمایشگر از نوع داینامیک آمولد است و کیفیت بالاتری از نمایشگر پشتی دارد. رزولوشن صفحه نمایش اصلی 1080 در 2640 است و از استاندارد HDR10+ نیز پشتیبانی می‌کند. نرخ نوسازی آن نیز به 120 هرتز می‌رسد. مانند تمامی گوشی‌های سامسونگ، نمایشگر Z Flip 4 هم در بین بهترین‌ها قرار می‌گیرد و تصاویر خارق العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد.

در قلب Z Flip 4 تراشه اسنپدراگون 8+Gen1 قرار دارد که قوی‌ترین پردازنده اندرویدی حال حاضر جهان است. در کنار این پردازنده 4 نانومتری، پردازنده گرافیکی Adreno 730 قرار دارد و این دو پردازنده با هم از پس سنگین‌ترین برنامه‌ها و بازی‌ها به آسانی بر می‌آیند. Z Flip 4 به هشت گیگابایت رم مجهز شده و حافظه داخلی آن از 128 گیگابایت شروع می‌شود و به 512 گیگابایت نیز می‌رسد.

دو دوربین دوازده مگاپیکسلی از نوع واید و اولتراواید پکیج دوربین Z Flip 4 را تشکیل می‌دهند. به دلیل وجود نمایشگر ثانویه شما می‌توانید از دوربین اصلی به عنوان دوربین سلفی استفاده کنید و این مزیت داشتن یک گوشی تاشو است و دیگر گوشی‌ها از آن بی‌بهره‌اند. البته Z Flip 4 یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی نیز دارد که به خودی خود کیفیت بسیار بالایی داشته و حتی قادر است ویدیوهایی با کیفیت 4K ثبت نماید.

به دلیل پیچیدگی‌های فنی، گوشی‌های تاشو باتری‌های کوچکتری نسبت به گوشی‌های معمولی دارند و Z Flip 4 هم در این بین مستثنی نیست. Z Flip 4 به یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 3700 میلی‌آمپر ساعت مجهز شده است. شارژدهی باتری در کل مناسب بوده و با استفاده معمولی یک روز کامل را شارژدهی خواهد داشت. این باتری از فست شارژ سیمی 25 وات و شارژ وایرلس 15 وات پشتیبانی می‌نماید و همچنین این قابلیت را دارد که از طریق فناوری Reverse Charging دستگاه‌های دیگر را به صورت بی‌سیم شارژ نماید.

گلکسی زد فلیپ ۳؛ گوشی تاشو ۱۰۰۰ دلاری

گلکسی زد فلیپ ۳ در مطلب بهترین گوشی های تاشو بازار
گلکسی زد فلیپ ۳ در مطلب بهترین گوشی های تاشو بازار

خانواده گلکسی زد فلیپ به عنوان گوشی های تاشو با اندازه کوچک شناخته می‌شوند. سامسونگ این سری را برای جذب طرفداران گوشی های تاشو کوچک و جمع‌و‌جور به روی کار آورده است. زد فلیپ ۳ هم در همین راستا طراحی شده است و با ابعاد ۱۶۶×۷۲.۲×۶.۹ در حالت باز، از جمله گوشی های تاشو کوچک به حساب می‌آید.

زد فلیپ ۳ همانند برادر بزرگترش گواهی IPX8 را کسب کرده است و در برابر آب تا عمق ۱.۵ متری (۳۰ دقیقه) مقاوم است. بدنه آلومینیومی و گوریلا گلس ویکتوس هم دیگر عوامل محافظتی این گوشی تاشو هستند.

صفحه نمایش زد فلیپ ۳، Dynamic AMOLED 2X با اندازه ۶.۷ اینچ است. رزولوشن تصویر در این نمایشگر ۱۰۸۰×۲۶۴۰ با تراکم پیکسلی ۴۲۶ پیکسل بر اینچ است. صفحه نمایش دوم این گوشی تاشو که در کنار دو دوربین اصلی آن قرار دارد، ۱.۹ اینچ است که همانند نمایشگر اصلی پنل امولد دارد. صفحه نمایش اصلی ویژگی‌های دیگری مانند نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و پشتیبانی از HDR10+ را نیز دارد که هرچه بیشتر آن را به پرچمدارها شبیه می‌کند.

تراشه این تاشو سامسونگ، اسنپدراگون ۸۸۸ با قابلیت پشتیبانی از اینترنت نسل پنجم است. این تراشه میزبان پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای با چینش سه بخشی است. یک هسته ۲.۸۴ گیگاهرتزی، سه هسته ۲.۴۲ گیگاهرتزی و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی این هشت هسته را تشکیل داده‌اند. پردازنده گرافیکی هم Adreno 660 است. گلکسی زد فلیپ ۳ با رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی قابل خرید است.

دوربین اصلی این گوشی تاشو، شامل دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی است. یک دوربین با لنز عریض و دیگری با لنز فوق عریض که توانایی پوشش زاویه ۱۲۳ درجه‌ای را دارد. برای دوربین سلفی هم از یک سنسور ۱۰ مگاپیکسلی با لنز عریض استفاده شده است.

انرژی‌رسانی به تراشه و صفحه نمایش به‌روز این تاشو توسط باتری لیتیوم-پلیمری ۳۳۰۰ میلی‌آمپری انجام می‌شود. این باتری با شارژ سریع ۱۵ واتی در حدود یک و نیم ساعت برای شارژ صد در صدی نیاز دارد. در این مدل هم خبری از شارژر به همراه گوشی نیست و خرید آن به صورت جداگانه باید انجام شود.

شیائومی میکس فولد 2؛ گوشی تاشو بسیار نازک

شیائومی میکس فولد 2
شیائومی میکس فولد 2 در مطلب بهترین گوشی های تاشو

شیائومی تبدیل به یکی از کمپانی‌های پیشرو در زمینه گوشی‌های هوشمند شده است و پس از معرفی نسل اول گوشی‌های تاشوی خود، امسال از نسل جدید آن یعنی Mix Fold 2 رونمایی کرده است.

یکی از برتری‌های Mix Fold 2 نسبت به رقبایش قطر آن است. با اینکه این گوشی هم مانند بسیاری از گوشی‌ها ابعاد بزرگی دارد اما قطر آن از بقیه کمتر است و در حالت تا شده به تنها 11.2 میلی‌متر می‌رسد. نمایشگر بیرونی با یک لایه گوریلاگلس ویکتوس پوشانده شده که مقاومت دستگاه را در برابر خط و خش و ضربه افزایش داده‌اند. در کل باید گفت Mix Fold 2 نسبت به رقبایش ظاهر جذاب‌تر و پریمیوم‌تری دارد.

Mix Fold 2 به دو نمایشگر مجهز شده است. نمایشگر بیرونی 6.56 اینچ بوده و رزولوشن آن 1080 در 2520 است. نسبت تصویر در این نمایشگر 21 به 9 است و از گوشی‌های عادی باریک‌تر است اما در مقایسه با رقبای تاشوی خود پهنای بیشتری دارد. این نمایشگر باکیفیت از نوع آمولد بوده و از HDR10+ و Dolby Vision نیز پشتیبانی می‌کند. نرخ نوسازی در این نمایشگر نیز به 120 هرتز می‌رسد. نمایشگر دوم که با باز کردن گوشی نمایان می‌شود 8.02 اینچ بوده و از نوع OLED است. رزولوشن این نمایشگر از 1914 در 2160 است و از QHD فراتر می‌رود. این نمایشگر هم از استانداردهای HDR10+ و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و کیفیت تصاویر خروجی آن بی‌نظیر است. نمایشگرهای عادی قادر به نمایش حداکثر 16 میلیون رنگ مختلف هستند اما نمایشگر Mix Fold 2 قادر به نمایش یک میلیارد رنگ مختلف است. قابلیت‌های این نمایشگر به اینجا ختم نمی‌شود و نرخ نوسازی 120 هرتزی راه خود را به این صفحه نمایش نیز پیدا کرده است. LTPO بودن آن نیز باعث می‌شود نمایشگر بتواند نرخ نوسازی را برای کاهش مصرف انرژی پایین بیاورد.

Mix Fold 2 هم مانند اکثر پرچمداران اندرویدی به تراشه اسنپدراگون 8+Gen1 مجهز شده است که علکرد فوق العاده‌ای در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های مختلف دارد. Mix Fold 2 به 12 گیگابایت رم مجهز شده و در نسخه‌هایی با حافظه 256، 512 گیگابایت و یک ترابایت به بازار عرضه شده است.

Mix Fold 2 دارای سه دوربین 50، 8 و 13 مگاپیکسلی است که به ترتیب سنسور واید، تله فوتو و اولتراواید هستند. لنزهای این گوشی توسط کمپانی معتبر لایکا ساخته شده‌اند که تجربه زیادی در حوزه تولید لوازم و تجهیزات تصویربرداری دارد. یکی از نقاط قوت Mix Fold 2 دوربین اولتراواید آن است که زاویه دید آن به 123 درجه می‌رسد و تصاویر باکیفیتی نیز ثبت می‌نماید. Mix Fold 2 به یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی مجهز شده که کیفیت مناسبی دارد. البته شما می‌توانید از دوربین‌های اصلی به عنوان دوربین سلفی نیز استفاده نمایید.

یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4500 میلی‌آمپر ساعت وظیفه تامین انرژی Mix Fold 2 را بر عهده دارد. به دلیل LTPO بودن نمایشگر، مصرف انرژی این گوشی بسیار پایین بوده و با یک بار شارژ، تا یک روز کامل را شارژدهی خواهد داشت. این باتری از فست شارژ 67 واتی پشتیبانی می‌کند و در مدت تنها 40 دقیقه از صفر درصد به صد درصد خواهد رسید.

موتو ریزر 2022؛ ظاهر قدیمی و نوستالژیک

موتو ریزر 2022
موتو ریزر 2022 در مطلب بهترین گوشی های تاشو

دو سال پس از معرفی Moto Razr، کمپانی موتورولا نسل جدید گوشی‌های تاشوی خود را معرفی کرد. این گوشی نسبت به نسل قبل خود پیشرفت‌های زیادی داشته است و قیمت آن نیز نسبت به بسیاری از گوشی‌های این لیست مناسب‌تر است.

موتورولا در طراحی نسل جدید Moto Razr سعی کرده ظاهر قدیمی و نوستالژیک این گوشی را حفظ کند و در عین حال آن را به روزتر کرده و در بخش‌های مختلف بهبود ببخشد. حاشیه‌های نمایشگر نسبت به قبل کمتر شده‌اند و گوشی ظاهر مدرن‌تری پیدا کرده است. بدنه گوشی از شیشه ساخته شده و نمایشگر گوریلاگلس  محافظت می‌شود. وزن Moto Razr نیز 200 گرم است که اندکی از رقبا بیشتر بوده و کار با آن را دشوارتر ساخته است.

نمایشگر اصلی Moto Razr یک پنل 6.7 اینچی از نوع OLED است که از استاندارد HDR10+ نیز پشتیبانی می‌نماید. این پنل قادر به نمایش 1 میلیارد رنگ بوده و علاوه‌برآن نرخ نوسازی 144 هرتزی دارد که از تمامی رقبایش بیشتر است. رزلوشن نمایشگر فول اچ‌دی پلاس بوده و نسبت تصویر مانند گوشی‌های غیرتاشو 9 به 20 است. یک نمایشگر ثانویه نیز در پشت دستگاه قرار دارد که اندازه آن 2.7 اینچ بوده و رزولوشنش 573 در 800 است. این نمایشگر نیز از نوع OLED است و از قابلیت Always On Display پشتیبانی می‌نماید. در کل در بخش نمایشگر، Moto Razr از رقبای خود کم نمی‌آورد و حتی نرخ نوسازی آن نسبت به آن‌ها کاملا برتری دارد.

همانطور که در اکثر گوشی‌های این لیست دیدیم Moto Razr هم به تراشه اسنپدراگون 8+Gen1 مجهز شده است. این تراشه 4 نانومتری هشت هسته دارد و از پس اجرای تمامی برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی به سادگی بر می‌آید. ترکیب این پردازنده با نمایشگر 144 هرتزی عملکرد کلی گوشی را بسیار روان و لذتبخش کرده است. Moto Razr با 8 یا 12 گیگابایت رم و 128، 256 و 512 گیگابایت حافظه عرضه می‌شود.

در پشت گوشی Moto Razr دو دوربین 50 و 13 مگاپیکسلی دیده می‌شود. اولی از نوع واید بوده و دومی هم اولتراواید است. موتورولا دوربین اصلی را به لرزشگیر اپتیکال تصویر مجهز کرده که کیفیت تصاویر ثبت شده به خصوص در شب را بهبود بخشیده‌اند. مانند گوشی‌های دیگر این لیست، شما می‌توانید از دوربین‌های اصلی این گوشی به عنوان دوربین سلفی استفاده کنید. البته یک دوربین سلفی با کیفیت 32 مگاپیکسل در پنل جلویی قرار دارد که بیشتر برای تماس‌های تصویری کاربرد دارد.

در بخش تامین انرژی، یک باتری با ظرفیت 3500 میلی‌آمپر ساعت می‌بینیم که با استفاده‌های نسبتا سبک برای یک روز کامل شارژ Moto Razr را تامین می‌کند. البته نمایشگر 144 هرتزی مصرف انرژی Moto Razr را افزایش داده و در کل عملکرد باتری چندان راضی کننده نیست. این باتری از فست شارژ 33 وات پشتیبانی می‌کند و خبری هم از شارژ وایرلس نیست.

اوپو Find N؛ گوشی تاشو خوش دست

اوپو Find N
اوپو Find N در مطلب بهترین گوشی های تاشو

اوپو یکی از برندهای کمتر شناخته شده بازار موبایل است. محصول تاشوی این کمپانی که به تازگی معرفی شده سروصدای زیادی به پا کرده و بسیاری آن را متعادل‌ترین و بهترین گوشی تاشوی حال حاضر جهان می‌دانند که نسبت به بقیه گوشی‌های تاشو قیمت مناسبی نیز دارد.

Find N به گونه‌ای طراحی شده که ارتفاع کمتری نسبت به رقبایش دارد و همین باعث شده تا کار با آن آسان‌تر باشد. متریال بکار رفته در ساخت Find N از بهترین‌هاست و پشت و جلوی این گوشی با گوریلاگلس ویکتوس پوشانده شده که مقاومت زیادی در برابر ضربه و خط‌وخش دارد. فریم گوشی نیز از جنس آلومینیوم است. وزن گوشی نیز 275 گرم است که برای یک گوشی تاشو رقم مناسبی به شمار می‌رود.

Find N دارای دو نمایشگر است. نمایشگر اصلی که برای دسترسی به آن باید گوشی را باز کنید 7.1 اینچ است و 87.3 درصد از پنل جلویی را پوشانده. رزولوشن این نمایشگر آمولد 1792 در 1920 است و حداکثر روشنایی آن به 1000 نیت می‌رسد. این نمایشگر باکیفیت از استاندارد HDR10+ نیز پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه نرخ نوسازی Find N برابر با 120 هرتز است و اوپو برای کاهش مصرف انرژی از پنل LTPO استفاده کرده که بر حسب نیاز می‌تواند نرخ نوسازی را تغییر دهد. نمایشگر دوم گوشی 5.49 اینچ است که نسبت به رقبا قدری کوچکتر بوده اما نسبت تصویر در آن بسیار بهتر است. نسبت تصویر در این گوشی 18 به 9 بوده و حتی از گوشی‌های معمولی نیز پهن‌تر است. این نمایشگر نیز از نوع آمولد بوده وکیفیت بسیار خوبی دارد.

در قلب Find N، تراشه 5 نانومتری اسنپدراگون 888 قرار دارد. این پردازنده هشت هسته‌ای با اینکه جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده کوالکام نیست اما با این وجود عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. Find N در دو نسخه 256/8 گیگابایتی و 12/512 گیگابایتی عرضه می‌شود.

پرچمدار تاشوی اوپو در مجموع پنج دوربین دارد که سه‌تا از آن‌ها دوربین‌های اصلی هستند و دوتای دیگر بر روی نمایشگرها قرار گرفته‌اند و دوربین‌های سلفی را تشکیل می‌دهند. دوربین‌های اصلی 13،50 و 16 مگاپیکسلی هستند که به ترتیب لنزهای واید، تله فوتو و اولتراواید را تشکیل می‌دهند. نقطه قوت این گوشی زاویه دید 123 درجه‌ای دوربین اولتراواید آن است که به شما اجازه می‌دهد فضای بیشتری را در عکس خود ثبت کنید. دو دوربین 32 مگاپیکسلی که دقیقا مشابه هم هستند بر روی دو نمایشگر Find N حضور دارند.

با وجود ابعاد نسبتا جمع‌وجور گوشی، اوپو موفق شده یک باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی را در آن جای دهد. به دلیل LTPO بودن نمایشگر شارژدهی باتری بسیار خوب است و برای یک روز کامل شارژ موردنیاز شما را تامین خواهد کرد. این باتری از فست شارژ 33 واتی پشتیبانی می‌کند که در مدت 30 دقیقه ظرفیت باتری را به 55 درصد می‌رساند و برای فول شارژ کردن آن به تنها 70 دقیقه زمان نیاز دارد. اوپو از شارژ وایرلس نیز غافل نمانده است و توان شارژ وایرلس به 15 وات می‌رسد. همچنین Find N قابلیت Reverse Charging با توان 10 وات را دارد.

ویوو ایکس فولد؛ اولین گوشی تاشو کمپانی ویوو

ویوو ایکس فولد
ویوو ایکس فولد در مطلب بهترین گوشی های تاشو

ویوو یکی از کمپانی‌هایی است که حضور پررنگی در بازار گوشی‌های هوشمند ندارد و بی‌سروصدا کار خود را انجام می‌دهد. این کمپانی به تازگی فعالیت خود را در زمینه ساخت گوشی‌های تاشو آغاز کرده و X Fold اولین تلاش ویوو در این زمینه است.

X Fold دارای دو نمایشگر است. نمایشگر اول 6.53 اینچ بوده و نسبت تصویر در آن 21 به 9 است. این نمایشگر از نوع آمولد است و کیفیت بسیار بالایی دارد. این نمایشگر رنگ‌ها را بسیار خوب به تصویر می‌کشد و جزئیات تصویر در آن نیز کاملا مناسب است. نمایشگر اصلی که با باز شدن گوشی نمایان می‌شود 8.03 اینچ است. رزولوشن این نمایشگر 1916 در 2160 بوده و مانند نمایشگر اول از نوع آمولد است. نمایشگر اصلی از استاندارد HDR10+ نیز پشتیبانی می‌کند و همانطور که انتظار می‌رود کیفیت آن عالی است. نرخ نوسازی هر دو نمایشگر 120 هرتز بوده با این تفاوت که نمایشگر بزرگتر LTPO است و می‌تواند بر حسب نیاز نرخ نوسازی خود را تغییر دهد تا در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

مانند بسیاری از گوشی‌های این لیست X Fold هم از پردازنده اسنپدراگون 8Gen1 ساخت کوالکام بهره می‌برد. این پردازنده چهار نانومتری مصرف انرژی بهینه‌تری نسبت به پردازنده‌های نسل قبل دارد و قدرت آن نیز افزایش یافته است. در کنار این تراشه، X Fold به 12 گیگابایت مجهز شده و در دو نسخه با حافظه داخلی 256 و 512 گیگابایتی عرضه می‌شود.

تا اینجا تقریبا تمام گوشی‌های تاشویی که بررسی کردیم به سه دوربین اصلی مجهز شده بودند اما X Fold دارای چهار دوربین اصلی است. این دوربین‌ها در یک قاب دایره‌ای شکل قرار گرفته‌اند و وضوح آن‌ها 50، 8، 12 و 48 مگاپیکسل است که به ترتیب سنسور اصلی، تله فوتو با زوم 5 برابری، تله فوتو با زوم 2 برابری و اولتراواید را تشکیل می‌دهند. معمولا هر گوشی دارای یک دوربین تله فوتو است و داشتن دو دوربین تله فوتو دست شما را برای زوم کردن کاملا باز گذاشته و فاصله‌های کم و زیاد را به خوبی پوشش می‌دهد. عدسی تمام دوربین‌های X Fold توسط کمپانی کارل زایس ساخته شده که شهرت بسیاری در دنیای عکاسی دارند و همین هم باعث شده کیفیت تصاویر ثبت شده توسط X Fold عالی باشد.

X Fold دارای یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4600 میلی‌آمپر ساعت است. اندازه باتری برای یک گوشی تاشو بسیار خوب بوده و برای یک روز کامل انرژی موردنیاز گوشی را تامین می‌کند. با پشتیبانی از فست شارژ 66 واتی، باتری X Fold در مدت تنها 37 دقیقه فول شارژ می‌شود. سرعت شارژ وایرلس نیز در گوشی تاشوی ویوو بسیار بالاست و به 50 وات می‌رسد. همچنین قابلیت Reverse Charging نیز در X Fold قرار داده شده که توان آن 10 وات است.

هوآوی میت ایکس اس 2؛ خلاقانه‌ترین گوشی‌ تاشو

هوآوی میت ایکس اس 2
هوآوی میت ایکس اس 2 در مطلب بهترین گوشی های تاشو

Mate Xs 2 قدرتمندترین گوشی تاشوی هوآوی و از بهترین گوشی های تاشو حال حاضر جهان است. هواوی که سال‌هاست در عرصه مخابرات و تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت دارد Mate Xs 2 را به تازگی معرفی کرده و نشان داده که هنوز هم با برترین‌های این حوزه رقابت می‌کند

Mate Xs 2 طراحی بسیار خلاقانه و متفاوتی نسبت به دیگر گوشی‌های تاشو دارد. در حالیکه اکثر گوشی‌های تاشو دارای دو نمایشگر هستند و هنگام تا شدن نمایشگر اصلی آن‌ها درون گوشی قرار می‌گیرد، Mate Xs 2 اینطور نیست و پس از تا شدن نمایشگر بیرون گوشی قرار گرفته و دورتادور آن را فرا می‌گیرد. مزیت مهم این نوع طراحی این است که نیازی به نمایشگر دوم نیست و علاوه‌برآن محل تا شدن گوشی به سختی دیده می‌شود.

گوشی تاشوی جدید هواوی مجهز به یک نمایشگر 7.8 اینچی از نوع OLED است که 89.8 درصد از پنل جلویی را پوشانده. رزولوشن این نمایشگر 2200 در 2480 است و جزئیات و کیفیت تصاویر نمایش داده شده در آن عالی است. این نمایشگر قادر به نمایش یک میلیارد رنگ است و از این نظر نیز به رقبای خود برتری دارد. اگر گوشی را تا کنید با یک نمایشگر با اندازه 6.5 اینچ مواجه می‌شوید که رزولوشن آن 1176 در 2480 است و طبیعتا کیفیت آن مانند پنل اصلی است. نرخ نوسازی در نمایشگر Mate Xs 2 برابر با 120 هرتز است و از این بابت نیز از رقبای خود کم نمی‌آورد.

یکی از برتری‌های Mate Xs 2 نسبت به هواوی Mate X 2 در پردازنده آن است. این گوشی از پردازنده ساخت کمپانی کوالکام یعنی تراشه پنج نانومتری اسنپدراگون 888 بهره می‌برد. این پردازنده هشت هسته دارد و قوی‌ترین هسته آن Cortex-X1 2.84 گیگاهرتزی است. اگرچه اسنپدراگون 888 پردازنده قدرتمندی به شمار می‌رود و تمامی برنامه‌ها و بازی‌ها را اجرا می‌کند اما ورژن قرار داده شده در Mate Xs 2 از اتصال 5G پشتیبانی نمی‌کند که برای یک گوشی 2000 یورویی نقطه ضعف قابل توجهی به حساب می‌اید. در کنار این پردازنده 8 یا 12 گیگابایت رم و 256 یا 512 گیگابایت حافظه قرار گرفته که عملکرد آن را کامل می‌کنند.

دوربین‌های هوآوی همیشه در بین برترین‌های بازار جا داشته‌اند و Mate Xs 2 هم از این قاعده مستثنی نیست. این گوشی به سه دوربین 50، 8 و 13 مگاپیکسلی مجهز است که اولی از نوع واید، دومی تله فوتو و سومی اولتراواید است. کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط هر سه دوربین بسیار خوب است و از آن‌ها می‌توانید به عنوان دوربین سلفی نیز استفاده کنید. البته دوربین سلفی 10.7 مگاپیکسلی Mate Xs 2 نیز کیفیت خوبی دارد و حتی قادر است ویدیوهایی با کیفیت 4K ضبط نماید.

در بخش باتری هم Mate Xs 2 از اکثر رقبای خود بهتر عمل می‌کند. گوشی‌های تاشو به دلیل داشتن قطعات مکانیکی فضای کافی برای یک باتری بزرگ را ندارند و این یکی از نقاط ضعف آن‌هاست. با این وجود هواوی موفق شده یک باتری با ظرفیت 4600 میلی‌آمپر ساعت را درون Mate Xs 2 جای دهد و در نسخه 12/512 گوشی ظرفیت باتری به 4880 میلی‌آمپر ساعت می‌رسد. این باتری با شارژر 66 واتی خود به سرعت شارژ می‌شود و علاوه‌برآن از قابلیت Reverse Charging نیز پشتیبانی می‌نمایند.

هوآوی P50 Pocket؛ گوشی تاشو با طراحی خاص

پی 50 پاکت
هوآوی پی 50 پاکت در مطلب بهترین گوشی های تاشو

P50 Pocket بر خلاف دو گوشی تاشوی دیگر هواوی طراحی متفاوتی دارد و در طراحی آن هدف حمل آسان بوده است. این گوشی در سال 2021 با هدف رقابت با سری Flip سامسونگ وارد بازار شد و نقاط ضعف و قوتی دارد که آن را از رقبایش متمایز می‌کند.

یکی از قسمت‌های عجیب این گوشی طراحی آن است. پنل پشتی P50 Pocket در دو رنگ سفید و طلایی بافت خاصی دارد که تا پیش از این بر روی هیچ گوشی هوشمندی مشاهده نشده است. البته همین بافت کار با این گوشی را ساده‌تر کرده و باعث شده تا به سادگی از دست شما سر نخورد. دو دایره در پشت گوشی دیده می‌شود که اولی محل قرارگیری دوربین‌هاست و دیگری نمایشگر ثانویه P50 Pocket است. با اینکه به دلیل OLED بودن نمایشگر امکان استفاده از حسگر اثرانگشت اپتیکال وجود داشت اما هواوی از یک نمونه خازنی استفاده کرده که بر روی کلید پاور قرار دارد.

نمایشگر P50 Pocket یک پنل 6.9 اینچی OLED است که می‌تواند تا یک میلیارد رنگ را نمایش دهد. همانطور که از یک پرچمدار انتظار می‌رود نمایشگر P50 Pocket بسیار باکیفیت است و قطعا کاربر را راضی خواهد کرد. رزولوشن این نمایشگر 1188 در 2790 است و از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند. نمایشگر ثانویه گوشی تاشوی هواوی به صورت دایره‌ای شکل بوده و اندازه آن 1.04 اینچ است. رزولوشن این نمایشگر 360 در 360 بوده و مانند نمایشگر اصلی از نوع OLED است. نمایشگر ثانویه به شما کمک می‌کند از طریق دوربین‌های اصلی عکس‌های سلفی باکیفیتی ثبت کنید و همچنین قادر است نوتیفیکیشن‌های شما را نمایش دهد.

از سال 2019 به دلیل تحریم‌های آمریکا، هوآوی با مشکلات متعددی برای ساخت گوشی‌هایش مواجه بوده است. این تحریم‌ها در بخش سخت افزاری تاثیر خود را گذاشته و با اینکه به تراشه قدرتمند اسنپدراگون 888 مجهز شده اما از تکنولوژی 5G پشتیبانی نمی‌کند که برای یک گوشی پرچمدار با چنین قیمتی یک نقطه ضعف بزرگ به شمار می‌رود. البته به غیر از آن عملکرد پردازشی گوشی بسیار خوب و روان بوده و اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین برای P50 Pocket اصلا دشواری نیست.

در بخش دوربین هوآوی همواره از کمپانی‌هایی بوده که حرف زیادی برای گفتن دارد. وضوح سه دوربین P50 Pocket به ترتیب، 40، 13 و 32 مگاپیکسل است که به ترتیب لنزهای واید، اولتراواید و واید (Ultra Spectrum Camera) هستند. دوربین سوم برای این قرار داده شده تا در ثبت تصاویر به دوربین اصلی کمک کند تا رنگ‌ها بهتر ثبت شوند و همچنین نور بیشتری وارد سنسور شود تا کیفیت تصاویر بهبود یابد. در کل باید گفت تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی فوق العاده بوده و هیچ نقصی ندارند. البته همچنان جای خالی یک دوربین تله فوتو بر روی P50 Pocket حس می‌شود.

یک باتری با ظرفیت 4000 میلی‌آمپر ساعت وظیفه تامین انرژی P50 Pocket را بر عهده دارد. این باتری با استفاده نرمال تا یک روز کامل شارژدهی خواهد داشت و پس از آن با شارژر 40 واتی به سرعت شارژ خواهد شد. قابلیت Reverse Charging هم با توان 5 وات در این گوشی گنجانده شده است.

۲ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شیاومی از لحاظ وزن خوب اومده رنگش زیاد جذاب نیست گلکسی زد فلیپ رنگ جذابی داره همشون یه مشکل دارن قدرت باتری هاشون خیلی کمه باید حداقل 7000 میلی آمپر بود ولی خیلی کمه ابعادشون با شکلشون باهم جور در نمیاد وار همه مهمتر مقاومتشون خیلی مهمه

گوشی

مطالب بیشتر

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین هدفون‌های زیر یک میلیون (دی 1401)

انواع هدفون و هندزفری همیشه جزو محبوب‌ترین لوازم جانبی بازار بوده‌اند؛ همچنین این‌روزها که...

پویا علیمی time-alt ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

شارژر فندکی چیست و بهترین شارژرهای فندکی بازار کدامند؟

ما این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به تلفن های همراه خود متکی هستیم. بسیاری از ما در سفرهای...

معین کریمی time-alt ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین کابل شارژ گوشی موبایل و تبلت

کابل‌های شارژر متنوعی در بازار وجود دارد که با رنج قیمتی متفاوتی عرضه می‌شوند. از کابل‌های...

معین کریمی time-alt ۲۴ فروردین ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین پاور بانک در رده‌های قیمتی مختلف

اگر به چند سال قبل برگردیم قطعا به خاطر دارید که تلفن‌های همراه تا چند هفته شارژ دهی می‌کردند...

معین کریمی time-alt ۱۷ فروردین ۱۴۰۱