بررسی گوشی شیائومی می 8

شیائومی در ساخت گوشی شیائومی می 8 روندی اپل گونه داشته است. از طراحی الهام گرفته از آیفون 10 گرفته تا حذف نام می 7 به دلیل هشتمین سالگرد گوشی های پرچمدار شیائومی. گوشی می 6 شیائومی یکی از موفق ترین محصولات این شرکت به شمار می رفت که در زمان خود یکی از زیباترین گوشی های بازار نیز حساب می شد. گوشی شیائومی می 8 اما طراحی اصیلی ندارد و از شرکتی که گوشی خلاقانه ای مانند می میکس را طراحی کرده است، انتظار بیشتری در ساخت پرچمدار می 8 می رفت. با این حال، شیائومی می 8 همچنان از طراحی زیبایی برخوردار است و مهمتر از همه موارد، قیمت آن می باشد که باعث آمار فروش بسیار خوب آن شده است. در ادامه نگاهی به بخش های مختلف این گوشی خواهیم داشت و پیش از هز چیز شما را به تماشای ویدئوی جعبه گشایی محصول، دعوت می نماییم.

جعبه گشایی از شیائومی می 8

طراحی

همنطور که گفتیم، طراحی گوشی شیائومی می 8 بدون شک بی شباهت به آیفون 10 نمی باشد. از نحوه قرار گیری دوربین دوگانه و طراحی آن گرفته تا بریدگی بزرگ بالای نمایشگر و محل قرار گیری اسپیکر ها، همگی نشان می دهند که شیائومی در طراحی این گوشی، آیفون 10 را الگوی خود قرار داده است. در طی سال های اخیر، شرکت های زیادی گوشی مشابه آیفون 10 ساخته اند و به نظر می رسد که شیائومی می 8 یکی از نزدیکترین گوشی های مشابه آیفون 10 بازار است.

بدنه این گوشی از جنس شیشه گوریلا گلس 5 و فلز آلومینیوم می باشد که از کیفیت ساخت بسیار بالایی بهره می برد. همانند تمام گوشی های شیشه ای، شیائومی می 8 نیز از مشکلات آن ها همچون لک پذیری و شکننده بودن رنج می برد. با این وجود، زیبایی های آن را هم نمی توان نادیده گرفت. در قسمت پشتی دستگاه، دوربین دوگانه با چینش عمودی قرار دارد و سنسور اثر انگشت آن نیز همانند بیشتر گوشی های اندرویدی، در قسمت میانی قرار دارد که محل مناسبی بوده و دسترسی به آن، آسان می باشد. نوشته های پشت گوشی نیز محلی کاملا مشابه با آیفون 10 دارند و به نظر می رسد که شیائومی با کمرنگ تر کردن آن ها می توانست به زیباتر شدن پنل پشتی کمک کند.

شیائومی می 8

در قسمت جلو، قبل از همه چیز، بریدگی بزرگ بالای نمایشگر به چشم می خورد که شیائومی نیز همانند آیفون، تجهیزات مربوط به تشخیص چهره را در آن قرار داده است. در این قسمت، دوربین سلفی، دوربین مادون قرمز و اسپیکر مکالمه به همراه چراغ اعلان قرار گرفته است و لازم است بگوییم که عملکرد تشخیص چهره گوشی شیائومی می 8، بسیار سریع و راضی کننده می باشد. در قسمت پایین نمایشگر هم مورد جدیدی به چشم نمی خورد و همچنان شاهد ترکیب بریدگی بالای نمایشگر با حاشیه پایینی در گوشی های اندرویدی هستیم. شاید برای شما هم سوال باشد که اپل چگونه در آیفون 10 موفق به حذف حاشیه پایینی شده است؟! همانطور که می دانید، این شرکت از پنل اولد منعطف سامسونگ در پرچمدار خود استفاده کرده است و مهندسین این شرکت با خم کردن قسمت پایینی نمایشگر، محل اتصالات آن را تغییر داده اند که باعث حذف شدن حاشیه پایینی شده است. اما به نظر می رسد که سازندگان گوشی های اندرویدی به دلیل کاهش هزینه ها، از این موضوع سر باز زده اند.

شیائومی می 8

فریم این گوشی از جنس آلومینیوم سری 7000 می باشد که از کیفیت و مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. در سمت راست این فریم، کلید های  تنظیم صدا و پاور قرار گرفته اند و در سمت مقابل شاهد حضور درگاه سیمکارت هستیم. در قسمت پایین دستگاه، اسپیکر تک کاناله، پورت USB Type-C و میکروفون مکالمه قرار گرفته است و در سمت بالا نیز میکروفون حذف نویز به چشم می خورد؛ بنابراین خبری از استفاده از جک هدفون در این گوشی نمی باشد!!!

نمایشگر

شرکت شیائومی در طی 8 سال فعالیت خود در زمینه گوشی هوشمند، نشان داده است که علاقه ای به استفاده از پنل های QHD ندارد و گوشی می نوت پرو جزو معدود گوشی های این کمپانی می باشد که به پنلی با رزولوشن QHD مجهز شده بود. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که در گوشی شیائومی می 8 نیز شاهد استفاده از پنلی فول اچ دی باشیم. این نمایشگر از اندازه 6.21 اینچی برخوردار است واز نسبت تصویر 18:7:9 و رزولوشن 2248×1080 بهره می برد که تراکم پیکسلی تقریبی 400ppi را در اختیار می گذارد.

پنل بکار رفته در این گوشی از نوع سوپر امولد ساخت سامسونگ می باشد که حد اکثر روشنایی آن در حالت خودکار، به حدود 600 نیت می رسد که برای استفاده در محیط های پر نور، بسیار مناسب می باشد. حداقل نور نمایشگر نیز به حدود 1.5 نیت می رسد که جهت استفاده در محیط های کاملا تاریک، عالی می باشد.

شیائومی می 8

پنل امولد شیائومی می 8 رنگ های دقیقی در حالت کنتراست استاندارد به نمایش می گذارد؛ اما دمای رنگ ها کمی به سردی می زند که البته از قسمت تنظیمات، می توان کنترل نسبتا خوبی بر نوع نمایش رنگ ها داشت. در مجموع باید گفت که نمایشگر Mi 8، شگفتی چندانی ندارد و جزو نمونه های با کیفیت بازار، به شمار می آید.

دوربین

 شیائومی می 8 در قسمت پشتی خود، دارای دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی می باشد که یکی از آن ها به لنز تله فوتو مجهز شده و امکان زوم 2 برابر را در اختیار می گذارد. سیستم دوربین دوگانه این گوشی، در واقع چیزی شبیه به نسخه بکار رفته در می میکس 2 اس می باشد و در مقایسه با می 6، پیشرفت های خوبی را به خود دیده است.

سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی دارای پیکسل های بزرگ 1.4 میکرونی بوده و از فوکوس خودار  Dual-pixel با تشخیص فاز، پشتیبانی می کند. سنسور دوم 12 مگاپیکسلی با پیکسل های کوچکتر 1 میکرونی نیز در پشت لنز تله فوتو با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است؛ در حالی که گشودگی دهانه دیافرگام لنز اصلی، f/1.8 می باشد.

شیائومی می 8

رابط کاربری دوربین Xiaomi Mi 8 ظاهر ساده ای دارد که البته بی شباهت به رابط کاربری دوربین گوشی های آیفون نمی باشد. همانند رابط کاربری دوربین در گوشی های اپل، در این گوشی نیز با سوایپ کردن روی صفحه می توان بین حالت های مختلف از جمله فیلمبرداری، ویدئوی کوتاه، حالت پرتره، پاناروما حالت تنظیم دستی و … سویچ کرد. از نوار بالای محیط دوربین نیز می‌توان به مواردی مانند فعال‌/غیرفعال‌سازی HDR، فعال/غیر فعال سازی هوش مصنوعی، فیلترهای مختلف، زیباسازی چهره و … دسترسی داشت. در حالت تنظیم دستی این دوربین هم می توان به تنظیماتی چون، نور سفید، فوکوس، سرعت شاترو ایزو دسترسی داشت.

تصاویر ثبت شده با دوربین شیائومی می 8 دارای جزئیات زیادی بوده و از وضوح مناسبی بهره می برند. اما حتی در میزان ایزوی پایین نیز، نویز کمی در تصاویر دیده می شود که شاید با در نظر گرفتن شارپ بودن عکس ها، بتوان از این مورد چشم پوشی کرد. در زمینه بازتولید رنگ ها هم باید گفت که دوربین شیائومی می 8 زمانی که ویژگی هوش مصنوعی خاموش باشد، رنگ هایی با دقت بالا به ثبت می رساند که از اشباع شدگی بیش از حد، به دورند. لازم به ذکر است که دوربین Mi 8 در زمینه داینایک رنج نیز عملکرد مناسبی دارد و جزئیات خوبی در محیط های تاریک و روشن تصاویر به چشم می خورند.

همانطور که اشاره کردیم، هوش مصنوعی در دوربین این گوشی، در بیشتر موارد باعث شاداب تر شدن رنگ ها و در برخی مواقع باعث افزایش کنتراست می شود. به طور کلی عملکرد AI در تشخیص صحنه های مختلف در سطح مناسبی قرار دارد و حتی می توان گفت که برخلاف هوش مصنوعی هوآوی، شیائومی می 8 با ویژگی Ai باعث غیر طبیعی شدن بیش از حد تصاویر نمی شود. با این حال اگر کاربر حرفه ای تری باشید، احتمالا ترجیح خواهید داد تا ویژگی هوش مصنوعی را خاموش کرده و بعدا با سلیقه خود به ویرایش تصاویر بپردازید.

دوربین این گوشی در محیط های کم نور نیز عملکرد قابل تحسینی دارد. تصاویر ثبت شده از وضوح مناسبی (هرچند با نویز بالا) بهره می برند و رنگ ها به خوبی در آن ها حفظ می شوند. اگر ویژگی هوش مصنوعی در چنین محیط هایی روشن باشد، حالت شب باعث روشن تر شدن و پر رنگ تر شدن رنگ ها خواهد شد و عملکرد آن را نمی توان به خوبی حالت شب بکار رفته در پرچمدار هوآوی، یعنی پی 20 پرو دانست. 

بسته به شرایط نوری، دوربین می 8 تصاویر خوبی در حالت پرتره به ثبت می رساند. از آنجایی که تصاویر ثبت شده در این حالت، توسط دوربین دوم تله فوتو انجام می گیرد بنابراین همانند اکثر گوشی های مشابه، نمی توانیم انتظار دقت بالایی از تصاویر پرتره در محیط های کم نور داشته باشیم. (به دلیل اندازه کوچکتر پیکسل های سنسور و دیافراگم تاریک تر) اما زمانی که شرایط نوری مناسب باشد، دوربین می 8 عملکرد بسیار خوبی در زمینه تشخیص لبه های سوژه و بلور کردن پس زمینه، از خود به نمایش می گذارد.

Mi 8 از دوربینی 20 مگاپیکسلی در قسمت سلفی استفاده می کند. شاید شما هم با شنیدن اندازه پیکسل های 1.8 میکرونی شگفت زده شوید؛ اما این اتفاق زمانی می افتد که در واقع 4 پیکسل با یکدیگر ترکیب شده و 1 پیکسل محسوب می شوند. و با وقوع این اتفاق، در واقع سنسور 20 مگاپیکسلی، تصاویر 5 مگاپیکسلی به ثبت می رساند. نا گفته نماند که تصاویر ثبت شده با این دوربین در محیط هایی با نور کافی، دارای جزئیات زیادی بوده و رنگ پوست افراد نیز، طبیعی به نظر می رسد.

سخت افزار

شیائومی نشان داده است که معمولا توجه ویژه ای روی مشخصات سخت افزاری محصولات خود دارد. از این رو گوشی می 8 از آخرین تراشه کوالکام که برای گوشی های پرچمدار ساخته شده – اسنپدراگون 845 – استفاده می کند. نسخه پایه این گوشی دارای 6 گیگابایت حافظه رم می باشد که در حافظه های داخلی 64،128 و 256 گیگاببایتی موجود می باشد. در هنگام انتخاب این محصول باید نیاز های خود را از حافظه داخلی در نظر داشته باشید، چرا که می میکس 2 اس از کارت حافظه خارجی برای ارتقا فضای ذخیره سازی پشتیبانی نمی کند.

شیائومی می 8

ترکیب سخت افزاری که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، باعث شده است که گوشی Mi 8 یکی از سریع ترین گوشی های بازار به شمار بیاید و عملکردی مشابه پرچمداران اخیر داشته باشد. گشت و گذار در رابط کاربری، جا به جایی بین اپلیکیشن ها، وبگردی، استفاده از شبکه های اجتماعی و … اعمالی ساده به شمار می آیند که این دستگاه به راحتی از پس آن ها بر می آید. تراشه اسنپدراگون 845 در زمینه گرافیکی هم پیشرفت های بسیار خوبی به خود دیده است که باعث می شود بازی های سنگین گرافیکی به صورت نرم و روان در این گوشی اجرا شوند.

نرم افزار

در قسمت نرم افزاری، این گوشی به سیستم عامل اندروید 8.1 مجهز شده و از نسخه 9.5 رابط کاربری MIUI استفاده می کند که بر اساس اخبار منتشر شده، MIUI 10 نیز برای آن منتشر شده است. رابط کاربری این گوشی مشابه سایر گوشی های اخیر شیائومی می باشد؛ بنابراین برای آگاهی از ویژگی های نرم افزاری این گوشی، شمارا به مطالعه بررسی می مکس 3 دعوت می نماییم.

شیائومی می 8

باتری

گوشی شیائومی می 8 به باتری با اندازه 3400 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که دقیقا مشابه نسخه بکار رفته در می میکس 2 اس می باشد؛ اما تنها ظرفیت باتری عامل تایین کننده نمی باشد و به نظر می رسد که می 8 شارژدهی بهتری در مقایسه با می میکس 2 اس دارد. این گوشی در استفاده نیمه سنگین و ترکیبی، می تواند تا 1 روز کاربر را همراهی کند؛ با این وجود شارژدهی آن را نمی توان به خوبی گوشی هایی چون گلکسی نوت 9 و هوآوی پی 20 پرویی بدانیم که از باتری 4000 میلی آمپر ساعتی بهره می برند. به گفته شیائومی، این گوشی از شارژ سریع نسخه 4.0+ کوالکام پشتیبانی می کند؛ اما شارژر درون جعبه محصول به تکنولوژی QC 3.0 مجهز می باشد که باعث می شود شارژ کامل باتری در زمان تقریبی یک ساعت و نیم انجام گیرد. نا گفته نماند که شیائومی می 8 با وجود استفاده از بدنه شیشه ای، از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی کند.

نقاط مثبت

  •  کیفیت ساخت بالا
  • قدرت سخت افزاری بالا
  • عملکرد خوب دوربین
  • شارژدهی خوب باتری و پشتیبانی از شارژ سریع
  • نمایشگر با کیفیت
  • قیمت مناسب

نقاط منفی

  • ر زولوشن پایین تر نمایشگر در مقایسه با برخی رقبا
  • فاقد جک هدفون و درگاه میکرو اس دی
  • عدم مقاومت در برابر آب و گرد و غبار
  • عدم پشتیبانی از شارژ بی سیم
  • عملکرد نه چندان خوب لرزشگیر در ویدئوهای 4K

نظر شما در مورد گوشی شیائومی می 8 چیست؟

۳ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام عکسهای مربوط به دوربین از سایت حذف شده اند کلا با توجه به اینکه این گوشی لرزش گیر اپتیکال دارد چقدر آن را مهم می دانید خصوصا در مقایسه با mi 9 که آن را ندارد و امتیاز بالاتری اخذ کرده است

سایــمان دیــجیتال
۲۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۹

با سلام
دوست عزیز بیشترین کاربرد لرزشگیر اوپتیکال برای عکاسی در شب و هنگام فیلمبرداری می باشد. با این حال نبود این قابلیت در Mi 9 با راهکارهای نرم افزاری حل شده و دوربین این گوشی به مراتب عملکرد بهتری در مقایسه با شیائومی می 8 در اختیار می گذارد.
با تشکر

بسیار بسیار عالی . با تشکر از بررسی خوبتون .عکس های خیلی خوب بودن از گوشی ، مخصوصا اینبار عکس گیمینگ رو از رو به رو گزاشتید عالی بود

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱